Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette lukter på lang vei årlige vaksiner til alle i risikogruppen
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    det har pågått siden før nyttår, og vi er på over 21 mill smittet, og vi skal nå i høst få bekreftet om …

    tulleargument!
    Er de full mann ? ;) Dette er absolutt ikke tull, antall smittede har liten betydning i dette henseende. Vi snakker om å bli smittet, deretter erklært frisk for så å bli smittet på nytt. Dette må nødvendigvis ta litt tid. Og vi bare kjent til viruset i 6 måneder.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det må selvsagt være helt enten eller. Enten blir ingen immune (og vi kommer alle til å dø druknede i vårt eget slim med multippel organsvikt) eller så blir alle immune for alltid, eller i alle fall veldig lenge. Enhver person som eventuelt blir smittet igjen er selvfølgelig et vandrende bevis på at imunnitet ikke oppnås og om den så gjør går den fort over.

    En anekdote er ikke data. Ei heller anekdoter.

    Forresten så var det en japaner Som overlevde både Hiroshima og Nagasaki, ergo er ikke nødvendigvis atombomber så farlige.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det må selvsagt være helt enten eller. Enten blir ingen immune (og vi kommer alle til å dø druknede i vårt eget slim med multippel organsvikt) eller så blir alle immune for alltid, eller i alle fall veldig lenge. Enhver person som eventuelt blir smittet igjen er selvfølgelig et vandrende bevis på at imunnitet ikke oppnås og om den så gjør går den fort over.

    En anekdote er ikke data. Ei heller anekdoter.

    Forresten så var det en japaner Som overlevde både Hiroshima og Nagasaki, ergo er ikke nødvendigvis atombomber så farlige.
    Dette var et innlegg i debatten om immunitet. Er det "redningen" eller er det ikke. Hvor lenge varer immuniteten ? Og så bortetter....
    Doktoren og andre burde forstå at dette tar det tid å finne ut av. Man kan ikke være skråsikker pr. dags dato.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Dette var et innlegg i debatten om immunitet. Er det "redningen" eller er det ikke. Hvor lenge varer immuniteten ? Og så bortetter....
    Doktoren og andre burde forstå at dette tar det tid å finne ut av. Man kan ikke være skråsikker pr. dags dato.
    Men du skjønner vel at anekdoten har null informasjonsverdi?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men du skjønner vel at anekdoten har null informasjonsverdi?
    Nei, den har litt informasjonsverdi, men det er langt fra etablert kunnskap. Andre coronavirus gir såpass immunrespons at man er beskyttet et halvt år eller så, deretter blir man gradvis mottakelig igjen. Det er fortsatt få mennesker som først har vært syke med dette for mer enn ca seks måneder siden og så har blitt eksponert på nytt nå. Det er for kort historikk, og i land som Norge er det såpass lite smitte i omløp at man må ha en del uflaks for å ha blitt eksponert flere ganger.

    Det anekdotene om mulig reinfeksjon sier er at man bør holde et øye med dette utover høsten. Hvis svenske, spanske og franske sykehus begynner å rapportere om at pasienter fra mars-april kommer tilbake i oktober-november vet vi svaret.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, jeg hørte i sommer at de skulle bytte ut statuen av Evert Taube på Grebbestad-bryggan med en statue av Tegnell.
    De var jo ferdige med corona allerede før sommeren.
    ;)
    Hvilke kriterier legger du til grunn før man er ferdig med Corona?

    Du kommer jo hele tiden med disse sleivsparkene, men hva skal til for at man er "ferdig"?

    I Sverige er nye IVA innleggelser ned 95% siden de var på toppen - så Corona er ikke noe problem for helsevesenet.
    De har hatt tilnærmet uendrete smittevernregler siden mars/april.
    De har ingen stengninger, karantene eller ekstraordinære pressekonferanser.

    Men - ja det registreres fortsatt smitte. Men hva skal til for at du er enig i at Sverige er "ferdig med Corona" - hva er kriteriene...?

    I et land som på ingen måte er ferdig - selv om enkelte her i tråden har påstått det. Så ser det slik ut:





     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner ikke dette maset om at svenskene er ferdige. Har de ikke minst like mye smitte og dødsfall pr innbygger som Norge? I så fall er vi vel ferdige i Norge også? Vi vet INGEN ting om immunitet - og før det kan dokumenteres at svenskene er på en varig nedadgående trend pga immunitet kan jeg ikke fatte at svenskene er ferdige med noe som helst. Og imens har de hatt store menneskelige konsekvenser, men riktig nok har feriefolket fått feriere og ungdommene feste.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Operasjonsleiar Steinar Hausvik i Vest politidistrikt trur mykje av bråket har samanheng med at det generelt er mykje folk ute, fint ver, avslutning på fadderveka og skjenkestoppen.

    – Når utestadane stengjer skjenkinga ved midnatt, har nok mykje av skjenkinga og støyen halde fram på heimeadresser. Det har nok utan tvil ein samanheng.


     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis vi tar utgagnspunkt i 7 dagers snitt fra VG siden - så ser det omtrent slik ut:

    Sverige
    Toppen i juni skyldes økt testing og mer treffsikker testing - det er udiskutabelt at smitten var langt høyere i april.

    Screenshot_2020-08-16 Corona-viruset Status i Norden.png

    Norge
    Kurven i Norge vil alltid duppe ned siste dagene (Pga måten de beregner snittet på). Her strammes det inn, tusener i karantene, og det jobbes kanllhardt med smittesproing.


    Screenshot_2020-08-16 Corona-viruset Status i Norden(1).png

    Danmark
    Vi kan ta med Danmark også som har fått ros for å slå til hardt og tidlig.

    Screenshot_2020-08-16 Corona-viruset Status i Norden(2).png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så greia er at svenskene er ferdige selv om de har verre tall enn Norge p.t. (hva de gjorde i april er ikke veldig interessant ift om de er ferdige) fordi "de gir f...." og derfor burde dø som fluer om det ikke hadde vært for flokkimmuniteten, mens her i Norge har vi bedre tall bare fordi vi tar det mer på alvor og legger mere begrensninger på folk? Jeg føler meg ikke sikker på at det sier noe som helst, kvaliteten på karantene og smittesporing i Norge er nok så som så mange steder, og mange i de meste utsatte gruppene i Sverige har nok sett litt for mange dødsfall blant folk de kjenner eller i det minste kjenner til, til at de flyr på byen og fester. De mest utsatte gruppene er stort sett også de som har best anledning til å holde selvpålagt isolasjon.

    Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er ønsketenkning fra din side. Og at du prøver å konstruere opp et argument for flokkimmunitet som p.t. vitenskapelig ikke finnes.

    Men en ting er sikkert, langt flere av de mest utsatte er døde i Sverige enn i Norge. Sånn sett er nok den svenske populasjonen nå bedre rustet. Man kan som kjent bare dø en gang.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jo de norske intensivinnleggelsene også ned veldig mange prosent fra toppen, så igjen er det noe med å sammenligne sammenlignbare størrelser her.

    Ett kriterie for å «være ferdig med» kan jo være at man opphever smitteverntiltakene, kan reise kollektivt og gå på jobb som vanlig. Nå er det hjemmekontor som gjelder ut året for mine svenske kolleger, og Tegnell fraråder kollektivtransport på ubestemt tid. Ikke helt ferdig ennå, nei.

    Så vidt jeg husker var vel argumentet for at Sverige håndterte dette riktig og at Tegnell burde hylles nettopp det at Sverige ville være ferdige med pandemien før sommeren og kunne leve som normalt etter det, mens vi andre måtte leve med restriksjoner i lang tid. Ikke helt en innertier, den prognosen.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så vidt jeg husker var vel argumentet for at Sverige håndterte dette riktig og at Tegnell burde hylles nettopp det at Sverige ville være ferdige med pandemien før sommeren og kunne leve som normalt etter det, mens vi andre måtte leve med restriksjoner i lang tid. Ikke helt en innertier, den prognosen.
    Tja, den er vel ikke så veldig langt unna.
    Hvilken del mener du er skivebom - at vi lever med restriksjoner eller at svenskene lever tilnærmet normalt.

    Det er vel bare en generell oppfordring om hjemmekontor i Sverige? Det er ikke noe påbud..?

    Her er skoleplassen barna begynner på i morgne. Jeg synes dette ligner restriksjoner:;
    Screenshot_2020-08-16 Mail - Ole Martin Farsethås - Outlook.png
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå er det sikkert meg som ikke vet hvordan alt virker men lurer likevel på hva det er som gjør at rådmannen i en kommune kommer med anbefalinger i en smittesituasjon oppstått i en pandemi. På hvilke grunnlag råder han dette? Greit nok at han er RÅDmann men jeg synes at dette er rart. Hvor er kommuneoverlegen?


    Rådmannen anbefaler delvis åpning

    Rådmann Georg Smedhus anbefaler at kommunestyret i Indre Østfold går inn for at inntil 20 personer kan samles og at skoler og barnehager åpnes. Det har denne uken vært forbud mot alle sosiale sammenkomster og arrangementer i Indre Østfold.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er det sikkert meg som ikke vet hvordan alt virker men lurer likevel på hva det er som gjør at rådmannen i en kommune kommer med anbefalinger i en smittesituasjon oppstått i en pandemi. På hvilke grunnlag råder han dette? Greit nok at han er RÅDmann men jeg synes at dette er rart. Hvor er kommuneoverlegen?


    Rådmannen anbefaler delvis åpning

    Rådmann Georg Smedhus anbefaler at kommunestyret i Indre Østfold går inn for at inntil 20 personer kan samles og at skoler og barnehager åpnes. Det har denne uken vært forbud mot alle sosiale sammenkomster og arrangementer i Indre Østfold.
    Ganske sikker på at rådmannen har en dialog med FHI rundt problematikken Indre Østfold gjennomgår. Det vil være mer enn merkelig hvis han kjører et sololøp her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, den er vel ikke så veldig langt unna.
    Hvilken del mener du er skivebom - at vi lever med restriksjoner eller at svenskene lever tilnærmet normalt.
    Den siste. Jeg har et stort jobbprosjekt gående med fokus i Sverige, og det er total unntakstilstand som råder. I Norge kan jeg i det minste møte opp på kontoret og besøke fabrikker, men i Sverige er det hjemmekontor og Teams-møter som gjelder på ubestemt tid. Nå er bekymringen hvordan det vil se ut i Sverige etter jul.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ganske sikker på at rådmannen har en dialog med FHI rundt problematikken Indre Østfold gjennomgår. Det vil være mer enn merkelig hvis han kjører et sololøp her.
    Vil tro det er mer naturlig at kommuneoverlegen har en dialog med FHI.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kommunestyret som har beslutningsmyndighet. Dette er formulert som en innstilling fra kommuneadministrasjonen til kommunestyret: Rådmann Georg Smedhus anbefaler at kommunestyret i Indre Østfold går inn for at...

    Jeg er ikke sikker på hvor kommunelegen rapporterer, men jeg regner med at det er til rådmannen som øverste leder for kommuneadministrasjonen. Hvordan saksbehandlingen forut for innstillingen har foregått vet sikkert de som får sakspapirene og skal bestemme.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det sikkert meg som ikke vet hvordan alt virker men lurer likevel på hva det er som gjør at rådmannen i en kommune kommer med anbefalinger i en smittesituasjon oppstått i en pandemi. På hvilke grunnlag råder han dette? Greit nok at han er RÅDmann men jeg synes at dette er rart. Hvor er kommuneoverlegen?


    Rådmannen anbefaler delvis åpning

    Rådmann Georg Smedhus anbefaler at kommunestyret i Indre Østfold går inn for at inntil 20 personer kan samles og at skoler og barnehager åpnes. Det har denne uken vært forbud mot alle sosiale sammenkomster og arrangementer i Indre Østfold.
    Det er rådmannens jobb å forberede saker for kommunestyret akkurat som det er regjeringens oppgave å forberede saker for stortinget.
    Det er ikke rådmannen som person som anbefaler, men rådmannen på vegne av administrasjonen i kommunen som omfatter bl.a. kommuneoverlegen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kurven i Norge vil alltid duppe ned siste dagene (Pga måten de beregner snittet på).
    Den gjorde ikke det for en uke siden, da du ville estimere Re som en eksponensialfunksjon mellom sluttpunktet og et punkt et par uker tidligere (uten å ta hensyn til at mange av de registrerte tilfellene var importert i mellomtiden og ikke smittet av tidligere tilfeller).

    I øyeblikket ser disse kurvene mer ut som Re er ca 1,0 i Sverige og at antallet daglige tilfeller stabiliserer seg der, mens Re i Norge er såpass mye under 1,0 at oppblussingen fra importerte tilfeller i sommer slukkes igjen. Det kan selvsagt se helt annerledes ut om en uke, men karantenefri hyttetur til Västra Götaland blir det nok ikke denne høsten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor lang periode regner du Re med får å få den under 1 i Norge?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kurven har pekt nedover siden 11 august (57) til nå (38). Sykehusinnleggelser er også omtrent halvert fra 15 til 8. Selvsagt for kort tid til å si noe sikkert, men øyeblikksbildet er ikke eksponensiell vekst med Re>1 denne uken. Et «skjerp dere!» fra Høie ser ut til å ha effekt.

    I Sverige ser det derimot ut til å ha stabilisert seg på like under 300 registrerte tilfeller pr dag, og i Danmark går det fortsatt oppover.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kurven har pekt nedover siden 11 august (57) til nå (38). Sykehusinnleggelser er også omtrent halvert fra 15 til 8. Selvsagt for kort tid til å si noe sikkert, men øyeblikksbildet er ikke eksponensiell vekst med Re>1 denne uken. Et «skjerp dere!» fra Høie ser ut til å ha effekt.

    I Sverige ser det derimot ut til å ha stabilisert seg på ca 300 pr dag, og i Danmark går det fortsatt oppover.
    Jeg hadde virkelig trodd at du skjønte at man ikke kan se på smittetall på dag for dag basis.

    I uke 27, 28 og 29 hadde vi ca 60 nye smittede hver uke. Det var nivået vi hadde kommet ned på etter langvarig nedstenging. Om R fortsatt hadde vært under 1 etter at vi begynte å åpne opp igjen - så hadde vi sett ca 50 nye smittede pr uke - ikke pr dag slik det er nå. Og i morgen starter skolene opp igjen, og idretten og de fleste skal tilbake på jobb. Det er vel nærmest optimistens julenummer om du tror R er under 1 i Norge i dag.

    Når vi begynte å åpne opp igen så steg smitten til 94 i uke 30, 199 i uke 31 og 357 i uke 32. Tallen for uke 33 er ikker klare ennå, men de havner nok ikke så langt unna 300.

    Jeg tror faktisk ikke jeg har sagt noe om hvor raskt det vokser, men at det vokser. Jeg tror på ingen måte at det skal doble seg hver uke fremover. Men la oss anta at Re er 1,3- Da vil de 60 vi hadde i sommer, bli til 80, så til100, så til 130, og så til 170. Så man kan gjerne trekke fra noen importete tilfeller osv - men den underliggende trenden er fortsatt ikke fallende.

    Ellers er jeg ikke veldig uenig i at R i Sverige er veldig nærme 1 - det er jo helt uproblematisk på så lavt smittenivå. Du derimot hevdet at smitten steg raskere i Sverige enn både Danmark og Norge, men det er jo fint at du henter deg inn på noen av disse katastrofeprofetiene.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Har jo blitt nevnt før men de er tøffe i trynet der borte. Test grunnlaget er i beste fall løvtynt. Sånn er det med prestisje.


    Starter vaksinering om en måned

    Russiske myndigheter hevder landet har utviklet en koronavaksine. Lederen for instituttet som står bak, sier massevaksinering starter neste måned. Den russiske vaksinen er så langt testet på 76 personer, og har møtt skepsis i fagmiljøer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I uke 27, 28 og 29 hadde vi ca 60 nye smittede hver uke. Det var nivået vi hadde kommet ned på etter langvarig nedstenging. Om R fortsatt hadde vært under 1 etter at vi begynte å åpne opp igjen - så hadde vi sett ca 50 nye smittede pr uke - ikke pr dag slik det er nå. Og i morgen starter skolene opp igjen, og idretten og de fleste skal tilbake på jobb. Det er vel nærmest optimistens julenummer om du tror R er under 1 i Norge i dag.
    Du ser bort fra at det som ble åpnet opp først og fremst var reiser til og fra utlandet. Vi fikk inn ganske mange importerte smittetilfeller på kort tid, som så smittet familiemedlemmer og andre nære kontakter, og startet et par kraftige lokale utbrudd med bryllup og pubcrawl. Det sier ikke så mye om hvordan spredningstallet i samfunnet er. Grunnen til at man gjerne vil ha Re<1 er jo at lokale utbrudd fra importerte tilfeller da vil dø ut igjen heller enn å sette av eksponensiell økning i hele landet.

    Det vil uansett være mye støy i disse tallene og usikre estimater, men det ser unektelig litt bedre ut for Norges del i dag enn det gjorde for en uke siden. Hvordan det ser ut om en uke får vi nok se etterhvert.

    Danmark har forøvrig samme antall registrerte nye tilfeller pr 100k innbyggere som Sverige nå. Helt uproblematisk?
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Tja, den er vel ikke så veldig langt unna.
    Hvilken del mener du er skivebom - at vi lever med restriksjoner eller at svenskene lever tilnærmet normalt.

    Det er vel bare en generell oppfordring om hjemmekontor i Sverige? Det er ikke noe påbud..?

    Her er skoleplassen barna begynner på i morgne. Jeg synes dette ligner restriksjoner:;
    Vis vedlegget 656253
    Ta degen turtil sverige og sjekk hvor normalt de lever
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Uffda. Vi får håpe obduksjonsrapporten viser hva Covid-19 gjorde her.


    CORONADØDSFALL I VÅLER
    Våler kommune i Viken har hatt et coronarelatert dødsfall søndag morgen. Det skriver ordfører Reidar Kaabbel på Facebook.

    – Det er en mann i 50-årene som nylig hadde testet positivt for covid-19. Han døde brått og uventet i sitt hjem i 08-tiden i dag. Hjerte- og lungeredning ble igangsatt, men mannen ble deretter erklært død av lege på stedet, skriver ordføreren.

    Avdøde hadde testet positivt for covid-19 i forrige uke og hadde symptomer etter en reise i et land i Norden.

    – Jeg vil uttrykke min dypeste medfølelse med de pårørende og andre etterlatte i denne tunge stunden. Dette er veldig trist. Vi har mistet en innbygger, og vi har ingen å miste, sier Kaabbel.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Er det ikke heller bedre og håpe at obduksjonsrapporten viser at covid-19 ikke hadde noe med dødsfallet å gjøre?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Re=1 er mye gunstigere i et land med 100 smittede enn i et land med 500 smittede (sagt uten referanse til tall i Norge vs Sverige). Bare for å påpeke at uansett Re så er det vesentligere enklere å håndtere med et lavt utgangspunkt enn med et høyt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Uffda. Vi får håpe obduksjonsrapporten viser hva Covid-19 gjorde her.


    CORONADØDSFALL I VÅLER
    Våler kommune i Viken har hatt et coronarelatert dødsfall søndag morgen. Det skriver ordfører Reidar Kaabbel på Facebook.

    – Det er en mann i 50-årene som nylig hadde testet positivt for covid-19. Han døde brått og uventet i sitt hjem i 08-tiden i dag. Hjerte- og lungeredning ble igangsatt, men mannen ble deretter erklært død av lege på stedet, skriver ordføreren.

    Avdøde hadde testet positivt for covid-19 i forrige uke og hadde symptomer etter en reise i et land i Norden.

    – Jeg vil uttrykke min dypeste medfølelse med de pårørende og andre etterlatte i denne tunge stunden. Dette er veldig trist. Vi har mistet en innbygger, og vi har ingen å miste, sier Kaabbel.
    masse støy nå…
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Danmark har forøvrig samme antall registrerte nye tilfeller pr 100k innbyggere som Sverige nå. Helt uproblematisk?
    Det kommer litt an på hva du mener.

    Danmark er jo i samme situasjon som oss. Det er jo veksten som er problematisk ikke at det blir smittet et par hundre med Corona hver dag.

    Så hva skal Danmark og Norge gjøre---begynne å stenge ned igjen..? Det er åpenbart bare svenskene som er flinke nok til å følge oppfordringene om avstand og slikt!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja. I Danmark ser det ut som fortsatt ukontrollert økning, så et eller annet må de snart gjøre.

    For Sverige farges nok kurven for 7-dagers glidende gjennomsnitt i dag av at de ikke rapporterer noen tilfeller i helgen, men har en stor topp hver mandag. De siste tre ukene har hver mandagstopp vært høyere enn den foregående. Ser man på enkeltdagene ligner det mer på en økende trend enn på en flat der også. Vi får vel se hva som kommer i morgen, men jeg regner ikke med at de gjør så mye mer enn å uttrykke bekymring. Det er skolestart der også.

    For Norges del ser det vitterlig ut til at antall nye tilfeller har gått ned denne uken etter en påminnelse og enkelte innstramninger som at alkoholservering etter midnatt ble stanset for en uke siden. Det ser jo ut til å være tilstrekkelig, så langt.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er naivt å tro at man i Norge skal kunne klare seg uten at smitten blusser opp igjen når det er helt tydelig at en stor del av befolkningen "har gått lei" og ikke bryr seg nevneverdig lenger.

    Altså, du og jeg kan prøve å gjøre det vi vil for å prøve å hindre at vi selv blir smittet og evt sprer den videre, men når det er såpass mange som ikke ser ut til å bry seg, så vil smitten bli stor nok blant de til at den til slutt vil finne veien ut til de store massene.

    Akkurat det er uunngåelig.

    Husk at dette er en sykdom som i hovedsak benytter "dette skjer aldri meg" mennesker for å spre seg. Og de er det mange av.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg tror ikke en stor del av befolkningen har gått lei og ikke bryr seg lenger, det er nok en veldig liten del av befolkningen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke slik ut når jeg er ute i Oslo ihvertfall.

    Altså, av totalen er det selvsagt ikke majoriteten, men det trengs ingen majoritet til å få smitten til å eksplodere heller. Det er jo gjerne de med lopper i blodet som blir de verste smittesprederne. Og av dem er det mange ute som har abstinenser etter å ha vært litt frakoblet sin vanlige verden en stund.

    Slik ser det ihvertfall ut for meg.
    Håper jeg tar feil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn