Tror de fleste er filippinske sjøfolk fra Hurtigruta som strengt tatt ikke har noen relevans til innenlands spredning.Kanskje mer realistisk å se på sykehusinnleggelser. 8 innlagte i skrivende stund.
Dette må være feil. Smitten faller som en stein og det er "tilnærmet ingen smitte" i Sverige nå. De er så godt som ferdig med korona, og statuer av Tegnell skal reises på alle torg i de største byene. Betalt av misunnelige norske helsemyndigheter. De angrer nok bittert på at vi ikke gjorde som svenskene.Ja, den grafen er urealistisk, også fordi den ikke har fått med seg oppblussingen nå i august. Men jeg skulle gjerne forstått hvordan de kommer frem til projeksjonen for Sverige. Der ligger det en Re > 1 fra dagens nivå.
Og, booom, der gikk min svenske kommune:
Nyhetsstudio - arkiv - Sverige: - Alvorlig smittespredning
Siste nytt fra Dagbladet: Smittevernmyndighetene i Västra Götaland er bekymret for en oppblussing av smitten på vestkysten, like ved grensa på Svinesund. Det er nå bekreftet f...www.dagbladet.no
Smittskyddsläkaren: ”Allvarlig smittspridning på västkusten”
Under torsdagen rapporterade SVT Nyheter Väst att flera bekräftade fall av corona har spårats till Grebbestad. I dag säger Smittskyddet att smittan nu är utbredd på flera av Västkustens turistorter. – Smittan har nu fått fäste bland de bofasta, säger smittskyddsläkaren Eva Lindhusen Lindhé.www.svt.se
Vis vedlegget 656108
Helt greit å ha overholdt karantenebestemmelsene etter at jeg kom hjem derfra.
ja, det er smått utrolig hvor liten effekt det har. mer effektivt å holde meteren!Hvis 30 000 mennesker bruker munnbind i Oslo i 1 uke - så forhindrer man ett smittetilfelle. Javel - hvorfor gjør vi dette da..?
Sommeren varer "så lenge skutan kan gå" på vannet i Sverige kanskje...?Ja, jeg hørte i sommer at de skulle bytte ut statuen av Evert Taube på Grebbestad-bryggan med en statue av Tegnell.
De var jo ferdige med corona allerede før sommeren.
Mener jeg leste at munnbind er 40% effektive mens meteren er 80%. Tørr ikke tenke på tallet hvis vi gjør begge deler...ja, det er smått utrolig hvor liten effekt det har. mer effektivt å holde meteren!
Hvor kommer det fra, att man forhindrer ett tilfellet hvis 30k bruker maske?ja, det er smått utrolig hvor liten effekt det har. mer effektivt å holde meteren!
Mye Nordmenn som vært der i sommer! sikkert reist hjem og ful karantänatSommeren varer "så lenge skutan kan gå" på vannet i Sverige kanskje...?
Ja, jeg skulle gjerne vært der denne helgen. Makrill och björnbär. Hadde et lite håp om at Västra Götaland kunne bli karantenefri sone, så bra som trenden var i juli, men neida. Stockholmarna kom på Västkustsemester, siden de ikke fikk lov til å komme inn i noen andre land, og dett var dett. Jeg har ikke tid til en ny karanteneperiode de neste to-tre ukene, og da får makrillen vente litt.Sommeren varer "så lenge skutan kan gå" på vannet i Sverige kanskje...?
WASA....Sommeren varer "så lenge skutan kan gå" på vannet i Sverige kanskje...?
Men hva er alternativet? Skal vi ikke ha karantene og isolasjon fordi noen få blir skrudde i knotten?Risk för fler självmordsförsök under coronakrisen
”Ensamhet är kärnan i självmord, och nu finns en risk att bli ännu mer isolerad än man redan var”, säger Else-Marie Törnberg på Suicidprevention i Väst. Sedan coronasmittan slog till har den psykiska ohälsan och risken för självmord ökat.www.google.se
Nok et tema som kommer lite frem i norsk media.
Ingen statistikk å vise til enda og dette er aller mest synsing, foreløpig. I Norge viser noen undersøkelser at folk har liv med mening i samme grad som før tiltakene startet.Risk för fler självmordsförsök under coronakrisen
”Ensamhet är kärnan i självmord, och nu finns en risk att bli ännu mer isolerad än man redan var”, säger Else-Marie Törnberg på Suicidprevention i Väst. Sedan coronasmittan slog till har den psykiska ohälsan och risken för självmord ökat.www.google.se
Nok et tema som kommer lite frem i norsk media.
Men gråtekonene piper om hvor forferdelig vi har det når Erna bestemmer at vi skal redusere den sosiale omgangen en smule.Så langt melder norsk politi om nedgang i antall utrykninger pga selvmord og selvmordsforsøk.
Om det er en anekdote finner vi ut av i løpet av høsten.ser ikke helt poenget med slike anekdoter.
Det begynner vel å bli ganske mange falske positive også med det antall tester man gjennomfører nå.Det begynner etterhvert å bli ganske mange slike anekdoter om folk som får covid for andre gang etter noen måneder. Jeg ser at Reuters beskriver det som et tilbakefall (‘relapse’). Det kan være så enkelt som at immuniteten avtar etter noen måneder og at vedkommende har blitt mottakelig og smittet på nytt, på samme måte som med beslektede forkjølelsesvirus. Det er såpass få mennesker som har blitt eksponert for viruset med noen måneders mellomrom ennå at det er vanskelig å si noe sikkert om hva som skjer andre gang.
Forhåpentligvis gir første runde såpass minne i immunsystemet at T-celler etc rekker å reagere før viruset angriper indre organer og at de mer primitive delene av immunsystemet går bananas. I så fall vil andre runde være en mildere affære, men vi vet også at viruset angriper T-celler direkte, så det er ingen garantier for noe som helst.
Et nytt virus sluppet løs i menneskeheten bringer med seg opptil flere spenningsmomenter.
Helt klart, men det vil være merkelig om en moderat runde med dette viruset gir livslang immunitet. Det skjer jo ikke med andre coronavirus.Det begynner vel å bli ganske mange falske positive også med det antall tester man gjennomfører nå.
This study provides evidence that re-infections with the same endemic coronavirus are not atypical in a time window shorter than 1 year and that the genetic basis of innate immune response may be a greater determinant of infection severity than immune memory acquired after a previous infection.
Nei, dessverre. Da ville det jo vært data, ikke bare anekdoter.kjenner du noen tall på det?