Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    650% flere i et land med skyteglade. Men den prosenten kan fort bli høyere - og den er høyere i flere land som også har hatt restriksjoner. Belgia, feks.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Belgia, feks.
    Belgia er vel kjente for å telle på en litt annen måte enn de fleste, det var i alle fall slik de selv forklarte de veldig høye tallene tidlig med. Belgia hadde også en ganske klar overdødelighet i august i år det ikke blir snakket så mye om, forresten. Den blir nesten i sin helhet forklart med en hetebølge og knapt noe av den tillegges Covid-19. Belgia er et av realtivt få land der antall Covid-19 døde i mars-juni er høyere enn "excess deaths" som i det minste indikerer en viss overtelling i motsetning til tilsvarende data mange andre steder som indikerer en undertelling, til dels stor undertelling.

    belgia.JPG
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Og om man ser å den belgiske grafen med stirremetoden så ser man at det som har blitt klassifisert som Covid-19 ligger på rundt 10% av totalen for hele landet så langt i år. Så kan man jo vurdere om det er nasjonens undergang eller ikke (det er en del mer enn hva det er i Sverige, for øvrig - der er det rundt 8%). Belgia har en underliggende dødsrate på ca 1% som er noe høyt i Europeisk målestokk - de fleste land i Vest-Europa ligger under 1%. Nå er det fortsatt en del igjen av året og smitten øker og det blir nok en hel del pandemi neste år også så hvor de og andre ender til slutt er ikke så godt å si. Om vi leker oss litt med tall så er antall Covid-19-døde i Belgia (ca 10.500) færre enn forskjellen mellom svensk og belgisk dødsrate brukt på det belgiske folketallet i et normalår . Det ser altså ut til at de til vanlig har annet enn bare Covid å stri med i Belgia angående hvor mange som dør der i året. Belgia har ca 1.2 millioner flere innbyggere enn Sverige men har i et normalår ~ 15.000 flere dødsfall enn Sverige. Eller for å si det på en annen måte - selv uten et eneste Covid-19-dødsfall i Belgia ville fortsatt en større andel av befolkningen dødd der i år enn i Sverige med Covid-19 i tillegg til alt det vanlige.

    Belgia har også hatt en viss underdødelighet i sommer, som de fleste andre land, det forklarer demografene der med det de kaller "death harvesting", altså at noen som normalt ville strøket med av noe i løpet av sommeren strøk med grunnet Covid-19 i våres.

    I den tidligere, i tilfelle USA diskuterte aldersgruppen 25-44 så har etter den offisielle statistikken 46 personer dødd fra covid-19 i Belgia som jeg ikke aner hvor mange prosent er over normalen i et normalår, men neppe særlig mange. Det er også noe man eventuelt kan ta til seg og reflektere over.

    Medianalderen for en belgisk Covid-19-død er høyere enn den forventede levealderen i Belgia, for øvrig.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    Noen kan vel mene at dette kanskje er like alvorlig som at noen veldig gamle og syke (av andre årsaker enn korona) mennesker dør av korona.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    650% flere i et land med skyteglade. Men den prosenten kan fort bli høyere - og den er høyere i flere land som også har hatt restriksjoner. Belgia, feks.
    Tror du har lagt på en null der. 65% ser mer riktig ut
     
    R

    rr30629

    Gjest

    Noen kan vel mene at dette kanskje er like alvorlig som at noen veldig gamle og syke (av andre årsaker enn korona) mennesker dør av korona.

    Dette er ikke bra. Her nytt fra Opinion. Men det er vel bare å skjerpe seg...




    "Hele seks av ti nordmenn savner mer kontakt med andre mennesker. Ensomheten øker kraftig blant de yngre i oktober."

    "Antall nordmenn som savner mer kontakt med andre, er nå på rekordhøyt nivå og 9 prosentpoeng høyere enn i september. De under 30 år savner mest kontakt med andre mennesker, hvor hele syv av ti sier dette (70 %)."
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det var kanskje ikke Åse Gruda Skard jeg tenkte på men hun med “Fri barneoppdragelse”. Hva het nå det skrømtet igjen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror du har lagt på en null der. 65% ser mer riktig ut
    (299360-40000)/40000 = 6,5 = 650 %

    Yup, det er 650 % fler som har dødd av corona hittil i år enn som blir skutt i et typisk år i D J Trumps USA.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Åja, trodde vi pratet om de yngre jeg, men du skal jo kverulere i hvert jævla innlegg.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Står i artikkelen. Mer her:
    Normalen er ca 150 pr 100k pr år for 25-44.
    Javel. Finner ikke dette i artikkelen, men hva er ratioen hittil i år? Ser også ut til at kurven har en kraftig knekk. Er det mye som tyder på at totalen for 2020 blir vesentlig forskjellig fra dette? Og sier dette noe om evt endringen skyldes covid-infeksjon med dødelig utgang?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det står ikke i artikkelen, jeg fant 130 pr 100k, eller 0.13% for 25-34 og så var det 1.95% for 35-44, altså ca samme tall som Asbjørn har. Tallene jeg fant var snittet av 2017 og 2018 så det er muligens påvirket hvilken periode man ser på for hva det normale faktisk er, men det er i alle fall i en ballpark.

    I Belgia har som nevnt totalt 46 personer dødd av Covid-19 i aldersgruppen 25-44. I Sverige er det vel et 50-tall eller deromkring - de opererer med litt andre aldersgrupper i Sverige så ikke lett å lese nøyaktig fra de offisielle tallene. Jeg tipper ingen av de er særlig mange prosent over normalen for et gitt å noen av stedene. Ser ut til å være 2-3% ekstra eller noe i den størrelsesordenen i i Sverige. Hvorfor de får 26% excess i USA må foglana veta. Som et eksempel døde i 2019 101 40-åringer i Sverige. For aldersgruppen 25-44 ligger tallene mellom 60 og 125 pr årskull, noenlunde jevnt stigende fra 25 til 44. (talll fra 2019 men de varierer neppe mye fra år til år - ei heller om man tar med i år med Covid-19 for den saks skyld).

    For den aktuelle aldersgruppen vil det normalt bli karakterisert som støy det antall som er kategorisert som døde av Covid-19 i de lave aldersgruppene både i Sverige og Belgia. Det er noe veldig merkelig med de amerikanske tallene. Om det er fordi mange ikke får behandlingen de trenger eller noe annet aner jeg ikke.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Tror du har lagt på en null der. 65% ser mer riktig ut
    40 000 som dør av skytevåpen hvert år, ifølge deg. Og så er det registrert 226 tusen dødsfall av covid, og ca 300 tusen i overdødelighet sålangt i år i USA ... og året er enda ikke omme, så 300 tusen er ikke et spesielt høyt estimat selv om det kan være andre årsaker til overdødelighet i år enn covid og skyting.

    300 / 40 = 7,5. Da blir forskjellen 6,5 eller 650%
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer.

    Skulle presisert at jeg mente aldersgruppen 25-44. Min feil.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Litt pussig å gjøre en sånn avgrensning spør du meg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.673
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    gratulerer det er 167 gang du har brukt uttrykket kverulering når du ikke har noe bedre eller ingenting å komme med
    I dette tilfellet har han jo faktisk helt rett.
    Det er en selsom opplevelse å lese denne tråden. Tall, kalkyler og hodedenging konstant. Men å ta innover seg at corona i Norge går helt fint; neida, det passer ikke inn. I en hver annen sammenheng hadde Asbjørn kommet trekkende med tall som viser hvor få som blir alvorlig syke eller dør, knyttet det opp til den særlige forskjellen med nå kontra mars og april. I stedet har noe tydeligvis klikket;"jeg har rett". Selv om alt tilsier at "nei, det har du faktisk ikke". Fakta er at svært få blir alvorlig syke eller dør. Helt ubestridelig også. Da gjelder det å heller krangle og sjonglere med tall, på alle umulige og mulige måter. "Jeg har rett".
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Litt pussig å gjøre en sånn avgrensning spør du meg.
    Ja, burde spesifisert det, kan åpenbart være vanskelig å forstå for enkelte.

    Men det var jo den aldersgruppen som var headline i fela sin post 511.
    Også kommenterte jeg med henvisning til samme aldersgruppe i 515
    Jeg henviser igjen til 25% og unge og friske i 549
    Presiserer gruppen under 44 år i 551
    Beskriver sammenligningen med skytevåpen for gruppen 25 til 44 i 555
    Henviser til Asbjørn sitt innlegg i 560 (hvor han regnet på gruppen 25-44)

    Så når enkelte greier å tro at jeg snakker om alle coronadødsfall, så fremstår det som litt kverulerende
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, burde spesifisert det, kan åpenbart være vanskelig å forstå for enkelte.

    Men det var jo den aldersgruppen som var headline i fela sin post 511.
    Også kommenterte jeg med henvisning til samme aldersgruppe i 515
    Jeg henviser igjen til 25% og unge og friske i 549
    Presiserer gruppen under 44 år i 551
    Beskriver sammenligningen med skytevåpen for gruppen 25 til 44 i 555
    Henviser til Asbjørn sitt innlegg i 560 (hvor han regnet på gruppen 25-44)

    Så når enkelte greier å tro at jeg snakker om alle coronadødsfall, så fremstår det som litt kverulerende
    Det handler ikke bare om å forstå hva du mener. Dette handler like mye om hvordan man ønsker å se på saken. Jeg leste 300 tusen i artikkelen til fela, du leste 25% i gruppen 25-44.. Det er fritt valg. Da fikk du kanskje valgt en gruppe der det foregår mye skyting og kun rammes moderat av covid.

    De 40 tusen som du kom med gjelder hele befolkningen og inkluderer både drap og selvmord med skytevåpen.

    Jeg synes forøvrig det er tullete å sammenlikne skytedød med corona-død.

    Jeg er ellers enig i at covid-dødstallene i Norden ikke er et stort problem for øyeblikket. Men det kan jo endre seg hvis man ikke får kontroll på smittespredningen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, burde spesifisert det, kan åpenbart være vanskelig å forstå for enkelte.

    Men det var jo den aldersgruppen som var headline i fela sin post 511.
    Også kommenterte jeg med henvisning til samme aldersgruppe i 515
    Jeg henviser igjen til 25% og unge og friske i 549
    Presiserer gruppen under 44 år i 551
    Beskriver sammenligningen med skytevåpen for gruppen 25 til 44 i 555
    Henviser til Asbjørn sitt innlegg i 560 (hvor han regnet på gruppen 25-44)

    Så når enkelte greier å tro at jeg snakker om alle coronadødsfall, så fremstår det som litt kverulerende
    Er de 40000 du ville sammenligne med i aldersgruppen 25-44? Står ingen ting om det i #555. Det kan fremstå som om du nok en gang forsøker å sammenligne størrelser som ikke er sammenlignbare.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Står ingen ting om hvor mange som ble drept av skytevåpen i aldersgruppen 25-44 der.
    Jeg sjekket en ekstra gang før jeg skrev innlegget du siterer.
    Sammenligne epler vs epler, vettu.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Står ingen ting om hvor mange som ble drept av skytevåpen i aldersgruppen 25-44 der.
    Jeg sjekket en ekstra gang før jeg skrev innlegget du siterer.
    Sammenligne epler vs epler, vettu.
    Kverulerer kverulere kverulere....

    Poenget mitt som drukner i denne kveruleringen din er at det er vanskelig å se for seg såpass store tall som de 325 millionene amerikanere eller 10 millioner svensker for den del - derfor blir man lett skremt av høye tall.

    Så vidt jeg kan se er det 5834 mennesker i USA som har dødd av Corona i aldersgruppen 25 til 44 år.

    Denne aldersgruppen utgjør ca 86 millioner innbyggere - som da gir en dødsrate på 6,8 pr 100k innnbygger

    Hvis vi så ser på denne om dødelighet i USA

    Så har vi en tabell på side 33 som viser dødelighet for "Firearm-related injuries". Oppgitt i døde pr 100k.
    For gruppen 25 til 34 er denne 18,5, mens den er 14,4 for gruppen 35-44. Hvis vi antar at gruppene er like store - så blir raten for hele gruppen 16,5.

    Dette er riktignok for et helt år. Mens hvis vi antar at Coronapandemien er for 9 mnd - så vil den på årsbasis blir 6,8/0,75 = 9,1.

    Så hvis jeg har regnet riktig - så er det altså slik at for aldersgruppen 25 til 44 år i USA - så har det så langt i år vært nesten dobbelt så stor sjanse (80% høyere) for å dø av "firearm related injuries" som å bli smittet og dø av Corona.


    Er du enig i det...?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det burde være opplagt hva OMF mente og synes det ser logisk ut det han har kommet frem til (uten å ha sjekket dette nærmere). Viser vel bare at også intuitivt enkle sammenhenger som faktisk over/underdødlighet, kan tolkes og brukes til støtte for diametralt motsatte synspunkt.

    Dette startet vel med at det ble postet en graf som skulle bevise at coronnainfeksjoner har medført massiv overdødlighet blandt unge? I så fall oppsiktvekkende.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Vel det har vel knapt skjedd en massskyting siden corona kom så det er jo en bra effekt :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Vi skal (eventuelt) ha barnebursdag hjemme snart i Oslo. Om jeg tolker regelverket riktig så gjelder følgende - husk på at dette i utgangspunktet er snakk om inntil 17 barn som tilbringer ganske mange timer om dagen sammen i samme klasserom.

    - vi kan ikke ha det hjemme hos oss selv (Oslo-regel om maks 10 pax)
    - vi kan ikke ha det ute i hagen vår eller ute et annet sted (maks 10 pax og ikke et "arrangement", regelen gjelder også utendørs)
    - det vi derimot kan er å leie et forsamlingslokale i området her og putte alle sammen inn der, det er innnenfor regelverket siden det da er å betrakte som et arrangement.og det kan vel være inntil 200 personer gitt at det er fast seteplassering, ellers 50).

    Nå er dette på ingen måte noe stort problem eller noe dramatisk, men logikken i dette er ikke spesielt lett å få øye på. Om man ser på dette rent smittemessig så er det for det første neppe noe å si fra eller til siden alle disse jentene uansett tilbringer svært mye tid sammen innendørs i klasserommet, å ha ett eller annet arrangement utendørs enten i vår hage eller et annet sted ute er åpenbart bedre enn å bruke et forsamlingslokale.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kverulerer kverulere kverulere....

    Poenget mitt som drukner i denne kveruleringen din er at det er vanskelig å se for seg såpass store tall som de 325 millionene amerikanere eller 10 millioner svensker for den del - derfor blir man lett skremt av høye tall.

    Så vidt jeg kan se er det 5834 mennesker i USA som har dødd av Corona i aldersgruppen 25 til 44 år.

    Denne aldersgruppen utgjør ca 86 millioner innbyggere - som da gir en dødsrate på 6,8 pr 100k innnbygger

    Hvis vi så ser på denne om dødelighet i USA

    Så har vi en tabell på side 33 som viser dødelighet for "Firearm-related injuries". Oppgitt i døde pr 100k.
    For gruppen 25 til 34 er denne 18,5, mens den er 14,4 for gruppen 35-44. Hvis vi antar at gruppene er like store - så blir raten for hele gruppen 16,5.

    Dette er riktignok for et helt år. Mens hvis vi antar at Coronapandemien er for 9 mnd - så vil den på årsbasis blir 6,8/0,75 = 9,1.

    Så hvis jeg har regnet riktig - så er det altså slik at for aldersgruppen 25 til 44 år i USA - så har det så langt i år vært nesten dobbelt så stor sjanse (80% høyere) for å dø av "firearm related injuries" som å bli smittet og dø av Corona.


    Er du enig i det...?
    Ja, nå snakker vi sammenlignbare tall. Det bør tilsi ca 14000 våpenrelaterte dødsfall i aldersgruppen pr år, eller 7000 siste halvår. Sannsynligvis litt mer, siden det var ganske hett i sommer.

    Riktignok bruker du tall for registrerte corona-dødsfall og ikke tallene for «excess mortality» som det ble referert til i artikkelen. Med totalt ca 150 dødsfall pr år pr 100k i aldersgruppen, så blir estimert «excess mortality» fra mars til nå ca 25 % av halvparten av det, eller ca 19 pr 100k, om jeg forstår artikkelen riktig. Det er i såfall ca 16000 til nå. At kurvene peker ned på slutten er ganske sikkert et etterslep i rapporteringen. Hvordan helårstallene blir vet vi ennå ikke.

    Det som er litt interessant her er ikke bare at tallene er så høye, men at det er fordelt litt annerledes i tid enn for eldre aldersgrupper, at det er så mange fler enn de direkte corona-diagnosene, og (som artikkelen påpeker) at dødeligheten for unge voksne allerede så ut til å være stigende i USA i forkant av dette. Kausalitet eller korrelasjon? Vet ikke, men personlig er jeg godt fornøyd med at mine barn nå etablerer seg i Norge og Sverige, og ikke skal leve som unge voksne i dagens USA. Det ser ikke bra ut. Det var allerede 50 % høyere dødelighetsrate blant unge voksne enn i Norge før corona, og nå ytterligere 25 % økning på toppen av det.

    Dropp den «kverulere»-greia. Jeg synes bare det er morsomt, og jeg tror ikke det er den effekten du ønsker. :)
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, har ikke kontrollregnet, men nå snakker vi sammenlignbare tall.

    Dropp den «kverulere»-greia. Jeg synes bare det er morsomt, og jeg tror ikke det er den effekten du ønsker. :)
    Men hva skal vi kalle det du har holdt på med da? Hvis ikke dette er kverulering - eller krangle for å krangle som vi sa før - så skjønner jeg ingen ting.

    Det virker ikke som du greier å se det store bildet i hva som blir diskutert. Gang på gang henger du deg opp i småting og lager side på side med meningsløs diskusjon hvor du plukker ting ut av sammenheng, bevisst missforstår/gjør deg dum (håper jeg) og jammer ned temaet med endeløse avsporinger - slik som her. Eller at du konsekvent poster missvisende grafer hvor du bruker absolutte tall istedenfor pr/100k hver gang du skal få Sverige til å se dårlig ut. Eller at du hiver deg på med kverulering hver gang du finner noe å ta tak i, mens når jeg feks lastet ned datasettet og gikk igjennom den "Government Stringency Respons Index" du har brukt for å hevde strengere tiltak i Sverige (Selv om du påberober deg svært god lokalkunnskap til Sverige i andre saker), og gikk gjennom hva som var forskjellen - så svarte du ikke en gang. Bare hoppet på neste sak. Er trolling et bedre begrep..?

    Fela sin artikkel viste stor overdødelighet (i prosent) blant gruppen 25-44. Min kommentar var i grunn bare at det er jo en gruppe som normalt ikke skal dø, så da blir det fort store prosenttall. Men det er vel mye som tyder på at du heller ikke var klar over at det "for gruppen 25-44" er langt flere som har dødd av "firearm related injuries" enn av Corona i USA så langt i år - at du trodde Corona hadde rammet mye hardere. Så kanskje lærte du noe i dag..? Det var ihvertfall mitt poeng - at det kan vært lurt å sette ting i sammenheng.

    Så når P&G daglig rapporterer om de 1-2 gamle menneskene som dør av Corona i Sverige hver dag, så synes jeg det er greit å huske på at det er 330 som dør av noe annet samme dag.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er vel mye som tyder på at du heller ikke var klar over at det "for gruppen 25-44" er langt flere som har dødd av "firearm related injuries" enn av Corona i USA så langt i år - at du trodde Corona hadde rammet mye hardere. Så kanskje lærte du noe i dag..? Det var ihvertfall mitt poeng - at det kan vært lurt å sette ting i sammenheng.
    Sikkert. Men når vi først reduserer antall "firearm related injuries" fra dine totalt 40000 pr år til ca 7000 i relevant aldersgruppe i relevant periode og sammenligner med de 5834 som har registrert corona som dødsårsak i samme aldersgruppe i samme periode, så har vi i det minste epler vs epler. Eller vi kan sammenligne ca 300000 "excess deaths" med 40000*(6/12) = 20000 totalt i samme periode om du foretrekker. Pærer vs pærer.

    Så kan vi huske at utgangspunktet var at CDC påviste overraskende stor overdødelighet i denne aldersgruppen, så vidt jeg kan se langt fler enn hva de registrerte corona-diagnosene skulle tilsi. 26,5 % ser ut til å være ca 16000 personer på et halvt år. Det er ganske mye, både sammenlignet med de 5834 diagnostiserte og sammenlignet med 7000 dødsfall pga skytevåpen i samme aldersgruppe i samme periode. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Det kan være en dramatisk økning i antall selvmord for alt jeg vet, men det er noe merkelig som skjer her.

    Du må gjerne bagatellisere det og si at pyttsan, 16000 unge voksne eller 300000 amerikanere er da ikke noe å bry seg om i en verden med langt over 100 millioner dødsfall i året, men det er noe litt påfallende her.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.673
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Man vil lette tiltakene for de utenom risikikogruppen, og ta sette inn ekstra beskyttelse rundt de som trenger det. Flere og flere som etter hvert begynner å å se litt klarere på ting.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Om du ser alt under ett, er det veldig mange flere enn 1-2 corona dødsfall daglig i Sverige. Mellom 20 og 30 i daglig snitt siden pandemien startet. Men det er hele tiden de siste dagene/par uker som er mest interessante?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Om du ser alt under ett, er det veldig mange flere enn 1-2 corona dødsfall daglig i Sverige. Mellom 20 og 30 i daglig snitt siden pandemien startet. Men det er hele tiden de siste dagene/par uker som er mest interessante?
    Det går nok til slutt opp for "det dør folk hele tiden" gjengen hvor komplett moralsk uholdbar den innstillingen er.
    Oppkok av utilitarisme og laissez faire synes å være en underlig øvelse.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    En annen ting som glemmes når det hele tiden snakkes om at man er bekymret for at annen sykdom ikke behandles, er at det er nettopp DERFOR vi jobber så hardt og er så strenge med å holde smitten nede. Slik det er nå har vi tilnærmet normal kapasitet ved alle våre sykehus og institusjoner, private laboratorier etc. Det er fortsatt greit å få time hos fastlegen, man blir fortsatt henvist til undersøkelser. Selv har jeg hatt en, og har time om få dager for en annen. Min kone skal sjekke nesa for å se om et gammelt brudd kan fikses på så hun puster bedre om natta. Jeg skal sjekke øynene mine. Ikke kritiske ting, foråpentlighvis. Og alt er via offentlige helsetjenester. Ja, det er litt lengre ventetid men ikke uoverkommelig. Er det bare vi som er heldige? Niks, selvsagt ikke. Den mest åpenbare grunnen til at det oppdages mindre sykdom er at folk ikke går til fastlegen sin. Det er dere eget ansvar. Det blir stadig opplyst om at man skal fortsette å gå til lege som før.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne bør leses, skrevet av PREBEN AAVITSLAND og LINE VOLD, Folkehelseinstituttet.

    Bl.a.
    Ute i Europa har coronaviruset vendt fryktelig tilbake. I Brussel, Madrid, Paris og London fylles intensivavdelingene med dødssyke pasienter. Myndighetene svarer med strenge restriksjoner på folks kontakt med hverandre.
    I Norge ser vi en langsom stigning av antall tilfeller, hovedsakelig i storbyene, og mange små lokale utbrudd. Hvordan skal dette gå? Vi vet ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.673
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne tråden har utartet til en parodi. Av moralsk opphøydhet og jævla flisespikkeri.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med totalt ca 150 dødsfall pr år pr 100k i aldersgruppen, så blir estimert «excess mortality» fra mars til nå ca 25 % av halvparten av det, eller ca 19 pr 100k, om jeg forstår artikkelen riktig.
    Så har vi en tabell på side 33 som viser dødelighet for "Firearm-related injuries". Oppgitt i døde pr 100k.
    For gruppen 25 til 34 er denne 18,5, mens den er 14,4 for gruppen 35-44. Hvis vi antar at gruppene er like store - så blir raten for hele gruppen 16,5.
    Så da ender vi fortsatt opp med at overdødeligheten i coronaperioden er i samme størrelsesorden som drepte av skytevåpen (Riktignok for et helt år).
    Og det var i grunn poenget mitt.

    Jeg synes på ingen måte at noen skal bagatellisere noen liv, men jeg ønsker at man skal se på helheten.
    Fagfolkene på FHI stiller i dag disse spørsmålene offentlig:

    Vi ønsker en samtale om håndteringen av akkurat det scenariet. Det vil ligge der som en trussel i mange måneder, kanskje år. Epidemien går neppe over av seg selv; vi får ingen pause eller fred på lenge, og det er ingen enkle løsninger. Her er fem punkter som grunnlag for samtalen:

    1. All immunitet i befolkningen bidrar til å hemme spredningen av viruset, men ingen kan peke på en bestemt andel som må være immune for at viruset ikke lenger skal være en trussel for de ikke-immune. Varigheten av immuniteten er ukjent.
    2. Barn blir svært sjelden alvorlig syke av dette viruset, men de rammes hardt ved stenging av barnehager, skoler og fritidsaktiviteter.
    3. Voksne under 60 år blir sjelden alvorlig syke av dette viruset, men de rammes ved stenging av universiteter, uteliv og arbeidsliv.
    4. De eldre og sykehjemmene kan skjermes bedre, men aldri perfekt, og manglende besøk av familie og venner i lang tid er også en sterk belastning.
    5. Sykehusene må ha god beredskap og skjermes mot epidemien, men ikke stenge viktige tjenester for andre syke før det er absolutt nødvendig.
    Vi vet vi kan stoppe en ny bølge av epidemien. Problemet er å gjøre det uten for stor tiltaksbyrde. Kunnskapen om tiltakenes effekt og byrde er fortsatt utilstrekkelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn