Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Cruiser kom meg i forkjøpet. Dessuten synes du å være like forvirret om de engelskspråklige begrepene - «Supression/Slå ned"/R under 1 strategi - så jeg tenkte at det kunne behøves å klare opp litt der også.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Corona er fake fra ende til anden. Mange amerikanske special læger holdt en presse konference, hvor de dementerer at Corona er noget for verden at frygte.
    Så i virkeligheden er " Corona" et våben eller agenda for at få magt og at danne en verdensregering. Fake fake fake. Dem som dør er af helt andre årsager. Desværre kan jeg ikke få til å linke til den presse konference.
    Prøv å tenke helt fornuftig, og spør deg selv om hvilken informasjon du synes er mest troverdig. Hvilke kanaler du får informasjon fra. Hvilke konklusjoner du trekker på hvilke grunnlag.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Cruiser kom meg i forkjøpet. Dessuten synes du å være like forvirret om de engelskspråklige begrepene - «Supression/Slå ned"/R under 1 strategi - så jeg tenkte at det kunne behøves å klare opp litt der også.
    Les imperial rapporten jeg linket til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Les imperial rapporten jeg linket til.
    På side 1 i den:
    Two fundamental strategies are possible: (a) mitigation, which focuses on slowing but not necessarily stopping epidemic spread – reducing peak healthcare demand while protecting those most at risk of severe disease from infection, and (b) suppression, which aims to reverse epidemic growth, reducing case numbers to low levels and maintaining that situation indefinitely.
    Så langt jeg kan se diskuterer de ikke «elimination» eller «eradication»-strategier. Norge må sies å ha fulgt en vellykket «suppression»-strategi så langt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Corona er fake fra ende til anden. Mange amerikanske special læger holdt en presse konference, hvor de dementerer at Corona er noget for verden at frygte.
    Så i virkeligheden er " Corona" et våben eller agenda for at få magt og at danne en verdensregering. Fake fake fake. Dem som dør er af helt andre årsager. Desværre kan jeg ikke få til å linke til den presse konference.
    hvor befinner du deg i det mentale landskapet?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    På side 1 i den:


    Så langt jeg kan se diskuterer de ikke «elimination» eller «eradication»-strategier. Norge må sies å ha fulgt en vellykket «suppression»-strategi så langt.
    Jeg skjønner at strategien din er å drukne alle andre i en utømmelig rekke av lange innlegg - slik at ingen lenger husker hva man diskuterte til å begynne med. Men det du har linket til der - det var vår strategi i vår, men den teksten ligner ikke så mye på det som står i Regjeringen langtidsplan. Som også var poenget mitt som du begynte å krangle på - vi har endret strategi.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg linket til der er VGs tall for utviklingen i antall dødsfall og smittede oppdatert til og med i dag.

    Poenget er at vi lyktes med en «slå ned»/«suppression»-strategi. Vi redusete ganske raskt antall tilfeller til lave nivåer og holder dem der. Vi hadde aldri som mål å gjennomføre en «utrydde»/«eliminate»-strategi. Derfor blir det helt feil å peke på en håndfull smittede og påstå at strategien er mislykket. Den er vellykket. Over all forventning vellykket, til og med.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Langtidsplanen til regjeringen sier følgende:

    Kontroll innebærer at sykdomsbyrden er lav, og at antall pasienter er håndterbart i helse- og omsorgstjenesten, selv om antall syke periodevis kan øke og variere mellom geografiske områder. Får vi lokal oppblomstring av smittespredningen, må vi være forberedt på å slå denne ned igjen for å beholde kontrollen.

    Hvordan er strategien endret?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    hvor befinner du deg i det mentale landskapet?
    Se filmen med lægerne. Men det er vel en form for selv beskyttelse at være ignorant. Ikke dermed sagt at jeg tror blindt på det der blev sagt. Men stoler heller ikke blindt på myndighederne. Hvad er også det der sker i øjeblikket med censur på sociale medier etc og hvorfor indskrænkes demokratiet? Hvorfor har Saudi-Arabien fået så meget magt over Facebook? Det er dem som sætter begrænsningerne for det frie ord. Der sker virkeligt mange mystiske ting i øjeblikket.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det jeg linket til der er VGs tall for utviklingen i antall dødsfall og smittede oppdatert til og med i dag.

    Poenget er at vi lyktes med en «slå ned»/«suppression»-strategi. Vi redusete ganske raskt antall tilfeller til lave nivåer og holder dem der. Vi hadde aldri som mål å gjennomføre en «utrydde»/«eliminate»-strategi. Derfor blir det helt feil å peke på en håndfull smittede og påstå at strategien er mislykket. Den er vellykket. Over all forventning vellykket, til og med.
    Og slik fortsetter du, hele tiden med nye avsporinger og stråmenn. Hvem har noensinne nevnt "utrydde"/"eliminate". Det står en tidsangivelses hvor lenge man må holde på med "Slå Ned"/"Supression" strategien i Imperialdokumentet - jeg gjetter på at du finner den om du leter. Hjelper deg litt: The main challenge of this approach is that NPIs (and drugs, if available) need to be maintained –at least intermittently-for as long as the virus is circulating in the human population, or untila vaccine becomes available.

    Litt tidlig å fastlå suksess nå da...?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Langtidsplanen til regjeringen sier følgende:

    Kontroll innebærer at sykdomsbyrden er lav, og at antall pasienter er håndterbart i helse- og omsorgstjenesten, selv om antall syke periodevis kan øke og variere mellom geografiske områder. Får vi lokal oppblomstring av smittespredningen, må vi være forberedt på å slå denne ned igjen for å beholde kontrollen.

    Hvordan er strategien endret?
    Vel - du er jo inne og debatterer - les teksten og prøv å tenke selv. Hjelpespørsmål:
    Når vil man begynne å stenge ned samfunnet med en supression strategi og når har Regjeringen tenkt å stenge ned samfunnet etter gjeldende plan. Nå har du slengt med leppe såpass mange ganger - at du kan svare meg på det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og slik fortsetter du, hele tiden med nye avsporinger og stråmenn. Hvem har noensinne nevnt "utrydde"/"eliminate". Det står en tidsangivelses hvor lenge man må holde på med "Slå Ned"/"Supression" strategien i Imperialdokumentet - jeg gjetter på at du finner den om du leter. Hjelper deg litt: The main challenge of this approach is that NPIs (and drugs, if available) need to be maintained –at least intermittently-for as long as the virus is circulating in the human population, or untila vaccine becomes available.

    Litt tidlig å fastlå suksess nå da...?
    Joda, jeg leste den setningen for noen minutter siden. Som jeg også skrev i et tidligere innlegg, #685: Norge må sies å ha fulgt en vellykket «suppression»-strategi så langt. Den svenske erfaringen er derimot en annen historie. Det er fristende å si mislykket, så langt, hva de nå enn prøvde på å gjøre.

    Det er egentlig litt påfallende at du ikke nevner «utrydde»/«eliminate» når du kritiserer Norge for ikke å være ferdig med pandemien ennå. Det tyder på at du ikke forstår forskjellen på «slå ned» og «utrydde», så det kunne virke som litt forklaring av både begrepene og stategien var nødvendig. Man vil forvente et begrenset antall nye tilfeller under en «slå ned»-strategi.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel - du er jo inne og debatterer - les teksten og prøv å tenke selv. Hjelpespørsmål:
    Når vil man begynne å stenge ned samfunnet med en supression strategi og når har Regjeringen tenkt å stenge ned samfunnet etter gjeldende plan. Nå har du slengt med leppe såpass mange ganger - at du kan svare meg på det.
    Er det gitt at man trenger å stenge ned samfunnet nå? Man har nå kjøpt seg tid for å få bedre kunnskap, bygd ut infrastruktur, fått tid til å øve, planlegge, utvikle verktøy etc etc. Det er ikke gitt at man trenger samme tiltak som sist for å oppnå samme effekt. Selv om man planlegger for nasjonalt utbrudd så er fhi helt tydelig på at risikoen for dette er lav og det man forventer er lokale utbrudd, som man selvsagt ønsker å slå ned.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du må gjerne prøve alle hersketeknikker i boken, men du kommer ikke utenom det at tidsaspektet er relevant. Det er lite som tyder på at smitten er fallende i Norge.

    Du må gjerne også drite ut Sverige, men de har altså fulgt strategien som folkehleseinsituttet i Norge, Sverige og Danmark anbefalte. Men de har jo ikke greie på slikt - du har jo tross alt googlet i flere måneder nå og smittestatistikken til VG viser at vi har færre døde enn Sverige.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det gitt at man trenger å stenge ned samfunnet nå? Man har nå kjøpt seg tid for å få bedre kunnskap, bygd ut infrastruktur, fått tid til å øve, planlegge, utvikle verktøy etc etc. Det er ikke gitt at man trenger samme tiltak som sist for å oppnå samme effekt. Selv om man planlegger for nasjonalt utbrudd så er fhi helt tydelig på at risikoen for dette er lav og det man forventer er lokale utbrudd, som man selvsagt ønsker å slå ned.
    Regner med at du også ser at du ikke svarte på spørsmålet. Når noen spør hva skal til for at man stenger ned - så er altså ikke svaret "er det gitt at man trenger å stenge ned?" - selv om det selvsagt er SOP i tråden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Joda, hvis mange nok kommer tilbake fra ferie med smitte og man mangler, utstyr, infrastruktur for testing og sporing, har lav kunnskap om viruset og hvilke tiltak som virker, dårlig forberedte helsearbeidere osv så kan det være aktuelt å stenge helt ned. Dette er som sagt ikke lenger tilfelle. Da vil man ikke nødvendigvis trenge de samme tiltakene som sist for å oppnå samme resultat..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hysterie en masse og det er vel også formålet. Lette at få magt over redde folk. Havde Corona i marts No big thing. Bliver snart 65 og ikke spor redd for Corona.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvem står bak den verdensomspennende nedstegning, drossel. hva heter klubben som vil hysteriet og samordner det hele?

    slutt nå med dette bløte hjerneprat
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, hvis mange nok kommer tilbake fra ferie med smitte og man mangler, utstyr, infrastruktur for testing og sporing, har lav kunnskap om viruset og hvilke tiltak som virker, dårlig forberedte helsearbeidere osv så kan det være aktuelt å stenge helt ned. Dette er som sagt ikke lenger tilfelle. Da vil man ikke nødvendigvis trenge de samme tiltakene som sist for å oppnå samme resultat..
    Smart - du svarer det sammme en gang til.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel spørsmålet er besvart to ganger, det er henvist til regjeringens langtidsplan, fhi's risikoanalyser. Relevante begreper er forsøkt kommunisert på flere språk.. Jeg har desverre ikke Asbjørns tolmodighet så jeg runder av for denne gang.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Mase tull og dill dall nå, vent å se, folkens, kan gå seg til, som svine-influensa, den kokte bort, av seg selv og det ville være det beste for covid også.
    Eller det blir problemer i 2-4 år, kjedelig for svært mange. Vet ikke hva det blir , helt uavklart situasjon fortsatt, men detaljer kan diskuteres fortsatt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    I ultimo marts tilbød jeg flere politikere at skaffe flere millioner masker. Der var ingen interesse. Hvad ser man nu? Var i en forretning idag hvor man tilbød 5 masker for 99.50 Dk.kr. Selv har jeg bestilt 200 masker for 260 dk.kr. incl transport. Kanskje jeg skulle bestille mange og blive storleverandør.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Er det riktig at man kan fly hjem fra et rødt land, via et grønt land, og dermed unngå karantene ved hjemkomst?

    Brasil er per dags dato det landet i verden med nest mest smittede og døde.

    Men siden Frankrike er en «grønn» nasjon er ikke Hag pålagt karantenekrav ved innreise igjen til Norge.


     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange av de maskene som ble kjøpt inn i mars- april var piratkopier, dvs. Og ga ikke den beskyttelsen som de skulle. Sykehuset i Tromsø gikk i den fella, og også i Sverige ble det kjøpt inn slike masker. Tror billige egenimporterte masker passer best for privatpersoner og ikke i et sykehus med virus rundt ørene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har man noen muligheter til å kontrollere det da?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvis man skal bruke maske slik som hun i nyhetene i går så er det bare tull, alt var feil. Et virus på størrelse med en gråspurv hadde funnet frem til luftveiene på hun der.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det riktig at man kan fly hjem fra et rødt land, via et grønt land, og dermed unngå karantene ved hjemkomst?

    Brasil er per dags dato det landet i verden med nest mest smittede og døde.

    Men siden Frankrike er en «grønn» nasjon er ikke Hag pålagt karantenekrav ved innreise igjen til Norge.


    Her tror jeg tv2 har tatt feil og oppdatert artikkelen sin, nå står det:
    Men har man vært i et rødt land og mellomlander i «grønt» land, så skal man fremdeles i karantene.

    Så han Hag gjøken må pent sette seg på et hotellrom i 10 dager skal han følge de norske reglene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    For min del handler det mest om lovgivningen. Hvis der bliver krav om at bære masker i det offentlige rum. Er egentlig ligeglad med om masken hjælper eller ikke hjælper.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har man noen muligheter til å kontrollere det da?
    En privatperson greier ikke å sjekke dette, men myndighetenes har testutstyr som kan sjekke kvaliteten. Å bruke en maske som ikke tilfredstiller kravene på bussen eller butikken er ikke kritisk, men på en intensivavdeling.......
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En privatperson greier ikke å sjekke dette, men myndighetenes har testutstyr som kan sjekke kvaliteten. Å bruke en maske som ikke tilfredstiller kravene på bussen eller butikken er ikke kritisk, men på en intensivavdeling.......
    Jeg tenkte på om kunden som kom fra Tyskland, hadde mellomlandet der på vei fra Brasil?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tenkte på om kunden som kom fra Tyskland, hadde mellomlandet der på vei fra Brasil?
    :) jeg misforstod innlegget dit og trodde det var et svar til meg. Men for å svare på spørsmålet ditt. Det er ingen kontroll. Alt er basert på tillit og at vi oppfører oss. Noe vi ikke gjør:mad:.Passasjer som landet på Flesland i formiddag hadde ingen planer om å gå i karantene selv om de kom fra et rødt land.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Corona er der kun af en årsag. For at regeringerne rundt omkring kan få mere magt over borgerne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn