Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, for man kan ikke forklare utviklingen i Sverige uten å trekke inn immunitet, förstås.

    Vi vet også at norske myndigheter har gjort absolutt alt feil, vært uforberedte og handlingslammede fra begynnelse til slutt, så det er like umulig å forklare dette med at noe har vært gjort riktig i Norge.

    Og da står vi vel igjen med BCG-vaksinen som forklaring, ja. ;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    He-he. Nå ser riktignok forskere på bcg-faktoren, både i Norden og utenfor, men vi står nok overfor å måtte erkjenne at alt har godt galt i Norge og alt har gått rett i Sverige. Bare spør svenske bankfolk!
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Slik svenske- fetisj har jeg ikke opplevd siden jeg så Abba- Agnetha i muskort skjørt på 70 - tallet 🤔
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Asbjørn liker hele tiden å gi inntrykk av at det er like strengt i Norge og Sverige. Men det er det altså ikke.

    Oslo er stengt ned - og det er kommunene rundt også, og her i Bergen.

    Ja, smitten er lavere i Norge, men når det meste er stengt - også for barna - og det sitter titusner i karantene hele tiden - så er det altså ikke så veldig imponerende.
    Det er ikke så veldig vanskelig å stenge ned samfunnet å få smitten ned - det har vel omtrent samtlige land i verden greid.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jada, symbolpolitikken lenge leve 😷


    Har kommuner hjemmel for slikt?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men; kan kommuner virkelig vedta lover og straffenivå? Den lovgivende makt er vel Stortinget...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Det er mye strengere i Sverige sies det.
    Minner om at du har tatt feil i stort sett alle spådommer du har kommet med siden mars. Siste var vel i dag med utflating i Sverige mens fakta er at det øker i alle aldersgrupper. Du bør muligens være litt forsiktig med ironi overfor andre.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96

    Mulig det er mer faglig tyngde her inne enn to professorer i økonomi som kan forklare hvorfor artikkelen er feil, og at Sverige gjorde riktig.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Men; kan kommuner virkelig vedta lover og straffenivå? Den lovgivende makt er vel Stortinget...
    De kan ikke vedta lover, men de kan vedta kommunale forskrifter som også kan innebære bøter
    Eksempel på dette er kommunale politivedtekter. Vedtekter og forskrifter må ha hjemmel i et lovverk (hvor bøtene kommer fra). De må mao ha en knakk de kan henge bota på.

    I dette tilfellet er lokal forskrift knytta opp mot smittevernsloven, som gir rettighet til å vedta dette.

    Johan-Kr
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mulig det er mer faglig tyngde her inne enn to professorer i økonomi som kan forklare hvorfor artikkelen er feil, og at Sverige gjorde riktig.
    Her er tallene fra artikkelen du linket til.
    Det er ikke sånn helt åpenbart at Sverige skiller seg veldig dårlig ut mtp økonomien.
    Screenshot_2020-12-02 Och bästa coronastrategi har….png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    [
    Her er tallene fra artikkelen du linket til.
    Det er ikke sånn helt åpenbart at Sverige skiller seg veldig dårlig ut mtp økonomien.
    Vis vedlegget 679482
    Nei, det sier vel ikke artikkelen heller. Poenget er at de ikke har fått igjen omtrent noe for alle som har mistet livet i eksperimentet. Strategien har vært mislykket på mange felt noe fler og fler nå begynner å innse. De trodde at det kunne gjøres unna på et par måneder, men i stedet har de seigpint befolkningen og helsepersonell og har eksplosiv smitte helt ute av kontroll. For hva?
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    Mulig det er mer faglig tyngde her inne enn to professorer i økonomi som kan forklare hvorfor artikkelen er feil, og at Sverige gjorde riktig.
    Jeg føler vel at professortittelen er i ferd med å miste litt av tyngden i disse dager. Det er ikke nødvendigvis slik at noe er riktig bare fordi en eller to professorer mener det.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    [


    Nei, det sier vel ikke artikkelen heller. Poenget er at de ikke har fått igjen omtrent noe for alle som har mistet livet i eksperimentet. Strategien har vært mislykket på mange felt noe fler og fler nå begynner å innse. De trodde at det kunne gjøres unna på et par måneder, men i stedet har de seigpint befolkningen og helsepersonell og har eksplosiv smitte helt ute av kontroll. For hva?
    Som vanlig masse følelser og overdrivelser og lite objektivt og balansert innhold i mange av innleggene her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg føler vel at professortittelen er i ferd med å miste litt av tyngden i disse dager. Det er ikke nødvendigvis slik at noe er riktig bare fordi en eller to professorer mener det.
    Litt for mange professorer som uttaler seg om saker utenfor eget fagfelt. Da synser de bare, som oss andre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, det sier vel ikke artikkelen heller. Poenget er at de ikke har fått igjen omtrent noe for alle som har mistet livet i eksperimentet. Strategien har vært mislykket på mange felt noe fler og fler nå begynner å innse. De trodde at det kunne gjøres unna på et par måneder, men i stedet har de seigpint befolkningen og helsepersonell og har eksplosiv smitte helt ute av kontroll. For hva?
    Det er nok her vi er litt uenig.
    Nå har vi jo etterhvert lært oss en del mer om corona og som Weld77 postet så er det mindre/like farlig som influensa for de som er under 70 år. Dog er det mye mer smittsomt - slik at en større del av befolkningen blir smittet. Også rammer det dessverre sykehjemme hardt.

    Men dette er altså en del av livet. Og i innlegget som du kalte tåkeprat så satte jeg opp noen tall som viste at til og med i Sverige i år, så vil feks kreft ta mer enn 10 ganger så mange leveår - som Corona. Og ulykker/drap/selvmord tar langt flere leveår enn Corona i Sverige i 2020 - jeg synes det setter tallene litt i perspektiv.

    Det er altså ikke slik at jeg ikke synes Corona er ille, eller noe i den duren. Men jeg tenker vel at det faktisk er en del av livet, og at samfunnet må gå videre. Så jeg synes tiltakene i stor-Oslo og Bergen er for strenge og at de rammer for mange unge og svake til at det kan forsvares med å gi de eldste og svakeste noen måneder til. Det begynner å komme mange drypp om grupper og mennesker som har det veldig tøfft nå. Og dettee handler altså ikke om penger - det er det eneste vi har nok av - og vi har såpass mye mer enn alle andre at disse økonomiske sammenlingingien over landegrensene blir litt missvisende - da vi i stor grad betaler oss ut av mange av konsekvensene.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Jeg føler vel at professortittelen er i ferd med å miste litt av tyngden i disse dager. Det er ikke nødvendigvis slik at noe er riktig bare fordi en eller to professorer mener det.
    Spesielt ikke når det utfordrer ens eget syn. Jeg vil tro professorer i økonomi har gode forutsetninger for å bedømme hvordan det har gått i Sverige sammenlignet med liknende land.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg føler vel at professortittelen er i ferd med å miste litt av tyngden i disse dager. Det er ikke nødvendigvis slik at noe er riktig bare fordi en eller to professorer mener det.
    Tallene lyver da ikke ?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Det er nok her vi er litt uenig.
    Nå har vi jo etterhvert lært oss en del mer om corona og som Weld77 postet så er det mindre/like farlig som influensa for de som er under 70 år. Dog er det mye mer smittsomt - slik at en større del av befolkningen blir smittet. Også rammer det dessverre sykehjemme hardt.

    Men dette er altså en del av livet. Og i innlegget som du kalte tåkeprat så satte jeg opp noen tall som viste at til og med i Sverige i år, så vil feks kreft ta mer enn 10 ganger så mange leveår - som Corona. Og ulykker/drap/selvmord tar langt flere leveår enn Corona i Sverige i 2020 - jeg synes det setter tallene litt i perspektiv.

    Det er altså ikke slik at jeg ikke synes Corona er ille, eller noe i den duren. Men jeg tenker vel at det faktisk er en del av livet, og at samfunnet må gå videre. Så jeg synes tiltakene i stor-Oslo og Bergen er for strenge og at de rammer for mange unge og svake til at det kan forsvares med å gi de eldste og svakeste noen måneder til. Det begynner å komme mange drypp om grupper og mennesker som har det veldig tøfft nå. Og dettee handler altså ikke om penger - det er det eneste vi har nok av - og vi har såpass mye mer enn alle andre at disse økonomiske sammenlingingien over landegrensene blir litt missvisende - da vi i stor grad betaler oss ut av mange av konsekvensene.
    Nå er det altså mer og mer faglig tyngde og organisasjoner som beskriver svenskenes strategi som mislykket. Tegnell kommer også til å innse det, antagelig har han gjort det allerede. Om han tar en Trump eller retter seg i ryggen gjenstår å se. Jeg kan ikke skjønne hvorfor du skal dra inn enhver annen dødsårsak. Tåkelegging.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    På et legeforum jeg er med i er det nå begynt å bli betydelig motstand mot mange av tiltakene. Det er folk fra andre deler av helsevesnet som begynner å se store ulemper med alle tiltakene. Dvs sykehjemsleger ser at smittetiltakene går betydelig utover livskvaliteten, rusfeltet ser forverring, psykiatrien ser problemene tårne seg opp osv. Og etter de nye tallene må man selfølgelig spørre om hva som egentlig er gevisnten (alle er imidlertid klar over at tallene uten tiltak kunne blitt betydelig verre).

    Jeg tror at når man får dette litt på avstand vil man se at man egentlig tok i alt for hardt i disse tiltakene og jeg tror fortsatt at Sverriges dødstall vil forsvinne i bakgrunnsstøyen om en stund.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nå er det altså mer og mer faglig tyngde og organisasjoner som beskriver svenskenes strategi som mislykket. Tegnell kommer også til å innse det, antagelig har han gjort det allerede. Om han tar en Trump eller retter seg i ryggen gjenstår å se. Jeg kan ikke skjønne hvorfor du skal dra inn enhver annen dødsårsak. Tåkelegging.
    Coronadødsfall i Sverige utgjør i år ca 7-8% av antallet svensker som dør i løpet av et normalår. Like fullt har altså ikke Sverige flere døde enn normalt i år totalt sett. For Norges del utgjør corona-dødsfall under 1% av normalen, Norge har like fullt kun en liten underdødelighet så langt i år.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spesielt ikke når det utfordrer ens eget syn. Jeg vil tro professorer i økonomi har gode forutsetninger for å bedømme hvordan det har gått i Sverige sammenlignet med liknende land.
    Men de uttaler seg vel om smittevernstrategier - og der er som du selv sier "professor i økonomi".
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Stakkars svenskene som har det mye strengere.
    Det hun har gjort er etter min vurdering potensielt mer samfunnsskadelig enn spritsmugling, fremstilling og salg av hjemmebrent, innføring og omsetning av cannabis bare for å nevne noe av det som folk straffes for. Det eneste som gjør dette annerledes er at det er "nytt".
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det hun har gjort er etter min vurdering potensielt mer samfunnsskadelig enn spritsmugling, fremstilling og salg av hjemmebrent, innføring og omsetning av cannabis bare for å nevne noe av det som folk straffes for. Det eneste som gjør dette annerledes er at det er "nytt".
    Ja, vet det er mange som tenker slik - og når brudd på smittevernreglene sammenlignes med narkotikasmugling så tenker vel jeg at vi har mistet litt perspektivet.
    Sverige har jo ikke innreisekarantene - så akkurat her er det vel strengere i Norge.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ja, vet det er mange som tenker slik - og når brudd på smittevernreglene sammenlignes med narkotikasmugling så tenker vel jeg at vi har mistet litt perspektivet.
    Sverige har jo ikke innreisekarantene - så akkurat her er det vel strengere i Norge.
    Er vel du som har mistet perspektivet her. Har selv foreldre og søsken som er meget utsatt for corona med mulig dødelig utfall og man må kunne forvente som ett absolutt minimum at smittevernsregler følges på legekontoret og de ansatte.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Men de uttaler seg vel om smittevernstrategier - og der er som du selv sier "professor i økonomi".
    Nei, de uttaler seg om hva de har fått betalt i form av en strategi og hvordan økonomien er sammenlignet med liknende land. Dette tror jeg du ser. De sier, som ærlig talt de fleste andre har innsett, at de ikke har reddet økonomien med sin strategi. Men fått fryktelig mange dødsfall.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, de uttaler seg om hva de har fått betalt i form av en strategi og hvordan økonomien er sammenlignet med liknende land. Dette tror jeg du ser. De sier, som ærlig talt de fleste andre har innsett, at de ikke har reddet økonomien med sin strategi. Men fått fryktelig mange dødsfall.
    Men Sverige hadde jo minst fall i økonomien av alle landene som var listet opp. Og økonomien i Sverige var langt nede i grøfta før Corona.
    Men Lock Down strategien til Spania, Frankrike og Italia har fungert fint da.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Men Sverige hadde jo minst fall i økonomien av alle landene som var listet opp. Og økonomien i Sverige var langt nede i grøfta før Corona.
    Men Lock Down strategien til Spania, Frankrike og Italia har fungert fint da.
    Fallet er omtrent likt i dag som flere andre land har hatt men med voldsomt mange flere døde. De har ikke fått betalt for livene de oftet. Det er essensen her.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Fallet er omtrent likt i dag som flere andre land har hatt men med voldsomt mange flere døde. De har ikke fått betalt for livene de oftet. Det er essensen her.
    Hva tenker du om at det faktisk ikke har dødd spesielt mange i Sverige i år kontra i et normalår, i alle fall om man skal tro svenske statistikkbyrået?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fortsatt er det kun her og nå- tekning på en del her inne. Langtidsvirkninger av tiltakene er nettopp; langtidsvirkninger. Som vil vise seg i årene som kommer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De har ikke våget å nevne den største årsaken.


    Det er jo selvfølgelig at mange unngår å teste seg, grunnet karantenebestemmelsene. Og fordi flere og flere etterhvert ser meningsløsheten i det ensidige fokuset på smitte.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, vet det er mange som tenker slik - og når brudd på smittevernreglene sammenlignes med narkotikasmugling så tenker vel jeg at vi har mistet litt perspektivet.
    Sverige har jo ikke innreisekarantene - så akkurat her er det vel strengere i Norge.
    Du reagerer med en ryggmargsrefleks, uten å vurdere de prinsipielle aspekter og potensielt skadeomfang. De eksemplene jeg listet opp er forbudt for å beskytte folk mot sin egen dumhet - og for å forhindre andre å tjene penger på noens dumhet. Det er ingen som blir alkoholikere uten å heve glasset til munnen selv. Og cannabis er etter hvert blitt lovlig svært mange steder i verden, uten at det har fått merkbare negative konsekvenser.

    Her snakker vi om en som jobber i helsevesenet og har påført mange mennesker stor helserisiko med overlegg. Det er faktisk ganske alvorlig, selv om det ikke har sunket inn hos deg enda.

    Klart det er et mer restriktivt bevegelsesmønster i Norge enn i Sverige nå. Det er derfor det går ned hos oss, mens det ikke går ned i Sverige. Når svenskene omsider finner ut at "nok er nok" så blir det like mye bevegelsesbegrensninger der som her, kanskje enda mer. Med større smitteutbredelse så får svenskene også mer smitte inn blant sine nærmeste. Da blir det enda vanskeligere å redusere smittetrykket. Og som Asbjørn har vært inne på, så blir det fort sånn (i Sverige) at minoritet gir faen og skyver hele jobben med å få ned smittetrykket over på de som opptrer ansvarlig. Sånn blir det i Norge også hvis det ikke slås ned på overtramp som dette.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    De har ikke våget å nevne den største årsaken.


    Det er jo selvfølgelig at mange unngår å teste seg, grunnet karantenebestemmelsene. Og fordi flere og flere etterhvert ser meningsløsheten i det ensidige fokuset på smitte.
    Det er ikke grunnet karantenebestemmelsene, det er grunnet redusert smittetrykk. Andelen positive tester har gått ned, men det har du selvfølgelig ikke fått md deg.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    EU er ikke imponert over UK sin turbo godkjenning av vaksine. Kanskje det er slik at desperate mennesker gjør desperate ting?

    – EUs prosedyrer er tryggere

    EUs legemiddelbyrå European Medicines Agency anbefaler godkjenningsprosessen for nye vaksiner som EU følger og sier at den er «tryggere» og basert på mer bevis og bedre kontroll enn vaksinen som Storbritannia godkjente onsdag.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke grunnet karantenebestemmelsene, det er grunnet redusert smittetrykk. Andelen positive tester har gått ned, men det har du selvfølgelig ikke fått md deg.
    I artikkelen står det at andel positive har gått fra 2,52%, til 2,78% og til slutt 2,92% i uke 47 - tallene for uke 48 kommer først senere i dag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn