Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Du benekter fakta, det er det som er likheten. Vi kan være enige om at det ser ut til å skje sjeldent og med lite risiko for at man blir alvorlig syk. Men det har beviselig skjedd. Face it.
    Du skriver at det kanskje kan skje, hvilket betyr at du tviler på at dette er riktig. Det er beviselig dokumentert i laboratorier.
    Dette er vel noe annet enn å hevde at det er umulig. Dette er et faktumspørsmål, enten kan man bli smittet igjen eller ikke. Ikke noe særlig å diskutere utover det mener jeg. Sist gang jeg leste noe om dette var det på ingen måte faglig enighet. Jeg tror for øvrig at jeg må tillates å tvile på dine påstander om hva som er riktig uten å bli sammenlignet med Trump;) Jeg oppfatter ikke deg som spesielt objektiv i denne debatten (men det mener du sikkert om meg også;))
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dersom det er mindre enn 20% som blir re-infisert - og de i tillegg får mildere sykdomsforløp enn første runde så vil det jo ikke blir "folkehelseproblem" av det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.667
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det største samfunnsproblemet vi har akkurat nå, er frykten for smitte. Å bli smittet viser seg mer og mer å være ufarlig for de aller fleste. Jeg har en anelse om at enkelte har sett for mange c-filmer om pandemier....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Å bli smittet viser seg mer og mer å være ufarlig for de aller fleste.
    Gjør det? Jeg har inntrykk av at det meste som står i avisene ang dette om dagen strengt tatt er journalister som ikke helt ser ut til å skjønne hva som skjer når nevneren (altså antall registrerte smittede) i alle aldersgrupper øker, samt at den relative smitten i større grad treffer den yngre delen av befolkningen som uansett svært sjelden blir særlig syke av dette.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Tillitsvekkende, er det ikke?

    Jusseksperter kommer med kritikk av regjeringen, igjen.


    noen punkter:

    - Regjeringen har fastsatt en egen forskrift som gjør at Korona-kommisjonen kan la være å behandle innsynskrav i dokumenter de innhenter utenfra
    - I et nytt lovforslag fra regjeringen beskrives hvordan Koronakommisjonen kan unnlate å gi ut kopi av referater fra forklaringer som opptas
    - Statsministerens kontor har gitt kommisjonen rett til å hemmeligholde diskusjoner om hvordan de forstår sitt eget oppdrag.


    Regjeringen begrunner forskriften med at kommisjonen har dårlig tid og et lite sekretariat.

    Noen som husker elverumsfullmakten som Erna ville ha? Dårlig tid var begrunnelsen der også.


    Erna er veldig glad i å hemmeligstemple. Har det noe med at hvis fakta ikke slipper ut så rokkes ikke båten? Kan selvsagt også forklares i hennes arroganse. Hun vet best.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.667
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på hvilken saklig grunn de har til slikt hemmelighold. Ikke bra!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Lurer på hvilken saklig grunn de har til slikt hemmelighold. Ikke bra!
    Sannsynligvis mellom annet at omfattende innsynsbegjæringer kan lamme enhver adminsistrasjon. Dette er den relativt lite kjente baksiden av muligheten for å begjære innsyn her i landet. Det brukes jævlig mye tid på media og andre som lurer på ett eller annet, gjerne uten konkrete mål. Det finnes i Norge en del vidkjente serieplagere som pålegger det offentlige absurde mengder arbeide ved å begjære innsyn i alt mulig bare fordi de kan.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    et av de minst legitime argumenter.

    det blir nesten en avgrunn i rasjonaliteten; du får ikke vite for vi har ikke tid.

    det kan enhver si!
    Tja det er en i utgangspunktet fornuftig og viktig ordning som blir ganske kraftig misbrukt. det er skrevet en del spaltemeter om dette opp gjennom årene. Det samme gjelder for øvrig flere av sikkerhetsventilene i offentlig forvaltning i Norge.

    gitt noen som driver med coronating i Norge - hva bør de prioritere av å drive med coronating eller behandle innsynsbegjæringer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er kommisjonen som skal gjøre en vurdering av hvordan koronatingene ble håndtert. Det er ikke egentlig saksbehandling, men ender vel opp med en NOU som sluttrapport. Andre kommisjoner vil møte de samme avveiningene. Gjørv-kommisjonen kunne muligens bruke hensynet til rikets sikkerhet som argument, men de ville heller ikke satt pris på at enkeltsitater fra interne møtereferater eller vitneforklaringer ble blåst opp i media før rapporten var ferdig. Det kan lett tvinge folk i skyttergraver når de heller burde diskutere seg frem til et konsensus og en samlet anbefaling.

    Men hvis vi forsøker å skille ut hva som er snørr og barter, er dette forskriftene som ble vedtatt i sommer:
    Hjemmel: Fastsatt ved kgl.res. 23. juni 2020. Fremmet av Statsministerens kontor.

    Enhver som utfører arbeid eller tjeneste for et forvaltningsorgan underlagt Kongens instruksjonsmyndighet plikter å gi Koronakommisjonen den informasjon som er nødvendig for at kommisjonen kan utføre sitt arbeid i henhold til mandat fastsatt i kgl.res. 24. april 2020. Plikten omfatter ikke opplysninger underlagt lovpålagt taushetsplikt med mindre det foreligger lovhjemmel for utlevering.

    Instruksen innebærer en plikt til å gi kommisjonen faktiske opplysninger om forhold som faller inn under kommisjonens mandat. Plikten inntrer først på oppfordring av kommisjonen.
    Heimel: Fastsett ved kgl.res. 14. august 2020 med heimel i lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova) § 29 andre ledd. Fremja av Justis- og beredskapsdepartementet.

    § 1.Handtering av enkelte innsynskrav som blir fremja overfor kommisjonen som skal gå gjennom og trekkje lærdom frå styresmaktene si handtering av covid-19-utbrotet i Noreg (Koronakommisjonen)
    Koronakommisjonen kan bestemme at krav om innsyn i dokument som er oversende frå organ som er omfatta av offentleglova, og som gjeld styresmaktene si handtering av covid-19-utbrotet, andre tilhøve tilknytt dette utbrotet eller emne som elles er omfatta av mandatet til kommisjonen, skal behandlast av avsendarorganet.
    🔗Del paragraf
    § 2.Behandling av innsynskrav som har kome inn til Koronakommisjonen før forskrifta tok til å gjelde
    Dersom Koronakommisjonen har innsynkrav som nemnt i § 1 under behandling når forskrifta her tek til å gjelde, kan kommisjonen bestemme at innsynssaka skal overførast til og avgjerast av avsendarorganet.
    🔗Del paragraf
    § 3.Iverksetjing og oppheving
    Forskrifta tek til å gjelde straks og blir oppheva når Koronakommisjonen har avslutta arbeidet sitt.
    🔗Del paragraf
    Jeg ser ikke helt problemet med den, eller behovet for en langvarig høringsrunde. Ikke noe om å nekte innsyn, bare plikt til å gi informasjon på forespørsel og en hjemmel for å henvise innsynsbegjæringer til den som var avsender og eier av dokumentet.

    Her er høringsmaterialet og lovforslaget som det også klages over:
    Avsnitt 4.1 ser ut til å svare på spørsmålet om hvorfor det behøves en særlov her. Et stikkord er taushetsplikt for personopplysninger. Avsnitt 6 er lovteksten og begrunnelse/forklaring for hver paragraf. Paragraf 4 gjelder behandling av og innsyn i personopplysninger. Standarden for innsyn i personopplysninger er den samme som i forskningsprosjekter som også behandler personopplysninger.

    Kanskje lettere å diskutere hvilke saklige grunner som finnes hvis man har lest dette høringsmaterialet før man synser for mye. Stalltips: Det der går enstemmig gjennom Stortinget. Ser ikke det kontroversielle i det.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.467
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Tegnell virker ganske rolig på pressekonferansene for tiden - senest i dag. Det virker faktisk litt mer hektisk her hjemme, selv om gubbegarden her på sentralen er overbevist om at svenskene går en mye tøffere høst i møte enn oss.
    Flat trend i Norge nå. Sykehusinnleggelser øker i Sverige og 10 døde rapportert siste 2 dager. Hvor mange døde har vi siste måned? Når begynner høsten for deg?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Høsten har begynt.

    Det er ikke den flateste trenden jeg har sett.

    Screenshot_2020-09-16 Coronaviruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.467
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Nei. Men nå refererte jeg ikke til tida mellom 1 mars og fram til nå. De siste dagers utvikling jeg mente og jeg leser selvsagt aviser... er ikke mer kresen på info enn det. Det er en ganske kraftig nedgang de siste dager, og FHI mener nå at smitten har flat utvikling.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden vi lærte i august at det er mer etterslep i MSIS-registreringene enn hva ihvertfall jeg trodde skal vi kanskje være litt forsiktige med å si for mye om utviklingen i Norge vs Sverige i øyeblikket. Vi får jo håpe at bergenserne greier å få kontroll på utbruddet borte hos seg. Det er der nesten hele showet foregår i Norge nå. Men likevel:

    1600285245182.png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.467
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Hm.. kan det tenkes at OMF bor i Bakvendtland der øst er vest og 5 og 2 er 9? Det forklarer en hel del i såfall.

    edit; ikke vondt ment... kun forsøk på spøk!
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er ihvertfall nok smitte her i landet til at vi er blitt røde i andre land. Sikkert feil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hm.. kan det tenkes at OMF bor i Bakvendtland der øst er vest og 5 og 2 er 9? Det forklarer en hel del i såfall.
    Forklaringen er gjerne flokkimmunitet. Hva det forklarer og hvor det gjør det er jeg mindre sikker på.

    Men det kunne vært interessant å høre OMFs inntrykk av situasjonen på Bergenskanten. Om jeg ikke har misforstått befinner han seg deromkring.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Forklaringen er gjerne flokkimmunitet. Hva det forklarer og hvor det gjør det er jeg mindre sikker på.

    Men det kunne vært interessant å høre OMFs inntrykk av situasjonen på Bergenskanten. Om jeg ikke har misforstått befinner han seg deromkring.
    Dere må gjerne raljere hvor mye dere vil.

    Sammenlignet med tallene i sommer er smitten i Norge nå mer enn 10 ganger så høy, mens den har flatet ut i Sverige. Velger jeg 1 juli som referanse har den falt enormt, mens velger jeg 27 juli har den steget litt. Svenskene har doblet testingen de siste 2 ukene og derfor fått litt økningen i positive tester, men det er altså ingen økt smitte å se i Sverige etter at skolen begynte igjen. Mens vi i Norge har en 10 dobling.

    Joda, bor i Bergen og her merker vi smittetiltakene godt. Er man over 50 år og stort sett har seg selv å passe på, så merker man ikke all verden. Men for oss barnefamilier så er smitterverntiltakene en stor del av hverdagen. Serieturneringen i fotball i helgen ble avlyst, det samme ble 2 bursdager de skulle til. Kulturskolen har ennå ikke startet opp - pga problemer med ekstra renhold. Basket er stort sett kansellert. Greit å kjøre bil til jobb, siden det er anbefaling om hjemmkontor igjen - og tiltakene ble forlenget. På vår lokale skole er det smitte både på 7 trinn og på 4 trinn (Vi har barn i 3 og 5). Så 7 trinn har hjemmeskole og isolasjon, mens eleven på 4 trinn allerede var satt i karantene. Jeg sitter i styret i idrettslaget, og har allerede fått henvendelser om å avslutte all trening/kamp for å delta i "dugnaden" fra foreldre. Eldstedatteren på 18 bruker munnbind på skolebussen. Jada, livet går selvsagt videre og vi sulter ikke, men livet er ganske innskrenket av tiltak.

    Og slik ser siste og nyesta tall fra Sverige ut. Hvor noen finnner økning er for meg vanskelig å se:
    Screenshot_2020-09-16 FOHM Covid-19.png

    Og slik er det sammenlignet med Norge når man korrigerer for folketall (Som Asbjørn velger å ikke gjøre). Så får der velge om dere vil stole på Asbjørn eller meg om den dippen på slutten er reell.
    Screenshot_2020-09-16 Coronaviruset Status i Norden.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er en ganske kraftig nedgang de siste dager, og FHI mener nå at smitten har flat utvikling.
    VG regner feil i grafen sin. Det er ganske godt dokumentert her i tråden. Asbjørn er ikke enig, men de fleste andre er det.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.467
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Tallene har gått ned. Om grafen et pinlig korrekt eller ei, eller om det var 30 eller 45 smittede for to dager siden er likegyldig for poenget... som var at smitten betegnes som flat av FHI. Vi får håpe det varer. Jeg skjønner at det ikke er all verden å snakke om over såpass kort tid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    At noen fortsatt tror på den kontinuerlige dippen på slutten av kurven til vg.no er helt utrolig. Om man forholder seg til den til enhver tid så har Norge hatt en 10-dobling i smitte. men det uten at trenden for siste dager noen gang har pekt oppover. Vi har hatt konstant fallende trend i følge den kurven, men like forbannet har altså smitten 10-doblet seg her i landet. At tallene fortsatt er veldig lave er en sak, men trenden har vitterlig pekt oppover de siste ukene uansett hva vg.no sier. At den nå om dagen fremstår som rimelig flat, ref FHI, virker rimelig, men i føge vg.no er trenden sterkt fallende, hvilket den har vært hver eneste dag de siste ukene. Basert på trenden på vg.no er det et lite under at det fortsatt finnes smittede her i landet. Matematikk ser ikke ut til å være VGs sterkeste side. At de ennå ikke har sett absurditeten i trendgrafen sin er mildt fascinerende.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tallene har gått ned. Om grafen et pinlig korrekt eller ei, eller om det var 30 eller 45 smittede for to dager siden er likegyldig for poenget... som var at smitten betegnes som flat av FHI. Vi får håpe det varer. Jeg skjønner at det ikke er all verden å snakke om over såpass kort tid.
    Nei - tallen har ikke gått ned.

    Det har vært over 100 postive tester hver dag de siste dagene, men vi kan godt late som om et er litt usikkerhet om det er mellom 30 og 45.

    Du referer til ukerapport til FHi - som sier at uke 37 hadde flat utvikling i forhold til uke 36. Det trenger du ikke FHI sine rapporter til å skjønne - det ser man jo greit fra VG sin graf. Det hadde jo vært fint om grafen begynte å falle litt. Det ser det ikke ut til at den gjør.
    Screenshot_2020-09-16 Coronaviruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk (1).png
     
    6

    65finger

    Gjest
    livet i stockholm er og har vært slik det nå er i bergen, innskrenket.
     
    6

    65finger

    Gjest
    de dagligetallene går opp i sverige og er nå likt som norge korrigert for folketall. de øker fra høye nivåer. hvis man ser bort fra galematias nivåene i mars og april. å iverksette en flokkimunitet-strategi uten å ane en dritt om hva du står ovenfor.....skikkelig kløktig.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    tallene går opp i sverige og er nå over norge korrigert for folketall. de øker fra høye nivåer. hvis man ser bort fra galematias nivåene i mars og april. å iverksette en flokkimunitet-strategi uten å ane en dritt om hva du står ovenfor.....skikkelig kløktig.
    Sverige har vel aldri hatt en flokkimunnitetstrategi meg bekjent. Har du indikasjoner på det motsatte? Både i Norge og Sverige er belastningen på helsevesenet et sted rundt null. Det genererer en mild krise i Norge, mindre så i Sverige.

    Normalt driter jo folk flest tynt i at folk over 80 år de ikke kjenner stryker med av noe. Det er ganske fascinerende at folk plutselig klarer å innbille både seg selv og andre at de faktisk bryr seg om det. Hvor i alle dager kom det fra?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.667
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spørs vel også hva man legger i immunitet, det.
    Immun, som i "ikke bli smittet"
    Immun, som i ikke bli alvorlig syk.

    Vi er vel på den siste nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    tegnet pratet mye om det
    et eksempel, du finner flere
    et til
    Står ikke noen av de stedene at flokkimmunitet har vært målet med den svenske tilnærmingen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VG regner feil i grafen sin. Det er ganske godt dokumentert her i tråden. Asbjørn er ikke enig, men de fleste andre er det.
    Som sagt, vi (jeg) lærte i august at etterslepet ved innrapportering i MSIS var større enn jeg trodde. VG regner ikke feil, men de kan ikke trolle frem data som ikke er innrapportert ennå. Trend-o-meteret ser bort fra den siste dagen. Kanskje det burde klippet vekk noen fler. Likevel, det har jo vist økende trend en god stund. Det var vel først i går det gikk tilbake til flat.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    tegnet pratet mye om det
    et eksempel, du finner flere
    et til
    Jeg ser at begge de linkene er fra 16 april. Hvis Tegnell virkelig mente at Sverige nærmet seg flokkimmunitet midt i april kan man jo fundere på hvorfor utviklingen i Sverige fortsatte som den gjorde.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som sagt, vi (jeg) lærte i august at etterslepet ved innrapportering i MSIS var større enn jeg trodde. VG regner ikke feil, men de kan ikke trolle frem data som ikke er innrapportert ennå. Trend-o-meteret ser bort fra den siste dagen. Kanskje det burde klippet vekk noen fler. Likevel, det har jo vist økende trend en god stund. Det var vel først i går det gikk tilbake til flat.
    Jeg vet at du ikke skjønner dette.

    At det har vist økende trend, er jo bare fordi smitten har økt mer enn den konsekvente regnefeilen til VG - og det sier ikke lite.

    Men det er altså slik at siden man ikke få svar på tester samme dag - så regner VG grafen konsekvent feil de siste dagene. Og de bruker disse verdiene i de ulike grafene sine. Dette ble servert med verdens minste teskje i et uttall innlegg, men det har fortsatt ikke glidd inn.

    VG pilen har jo historikk som blir oppdatert når tallene er riktig. Hvor mange postinger har vi ikke i høst om fallende trend i Norge. Men som man ser på dagens VG pil (Med historikk) - så har det ikke vært fallende trend noen gang i Norge i høst.
    Screenshot_2020-09-17 Coronaviruset Slik spres viruset i Norge og verden Kart og statistikk .png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis man ser på siste ukerapporten til FHI, og moddelleringen som tar utgangspunkt i positive tester (Som VG gjør) så har den R over 1 fra juli og fremover. Og det er jo mildt sagt ingen stor overrakselse all den tid vi har mer enn 10 ganger så mange tilfeller nå som i sommer.

    Screenshot_2020-09-17 Situasjonsrapport COVID-19 - 2020 09 16-ukerapport-uke-37-covid-19 pdf.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man ser på hvilken konklusjon FHI selv trekker av de forskjellige modellene er det:
    Basert på resultater fra matematiske modeller estimeres reproduksjonstallet i Norge etter
    1. august 2020 til å være 0,89 (95 % CI 0,35 – 1,37) og smittesituasjonen til at være relativt stabil. Denne uken er det gjort en mindre nedjustering av risiko for innleggelse. Modellen estimerer at det totalt har vært 67 400 – 91 000 smittede i Norge. Med relativt få nye tilfeller og innleggelser vil det være større usikkerhet i reproduksjonstallet
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn