Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda, men nå er smitten her og da må det reageres samtidig som man opprettholder kontrollen ved innreise.
    Og hvor mange ganger skal regjeringen unnskyldes for ikke å håndtere dette på en logisk måte? Det neste er at det kommer inn på sykehjem, fordi preventiv testing fortsatt ikke er landsomfattende igangsatt.

    Lavmål igjen, selvfølgelig.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har peiling på i hvilken grad det er overdødelighet i England (hjemlandet til det nye mutantviruset;)), feks i forhold til tallene for de siste 20 årene? Justert for befolkningsvekst.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen som har peiling på i hvilken grad det er overdødelighet i England (hjemlandet til det nye mutantviruset;)), feks i forhold til tallene for de siste 20 årene? Justert for befolkningsvekst.
    De har jo 30% flere døde enn Svenskene, og er vel kanskje ikke like flinke til å telle heller - så vil tro det der er en betydelig overdødelighet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.409
    Og hvor mange ganger skal regjeringen unnskyldes for ikke å håndtere dette på en logisk måte? Det neste er at det kommer inn på sykehjem, fordi preventiv testing fortsatt ikke er landsomfattende igangsatt.

    Lavmål igjen, selvfølgelig.
    Greit alt det der, men ved hvor mange smittede i en kommune bør man innføre tiltak? De smittede er ikke mindre smittet selv om regjeringen har tatt litt lett på det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det neste er at det kommer inn på sykehjem
    Du har ikke fått med deg at det var nettopp på et sykehjem mutanten ble påvist? Langhus Bo- og Omsorgssenter, for å være presis. De hadde et utbrudd etter jul og fant det påfallende at folk ble så fort syke. Så en prøve av viruset ble sendt til RNA-sekvensering, og svaret kom i går kveld.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som utrolig dårlig PR når man prøver å få befolkningen til å følge reglene. Ikke som eneste forklaring Hva skjer a? Hvorfor må man skape seg så veldig?
    Der var du igjen ja - fortsatt i samme stilen. Hadde vært fint om du prøvde deg på ballen en sjelden gang.

    Jo - fordi dette ble faktisk diskutert over noen sider og det ble hevdet at at oppførselen til noen få myndighetspersoner faktisk var veldig avgjørende.
    En banal påstand hvor man gjerne vil gi skyldes til noen enkeltpersoner man ikke liker - likefult herrene argumenterte heftig for dette.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Greit alt det der, men ved hvor mange smittede i en kommune bør man innføre tiltak? De smittede er ikke mindre smittet selv om regjeringen har tatt litt lett på det.
    Regjeringen har tatt lett på det de ikke skulle tatt lett på (importsmitte og preventiv testing) og altfor hardt på nasjonale tiltak- og dermed forårsaket en svært usosial profil på tiltaksbyrdene.

    Angående situasjonen på på Østlandet; opptre kaldt og rolig (slutte med å spre frykt), ha lokale tiltak.

    Og se til helvete å få i gang preventiv testing!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du har ikke fått med deg at det var nettopp på et sykehjem mutanten ble påvist? Langhus Bo- og Omsorgssenter, for å være presis. De hadde et utbrudd etter jul og fant det påfallende at folk ble så fort syke. Så en prøve av viruset ble sendt til RNA-sekvensering, og svaret kom i går kveld.
    Det var dette med preventiv testing, da.

    Laveste lavmål, selvfølgelig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ting, svært små selvfølgelig, som tyder ørlite på at roen og forstanden nærmer seg 12.mars- tilstander.

    Burde kanskje ha meg på butikken; skulle hatt 13 brød, 17 digre pakker med dassruller. For ikke å glemme en handlevogn med hermetikk. Forrådet fra mars er snart tomt 🤔
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det var ikke jeg som forklarte galopperende smitte i UK med ledelsesteori og Cummings eskapader for 9 måneder siden etter at den britiske, mer smittsomme mutasjonen var velkjent og veldokumentert. Man kunne jo være så frekk og hevde at det finnes en noe mer plausibel forklaring - altså en mer smittsom mutasjon fremfor noe som skjedde for 9 måneder siden.

    Det har vært lansert en rekke banale forklaringer på hvorfor det går som gjerne skal knyttes til en enkeltpersons genialitet eller totale mangel på sådan - Tegnell i Sverige, Merkels kjønn og akademiske bakgrunn i Tyskland, Cummings sin tur for langt hjemmenfra i UK, minkfarmhåndteringen i Danmark osv. Det burde nå såpass lenge etterpå være ganske åpenbart at slike banaliteter har relativt lite rot i virkeligheten.

    Jeg synes vel å lansere en slik banal forklaring på hvorfor det går som det går er hakket mer tullete enn å påpeke det skrikende opplagte i at det er tullete.
    Du kan jo hente fram meldingene så vi kan se hva som faktisk ble skrevet. Så kan vi diskutere det i stedet for å stole på din hukommelse og tolkning.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det er ting, svært små selvfølgelig, som tyder ørlite på at roen og forstanden nærmer seg 12.mars- tilstander.

    Burde kanskje ha meg på butikken; skulle hatt 13 brød, 17 digre pakker med dassruller. For ikke å glemme en handlevogn med hermetikk. Forrådet fra mars er snart tomt 🤔
    Nå er ikke jeg den typen. Men hva er galt med å forberede seg på kriser?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hadde man tatt forholdsregler ved grensene tidligere, hadde man sluppet dette.

    Lavmål, selvfølgelig.
    Selvfølgelig lavmål. Men du tror jo tilsynelatende at kommunegrensene ar hermetisert, så du er i alle fall ... på en slags rar måte ... konsistent i din argumentasjon. Konsistent når det gjelder å være inkonsistent😉
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå er ikke jeg den typen. Men hva er galt med å forberede seg på kriser?
    Det er jo ikke å forberede seg på krise. Derimot er det en psykologisk tilstand av å måtte samle, fordi man er redd og usikker. Noe som fører til at man kikker på sidemannen, og handler det samme; dasspapir, brød og hermettikk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvfølgelig lavmål. Men du tror jo tilsynelatende at kommunegrensene ar hermetisert, så du er i alle fall ... på en slags rar måte ... konsistent i din argumentasjon. Konsistent når det gjelder å være inkonsistent😉
    Langt ifra. Hadde vi stoppet innførsel av smitte til landet, hadde vi fortsatt vært der vi var i sommer- 5- 10 daglig. Eller færre, siden importen var stoppet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Der var du igjen ja - fortsatt i samme stilen. Hadde vært fint om du prøvde deg på ballen en sjelden gang.

    Jo - fordi dette ble faktisk diskutert over noen sider og det ble hevdet at at oppførselen til noen få myndighetspersoner faktisk var veldig avgjørende.
    En banal påstand hvor man gjerne vil gi skyldes til noen enkeltpersoner man ikke liker - likefult herrene argumenterte heftig for dette.
    Men du er vel enig i at det er viktig at ledere lever i tråd med det de snakker?

    Det skjer mye i denne pandemien som ledere knapt kan kontrollere, men jeg mener det er mange tilfeller der ledere har hatt stor innflytelse begge veier. Er du uenig?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her er noe av det:

    1.png

    2.png

    3.png

    4.png

    Kan jo ta med dette gullkornet også - hvor du faktisk hevder det er viktigere å etterleve en regel enn å faktisk vedta den.
    5.png
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo strengt tatt ikke noen krise, det er en konstruert krise.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå er ikke jeg den typen. Men hva er galt med å forberede seg på kriser?
    Dette er ikke å forberede seg på krise, men når de som skal være ledere av samfunnet mister hodet så ser «vanlige» innbyggere ingen grunn til å forholde seg rolig. Så det er egentlig ganske forståelig at det skjer.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Langt ifra. Hadde vi stoppet innførsel av smitte til landet, hadde vi fortsatt vært der vi var i sommer- 5- 10 daglig. Eller færre, siden importen var stoppet.
    Hvorfor har ikke FHI hatt dette antallet "5-10 daglige" i noen av sine scenarioer?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men du er vel enig i at det er viktig at ledere lever i tråd med det de snakker?
    Ja - selvsagt er det viktig. Men hvis man feks snakker om smittekarantene - så synes jeg vel det er viktigere at man faktisk vedtar at det skal være karantene - enn at polikerne følger den. Hvis du ser sitatet jeg klippet fra deg med 3 egenskaper ved ledelse - så er jo både å fatte en regel og tidspunktet den fattes - faktisk forutsetninger for at det i det hele tatt skal være en regel å etterleve.

    Du må gjerne forklare utviklingen i Sverige nå - siden både Løfven og Eliasson har vist at de gir faen i reglene - da burde vel smitten skyte til vers - det gjør den ikke. Og du har jo allerede sagt at jeg er på jordet siden jeg tror immuniteten virker inn.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når tenker du å komme til sans og samling da? 🤔

    Den var umulig å la være, enda jeg prøvde å sitte på hendene 😉
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det jeg mente på gullkortet ditt var bokstavelig og gikk på alles atferd.

    Jeg er komfortabel med alt dette. Mener det fortsatt. Trolig så lenge jeg er ved sans og samling.
    Greit at du er komfortabel med det, men som Weld påpekte - så stemmer jo ikke dette helt med ny mutasjon som skaper økt smitte.
    Og gullkornet ditt handlet utvilsomt om ledernes etterlevelse (ikke aller andre som du later som nå) - det var jo ledelse vi snakket om.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Ja - selvsagt er det viktig. Men hvis man feks snakker om smittekarantene - så synes jeg vel det er viktigere at man faktisk vedtar at det skal være karantene - enn at polikerne følger den. Hvis du ser sitatet jeg klippet fra deg med 3 egenskaper ved ledelse - så er jo både å fatte en regel og tidspunktet den fattes - faktisk forutsetninger for at det i det hele tatt skal være en regel å etterleve.

    Du må gjerne forklare utviklingen i Sverige nå - siden både Løfven og Eliasson har vist at de gir faen i reglene - da burde vel smitten skyte til vers - det gjør den ikke. Og du har jo allerede sagt at jeg er på jordet siden jeg tror immuniteten virker inn.
    Dette burde du vite svaret på allerede. Jeg tror, nei jeg er ganske sikker på, at nedgangen i Sverige ikke har noe som helst med flokkimmunitet å gjøre.
    Og la meg driste meg med en spådom (selv om jeg er kritisk til hvor forutsigbart dette er): Sverige får snsrt en ny bølge. Av det kraftige slaget. Pga mer smittsomme mutasjoner. Og videre ... med en gang den kurven snur ned ... så begynner du å spekulere i flokkimmunitet som du har gjort 4 ganger før om jeg har telt rett. Og hvis de har 2 ganger tyngre historikk i feks Sør-Dakota så kommer jeg til å gjenta ting jeg har sagt før.
    Men hvis ikke mutasjonene kommer for tett og er for forskjellige, så får du rett til slutt ... og jeg kommer til å være enig ... fordi jeg da ser at frontrunnerne er immune og Sverige er på et nivå der dette begynte å skje.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Greit at du er komfortabel med det, men som Weld påpekte - så stemmer jo ikke dette helt med ny mutasjon som skaper økt smitte.
    Og gullkornet ditt handlet utvilsomt om ledernes etterlevelse (ikke aller andre som du later som nå) - det var jo ledelse vi snakket om.
    Du spurte hva som er viktigst av beslutning og etterlevelse. Jeg svarte at beslutning var null verdt hvis den ikke ble etterlevd. Det er mulig du tenkte på etterlevelse fra beslutningstakere, men jeg tenkte på etterlevelse generelt. Og jeg skrev det fordi det fattes en haug med beslutninger som aldri etterleves. Jeg burde nok skrevet at slike hadde en negativ verdi. For når det går mønster i at det tas beslutninger som ikke etterleves, så undergraver det styringsevne. Og jeg har sett en del av den sorten.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Når tenker du å komme til sans og samling da? 🤔

    Den var umulig å la være, enda jeg prøvde å sitte på hendene 😉
    Fint at du hygger deg. Du holder et intellektuelt nivå som jeg ikke har ambisjoner om å matche.😉😂
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «… beslutning var null verdt hvis den ikke ble etterlevd»

    jeg skal ikke si at det er en fullblomstret kontradiskjon, but we're getting there,.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Nå ligger det an til en real shitstorm i min egen bakgård:


    Det er ganske så mye trafikk mellom Sola og Aberdeen, så det ligger kanskje i kortene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn