Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne fascinasjonen for Sverige er, eh, fascinerende. Det samme kan sies om at tiltak i Norge tilsynelatende ikke skal diskuteres- dersom man da ikke mener de burde vært strengere. Tiltak er visstnok utenfor politisk sfære.


    Som tidligere nevnt; ikke ofte jeg er enig med Frp. Men her har de helt rett. FHI mener altså at 7 dager i karantene er nok, og at det kan være ulovlig å gå utover det som er nødvendig. Likevel nekter Høie å bøye seg; "dette skal vurderes siste halvdel av januar". Som vanlig; når noe er bestemt, evner de ikke å ha et dynamisk forhold til det. "Det bare er slik". Likevel er de aller fleste strålende fornøyd. Denne flokkmentaliteten, og hvordan innbyggerne fant seg i unødvendige tiltak, vil det bli svært interessant å lese avhandlinger om i årene som kommer.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Knekker litt av Corona hotell, de kunne si d rett ut...Stordalen trenger kr, gutten har ikke til salt i maten
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    De prøver etterhvert å knipe til her og der - men ikke akkurat raske på avtrekkeren. Og det viser jo dødstallene...


    SVENSKA PANDEMILAGEN KAN SKYNDAS PÅ

    Regeringen vill skynda på den nya tillfälliga pandemilagen som kan möjliggöra stängning av köpcentrum, rapporterar Sveriges Radios "Ekot". Det ska vara ett komplement till de nya åtgärder som redan har införts.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    .
    Giesecke sier at strategien har fungert (!) Han vil ikke uttale seg eller sammenligne med andre land mitt under pandemien. Det var han mer enn villig til i våres da han gikk høyt på banen og proklamerte at Norge ville ta igjen Sverige i antall døde, og kom etterhvert med flere utsagn om hvordan det gikk eller ville gå i andre land.
    Han tenker mer på prinsipper og å beskytte Tegnells og sitt eget ettermæle, enn på å beskytte sin egen befolkning mot viruset. Iskaldt, følelsesløst og tragikomisk på samme tid. Det er oppsiktsvekkende at en tidligere statsepidemiolog har så liten respekt for liv. En skam for Sverige. Jeg har ikke blitt veldig provosert av noen myndighetspersoner under pandemien, bare uenig og forundret. Men denne falske drittsekken klarer å provosere meg. Minner mye om Trump i måten han nekter å innrømme fakta på.
    Giesecke og i noen grad Tegnell lider av overconfidende. Det er en bias som ofte rammer ledere, noen ganger også fagfolk viser det seg. De to her er begge deler. Et godt råd er å alltid ta det med en klype salt når eksperter påberoper seg viten om hva som kommer til å skje, i dette tilfelle at flokkimmunitet er rett rundt hjørnet hele tiden.

    Det er nok enklere å spå været 1/2 år frem i tid enn statusen på en pandemi, for å si det sånn.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sverige har ikke hatt fler døde i november siden 1918. Jeg tipper, når året er omme, at det ender med markant overdødelighet.
    Logikk og regneferdigheter er ikke alltid på topp hos de som skal krisemaksinere.

    Googlet og fant denne:

    Så dødeligheten i november 2020 var altså 8088/10300 = 78,5 pr 100k innbygger.
    Fra samme artikkel:

    I år 2002 døde det 7729. Justert for befolkning blir det 7729/8909 = 86,7 pr 100 k innbygger.,

    Så det måtte ha dødd nesten 850 flere i november i år, for å ha samme dødelighet som november 2002. Men for all del det er mange her som vil like sammenlgining med spanskekrigen. Da var forresten dødeligheten 16 600/5800 = 286/pr 100 k - men tviler på at snittalderen var 85 år.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Sverige, USA og England er stjerner som funkler når det kommer til håndtering av corona, ikke sant OMF?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    OMF,

    Du er flink med tall, så du skjønner sikkert selv at relativt store tragedier kan begraves i statistikk. Men du trenger kanskje en påminnelse....🙃
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF,

    Du er flink med tall, så du skjønner sikkert selv at relativt store tragedier kan begraves i statistikk. Men du trenger kanskje en påminnelse....🙃
    Sant det.
    Er ikke så lett å se at det er fem ganger flere som har tatt livet av seg enn som har dødd av Corona i 2020 for aldersgruppen under 60 år i Sverige i år.

    Jeg har ikke finregnet på det, men med korrelasjonen mellom arbeidsledighet og selvmord, vil økt arbeidsledighet i Sverige trolig gi omtrent like mange selvmord som coronadøde for gruppen under 50 år.

    Det blir jo ingen idrett for noen over 20 år i Norge på en stund. Finner du det i statistikken. Eller hva med de ca 50 000 som hele tiden sitter i karantene..?
    Ensomhet blant ungdom...?
    De som faller utenfor?

    Hvor finner du disse.....?


    Coronadødsfall føler jeg vel at det er tilstrekkelig med statistikk på - tror ikke noe blir begravd der. Der har du jo fått "dashboardet" ditt i alle aviser.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Denne fascinasjonen for Sverige er, eh, fascinerende. Det samme kan sies om at tiltak i Norge tilsynelatende ikke skal diskuteres- dersom man da ikke mener de burde vært strengere. Tiltak er visstnok utenfor politisk sfære.


    Som tidligere nevnt; ikke ofte jeg er enig med Frp. Men her har de helt rett. FHI mener altså at 7 dager i karantene er nok, og at det kan være ulovlig å gå utover det som er nødvendig. Likevel nekter Høie å bøye seg; "dette skal vurderes siste halvdel av januar". Som vanlig; når noe er bestemt, evner de ikke å ha et dynamisk forhold til det. "Det bare er slik". Likevel er de aller fleste strålende fornøyd. Denne flokkmentaliteten, og hvordan innbyggerne fant seg i unødvendige tiltak, vil det bli svært interessant å lese avhandlinger om i årene som kommer.
    Hvorfor er det så viktig for deg at det skal skje midt i jula, når det er ekstra vanskelig å mobilisere nok og evt ekstra kapasitet?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke viktig for meg som individ; jeg klarer meg helt fint. Derimot er det viktig for oss som samfunn at tiltak ikke er mer inngripende enn de strengt tatt trenger å være.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.508
    Antall liker
    862
    Torget vurderinger
    1
    Sant det.
    Er ikke så lett å se at det er fem ganger flere som har tatt livet av seg enn som har dødd av Corona i 2020 for aldersgruppen under 60 år i Sverige i år.

    Jeg har ikke finregnet på det, men med korrelasjonen mellom arbeidsledighet og selvmord, vil økt arbeidsledighet i Sverige trolig gi omtrent like mange selvmord som coronadøde for gruppen under 50 år.

    Det blir jo ingen idrett for noen over 20 år i Norge på en stund. Finner du det i statistikken. Eller hva med de ca 50 000 som hele tiden sitter i karantene..?
    Ensomhet blant ungdom...?
    De som faller utenfor?

    Hvor finner du disse.....?


    Coronadødsfall føler jeg vel at det er tilstrekkelig med statistikk på - tror ikke noe blir begravd der. Der har du jo fått "dashboardet" ditt i alle aviser.
    ngen idrott?Eg har høyrd rykter om at det er mogeleg å trena åleine....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Sant det.
    Er ikke så lett å se at det er fem ganger flere som har tatt livet av seg enn som har dødd av Corona i 2020 for aldersgruppen under 60 år i Sverige i år.

    Jeg har ikke finregnet på det, men med korrelasjonen mellom arbeidsledighet og selvmord, vil økt arbeidsledighet i Sverige trolig gi omtrent like mange selvmord som coronadøde for gruppen under 50 år.

    Det blir jo ingen idrett for noen over 20 år i Norge på en stund. Finner du det i statistikken. Eller hva med de ca 50 000 som hele tiden sitter i karantene..?
    Ensomhet blant ungdom...?
    De som faller utenfor?

    Hvor finner du disse.....?


    Coronadødsfall føler jeg vel at det er tilstrekkelig med statistikk på - tror ikke noe blir begravd der. Der har du jo fått "dashboardet" ditt i alle aviser.
    Jeg har fortsatt den hypotesen at korona har verre effekter jo mindre man foretar seg for å kontrollere smittespredningen. Mange av de tingene du bekymrer deg for - og jeg og - skjer uansett, men jeg tror det bare blir verre jo lengre msn lar smitten gå.

    Når det gjelder idrett:
    Som gammel orienteringsløper ser jeg at den idretten har funnet en måte å holde koken på som fungerer. Det samme gjelder golf som jeg har drevet med de siste 30 årene. Det er også bra trykk på løping og friidrett og en rekke andre idretter.

    Jeg kan forstå at de som driver med fotball og andre lagidretter er frustrerte, men det finnes alternativer. Og de som er gode i fotball kan lykkes andre steder - og når det gjelder seriøs satsing så ligger mange av de individuelle idrettene milevis foran feks fotball. Spesielt de typisk norske satsingsidrettene. Så send guttene dine på nye utfordringer. Worst case er at de kommer tilbake til fotballen med en mye bedre forståelse sv hva som kreves for å lykkes ... kanskje også med et nytt perspektiv.

    Jeg synes forøvrig det var egoistisk og uklokt at det norske landslaget i langrenn permiterte wc. De som er i posisjon til å holde hjulene i gang bør gjøre det de kan ... innen rimelighetens grenser.

    Når alt det er sagt: Sverige ville hatt noen tusen færre døde av covid - med de samme tiltakene og i det samme omfanget ..: hvis de bare hadde gjort nøyaktig de samme tingene 1-2 måneder tidligere ... nå i høst og i våres.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ngen idrott?Eg har høyrd rykter om at det er mogeleg å trena åleine....
    Ja, men hvis ungdommen og yngre voksne sliter med ensomhet - hva tenker du da? At du liker å ta deg en tur i skogen...?
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Sant det.
    Er ikke så lett å se at det er fem ganger flere som har tatt livet av seg enn som har dødd av Corona i 2020 for aldersgruppen under 60 år i Sverige i år.

    Jeg har ikke finregnet på det, men med korrelasjonen mellom arbeidsledighet og selvmord, vil økt arbeidsledighet i Sverige trolig gi omtrent like mange selvmord som coronadøde for gruppen under 50 år.

    Det blir jo ingen idrett for noen over 20 år i Norge på en stund. Finner du det i statistikken. Eller hva med de ca 50 000 som hele tiden sitter i karantene..?
    Ensomhet blant ungdom...?
    De som faller utenfor?

    Hvor finner du disse.....?


    Coronadødsfall føler jeg vel at det er tilstrekkelig med statistikk på - tror ikke noe blir begravd der. Der har du jo fått "dashboardet" ditt i alle aviser.
    Hvor har du funnet selvmordsstatistikken i Sverige for 2020?
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Ok. Er spent på hva tallene vil vise. Så langt kan det virke som antall selvmord går ned i Norge...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvmord, ja. I snitt tar 650 personer livet av seg selv hvert år i Norge. Skulle likt å se den dagen samfunnet går helhjertet inn for å unngå det. 300-400 milliarder hadde nok hjulpet på forskning, forebygging og tilrettelegging av tiltak for å unngå mange av de. Gratis psylolog, gratis oppfølging av én heltidsansatte pr person i faresonen (noe som virkelig hadde monnet) , tilrettelegging av arbeid osv.

    Edit til goggen; foreløpig nedgang, men neppe varig. Det er slik med psykiske lidelser, at valget om å ta sitt eget liv er noe som vokser fram over tid. Varig svært høy arbeidsledighet, konkurser, mangel på sosial kontakt, mangelfull hjelp, at svært mange virker til å kun være opptatt av å ikke dø av corona og ikke har én tanke for andres problemer osv vil nok få den statistikken til og nå uante høyder de nærmeste årene.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ok. Er spent på hva tallene vil vise. Så langt kan det virke som antall selvmord går ned i Norge...
    Poenget var å sette tallene i sammeng.

    Selvmord er toppen av isberget. Jeg vil tro du er enig i at redsel, arbeidsledighet, karantener og alskens forbud ikke er bra for den mentale folkehelsen.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Poenget var å sette tallene i sammeng.

    Selvmord er toppen av isberget. Jeg vil tro du er enig i at redsel, arbeidsledighet, karantener og alskens forbud ikke er bra for den mentale folkehelsen.
    Joda, skjønte poenget ditt.

    Det var ikke ment polemisk. Jeg er bare interessert i hva selvmordstallene vil vise.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Veldig spekulativt å sammenlikne covid med selvmord. Jeg vet ikke hvorfor folk velger å ta livet av seg, men vi hadde nok brukt mye mer penger på det hvis det sto på penger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gro får en del omtale i Sverige i dag.
    Gro Harlem Brundtland: ”Hur är detta möjligt?”
    Brundtland anser att Folkhälsomyndigheten med statsepidemiologen Anders Tegnell i spetsen har gjort långt ifrån tillräckligt i sina rekommendationer för att bekämpa smittspridningen i Sverige.

    – Det är häpnadsväckande att de så länge har följt de bedömningar som Folkhälsomyndigheten har gjort, säger Brundtland till VG.

    Gro Harlem Brundtland hyllar beslutet att skärpa restriktionerna i Sverige ytterligare, men lägger ändå största delen av skulden för landets höga dödssiffror jämfört med de nordiska grannarna på de ledande politikerna.

    – Jag har tittat på utvecklingen, skakat på huvudet och frågat mig själv: Hur är detta möjligt? Det är en sak hur Anders Tegnell har bedömt situationen, men Sverige är ett land med en regering och en riksdag, säger Brundtland till VG.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Veldig spekulativt å sammenlikne covid med selvmord. Jeg vet ikke hvorfor folk velger å ta livet av seg, men vi hadde nok brukt mye mer penger på det hvis det sto på penger.
    Her kan du lese litt om ressursmangel, folk i kø, folk som ikke blir innlagt osv pga økonomi.


     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Veldig spekulativt å sammenlikne covid med selvmord. Jeg vet ikke hvorfor folk velger å ta livet av seg, men vi hadde nok brukt mye mer penger på det hvis det sto på penger.
    Hva er spekulativt med å sammenligne pengebruk på covid med andre områder som også trenger penger fra det offentlige. Kan ikke huske at du har kommentert sammenligninger med krigen som spekulative.

    Ole_Martin har jo lagt ut et par linker.

    Psykiatrien i Norge skriker etter penger. Det samme gjør rusomsorgen. Og kriminalomsorgen. Det er vel noen som har sagt at man skal bedømme et samfunn etter hvordan de behandler sine svakeste.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Med vinter-Covid og Brexit på trappene burde man vel ha funnet veien ut av London forlengst.
    Bare så synd at mange faktisk bor der.
    Men de kan vel reise på hytte eller til feriehuset - for alle har vel et alternativt sted å bo som man kan flytte til for å unngå coronarestriksjoner.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Hva er spekulativt med å sammenligne pengebruk på covid med andre områder som også trenger penger fra det offentlige. Kan ikke huske at du har kommentert sammenligninger med krigen som spekulative.

    Ole_Martin har jo lagt ut et par linker.

    Psykiatrien i Norge skriker etter penger. Det samme gjør rusomsorgen. Og kriminalomsorgen. Det er vel noen som har sagt at man skal bedømme et samfunn etter hvordan de behandler sine svakeste.
    Det han mente er at penger i mindre grad stopper folk fra å ta livet sitt. Millionærer tar livet sitt også. Ikke så lett å bare hive ut penger for å få ned antall selvmord. Og mange oppsøker ikke psykisk hjelp om den er aldri så tilgjengelig. Selvmord er utrolig komplekst, og det at du trekker fram dette hele tida er noe kynisk og har liten relevans til coronapandemien. Dette er noe du har begynt mer og mer med i det siste. Er det fordi grafer og tabeller nå viser at du har bommet på alle spådommene dine og de ikke er så interessante å poste lengre? Nå virker du mest opptatt av selvmord, hjerteinfarkt og alle andre ting som tar liv for å bagatellisere pandemien. For meg framstår det litt desperat og pinlig.

    Utflatingen i Sverige fortsetter. "Bare" 14% økning på IVA siste 7 dager.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det han mente er at penger i mindre grad stopper folk fra å ta livet sitt. Millionærer tar livet sitt også. Ikke så lett å bare hive ut penger for å få ned antall selvmord. Og mange oppsøker ikke psykisk hjelp om den er aldri så tilgjengelig. Selvmord er utrolig komplekst, og det at du trekker fram dette hele tida er noe kynisk og har liten relevans til coronapandemien. Dette er noe du har begynt mer og mer med i det siste. Er det fordi grafer og tabeller nå viser at du har bommet på alle spådommene dine og de ikke er så interessante å poste lengre? Nå virker du mest opptatt av selvmord, hjerteinfarkt og alle andre ting som tar liv for å bagatellisere pandemien. For meg framstår det litt desperat og pinlig.

    Utflatingen i Sverige fortsetter. "Bare" 14% økning på IVA siste 7 dager.
    Vel, vi er uenig om tilstanden i norske helsevesen. Det er veldig mange som ikke får den hjelpen de trenger. Jeg tror ikke millionærer som ikke oppsøker hjelp utgjør en veldig stor andel av selvmordsstatistikken. Psykiatrien er veldig kompleks og jeg tror egentlig det er tverrpolitisk enighet om at den er underfinansiert. Det er veldig mange som rammes rundt de som sliter, og ting går gjerne i arv til barna igjen. Så er det ofte knyttet mot rus - en annen sektor som er underfinansiert. Og mange gjør lovbrudd og havner inn i kriminalomsorgen. Jeg mener at vi hadde fått langt mer igjen for pengene ved å satse mot de svakeste i samfunnet. Det er faktisk ingen stor folkehelsekrise at 5% av sykehjemsbeboerne et år dør av Corona istedenfor lungebetennelse/demens/etc.

    At jeg skriver om kreft, hjertesykdom og andre ting er for å sette ting litt i perspektiv. Enkelte fremstiller utviklingen i Sverige (Og resten av Europa vil jeg anta da) som om befolkningen blir slaktet ned. Det er nesten like mange som har fått påvist kreft i år som det er folk har testet positivt for Corona i Norge.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det blir vel ikke noe mer penger til psykiatri eller bedre kreftbehandling av å fylle opp sykehusene med corona pasienter?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ganske mange krefttilfeller som ikke blir oppdaget for tiden pga at folk er redde for å gå til legen, mange av disse vil dø tidligere enn de ellers kunne ha gjort. Dette er vel bare en av veldig mange konsekvenser av veldig ensidig informasjon fra myndighetene og tilsvarende ensidig dekning av dette i media.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    C

    cruiser

    Gjest
    Ville det problemet vært bedre med en mer omfattende spredning av corona?

    Pandemi er vel stort sett noe drit, men det er noe ulogisk når mer pandemi skal løse alle problemene man har med pandemien I utgangspunktet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det blir vel ikke noe mer penger til psykiatri eller bedre kreftbehandling av å fylle opp sykehusene med corona pasienter?
    Nei, men hvis du prøver å tenke litt snarere enn å bare slenge spydigheter - så kan det være andre sammenhenger. Holden rapporten er et godt sted å starte, men det er klart - hvis hovedfokuset er slenge spydigheter, så finner du kanskje ikke ammunisjon der.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har tittet litt på Holden rapporten tidligere, og det er lite dekning for sludderet ditt i denne 6 måneder gamle samfunnsøkonomiske analysen også.

    I tillegg har du stort sett styrt i feil retning i hvert eneste veiskille siden mars, så det er kanskje på tide å jekke seg ned litt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn