Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Må ha dette i mente da når man sammenligner Norge og Sverige 0FBBA639-1D11-454E-A7F2-3AE60B41670E.png
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du sammenligner epler og pærer, det er stoooor forskjell på hvilken håndtering en smittsom sykdom skal ha kontra livsstilssykdommer/hvilke gener du har og flaks/uflaks.
    Tull. Jeg sammenligner dødsfall og følger av tiltak.

    En fordel å ta av skylappene, og faktisk lese hva man skriver. Ikke sin egen tolkning.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tull. Jeg sammenligner dødsfall og følger av tiltak.

    En fordel å ta av skylappene, og faktisk lese hva man skriver. Ikke sin egen tolkning.
    Skylappene er det du som må ta av, en smittsom sykdom er fundamentalt anderledes enn andre sykdommer. Og den sutringa om hvor forferdelig vi hadde det i mars-april etter regjeringens tiltak er nesten flaut å lese om.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skylappene er det du som må ta av, en smittsom sykdom er fundamentalt anderledes enn andre sykdommer. Og den sutringa om hvor forferdelig vi hadde det i mars-april etter regjeringens tiltak er nesten flaut å lese om.
    Blir ikke mer mening i tiltakene, uansett hva du mener om de. Som sagt; den virkelige pandemien er massesuggesjonen rundt dette.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du sammenligner epler og pærer, det er stoooor forskjell på hvilken håndtering en smittsom sykdom skal ha kontra livsstilssykdommer/hvilke gener du har og flaks/uflaks.
    Bare en tankeøvelse - se om du finner ut hvor mye vi bruker på kreftbehandling i året. Det dør 11 000 hvert år av kreft i Norge.
    Så langt i år har vi brukt 240 MRD på å utsette Corona.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bare en tankeøvelse - se om du finner ut hvor mye vi bruker på kreftbehandling i året. Det dør 11 000 hvert år av kreft i Norge.
    Så langt i år har vi brukt 240 MRD på å utsette Corona.
    Men ser du ikke forskjellen på en smittsom sykdom kontra kreft ? Og hva vi har brukt på å gi oss tid til å lære å håndtere coronaviruset slik at vi får færrest mulig døde skulle jeg like å se et seriøst regnestykke på.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En smittsom sykdom, som tar færre liv enn kreft, færre enn hjerte-og karsykdommer, langt færre enn fattigdom, færre enn sesonginfluensa, færre enn drepte i trafikken...

    Tiltakene og redselen står ikke i forhold til virkeligheten.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva er det for en tåpelig argumentasjon, alt som er mindre farlig enn no tilfeldig annet skal vi bare drite i. Jøsses
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva er det for en tåpelig argumentasjon, alt som er mindre farlig enn no tilfeldig annet skal vi bare drite i. Jøsses
    Ikke drite i. Men ha tiltak med mening i, forholdsmessig til alvorligheten.

    Korona er ikke den neste masseutryddelsen, selv om svært mange opptrer som om den er nettopp det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En smittsom sykdom, som tar færre liv enn kreft, færre enn hjerte-og karsykdommer, langt færre enn fattigdom, færre enn sesonginfluensa, færre enn drepte i trafikken...

    Tiltakene og redselen står ikke i forhold til virkeligheten.
    Det var 110 drepte i trafikken i 2019, hittil 267 døde av corona i Norge. For trafikken gjelder en «null-visjon» med mål om å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken til null. Det investeres hundretalls milliarder for å få til dette.

    Bortsett fra den bommen er dette virkeligheten med de tiltakene som har blitt innført. Hvordan virkeligheten ville vært uten smitteverntiltak vet vi ikke, men det er vel grunn til å tro at alle fem av dine fem sammenligningspunkter ville slått motsatt vei. Spørsmålet er bare hvor strenge tiltak som er fornuftig for å holde dette på et noenlunde akseptabelt nivå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var 110 drepte i trafikken i 2019, hittil 267 døde av corona i Norge.

    Det er virkeligheten med de tiltakene som har blitt innført. Hvordan virkeligheten ville vært uten smitteverntiltak vet vi ikke, men det er vel grunn til å tro at alle fem av dine fem sammenligningspunkter ville slått motsatt vei. Spørsmålet er bare hvor strenge tiltak som er fornuftig for å holde dette på et noenlunde akseptabelt nivå.
    Det er uakseptabelt lavt nivå nå, sett i forhold til kostnaden av tiltakene. Tenker da både økonomisk og menneskelig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Av innleggene her fra de yngre voksne så ser det ut til at mitt innlegg 11079 bekreftes til fulle. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det katastrofale i gjeldende smitteverntiltak kommer an på øynene som ser. Selv ble jeg vaksinert mot fotball ved å ha Nils Arne som gym-lærer på gymnaset. Artig skrue, og han kjente meg igjen da vi møttes på flyplassen i Bodø mange år senere, men jeg tror jeg fikk dekket fotballbehovet for resten av livet. Da gjør det ikke så mye for min del om den sesongen er inndratt. For oss introverte sjeler er hjemmekontor helt OK. Og på prinsipielt grunnlag synes jeg ikke det er noen stor katastrofe om en litt mindre del av befolkningen er sysselsatt med å servere hverandre latte eller som stylister. Tough shit, men i de siste tallene fra NAV er det nå 3,8 % helt arbeidsledige (4,2 % med de som er på arbeidsmarkedstiltak) og bratt fallende trend. I de fleste andre land ville det blitt regnet som full sysselsetting.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men ser du ikke forskjellen på en smittsom sykdom kontra kreft ? Og hva vi har brukt på å gi oss tid til å lære å håndtere coronaviruset slik at vi får færrest mulig døde skulle jeg like å se et seriøst regnestykke på.
    Joda, alt er forskjellig.
    Influensa er også en smittsom sykdom som tar livet av ca 1000 hvert år.

    Men som jeg skrev tidligere i dag, så er regningen på corona til nå ca 250 MRD. Så kan vi sikkert være uenig i hva vi har oppnådd - spør du meg så har vi utsatt Corona i 6 mnd.

    Hvis vi hadde hatt lignende antall døde som i Sverige - hadde vi hatt 2500 flere døde. Hvis du deler de 250 MRD på 2500 døde - så er det 100 millioner pr stk.

    Ja - regnestykket er mer komplisert ennn det. Men det er altså slik i Norge i dag at vi har egne avdelinger som regner på dette. Om det i trafikken skal settes opp midtdeler, om en ny medisin skal godkjennes selv om den er dyr osv. Og 100 millioner pr liv - hvor 2 av 3 er sykehjemspasienter er så hinsides mye mer enn hva vi er villig til å bruke på å redde unge mennesker liv i trafikken, med sykdommer som trenger eksperiementell behandling osv - at det hele fremstår helt absurd.

    Til og med i Sverige så har det vel dødd 2 til 3 ganger så mange av kreft som av Corona i år.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det katastrofale i gjeldende smitteverntiltak kommer an på øynene som ser. Selv ble jeg vaksinert mot fotball ved å ha Nils Arne som gym-lærer på gymnaset. Artig skrue, og han kjente meg igjen da vi møttes på flyplassen i Bodø mange år senere, men jeg tror jeg fikk dekket fotballbehovet for resten av livet. Da gjør det ikke så mye for min del om den sesongen er inndratt. For oss introverte sjeler er hjemmekontor helt OK. Og på prinsipielt grunnlag synes jeg ikke det er noen stor katastrofe om en litt mindre del av befolkningen er sysselsatt med å servere hverandre latte eller som stylister. Tough shit, men i de siste tallene fra NAV er det nå 3,8 % helt arbeidsledige (4,2 % med de som er på arbeidsmarkedstiltak) og bratt fallende trend. I de fleste andre land ville det blitt regnet som full sysselsetting.
    Heller nekte fritidsreiser utenlands og cruise, enn en hel drøss av unødvendige tiltak for å demme opp for importsmitten!

    Et av de viktigste målene burde soleklart vært å kunne leve så normalt som mulig. Og, ja; det er tough shit for de som blir arbeidsledige pga at man pokker ikke evner å bruke logikk.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Det katastrofale i gjeldende smitteverntiltak kommer an på øynene som ser. Selv ble jeg vaksinert mot fotball ved å ha Nils Arne som gym-lærer på gymnaset. Artig skrue, og han kjente meg igjen da vi møttes på flyplassen i Bodø mange år senere, men jeg tror jeg fikk dekket fotballbehovet for resten av livet. Da gjør det ikke så mye for min del om den sesongen er inndratt. For oss introverte sjeler er hjemmekontor helt OK. Og på prinsipielt grunnlag synes jeg ikke det er noen stor katastrofe om en litt mindre del av befolkningen er sysselsatt med å servere hverandre latte eller som stylister. Tough shit, men i de siste tallene fra NAV er det nå 3,8 % helt arbeidsledige (4,2 % med de som er på arbeidsmarkedstiltak) og bratt fallende trend. I de fleste andre land ville det blitt regnet som full sysselsetting.
    Selvfølgelig. Og utifra det man leser her inne er det nok mange som ikke merker så mye negativt med disse tiltakene og da selvfølgelig er tilhenger av dette. Jeg synes imidlertid det er svært viktig å tenke prinsipielt og forsøkte å se situasjonen litt mer objektivt enn mange av deltakerene i denne tråden ( har jo feks sett fra flere at disse tiltakene ikke er spesielt strenge - de samme tiltakene som er de mest inngripende siden 2. verdenskrig). Selv om jeg her ikke tenker spesielt på deg her, har også du en helt annen tilnærming til dette temaet enn den mer analytiske evnen du du viser i andre spørsmål her inne.

    For egen del har tiltakene på mange måter vært positive. Spart mye utgifter, sikre jobber som faktisk har økt inntekt (både flere timer, men også flaks med økonomiske krisetiltak), hatt mye kvalitetstid med familien og egentlig ikke måtte forsake noe som virkelig smerter. Allikevel er det nok av negative sider som går dirkete på opplevd "innhold i livet" og totalt sett vil selvfølgelig 2020 gå inn i historiebøkene som et år med negativ livskvalitet (som jeg regner med gjelder de aller fleste).

    Når det gjelder de mer store linjene er det en del punkter som taler direkte mot disse kraftige tiltakene:
    * Kostand på tiltak i forhold til hva man får igjen - De aller fleste som dør av dette er personer med kort forventet levetid
    * Utallige personer som har fått kraftig forverret livskvalitet pga forsinket diagnostisering og suboptimal behandling pg tiltakene
    * Utallige barn som lever i dysfunksjonelle hjem som har blitt fratatt alle friarenaer. Eneste kartlegging jeg kjenner til av dette omfanget finner at 20% av barn har opplevd psykisk vold i hjemmet og 1/20 har opplevd det som karakteriseres som alvorlig fysisk vold, 6% seksuelt misbruk. På landsbasis er jo dette forferdelig mange barn. https://www.reddbarna.no/fakta-om-vold-og-overgrep
    * Økt psykiske plager
    * Frafall fra sunn idrett over hele linjen som garantert vil ha svært negativ innvirkning på folkehelsen på sikt.

    Felles for disse negative sidene er at det ikke er mulig å konkretisere dette spesifikt og virkningene vil bli spredt over lang tid slik at ingen noen sinne vil se dette direkte. Som eksempel kan man tenke seg en tidligere frisk 50 åring som kommer flere dager for sent til behandling etter hjerteinfarkt. Pasienten overlever sannsynligvis, men har svært dårlig prognose for neste infarkt om 5(?) år. Dersom personen dør da, er det jo ingen overraskelse, men dette er kanskje på bakgrunn av dårlig behandling i utganspunktet. En slik tenkt pasient vil kanskje miste 30 år. Hvor mange sykehjemspasienter med ca 1 års forventet levetid skal man redde for å forsvare dette? Jeg kjenner personlig til flere slike caser i denne perioden så jeg har all grunn for å tro at dette gjelder et betydelig antall personer på landsbasis.

    Når det gjelder kostnad er det jo helt spinnvilt. Jeg vil tro at beslutningsforum vil slite med å få særlig forståelse for at man ikke åpner alle sluser når det gjelder innføring av dyre tiltak eller medisiner. Mange barn blir feks ikke innvilget medisiner til 2-3 mill/år fordi nytten anses som for liten i forhold til kostnaden. Kreftmedisiner til 1 mill som kanskje forlenger livet 1 år blir ikke innført. Hvordan skal man nå egentlig forsvare dette videre?

    Konklusjonen min er fortsatt slik den har vært siden mars: For det første er jeg ikke sikker på at man i det hele tatt går i pluss om man regner tradisjonelt med kvalitetsjusterte leveår (https://no.wikipedia.org/wiki/Kvalitetsjusterte_leveår). Om man allikevel gjør det virker kostnaden uansett å være alt for høy for disse tiltakene. Som OMF sier tidligere: Prisen er først å fremst for å utsette pandemien.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skjønner ikke hvorfor man skal få så redusert livskvalitet av det ikke skjer noe hele jævla tiden, som for de aller fleste koster masse penger. Kanskje sparer man også noen infarkt..
    Ta en "chillpill". Ta en tur i skogen og bruk litt kvalitetstid med familien, det skader jo ikke å se ungene i noe annet enn bakspeilet, på vei til et eller annet dilldall.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvem denne var myntet på, men fremstår umiddelbart som et forsøk på hersketeknikk for å antyde at man ikke setter pris på tid med familien om man ikke er tilhenger av locdown?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner ikke hvorfor man skal få så redusert livskvalitet av det ikke skjer noe hele jævla tiden, som for de aller fleste koster masse penger. Kanskje sparer man også noen infarkt..
    Ta en "chillpill". Ta en tur i skogen og bruk litt kvalitetstid med familien, det skader jo ikke å se ungene i noe annet enn bakspeilet, på vei til et eller annet dilldall.
    Var det virkelig det beste du hadde å komme med? "Chillpill"?
    Sprøyt!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Ta en "chillpill". Ta en tur i skogen og bruk litt kvalitetstid med familien, det skader jo ikke å se ungene i noe annet enn bakspeilet, på vei til et eller annet dilldall.
    Det kunne man også gjøre før dette. Like full valgte folk stort sett noe annet.

    MML spør hva man faktisk har oppnådd (så langt). Det er egentlig ganske lite med mindre man da plutselig ser det som statens oppgave å holde alle i live lengst mulig. Det er litt søtt at dere prøver å innbille dere selv det sånn plutselig. Hvor var denne grenseløse entusiasmen for disse i fjor eller året før det? Det var fullt mulig å forlenge livet til mange også da men ingen brydde seg.

    og ingen vil bry seg når corona er borte heller.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Greia nå, er jo at dette er smittsomt. Ergo noe man i utgangspunktet ikke styrer selv. Da tar panikken overhånd, mens man bruker vikarierende argumenter om "de gamle", når det i virkeligheten er sin egen helse de er redd for. Da nytter det visst heller ikke komme med logikk- som at mange flere dør av kreft, av fattigdom og sult, av tiltakene i seg selv på sikt osv. Til og med å nevne sesonginfluensa, der mange flere dør, nytter ikke.
    Steng alt og kast nøkkelen, er tydeligvis mantraet. Minus utenlandsreiser og cruise, da.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vet ikke hvem denne var myntet på, men fremstår umiddelbart som et forsøk på hersketeknikk for å antyde at man ikke setter pris på tid med familien om man ikke er tilhenger av locdown?
    Nei, det var rett og slett en oppfordring til å faktisk gjøre denne ekstraordinære situasjonen til noe positivt, istedenfor å irritere seg over alt man ikke får gjort.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her beskrives vannviddet i hva som har foregått og fortsatt pågår. I en bortimot psykotisk tilstand, har politi, helsefaglige ansatte og byråkrater over hele landet hevet seg over loven og gjennomført lovstridige tiltak. Dette uten noen som helst hjemmel. Det å være "flinkest i klassen" har betydd alt. At det er VG som først kommer med dette, er jo selvfølgelig et stort paradoks; ingen har vel spredd mer frykt enn den avisa.

     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis man ikke blir skremt av den historien skjønner jeg lite.....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man ikke blir skremt av den historien skjønner jeg lite.....
    Og dette er jo ikke unikt heller. Det samme gjelder besøksforbud på institusjoner, noe som fortsatt pågår, stengte lokaler kommunale lokaler for lag og foreninger - som også fortsatt pågår, nekting av breddeidrett, stengte banker osv. Dette på tross av at man kan vise til at man følger smittevernregler.

    Jeg driver som dirigent for korps. Før 17.mai hadde jeg flere tøffe tak med både 17.mai- komiteer og kommuneleger vedrørende marsjering og spilling. Marsjere fikk vi, men ikke spille. Jeg ga meg ikke, og viste til at meteren ble overholdt og spyttet som samlet seg i instrumentene ble tømt ved at musikerne trådde ut av korpset og kvittet seg med det i grøfta. Til og med korpsene egen interesseorganisasjon, NMF, anbefalte strengere regler enn FHI satte hva gjelder avstand og spilling mens man marsjerte - "for å være på den sikre siden". Enden på visa var at de måtte gi seg; samtlige av mine korps både marsjerte og spilte samtidig. Det var en hard kamp, men jeg nektet å la hysteriet bestemme over logikk.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Dette er vel bare ett av mange eksempler på hvorfor man ikke skal spille på frykt. Noe som myndighetene i flere europeiske land antakeligvis har gjort bevisst og med overlegg siden mars i år.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det er mange som lever med stor frykt i disse dager.

    Sykepleiere som jeg antar er vant til å jobbe med HIV, hepatitt, legionella, ecoli, resistente bakterier osv - beskriver at de risikerer livet i kampen mot corona.
    Det er nok mange av de som er permittert, som også begynner å miste håpet om å bli kalt tilbake nå når vi har begynt å stenge ned igjen.

    Og det er mange som opptrer mer restriktivt enn gjeldene smittevernregler skulle tilsi. Det ser jeg nesten hver dag hvor barn ikke møter til fotball, bursdag, skole og andre arrangementer. Og alt mulig avlyses og utsettes.

    Og det går helt sikkert fint med akademikerne med trygg jobb, gode inntekter og stor bolig. Men det er mange som har det tøfft nå.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ganske drøyt når feks helseminister i England går ut med "IKKE DREP BESTEFORELDRENE DINE!", og samtidig oppfordrer alle til å anmelde naboer, venner etc dersom de feks samler mer enn seks personer på samme sted.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er enda litt drøyere når dette er et av landene som fabulerte om "flokkimmunitet" tidlig i pandemien, hvor statsministeren selv holdt på å stryke med, og the evil genius personlig demonstrerte for all verden at disse reglene bare gjaldt for almuen og ikke for sånne som ham selv. Da blir det et flustercluck utav det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Lavere tall i VG i dag. Kanskje det går nedover igjen...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi får håpe det, men det er søndag og tallene har hele tiden vært lavere i helgen, og gjerne litt høyere på mandager.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn