Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    For mange er det nok helt topp også. Hilsen oss introverte. Alle er ikke støpt i samme skjeen.
    I call bullshit. Digital undervisning er helt topp? BIG NOPE!

    Introverte trenger også sosial stimuli. Introverte synes også det er greit å komme ut av husets fire vegger. Introverte synes også det er kurant å gå på forelesninger. Introverte synes også det er kjekt med faglige diskusjoner i kollokviegrupper. Introverte vil gjerne diskutere siste TV-program, sportshendelse, nyheter med medstudenter. Introverte vil også spille noen runder president i lunsjen. Introverte får også brakkesyke.

    Som du sier, så er ikke alle støpt i samme skjeen. Noen takler situasjonen bedre enn andre, men at introvertre skal synes dette er helt topp? Nope. De takler det bare bedre enn ekstroverte.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Som introvert som spiser lunsjen ved pulten, bruker støykanselerende øretelefoner for å lukke ute kolleger og unngår fellesarealene for alt det er verdt så er jeg ikke enig i at alle har et veldig stort behov for hva du nevner. Vi er sikkert ikke noen form for flertall, men for mange av oss det gjelder har korona vært ganske befriende.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei, du tilhører nok ikke flertallet blant introverte, nei.

    Jeg har til gode å høre én student som synes stengte campuser og digitalundervisning er å foretrekke. Har hørt flere være fornøyd med hjemmeeksamen grunnet alle mulige hjelpemidler, men det blir noe helt annet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Foretrekke å foretrekke, vet ikke jeg. Utgangspunktet for argumentet mitt var at det er langt fra alle som syns det er helt krise og lider veldig.

    For samfunnet er corona litt krise, men for meg helt personlig har corona vært helt topp. Spesielt nå med de siste restriksjonene som begrenser hvor mange kjærringa kan dra i hus.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Står i pressemeldingen.

    Mellan den 1 januari och den 30 november i år dog 87 511 personer i Sverige, enligt den preliminära statistiken. Det är 4 859 dödsfall fler än genomsnittet för motsvarande period under åren 2015–2019.

    Her er ikke Desember med ettersom pressemeldingen kom 14nde,men det er lite som tyder på at desember trakk nevneverdig ned.

    Innvandringen var lav, det samme med fødsler. Det er tatt høyde for i de tallene.
    De tallene er absolutte tall - ikke pr capita.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Som introvert som spiser lunsjen ved pulten, bruker støykanselerende øretelefoner for å lukke ute kolleger og unngår fellesarealene for alt det er verdt så er jeg ikke enig i at alle har et veldig stort behov for hva du nevner. Vi er sikkert ikke noen form for flertall, men for mange av oss det gjelder har korona vært ganske befriende.
    Hvorfor er du her da, selv etter å blitt utestengt flere ganger?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tallene fortsetter å fall i Sverige.

    Det kan synes som denne ferieturen til Dan Elliason ikke påvirker like mye som enkelte andre turer som er blitt som forklaring.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Som introvert som spiser lunsjen ved pulten, bruker støykanselerende øretelefoner for å lukke ute kolleger og unngår fellesarealene for alt det er verdt så er jeg ikke enig i at alle har et veldig stort behov for hva du nevner. Vi er sikkert ikke noen form for flertall, men for mange av oss det gjelder har korona vært ganske befriende.
    Da er vi 2.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg oppfatter vel at man skal følge smitteverntiltak i solidaritet med de som kan bli hardt rammet av Corona.

    Hvordan er det med solidariteten med de som rammes hardt av tiltakene..? Vil vel anta at dere to fint kan sitte hjemme alene også uten smitteverntiltak?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    du sa det går bra med de som snart skal ut i arbeidslivet. Jeg er ikke helt enig. Det går bra med de beste selvsagt. Og de det ikke går bra med har sluttet for lengst. Så det er en survivor bias ute og går også.

    Studiesituasjonen... Ja, den er ikke god der universiteter og høgskoler har blitt påtvunget hjemmeundervisning og studenter må sitte på hybelen sin dag ut og dag inn.

    Jeg misunner ingen å være student i disse tider. Hverken de som begynte sine studier i høst eller de som skal fullfører sin masteroppgave. Jeg leser twitter-meldinger om folk som skulle ha levert for leeeeenge siden, hvor det ikke er nubbesjans. For studenter midt i løpet... Å sitte på zoom dag ut og dag inn er uinspirerende. Husk også at studenter sjeldent har egnet hjemmekontor. Å ikke kunne samles verken på lesesal eller pub for å diskutere fag og livet er ugunstig.

    Jeg kjenner folk som skulle hatt kjemilab i fjor høst. Det ble det dårlig med, så de fikk fiktive labresultater utlevert for å skrive rapport.

    Studentene ble lovet undervisning på campus, fordi fysisk nærvær er ekstremt viktig for både trivsel og læring, men nå må de igjen gjøre det beste ut av digital undervisning.
    Hvis det er meg du prøver å overbevise så hjelper det med mindre skråsikre generaliseringer når du kun støtter deg til anektoder, og mer presis gjengivning av hva jeg har skrevet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For meg er det ihvertfall åpenbart at barna rammes ganske hardt av coronarestriksjoner.
    • Jeg er helt sikker på at undervisningen blir dårligere med ulike varianter av hjemmeskole/nettskole
    • Jeg er helt sikker på at lærerne bruker ganske mye tid på ulike smitteverntiltak - som gjør at de får mindre tid til det de egentlig skal
    • Jeg er helt sikker på at det er uheldig for barn/ungdom å ikke møtes i klasserom, tulle, prate, bryte meninger som det så fint heter
    • Jeg er helt sikker på at det er uheldig for barn/ungdom å få såpass sterke restriksjoner på hvem de kan være sammen med i friminutt/skole/fritid. Det er ikke så kult når bestevennen din er på en annen kohort og dere overhodet ikke kan treffes på 6 uker, og håpe at dere kommer på samme kohort neste gang.
    • Jeg er helt sikker på at det er uheldig for barn/ungdom at stort sett alt som er gøy er avlyst (sport/lek/bursdag/fest/++)
    • Jeg er helt sikker på at det er veldig mange som har det vanskelig som har fått avlysninger fra sine i hjelpeapparatet.
    Summen av dette er selvsagt at mange har fått det veldig mye vanskeligere - vi kan sikkert diskutere om det er et jævla stort problem eller bare et kjempestort problem. Men - at det er et problem er meningsløst å diskutere, og asosiale menn som trives med å krangle på internett og helst slippe å treffe andre mennesker er ikke representativt for ungdommen og har åpenbart ikke all verdens evne til å sette seg inn i deres situasjoner.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvis det er meg du prøver å overbevise så hjelper det med mindre skråsikre generaliseringer når du kun støtter deg til anektoder, og mer presis gjengivning av hva jeg har skrevet.
    Tekna, NITO og andre fagforeninger er rimelig bekymret for sine studenter, så det er ikke bare anekdoter. Allerede i vår var det bekymringer på hjemmeundervisning.

    Det er selvfølgelig ganske kipt for tiden med alle restriksjonene, men det er ikke gitt at covid gjør at det går dårlig med de som snart skal ut i arbeidslivet. De hadde masse trening med "normal" undervisning og normal sosial interaksjon fra før, og nå har de fått med seg en ballast og en kompetanse på bruk av digitale flater som ingen før dem har hatt. Det kan fort gå bra. Folk er mye mer tilpasningsdyktige enn enkelte her synes å tro.
    Nei, selvsagt er det ikke gitt at det går dårlig med alle. Det sier seg selv. Det har alltid vært og vil alltid være slik at de ressurssterke klarer seg fint. Og skulle det gå dårlig med dem nå under pandemien, så har de enormt støttenettverk rundt seg. Ressurssterke foreldre som vet hvor det er hjelp å få. Utfordringen er at ikke alle er like ressurssterke, og flere av de som nå er studenter vil havne utenfor arbeidslivet for godt grunnet korona-pandemien. Jeg snakker om studenter som sliter i dag, de som i normale tider ville ha karret seg i havn og kommet seg ut i jobb. Disse som næringslivet gjerne velger sist i normale tider. Nå avbryter flere av dem studiene, får (flere) hull i cv-en og/eller pådrar seg (flere) sykdommer. De havner utenfor arbeidslivet og inn i NAV-systemet og kommer seg ikke ut.

    Korona forkludrer livet til svært mange studenter og unge.


    Blant studentmassen er det survivor bias. De som ikke takler hjemmeundervisning har allerede sluttet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Nå er det jo sånn at det er de ekstroverte som dominerer. Og alt skal fungere på deres premisser. Hvis man må greie seg på egen hånd en stund er de plutselig katastrofe. De ekstroverte får alt lagt opp i hendene hele tiden, og hvis de må tilpasse seg er det fryktelig. Vi som er introverte har måttet fungere i en verden som er tilrettelagt for de ekstrovert i alle år. Og så brukes ordet "asosial" hvis man er introvert, kanskje fordi ordet "asosial" er beheftet med noe negativt.

    Jeg underviser mye, og aldri har jeg fått så bra resultater i fagene som i år. Aldri har jeg hatt mindre frafall. Men slikt nevnes ikke noe sted. Vel, nå er det nevnt her.

    PS: Jeg har ingen problemer med å skjønne at for noen er det vanskelig. At folk som har vært utenfor arbeidslivet i en lengre periode grunnet covid-19 vil kunne ha problemer med å komme i arbeid igjen skjønner jeg også.

    Men ikke glem at det er de (mange?) som ikke fungerer i større grupper. Som ikke blir invitert med i arbeidsgrupper fordi de ikke fungerer særlig bra når gruppene blir større enn 3-4 personer som de kjenner godt. Som sitter stille og ikke sier noe, ikke fordi de ikke har meninger eller kunnskaper, men fordi de ikke vil/kan trekke oppmerksomhet mot seg. Som trenger en pause for å ta seg igjen når 30 minutter sammen med noen er mer enn nok og man føler seg helt tom og trenger å hente energi, og den får man definitivt ikke av å være sammen med andre. Som derfor spiser sin lunsj på kontoret og maks greier 15-20 minutter på lunsjrommet? Som ville bli fullstendig gal av å måtte jobbe i et kontorlandskap. Og som føler at hjemmekontor er en gave fra oven.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Storebrand eller hvem det nå var regnet med en økning i uføre på ca 10% basert på at mange blir utenfor arbeidslivet i lang tid nå om dagen. Etter finanskrisen økte det visstnok med 20% - det er da en konsekvens av økt arbeidsledighet basically.

    Empirien er vel ganske klar på at mår man bikker ca 6 måneder utenfor arbeidslivet så begynner det å bli vanskelig å komme seg inn igjen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Storebrand eller hvem det nå var regnet med en økning i uføre på ca 10% basert på at mange blir utenfor arbeidslivet i lang tid nå om dagen. Etter finanskrisen økte det visstnok med 20% - det er da en konsekvens av økt arbeidsledighet basically.

    Empirien er vel ganske klar på at mår man bikker ca 6 måneder utenfor arbeidslivet så begynner det å bli vanskelig å komme seg inn igjen.
    Engasjerte meg i jobbsjansen (innvandrerkvinner inn i arbeidslivet) tidligere. Det jeg erfarte var at hvis personen er godt voksen og har vært lenge utenfor arbeidslivet så er det nær umulig å få personen til å fungere i en stilling på det nivået personen bør ha ut fra utdanning og tidligere erfaring.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Engasjerte meg i jobbsjansen (innvandrerkvinner inn i arbeidslivet) tidligere. Det jeg erfarte var at hvis personen er godt voksen og har vært lenge utenfor arbeidslivet så er det nær umulig å få personen til å fungere i en stilling på det nivået personen bør ha ut fra utdanning og tidligere erfaring.
    Kan ikke relatere denne direkte til det du skriver men min erfaring er at språkbeherskelse er prioritet #1. Var innom et apotek der der ekspidenten åpenbart kom fra et eller annet muslimsk Afrika. Jeg skjønte faen ikke hva hun sa og etterhvert måtte annet personell bistå. Generelt mener jeg å beherske N språket er noe av det aller viktigste. Ja, jeg er kjent med at mange Nvandrere har bra utdannelse og relevant erfaring. Har opplevet det stikk motsatte og, det var en med garantert afrikansk opprinnelse ved et annet apotek som snakket 100% norsk og var usedvanlig dyktig og kundevennlig.

    Mine 2 Dispril....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^

    Man kan bli sint av mindre.
    Hvor vanskelig er det for myndighetene å forutse at gamle skrøpelige mennesker ikke vil tåle forventede bivirkningene. Har de virkelig så dårlig fantasi at de må vente på at dødsfallene har skjedd før preventive tiltak iverksettes? Det virker slik.

    Hvordan tror myndighetene at folkets tillit til dem nå påvirkes? Det virker som om de nok en gang ble overrasket av det åpenbare og nå må justere seg inn.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Svenskene presterer nå like mange døde på to dager som Norge har totalt.

    Skjermbilde 2021-01-14 kl. 14.05.40.png

    Foregående døgn:

    Skjermbilde 2021-01-13 kl. 14.25.22.png
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Kanskje vi skal rydde kraftig opp i den sosial-dumping businessen som vi har her i Norge? 45 av 50 bedrifter takker nei til karantenehotell.

    De skummer fløten og tjener gode penger, der nordmenn må ta regningen, først med race-to-the-bottom på arbeidsmiljø, trygghet og lønn, men nå også med koronatiltak som direkte følge av at disse bedriftene skal tjene gode penger på vår bekostning. Bedriftene lemper kostnad etter kostnad på samfunnet.

    Nei til EØS i godeste brexit-stil blir mer og mer fristende når vi ser konsekvensene. Jeg har full forståelse for at britene sa nei til EU. Hvermannsen må hele tiden plukke opp regningen som de øverst på stigen slenger ned til dem.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det finnes grad av introversjon, Larson. Introverte er ikke en homogen gruppe. Jeg generaliserer mye i dette svaret, men du tar altså ganske mye feil i det du skriver.
    Introverte trenger også sosial stimuli.
    Ja, men ikke massevis og hele tiden. Det holder å treffe noen man kjenner veldig godt en gang i blant.
    Introverte synes også det er greit å komme ut av husets fire vegger.
    Ja, og det er ikke noe problem under covid-19. Bare å gå en tur det - holde avstand.
    Introverte synes også det er kurant å gå på forelesninger.
    Både og. Ikke hvis forelesningen krever stor deltagelse fra studentene, som det nå er populært å mene at de skal.
    Introverte synes også det er kjekt med faglige diskusjoner i kollokviegrupper.
    Hvis gruppen er liten og man kjenner deltagerne godt. Og at kollokviene ikke varer for lenge.
    Introverte vil gjerne diskutere siste TV-program, sportshendelse, nyheter med medstudenter.
    Nei, ikke nødvendigvis
    Introverte vil også spille noen runder president i lunsjen.
    Nei. Er du introvert vil du helst være alene i lunsjen.
    Introverte får også brakkesyke.
    Det kan jo være. At noen med en lett form for introversjon vil kunne få det stemmer sikkert, men jeg tviler på at det er generelt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^

    Man kan bli sint av mindre.
    Hvor vanskelig er det for myndighetene å forutse at gamle skrøpelige mennesker ikke vil tåle forventede bivirkningene. Har de virkelig så dårlig fantasi at de må vente på at dødsfallene har skjedd før preventive tiltak iverksettes? Det virker slik.

    Hvordan tror myndighetene at folkets tillit til dem nå påvirkes? Det virker som om de nok en gang ble overrasket av det åpenbare og nå må justere seg inn.
    Men kjære Larson; de kunne da ikke vite det på forhånd- uten tallene på hvordan bivirkninger påvirker eldre og svake mennesker, og hvor mange av de som dør av det 😉

    "Etterpåklokskap"

    Edit; det har altså dødd flere eldre av bivirkninger av vaksine de siste dagene, enn av corona. Jeg er så glad for at vi har så oppegående, intelligente ledere i dette landet 🤘
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det finnes grad av introversjon, Larson. Introverte er ikke en homogen gruppe. Jeg generaliserer mye i dette svaret, men du tar altså ganske mye feil i det du skriver.

    Ja, men ikke massevis og hele tiden. Det holder å treffe noen man kjenner veldig godt en gang i blant.

    Ja, og det er ikke noe problem under covid-19. Bare å gå en tur det - holde avstand.

    Både og. Ikke hvis forelesningen krever stor deltagelse fra studentene, som det nå er populært å mene at de skal.

    Hvis gruppen er liten og man kjenner deltagerne godt. Og at kollokviene ikke varer for lenge.

    Nei, ikke nødvendigvis

    Nei. Er du introvert vil du helst være alene i lunsjen.

    Det kan jo være. At noen med en lett form for introversjon vil kunne få det stemmer sikkert, men jeg tviler på at det er generelt.
    Du har rett i at introverte ikke er en homogen gruppe. Og som du sier så generaliserer du mye, men det virker som om du tar utgangspunkt i en ekstremt introvert person.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281

    Kanskje vi skal rydde kraftig opp i den sosial-dumping businessen som vi har her i Norge? 45 av 50 bedrifter takker nei til karantenehotell.

    De skummer fløten og tjener gode penger, der nordmenn må ta regningen, først med race-to-the-bottom på arbeidsmiljø, trygghet og lønn, men nå også med koronatiltak som direkte følge av at disse bedriftene skal tjene gode penger på vår bekostning. Bedriftene lemper kostnad etter kostnad på samfunnet.

    Nei til EØS i godeste brexit-stil blir mer og mer fristende når vi ser konsekvensene. Jeg har full forståelse for at britene sa nei til EU. Hvermannsen må hele tiden plukke opp regningen som de øverst på stigen slenger ned til dem.
    Makan til syting!

    Du bor i et av verdens beste land å bo i, og det er neppe din fortjeneste. Du kan jo forsøke å flytte til England. Så kommer du lengre vekk fra EU og nærmere en koronahåndtering som passer deg ... og så får du kanskje som fortjent når det gjelder velferd også.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Men kjære Larson; de kunne da ikke vite det på forhånd- uten tallene på hvordan bivirkninger påvirker eldre og svake mennesker, og hvor mange av de som dør av det 😉

    "Etterpåklokskap"

    Edit; det har altså dødd flere eldre av bivirkninger av vaksine de siste dagene, enn av corona. Jeg er så glad for at vi har så oppegående, intelligente ledere i dette landet 🤘
    Flaks at du ikke har brukt de 3 siste ukene på å argumentere for at vi skal vaksinere de gamle og skrøpelige først, slik at vi kan slippe opp for tiltakene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Flaks at du ikke har brukt de 3 siste ukene på å argumentere for at vi skal vaksinere de gamle og skrøpelige først, slik at vi kan slippe opp for tiltakene.
    Ja? Hva har det med saken å gjøre? All fornuft tilsier å vaksinere helsepersonell først- noe jeg også flere ganger har sagt, men siden fornuft er en mangelvare hos myndighetene, får man gå den lange veien- som vanlig. Ved å vaksinere de eldre først, var håpet at tiltak gradvis skulle lettes. Det vil jo uansett ikke skje, når vi fortsetter med å vaksinere 2-3 stykk daglig.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    I følge sysvak er det vaksinert drøye 8000 stk siden I går. Hva med å være litt redelig og etterrettelig i argumentasjonen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Makan til syting!

    Du bor i et av verdens beste land å bo i, og det er neppe din fortjeneste. Du kan jo forsøke å flytte til England. Så kommer du lengre vekk fra EU og nærmere en koronahåndtering som passer deg ... og så får du kanskje som fortjent når det gjelder velferd også.
    Og det er jammen meg ikke din eller noen andre hers fortjeneste heller. Det er det de som bygde landet på 50-60 og 70-tallet som fortjener. At ikke Høyre og FrP satt ved roret da vi fant oljen skal vi virkelig takke høyere makter for, for ellers så hadde vi donert vekk rikdommen til utenlandske private selskap slik danskene gjorde med sin olje.

    Norske styresmakter fikk nemlig et kontraktsforslag på bordet med forespørselen signer. "Jeg forstår ikke dette. Jeg signerer ikke", sa heldigvis ministeren. Og det var jammen meg bra, for hadde han signert så hadde Conoco Phillips og gjengen eid nordsjøoljen.

    Vi har god grunn til å være misfornøyde med Norges Korona-håndtering. Norge var smittefrie i juli etter en massiv oppofring fra befolkningen, men så åpnet de opp grensene på nytt med unnskyldning av en karanteneordning som viste seg å være lekk som ei sil. Og nå sitter vi alle nordmenn i en pålagt karanteneform der myndighetene forbyr deg fra å ha besøk.

    Det er 13.5 % arbeidsledighet i Lofoten, men hva gjør bedriftene? Staten betaler permitteringer og dagpenger. Jo, de flyr inn 4000 sesongarbeidere fra røde østeuropa. Grådig-Per skal prioriteres nok en gang. Sosial dumping trumfer alt. Sosial dumping på din og min regning. Vi betaler jo dagpenger til de arbeidsledige. Vi betaler for helsevesenet som må håndtere smitten fra disse 4000. Vi betaler for at du og jeg skal bli smittet, bare fordi noen særinteresser skal tjene penger på vår bekostning.

    Hadde vi hatt kontroll på EU og EØS så ville vi ikke sittet i tilsvarende smørje som vi nå sitter i. Husker i sommer. Vi må åpne opp for tysklandsturister, fordi EU bestemmer det, og skulle vi stå opp mot EU så risikerer vi at vi ikke får vaksiner. Vi hadde ikke noe valg var påstanden. Norge er ei dørmatte for EU.

    Flytt ut av Norge, foreslår du at jeg skal gjøre. Nei, jeg vil heller at Norge forblir et av verdens beste land å bo i. Vi er i ferd med å rive ned hva som har gjort Norge så bra. Velferd til alle og små forskjeller. Dette rives ned bit for bit, gjennom salg for salg, privatisering for privatisering, helseforsikring for helseforsikring.

    Resultatet blir privatisert velferd, der du og jeg blir ansvarlig for min syke tante, fordi staten er ikke lenger villig til å betale. Det er det samme som å skattlegge god moral.

    At England protesterer mot sosial dumping og fri arbeidsinnvandring er svært forståelig. Det er kaksene på toppen som stikker av med all fortjenesten. Hvermannsen må være med på race to the bottom med dårligere lønn og arbeidsbetingelser. Alt er god Tory-politikk. At løsningen de valgte ikke var opplyst er en helt annen sak. EU i dag er heller ikke i nærheten av det EU Storbritannia gikk inn i. De gikk da ikke med på at Romania og Polen skulle oversvømme Storbritannia med billig arbeidskraft.

    Brexit var en protest, på lik som den vanlige borger i USA protesterer ved å velge inn Trump.

    Politikere må kjempe for befolkningen sin og slutte å oppføre seg som korrupte fjols som prioriterer særnæringsinteresser.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Du har rett i at introverte ikke er en homogen gruppe. Og som du sier så generaliserer du mye, men det virker som om du tar utgangspunkt i en ekstremt introvert person.
    Vet om noen som kaller seg introvert men den egentlige grunnen til at de sitter der alene er at ingen vil ha noe med dem å gjøre. Men introvert høres bedre ut.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Den la du opp til selv, cruiser. Ved å egoistisk skulle få oss til å forstå at for noen er tiltakene bra. Helvete heller; for svært mange er tiltakene ødeleggende. Det er det viktige.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg skulle ikke få noen til å forstå noe som helst, det var kun et anekdotisk innlegg fra min egen tilværelse, og at vi er mange som har det slik. Det betyr selvsagt ikke at andre har det ræva.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    581
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Tekna, NITO og andre fagforeninger er rimelig bekymret for sine studenter, så det er ikke bare anekdoter. Allerede i vår var det bekymringer på hjemmeundervisning.



    Nei, selvsagt er det ikke gitt at det går dårlig med alle. Det sier seg selv. Det har alltid vært og vil alltid være slik at de ressurssterke klarer seg fint. Og skulle det gå dårlig med dem nå under pandemien, så har de enormt støttenettverk rundt seg. Ressurssterke foreldre som vet hvor det er hjelp å få. Utfordringen er at ikke alle er like ressurssterke, og flere av de som nå er studenter vil havne utenfor arbeidslivet for godt grunnet korona-pandemien. Jeg snakker om studenter som sliter i dag, de som i normale tider ville ha karret seg i havn og kommet seg ut i jobb. Disse som næringslivet gjerne velger sist i normale tider. Nå avbryter flere av dem studiene, får (flere) hull i cv-en og/eller pådrar seg (flere) sykdommer. De havner utenfor arbeidslivet og inn i NAV-systemet og kommer seg ikke ut.

    Korona forkludrer livet til svært mange studenter og unge.


    Blant studentmassen er det survivor bias. De som ikke takler hjemmeundervisning har allerede sluttet.
    Hva er ditt forslag for å håndtere dette
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Du har rett i at introverte ikke er en homogen gruppe. Og som du sier så generaliserer du mye, men det virker som om du tar utgangspunkt i en ekstremt introvert person.
    Jeg generaliserer vel ikke spesielt mye mer enn du gjør, Larson? Hele poenget var vel nettopp at generalisering sjelden blir riktig. For denne diskusjonen der det fremheves hvor fryktelig alle har det er jo nettopp basert på generalisering. Noen har det ille, andre synes det går greit, men man leser ikke om annet enn at alle har det så ille.
    Jeg tror forøvrig ikke at det jeg beskriver er en ekstremt introvert person, men sånn mange introverte føler det. De må bare spille med og late som om det går greit.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skulle ikke få noen til å forstå noe som helst, det var kun et anekdotisk innlegg fra min egen tilværelse, og at vi er mange som har det slik. Det betyr selvsagt ikke at andre har det ræva.
    Forstår den, og ga derfor en "liker".

    Det som likevel er ganske betegnende i tråden, er at svært mange kun ser tiltak og håndteringen av corona ut i fra hvordan de selv rammes- eller føler de trenger beskyttelse. For min del rammes jeg svært lite av tiltakene (får selvsagt til tider migrene av all idiotien fra myndighetene) ,men utover det er det stort sett at jeg blir utfordret til å være kreativ- for å ta vare på mine elever og korps. Jeg har lært masse denne tiden, så slik sett har det vært en positiv tid.

    Men; hvordan jeg selv rammes eller ikke rammes, er totalt uinteressant. Det er hvordan de som fra før av var svake og sårbare rammes som er det som betyr noe for meg. Og håndteringen fra myndighetene har rammet disse helt unødvendig sterkt. Derfor mitt sinne, hoderisting og utstrakt bruk av ironi og sarkasme i omtalen av myndighetene. Det er så og si ingenting av det de har gjort- eller ikke gjort som gir noen som helst mening. Ingen samtidige planer, alltid på etterskudd. Og når de har flere mulige veier å gå, velger de konsekvent veien som rammer de svakeste mest. Alltid.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn