Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn : ser at du har sterke meninger om immunitet, men hva ser du for deg at er løsningen på denne floken? Tror du det er en fundamental forskjell på immunitet av vaksine og gjennomgått sykdom?
    Jeg vet ikke, men opplever dette som litt skummelt. Det jeg tror vi vet nokså sikkert, men korriger meg gjerne:
    • Lignende milde corona-virus gir immunitet i noen måneder med stor individuell variasjon i eksakt hvor lenge.
    • Hvis man blir smittet på slutten av immunitetsperioden vil man sannsynligvis få mildere symptomer og kanskje en mer langvarig immunitet, men når immuniteten først har forsvunnet er man like sårbar som til å begynne med.
    • Corona-forkjølelser har en tendens til å gå i bølger med et par års intervall. Det er lenge nok til at immuniteten fra sist er borte hos de fleste, og så er det på'n igjen.
    • Alvorligere corona-infeksjoner som SARS gir noe lengre immunitet, ca et par år.
    • De tidligste tilfellene av reinfeksjon med covid-19 ser ut til å komme etter ca tre måneder, men er sjeldne. Det er noen fler tilfeller ved fire-fem måneder, men vi vet ikke ennå hvor mange av de smittede i andre bølge som også var smittet i våres. Det kan se ut til at det ikke er helt uvanlig.
    • Noen "flokkimmunitet" via naturlig smitteforløp og langvarig immunitet vil ikke oppstå. Det er mer sannsynlig at en bølge brenner ut, det går et års tid, og så er det på'n igjen.

    Ditt innlegg om info i forbindelse med vaksinen var interessant. Jeg har forstått det slik at det kan være forskjell på vaksineteknologiene. For meg, ikke fagperson, virker det rimelig om vaksiner basert på adenovirus eller virusproteiner vil gi omtrent samme grad av immunitet som gjennomgått infeksjon. I så fall ligger det vel an til en årlig vaksine, kanskje kombinert corona/influensa hver høst. Det er kanskje grunn til å håpe at mRNA-vaksinene gir mer langvarig effekt. Eventuell flokkimmunitet forutsetter både den varige effekten og at tilstrekkelig mange velger å ta vaksinen. I den beste av alle verdener gir mRNA-vaksiner en varig effekt også mot andre corona-virus, slik at 20 % eller så av forkjølelser også forsvinner, men det vil være langt mer flaks enn 2020 har vært preget av hittil.

    Om jeg skulle tippe ville jeg satset på en variant hvor man trenger en eller to doser vaksine til å begynne med, og så et årlig påfyll hver høst. I hvilken grad det løser floken er et annet spørsmål. Det vil i det minste gjøre det mulig å ta en individuell risikovurdering og et mer eller mindre informert valg, slik at samfunnet rundt kan løsne på grepet, evt kreve vaksinasjonsattest for folk i bestemte roller og situasjoner.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alltid morsomt med disse "personlige" erfaringene dine - greit å kunne argumentere med historier man kan beskrive selv og som ingen kan diskutere - fordi det er bare du som kan si hva som har skjedd. Lettere å diskutere om du refererer til offentlige kjent informasjon.

    Så når alle landets skoler og barnehager ble stengt - så var ikke det en generell nedstenging. greit det. Det blir mye ordkløyveri som vanlig.
    Det var vel noen millioner briter som fikk med seg den nedstengningen, trur eg.

    Du må gjerne bruke begrepene annerledes for min del, men det er nå engang slik jeg har forstått dem.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Burde det ikke sees nærmere på de som er "naturlig" immune mot covid? Fornemmer al det ligger en nyttig nøkkel der.

    Ser ut som bla Volvat (og sikkert flere) tilbyr tester som kan verifisere dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Var ikke med på den juridiske vurderingen, vet bare at de stengte. Alle sendt hjem, og bli der inntil ny beskjed gis. Myndighetskrav, ikke noe utbrudd på fabrikken som jeg kjenner til. Ingen av de skandinaviske fabrikkene stengte, hverken i april eller nå. Det var bare i UK og Malaysia fabrikker gikk inn i generell lockdown.

    En pressemelding, om du ikke tror meg:
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Facts hører ikke hjemme her. De vill be "BeTrumpifieded" immediately by D brain trust ´ ere....
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Var ikke med på den juridiske vurderingen, vet bare at de stengte. Alle sendt hjem, og bli der inntil ny beskjed gis. Myndighetskrav, ikke noe utbrudd på fabrikken som jeg kjenner til. Ingen av de skandinaviske fabrikkene stengte, hverken i april eller nå. Det var bare i UK og Malaysia fabrikker gikk inn i generell lockdown.

    En pressemelding, om du ikke tror meg:
    Joda, greit det, men i innlegget ditt gir du inntrykk at at dere måtte stenge ned. at alt ble stengt - det virker ikke å være et riktig bilde. Det ser ikke ut til å være noe forbud mot å fortsette produksjonen.

    Og juridisk vurdering - dere produserer malerkoster

    Fra linken min:
    With a few exceptions, all premises selling food or drink for consumption on the premises must remain closed including cafes, restaurants, bars and pubs
    The regulation sets out a new and more detailed list of non food-related businesses that must cease entirely, including most sports venues, sports courts and gyms; indoor leisure facilities; nightclubs; personal care services such as beauty parlours, nail bars and hairdressers; cultural venues such as cinemas, theatres and museums; car showrooms; and all outdoor markets except stalls selling food.


    Der jeg jobber har vi også fabrikker i UK og Malaysia. Der fikk de ansatte bare beskjed om å holde seg hjemme. Lockdown, shelter-at-home, no ifs or buts. Det var bare å stenge ned.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.631
    Antall liker
    15.715
    Torget vurderinger
    2
    Merkelige greier det skal diskuteres om, kanskje for å avlede oppmerksomhet fra alt sprøytet man har liret av seg siden starten av pandemien?

    Nå nærmer vi oss "det har jeg aldri sagt eller skrevet" med stormskritt. Bare ti dager igjen før USA oppnår immunitet, i følge Statyfondens ekspert på flokkimmunitet.

    Meanwhile:

    .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå nærmer vi oss "det har jeg aldri sagt eller skrevet" med stormskritt.
    Kan du ikke heller komme med noe konkret, enn alle disse sleivsparkene.

    Kan vel se ut som du klemte litt hardt på tuben selv for noen dager siden...
    Screenshot_2020-12-14 Medisin og helse - Corona.png
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke, men opplever dette som litt skummelt. Det jeg tror vi vet nokså sikkert, men korriger meg gjerne:
    • Lignende milde corona-virus gir immunitet i noen måneder med stor individuell variasjon i eksakt hvor lenge.
    • Hvis man blir smittet på slutten av immunitetsperioden vil man sannsynligvis få mildere symptomer og kanskje en mer langvarig immunitet, men når immuniteten først har forsvunnet er man like sårbar som til å begynne med.
    • Corona-forkjølelser har en tendens til å gå i bølger med et par års intervall. Det er lenge nok til at immuniteten fra sist er borte hos de fleste, og så er det på'n igjen.
    • Alvorligere corona-infeksjoner som SARS gir noe lengre immunitet, ca et par år.
    • De tidligste tilfellene av reinfeksjon med covid-19 ser ut til å komme etter ca tre måneder, men er sjeldne. Det er noen fler tilfeller ved fire-fem måneder, men vi vet ikke ennå hvor mange av de smittede i andre bølge som også var smittet i våres. Det kan se ut til at det ikke er helt uvanlig.
    • Noen "flokkimmunitet" via naturlig smitteforløp og langvarig immunitet vil ikke oppstå. Det er mer sannsynlig at en bølge brenner ut, det går et års tid, og så er det på'n igjen.

    Ditt innlegg om info i forbindelse med vaksinen var interessant. Jeg har forstått det slik at det kan være forskjell på vaksineteknologiene. For meg, ikke fagperson, virker det rimelig om vaksiner basert på adenovirus eller virusproteiner vil gi omtrent samme grad av immunitet som gjennomgått infeksjon. I så fall ligger det vel an til en årlig vaksine, kanskje kombinert corona/influensa hver høst. Det er kanskje grunn til å håpe at mRNA-vaksinene gir mer langvarig effekt. Eventuell flokkimmunitet forutsetter både den varige effekten og at tilstrekkelig mange velger å ta vaksinen. I den beste av alle verdener gir mRNA-vaksiner en varig effekt også mot andre corona-virus, slik at 20 % eller så av forkjølelser også forsvinner, men det vil være langt mer flaks enn 2020 har vært preget av hittil.

    Om jeg skulle tippe ville jeg satset på en variant hvor man trenger en eller to doser vaksine til å begynne med, og så et årlig påfyll hver høst. I hvilken grad det løser floken er et annet spørsmål. Det vil i det minste gjøre det mulig å ta en individuell risikovurdering og et mer eller mindre informert valg, slik at samfunnet rundt kan løsne på grepet, evt kreve vaksinasjonsattest for folk i bestemte roller og situasjoner.
    Det ligger i sakens natur at man ikke kan vite noe sikkert om langtidseffekter av vaksiner eller gjennomgått sykdom. Det er imidlerid ikke noe som tyder på at reinfeksjoner har noen praktisk betydning. Det er heller ingen grunn til å tro at det er noe forskjell på immunitet fra vaksine eller gjennomgått sykdom - slik det er med andre sykdommer. Man vil alltid se særtilfeller uansett hva man snakker om, og det er vel ingen ting som noensinne er så gjennomtestet som nettopp COVID-smitte. Altså ingen overraskelse at man ser flere merklig og "umulige" hendelser.

    Jeg lurer litt på hva du ser for deg er løsningen på denne floken siden du åpenbart tror at Covid både er "verdens undergang" og at du tror på 2 mndr immunitet. I så fall vil selvfølgelig heller ikke vaksinen hjelpe oss. Hva skal man da gjøre? Stenge ned hele samfunnet til evig tid? Åpne opp og håpe det beste?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger i sakens natur at man ikke kan vite noe sikkert om langtidseffekter av vaksiner eller gjennomgått sykdom. Det er imidlerid ikke noe som tyder på at reinfeksjoner har noen praktisk betydning. Det er heller ingen grunn til å tro at det er noe forskjell på immunitet fra vaksine eller gjennomgått sykdom - slik det er med andre sykdommer. Man vil alltid se særtilfeller uansett hva man snakker om, og det er vel ingen ting som noensinne er så gjennomtestet som nettopp COVID-smitte. Altså ingen overraskelse at man ser flere merklig og "umulige" hendelser.

    Jeg lurer litt på hva du ser for deg er løsningen på denne floken siden du åpenbart tror at Covid både er "verdens undergang" og at du tror på 2 mndr immunitet. I så fall vil selvfølgelig heller ikke vaksinen hjelpe oss. Hva skal man da gjøre? Stenge ned hele samfunnet til evig tid? Åpne opp og håpe det beste?
    Nei, jeg tror ikke det er "verdens undergang", ikke engang i anførselstegn, men det er jo en litt stygg sak. Jeg har vel ikke skrevet noe om 2 mnd immunitet, men at et sted mellom 4-5 måneder og et par år kanskje er det man må regne med. FHI sier 6 mnd i karantenereglene. Jeg ser ingen grunn til at dette coronavirusuet skulle være forskjellig fra andre coronavirus, som vitterlig kommer tilbake etter noen måneder eller år. Det er vel oppfatningen om at gjennomgått covid-infeksjon skulle gi permanent beskyttelse som er merkelig.

    Spørsmålet du stiller svarte jeg jo på i siste avsnitt av innlegget du siterer. Jeg ser for meg at løsningen på floken er at det kommer et fungerende vaksinasjonsprogram som kanskje ikke er perfekt, men godt nok til at man ikke behøver generelle restriksjoner. Kanskje en vaksinasjonskampanje i 2021, så årlige påfyll for folk i risikogrupper. Kanskje krav om vaksinasjon for visse grupper (f eks helsepersonell, innlagte på sykehjem, ved innreise til riket), ellers frivillig (men sterkt anbefalt) sammen med årlig influensavaksine. Og så går verden langsomt tilbake til en slags normal i løpet av 2021, men med en ny generasjon som lærte hvorfor bestemor som opplevde tuberkulose og polio var så opptatt av at barna skulle vaske hendene.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kan du ikke heller komme med noe konkret, enn alle disse sleivsparkene.

    Kan vel se ut som du klemte litt hardt på tuben selv for noen dager siden...
    Vis vedlegget 681968
    Feila kommer med faktafeil og sterke påstander samt unnlater å svare hver gang han blir tatt med buksa nede. Denne adferden bør begynne å bli kjent nå. Alt handler om å komme med spissformuleringer for å fremme sitt eget ego. Alt som ikke understøtter dette er "fake News" - selv om han opererer med fake news hele tiden, og gir egentlig faen i ettertid. Egentlig en god fanebærer av Trumps "ideologi" og tilnærming.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    Det er ikke overraskende at vestlige land prioriterer å vaksinere sine egne. Vesten fikk denne pandemien som en gave utenfra. Nå har "vi" utviklet en eller flere vaksiner som faktisk fungerer og som er til å stole på. Hvorfor skulle vi ikke prioritere å hjelpe oss selv, før vi hjelper andre? Er det moralsk riktig å la våre egne dø i solidaritet for andre? Muligens et moralsk dilemma, men er alternativet til VG egentlig et bedre alternativ?

    Flere av de landene som "burde" ha blitt priroitert har jo vist at de ikke alltid evner å ta vare på seg selv. Hvorfor skulle vi ikke hjelpe oss selv, før vi påbegynner jobben med å hjelpe andre? Hjelper det å dø i solidaritet for andre?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Nei, jeg tror ikke det er "verdens undergang", ikke engang i anførselstegn, men det er jo en litt stygg sak. Jeg har vel ikke skrevet noe om 2 mnd immunitet, men at et sted mellom 4-5 måneder og et par år kanskje er det man må regne med. FHI sier 6 mnd i karantenereglene. Jeg ser ingen grunn til at dette coronavirusuet skulle være forskjellig fra andre coronavirus, som vitterlig kommer tilbake etter noen måneder eller år. Det er vel oppfatningen om at gjennomgått covid-infeksjon skulle gi permanent beskyttelse som er merkelig.

    Spørsmålet du stiller svarte jeg jo på i siste avsnitt av innlegget du siterer. Jeg ser for meg at løsningen på floken er at det kommer et fungerende vaksinasjonsprogram som kanskje ikke er perfekt, men godt nok til at man ikke behøver generelle restriksjoner. Kanskje en vaksinasjonskampanje i 2021, så årlige påfyll for folk i risikogrupper. Kanskje krav om vaksinasjon for visse grupper (f eks helsepersonell, innlagte på sykehjem, ved innreise til riket), ellers frivillig (men sterkt anbefalt) sammen med årlig influensavaksine. Og så går verden langsomt tilbake til en slags normal i løpet av 2021, men med en ny generasjon som lærte hvorfor bestemor som opplevde tuberkulose og polio var så opptatt av at barna skulle vaske hendene.
    Mente du skrev 2 mndr, men mulig jeg tar feil. Om man allikevel sier 4-5 mndr så kan jeg heller ikke se at dette skal kunne hjelpe oss. Vaksinasjonen kommer til å ta veldig lang tid og jeg blir veldig overrasket om man har fått vaksinert tilstrekkelig inne 4-5 mndr. I så fall vil man jo være like langt.

    Selv tror jeg på en mye lengre immunitet, slik at dette etterhvert vil løse seg når vaksineringen kommer i gang. Jeg synes bare jeg ser et generell trend med svartmaling av situasjonen der man egentlig ikke ser noen løsning.
    *
    Når det gjelder nivået på diskusjonen begynner det desverre å bli alt for polarisert. Jeg synes det er noe merkelig at man kan diskutere om den ekstraordinære situasjonen man hadde i vår kan betegnes som "lockdown" eller ikke. Det kan være at eldre priviligerte menn med stor grad av frihet i yrket ikke opplevde dette på samme måte som barnefamilier, men om ikke situasjonen i vår ikke kan kalles lockdown tyder det bare på at man lever i paralelle virkeligheter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke den betegnelsen som ble brukt da, og jeg mener å huske at det var et poeng på det tidspunktet at dette ikke var en "lockdown" av samme type som i Sør-Europa, men det kan tenkes at begrepet har blitt utvidet senere. Det er egentlig ikke noe stort poeng hva man kaller det på engelsk, siden alle er enige om hva vi faktisk gjorde og hvilke konsekvenser det hadde. Vi stengte skoler og barnehager (og alle er i etterpåklokskapens lys enige om at det ikke hadde vært nødvendig), men vi innførte f eks ikke portforbud med krav om skriftlig dokumentasjon for å kunne gå utenfor egen dør.

    Jeg ser ikke helt at engelsksprålig semantikk skulle si så mye om virkelighetsoppfatningen, men utgangspunktet for den sub-diskusjonen var at sammenligningsstudier av skandinaviske land ikke vil si noe om effekten av en fullskala "lockdown", siden ingen av landene gjorde dette. Det var varierende grader av restriksjoner, men ingen skandinaviske land stengte ned helt og innførte portforbud. Hvis man vil se effekten av det tiltaket må man lete andre steder. Har du et problem med det?

    Apropos varigheten av immunitet mot lignende virus med lengre historikk, så er vel dette det seneste på området:
    A key unsolved question in the current coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic is the duration of acquired immunity. Insights from infections with the four seasonal human coronaviruses might reveal common characteristics applicable to all human coronaviruses. We monitored healthy individuals for more than 35 years and determined that reinfection with the same seasonal coronavirus occurred frequently at 12 months after infection.
    Er det annerledes for covid-19? Det er det vel ingen som vet ennå, siden nesten ingen medlemmer av arten homo sapiens har gått så lenge etter første infeksjon. Jeg satser på at eventuell reinfeksjon etter noen måneder enten blir symptomfri eller bagatellmessig, og i så fall er problemet håndterbart, tross alt.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.920
    Antall liker
    19.772
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser at man tyr til ordet "etterpåklokskap" igjen, for å slippe unna kritikk. Etterpåklokskap betyr at ingen tenkte de tankene da man var oppe i situasjonen, hvilket selvsagt er helt feil. FHI gikk mot å stenge skoler og barnehager, flere her inne argumenterte for at det var unødvendig og vi var slett ikke alene om det. Da er det altså ikke etterpåklokskap, men manglende lydhørhet som er problemet. Noe som har vært tilfelle gang på gang de siste 9 måneder. Det går ikke å skylde på at man ikke visste, når all logikk tilsa at man handlet mot bedre vitende.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4


    Infeksjonsklinikken i Malmö er rammet av et voldsomt koronautbrudd blant de ansatte. 70 prosent av de ansatte ved avdelingen er smittet.
    Senger står nå tomme fordi sykehuset mangler personale, avslører svenske Dagens Nyheter.
    – Det viser hvor lumsk dette viruset er, og hvor vanskelig det er å beskytte seg, sier infeksjonsoverlege Johan Tham til avisen.
    Ifølge avisen har 38 sykepleiere og hjelpepleiere, i tillegg til elleve leger, ved infeksjonsklinikken ved Skånes universitetssykehus i Malmö nylig testet positivt.
    Det voldsomme smitteutbruddet innebærer at pasienter må flyttes til andre avdelinger. De ansatte som fremdeles er friske er nødt til å jobbe hardere, og flere har måttet jobbe doble vakter flere dager på rad.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.920
    Antall liker
    19.772
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt ikke bra det som skjer i Sverige. Men det er da mye verre andre steder, som f.eks Belgia. Hva er grunnen til at det ikke tas opp? Kan det være at behovet for å være "bedre" enn svenskene overgår det meste, altså et lillebror-syndrom?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt ikke bra det som skjer i Sverige. Men det er da mye verre andre steder, som f.eks Belgia. Hva er grunnen til at det ikke tas opp? Kan det være at behovet for å være "bedre" enn svenskene overgår det meste, altså et lillebror-syndrom?
    Hvis man virkelig mener at befolkningstetthet har noe med dette å gjøre, så har ikke Sverige så mye å skryte av, selv ikke sammenlignet med Belgia.
    1607937498849.png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Tegnell og Trump har gjort det like «bra».
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.920
    Antall liker
    19.772
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man virkelig mener at befolkningstetthet har noe med dette å gjøre, så har ikke Sverige så mye å skryte av, selv ikke sammenlignet med Belgia.
    Vis vedlegget 681992
    Ingen har noensinne sagt at det bare dreier seg om det. Det er en del av mange årsakssammenhenger, som tidligere er referert mange ganger.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    885
    Torget vurderinger
    1

    Det er ikke overraskende at vestlige land prioriterer å vaksinere sine egne. Vesten fikk denne pandemien som en gave utenfra. Nå har "vi" utviklet en eller flere vaksiner som faktisk fungerer og som er til å stole på. Hvorfor skulle vi ikke prioritere å hjelpe oss selv, før vi hjelper andre? Er det moralsk riktig å la våre egne dø i solidaritet for andre? Muligens et moralsk dilemma, men er alternativet til VG egentlig et bedre alternativ?

    Flere av de landene som "burde" ha blitt priroitert har jo vist at de ikke alltid evner å ta vare på seg selv. Hvorfor skulle vi ikke hjelpe oss selv, før vi påbegynner jobben med å hjelpe andre? Hjelper det å dø i solidaritet for andre?
    Tja, litt usikker på om det å skaffe seg 3 ganger behovet på bekostning av fattigare land er å ta vare på seg sjølv.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er lov å gjengi noenlunde nøytrale data da...
    Screenshot_2020-12-14 COVID-19 death rate vs Population density.png
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Samme data bare linear vs log
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Interessant. Her tror jeg vi ser et eksempel på det man pleide å kalle en "glasskjake". Etter at du har strødd om deg med oneliners med idiotforklaringer og generaliseringer om både den ene og andre, er det til slutt noen som går lei av Stutum-faktene og gir deg litt motstand. Og det tålte du tydeligvis ikke i det hele tatt. Interessant, men ikke helt uventet.

    Nei, da tror jeg snarere jeg kan love at jeg vil ha kortere tålmodighet neste gang, og du kommer ikke til å like responsen, da heller.

    Det der skjer hele tiden og overalt på nett, det er de som er tøffest i kjeften og strør om seg med personangrep og karakteristikker som tåler aller minst selv
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er lov å gjengi noenlunde nøytrale data da...
    Spørsmålet der er hvilke land som har noenlunde sammenlignbar levestandard, helsesystem og kultur. Jeg vil påstå at hvis Sverige synes det er mer relevant å sammenligne seg med Romania og Bulgaria har de et større problem enn jeg trodde. Jeg valgte også å holde de latinske landene i Sør-Europa og Sør-Amerika utenfor, ettersom det er nokså viktige kulturelle forskjeller mht både intimsone ved alminnelig samtale og boligmønster. Jeg droppet også øyene Island og New Zealand, men tok med verdensgjennomsnittet.

    Jeg vil påstå at mitt utvalg var en mer representativ sammenligning enn ditt, når spørsmålet var hvordan Sverige kommer ut sammenlignet med Belgia. Svaret er at de kommer dårlig ut, omtrent som når Belgia sammenlignes med nabolandet Nederland, eller Sverige sammenlignes med nabolandene Finland og Norge.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Spørsmålet der er hvilke land som har noenlunde sammenlignbar levestandard, helsesystem og kultur. Jeg vil påstå at hvis Sverige synes det er mer relevant å sammenligne seg med Romania og Bulgaria har de et større problem enn jeg trodde. Jeg valgte også å holde de latinske landene i Sør-Europa og Sør-Amerika utenfor, ettersom det er nokså viktige kulturelle forskjeller mht både intimsone ved alminnelig samtale og boligmønster. Jeg droppet også øyene Island og New Zealand, men tok med verdensgjennomsnittet.

    Jeg vil påstå at mitt utvalg var en mer representativ sammenligning enn ditt, når spørsmålet var hvordan Sverige kommer ut sammenlignet med Belgia. Svaret er at de kommer dårlig ut, omtrent som når Belgia sammenlignes med nabolandet Nederland, eller Sverige sammenlignes med nabolandene Finland og Norge.
    Poenget er at du trakk en kurve gjennom landene dine for å vise en sammenheng - jeg har vanskelig for å se den kurven i tallene.

    Jeg tok med de fleste større landene i Europa, og synes vel det er like relevant som Australia når vi snakker om Sverige.

    Ja, alle land kommer dårlig ut når man sammenligner de med noen som har færre corondødsfall - og det er jo det eneste målet for suksess i livet har vi lært. Og Sverige kan ikke sammenligned med noen andre enn Norge og Finland. Og Norge er best.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Samme data bare linear vs log
    Vel, hvis du ser godt etter så er det et annet utvalg.
    Asbjørn har valgt ut de landene som har lave dødstall, for å få landene som er styrt av idioter (Sverige, USA, UK) langt utenfor kurven.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    De er nå engang der de er men begge viser da det samme sånn govt sett
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De er nå engang der de er men begge viser da det samme sånn govt sett
    Det er forøvrig interessant å la en "time lapse" på den kurven, hvor du ser veldig mange av de andre Europeiske landene flyter oppover.

    VG listen viser feil dødelighet i Sverige ( viser 3,9, mens den er vel tett på 10 nå), men selv om vi bruker 10, så er det fortsatt 24 Europeiske land med høyere dødelighet de siste 14 dagene.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tja, litt usikker på om det å skaffe seg 3 ganger behovet på bekostning av fattigare land er å ta vare på seg sjølv.
    Det er jo «vår» vaksine - så det er ikke på bekostning av andre. Men, det er ikke uten videre veldig solidarisk, selv om det er rasjonelt med en sikkerhetsbuffer på vaksiner tilgjengelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn har valgt ut de landene som har lave dødstall, for å få landene som er styrt av idioter (Sverige, USA, UK) langt utenfor kurven.
    Og Belgia. Som er så nær en "failed state" som man kommer i Vest-Europa, hele landet et resultat av en konflikt om den spanske arverekkefølgen og med håpløs administrasjonskultur i tospråklighetens navn. Sammenligningen Belgia-Nederland er like interessant som sammenligningen Sverige-Finland/Norge/Danmark, omtrent av de samme grunnene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ser ut til at de har regnet ca 8 år gjenværende levetid for samtlige som har dødd av Corona. Det synes litt høyt når over halvparten bodde på sykehjem og gjennomsnittsladeren var 85 år for kvinner og 80,4 år for kvinner.

    Man kan jo sammenligne tallene med andre ting som fortsatt skjer i samfunnet. Dette er tapte leveår årets første 6 mnd i Sverige (Altså et halvt år)
    • Kreft har høyest tapte leveår med litt over 150 000
    • Hjertesykdommer nest flest med ca 115 000.
    • Ytre årsaker kommer på tredjeplass med ca 55 000 (ulykker/drap/selvmord),

    Så, selv når man regner 8 tapte leverår i snitt for alle coronadøde, så vil man for hele 2020 fortsatt ikke komme inn på topp 3 for første halvår når man ser på tapte leverår.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De har ikke publisert noe preprint, så jeg vet ikke mer enn det som står i artikkelen. Du kan evt kontakte forskerne, finne ut hvilket tidsskrift artikkelen er sendt til, kontakte redaktøren og melde deg frivillig som peer reviewer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.920
    Antall liker
    19.772
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva slags forskere er det som ikke vet at gjennomsnittlig levetid på aldershjem er rundt 2 år? Da er altså det maksimale tapte leveår 2 år for hver enkelt beboer på en slik instutisjon. I virkeligheten mindre, siden vi må gå ut i fra at flere av de allerede hadde vært der en stund.

    Når det gjelder corona, kan man tydeligvis ikke stole på forskere en gang.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.920
    Antall liker
    19.772
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Typisk eksempel på at tallene sier mer om det som ikke er tatt med, enn det som er. Skal det være noen mening i dette, må man også skille mellom de som bor på aldersinstutisjon og de som ikke gjør det. Det må også skilles mellom de som har underliggende sykdom og de som ikke har det, siden førstnevnte vil ha kortere gjenværende levetid enn friske.

    Tallknusere slutter aldri å forundre meg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.436
    Antall liker
    35.238
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje du også burde melde deg frivillig som peer reviewer for den studien fra forskerne i Tromsø, siden du ser ut til å ha store innvendinger mot metodikken i en forskningsartikkel ingen av oss har lest ennå?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn