Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Apropos vårherre: Han ser ut til å ta vare på sine på merkelig vis.

    Vis vedlegget 664285
    De religiøse lider jo av vrangforestillinger om at Gud våker over dem og i tillegg er det kyss og klem både på hverandre og på klagemuren. Ikke rart at smitten sprer seg, og Gud klør seg i skjegget og Djevelen napper seg i løken.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Teorien er at det testes langt flere nå i forhold til i mars måned. Og for å legge til for egen regning, i Frankrike og Spania er det den personlige sfæren mye mindre enn her hos oss, de kysser og klemmer når de møtes, det er det lite av her på berget.

    Selvsagt blir langt flere testet og mye mer smitte oppdaget. Men det er bare å flytte målstengene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og det er en av grunnene til at vi aldri har vært i noen fare her hjemme, Terje.
    I tillegg bor vi spredt, generasjonene bor heller ikke sammen. Senke skuldrene, holde meteren og sprite og åpne alt i de delene av landet som enten ikke har smitte eller veldig lav smitte.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og det er en av grunnene til at vi aldri har vært i noen fare her hjemme, Terje.
    I tillegg bor vi spredt, generasjonene bor heller ikke sammen. Senke skuldrene, holde meteren og sprite og åpne alt i de delene av landet som enten ikke har smitte eller veldig lav smitte.
    De av oss som ikke er feite og har underliggende sykdommer er nok ikke i noen særlig fare, undertegnede er ikke i blant disse, men jeg har en ung :cool: kone som jobber i en barnehage og på SFO, og jeg har sosial omgang med flere som er i risikogruppene og det bekymrer meg litt. Men jeg mener fortsatt at regjeringen gjorde det riktig i våres og at de fortsatt er nogenlunde på riktig spor. Vi får gjøre opp status på Hortenmessa i 2021. Da har vi sannsynligvis fasit.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at det blir dramatisk nedstenging. De vurderer til og med å innføre familiekarantene. Altså at de som bor sammen med en som tester positivt må være i karantene. Stakkars Stockholmerne. Nei, vi er heldige som bor i Norge og slipper slike innstramminger.
    Jeg syns det er forunderlig og helt feil om Det IKKE er standard å sette alle karantene når en i hustanden er smittet. Man må gå utifra at alle i samme husstand vil smitte hverandre , og selvsagt må da alle i hustanden i karantene om man ønsker å stoppe et utbrudd.Det er jo selvsagt og ikke strengt, bare fornuftig og det eneste riktige. Naivt og uansvarlig å ikke praktisere husstandkarantene
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt rotete bildet, men uansett viser det et viktig poeng.
    Vi har en tendens til å sammenligne svenskene med oss, men det kan jo være greit å se hva som skjer i andre land som har stengt ned:

    Screenshot_2020-09-24 Coronavirus Pandemic (COVID-19) - Statistics and Research(1).png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns det er forunderlig og helt feil om Det IKKE er standard å sette alle karantene når en i hustanden er smittet. Man må gå utifra at alle i samme husstand vil smitte hverandre , og selvsagt må da alle i hustanden i karantene om man ønsker å stoppe et utbrudd.Det er jo selvsagt og ikke strengt, bare fornuftig og det eneste riktige. Naivt og uansvarlig å ikke praktisere husstandkarantene
    Selvfølgelig. Men de bruker ikke ordet karantene, og skiller noe skarpere mellom det vi ville kalt karantene for husstandsmedlemmer og isolasjon av mistenkte/bekreftede tilfeller.
    Miljö 2. Hushållskontakter
    Hushållskontakter gäller personer som delar hushåll med indexfallet.
    Provta alla i hushållet med symtom snarast samt ge instruktioner om hur de ska agera, om de är konstaterat fall, misstänkta fall med symtom eller exponerade utan symtom (se kapitlet Instruktioner i samband med smittspårning). I instruktionen bör också framgå att personer som är exponerade och arbetar inom hälso- och sjukvård eller omsorg (speciellt med riskgruppen äldre) bör informera sin arbetsgivare om att de har ett fall i sitt hushåll. Den som inte får arbeta på grund av att hen är konstaterad eller misstänkt smittad kan ansöka om smittbärarpeng. Mer information finns hos Försäkringskassan.
    Eftersom det är stor risk för smittspridning mellan hushållskontakter kan det vara aktuellt att provta alla hushållsmedlemmar, oavsett om de har symtom eller inte. Provtagningen kan upprepas vid behov.
    Instruktion till personer som exponerats och har symtom
    Personer med symtom ska isolera sig och utan dröjsmål kontakta hälso- och sjukvården för provtagning. I väntan på provsvar ska personen utgå från att hen är smittad, dvs. stanna hemma och undvika nära kontakter i den mån det går samt vara noga med hygien för att undvika att andra utsätts för smittrisk. Mer information finns i Folkhälsomyndigheten föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar för att förhindra smitta av covid-19 (HSLF-FS 2020:12).
    Instruktioner till personer som exponerats men inte har symtom
    Den som blivit exponerad för covid-19 ska tänka på att hen kan vara smittad och vara uppmärksam på tidiga och milda symtom under hela inkubationstiden (2-14 dagar, vanligast 5 dagar). Vid första symtom ska personen agera enligt ovan beskrivning för symtomatiska kontakter. De bör även undvika nära kontakt med andra människor under hela inkubationstiden. I de fall det är möjligt bör de också arbeta hemifrån, med hänsyn till arbetets innehåll och beskaffenhet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    fint om Norge hadde vært med i modellen for sammenligningens skyld.
    Norge skulle vel fulgt Italia gankse tett her vil jeg tro.

    Men hvis vi ser litt bort i fra Norge - da verden består av mer enn Norge, så ser den svenske tilnærmingen bedre og bedre ut.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg syns det er forunderlig og helt feil om Det IKKE er standard å sette alle karantene når en i hustanden er smittet. Man må gå utifra at alle i samme husstand vil smitte hverandre , og selvsagt må da alle i hustanden i karantene om man ønsker å stoppe et utbrudd.Det er jo selvsagt og ikke strengt, bare fornuftig og det eneste riktige. Naivt og uansvarlig å ikke praktisere husstandkarantene
    Ja, selv om det hele tiden blir hevdet at alt er så strengt i Sverige, så er altså regelen at hvis du ikke har symptomer så har du ikke karantene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Norge skulle vel fulgt Italia gankse tett her vil jeg tro.

    Men hvis vi ser litt bort i fra Norge - da verden består av mer enn Norge, så ser den svenske tilnærmingen bedre og bedre ut.
    Hvis vi ser på det som er tilbakelagt, så er Sverige fortsatt i premier league i dødsfall.

    Hvis vi ser på det som skjer nå, så er det altfor tidlig å konkludere. Det er tegn til utflating i Norge og det er tegn til stigning i de fleste andre land, inkludert Sverige, men det bildet kan endre seg i løpet av kommende uker, spesielt i Norge og Sverige der det er snakk om små volumer. Det er umulig å se om Sverige kommer bedre utav denne bølgen eller om den bare startet litt senere i Sverige.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ordet karantän brukes bare om isolering av tilreisende. Instruksjonene for husstandsmedlemmer postet jeg i forrige innlegg. De er i praksis ganske like de norske karantenereglene, men på svensk vis formulert mer som generelle råd enn som detaljerte påbud og forbud.
    Du kan jo ikke mene at de i praksis er ganske like.
    I Norge er du i karanten, i Sverige er du det ikke før du har symptomer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I Sverige brukes ikke ordet karantän etter at du har fått symptomer heller. Heller ikke i Norge, siden det er definert som isolasjon.

    Nå er jeg nettopp ute av innreisekarantene for andre gang og har vært nødt til å finlese de norske reglene. De er de samme for innreisekarantene og for husstandsmedlemmer. Der er det et forbud mot å bruke kollektivtrafikk og å vise seg på kontoret, mens de svenske reglene nøyer seg med å si bör arbeta hemifrån. Også i Norge har jeg lov til å gå på matbutikk og apotek, og ellers bevege meg fritt omkring så lenge jeg holder avstand til andre. Igjen nøyer svenskene seg med et bör, men definisjonen av nærkontakt er den samme. Derimot varer de svenske restriksjonene lenger. I Norge er det ti dager etter siste eksponering, i Sverige hela inkubationstiden, definert som opptil 14 dager.

    Hvis man også tar hensyn til at svensker generelt ser ut til å være mer lojale til råd fra myndighetene enn nordmenn og dansker mener jeg at man ender opp med noe som blir ganske likt i praktisk adferd, ja.

    Det som derimot er ganske forskjellig er at Sverige fortsatt har åpne grenser mot EU/EØS uten innreisekarantene. Den eksisterer ikke i Sverige. Rett ut på gaten fra ankomst.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sorry min feil - det er jo helt likt.

    Eller egentlig strengere i Sverige siden der er karanten (som ikke er karante) 14 dager, mens karantenen i Norge (som heller ikke er karante ifølge deg - siden du tror du kan bevege deg helt fritt så lenge du holder 1 meter avstand)

    Selvsagt - mye strengere smittevernregler i Sverige.

    Ellers har du kanskje missforstått karantenereglene hvis du tror du kan bevege deg fritt omkring. Din aldersgruppe er jo ikke de som er flinkest til å følge reglene, og hvis du etter å ha finlest karantenereglene tror at du kan bevege deg fritt omkring så er det litt skremmende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Her er hva som gjelder ved innreisekarantene til Norge. Om man kan "bevege seg fritt" avhenger litt av hva man legger i det. Utover å gå på jobben ville det for min del være å leve temmelig normalt. Det er ingen ting i reglene som hindrer en i å gå ut for eksempel.

    karantene.JPG
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Her er karantenereglene (hentet fra helsenorge.no):

    "Karantenen varer i 10 døgn fra den dagen kontakten med smittet skjedde, eller ved ankomst til Norge. Når du er i karantene skal du oppholde deg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted*. Du kan bare oppholde deg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis du kan unngå nærkontakt med andre enn de du bor med til vanlig.

    Personer i karantene kan ikke:

    • gå på jobb, skole eller barnehage
    • foreta lengre reiser innenlands eller reiser utenlands
    • oppsøke steder hvor det er vanskelig å holde nødvendig avstand til andre personer
    • ta offentlig transport (unntatt ved ankomst fra utlandet på vei til karantenested, eller motsatt vei hvis man forlater Norge før karantenen er over. De over 12 år skal da bruke munnbind.)
    Du skal ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker, apotek og kafeer. Ved mangel på alternativer, kan du gå ut for å gjennomføre nødvendige ærender i butikk eller apotek, men du må sørge for å holde nok avstand (det vil si minst én meter) til andre og unngå kø.

    Du kan gå tur ute, men hold god avstand til andre.


    Barn som er i karantene kan ikke ha lekekamerater utover de som befinner seg i hjemmet.

    Hovedpoenget er at du ikke skal smitte andre før du selv utvikler symptomer."

    Så det virker jo som om Asbjørn har dekning for det han sier, selv om han var litt generell når han sa at han kan gå i butikken - det gjelder bare hvis du mangler alternativer, altså ikke har noen andre som kan handle for deg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, de reglene har jeg fulgt til minste komma i flere uker tilsammen. Den største forskjellen fra de tilsvarende svenske instruksjonene er "skal" vs "bör" og mer detaljerte regler. Sikkerhetsventilen i de norske er "helt nødvendige ærender"/"mangel på alternativer", som slår inn ganske fort hvis både fruen og jeg er i karantene etter å ha vært over grensen sammen. I motsatt fall er det jo en glimrende unnskyldning for å overlate handleturen til henne. Handletur på Bauhaus, tannlegebesøk etc er derimot ikke OK. Kollektivtransport har jeg uansett ikke brukt siden 5 mars.

    Netto effekt: Må planlegge litt, slik at saker som ikke kan gjøres fra karantenestatus ikke kommer de første ti dagene etter grensekryssing, noe som også betyr at hvis jeg først har satt meg i karantenestatus kan jeg like gjerne bli på svensk side av grensen en uke eller to når jeg først er der. Hjemmekontor der eller her gjør jo ingen forskjell, men jeg er altså ikke i noen form for innreisekarantene etter ankomst Sverige.

    Forrige gang fant jeg en småsyk sønn på hytta, som selv mente at det han hadde da lignet mistenkelig på det han hadde hatt i Melbourne i mars, pluss at det var et pågående utbrudd i området, så jeg valgte å bli der til eventuell inkubasjonstid for min del var overstått når jeg først var eksponert. Om det var samme f..nskap ville jeg ikke dra det med meg tilbake hjem. Det var vel ikke nødvendig etter hverken svenske eller norske regler, men det virket tryggest slik. Og etter at jeg hadde reist hjem fikk fruen stå for innkjøpene en stund, og besøk av svigermor var ikke veldig aktuelt.

    Legg forresten merke til at begge lands regler har et innslagspunkt ved eventuelle symptomer mens man er i husstandskarantene/hushållskontakt. Da er det testing og isolasjon som gjelder. Der blir svenskene veldig spesifikke: Personer med symtom ska isolera sig och utan dröjsmål kontakta hälso- och sjukvården för provtagning.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mon tro hvorfor man kaller det karantene når man "bevege seg fritt".
    1 meters regelen gjelder vel for alle.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Merkelig - det virker ikke som man kan bevege seg fritt....




     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg ikke visste bedre, ville jeg kalt det kverulering når du i innlegg etter innlegg henger deg opp i bevisst feiltolkning av hva jeg skrev enn hva som står i de reglene jeg henviste til. Det er grenser for hvor lange setninger med innskutte bisetninger selv jeg gidder å skrive i hvert innlegg for å dekke alle nyanser og unntakstilfeller. Se også eksemplene jeg skrev i neste innlegg. Selvsagt er det ikke OK å troppe opp hos Skatteetaten når man er i karantene. Ikke hos fastlegen heller, eller å gå på restaurant. Bevege seg fritt omkring ute, om jeg må legge til et ord for leseforståelsens del.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du må se litt på konteksten - du argumenterer for at det er like strengt, også skriver du i innlegget:

    Også i Norge har jeg lov til å gå på matbutikk og apotek, og ellers bevege meg fritt omkring så lenge jeg holder avstand til andre.
    Men det du mener er at man kan foreta strengt nødvendige innkjøp i matbutikk og apotek hvis man ikke kan få andre til å gjøre det, og man kan gå seg en liten kveldstur utendørs så lenge man holder god avstand til andre.

    Så svenskene kan:
    Gå på jobb og skole, kjøre buss, trene, gå på kino, konsert, restaurant, handle på kjøpesenter og gjøre akkurat som de vil.

    Men reglene er slik du ser det like strenge..?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Sorry min feil - det er jo helt likt.

    Eller egentlig strengere i Sverige siden der er karanten (som ikke er karante) 14 dager, mens karantenen i Norge (som heller ikke er karante ifølge deg - siden du tror du kan bevege deg helt fritt så lenge du holder 1 meter avstand)

    Selvsagt - mye strengere smittevernregler i Sverige.

    Ellers har du kanskje missforstått karantenereglene hvis du tror du kan bevege deg fritt omkring. Din aldersgruppe er jo ikke de som er flinkest til å følge reglene, og hvis du etter å ha finlest karantenereglene tror at du kan bevege deg fritt omkring så er det litt skremmende.
    Kverulering
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men reglene er slik du ser det like strenge..?
    Nei, og det skrev jeg da heller ikke, men at det i praksis blir nokså lik adferd. De svenske instruksjonene er mer generelle råd, som den svenske almenheten har en tendens til å følge: De bör även undvika nära kontakt med andra människor under hela inkubationstiden. I de fall det är möjligt bör de också arbeta hemifrån, med hänsyn till arbetets innehåll och beskaffenhet.

    For Norges del er det spesifisert i mye mer detaljerte regler og direkte forbud mot kollektivtransport og oppmøte på arbeidsplass. Og så bruker vi ordet karantene, mens svenskene snakker om instruktioner för hushållskontakter, og reserverer ordet karantän for noe som eventuelt gjelder ved ankomst til riket. Og slik karantene har de ikke.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror du virkelig at dette i praksis blir ganske lik adferd? Altså en generellt råd blir fulgt like nøye i Sverige som et forbud med titusner i bot i Norge..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Basert på direkte observasjon av hva svenskene gjør, og dine påstander om hvor tilbøyelige middelaldrende nordmenn er til å bryte reglene: Jo, det blir nok ikke så veldig forskjellig for de fleste. Det som blir forskjellig er for folk som ikke har mulighet til å jobbe hjemmefra, noe som nok var en faktor for å spre smitten fra innvandrerbydeler til aldershjem i tidlig fase av pandemien, men der vil det typisk også være mer detaljerte regler på hver arbeidsplass.

    Men utgangspunktet for denne sub-diskusjonen var et spørsmål om hvorvidt Sverige har karanteneregler for husstandsmedlemmer til smittede, og der er jo svaret ja selv om reglene har overskriften Instruktioner till personer som exponerats men inte har symtom
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Basert på direkte observasjon av hva svenskene gjør, og dine påstander om hvor tilbøyelige middelaldrende nordmenn er til å bryte reglene: Jo, det blir nok ikke så veldig forskjellig.

    Men utgangspunktet for denne sub-diskusjonen var et spørsmål om hvorvidt Sverige har karanteneregler for husstandsmedlemmer til smittede, og der er jo svaret ja selv om reglene har overskriften Instruktioner till personer som exponerats men inte har symtom
    Det skal kveruleres på absolutt alt hele tiden.

    Igjen en sak som for de fleste er helt åpenbar.
    I Norge har vi karante for alle nærkontakter i Sverige har de ikke det. Det er jo helt ufattelig at det skal være nødvendig å diskutere om det er strengere i Norge eller ikke.

    Rart at de vurderer å innføre karantene i Stockholm nå da - hvis alle i praksis er i karantene uansett.

    Fortell meg gjerne mer om dine direkte ovbservasjoner av hvordan svenskene overholder " Instruktioner till personer som exponerats men inte har symtom " - jeg skjønner ikke hvordan du kan vite hvem dette gjelder og ikke misnt hvordan du observerer de som da åpenbart er i selvpålagt karantene. Virker mest som billig hersketeknikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skal kveruleres på absolutt alt hele tiden.

    Igjen en sak som for de fleste er helt åpenbar.
    I Norge har vi karante for alle nærkontakter i Sverige har de ikke det. Det er jo helt ufattelig at det skal være nødvendig å diskutere om det er strengere i Norge eller ikke.

    Rart at de vurderer å innføre karantene i Stockholm nå da - hvis alle i praksis er i karantene uansett.

    Fortell meg gjerne mer om dine direkte ovbservasjoner av hvordan svenskene overholder " Instruktioner till personer som exponerats men inte har symtom " - jeg skjønner ikke hvordan du kan vite hvem dette gjelder og ikke misnt hvordan du observerer de som da åpenbart er i selvpålagt karantene. Virker mest som billig hersketeknikk.
    1. Dette er et diskusjonsforum. Noen ganger må da selv jeg ha lov til å dele synspunkter og diskutere temaet for tråden uten at du skal ta enkeltsetninger, vri dem til ugjenkjennelighet i innlegg etter innlegg, og beskylde meg for kverulering?

    2. Så vidt jeg vet har svenske myndigheter ennå ikke sagt noe om hvilke tiltak de diskuterer for Stockholm. Det eneste som er sagt er at sentrale og lokale myndigheter diskuterer tilleggstiltak, men ikke hvilke tiltak. Den eneste som jeg har sett har sagt noe om "karantene" i den forbindelse er deg. Kilde med link? Men noe må de snart gjøre. Dagens oppslag:


    3. Som nevnt tidligere bor jeg i perioder på den andre siden av grensen, og ser og hører jo hva folk gjør der. Dessuten sitter jeg store deler av dagene i teams-konferanser med mine svenske (og spanske og italienske) kolleger, så jeg ser og hører jo når de er på kontoret, når de er hjemme pga et sykt familiemedlem, og når de holder på å gå på veggene etter å ha vært i lockdown med barna hjemme i ukevis (men det er han i Madrid).

    Edit: Fant noe om anhörigkarantän: Et ska i stedet for et bör, og da med ca en ukes varighet, men bare for voksne:
    Fortfarande finns en hel del praktiska problem. Till exempel hur man ska kunna hämta barnen från förskolan om man själv sitter i karantän.

    – Det får man ordna på något vis. Jag har inga bra svar på hur man praktiskt kan göra, men man kanske kan komma överens med förskolepersonalen om att komma ut och hämta barnet eller något liknande, säger Maria Rotzén, tillförordnad smittskyddsläkare i Region Stockholm, till TT.

    – Det blir i alla fall något som är bättre än det vi hade innan, även om det kanske blir så att man måste följa med sitt barn till förskolan, säger hon.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    2. Så vidt jeg vet har svenske myndigheter ennå ikke sagt noe om hvilke tiltak de diskuterer for Stockholm. Det eneste som er sagt er at sentrale og lokale myndigheter diskuterer tilleggstiltak, men ikke hvilke tiltak. Den eneste som jeg har sett har sagt noe om "karantene" i den forbindelse er deg. Kilde med link?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det kan se ut til å bli enda strengere enn de norske reglene. Media bruker ordet familjekarantän eller anhörigkarantän, mens myndighetene sier hemisolering av hushållskontakter.
    Den som bor i samma hushåll som en person som är smittad kan vara tvungen att isolera sig i hemmet.
    Björn Eriksson uppger i kvällens Aktuellt att regionen nu för diskussioner med Folkhälsomyndigheten om vad för slags restriktioner som kan komma att införas.

    – Det som bland annat diskuteras är hemisolering av hushållskontakter, säger Björn Eriksson i tisdagens sändning av Aktuellt.

    När detta eventuellt skulle kunna införas går han inte in på – men han understryker att det skulle kunna ske fort.

    – Det beror på hur smittspridningen utvecklar sig. Men bestämmer vi oss för det, då kan det gå ganska fort.
    Personlig får jeg visjoner av bomull dynket i linolje og gnistrende kortslutninger når jeg leser hemisolering av hushållskontakter, men det er muligens bare meg.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En lavpannet generalisering gjør godt for kropp og sjel av og til. ;)
    Her er svaret på hvorfor smitten nærmest eksploderer i Frankrike.
    Franskmennene nekter å gå i karantene.

    • A cluster of about 100 cases in Iceland were traced back to two French tourists who refused to isolate. The country’s chief epidemiologist Þórólfur Guðnason said the pair arrived in mid-August and were instructed to remain in isolation after testing positive.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Og det er åpenbart at smitten er flat i Sverige, mens den stiger i Norge.
    1601044249847.png

    Jada - det er grafen fra VG og vi vet at den ikke er helt nøyaktig. Og det stemmer jo at smitten har steget i Norge siden ⅛ og at den i den samme perioden har vært flat i Sverige hvis vi ekstrapolerer fra enkeltpunkter. Så får man jo tolke grafen som man vil, og det gjør man jo.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn