Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, det er fordi det varier fra år til år hvilke/n variant(er) som sirkulerer.
    Uff, jeg tok feil av influensa og forkjølelse, men det er 4 kjente coronavirus som sirkulerer i verden som gir forkjølelse. Jeg var optimist. ;) men nå ble jeg pessimist. Ikke lett å se for seg en vaksine mot forkjølelse.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det store flertallet vil klare seg bra uansett hva. Hvor mange % er minstepenajonister? 20% ? Fjern støtten! Flesteparten klarer seg. Håpløs strategi. Vårt velferdssamfunn er bygd opp om å beskytte de som ikke klarer seg selv. Det er derfor det er gratis å være på sykehus. Slik at alle skal få nødvendig hjelp.

    Ja, folk overlevde etterkrigstiden, men ikke alle. Det gikk alldeles ikke bra med folk. De som falt fra er ikke lenger representert. Det er en enorm survivor bias ute og går.

    Og denne nedrakkingen av psykiske problemer... Tror du virkelig at folk overlevde krigen uten PTSD og annet psykisk dritt?


    Norge er et psykisk uland. 5000 mennesker prøver å ta sitt eget liv hvert år. 600 lykkes. Og det uten at corona har stengt ned samfunnet og gjort det enda mer kjipt for de som faller utenfor.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Man tviholder i halmstrået om immunitet ser jeg. Hvor lenge er vi immune mot de andre coronavirusene som sirkulerer?
    Ikke lenge, cirka 6-12 måneder og der er defor vi har en årlig influensavaksine.
    Kan lese mer her.
    Står vel ingenting her om t-celler og kryssimmunitet etc tipper jeg. Sist gang jeg sjekket var det vel en ca 10 personer som er resmittet på verdensbasis. Av kanskje en milliard smittede. Det er gode odds i min bok;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Står vel ingenting her om t-celler og kryssimmunitet etc tipper jeg. Sist gang jeg sjekket var det vel en ca 10 personer som er resmittet på verdensbasis. Av kanskje en milliard smittede. Det er gode odds i min bok;)
    Og hvor ofte blir du forkjølet? Hvert år ? Coronavirus er vanskelig.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Og hvor ofte blir du forkjølet? Hvert år ? Coronavirus er vanskelig.
    Jeg la om kostholdet og begynte med yoga (type ashtanga/vinyasa for de som kjenner til det) for ca 9 år siden. Har ikke vært skikkelig forkjøla siden 🙏😄
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Mønsteret er etter hvert ganske tydelig ser det ut til: Folk med trygge jobber, og/eller godt med pæng, typisk uten småbarn og muligens etter hvert så smått på vei inn i en risikosone, subsidiært allerede i en, synes at folk som er i en helt annen livssituasjon skal slutte å være så egoistiske og bare tenke på seg selv og heller tenkte på førstnenvte gruppe - altså de selv. Det er fint å kunne beskylde andre for å være egoistiske slik at man slipper å være det selv men kan kalle det "solidaritet,", "dugnad"" eller noe annet fint.

    I samme gate blir det satt opp et skille mellom hva som egentlig er viktig her i livet (stort sett hva en selv pusler med) og hva som ikke er så farlig og andre uten problemer bør kunne forsake på ubestemt tid (ting andre driver med eller hva man selv gjorde seg ferdig med for et tiår eller tre siden men sikker synes var fryktelig gøy mens det pågikk). ''

    Dette er selvsagt en karikatur, men bare litt. Det bør ikke overraske noen at folk i stor grad går lei og den pedagogiske utfordringen til de som bestemmer dette, som tilfeldigvis alle befinner seg i den første gruppen, blir større og større jo lengre tid som går. Nå begynner smørbrødlisten over tiltak som er innført i Norge generelt og Oslo spesielt å få betydelige elementer av karikatur, tilfeldighet og virring fra hodeløse høns over seg og da blir det enda mer problematisk om det drar ut i tid. Jeg tviler for eksempel på at forståelsen for hvorfor karantenereglene er som de er bestemt er spesielt utbredt eller hvorfor man nå må ha munnbind når man reiser seg fra en barkrakk for å pisse men ikke når man besøker et fullt kjøpesenter en lørdags formiddag.

    Og så vises det til krigen når man selv har gått såpass lei og synes dette nå blir såpass jobbigt at man skal ta ferie "frem til dette er over". det vites ikke om planen er å sitte hjemme og drikke dyr årgangsvin fra egen kjeller eller noe slikt og tenke på krigen mens andre bare får se å ta seg sammen og skjønne at dette ikke er noe å bli snurt over. Da har man visstnok satt ting i perspektiv, må vites.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke spesielt stor enighet mellom FHI og Helsedirektoratet, nei.


    Ser ut som de fleste ankepunkt jeg og en del andre her inne har, samsvarer svært godt med hva FHI mener.
    Det er litt skremmende å lese at helsedirektoratet skriver regelrett skremselspropaganda til Departementet.
    I vårt naboland Sverige, som de siste to månedene har hatt smittenivåer ikke veldig langt fra de norske når man regner ukentlige påviste tilfellerper capita, rapporteres det nå om sprengt intensivkapasitet bla. ved Uppsala universitetssykehus.


    Blant annet - hvilken andre eksempler har de..?
    Region Uppsala har i dag 7 intensivpasienter - mot 26 på det meste i vår. Og Sverige som helhet har i dag eksakt 1/10 så mange intensivpasienter som toppen i vår.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.289
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ni i Uppsala etter hva jeg forstår, men ekstrakapasiteten de hadde i vår er ikke der lenger, så det er fullt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Ni i Uppsala etter hva jeg forstår, men ekstrakapasiteten de hadde i vår er ikke der lenger, så det er fullt.
    Vi har vel strengt tatt lært det siste halvåret at "intensivsengeplasser" eller "antall respiratorer" og annet det var mye fokus på i februar/mars egentlig ikke er det beste målet å bruke. Problemet er i større grad personell til å bemanne og bekvinne avdelingene siden det er personellintensiv behandling over lang tid. Her om dagen var det en sak i avisen om at i Sverige er det ganske mange av de eldre intnsivsykepleierene i Sverige som rett og slett har fått nok, og sluttet. Disse kommer neppe noen gang tilbake og normalt tar det ganske lang tid å spesialisere seg innen intensivsykepleie. De var redde for det samme her i landet om det skulle dra seg til, det er ganske mange i 60-årne og førtidspensjonering er absolutt et reelt alternativ om man blir sliten nok.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vil anta at Sverige har mulighet til å øke kapasiteten på intensivplasser dersom de ser behov for det. Men, det har på pressekonferansene den siste tiden ikke vært rapportert om kapasitetsproblemer i det hele tatt.

    Siden Corona er ganske smittsomt - og andre pasienter på intensivavdelinger helst ikke skal smittes med Corpona - så er det også ganske naturlig at man samler Corona pasienter på et sted. Og da fyller man opp til det er fullt - så begynner man på neste avdeling.

    Helsedirektoratet gir inntrykk av at det er risiko for at pasienter ikke får nødvendig behandling i Sverige - og det er skremselspropaganda.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Man kan av og til lure på hva de driver med innen offentlig forvaltning og politikk:


    FHI og Helsedirektoratet fikk fredag 23. oktober kl. 15.30 i oppdrag å legge frem nye, nasjonale smittetiltak.

    FHI ble pålagt å komme med svar 20 timer senere, lørdag kl. 12.00, til Helsedirektoratet

    ...


    I løpet av noen hektiske timer lørdag og søndag ble de mest dramatiske smittetiltakene siden mars diskutert, behandlet og bestemt.

    På flere områder ble fagfolk, eksperter og helsetopper overkjørt.



    Betyr dette at de ikke på noe tidspunkt etter hvert som smittetrykket stadig har økt omtrent over alt i Europa har tenkt noe i retning av at nå kunne det sannelig vært smart å kanskje begynne å se på hva vi skal gjøre om vi ser tegn til det samme her i landet? Det er ikke akkurat første gang i Corona-sfæren at det plutselig trengs planer eller ekstra tid for å planlegge noe som er vanskelig å skjønne at ikke var klart for flere uker siden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.289
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil anta at Sverige har mulighet til å øke kapasiteten på intensivplasser dersom de ser behov for det. Men, det har på pressekonferansene den siste tiden ikke vært rapportert om kapasitetsproblemer i det hele tatt.
    Jeg ser jo at antall IVA-pasienter i Sverige er mer enn doblet fra 26 til 56 den siste uken, så de bør kanskje begynne å tenke på kapasitetsutvidelser.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg ser jo at antall IVA-pasienter i Sverige er mer enn doblet fra 26 til 56 den siste uken, så de bør kanskje begynne å tenke på kapasitetsutvidelser.
    Vi får sikkert en oppdatering på det på pressekonferanse i dag.
    Mye av veksten kommer fra mindre regioner som har gått fra 0 til 1, 2 eller 3 pasienter.

    I Stockholm/Gøteborg er det lite bekymring å spore.
    Skåne er oppadgående, men fortsatt på lave nivåer. (Men de har jo som du har påpekt tidligere, ikke blitt truffet så hardt i vår)

    Det blir spennende med oppdatering om Uppsala - før helgen var trenden fallende.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Vi får sikkert en oppdatering på det på pressekonferanse i dag.
    Mye av veksten kommer fra mindre regioner som har gått fra 0 til 1, 2 eller 3 pasienter.

    I Stockholm/Gøteborg er det lite bekymring å spore.
    Skåne er oppadgående, men fortsatt på lave nivåer. (Men de har jo som du har påpekt tidligere, ikke blitt truffet så hardt i vår)

    Det blir spennende med oppdatering om Uppsala - før helgen var trenden fallende.
    56 personer av en befolkning på nesten 11 millioner... Det er noe med å sette tallene i en kontekst. Det høres ikke særlig mange ut for meg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man kan av og til lure på hva de driver med innen offentlig forvaltning og politikk:


    FHI og Helsedirektoratet fikk fredag 23. oktober kl. 15.30 i oppdrag å legge frem nye, nasjonale smittetiltak.

    FHI ble pålagt å komme med svar 20 timer senere, lørdag kl. 12.00, til Helsedirektoratet

    ...


    I løpet av noen hektiske timer lørdag og søndag ble de mest dramatiske smittetiltakene siden mars diskutert, behandlet og bestemt.

    På flere områder ble fagfolk, eksperter og helsetopper overkjørt.



    Betyr dette at de ikke på noe tidspunkt etter hvert som smittetrykket stadig har økt omtrent over alt i Europa har tenkt noe i retning av at nå kunne det sannelig vært smart å kanskje begynne å se på hva vi skal gjøre om vi ser tegn til det samme her i landet? Det er ikke akkurat første gang i Corona-sfæren at det plutselig trengs planer eller ekstra tid for å planlegge noe som er vanskelig å skjønne at ikke var klart for flere uker siden.
    Det som forundrer meg mest, er hvorfor FHI stadig vekk blir overkjørt. Hva skal man med en faginnstans, når de konsekvent blir ignorert?
    Så er det jo også greit å få bekreftet at ens egne argumenter samsvarer så og si alltid med FHI sine...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    56 personer av en befolkning på nesten 11 millioner... Det er noe med å sette tallene i en kontekst. Det høres ikke særlig mange ut for meg.
    Tallet i seg selv er det neppe så veldig bekymret over, men det vokser og ser også ut til å vokse med aksellererende hastighet, det er nok en større kilde til bekymring. Det er forsåvidt det som er greia her hjemme også - Raymond Johnasen var ganske klar på pressekonferansen i går at det - foreløbig - ikke er noe problem i Oslo og viste til at 70-80 nye smittede i en befolkning på 700.000 ikke er mange, men de er redde for at det skal bli mange. Neppe uten grunn, det har skjedd stort sett over hele Europa de siste ukene og uansett hva man mener om immunitet og den slags kan man være rimelig sikker på at Norge ikke har spesielt mye av sorten med en såpass liten del av befolkningen som er antatt å ha vært smittet (rundt 2%). Det kan gå ganske fort når det først eskalerer og fortsatt er det nok slik at det er bedre, billigere og mer effektivt å reagere litt for tidlig og for mye enn altfor sent.

    Personlig har jeg full forståelse for at det tas noen grep her i landet og kanskje spesielt i Oslo der jeg selv bor, det er tross alt her potensialet for en eller annen galopp er størst. Som synser er jeg imidlertid ikke like overbevist om hva de velger å gjøre som tiltak og det fremstår nå som et ikke ubetydelig element av politisk panikk og hastverksarbeide, ref de tidsfristene det ble operert med i helgen. Om regjeringen ble tatt på sengen av dette så er det rimelig trist.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det som forundrer meg mest, er hvorfor FHI stadig vekk blir overkjørt. Hva skal man med en faginnstans, når de konsekvent blir ignorert?
    Så er det jo også greit å få bekreftet at ens egne argumenter samsvarer så og si alltid med FHI sine...
    Ja, det kan se ut som styringsiveren trumfer faglige vurderinger her. Og nå vet fagmiljøene svært mye mer om Covid enn de gjorde i våres...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.289
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det kan se ut som styringsiveren trumfer faglige vurderinger her. Og nå vet fagmiljøene svært mye mer om Covid enn de gjorde i våres...
    FHI var vel de eneste i vår også, som evnet å tenke klart. Skremmende at faginnstansen konsekvent blir ignorert, til fordel for frykt og synsing. Og jeg skal heller ikke stikke under en stol at det gir en tilfredsstillende å få bekreftet at man har rett i sine argumenter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Håper du har rett, Asbjørn. Men jeg savner en klar linje mellom analyse av spredning og de tiltakene som nå blir innført.

    Man skulle tro det var rimelig rett frem å bli enig om hva som har vært de viktige smitteforløpene i Norge siden august. Hvis man er enig om at utenlandsk arbeidskraft importerer smitte, så skal det være enkelt å bli enig om tiltak som begrenser denne smitten. Hvis man er enig om at mye smittespredning skyldes karantenebrudd, så burde det være mulig å stramme inn karanteneoppfølgingen, hvis det er enighet om at mye smitte foregår i private hjem (uten at det begås karantenebrudd), så burde det være en smal sak å enes om .... og så videre. Hvis den faglige uenigheten er stor her, så tyder det på at det har gått litt vel fort i svingene i utredningsarbeidet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Riggen i prosjektet jeg jobber med hadde nettopp andre runde med Corona på riggen. Dette ble håndtert bra på riggen og hadde liten innvirkning på operasjonen. Utfordringen på riggen er at den har over 50% av mannskapet ifra UK. Selv med corona test ved ankomst norge og 10 dagers karantene så ble det smitte på riggen. Ingen vet om han kom med smitte ifra UK eller om han ble smittet her i Norge.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror det største problemet er at Corona er såpass smittsomt at man ikke greier å bringe R under 1 med kontaktreduserende tiltak som vi kan leve med over tid.
    Dette prøver vi i Norge og avhjelpe med TISK strategien vår - hvor alle smittede og nærkontakter blir satt i karantene.

    Når man begynner å få ukjent smitte ute i samfunnet (Altså smitteded som ikke er identifisert og ikke satt i karantene) - så vil smittesprednignen ta seg veldig opp - og da vil TISK strategien havner på etterskudd.

    Ellers synes jeg det er litt rart at risikovurderingen til FHI bare ser 2 uker frem i tid.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hørte på lokalen at 6 av 10 smitta siste ukene er utenlandske arbeidere, både folk med adresse i Norge samt de som reiser ut/inn er representert. Og når undersøkelser viser at 6 av 10 også bryter karantene reglene så blir det ikke akkurast enklere.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er da vel ikke rart at karantene brytes, når nærkontakter må ha det, uansett om de tester negativt. I en slik situasjon hadde jeg gjort akkurat det samme. Særlig når FHI også mener det er helt urimelig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.592
    Torget vurderinger
    2
    Nå kan du skrive WTF, Asbjørn. Over 5000 nye siden fredag. Men 15 er omklassifisert blant de registrert døde, så da er det kanskje gode nyheter likevel!

    Skjermbilde 2020-10-27 kl. 14.03.47.png
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi vet jo at du gir f***. Uansett - reglene er der. Heldigvis...
    Jeg gjør nok ikke det. Men når det blir for dumt, da er det nettopp det;for dumt. Å sitte i karantene, når du er erklært frisk gir ingen som helst mening.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gjør nok ikke det. Men når det blir for dumt, da er det nettopp det;for dumt. Å sitte i karantene, når du er erklært frisk gir ingen som helst mening.
    Poenget er jo at en test ikke garanterer at du er frisk. Under første runden av crona på riggen ble en av de offshore ansatte tested 3 ganger men ble så syk 5-6 dager etter første negative test og testet da positivt. Så selv om du tester negativt er karantene veien å gå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Så begynnelsen på den svenske pressekonferansen i dag for første gang på ukesvis. De virket ikke veldig bekymret for Stockholm og Västra Götaland (der Göteborg ligger) foreløbig men det skjer ganske mye i Skåne og i Uppsala, selv om det viser tegn på mulignes å roe seg noe i sistnevnte område de siste dagene.

    Det ligger nå ca like mange på sykehus/intensiv i Skåne som i Norge - skåne har ca 1.3 millioner innbyggere. De var vel flinkest i den svenske klassen i våres gitt forutsetningene (byer, mye innvandrere osv) men det ser ikke ut som de får det like godt til denne gangen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Svt
    Läget förvärras även i Sverige, enligt Tegnell.
    - De flesta åldersgrupper drabbas, men ökningen bland de äldre är betydligt mindre än dem mellan 20-60 år, säger han.
    - Vi har en liten men påtaglig ökning av iva-inläggningar. Vi börjar alltså även här närma oss en kritisk punkt.
    Antalet avlidna ligger fortsatt på låga nivåer.
    SVT · Felicia Nordlund
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå kan du skrive WTF, Asbjørn. Over 5000 nye siden fredag.
    Hva mener du er WTF her..?
    5000 nye på 4 dager er 1250/dag som er relativt stabil utvikling i forhold de siste ukene.

    Skal man slenge ut en WTF i dag - så var vel gårsdagens norske smittetall med omtrent det dobbelte av all time high en liten WTF.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Ikke så ofte jeg er enig med Lysbakken, men hendelsene denne helgen tyder på at regjeringen ikke har forvaltet dette ansvaret særlig godt de siste månedene. De fikk plutselig panikk nå før helgen og da skulle alt gå fryktelig fort. Og det til tross for at man skal ha vært døv, blind og bodd under en torv i skogen for ikke å se at den europeiske utviklingen også kunne komme til Norge - de har endatil snakket om det men selv men tydeligvis ikke tatt konsekvensene av hva de har snakkt om. De har hatt ukesvis på å forberede seg på noe "alle" har advart mot. Nå tyder ting på at de ikke en gang hadde en plan de kunne børste støvet av om det skulle bli behov for den.

    Det som tydeligvis har skjedd nå i helgen er usedvanlig klønete håndtert av regjeringen og de fortjener nå å bli fratatt den muligenten ganske snart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn