Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Utbredt smitte og kjøletrailere med lik hadde nok vært balsam for de som er disponert for psykiske problemer.. Hadde nok blitt arbeidsledige de på Mental helse.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alltid en sann fryd å se og høre noen bagatellisere annet enn det som rammer dem selv.

    Når de i tillegg ikke leser og tar innover hva andre skriver, er det hele komplett.

    Når ble risikogruppenes liv mer verdt enn alle andres?


    Edit; dette var til Polka. Men har en sterk mistanke om at han nok ikke leser dette 🤘
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Det tror jeg ikke hadde skjedd i lille Norge, men man skal ikke se bort fra at dystopiske tanker har satt seg i mange i f.eks. Italia der det var grusomme tilstander tidligere i år. Millitærkjøretøy i lange konvoier fulle med lik.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    I mars, april og mai 2020 tok færre nordmenn livet sitt enn hva som var tilfelle i samme periode de fem foregående åra.

    Det framgår i en kommentar Mehlum har skrevet sammen med profesor Ping Qin, som nylig ble publisert i tidsskriftet Acta Psychiatrica Scandinavica.

    Antallet selvmord i Norge var 12,5 prosent lavere i disse tre månedene i 2020 enn gjennomsnittet for de samme månedene fem år tilbake i tid.

    I faktiske tall var det en nedgang fra 160 til 140 selvmord, ifølge en analyse fra Dødsårsakregistret.


    Min tekst: Jeg aner ikke statistikken for hvordan resten av året ser ut. Men jeg har lyst ti å si dette: Jeg synes man skal være veldig forsiktig og trå varsomt med å ta psykiske helseproblemer til inntekt for å kritisere den norske strategien. Det er et følsomt tema, det er ALT for tidlig å si noe bastant om det og det ender kun med spekulasjoner. Jeg limte inn en tekst fra en artikkel som en motreaksjon på at det er "skremmende" med 2500 flere hendvendelser om selvmord. Dette er 2500 telefoner Robot ikke aner det døyt om innholdet i. Han aner heller ingenting om hvorfor vi har en økning. Jeg har mine tanker om denne økningen, men siden det blir synsing og gjettelek så avstår jeg fra det pga. temaet. I hvertfall så har det foreløpig vært en nedgang i selvmord, og vi får håpe at det ikke blir en økning de neste åra.
    Med tanke på at mange ikke oppsøker hjelp, som det å ringe en slik telefon innebærer, før de har stått/gått på en bro og vurdert om de skal ta turen over rekkverket, så er 2500 flere henvendelser alldeles ikke noe å kimse av. Ikke i det hele tatt. Mange ringer ikke før de har stått og stirret på en kniv og har vurdert å åpne en pulsåre eller tre. Når en person har konkrete selvmordstanker så er det fare på ferde. Så at folk ringer hjelpetelefon på generelle selvmordstanker er vel og bra, for da kan de stanse den runddansen.

    Så når du snakker om at vi ikke kjenner innholdet til de 2500 telefonsamtalene.... Generelle selvmordstanker er ikke bra. Konkrete selvmordstanker og -planer innleggelsesårsak. Ikke at det er lett å bli innlagt i disse tider. sengepostene har systematisk blitt bygget ned de siste 20 årene.

    Å ta det steget til å begå et selvmordsforsøk er en lang prosess, grunnet menneskets overlevelsesinnstinkt. Det er ikke noe som normalt gjøres på impuls.


    Corona-tiltak har stengt ned lavterskeltilbudet til folk som sliter. Folk er avhengig av f.eks. trening. Vi stenger ned treningssentere i hytt og pine. Vi holdt breddeidrett stengt, fordi regjeringen var for stolt til å innrømme feil.

    Koronatiltak er svært skadelig på folkehelsen, psykisk som fysisk. Hjerte og kar-pasienter bør aller helst trene. De gjør de nå i mindre grad. Cue økning i hjerteinfarkt om 3 til 10 år.


    Hvor mange tror du havner på ufør etter 10 år med lidelser etter corona, tror du? Blir det så mange som 15 personer som pådrar seg kronisk lungeproblemer slik at de aldri kan jobbe?

    Hvor mange havner på ufør etter 10 år med angst og depresjon, tror du?

    Når dette året er omme så vil flere personer ha dødd av selvmord enn av corona. Flere vil være på intensiven grunnet selvmordsforsøk enn Corona. årlig 6000 forsøk, vet du.


    Du må gjerne være frustrert over korona, koronatiltak og what-not, men ikke ta det ut på de som sliter psykisk, for de blir tråkka på nok som det i det norske samfunnet. Tilbudet dems er det som blir stengt ned først, og ikke har de noen rikinger til å betale First house til å åpne opp for dem heller.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Synes jeg faktisk var ganske saklig i dag. Men ok, muligens litt breial. Da beklager jeg det ;) Men hvor er det jeg bare flåser og ikke har noen argumenter mener du? Jeg registrerer at du velger å kommentere på meg i stedet for argumentene, og det er også en smule hersketeknikk over svaret ditt. Synes jeg.
    Jeg har ikke skrevet noen plass at du flåser, jeg har heller ikke kommentert deg som person. Tvert imot, jeg skrev pass. Jeg kom bare med et tips, ingen hersketeknikk. Det kan forresten være hersketeknikk å anklage noen for herskeknikk.

    Ellers så viser jeg til hva lars_erik og larson skrev, noe å tenke over så bruk litt tid.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi har nok mest sannsynlig en ny Fela i tråden. Alltid best å diskutere med de som ikke utfordrer en selv og ens moralske kompass.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I mars, april og mai 2020 tok færre nordmenn livet sitt enn hva som var tilfelle i samme periode de fem foregående åra.

    Det framgår i en kommentar Mehlum har skrevet sammen med profesor Ping Qin, som nylig ble publisert i tidsskriftet Acta Psychiatrica Scandinavica.

    Antallet selvmord i Norge var 12,5 prosent lavere i disse tre månedene i 2020 enn gjennomsnittet for de samme månedene fem år tilbake i tid.

    I faktiske tall var det en nedgang fra 160 til 140 selvmord, ifølge en analyse fra Dødsårsakregistret.


    Min tekst: Jeg aner ikke statistikken for hvordan resten av året ser ut. Men jeg har lyst ti å si dette: Jeg synes man skal være veldig forsiktig og trå varsomt med å ta psykiske helseproblemer til inntekt for å kritisere den norske strategien. Det er et følsomt tema, det er ALT for tidlig å si noe bastant om det og det ender kun med spekulasjoner. Jeg limte inn en tekst fra en artikkel som en motreaksjon på at det er "skremmende" med 2500 flere hendvendelser om selvmord. Dette er 2500 telefoner Robot ikke aner det døyt om innholdet i. Han aner heller ingenting om hvorfor vi har en økning. Jeg har mine tanker om denne økningen, men siden det blir synsing og gjettelek så avstår jeg fra det pga. temaet. I hvertfall så har det foreløpig vært en nedgang i selvmord, og vi får håpe at det ikke blir en økning de neste åra.
    Gode poenger - men reduserte selvmord er åpenbart ikke til inntekt mht de tiltakene som er satt i sving - der man har isolert en rekke mennesker uten å hensynta den mentale helsen. Om de virkelig har vurdert det så er det i så fall svært lite synlig. At det likevel har en kortsiktig positiv effekt betyr ikke at langtidseffekten er god.

    Tiltakene nå i høst er enda mer på trynet - da man VET hvor smittekildene er. Å i praksis stenge ned virksomheter med ingen eller svært liten smitte er meningsløst med svært mange arbeidsledige som resultat. Fra før vet vi effekten av dette - godt dokumetere etter spanskesyken som eks.

    Det er behov for ekstra tiltak på vgs, ungdomsskolen og blant noen minoritetsgrupper på Oslo øst - samt karantene for alle som kommer fra utlandet. Å stenge ned barer og treningssentre for folk som ikke sprer smitte er symbolpolitikk ala hytteforbudet.

    Våre politikere er feige uten tanke på følgene - de følger DK og hva som oppleves riktig - men de gjør ikke det riktige og baserer flere tiltak på synsing og hva som er populært - med unntak av de som virkelig faller fra og taper på dette..de kan åpenbart ofres..
     
    C

    cruiser

    Gjest
    I våres var det alle barna motstanderne skøyv foran seg, alle disse som måtte være hjemme i råtne hjem, de samme barna som ingen bekymrer seg for når det er 2mnd sommerferie, nå er det selvmordskameratene som skal brukes for alt det er verdt.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Med tanke på at mange ikke oppsøker hjelp, som det å ringe en slik telefon innebærer, før de har stått/gått på en bro og vurdert om de skal ta turen over rekkverket, så er 2500 flere henvendelser alldeles ikke noe å kimse av. Ikke i det hele tatt. Mange ringer ikke før de har stått og stirret på en kniv og har vurdert å åpne en pulsåre eller tre. Når en person har konkrete selvmordstanker så er det fare på ferde. Så at folk ringer hjelpetelefon på generelle selvmordstanker er vel og bra, for da kan de stanse den runddansen.

    Så når du snakker om at vi ikke kjenner innholdet til de 2500 telefonsamtalene.... Generelle selvmordstanker er ikke bra. Konkrete selvmordstanker og -planer innleggelsesårsak. Ikke at det er lett å bli innlagt i disse tider. sengepostene har systematisk blitt bygget ned de siste 20 årene.

    Å ta det steget til å begå et selvmordsforsøk er en lang prosess, grunnet menneskets overlevelsesinnstinkt. Det er ikke noe som normalt gjøres på impuls.


    Corona-tiltak har stengt ned lavterskeltilbudet til folk som sliter. Folk er avhengig av f.eks. trening. Vi stenger ned treningssentere i hytt og pine. Vi holdt breddeidrett stengt, fordi regjeringen var for stolt til å innrømme feil.

    Koronatiltak er svært skadelig på folkehelsen, psykisk som fysisk. Hjerte og kar-pasienter bør aller helst trene. De gjør de nå i mindre grad. Cue økning i hjerteinfarkt om 3 til 10 år.


    Hvor mange tror du havner på ufør etter 10 år med lidelser etter corona, tror du? Blir det så mange som 15 personer som pådrar seg kronisk lungeproblemer slik at de aldri kan jobbe?

    Hvor mange havner på ufør etter 10 år med angst og depresjon, tror du?

    Når dette året er omme så vil flere personer ha dødd av selvmord enn av corona. Flere vil være på intensiven grunnet selvmordsforsøk enn Corona. årlig 6000 forsøk, vet du.


    Du må gjerne være frustrert over korona, koronatiltak og what-not, men ikke ta det ut på de som sliter psykisk, for de blir tråkka på nok som det i det norske samfunnet. Tilbudet dems er det som blir stengt ned først, og ikke har de noen rikinger til å betale First house til å åpne opp for dem heller.
    Dette er unge folk, så unge at mange av dem sikkert bor hjemme enda, kanskje de er under utdanning. Hva hadde foreldrene gjort hvis de visste at deres håpefulle hadde vært i kontakt med en hjelpetelefon og snakket om selvmord? Det første de gjorde hadde kanskje vært å gå inn på SSB sine sider og funnet en graf og noen tall og så funnet ut at dette gjelder jo ikke min sønn/datter? Kommer ikke til å skje noe her. Hvis ikke den var god nok så hadde de kanskje funnet en annen graf som passet bedre?

    Både håper og tror at de hadde tatt tak i dette og søkt hjelp der hvor man finner hjelp. Det er forøvrig ikke på HFS med mindre man vil at naiviteten og bagatelliseringen skal være styrende.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    I våres var det alle barna motstanderne skøyv foran seg, alle disse som måtte være hjemme i råtne hjem, de samme barna som ingen bekymrer seg for når det er 2mnd sommerferie, nå er det selvmordskameratene som skal brukes for alt det er verdt.
    Du pleier å være mye bedre enn dette. Mye bedre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I våres var det alle barna motstanderne skøyv foran seg, alle disse som måtte være hjemme i råtne hjem, de samme barna som ingen bekymrer seg for når det er 2mnd sommerferie, nå er det selvmordskameratene som skal brukes for alt det er verdt.
    Som Robot; du kan mye bedre enn dette.

    Derfor får det meg til å lure på om du også er i risikogruppen, og derfor mener at verden kun skal dreie seg om ditt behov?

    Selv er jeg nok i risikogruppen, med min last for en sigarett i ny og ne og litt for høyt blodtrykk. Men verden må gå videre likevel.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg er 38 og ikke i noe risikogruppe, for meg personlig spiller det liten rolle med hele coronaopplegget. Men solidariteten, den har vi mista blant flere av deltagerne i denne tråden. Nå har man sutra temmelig jevnt siden mars om hvor fæl denne og de fleste andre regjeringer i vesten er, det var morsomt i starten, nå er det bare et trist skue
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er 38 og ikke i noe risikogruppe, for meg personlig spiller det liten rolle med hele coronaopplegget. Men solidariteten, den har vi mista blant flere av deltagerne i denne tråden. Nå har man sutra temmelig jevnt siden mars om hvor fæl denne og de fleste andre regjeringer i vesten er, det var morsomt i starten, nå er det bare et trist skue
    Det fine med solidaritet, er at den gjelder for alle. Det ligger i selve begrepet. Også de som lider sterkt under disse tiltakene.

    Og ingen her er mot tiltak. Men siden tiltak kan være svært inngripende, er det viktig at disse er målrettet. Tiltakene vi har benyttet oss av har ikke vært det. Vi kunne oppnådd det samme, eller bedre, med tiltak der de monner mest; forebyggende testing innen eldreomsorg, testing og karantene ved innreise, differensierte tiltak(da det er totalt meningsløst å behandle hele landet likt, slik det har vært gjort mesteparten av tiden), slutte med symbolpolitikk(hytteforbud, stengte treningssentre og utesteder).

    Kort sagt; bruke hodet og sørg for at logikk styrer.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg er 38 og ikke i noe risikogruppe, for meg personlig spiller det liten rolle med hele coronaopplegget. Men solidariteten, den har vi mista blant flere av deltagerne i denne tråden. Nå har man sutra temmelig jevnt siden mars om hvor fæl denne og de fleste andre regjeringer i vesten er, det var morsomt i starten, nå er det bare et trist skue
    Tipper alle er solidariske jeg cruiser, men kanskje det er forskjellige folk/grupper vi er solidariske med? Vi snakker vel alle for vår syke mor.

    Det er nå engang slik at alle avgjørelser som blir tatt, små, store og de kjempestore, har bivirkninger/konsekvenser. Og de vil aldri føles likt eller rettferdige for alle. Og da er vi skrudd sammen slik at vi bryr oss om forskjellige ting, og det er bra. Da blir det fokus på flere ting. Det hadde vært værre hvis alle fokuserte på de samme tingene.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Det fine med solidaritet, er at den gjelder for alle. Det ligger i selve begrepet. Også de som lider sterkt under disse tiltakene.

    Og ingen her er mot tiltak. Men siden tiltak kan være svært inngripende, er det viktig at disse er målrettet. Tiltakene vi har benyttet oss av har ikke vært det. Vi kunne oppnådd det samme, eller bedre, med tiltak der de monner mest; forebyggende testing innen eldreomsorg, testing og karantene ved innreise, differensierte tiltak(da det er totalt meningsløst å behandle hele landet likt, slik det har vært gjort mesteparten av tiden), slutte med symbolpolitikk(hytteforbud, stengte treningssentre og utesteder).

    Kort sagt; bruke hodet og sørg for at logikk styrer.
    Problemer er at du er veldig inkonsekvent vedr hvilket hode som skal brukes, I det ene øyeblikket skal man høre på fhi, I det andre ikke. Koker man bort alt sludderet ditt er det åpenbart at vi alle skal bruke ditt hode.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemer er at du er veldig inkonsekvent vedr hvilket hode som skal brukes, I det ene øyeblikket skal man høre på fhi, I det andre ikke. Koker man bort alt sludderet ditt er det åpenbart at vi alle skal bruke ditt hode.
    Ok. Noen kan selvsagt mene det er sludder. Men det forandrer nok ikke hva jeg mener.

    Svært bra bidrag i debatten, forresten. Kudos 🤘
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.289
    Torget vurderinger
    2
    Som Robot; du kan mye bedre enn dette.

    Derfor får det meg til å lure på om du også er i risikogruppen, og derfor mener at verden kun skal dreie seg om ditt behov?

    Selv er jeg nok i risikogruppen, med min last for en sigarett i ny og ne og litt for høyt blodtrykk. Men verden må gå videre likevel.
    Take it Easy , litt forhøyet blodtrykk betyr svært lite og gjelder langsiktig svakt økt risiko i store populasjonenr. Din person slipper nok lett unna skal du se, mens jeg derimot er såpass multimorbid at komplikasjoner er nokså garantert.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg er 38 og ikke i noe risikogruppe, for meg personlig spiller det liten rolle med hele coronaopplegget. Men solidariteten, den har vi mista blant flere av deltagerne i denne tråden. Nå har man sutra temmelig jevnt siden mars om hvor fæl denne og de fleste andre regjeringer i vesten er, det var morsomt i starten, nå er det bare et trist skue
    Morsomt - jeg har hele veien trodd at du var en over snittet grinebiter på 68.. faktisk ikke vondt / eller nedlatende ment - men det kler retorikken din 😇
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Problemer er at du er veldig inkonsekvent vedr hvilket hode som skal brukes, I det ene øyeblikket skal man høre på fhi, I det andre ikke. Koker man bort alt sludderet ditt er det åpenbart at vi alle skal bruke ditt hode.
    Godt sagt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Med tanke på at mange ikke oppsøker hjelp, som det å ringe en slik telefon innebærer, før de har stått/gått på en bro og vurdert om de skal ta turen over rekkverket, så er 2500 flere henvendelser alldeles ikke noe å kimse av. Ikke i det hele tatt. Mange ringer ikke før de har stått og stirret på en kniv og har vurdert å åpne en pulsåre eller tre. Når en person har konkrete selvmordstanker så er det fare på ferde. Så at folk ringer hjelpetelefon på generelle selvmordstanker er vel og bra, for da kan de stanse den runddansen.

    Så når du snakker om at vi ikke kjenner innholdet til de 2500 telefonsamtalene.... Generelle selvmordstanker er ikke bra. Konkrete selvmordstanker og -planer innleggelsesårsak. Ikke at det er lett å bli innlagt i disse tider. sengepostene har systematisk blitt bygget ned de siste 20 årene.

    Å ta det steget til å begå et selvmordsforsøk er en lang prosess, grunnet menneskets overlevelsesinnstinkt. Det er ikke noe som normalt gjøres på impuls.


    Corona-tiltak har stengt ned lavterskeltilbudet til folk som sliter. Folk er avhengig av f.eks. trening. Vi stenger ned treningssentere i hytt og pine. Vi holdt breddeidrett stengt, fordi regjeringen var for stolt til å innrømme feil.

    Koronatiltak er svært skadelig på folkehelsen, psykisk som fysisk. Hjerte og kar-pasienter bør aller helst trene. De gjør de nå i mindre grad. Cue økning i hjerteinfarkt om 3 til 10 år.


    Hvor mange tror du havner på ufør etter 10 år med lidelser etter corona, tror du? Blir det så mange som 15 personer som pådrar seg kronisk lungeproblemer slik at de aldri kan jobbe?

    Hvor mange havner på ufør etter 10 år med angst og depresjon, tror du?

    Når dette året er omme så vil flere personer ha dødd av selvmord enn av corona. Flere vil være på intensiven grunnet selvmordsforsøk enn Corona. årlig 6000 forsøk, vet du.


    Du må gjerne være frustrert over korona, koronatiltak og what-not, men ikke ta det ut på de som sliter psykisk, for de blir tråkka på nok som det i det norske samfunnet. Tilbudet dems er det som blir stengt ned først, og ikke har de noen rikinger til å betale First house til å åpne opp for dem heller.
    Det er bedre å starte en ny tråd om psykisk helse. Det du skriver her har lite relevans i denne tråden egentlig. Det er pr. i dag ingenting som indikerer økt selvmordsrate pga. den norske corona strategien.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I tilfelle har FHI helt rett. Vaksinere risikogruppene, få slutt på tiltakene.

    Så venter man på neste brølape i barnehagen. Rent morsomt dette 😎
     
    X

    X186841

    Gjest
    Først helsepersonell, så utsatte i produktiv alder, deretter andre i risikogrupper og til slutt ungdom og de over 80, og hvis det er igjen noe .....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Godt ikke FHI alltid tar feil
    Kanskje på tide å fronte litt mer hva du mener om ting, i stedet for å oppføre seg som en drittunge?

    Bare et forslag. Helt opp til deg hvilket nivå du ønsker å legge deg på.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Kanskje på tide å fronte litt mer hva du mener om ting, i stedet for å oppføre seg som en drittunge?

    Bare et forslag. Helt opp til deg hvilket nivå du ønsker å legge deg på.
    Ta deg sammen.

    Dette var overhodet ikke innafor.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kanskje på tide å fronte litt mer hva du mener om ting, i stedet for å oppføre seg som en drittunge?

    Bare et forslag. Helt opp til deg hvilket nivå du ønsker å legge deg på.
    Har vel sagt opp til flere gange at jeg ikke har noe kompetanse for å vurdere ulike tiltak opp mot hverandre, men jeg har full tillit til norske helsemyndigheter og at de tar de beste beslutningene basert på informasjonen de til enhver tid sitter med. Registrerer at heller ingen andre europeiske land har kontaktet smittervernekspertisen i Levanger og Bergen og at de fleste har nogenlunde samme strategi. Følger også lydig alle råd, anbefalinger og forbud, Anbefaler alle å gjøre det samme.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    jeg har full tillit til norske helsemyndigheter og at de tar de beste beslutningene basert på informasjonen de til enhver tid sitter med.
    Nå er det jo Helsedirektoratet og helseminister som er myndigheter, FHI er jo bare den faglige ekspertisen.

    Så du stoler mer på Nakstand, Høie og Guldvog enn på FHI...? de har jo ikke vært enig hele tiden,
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, jeg stoler på at direktoratet har hatt et godt grunnlag for sine beslutninger, all dokumentasjon tyder på det. Men de har ikke "luksusen" av å bare bekymre seg for ett fagfelt, de må balansere mange ulike hensyn, det slipper i stor grad FHI..
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, de behøver jo bare å tenke på hele folkehelsen. Hvilken andre forhold tenker du HD må ta hensyn til...?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har vel sagt opp til flere gange at jeg ikke har noe kompetanse for å vurdere ulike tiltak opp mot hverandre, men jeg har full tillit til norske helsemyndigheter og at de tar de beste beslutningene basert på informasjonen de til enhver tid sitter med. Registrerer at heller ingen andre europeiske land har kontaktet smittervernekspertisen i Levanger og Bergen og at de fleste har nogenlunde samme strategi. Følger også lydig alle råd, anbefalinger og forbud, Anbefaler alle å gjøre det samme.
    Jeg følger også rådene, men det betyr ikke at jeg ikke kan være kritisk til f.eks at rådene har vært like over hele landet mesteparten av denne tiden. Den dagen alle bare sier "myndighetene vet best", er vi på ville veier.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Etterspillet av coronakrisen vil sannsynligvis bli stygt når konsekvensene kommer fram mht arbeidsledighet og økonomi. Selv om Stortinget var med på dette i våres så var det en feil å kun forhandle med FrP i høst. Regjeringen må svare på stygge tall på et eller annet tidspunkt - og i den settingen kom vaksinene for raskt mht valget neste år. Til høsten 2021 tvinger konsekvensene seg fram.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, de behøver jo bare å tenke på hele folkehelsen. Hvilken andre forhold tenker du HD må ta hensyn til...?
    Det er vanskelig for meg å svare på, men ettersom det er direktoratet og politikerne som til syvende og sist tar avgjørelsene så tror jeg det er ganske mange flere variabler i regnestykkene. Budsjetter, kapasiteter, storpolitikk, europeiske relasjoner, forsyninger, implikasjoner, komplikasjoner osv. Jeg har all respekt for de som sitter med den drittjobben og det ansvaret. Har ingen intensjoner om å sitte på et internett forum å drite dem opp og ned i mente med etterpåklokskap. Tallenes tale er klar, Norge har så langt klart seg meget godt, sammenlignet med nesten hva som helst annet. Og spesielt ditt kjære Sverige.

    Nå ser det virkelig ut som man kan begynne å rulle ut de første vaksinedosene på nyåret, da vil Norge sansynligvis fortsatt komme veldig godt ut når alt skal telles opp til slutt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Etterspillet av coronakrisen vil sannsynligvis bli stygt når konsekvensene kommer fram mht arbeidsledighet og økonomi. Selv om Stortinget var med på dette i våres så var det en feil å kun forhandle med FrP i høst. Regjeringen må svare på stygge tall på et eller annet tidspunkt - og i den settingen kom vaksinene for raskt mht valget neste år. Til høsten 2021 tvinger konsekvensene seg fram.
    Kan du vise til andre land som har kommet vesentlig bedre ut økonomisk enn Norge?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Folk flest vil klare seg meget godt i Norge. De som ikke tilhører folk flest derimot seiler sin egen sjø. Sånn har det alltid vært der ute på høyrekanten.

    Vil minne om at folk flest er minimum 51 %.


    De som drukner får bare drukne. Totalen Norge kom bedre ut enn totalen <sett inn land>. Hurrah!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Der er du inne på noe viktig, Larson. Og noe, i mine øyne, svært merkelig.; Cruiser, du har da aldri virket hverken særlig autoritetstro eller, gud forby; tilhørt den konservative siden tidligere.

    Jeg regner med at dette er momentary lapse of reason, og ikke noen alvorlig skade eller sykdom 🤔
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn