Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 6

    65finger

    Gjest
    Men i Sverige faller altså smitten. Og det til dels mye fremtil de siste par dagene i alle fall. Omtrent som eneste land i Europa. Andre steder har utviklingen gått feil vei eller vært horisontal, sistnevnte var den også før Europa begynte en gradvis gjenåpning.
    Den falt i stort sett alle land i vesteurpa frem til midten av juli. Så det at smitten faller er vel i seg selv ikke spesielt overraskende
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det som gir det beste bildet er når man sammenligner tilsvarende størrelser. Ikke bruke antall innlagte på intensivavdeling for det ene landet og så antall smittede for det andre landet. Man sammenligner usammenlignbare størrelser.
    Hvorfor det...? Det er jo i grunn det samme som Trump sier - at hvis vi tester færre så finner vi færre.

    I Norge så er andelen som tester positivt langt under 1%. I Sverige har den vært veldig mange ganger høyere. Noe som indikerer at det er veldig mye smitte ute i samfunnet.

    Men også denne indikatoren faller i Sverige, mens den øker i Norge.

    Man kan selvsagt se på intensivinnleggelser, men når vi nå har hatt 1 eller 2 på intensiven de siste ukene så blir det veldig tilfeldig hvordan tallene slår ut. Men vi var jo nede på null - så tallet stiger i Norge og faller i Sverige også der.


    Screenshot_2020-08-04 covid-19-veckorapport-vecka-30-final pdf.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan selvsagt se på intensivinnleggelser, men når vi nå har hatt 1 eller 2 på intensiven de siste ukene så blir det veldig tilfeldig hvordan tallene slår ut. Men vi var jo nede på null - så tallet stiger i Norge og faller i Sverige også der.
    Sa ikke du nettopp at det var den beste indikatoren for hvordan smitten utvikler seg i hvert land? Og valgte å vise noe helt annet for Norges del?

    I grafen jeg nettopp limte inn var aldri Norge helt nede på null. Det var 1 i midten av juli, økte til 2 sist i juli, og er nå tilbake på 1 igjen. Stiger?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sa ikke du nettopp at det var den beste indikatoren for hvordan smitten utvikler seg i hvert land? Og valgte å vise noe helt annet for Norges del?

    I grafen jeg nettopp limte inn var aldri Norge helt nede på null. Det var 1 i midten av juli, økte til 2 sist i juli, og er nå tilbake på 1 igjen. Stiger?
    Dette er sikkert fake news, siden grafen din viste noe annet da.

    Hvis det ikke er fake news - så har vi jo en tydelig vekst i Norge, mens det faller i Sverige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Der står det vitterlig "på respirator". Jeg viste en graf over intensivpasienter. Det er ikke det samme.
    Svensk IVA er "intensivvårdsavdelning", heller ikke det respirator. Norske tall for intensivpasienter er sammenlignbare med svenske tall for intensivpasienter.
    Vis sammenlignbare tall, eller slutt å padle.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er imponerende hvor godt og hvor lenge enkelte har klart å skjule at de har fundamentale lesevansker.
    Hadde det ikke vært for denne tråden ville jeg aldri lagt merke til det.

    Seriøst OMF: du MÅ begynne å lese dine egne argumenter snart. Det du skriver gir nå så lite mening at det fremstår som babbel fra en gammel surrete mann. Og det vet vi du ikke er. (aner ikke alder, men surrete har du aldri sett ut til å være)

    At du synes den svenske tilnærmingen er bedre enn den norske er jo helt greit, men når du skal fremlegge dokumentasjon på at du har rett, så må du i det minste forsøke å gjøre ting skikkelig. Hvis ikke blir det du og ikke dataene som får oppmerksomheten, og det var vel ikke meningen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Der står det vitterlig "på respirator". Jeg viste en graf over intensivpasienter. Det er ikke det samme.
    Svensk IVA er "intensivvårdsavdelning", heller ikke det respirator. Norske tall for intensivpasienter er sammenlignbare med svenske tall for intensivpasienter.
    Vis sammenlignbare tall, eller slutt å padle.
    Jeg fatter ikke hvorfor du på død og liv skal kverulere om alt. Men det er jo åpenbart strategien din - kverulerer på alle små detaljer slik at de store linjene blir borte.

    Hovedpoenget er ganske åpenbart for de som kan lese: Smitten synker i Sverige og øker i Norge.
    • Antall registrerte smittede viser denne trenden i begge land.
    • Andel positive tester viser denne trenden i begge land.
    • Antall nye innleggelser på intensiven viser denne trenden i begge land (du linket til inneliggende, men grafen fra Sverige er nye innleggelser - og der har vi i Norge vært lavere i snitt enn vi er nå)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men det er lys i tunnelen :D

    Berlin la ned forbud mot salg av sex i midten av mars som et ledd i tiltakene for å hindre smittespredning.
    Fra lørdag tillater myndighetene igjen salg av sex, men samleie blir først tillatt 1. september.

    Står en artikkel om dette lenger ned i nyhetsstudio til Dagbladet:

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Ja, smitten synker i Sverige og stiger i Norge. Sverige har akkurat den samme utviklingen nå som vi hadde i Norge i april.
    I Norge hadde man toppen i slutten av mars og så har den sunket og ligget flatt fram til den nå har begynt å stige litt igjen (lokale utbrudd).
    I Sverige hadde man toppen rundt 1/7 hvorpå den begynte å synke ganske bratt (relativt godt korrelert med når svenskene tar ferie og drar på hytta)
    Tegnell sier at man må regne med at den stiger utover høsten fordi man vil kunne få lokale utbrudd (akkurat som man sier her, og som man nå også ser). Jeg kan ikke se noe i disse kurvene som tilsier at det er stor forskjell på Norge og Sverige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fatter ikke hvorfor du på død og liv skal kverulere om alt. Men det er jo åpenbart strategien din - kverulerer på alle små detaljer slik at de store linjene blir borte.
    Nei, men jeg liker ikke at noen sammenligner epler og pærer, påstår at det beviser at eplene i det ene landet har annen fasong enn i det andre, og skriker opp om Fake News når det blir påpekt at de sammenligner helt forskjellige ting.

    De store linjene er at Sverige har langt på vei mislyktes med hva det nå enn var de forsøkte å gjøre, mens Norge så langt har lyktes over all forventning med sin håndtering av viruset. Omsider er smittetallene i Sverige nå på vei ned mot de i andre vestlige land, men det tok sin tid.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, men jeg liker ikke at noen sammenligner epler og pærer, påstår at det beviser at eplene i det ene landet har annen fasong enn i det andre, og skriker opp om Fake News når det blir påpekt at de sammenligner helt forskjellige ting.
    Men er du enig i at smitten er økende i Norge og fallende i Sverige..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du lest den?

    Litt interessant det han skriver om immunitet vs asymptomatisk sykdom, men han treffer jo ikke så veldig godt med spådommene sine - så tror ikke dette er fasit.
    Ja, tildels interessant, men jeg synes formen virker nokså arrogant:
    Thirdly, it was the crowning of stupidity to claim that someone could have Covid-19 without any symptoms at all or even to pass the disease along without showing any symptoms whatsoever.
    Som du sier treffer han ikke så veldig godt i faktabeskrivelsen, så jeg tar synsingen hans også med noen klyper salt:
    So: Sars-Cov-2 isn’t all that new, but merely a seasonal cold virus that mutated and disappears in summer, as all cold viruses do — which is what we’re observing globally right now.
    Øhhh, nei. Men han har et poeng i at det kan se ut til å være en viss beskyttelse i å ha vært eksponert for beslektede virus tidligere. Vi vet bare ikke hvor mye eller hvor lenge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, smitten synker i Sverige og stiger i Norge. Sverige har akkurat den samme utviklingen nå som vi hadde i Norge i april.
    I Norge hadde man toppen i slutten av mars og så har den sunket og ligget flatt fram til den nå har begynt å stige litt igjen (lokale utbrudd).
    I Sverige hadde man toppen rundt 1/7 hvorpå den begynte å synke ganske bratt (relativt godt korrelert med når svenskene tar ferie og drar på hytta)
    Tegnell sier at man må regne med at den stiger utover høsten fordi man vil kunne få lokale utbrudd (akkurat som man sier her, og som man nå også ser). Jeg kan ikke se noe i disse kurvene som tilsier at det er stor forskjell på Norge og Sverige.
    Ja, smitten falt raskt i Norge når vi stenge ned landet. Det er ikke så overaskende. Det som er overraskende er at smitten har falt like raskt i Sverige de siste 8 ukene - uten nedstenging. Og man kan selvsagt skylde på ferie - men har ikke vi også ferie - og her stiger smitten.

    Hva får deg til tro at smittetoppen i Sverige var 1 juli. Da hadde man ca 10 intensivinnleggelser pr dag, mot 45 i begynnelsen av april.

    I april var neste 20% av Coronatestenee som ble gjort i Sverige positive - det sier seg selv at registrerte smittede da ikke gir noe spesielt godt bilde av hvor mange smittede det er ute i samfunnet.

    Ellers er du jo uenig med Asbjørn i smitteutviklingen. Han kan ikke se noen trend noe sted.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men er du enig i at smitten er økende i Norge og fallende i Sverige..?
    Nei. I hele juli har smitten vært fallende i Sverige, etter å ha toppet seg uken etter midsommar. Nå ser den ut til å knekke litt oppover igjen den siste uken. Det er for tidlig å si at den øker, men fallet har stoppet opp. 7-dagers-snittet av nye tilfeller pr dag er nå 2,4 registrerte smittede pr 100k innbyggere, opp fra 1,8 i slutten av juli. Nå er den tilbake på nivået fra ca 25 juli.

    I Norge var kurven flat gjennom sommeren, og har nå begynt å trekke litt oppover drevet av lokale utbrudd som i Moss og Sveio. VG regner fortsatt smitteutviklingen i Norge som flat, unntatt for fem kommuner. I en av dem (Moss) ser utbruddet nå ut til å være under kontroll. Jeg er ikke enig i at smitten er økende i Norge, men vi har sett et par litt bekymringsfulle lokale utbrudd.

    I Danmark har vi nok sett en økende trend i sommer som også ser ut til å skyte fart i det siste. Ikke bra.

    1596558706498.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Hva får deg til tro at smittetoppen i Sverige var 1 juli. Da hadde man ca 10 intensivinnleggelser pr dag, mot 45 i begynnelsen av april.
    Denne kurven som faktisk viser antall smittede (og ikke antall innlagte på IVA):
    1596559081713.png
    Smittetoppen i Sverige var i slutten av juni, og den har falt etter det. Akkurat som at smittetoppen i Norge var i slutten av mars og falt stille og rolig etter det.
    Om fallet i Sverige har noe med sommerferien å gjøre og at svenskene drar på hytta med den naturlige sosiale distansering det medfører aner jeg ikke. Men at svenskene nå innordner seg etter de reglene vi gjorde i april og mai er det jo mange som har erfart. I Norge stiger nå smitten fordi man begynner å slurve med disse tiltakene. I Sverige har de ikke gått lei dem endas, men det kommer nok der også. Så får vi se hva som skjer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du er litt morsom med hvor du henter data fra.

    I Sverige så bruker du antall registrerte smittede - selv om Folkehelsen der gjentatte ganger har sagt at økningen i registrerte smittede ikke var pga økt smitte i befolknigen, men at de traffe bedre med testene . Dette har Weld77 arrestert deg på før, men du gjentar samme feil.

    I Norge bruker du VG- og henviser til pilen på nettsiden - hva er kriteriene der...? Likefullt - den siste uklen har vi vel gått fra alle kommuner med flat trendt - til fem kommuner med stigende trend..? Hva tenker du om det..? Ogås litt morsom at du trekker fra kjente saker - skal ikke Moss, Sveio og Hurtigruta telle -siden vi bare er lokale smitteutbrudd..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Denne kurven som faktisk viser antall smittede (og ikke antall innlagte på IVA):
    Det er ganske bred enighet om den kurven ikke gir et riktig bilde. Så får heller du og Asbjørn tro det dere vil.

    Men vi går ihvertfall ingen store katastrofe i møte i Sverige hvis dette er riktig for da har smitten 3-4 doblet seg, og antall døde/på sykehus blitt dramatisk redusert i samme periode. Så da har Corona blitt ekstremt mye mindre farlig enn det var i april.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du er litt morsom med hvor du henter data fra.

    I Sverige så bruker du antall registrerte smittede - selv om Folkehelsen der gjentatte ganger har sagt at økningen i registrerte smittede ikke var pga økt smitte i befolknigen, men at de traffe bedre med testene . Dette har Weld77 arrestert deg på før, men du gjentar samme feil.

    I Norge bruker du VG- og henviser til pilen på nettsiden - hva er kriteriene der...? Likefullt - den siste uklen har vi vel gått fra alle kommuner med flat trendt - til fem kommuner med stigende trend..? Hva tenker du om det..? Ogås litt morsom at du trekker fra kjente saker - skal ikke Moss, Sveio og Hurtigruta telle -siden vi bare er lokale smitteutbrudd..?
    Alle tallene jeg har lagt ut i dag er hentet fra samme kilde, tallsiden i VG. Jeg har vist antall intensivinnleggelser i alle nordiske land (sammenlignbare tall, og i følge deg de beste tallene for å sammenligne smittesituasjonen), og antall registrerte smittede i alle nordiske land (presumptivt sammenlignbare tall). Jeg har ikke skrevet noe om årsaken til at Sverige hadde så høye smittetall uken etter midsommarfirandet. Man kan spekulere i at det først gikk oppover av de opplagte grunnene (sett en svensk midsommarfest noen gang?) og at bedre tilgang på tester deretter både førte til at antall registrerte tilfeller ble veldig høyt, en del milde tilfeller tok til vettet og trakk i karantene, og at de dramatiske tallene (og statusen som Europas spedalske) skremte livskiten ut av resten og førte til at de tok smittevernet mer på alvor i ukene etter. Men det blir mest spekulasjon.

    Det jeg har påpekt er at hvis man leser sammenlignbare tall på en måte som viser at Norge har stigende smittetrend, så må man også konkludere det samme for Sverige hvor den fallende trenden gjennom juli nå er brutt og tilsynelatende erstattet av en viss stigning den siste uken.

    Når du så spør hvordan jeg selv tolker disse tallene, vil jeg (som sagt) si at kurven for Norge som helhet fortsatt er flat, og at trenden for Sverige også ser ut til å ha flatet ut. Jeg er ikke enig i at kurven for Norge øker i nevneverdig grad, men det er også litt for tidlig å si sikkert at kurven for Sverige nå har begynt å øke igjen.

    Den som sammenstiller helt forskjellige tall fra ulike kilder er du. :)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Å tro at smittetoppen i Sverige var i Juni er veldig, veldig rart.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ok, Sverige er best, kan vi gå videre nå?
    Morsomt. Du må gjerne bidra med noe mer en drittslenging.

    Det blir mange innlegg når Asbjørn på død og liv skal file på alle detajler i sitt forsøk på å bevise at smitten faktisk ikke er økende i Norge og heller ikke faller i Sverige. Det er jo i grunn en fullstenidg meningsløs diskusjon, men du og sentralens eldre herrelosje klapper han frem for alt han skriver så blir det slik.

    Er du uenig i at smitten er fallende i Sverige og økende i Norge..? Og vi har jo omtrent same restriksjoner og ferie i begge land - hvorfor i så fall...?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Joda, de har sikkert blitt flinkere å teste, og plukke ut hvem som testes. Akkurat som man har blitt i Norge. At det ikke viser den reelle smittetoppen er helt sikkert riktig, men formen på kurven sier jo litt også. Den er jo som i Norge, men forskjøvet ca 2 mnd. Og toppen er høyere.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Morsomt. Du må gjerne bidra med noe mer en drittslenging.

    Det blir mange innlegg når Asbjørn på død og liv skal file på alle detajler i sitt forsøk på å bevise at smitten faktisk ikke er økende i Norge og heller ikke faller i Sverige. Det er jo i grunn en fullstenidg meningsløs diskusjon, men du og sentralens eldre herrelosje klapper han frem for alt han skriver så blir det slik.

    Er du uenig i at smitten er fallende i Sverige og økende i Norge..? Og vi har jo omtrent same restriksjoner og ferie i begge land - hvorfor i så fall...?
    Nå har vi holdt på i 6 måneder med samme diskusjonen, om tallene går opp i Sverige og ned i Norge eller vise versa er fortsatt konklusjonen den samme, fra begge parter. Da er det vel like greit å bli enige om å være uenige? Jeg for min del er glad jeg bor i Norge.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo ingen grunn til å se på tallene:
    [...]
    Men Asbjørn har nok rett. Det er omtrent likt i Norge og Sverige.
    Nei, det er fortsatt mye høyere smittetall i Sverige enn i Norge. Og så skader det ikke å lese den rapporten man sakser grafer fra heller:
    • Our model is informed by the daily number of new covid19 hospitalisations, which have been oscillating in a stable way in the last weeks, between 0 and 5-6. Therefore we estimate the situation be still stable with a low level of transmission.
    • The reproduction number effective since May 11 is estimated to be 0.89 by the changepoint model, with a 95% confidence interval (0.71 - 1.05), which represents a slight increase compared to our previous report ( 0.82 (0.61-1.04) ). Reproduction numbers have to be interpreted together with the low estimated prevalence. In the next report we will introduce a new changepoint on July 1 to better capture trends in the last month.
    • The SMC model instead estimates the current 7-days averaged reproductive number to be over 2, because of its great sensitivity to small changes in the hospital incidence data. However, because of the time lag between hospitalisation and infection (about 2 weeks), these estimates are very uncertain. However, the trend of the reproduction number in the last two weeks is increasing. The SMC model estimates the reproduction number two weeks ago as already slightly above 1, with high probability. The data of the next days will tell us if this trend is just a periodic increase before a decrease or a more stable increasing trend.
     
    6

    65finger

    Gjest
    hva med å vise like akser om ikke annet. spekulativ fremstillingen. 0-4 og 0-20 gir dramatisk forskjellige visuelle inntrykk. tabloid og sensasjonspreget
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Et modelleringsprosessen og forutsetninge like I den svenske og norske modellen?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    hva med å vise like akser om ikke annet. spekulativ fremstillingen. 0-4 og 0-20 gir dramatisk forskjellige visuelle inntrykk. tabloid og sensasjonspreget
    Det interessante er å se om tallet er over eller under 1. Det greier du om du lener deg litt frem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et modelleringsprosessen og forutsetninge like I den svenske og norske modellen?
    Nei, ikke engang i nærheten, og den norske rapporten viser to forskjellige modeller som gir to ganske forskjellige estimater for Re.

    Kurven OMF viste for Norge er den ene modellen, som i sin tur drives av antallet sykehusinnleggelser. Den kurven ser slik ut, høyere enn i forrige uke, like høy som for to uker siden.
    1596562363561.png

    Hvis man antar at økningen fra 3 til 12 på en ukes tid skyldes lokal smitte er det jo en ganske heftig Re-verdi med en doblingstid på tre-fire dager, men hvis det har kommet ramlende inn et par tilfeller fra utlandet som ikke er smittet i Norge er det ikke sikkert at det er slik likevel.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et modelleringsprosessen og forutsetninge like I den svenske og norske modellen?
    Sikkert ikke - men igjen er det 150 innsigelser på alle verden ulike detaljer - men man er bra blind om man ikke ser trenden her.

    Men det blir litt intressant neste uke - da kommer FHI med en oppdatert modell som ikke bruker fast R faktor i hele peridoen etter 11 mai - som er grunnlaget for tallet Asbjørn referer til. Han er i grunn såpass oppegående at han også burde skjønn dette siden tallet blir oppjustert for hver gang det kommer en ny rapport - og smitten åpenbart ikke faller lengre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, ikke engang i nærheten, og den norske rapporten viser to forskjellige modeller som gir to ganske forskjellige estimater for Re.

    Kurven OMF viste for Norge er den ene modellen, som i sin tur drives av antallet sykehusinnleggelser. Den kurven ser slik ut, høyere enn i forrige uke, like høy som for to uker siden.
    Og den andre da...?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den andre viser Re = 0,89, som er forbløffende likt det tallet ser ut til å være i den svenske modellen.
    • The reproduction number effective since May 11 is estimated to be 0.89 by the changepoint model, with a 95% confidence interval (0.71 - 1.05), which represents a slight increase compared to our previous report ( 0.82 (0.61-1.04) ). Reproduction numbers have to be interpreted together with the low estimated prevalence. In the next report we will introduce a new changepoint on July 1 to better capture trends in the last month.
    Legg forresten merke til at den svenske Re-kurven klipper tidsserien like før månedsskiftet, rett før antall registrerte smittede begynner å trekke oppover igjen. Det blir interessant å se hva den kurven viser neste uke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    I Sverige er det kalibrert mot smittetilfeller mens det i Norge er innleggelser. Det første er mer rett frem mens det andre medfører en serie antagelser om sannsynligheter for det ene og det andre.

    I Norge for vel tallet nesten ingen mening nå om dagen mens det i Sverige bør være noenlunde meningsbærende. Det er jo en grunn til at ingen snakker om R i Norge. Her på berget får vi vente en uke eller to og se om noen blir innlagte mens svenskene dår vente på om smitten stiger, faller eller holder seg noenlunde på samme nivå. Begge steder tipper jeg man har ganske god oversikt akkurat nå men i Norge skal det fort mindre til før man mister den.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det blir litt intressant neste uke - da kommer FHI med en oppdatert modell som ikke bruker fast R faktor i hele peridoen etter 11 mai - som er grunnlaget for tallet Asbjørn referer til. Han er i grunn såpass oppegående at han også burde skjønn dette siden tallet blir oppjustert for hver gang det kommer en ny rapport - og smitten åpenbart ikke faller lengre.
    Ja, det blir interessant. Enig i at smitten ikke faller lengre, hverken i Sverige eller Norge ( :) ), men det er ikke det samme som å si at den øker. Vi har hatt den diskusjonen et par ganger tidligere, og de tilfeldige variasjonene her er såpass store i forhold til de absolutte antallene at man godt kan se ting over både en og to uker før man sier så mye om at trender har snudd.

    Med de nivåene vi har i Norge nå blir fort et cluster eller to i en storfamilie i innvandrer- eller bedehusmiljø flere tilfeller på noen få dager enn i resten av landet sammenlagt. Vi så også noe lignende i Oslo tidligere i sommer, da sentrert på et hybelhus for gjestearbeidere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn