Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg så den. Som sagt synes jeg det er litt tidlig å erklære "stigende trend", siden vi allerede ser at f eks utbruddet i Moss fra forrige uke er over. Så langt er jeg mest på "tilfeldige sammentreff", og så får vi se mot slutten av denne uken om det blir en reell trend eller bare krusninger nede i støygulvet (som Fenalaar treffende beskrev det).

    VG's kriterie:
    Hvordan beregnes trenden?
    Trenden beregnes ut fra et syvdagers glidende snitt gjennom de siste 14 dagene, fra og med i går og bakover i tid. Dette snittet må ha steget eller sunket med mer enn 15 prosent gjennom perioden, for å anses som en trend. I tillegg må snittet den siste uken være større enn én per dag og større enn ti prosent av den høyeste verdien i snittserien. Hvis ingen tilfeller er registrert i perioden, beregnes ikke trenden. Merk at trenden i registrert smitte kan påvirkes av kriteriene for å bli testet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tallgrunnlaget er uansett lite i Norge og det er mulig at trendanalyser ikke gir så mye mening.

    Vi har flere lokale utbrudd som bunner i at mange ikke følger rådene til FHI eller som ikke bruker common sense. Å kjøre på med 3 dagers brylupp og ferie til Spania virker helt koko på meg.

    Når selv helsesektoren og hurtigruten feiler på flere nivå og i flere ledd i å følge enkle regler så er det en farlig kombinasjon med at for mange har blitt sløve.

    Nå blir det bel munnbind på kollektiven - som kanskje er på høy tid.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Det er vanskelig å lage trender på så kort tidsakse som 14 dager. I de siste fjorten dagene er det spesielt en verdi som klusser det litt til; 31/7 med 69 forekomster. Det kan argumenters for at dette er en statistisk uteligger som burde vært utelatt i et så kort datasett.
    Enkeltverdien 69 er større en 5 x sigma i forhold til resten av datasettets middelverdi og vil dra opp både snitt og ikke minst standardavvik. En IQR-test (inter quartile range) vil peke på 69 som en uteligger.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    forstår ikke hva som skulle nødvendiggjøre munnbind… de lokale økingen er ikke kommet grunnet kollektivtransport eller shopping, ut fra det jeg forstår.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Vi har flere lokale utbrudd som bunner i at mange ikke følger rådene til FHI eller som ikke bruker common sense. Å kjøre på med 3 dagers brylupp og ferie til Spania virker helt koko på meg.
    Dersom de ansvarlige i Norge er av den oppfatning at ferie i Spania (eller andre steder) er helt koko så må de si så rett ut eller ha regler som veldig sterkt disincentiverer det, men det er nok et relativt betydelig element av politikk og andre hensyn som må tas i denne sammenheng også. Utgangspunktet er tross alt at grensene skal være åpne.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    "Anbefaler ingen å reise utenlands" er en veldig merkelig formulering. Normalt er jo norske myndigheter helt nøytrale til denslags. Å "fraråde" er mulig å skjønne, men hva skal "ikke anbefale" bety? Jeg har aldri opplevd at norske myndigheter har anbefalt noen å reise utenlands på ferie.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, du må gjerne kverrulere på det også, jeg leste det hvertfall slik at det var best å holde seg hjemme i sommer, noe vi også gjorde.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Nei, du må gjerne kverrulere på det også, jeg leste det hvertfall slik at det var best å holde seg hjemme i sommer, noe vi også gjorde.
    Det gjorde jeg også (som nevnt tidligere skulle vi egentlig utenlands for første gang på årevis i sommer). Det var mer den nærmest stiliserte vagheten i det jeg synes var merkelig. Hvorfor ikke bare si "vi fraråder"?

    Personlig er jeg ikke overrasket over at det ble åpnet opp for det eller at folk faktisk reiser. Særlig sistnevnte burde ikke komme som noen stor overraskelse på noen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Av hensyn til Svanskene... vi viser goodwill.... antagelig med noe bismak....

    Forøvrig siterer jeg Wesenlund..... Det er 1 eneste ting svenskene har som vi ikke har: Gode naboer.....
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Finnes det noe som sier at det er i kollektiven folk blir smittet? Når man ser de siste ukers tilfeller/økning så har vel det meste et utgangspunkt fra et eller annet utland?

    Ellers så synes jeg det er på grensen til stilig når cruiser anklager noen for kverulering. :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    En ny ukesrapport fra FHI viser at smittespredningen i Norge er fortsatt lav.

    Det er for tidlig å konkludere med om de siste ukers økning i utbrudd er begynnelsen på en stigende trend.

    Økt reiseaktivitet ser ut til å gi noe økt import av smitte, og i hovedsak fra land omfattet av karanteneplikten. Dette vil bli overvåket nøye i tiden framover.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Immunity, then, is usually a matter of degrees, not absolutes. And it lies at the heart of many of the COVID-19 pandemic’s biggest questions. Why do some people become extremely ill and others don’t? Can infected people ever be sickened by the same virus again? How will the pandemic play out over the next months and years? Will vaccination work?

    To answer these questions, we must first understand how the immune system reacts to SARS-CoV-2 coronavirus. Which is unfortunate because, you see, the immune system is very complicated.

     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fra samme artikkel:

    But Farber cautions that having these cross-reactive T-cells “tells you absolutely nothing about protection.” It’s intuitive to think they would be protective, but immunology is where intuition goes to die. The T-cells might do nothing. There’s an outside chance that they could predispose people to more severe disease. We can’t know for sure without recruiting lots of volunteers, checking their T-cell levels, and following them over a long period of time to see who gets infected—and how badly.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg stusser mer enn en smule på hvilket svar man får ang hvordan immunitet funker (eller ikke fuknker), hvordan antisoffer oppfører seg og hva T-celler eller noe annet gjør eller ikke gjør langt på vei ser ut til å være en funksjon av hvem man spør. Mye av artiklene jeg har lest om dette har unektelig en undertone av "dette skjønner ikke de fleste men jeg/vi gjør det" men man skulle i det minste forvente at de som driver med dette og har drevet med det i en manns- eller kvinnealder ved anerkjente universiteter i det minste var noenlunde enige om hva faktiske forhold var. Men så lagt er det ikke spesielt mye som tyder på akkurat det. I alle fall ikke av det som kommer frem i ymse aviser. New York Times, som jeg også har linket til noen ganger har så vidt jeg kan se hatt en del artikler som, om man leser de etter hverandre, i det minste til en viss grad motsier hverandre.

    (edit: trodde forrige link var fra NYT men den var den jo ikke)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Artikkelen fra The Atlantic virket i det minste både mer sympatisk og mer troverdig på meg enn den det tidligere ble linket til fra The Medium og som utbasunerte "Coronavirus: Why everyone was wrong". I den hevdet forfatteren (Beda M Stadler) blant annet at det er T-celler som fører til en cytokin-storm, noe som ikke er slik jeg har forstått arbeidsdelingen mellom de forskjellige komponentene av immunsystemet. Det er heller ikke slik det beskrives i artikkelen fra The Atlantic. Hvordan det egentlig fungerer, vel, you see, it is very complicated.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Det er sikkert very complicated, men jeg ville forvente at fagpersoner i det minste var noenlunde enige om grunnpremissene. Det er forsåvidt mulig at det er så complicated at det ikke lar seg gjengi en en avisartikkel, men det er et stykke mellom "Krise! Antistoffer avtar raskt" og "At antistoffer faller raskt er helt normalt og ingen ting å bekymre seg over". Men som utenforstående er det jo vanskelig å vurdere om folk som man presumtivt skulle tro kunne mye om dette faktisk kan det. Vi husker jo tilbake på noen av Mats Gilberts famøse uttalelser og regnestykker fra tidlig i pandemien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    gilbert er ingen fagmann på det feltet vel?
    Nettopp men uttalte seg som det åkke som.

    Det er også relativt vanlig å signer med «professor» som om det var en tittel som automatisk for dyp innsikt i enhver problemstilling eller at det tillegges vekt at mellom annet en religionshistoriker signerer opprop mot svensk håndtering.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    det er selvfølgelig misbruk av titler. de eneste som kan snakke om alt er filosofer; deres gjenstand er «alt det som er». så sier aristoteles… (he-he)

    [ot]
    tillegg:
    den siste krever selvfølgelig belegg for den oppdragende virknings del:

    […]
    Since we are investigating this kind of knowledge, we must consider what these causes and principles are whose knowledge is Wisdom. Perhaps it will be clearer if we take the opinions which we hold about the wise man. We consider first, then, that the wise man knows all things, so far as it is possible, without having knowledge of every one of them individually; next, that the wise man is he who can comprehend difficult things, such as are not easy for human comprehension (for sense-perception, being common to all, is easy, and has nothing to do with Wisdom);
    […]
    Such in kind [20] and in number are the opinions which we hold with regard to Wisdom and the wise. Of the qualities there described the knowledge of everything must necessarily belong to him who in the highest degree possesses knowledge of the universal, because he knows in a sense all the particulars which it comprises. These things, viz. the most universal, are perhaps the hardest for man to grasp, because they are furthest removed from the senses.


    [/ot]
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Ellers ligger det vel i kortene at det kommer ett eller annet rundt munnbind og kollektivtransport i Norge ganske snart. Hva det betyr får vi se, men om så skjer så er det i alle fall i Oslo hvor problemet rimelig nok er størst. Snart er ferien over for de fleste og det er mange flere som skal reise til og fra jobb i rushtiden. Det vil i såfall sette en ekstra piff på treningsturene til og fra jobb når trikken passerer full av folk med munnbind.

    I Norge er denne diskusjonen ikke så intens, men på et utenlandsk form jeg leser en del på fremstår munnbindbruk som noe nær en religion. Om man er en ansvarlig borger eller bare en generell egoistisk drittsekk definers omtrent av munnbindbruk eller ikke og troen på effekten av sorten er et sted i nærheten av stratosfæren. Det gjelder for øvrig også land som har, i alle fall inntil nylig, relativt lite smitte som eksempelvis Australia.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, et lite paradoks er det jo at vårt naboland som ikke vurderer munnbind har færrest restriksjoner og lavest R.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    historien om pesten her til lands (så langt) kan jeg vanskelig se kan avgi noen begrunnelse for bruk av det… fhi har så langt avvist bruken, men vært åpen på at om situasjonen endres – en må vel kunne anta, til noe verre en det som så langt har vært – så kan det komme på tale.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vil det bli brukt riktig på de rette plassene? Og vil folk som vet de er syke likevel gå ut gjemt bak et munnbind som sannsynligvis er brukt feil? Kan bli noen artige bilder fra bryllup og fest. Det er der de i tilfelle trengs.

    Falsk trygghet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vil det bli brukt riktig på de rette plassen? Og vil folk som vet de er syke likevel gå ut gjemt bak et munnbind som sannsynligvis er brukt feil? Kan bli noen artige bilder fra bryllup og fest. Det er der de i tilfelle trengs.
    Regn med det.

    1596655953183.png

    :rolleyes:
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Folk som har bruk av maske/munnbind i jobben sin får kurs i hvordan og hvilke som brukes.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mon tro om Asbjørn stoler på VG sine kart.

    Her får man jo inntrykk av at smitten stiger i Norge og synker i Sverige.

    Screenshot_2020-08-05 Corona-viruset Status i verden.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg så det kartet. VGs fremstilling av trend pr land er sterkt inspirert av NYT’s, som viser Sverige som «mostly the same». Kanskje en forskjell i tidsvinduet som brukes?

    Jeg ville nok ikke ta det kartet som noen fasit. FHIs rapport fra i går sa jo også at det er for tidlig å si om det er en endret trend, og den veier nok litt tyngre enn VGs fargekoder. Dessuten ser vi i dataene at det er ett enkelt datapunkt fra forrige uke som påvirker «trendberegningen» ganske kraftig for Norge. La oss se hvordan det ser ut mot slutten av denne uken.

    Men jeg er fortsatt mer bekymret for hva som skjer i Danmark:
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, jeg så det kartet. VGs fremstilling av trend pr land er sterkt inspirert av NYT’s, som viser Sverige som «mostly the same». Kanskje en forskjell i tidsvinduet som brukes?

    Jeg ville nok ikke ta det kartet som noen fasit. FHIs rapport fra i går sa jo også at det er for tidlig å si om det er en endret trend, og den veier nok litt tyngre enn VGs fargekoder. Dessuten ser vi i dataene at det er ett enkelt datapunkt fra forrige uke som påvirker «trendberegningen» ganske kraftig for Norge. La oss se hvordan det ser ut mot slutten av denne uken.

    Men jeg er fortsatt mer bekymret for hva som skjer i Danmark:
    Man kan selvsagt diskutere definisjonen av trend og prøve å diskutere bort enkelete datapunkter. Denne uken hadde vi 66 positive på mandag, 29 på tirsdag og 47 i går. Vi var vel nede på under 15 i snitt før dette begynte å stige - og hvis man regner ren matematikk så betyr en Re på 1,3 at det blir 20 i snitt i uken etter. Man kan trekke fra alle de smittede fra Hurtigruten, Moss og Sveio og fortsatt er det stigende trend.

    Man kan selvsgat bekymre seg for Danmark og de 25 andre landene i Europa som har stigende smittetrend, og tenke at alt er bra her i Norge. Folk flest er jo fortsatt på ferie.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette er jo ikke bra - spesielt med tanke på at vi ikke har test på flyplassene som regjeringen per idag "tenker på" men ikke har implementert. Island har et strengt kontrollregime på alle som kommer på flyplassen, men selv de mistet kontroll med alle turistene og blir sannsynligvis rød sone i morgen.
     
    R

    rr30629

    Gjest

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    At det er stigende i Norge nå, skjønner jeg ikke det er noen vits i å diskutere. Har vært jevn stigning siden 20 juli, riktignok boostet av enkelthendelser. Hvor alvorlig eller omfattende det er blir ren gjetting og bare tida vil vise. Jeg håper og tror at det vil stabilisere seg og at vi kan holde oss på 2 sifret daglig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er tilstrekkelig mange enkelthendelser som til slutt blir en trend. Nå var det en ny sak i Indre Østfold med potensiale til å bli et ganske stort utbrudd. Tilsvarende saker med smittede på pub-crawl i andre land har ført til store oppblussinger. Vi har kanskje snart brukt opp flaksen nå, men det er likevel mer begrenset hvor mange mennesker som faktisk henger på puber i Askim enn i Seoul.

    Det er også litt urovekkende at antallet sykehusinnleggelser, intensivpasienter og respiratorpasienter har begynt å øke. Det er ikke bra. Dette er ikke bare milde tilfeller som fanges opp med større grad av testing.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Det flater nok ut med en høyere ledighet en før Corona
    1596710544941.png
     
    R

    rr30629

    Gjest
    oops...



    Hadde forresten en interessant tlf. samtale med en ex. kollega i går. Nettopp kommet hjem fra rødt land og hadde ordnet seg en corona test, han følte seg helt fin men ville få bekreftet at han var negativ slik at han slapp karantene. Javel? Man slipper vel ikke karante, er det ikke 10 dager uansett fra rødt land? Man slipper hvis det finnes godkjent dokumentasjon på at man har vært smittet i løpet av de siste 6 mnd. men reise til rødt er karantene.

    Et råtips fra hofta; han er ikke den eneste som tenker slik.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Vi har kanskje snart brukt opp flaksen nå,
    Det er nok ikke spesielt stor grunn til å tro at det er mye annet enn flaks som har gjort at det ikke har gått her som de fleste andre steder. Det hadde, i alle fall i teorien, vært en mulighet å holde landet like stengt som i mars/april, men det er neppe på særlig manges liste over realistiske alternativer. Det rareste jeg leser er at nordmenn har vært så flinke og deltatt i dugnad osv. Basert på mine observasjoner gikk det realtivt raskt før folk her i landet gav et sted i området rundt fullstendig blanke i avstandsregler og annet. Omtrent de eneste som fremstår som ta dette noenlunde seriøst nå er ymse former for næringsvirksomhet, de vasker, desinfiserer, skrubber og en del andre ting mens kundene mer eller mindre gir faen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn