Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Rart dette her, det skulle da ifølge enkelte i denne tråden være flokkimmunitet som var den eneste mulige forklaringen på at tallene gikk ned i Sverige i sommer 🤷‍♂️
    Det er ikke mere rart enn at noen ikke klarer å innse at de tok feil. Det er bortenfor enhver tvil nå at de ikke har stor hjelp fra immunitet i Sverige. Kanskje en ørliten effekt, men ingenting som monner.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Det er faktisk ikke helt trivielt å påby eller forby noe. Det krever lovendring og med mindre man har et system på plass for å behandle slikt veldig fort (eller ikke behandle i det hele siden fullmakten er delegert) så tar slikt noe tid. Det er i dag f.eks et påbud om hjemmekontor i Oslo så langt det er mulig men det er ingen som vet hvordan dette påbudet ser ut for det har ikke kommet noen forskrift ennå.

    Skal noe håndhevest så må det være med hjemmel i noe, og ikke fordi Høie, Nakkestad eller Raymond Johansen har sagt noe. Det ble tydliggjort da det var Black Lives - Matter demonstrasjon i Oslo - Politiet sa at de ikke hadde noen hjemmel til å bryte den opp (og de hadde neppe kunnet om de hadde).

    Norge og Sverige er fortsatt rettsstater og bør forbli det.
    Det du sier er at Oslo kommune og politiet opererer i en ganske mørk gråsone når de har masse påbud og restriksjoner, og går inn og bryter opp større forsamlinger? Det skjer jo ofte for tiden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det du sier er at Oslo kommune og politiet opererer i en ganske mørk gråsone når de har masse påbud og restriksjoner, og går inn og bryter opp større forsamlinger? Det skjer jo ofte for tiden.
    Nei, ikke om de har hjemmel til det.


    § 5.Forbud mot private sammenkomster med flere enn 10 deltakere eller hvor avstand på en meter ikke kan overholdes
    Det er ikke tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster med flere enn 10 personer til stede.

    Selv om antallet deltakere er 10 eller færre, er det kun tillatt å arrangere eller delta på private sammenkomster i lokaler som er dimensjonert slik at alle deltakerne kan holde 1 meters avstand.

    Forbudet gjelder ikke arrangementer som faller inn under denne forskriftens § 6 og forskrift 27. mars 2020 nr. 470 om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet (covid-19-forskriften) § 13.

    Forbudet gjelder ikke private sammenkomster der alle de tilstedeværende er fra samme husstand.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Selv om det er pandemi og alt så vil jeg anbefale deg og tenke litt over hva du faktisk sier. Det er at det er helt ok at politiet gjør etter eller annet selv om de ikke har hjemmel til det fordi du personlig synes formålet med aksjonen, til tross for manglende lovhjemmel er helt ok. Hva som er lov og ikke lov i Norge og hva som kan påtales osv er det ikke, har aldri vært og skal aldri være politiet som bestemmer. Eller Raymond Johansen eller Nakkestad.

    Forskriften jeg linket til over er vedtatt av byrådet med hjemmel i Smitteversloven og bystyrets smittevernsplan. Det er ikke slik at Raymond går på talerstolen og vips så er noe forbudt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Vel, om politiet går inn i privat hjem og bryter opp en middag med 11 deltakere for neste dag å la noen hundre demonstrere, så mener jeg det er feil og ville heller støttet et scenario hvor det var motsatt. Uavhengig av hjemler. Politiet skal beskytte befolkningen, og i pandemien synes jeg det holder som grunn.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mer munnbind ;)
    Bl.a.
    Torsdag har Folkehelseinstituttet oppdatert sine anbefalinger om bruk av munnbind i befolkningen. Nå bør folk i hjemmeisolering bruke munnbind i bestemte situasjoner, mens folk i karantene skal bruke munnbind på offentlig transport til karantenestedet.

    Av dokumentet går det fram at Folkehelseinstituttet anbefaler personer som er i hjemmeisolering, altså som har fått påvist eller sannsynligvis er smittet med covid-19, å benytte munnbind når de er nærmere andre husstandsmedlemmer enn to meter, dersom helsetilstanden tillater det.

    Alternativt anbefales det at husstandsmedlemmer bruker munnbind når de er nærmere den smittede enn to meter.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Igjen bommer de, fordi de er redde for hvordan folk vil reagere. "Hjemmeisolering" er da på ingen måte isolasjon når du har andre familiemedlemmer rundt deg som ikke omfattes av den samme isolasjonskravene.
    Samtidig er man bare ett klikk unna å finne artikler hvor hun sier at bruk av maske ØKER sjansen for å bli smittet og bør helst unngås. Trodde først det var gamle artikler, men det var ferske greier begge deler.

    Ikke rart at folk sliter med å ta ting seriøst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke mere rart enn at noen ikke klarer å innse at de tok feil. Det er bortenfor enhver tvil nå at de ikke har stor hjelp fra immunitet i Sverige. Kanskje en ørliten effekt, men ingenting som monner.
    Enligt Thomas Wahlberg, smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen, ser man en kraftig ökning av antalet nya fall i regionen.

    Antalet nya bekräftade fall har ökat hela hösten och vecka 43 dubblerades antalet nya fall jämfört med den föregående veckan.

    – Vi ser en markant ökning av nya bekräftade fall och har fortsatt en kraftig uppgång. Vi ser ökad smittspridning i samhället, i hela vår region och i alla åldersgrupper. Smittspårning visar att det utgår från arbetsplatser, fester, after works och olika sammankomster, säger Thomas Wahlberg och fortsätter:

    – Men vi ser också utbrott som finns inom vården, fler fall inom äldreboende och hemtjänst. Det är en oroande utveckling.

    Wahlberg berättar att man började se en kraftig ökning förra veckan och framför allt i slutet av förra veckan. Även under de inledande dagarna på denna vecka ser Västra Götalandsregionen ”en fortsatt kraftig uppgång”.

    Statsepidemiolog Anders Tegnell om de nya lokala restriktionerna:

    – Man bör i de här regionerna avstå från att vistas i inomhusmiljö. Naturligtvis måste man kunna fortsätta handla matvaror och på apotek. Det är viktigt att försöka få till så att man kan jobba hemifrån.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Da har Oslo fått forskrift!

    Det ser for øvrig ut som om man kan pisse uten å bruke munnbind også.

    Ved serveringssteder som har skjenkebevilling, har ansatte en plikt til å bruke munnbind når de oppholder seg i områder hvor gjestene har tilgang. Besøkende skal benytte munnbind når de ikke kan opprettholde en meters avstand til andre enn husstandsmedlemmer, med unntak av kortvarige passeringer til andre
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.673
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vel, om politiet går inn i privat hjem og bryter opp en middag med 11 deltakere for neste dag å la noen hundre demonstrere, så mener jeg det er feil og ville heller støttet et scenario hvor det var motsatt. Uavhengig av hjemler. Politiet skal beskytte befolkningen, og i pandemien synes jeg det holder som grunn.
    En hårreisende situasjon med politiet, var nettopp da de tok seg til rette i en kommune som innførte besøksnekt hos beboere i private hjem. Politiet troppet da opp, og fjernet beboerens søster. Uten noen som helst lovhjemmel. Slik skal vi ikke ha det i en rettsstat!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Statsepidemiolog Anders Tegnell er klar i sin tale under torsdagens pressekonferanse:

    – Hold den fysiske kontakten til dem du bor med, ikke gå på kjøpesenter, jobb hjemmefra. Det er stor smittespredning på fester, vi må unngå dette nå.
    Og her krangles det om man skal ha på seg et munnbind på utesteder..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    En hårreisende situasjon med politiet, var nettopp da de tok seg til rette i en kommune som innførte besøksnekt hos beboere i private hjem. Politiet troppet da opp, og fjernet beboerens søster. Uten noen som helst lovhjemmel. Slik skal vi ikke ha det i en rettsstat!
    politiet vet å ta seg til rette, vet du. Risikerer null og nada, fordi blir det for ille så skal de etterforskes av kollegaer som straks frikjenner dem.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    En hårreisende situasjon med politiet, var nettopp da de tok seg til rette i en kommune som innførte besøksnekt hos beboere i private hjem. Politiet troppet da opp, og fjernet beboerens søster. Uten noen som helst lovhjemmel. Slik skal vi ikke ha det i en rettsstat!
    Enig i det. Pandemien og et virrvarr av beskjeder, råd og påbud gjør det ikke så enkelt. I akkurat denne saken var det også andre hensyn enn smittevern. Husk å ikke ta alt for god fisk i tabloidene. Men det var flere uheldige episoder utover denne også, det var ikke bra.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Du sa jo for litt siden at slikt var greit. Ser du problemet nå?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    politiet vet å ta seg til rette, vet du. Risikerer null og nada, fordi blir det for ille så skal de etterforskes av kollegaer som straks frikjenner dem.
    Tror du seriøst at politiet gjorde dette fordi de ville være fæle og bruke sin makt? Din demonisering av det norske politiet er så latterlig at det går bare ikke an. Det er helt vanlige mennesker som du og jeg, kvinner og menn med barn og familier og med følelser og rettferdighetssans. De har en veldig utfordrende jobb. Så gjøres det feil, helt klart. Men din ensporede fremstilling av politiet har ingen rot i virkeligheten. Skjerp deg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.673
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Politiet gjorde dette av to grunner;
    Frykt
    Autoritetstro

    Akkurat som store deler av tiltakene regjeringen kommer med. Og da bærer det raskt utforbakke med rettsstat - og til slutt demokrati. Dersom det pågår lenge nok.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Du sa jo for litt siden at slikt var greit. Ser du problemet nå?
    Det sa jeg ikke. Det er forskjell på å bryte opp en unødvendig demonstrasjon midt i en pandemi, som fint kan forsvares utfra preventive hensyn og med henvisning til smittevern, og helt feilaktig gå inn å nekte besøk. Det var vel dårlig kommunikasjon + feiltolkning av regler fra kommunenes side som gjorde at politiet ble tilkalt. Både institusjonene selv, politiet og kommunene har skyld her?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Politiet gjorde dette av to grunner;
    Frykt
    Autoritetstro

    Akkurat som store deler av tiltakene regjeringen kommer med. Og da bærer det raskt utforbakke med rettsstat - og til slutt demokrati. Dersom det pågår lenge nok.
    I den konkrete saken du viste til, mener kommunen fortsatt at politi var riktig og søsteren hadde faktisk besøksforbud. Det er veldig lett å hive seg på hylekor, noen saker er litt mer komplisert. Her er det ting som ikke har framkommet i media, og det kan det ikke alltid pga. personvern og taushetsplikt. Men politiet burde helt klart undersøkt bedre på forhånd og muligens håndert det annerledes, de har vel tatt selvkritikk på et par punkter der. Jeg vet selvsagt at det ble begått urett i flere kommuner, men jeg tror faktisk ikke politiet er mest skyld i det. Var det politiet som bestemte besøkstans?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    bare polka er fornøyd så er alt bra.
    Øh.. synes ikke jeg har vært så tverr i denne diskusjonen. Jeg ser at det har blitt begått urett både her og der. Det er bare denne svart/hvitt framstillingen jeg synes blir litt dum.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.673
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I den konkrete saken du viste til, mener kommunen fortsatt at politi var riktig og søsteren hadde faktisk besøksforbud. Det er veldig lett å hive seg på hylekor, noen saker er litt mer komplisert. Her er det ting som ikke har framkommet i media, og det kan det ikke alltid pga. personvern og taushetsplikt. Men jeg vet selvsagt at det ble begått urett i flere kommuner, men jeg tror faktisk ikke politiet er mest skyld i det. Var det politiet som bestemte besøkstans?
    Ingen kan pålegges besøksforbud i eget hjem. Så den saken, og en hel masse lignende, er helt grei. Kommunen og politiet utøvde ulovlig makt, totalt uten lovhjemmel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Øh.. synes ikke jeg har vært så tverr i denne diskusjonen. Jeg ser at det har blitt begått urett både her og der. Det er bare denne svart/hvitt framstillingen jeg synes blir litt dum.
    Poenget til Dong er at det burde være helt unødvendig å forklare noen dette. I den aktuelle saken handlet politiet presumtivt fordi noen ville drive smittevern. Eneste prinsipielle forskjell er at du er uenig i akkurat den handlingen, men fint godtar andre du har sympati for eller finner fornuftige. Som da igjen noen kan ha et annet syn på. Og så videre. Statens ordensmakt skal ikke handle utfra hva noen føler eller hvem de tilfeldigvis måtte spørre om ett eller annet er ok.

    Det er derfor det trengs lover, eventuelt forskrifter før f.eks politiet eller noen andre kan håndheve noe. Ellers er det ingen ting å håndheve og da skal de selvsgat la være å håndheve dette intet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Poenget til Dong er at det burde være helt unødvendig å forklare noen dette. I den aktuelle saken handlet politiet presumtivt fordi noen ville drive smittevern. Eneste prinsipielle forskjell er at du er uenig i akkurat den handlingen, men fint godtar andre du har sympati for eller finner fornuftige. Som da igjen noen kan ha et annet syn på. Og så videre. Statens ordensmakt skal ikke handle utfra hva noen føler eller hvem de tilfeldigvis måtte spørre om ett eller annet er ok.

    Det er derfor det trengs lover, eventuelt forskrifter før f.eks politiet eller noen andre kan håndheve noe. Ellers er det ingen ting å håndheve og da skal de selvsgat la være å håndheve dette intet.
    Politiet skal ikke bare håndheve. De skal beskytte og jobbe preventivt. Det går ikke ann å vedta eller å foreskrive enhver situasjon som dukker opp. Politiet må vurdere i enkelte tilfeller. Om de mener hendelser ute i samfunnet i betydelig grad truer folks sikkerhet, så kan de foreta seg noe? Jeg kan ikke nok om dette, så du får diskutere videre med de andre. Ikke så himla interessant egentlig. Jeg synes vi har et akseptabelt politi her, men jeg har personlig møtt drittsekker der også...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ny dag, og ny oppdatering fra Sverige.



    Ja, det er stor økning i smitten der- røffly en dobling hver uke de siste 2 ukene – dog fra relativt lavt nivå.



    Dette etterspørres at man skal innrømme at man har tatt feil. Vel, det skal jeg gjøre hvis jeg har gjort det, men jeg vil nok se an utviklingen litt lengre før det kommer. Jeg har ikke tenkt å diskutere mot en stråmann av typen «flokkimmunitet innebærer at smitten aldri stiger igjen».



    Hva er status i Sverige i dag:



    Smitteverntiltak

    Jeg ser enkelte mener det minner om lockdown i Sverige, men det er vel 3 regioner som har fått en anbefaling om å være minst mulig der hvor det er mange andre mennesker. Omtrent som det Høie oppfordret oss alle til i en av de mange pressekonferansene denne uken (dog med mer regler og detaljer). Også er det noen fotballkamper som er avlyst – omtrent det samme som har vært forbudt i Norge siden mars.

    Ja, også har disse regionene ikke økt maksgrensen fra 50, men står på 50 etter at den nasjonalt blir økt fra 1. november.

    Tror ikke jeg gidder å gå inn i noen stor diskusjon hvor det er strengest. Mye av Europa stenges ned for tiden. Det er vel ingen land som har mindre restriksjoner enn Sverige.



    Antall døde

    Av alle land i Europa med data på VG sin oversikt, så ligger Norge, Sverige og Finland nederst i andel døde siste 14 dager. Det er 16 land i Europa som har mer enn 20 ganger så høy dødelighet. Og ytterligere 10 land som har mer enn 10 ganger så høy dødelighet. Tyskland og Danmark har for tiden ca 3 gangen.



    Antall på intensiven

    Antall på intensiven har økt betydelig den siste tiden, men er fortsatt på ca 10% av hva den var på toppen i april. Det er overhodet ingen kapasitetsproblemer eller bekymring på kort sikt.

    Men, intensiven ligger etter smitten i tid – så det kan bli krevende.



    Immunitet

    Så noen nevnte at man er tilbake der man var i mars. Vel ser man på intensivinnleggelser så gikk man fra null til 45 intensivinnleggelser pr dag på ca 3 uker. Nå har man gått fra 3 til 6 nye om dagen på 1 mnd. Det er enorm forskjell i hvor raskt det sprer seg.



    Så hva tror jeg….

    Jeg tror at høstsesongen gjør at RO øker – det har vi i grunn sett her hjemme også. Og at Sverige igjen har kommet i en situasjon hvor RE er over 1. Derimot har de ganske stor andel immune allerede, så risikoen for ukontrollert vekst er ganske liten.

    I tillegg vil jeg tro at det nå er en god del av befolkningen som ikke bidrar så mye i smitten. Ja, det bor fortsatt i overkant av 10 millioner mennesker i Sverige, men trekker man fra de som er under 10 år, de som er over 70 år, de som er immune og de som er veldig flinke til å isolere seg – så er det tallet redusert ganske mye.

    Hvis vi sier at ca 10 000 tester positivt den neste uken, og at ytterligere 40 000 blir smittet uten at det verifiseres med en test. Så utgjør det kanskje i overkant av 1% av den gruppen som nå bidrar til smitten. Og forholdstallene vil nok være større blant de unge hvor smitten brer seg raskt. Så jeg tenker at det ikke går så veldig mange uker før kurven peker nedover igjen.



    Jeg er mer bekymret for oss her hjemme – ikke nødvendigvis for at mange skal bli syke og dø av Corona – for vi vet jo at stenger man nok ned, så faller smitten. Men jeg er bekymret for hvor strenge smitteverntiltakene blir, og jeg frykter at alle tiltak som blir innført, ikke kan lettes før til mai neste år. Og vi kommer nok helt sikkert til å sette nye rekord i dag- spenningen er vel mest om den blir over 500.



    Siden det oppfordres til selvransakelse, det var vel ganske mange her som mente Norge var ferdig med Corona i sommer og at det ikke skulle være noe problem å holde smitten nede, gjerne iblandet en spøk om flokkimmunitet i Norge osv. Så, hva tenker den gjengen om 4-500 nye smittede hver dag her på berget..?
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.673
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Polka; det er egentlig så enkelt, og vanskelig, som at synsing, frykt og autoritetstro ikke bør og kan styre hverken deg, meg, politiet, kommuner eller regjering. Det må finnes en hjemmel- en lov. Ellers blir det kaos og en trussel mot både rettsstat og demokrati.

    Det at myndighetene i denne tiden bevisst har spilt på folks frykt, bringer ikke annet enn trass fram hos meg. Jeg følger reglene, men legger meg svært tett opp til kanten av de, når det gjelder det å få gjennomført ting. Spør bevisst ikke kommuneleger jeg vet legger seg på en strengere linje enn anbefalinger fra FHI.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser enkelte mener det minner om lockdown i Sverige, men det er vel 3 regioner som har fått en anbefaling om å være minst mulig der hvor det er mange andre mennesker.
    Jeg mener bestemt at jeg skrev «‘Rådene’ i Stockholm» begynner å ligne en lockdown». Det er forøvrig fem regioner, Skåne, Uppsala, Stockholm, Östra og Västra Götaland. De to første strammet inn i går. Det er vel ca halve befolkningen og de tre-fire største byene.
    Det er vel ingen land som har mindre restriksjoner enn Sverige.
    For hva det er verdt: I øyeblikket har jeg klart mindre strenge restriksjoner på norsk side enn på svensk. ‘Rådene’ i Västra Götaland er nokså like de som gjelder i 10-dagers innreisekarantene i Norge, men for alle innbyggere i de neste tre ukene. Nå har jeg tenkt meg på Clas Ohlson en tur. Det ville vært ‘frarådet’ i Sverige.
    Siden det oppfordres til selvransakelse, det var vel ganske mange her som mente Norge var ferdig med Corona i sommer og at det ikke skulle være noe problem å holde smitten nede, gjerne iblandet en spøk om flokkimmunitet i Norge osv. Så, hva tenker den gjengen om 4-500 nye smittede hver dag her på berget..?
    I august diskuterte vi om den trinnvise økningen vi så da var en endret trend eller ikke. Jeg var på «se det an litt til». Nå er det ikke noe å diskutere. Kurven de siste dagene stikker rett til værs. Vi ser ut til å være i starten på noe som fort kan ligne Danmark og Sverige. Sykehusinnleggelser og dødsfall følger samme kurve med noen ukers forsinkelse. Høsten kan bli tøff.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    En hårreisende situasjon med politiet, var nettopp da de tok seg til rette i en kommune som innførte besøksnekt hos beboere i private hjem. Politiet troppet da opp, og fjernet beboerens søster. Uten noen som helst lovhjemmel. Slik skal vi ikke ha det i en rettsstat!
    Rettsstat er helt fundamentalt. Det kan ikke diskuteres. Politiet må ha hjemmel i lov (eller forskrift gitt med hjemmel i lov) for å gripe inn ovenfor innbyggerne i ett land. Uten dette er vi tilbake til middelalderen. Det er muligens noen her inne som ville ha gjort det skarpt i inkvisisjonen;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, du har nok vært litt tydligere på at du trodde vi skulle greie å slå det ned.....

    Screenshot_2020-10-29 Medisin og helse - Corona.png

    Eller denne:

    Screenshot_2020-10-29 Medisin og helse - Corona(1).png

    Men, gidder ikke å lete mer.

    Vi får se hvordan det går....men sammenlignet med resten av Europa, så synes jeg vel ikke svenskene har gjort seg bort.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Rettsstat er helt fundamentalt. Det kan ikke diskuteres. Politiet må ha hjemmel i lov (eller forskrift gitt med hjemmel i lov) for å gripe inn ovenfor innbyggerne i ett land. Uten dette er vi tilbake til middelalderen. Det er muligens noen her inne som ville ha gjort det skarpt i inkvisisjonen;)
    Ganske utrolig at folk er villige til å sette bort noe av det som gjør at Norge er det det er kun basert på hva de føler og synser.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Ganske utrolig at folk er villige til å sette bort noe av det som gjør at Norge er det det er kun basert på hva de føler og synser.
    I mitt eksempel siktet jeg spesifikt til blm demonstrasjonen. Det var aldri en helt klar konklusjon på lovligheten. Vi hadde en klar forskrift om max 50 personer, og man hadde en formulering som het "andre arrangementer". Det var usikkerhet rundt hvordan de skulle håndtere det. Men man kunne helt fint brukt den forskriften til å bryte opp demonstrasjonen i en ekstraordinær situasjon. Politiet lot ytringsfriheten gå foran. Greit nok.

    I min bok ville det vært greiere å stoppe den demoen enn å gå inn i et hjem å bryte opp en middag med 11 personer. Det eksempelet står jeg stolt fast på.

    Opptreden med den søstera og besøksforbud var over streken.

    Nå er det nok politi.

    Du kan slappe av med de harde ordene, jeg er ikke en trussel mot rettsstaten :)
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Da har Oslo fått forskrift!

    Det ser for øvrig ut som om man kan pisse uten å bruke munnbind også.

    Ved serveringssteder som har skjenkebevilling, har ansatte en plikt til å bruke munnbind når de oppholder seg i områder hvor gjestene har tilgang. Besøkende skal benytte munnbind når de ikke kan opprettholde en meters avstand til andre enn husstandsmedlemmer, med unntak av kortvarige passeringer til andre
    de ble veldig glad på vannhullet mitt når jeg kunne vise dem dette. rare er at de ikke hadde fått denne beskjeden!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.673
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Her spår man sivil ulydighet, for regler som er laget for Oslo sentrum. Av de jeg selv har pratet med de siste dagene, er det ikke en eneste én som sier de vil bry seg om max 5- regelen. De sier også, alle sammen, at å behandle områder med minimal smitte på samme måte som områder med mye smitte, er meningsløst. Med andre ord; heltedyrkelsen av regjeringen og Helsedirektoratet er i ferd med å møte en kraftig nedoverbakke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn