Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Regnet med det ja. Smitter det etter midnatt så smitter det også før. Med mindre det er som disse flyene som absolutt må lande før midnatt på Fredager, da er det visstnok ikke så farlig.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Håpet er vel at ikke like mange rekker å bli like drita med påfølgende tap av hemninger. Men som mange har påpekt, hvis man på død og liv vil utsette seg selv og andre for risiko kan man jo fortsette festen andre plasser.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er akkurat slik jeg ser på dette; en advarsel til festfolket om at de må skjerpe seg og at de følger med. Ikke sikker på om det er effektivt. Det aller meste de siste ukene har utgangspunkt i et eller annet utland, og da må det være smitta folk som menger seg med andre folk etter at de er kommet hjem og da betyr det ikke så mye hva klokka er.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Merkelig - jeg ser avisene er fulle av saker om innstramming i Norge og i Danmark, men jeg finner ingen saker om krise i Sverige.

    Håper du kan fortsette og holde oss oppdatert om denne enorm veksten i Sverige - det ser ikke ut til at norske medier får den med seg. Hvor mange smittede hadde de i går..?
    avisene publisere sensasjoner og en nedgang i Sverige gir ikke overskrifter selv om de har en oppgang nå. Situasjonen der er likevel alvorlig men under kontroll angivelig.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Smittesporing i praksis, fra en festdeltager på en fest med påvist smitte:



    Ved en tilfeldighet var faren til en av dem jeg møtte dagen derpå, lege. Han ble naturligvis bekymret for egen og andres helse og forsto fort at vi muligens sto på randen av et større utbrudd. På kort tid fikk han fikset test til meg og sønnen hans utenfor en privatklinikk i Oslo sentrum. Han var sint for at vi hadde vært uansvarlige, men var enda mer sjokkert over at det ikke var mulig å oppdrive en eneste koronatest til noen med nærkontakt med et påvist tilfelle.

    ...


    Nesten ingen ble kontaktet
    Min test kom heldigvis tilbake negativ samme kveld. Å kjenne en lege på privaten er tydeligvis en fordel under en pandemi. Negative prøver kom heldigvis rullende inn fra de andre deltagerne også. De fleste hadde betalt hos private klinikker. Nesten ingen kom gjennom til Oslo kommunes telefon. Dermed gikk også verdifull helsedata i vasken.

    Så kom smittesporingen. Den foregår på bydelsnivå, selv om deltagerne kommer fra hele byen. Nesten ingen var blitt kontaktet, til tross for at det hadde gått fem dager siden nærkontakten fant sted. At en person sendte inn liste med navn på alle deltagerne, hjalp ikke.
    Oslo kommune har ikke brukt tiden på å sikre beredskap - synd
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vet ikke om Re er høyere eller lavere i Norge enn i Sverige. Har ikke regnet på det, men både VG-grafen og log-grafen hos FT tyder på at både Norge, Sverige og Danmark nå er godt over 1,0, og at Re kanskje er høyere i Danmark og Norge enn i Sverige akkurat nå.
    Kan du ikke regne på det da. Vi har jo tallene her og det er et ekstremt enkelt regnestykke. Fint om du publiserer hva du kommer frem til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, akkurat det regnestykket tror jeg ikke er helt enkelt. Det er derfor FHI bruker to-tre forskjellige modeller til å estimere det, og svenskene bruker en helt annen modell. Mulig jeg har oversett noe om hvordan Re beregnes. Hva er ditt estimat, hvis du mener det er så ekstremt enkelt?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hetsen er i gang... får vi svar i neste avsnitt av lødder?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kan du ikke regne på det da. Vi har jo tallene her og det er et ekstremt enkelt regnestykke. Fint om du publiserer hva du kommer frem til.
    Re kalkulerer 2 uker tilbake basert på antall smittede , sykehusinnleggelser etc. Mye tyder på at Re går over 1 om 1-2 uker
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ^^Samtidig ønsker skåne, som så langt har klart seg bra, 2 timers regelen tilbake ettersom de nå har en økning i smitte, på tross av at Sverige har flokkimmunitet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, akkurat det regnestykket tror jeg ikke er helt enkelt. Det er derfor FHI bruker to-tre forskjellige modeller til å estimere det, og svenskene bruker en helt annen modell. Mulig jeg har oversett noe om hvordan Re beregnes. Hva er ditt estimat, hvis du mener det er så ekstremt enkelt?
    Hvis man antar at registrerte smittede gjenspeiler den faktiske smitten. Og setter perioden til 1 uke så blir Re i Sverige roten av (1,52) - altså 1,23, mens den i Norge blir roten av (3) = 1,73
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Re kalkulerer 2 uker tilbake basert på antall smittede , sykehusinnleggelser etc. Mye tyder på at Re går over 1 om 1-2 uker
    Re sier hva det reproduksjontallet er til enhver tid. Siden man ikke vet hvor mange som faktisk er smittet/blir smittet så kan man bruke ulike tilnærminger til dette tallet. Re har vært over 1 i flere uker i Norge allerede.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man antar at registrerte smittede gjenspeiler den faktiske smitten. Og setter perioden til 1 uke så blir Re i Sverige roten av (1,52) - altså 1,23, mens den i Norge blir roten av (3) = 1,73
    OK; den regnemåten kjente jeg ikke til. Det kan godt hende at tallene er omtrent riktige, men hvor kommer den formelen fra? Den ser ut til å anta at det tar eksakt en uke fra en person blir smittet til neste ledd i kjeden er smittet. Resultatene stemmer heller ikke med noen av FHI's estimater, som tydeligvis gjør dette mye mer tungvint for seg selv.

    Er tallene 1,52 og 3,0 økningen i antall nye smittede på en uke? I så fall gjør du deg veldig sårbar for variasjonen i tallene fra en enkelt dag. Ja, det var 36 nye i Norge i går 7 august, og det var 13 nye 1 august, og det er jo tre ganger så mange i går som for en uke siden. Men en dag tidligere, dvs 31 juli, var det 72 nye og 6 august var det 8, altså et forholdstall på 0,11 ganger så mange, og da tilsier formelen din at Re for Norge var 0,33 i går og 1,72 i dag. Den kjøper jeg ikke.

    Hvis vi i stedet ser på glidende 7-dagers gjennomsnitt for å unngå en del av støyen og jevne ut svenskenes ekstreme ukesyklus i rapporteringen blir det kvadratroten av 272/204 = 1,1547 for Sverige og kvadratroten av 36/27 = 1,1547 for Norge - altså klin likt.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OK; den regnemåten kjente jeg ikke til. Det kan godt hende at tallene er omtrent riktige, men hvor kommer den formelen fra? Den ser ut til å anta at det tar eksakt en uke fra en person blir smittet til neste ledd i kjeden er smittet.
    Kjenner du ikke til eksponentialregning...?

    Tenk rentes-rente - og Re er her renten.

    Hvor får du høyest rente når noe vokser med 52% i løpet av 2 uker eller om noen vokser 200% i løpet av 2 uker...?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner du ikke til eksponentialregning...?

    Tenk rentes-rente - og Re er her renten.

    Hvor får du høyest rente når noe vokser med 52% i løpet av 2 uker eller om noen vokser 200% i løpet av 2 uker...?
    OK, forstår. Likevel har jeg litt vanskelig for å se at tallene for en enkelt dag skulle gi et spesielt godt estimat. Mener du at Re for Norge var 0,33 for uken 31 juli - 6 august, og så økte til 1,72 for perioden 1 - 7 august? Hvis ikke, hvorfor er det riktig å bruke tallene for 1 og 7 aug, men ikke 31 jul og 6 aug?

    Som vist i forrige innlegg får jeg eksakt samme Re-estimat for Norge og Sverige, kvadratroten av 4/3, hvis jeg i stedet bruker 7-dagers glidende gjennomsnitt i begge ender for å fjerne litt støy fra dag til dag. Da er det en hel ukes data i hvert endepunkt. Hvorfor blir ikke det enda riktigere?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OK, forstår. Likevel har jeg litt vanskelig for å se at tallene for en enkelt dag skulle gi et spesielt godt estimat. Mener du at Re for Norge var 0,33 for uken 31 juli - 6 august, og så økte til 1,72 for perioden 1 - 7 august? Hvis ikke, hvorfor er det riktig å bruke tallene for 1 og 7 aug, men ikke 31 jul og 6 aug?
    Nei, tallene har jo en viss usikkerhet og et preg av tilfeldighet med korte serier. Men det er tross alt du som på død og liv hevder at hvis det vokser i Norge så vokser det ivhertfall mye mer i Sverige.

    Og hvis du husker - så bruker ikke enkeltdager, vi bruker 7 dager snitt over en periode på 2 uker.

    Men vi får selvsagt et bedre bilder med litt lengre serier:

    2 uker (24 juli til 7 aug) som vi brukte nå ( 7 dagers snitt)
    Norge fra 12 til 36
    Sverige fra 245 til 272

    Vi kan ta 3 uker
    Norge fra 8 til 36
    Sverige fra 340 til 272


    Vi kan ta 4 uker
    Norge fra 8 til 36
    Sverige fra 497 til 272

    Så med en gang du strekker serien din over 3 uker , så får du Re under 1 i Sverige, mens det fortsatt er langt over 1 i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, da forstår jeg hvordan du regner. Ja, selvsagt vil estimatet gå under 1,0 for Sverige hvis du drar tidsserien så langt tilbake at startpunktet er høyere enn sluttpunktet. Går du helt tilbake til juni kan du få riktig lave tall om du vil.

    Hvis du ser på kurvene ser det ut til at vendepunktet i Sverige var en av de siste dagene i juli. Det fortsatte å falle helt ned til 183 den 29 juli. Siden vi diskuterer hvordan det vokser etter at folk er på vei tilbake på jobb, ikke hvordan det så ut i juli, kan vi jo gjøre estimatet så enkelt som å sammenligne glidende gjennomsnitt 31 juni med ditto 7 august. Det er en enkel variant av FHIs metode med å legge inn knekkpunkter og anta at Re er konstant mellom disse knekkpunktene. Da er det 272/204=1,333 for Sveriges del, og 36/27=1,333 for Norge den siste uken. Her behøver vi ikke ta kvadratroten heller, siden dette bare er en periode av "renten" din, men det blir jo samme estimat for Re i begge land for den siste uken. Hvis vi bruker 29 juli som startpunkt i stedet vil vi få et høyere estimat for Re i Sverige.

    Siden Sverige fortsatt kommer fra et høyere nivå betyr 33 % økning fra den ene uken til den neste at antall tilfeller øker med mange fler i Sverige enn i Norge. 272-204=68 og 36-27=9, og da blir også kurven hos VG brattere for Sveriges del. Den er plottet på en lineær Y-akse.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hva om vi bare hadde hatt en programsnutt på mobiltelefonen som kunne spore opp hvem som hadde vært i nærkontakt med disse nye smittede. Det hadde vært noe det!

    Hva om vi ikke hadde en overvåkningskåt regjeringsleder som spolerte det hele.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, du mener hun personlig var i kontakt med konsulentene for tilfredsstille sine lyster?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, du mener hun personlig var i kontakt med konsulentene for tilfredsstille sine lyster?
    Det kan virke slik, for under coronaen så pushet hun GPS-overvåkning på hele befolkningen, for deretter å banke gjennom dataovervåking av deg og dine bare du tør å åpne google eller hvilken som helst nettside som befinner seg på en skytjeneste utenfor Norge.

    Hun fikk også banket gjennom Datalagringsdirektivet i sin tid.

    Så overvåking er noe denne regjeringslederen svært gjerne vil ha.


    Overvåking er viktigere enn folkehelsen, for hun ignorerte alle de klare og tydelige advarslene hun fikk på den fadese-appen hun pushet. Hun visste nøyaktig hva hun gjorde.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OK, da forstår jeg hvordan du regner. Ja, selvsagt vil estimatet gå under 1,0 for Sverige hvis du drar tidsserien så langt tilbake at startpunktet er høyere enn sluttpunktet. Går du helt tilbake til juni kan du få riktig lave tall om du vil.

    Behøver ikke å gå tilbake til juni - 3 uker er mer enn nok. Altså fra 17 juli.

    Hvis du ser på kurvene ser det ut til at vendepunktet i Sverige var en av de siste dagene i juli. Siden vi diskuterer hvordan det vokser etter at folk er på vei tilbake på jobb, ikke hvordan det så ut i juli, kan vi jo gjøre estimatet så enkelt som å sammenligne glidende gjennomsnitt fra vendepunktet 31 juni med ditto 7 august. Det er en enkel variant av FHIs metode med å legge inn knekkpunkter og anta at Re er konstant mellom disse knekkpunktene. Da er det 272/204=1,333 for Sveriges del, og 36/27=1,333 for Norge den siste uken. Her behøver vi ikke ta kvadratroten heller, siden dette bare er en periode av "renten" din, men det blir jo samme estimat for Re i begge land for den siste uken.

    Og, siden Sverige fortsatt kommer fra et høyere nivå betyr 33 % økning fra den ene uken til den neste at antall tilfeller øker med mange fler i Sverige enn i Norge. 272-204=68 og 36-27=9, og da blir også kurven hos VG brattere for Sveriges del. Den er plottet på en lineær Y-akse.
    Ja, dette er vi ikke uenig. (Regner med at du mente 31. juli - det er vel den eneste datoen som er mulig for å få disse tallene like). Men så har du akkurat påpekt det med usikkerheten, så hvis du da tar med deg en uke til. Så er utviklingen uken før som følger.

    Norge fra 12 til 27 - Re på 2,25
    Sverige fra 245 til 204 - Re på 0,83

    Så skjønner du snart at det blir klovnerier og kveruluering av å påstå at det smitten vokser raskere i Sverige? Nå har du vært innom å beregne stigningen til grafen til VG (Du korrigerer ikke en gang for folketall), du har vært innom at du ikke kan regne eksponentialer og du har valgt en periode på 7 dager hvor registrerte tall gir en lik økning i begge land, mens R skiller 2,5 i uken før.,

    Kverulering, kverulering, kverulering.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, 31 juli. Jeg ser ikke at datakvaliteten skulle bli bedre av å ta lengre periode her, bare at man skyver startpunktet oppover på kurven for Sverige mens det ligger flatt på tilnærmet null for Norge, og da kan man jo få de tallene man vil.

    Siden vi fortsatt diskuterer hvorden smitten øker , ikke gjennomsnittet av en fallende og stigende periode, er det mest relevant å legge startpunktet etter at begge kurver har vendt oppover. For Sveriges det blir det tidligst 29 juli, men det er enklere å regne med hele uker. Da får jeg et estimat på Re = 1,33 for Sverige nå. Å legge startpunktet tidligere blir ikke representativt for trenden nå.

    For Norges del ligger vendepunktet litt tidligere, et sted rundt 20 juli, så det er forsåvidt mulig å dra linjalen litt lengre tilbake her. Hvis vi bruker to uker for Norge blir det jo kvadratroten av 36/12 = 1,73, men med så lave tall som vi hadde da blir det nokså stor usikkerhet der. Vi kan jo legge startpunktet enda mye tidligere for Norges del også og få lavere tall, men det blir kanskje ikke riktigere av det.

    Husk ellers min gamle tommelfingerregel om at jeg leser personangrep som en innrømmelse av at man har sluppet opp for saklige argumenter og har tapt diskusjonen. Du kommer ganske nær nå.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Husk ellers min gamle tommelfingerregel om at jeg leser personangrep som en innrømmelse av at man har sluppet opp for saklige argumenter og har tapt diskusjonen. Du kommer ganske nær nå.
    Vel, hva har du påstått de siste dagene:

    Vi har flokkimmunitet i Norge - FEIL.
    Det er ingen økende trend på smitten i Norge - FEIL
    Smitten øker raskere i Sverige enn i Norge - FEIL

    Fint med tommelfingerregler, men det er vel også en kjent sak å drukne saker i uttallige avsporinger, flisespikkere og detaljer når man har tatt feil.

    Også er det jo denne:
    Det er forøvrig et antall ulike estimater som tyder på at totalt antall smittede i Sverige er et sted mellom 750k og 1M. I en befolkning på 10M er det et sted mellom 7 og 10 %, altså ensifrede prosenter. Ikke noe jeg finner på.
    Her har du kun kommet med en Rystad rapport som indikerer at det er 12,5 ganger så mange faktiske smittede som registrerte smittede globalt. Regner med at du skjønner at det overhodet ikke er relevant som dokumentasjon på faktisk antall smittede i Sverige. Da påstår du samtidig at FHI tar feil i Norge og at det er 120 000 som har vært smittet i Norge.

    Så jeg venter fortsatt på dokumentasjon her - og siden du gjentar at det kun er er mellom 7 % og 10 % som er smittet i Sverige i annenhvert innlegg så regner jeg med at du har annen dokumentasjon enn dine egne synsinger.
    Hvis ikke er dette også FEIL/BLØFF.

    Jeg vet ikke om du har fått med deg at disse pilene på VG faktisk er gradert.Jeg håper du har forståelse for at man kan bli sliten av å debbatere mot noen som sier det ikke er vekst når pilen peker på den midterste av de 3 rødfargene. Det er ikke så veldig mange land i verden som er der. Og Sverige - hvor du mener smitten vokser raskere er fortsatt markert som "omtrent som før". Du får varsle VG - de har jo åpenbart ikke fortsatt hva økende smitte er - og trenger et kurs i å beregne stigningstall.

    Screenshot_2020-08-09 Corona-viruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir også litt slitsomt å diskutere når man må bruke haugevis av innlegg på å forklare hva man mener med hver setning som skrives, og så bli konfrontert med samme misforståelse igjen og igjen. Jeg ser at du fortsatt har problemer med å forstå hva jeg skriver, og da tror jeg ikke jeg tar bryderiet med å skrive detaljerte forklaringer enda en gang.

    Du får ha en fortreffelig søndag.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det blir også litt slitsomt å diskutere når man må bruke haugevis av innlegg på å forklare hva man mener med hver setning som skrives, og så bli konfrontert med samme misforståelse igjen og igjen. Jeg ser at du fortsatt har problemer med å forstå hva jeg skriver, og da tror jeg ikke jeg tar bryderiet med å skrive detaljerte forklaringer enda en gang.

    Du får ha en fortreffelig søndag.
    Sikkert like greit, det er unødvendig å diksutere noe som er helt opplagt.

    Men hadde satt pris på om du kunne linke til disse før du legger inn årene Det er forøvrig et antall ulike estimater som tyder på at totalt antall smittede i Sverige er et sted mellom 750k og 1M.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det kan virke slik, for under coronaen så pushet hun GPS-overvåkning på hele befolkningen, for deretter å banke gjennom dataovervåking av deg og dine bare du tør å åpne google eller hvilken som helst nettside som befinner seg på en skytjeneste utenfor Norge.

    Hun fikk også banket gjennom Datalagringsdirektivet i sin tid.

    Så overvåking er noe denne regjeringslederen svært gjerne vil ha.


    Overvåking er viktigere enn folkehelsen, for hun ignorerte alle de klare og tydelige advarslene hun fikk på den fadese-appen hun pushet. Hun visste nøyaktig hva hun gjorde.
    Skal vi prøve å overvåke mennesker som har mistet virkelighetsoppfatningen ala Anders Breivik, Mullah Krekar og andre som er en fare for samfunnet eller skal vi ta problemet i etterkant. Dvs. plukke kroppsdeler og sende kondolansebrev til de etterlatte?
    Skal vi raskt prøve å finne de som har vært i nærheten av bærere av viruset eller skal vi bruke mange dager og ta en betydelig større risiko for å få en større spredning i samfunnet?
    Hvis du mener at Erna Solberg og Co har en skjult agenda for å bedrive overvåkning så lukter det sølvfolie på hodet av innlegget. Forklar gjerne de motivene du mener Regjeringen har.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Terje-A, du må ikke glemme den fantastiske selvinnsikten OMF presenterer her :)
    Fint med tommelfingerregler, men det er vel også en kjent sak å drukne saker i uttallige avsporinger, flisespikkere og detaljer når man har tatt feil.
    Takk for mange gode innlegg Asbjørn, det er ikke så enkelt når man blir beskyldt for å kverulere av en av de største innen den genren.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert like greit, det er unødvendig å diksutere noe som er helt opplagt.

    Men hadde satt pris på om du kunne linke til disse før du legger inn årene Det er forøvrig et antall ulike estimater som tyder på at totalt antall smittede i Sverige er et sted mellom 750k og 1M.
    Bla tilbake i tråden, så finner du linkene. Vi diskuterte dette side opp og side ned for noen uker siden. Gidder ikke grave dem frem på nytt. God søndag.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, jeg har ikke funnet de. Det eneste jeg fant var din triangulering hvor du selv synset deg frem til det tallet du hadde bestemt deg på forhånd på 2-3 ulike måter.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Nå finner vel du ingenting som ikke understøtter dine egne synspunkter på hva du har bestemt deg for OMF?
    Jeg setter pris på etterprøvbare utsagn, og der er du og Asbjrøn på hver sin ende av skalaen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Folk får lese selv, men jeg er klokkeklar på hvor kveruleringen ligger etter å ha fulgt tråden nøye. Og så bør noen la den diskusjonen ligge.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sakset fra VG, dette viser hendelesforløpet i Hurtigrutesaken som har ødelagt mye i Norge.
    Jeg er overrasket over at av et totalt mannskap på 158 er 122 fra Filippinene, og graden av nisseverksted. Frakter 2 av mannskapet med tydelige covid-19 symptomer med taxi til sykehuset. (Vi får håpe taxisjåføren ikke er i en risikogrupper for å dø av covid-19) Og det må være særs skjerpende at Hurtigruten ber de reisende om å reise hjem til sine hjemsteder (totalt 69 ulike kommuner + noen som reiser hjem til bl.a Litauen, Danmark og Tyskland stikk i strid med kommunelege Kathrine Kristoffersens råd)


    For de som ikke gidder å scrolle nedover i saken er den gjengitt her;

    Fredag 17. juli kaster MS «Roald Amundsen» loss i Tromsø.
    - 209 passasjerer skal oppleve magiske Svalbard – badet i midnattssol.
    - Norge har lettet på reiserestriksjonene, slik hurtigrutesjef Daniel Skjeldam har ønsket.
    - Men om bord finnes et virus som har knust cruisedrømmer før.

    Fredag 24. juli kommer MS «Roald Amundsen» tilbake til Tromsø, etter én ukes seilas. De 209 passasjerene går av. 177 nye går om bord.
    I tillegg til passasjerene er et mannskap på 158 om bord.
    122 av dem er filippinske statsborgere. 16 av dem overholdt ikke karanteneplikten da de kom til Norge.

    Onsdag 29. juli
    tester en mann positivt i Hadsel kommune i Vesterålen for covid-19.
    Mannen var med på første tur rundt Svalbard med MS «Roald Amundsen».
    Basert på inkubasjonstiden er det svært sannsynlig at han er blitt smittet om bord.

    Kommunelege Ingebjørn Bleidvin varsler Hurtigruten og Folkehelseinstituttet (FHI).
    Både FHI og kommunelegen
    vil gå ut med at mannen har vært om bord, men Hurtigruten vil ikke at dette skal nevnes i pressemeldingen kommunen sender ut.
    I stedet gjør Hurtigruten en avtale med FHI om at rederiet skal varsle cruisedeltagerne om smittefaren.
    Men Hurtigruten bryter avtalen, mener FHI. Det tar to dager før passasjerene får vite om smitten.

    Forsinkelsen skal få skjebnesvangre konsekvenser.

    Tidlig på morgenen 31. Juli
    legger MS «Roald Amundsen» til kai i Tromsø.

    Uten å ha fått vite om smitterisikoen de utgjør for folk rundt seg, forlater passasjerene skipet. Flere titalls av dem drar til Tromsø Lufthavn. Noen kommer seg på fly, andre blir stoppet ved innsjekk. Samtidig tar to syke personer fra mannskapet taxi til Universitetssykehuset i Nord-Norge.

    De har luftveissymptomer som er typiske for covid-19.

    Men skipslegene som undersøkte dem dagen før, mistenkte ikke corona. Av de to skipslegene er det bare en som har norsk autorisasjon.
    Senere skal FHI si at det er «rart» at skipslegene ikke tenkte på covid-19.
    Allerede uken før hadde legene fått beskjed om at det hadde vært en bekreftet smittet om bord på seilasen.

    På sykehuset nøles det ikke.

    De to fra mannskapet ankommer klokken 08.45. To minutter senere varsler sykehuset til kommunen om et mulig coronautbrudd på hurtigruteskipet.
    Til sammen fire personer fra mannskapet får bekreftet smitte denne dagen.
    Etter lunsj blir saken kjent i mediene. Utover ettermiddagen får også passasjerene endelig beskjed fra Hurtigruten om utbruddet.
    Flere får ikke e-posten før klokken seks om kvelden.

    I e-posten blir de anbefalt å reise hjem som planlagt, stikk i strid med kommunelege Kathrine Kristoffersens råd:

    – De skal i karantene og ikke bruke offentlig transport. Ifølge vår dialog med Hurtigruten skal de sørge for karantenested og transport, sier hun.

    3. August - Vi har sviktet.

    Over helgen
    har utbruddet vokst i omfang. Nå er 42 personer smittet. Utbruddet berører 69 norske kommuner.
    Tidligere har konsernsjef Daniel Skjeldam sagt at Hurtigruten har forholdt seg til de reglene som gjelder.

    Nå er tonen en annen:
    – Vi har sviktet, sier Skjeldam på en pressekonferanse.
    Det ville neppe vært smitte om bord om Hurtigruten hadde fulgt egne prosedyrer, legger Skjeldam til.

    Politiet åpner sak for å finne ut om Hurtigruten har brutt smittevernloven.

    Torsdag 6. August - Fratas kontroll
    Norge har nå
    en stigende smittetrend for første gang på fire måneder.

    De 53 bekreftede smittetilfellene fra utbruddet på Hurtigruten bidrar til dette.

    På en pressekonferanse forteller kommuneoverlege Kathrine Kristoffersen at Tromsø kommune ikke har fått til et «forsvarlig samarbeid» med skipslegene. Kommunen fratar skipslegene det medisinske ansvaret om bord, der mannskapet som ikke er innlagt på sykehus, er i karantene. Samtidig forteller Kristoffersen at deler av mannskapet minglet etter at de ble coronatestet da skipet kom tilbake til Tromsø.
    Det gjør at testene er usikre. Hele mannskapet må testes på nytt.
    Fredag 7. August.
    Driftsdirektør Bent Martini
    i Hurtigruten går midlertidig av.

    Martini var selv om bord på MS «Roald Amundsen», sammen med familien som passasjer. Hurtigruten har ikke besvart spørsmål om hvorvidt han var involvert i beslutningene uken før.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå finner vel du ingenting som ikke understøtter dine egne synspunkter på hva du har bestemt deg for OMF?
    Jeg setter pris på etterprøvbare utsagn, og der er du og Asbjrøn på hver sin ende av skalaen.
    Vel, nå har tematikken de siste sidene vært om det har vært økende smitte i Norge. Jeg kan godt dokumentere det hvis du føler det ikke er dokumentert.

    Så har vi diskutert i hvilken grad det er økende smitte i Sverige og om det øker raskere i Sverige enn i Norge. Nå har jo Asbjørn selv dokumentert at det vokser raskere i Norge, men dette er jo også lett å dokumentere.

    Det som kanskje er mest interessant er å finne estimat på hvor mange som faktisk er smittet i Sverige. Jeg kan gjøre et estimat her:
    Hvis man tar perioden 24. juni til 24. juli - så registrerte man 16 673 nye smittede i Sverige. Asbjørn bruker en faktor på 12,5 på forhold mellom registrerte og faktiske smittede - noe som gir 208 412 flere faktiske smittede i perioden.

    Hvis vi da ser på hvor mange som døde og hvor mange som ble innlagt på intensiven i løpet av juli måned - så får vi et bilde av hvor mange av disse 208 tusen som døde eller havnet på intensiven.

    Hvis jeg har talt riktig så hadde Sverige 72 nye intensivinnleggelser i juli og 373 dødsfall.
    Det gir oss følgende:
    Dødelighet: 1 av 558 (0,18%)
    Intensiv: 1 av 2895 (0,03%)

    Siden dødelighet i veldig stor grad påvirkes av om man får smitte på eldrehjem eller ikke , så bruker vi intensivinnleggelser til å beregne hvor mange som har vært smittet. Sverige har hatt totalt 2580 intensivinnleggelser og når 1 av 2895 blir intensivinnlagt - så blir totalt antall smittet 7,5 millioner.

    Jeg skjønner at det tallet er for høyt. Men det er altså mulig å få en slikt regnestykke til å ende opp omtrent der du vil - den sentrale forutsetningen er hvor mye du skal gange registrerte smittede med for å for å estimere faktiske smittede. Og da kan man ikke bruke et globalt tall slik Asbjørn har gjort. Forholdet var nok mye høyere for Sverige i mars/april, mens det nok er en del lavere nå.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det ser ut til at de som hevder at dette bare er en influensa eller at covid-19 er en konspirasjon for å overvåke oss har vunnet.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo ikke det det handler om.

    Med Hurtigruta så er det jo lett å finne noen å skylde på, men når alt kommer til alt, så er det helt vanlige mennesker som kommer til å bryte smittevernreglene. Man er seg selv nærmest. Asbjørn har jo vært på feriehuset sitt i Sverige - et rødt området. Han har ikke brutt noen regler, men det har ikke de som har vært i Spania gjort heller.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo ikke det det handler om.

    Med Hurtigruta så er det jo lett å finne noen å skylde på, men når alt kommer til alt, så er det helt vanlige mennesker som kommer til å bryte smittevernreglene. Man er seg selv nærmest. Asbjørn har jo vært på feriehuset sitt i Sverige - et rødt området. Han har ikke brutt noen regler, men det har ikke de som har vært i Spania gjort heller.
    Men hva har ledelsen på Roald Amundsen gjort? Gitt faen i karanteneregler og gjort utilgivelige feil gang på gang.

    Og hva gjør alle de som driter i å holde avstand?
    Hadde en dame helt inntil meg på Rema i går. Jeg ba hun holde avstand, fikk til svar at hun satset på å bli immun hvis jeg var smittefarlig. Immunitet er jo et mantra som gjentas både her og der.
    Det ser ut til at vi får den smittespredningen som svenskene har fått, ikke fordi myndighetene legger tilrette for det, men fordi idiotene vinner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn