Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Sto i riksavisene i går. 1 av 10 holder seg inne. Og en stor overvekt av de er under 30.
    Også en stor overvekt av smittespredning blant de som er mellom 20 og 29.

    Jeg synes du har gode poenger når det gjelder utilbørlige frihetsbegrensninger, men totalen din blir litt for svart-hvitt for meg.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    Dette er vel dessverre effekten av alt dette for mange unge idag. I tillegg til å bli kjeftet huden full for å velge å ikke sitte hjemme alene hver dag da selvfølgelig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I dag har endelig Nakstad sagt sine første fornuftige ord siden 12.mars. Han har endelig kommet til den konklusjonen at man muligens ikke kan ha samme regler for hele landet. Sannelig sier jeg eder; det skal komme en dag. En dag da fornuften seirer. Han antyder jo at det faktisk er plass til flere enn 200 på arrangementet, så lenge meteren overholdes. Sannelig sa han ikke noe fornuftig om breddeidrett også. Og at regler der smittetrykket er lavt bør være anderledes enn der det er høy smitte. Tok ham 7 måneder, men mannen viser langsomt bedring. Det er håp for Helsedirektoratet, tross alt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ganske fornøyd for at zhe wannabees i denne tråden aldri vil ha NOE de skal ha sagt i håndteringen av viruset, annet, enn i beste fall, å forsøke en kortvarig karriere som supersepredere.... well....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg spriter- innvortes og utvortes, holder en meter avstand. Reiser ikke på Harry-turer.
    Samtidig fokuserer jeg på å få gjennomført ting, på tross av hysteriet. Men ikke pokker om jeg noensinne lar andres irrasjonelle frykt bestemme over meg.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    #metoo,,,, ift hensynsagen, sniffer antibakish 2.... og har pr definisjon hatt dritten fort og effektivt så kanskje jeg er av de heldige men kanskje man likevel kan spre smittten? Frykt, overdrivelser or wattno-tt, viruset er no´dritt....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man kan neppe spre smitte i store deler av landet, da det er smittefritt de aller fleste steder.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert riktig det generelt sett men så dukker det opp et nytt "rottereir" here-there-n-everywhere og så er balletten i gang igjen....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det

    Dette er vel dessverre effekten av alt dette for mange unge idag. I tillegg til å bli kjeftet huden full for å velge å ikke sitte hjemme alene hver dag da selvfølgelig.

    Folk går mindre ut, kjøper betydelig mindre ute-tjenester enn de pleier. Adams og Godt Levert blomstrer. Gode muligheter for gründerspirer som ikke er fremmed for å D
    I dag har endelig Nakstad sagt sine første fornuftige ord siden 12.mars. Han har endelig kommet til den konklusjonen at man muligens ikke kan ha samme regler for hele landet. Sannelig sier jeg eder; det skal komme en dag. En dag da fornuften seirer. Han antyder jo at det faktisk er plass til flere enn 200 på arrangementet, så lenge meteren overholdes. Sannelig sa han ikke noe fornuftig om breddeidrett også. Og at regler der smittetrykket er lavt bør være anderledes enn der det er høy smitte. Tok ham 7 måneder, men mannen viser langsomt bedring. Det er håp for Helsedirektoratet, tross alt.
    Det høres ut dom du tenker at du ville gjort en bedre jobb i Nakstad sine sko. Jeg gir deg ikke gode odds der...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så er man kritisk til en autoritet, er det svaret man må regne med å få? Ren hersketeknikk. Nettopp fordi han har den rollen han har, burde man forvente mye mer av ham.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kan hende han/de har et litt bredere perspektiv mht disse problemstillingene enn du har vettu..... seee.....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Så er man kritisk til en autoritet, er det svaret man må regne med å få? Ren hersketeknikk. Nettopp fordi han har den rollen han har, burde man forvente mye mer av ham.
    Greit å være kritisk, men du skyter med avkappet hagle.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Advarer om ny coronabølge i Sverige:
    Mens smittetallene har økt jevnt i Europa og andre deler av verden, har smittetallene ligget relativt stabilt i Sverige.

    De siste dagene har imidlertid smitten også økt noe der.

    Nå advarer professor i virologi ved Umeå universitet, Niklas Arnberg, om at også Sverige vil komme til å få en ny bølge av coronaviruset.

    - Sånn som situasjonen utvikler seg rundt om i Europa, og nå også Sverige, så ser det ut til å kunne bli vanskelig å holde den generelle smittespredningen under kontroll, sier han til Aftonbladet.

    Arnberg tror Sverige må belage seg på både lokale smitteutbrudd og på en generell smittespredning i befolkningen. Han understreker også at klimaet denne gangen gjør situasjonen verre, og sier at utgangspunktet for et nytt utbrudd er både bedre og verre enn det var i vår.

    - Den gangen spredde smitten seg fra et geografisk sted og til hele verden i løpet av tre måneder. Nå har vi den allerede over alt samtidig, sier Arberg til avisa.

    I Sverige er smittesituasjonen så langt verst i Stockholm.

    Onsdag advarte helsedirektør i regionen, Björn Eriksson, om at dersom denne smitteutviklingen ikke stopper, kommer situasjonen igjen til å bli ille i landets hovedstad.

    Han advarte derfor om at det kan bli aktuelt med lokale restriksjoner for å stoppe smittespredningen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Greit å være kritisk, men du skyter med avkappet hagle.
    Det har du nok rett i. Det kommer av alle de meningsløse tiltakene som har kommet fra både sentralt og lokalt hold. Og de overtramp det har medført. Samt de følgene det får for både den enkeltes og samfunnets økonomi, psykiske følger, fysisk helse og aktivitet, kulturliv og behandling av andre alvorlige sykdommer.
    Vi vil oppleve at langtidsvirkningene av det langt overskrider følgene av selve smitten.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg håper du får rett i at langtidsvirkningene av tiltakene overskrider følgene av smitten. Alternativet er lite lystig. Dette blir ikke et lykkescenario uansett.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På den andre siden er det langt færre stressede middelaldrende menn som får akutt hjerteinfarkt. 32 % nedgang nærmest over natten etter at corona kom. Med ca 4000 dødsfall i et normalår fra hjerteinfarkt er dette alene nok til å forklare årets underdødelighet.

    Antall premature nyfødte har også gått kraftig ned, mest i perioder med streng lockdown. Danskene så 90 % nedgang i en periode.

    Ingen av delene er sånt som skyldes at folk utsetter å oppsøke lege. Det slår åpenbart ut forskjellig for ulike grupper, men det er ikke opplagt for meg at summen av helsemessige bivirkninger fra coronatiltakene vil bli så forskrekkelig høy.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og ungdommene (og mange av oss andre) henger over skjermene mesteparten av tiden uansett. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    På den andre siden er det langt færre stressede middelaldrende menn som får akutt hjerteinfarkt. 32 % nedgang nærmest over natten etter at corona kom. Med ca 4000 dødsfall i et normalår fra hjerteinfarkt er dette alene nok til å forklare årets underdødelighet.
    Nå har vel ikke den norske studien med tall etter mars - så den er vel ikke så veldig godt egnet til å si noe om langvarige effekter.

    Men det er åpenbart at strenge smittevernregler reduserte forekomsten av smittsomme sykdommer - og at vi derfor vil få en lavere dødelighet i befolknigen.

    Mange av de negative effektene som arbeidsledighet, ensomhet, psykiske problemer ser mange første mange mange år senere. For å trekke på Fugellig - det er mange som mister flokken sin i disse dager.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I dag kom det nye tall på R. Er visstnok over 1,5 nå. Det er jo kun skremselspropaganda, siden det er stor forskjell på Oslo og resten av landet. De aller fleste steder er det jo kun overdrevne tiltak som gjør at man merker coronaen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Det er ikke ment som kverulering.

    Men det er et tema som jeg oppfatter som relativt uklart. Altså - jeg oppfatter det som at mange tenker at krisen er over med en vaksine - og at vaksine kanskje kommer rundt årsskiftet - men hva er egentlig planen?

    Så vidt jeg har fått med meg er tanken at de som er i ulike risikogrupper + helsepersonell skal vaksineres først.
    Det er vel 1,6 millioner i disse risikogruppene - med kanskje 1,2 millioner eldre og 400k yngre med ulike sykdommer.

    Jeg har vel lest litt at vaksiner generelt fungerer dårligere på eldre.
    Når det gjelder de yngre i riskigruppen - så er jo det den gruppen vi er desidert mest redd for - yngre menensker med mye livskalitet igjen, med dårlig immunforsvar. En selvsagt gruppe å vaksinere med en 100% trygg vaksine, men også den desidert verste gruppen å ramme med en vaksine med bivirkninger.
    For meg er det ikke åpenbart at vi ønsker å "gønne på" med budkrig og massevaksinering av denne gruppen i jan-feb neste år.

    Uansett - la oss nå anta at vi får 1,5 million vaksiner og vi i vaksinerer disse gruppene. Og vaksinene er 70% effektiv. Da har vi 1 million immune i befolkngien.
    Rent matematisk har vi da rett i underkant av 20% immunitet. Men i praksis er jo dette mennesker som trolig har langt mindre kontakt med andre enn resten av befolkningen - så de bidrar neppe så mye til smittespredning. Så - en vaksinering av denne gruppen vil nok ikke gi oss noe særlig hjelp i å holde smitten nede - men vil selvsgat kunne gi en dramatisk reduksjoner i antall døde/alvorlig syke om vi får en stor smittebølge.

    Det er også litt interessant med tidsperspektiv på dette. Hvis vi tenker at noe Donald Trump har godkjent er greit - så kan det se ut til at vi kan få en vaksine ganske kjapt. (Kanskje allerede 1 kvartal 2021). Men jeg synes vel mange av de som uttaler seg om vaksine er litt vage og det er mange formuleringer om "at hvis alt går som det skal" osv. Jeg tenker vel at vi ikke kan belage oss
    Nå har vel ikke den norske studien med tall etter mars - så den er vel ikke så veldig godt egnet til å si noe om langvarige effekter.

    Men det er åpenbart at strenge smittevernregler reduserte forekomsten av smittsomme sykdommer - og at vi derfor vil få en lavere dødelighet i befolknigen.

    Mange av de negative effektene som arbeidsledighet, ensomhet, psykiske problemer ser mange første mange mange år senere. For å trekke på Fugellig - det er mange som mister flokken sin i disse dager.
    Artikkelen det linkes til har reelle tall og resultater å vise til, i motsetning til all gjettelek, synsing og svartmaling. Det du serverer er etter min mening usannsynlig vås. De som sliter med ensomhet i dag, gjorde mest sannsynlig det også før corona.
    Ellers er vel den aller største vinneren i alt dette, miljøet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Regeringen kommer med anledning av smittspridningen inte att lätta på restriktionerna om antalet besökare vid kultur- och idrottsevenemang, enligt Stefan Löfven.

    Ett förslag om ett tak på 500 personer, jämfört med nuvarande 50, har sedan en tid utretts av regeringen. Det fanns förhoppningar om att en en sådan förändring skulle kunna träda i kraft den 1 oktober, vilket nu inte sker.
    – Meddelandet till svenska folket är att vi måste hålla i och hålla ut. Krisen är inte över, säger han.

    Enligt statsministern har allt fler blivit mindre noggranna med att hålla avstånd.

    – Det är oroväckande och det kräver att vi skärper vårt beteende, säger Löfven, som samtidigt poängterar att nya restriktioner kan införas om smittspridningen fortsätter att öka.
    Det loppemarkedet med 50+ deltagere er nok verboten også etter 1 okt.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Å kverulere med offisiell statistikk er en egen øvelse. Her er dagens bidrag. 72 nye smittede i Norge, 533 i Sverige.

    Skjermbilde 2020-09-24 kl. 16.57.52.jpg

    Skjermbilde 2020-09-24 kl. 17.01.09.jpg
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Dagens tall er ikke riktig i VG antageligvis. Smitten øker i Sverige, tydelig for alle nå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Å kverulere med offisiell statistikk er en egen øvelse. Her er dagens bidrag. 72 nye smittede i Norge, 533 i Sverige.
    Ja, jeg må gratulere alle med at det nå øker i Sverige også!

    Men veldig positivt for Norge at vi er så lavt som 72 - det er det laveste tallet på flere uker. Skulle nesten tro det ikke stemte!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nordiske tall
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tegnell virket nå ikke bekymret på Corona pressekonferansen i dag. Den andre pressekonferansen så jeg ikke.

    Vet nå ikke helt hvor VG henter tallene sine fra, men 7 dagers snitt fra siden til svenskene folkehelsemyndigher er 326, omtrent på nivå med det de hadde for ca 1 mnd siden.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    bruken av bind har spredt seg kraftig på kollektiven i hovedstaden. med busstreik så var det mange på bane og trikk.

    ber bare om at det ikke blir påbudt med bind på puben
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    16000 i Frankrike og 10000 nye tilfeller i Spania i dag. Ny rekord i UK også på over 6000 TakkVår herre for at de holdt landene stengt et par-tre måneders tid. Ellers kunne jo noen blitt smittet og det skulle tatt seg ut.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    16000 i Frankrike og 10000 nye tilfeller i Spania i dag. Ny rekord i UK også på over 6000 TakkVår herre for at de holdt landene stengt et par-tre måneders tid. Ellers kunne jo noen blitt smittet og det skulle tatt seg ut.
    Teorien er at det testes langt flere nå i forhold til i mars måned. Og for å legge til for egen regning, i Frankrike og Spania er det den personlige sfæren mye mindre enn her hos oss, de kysser og klemmer når de møtes, det er det lite av her på berget.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn