Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Men de må vel fortsatt ta en ny obligatorisk test når de kommer?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    For de som irriterer seg over at alle tiltakene kommer i panikk og er dårlig funderte og ikke planlagt, kan man jo lese i veilederen fra fhi her, som det meste er basert på

    Kjenner til den, dette er jo nivå 5 på Østlandet nå sånn ca give or take litt.

    Poenget er imidlertid at man innfører dette, på et tidspunkt med avtagende smitte basert på noe som skjedde tre uker tidligere fordi man fremstår som fullstendig tatt på senga av at noe skjedde den gang da. Basert på hva som har skjedd de tre ukene som har gått i mellomtiden så har jo ting gått tålelig greit så langt her i landet. Nå fremstår dette som panikk for noe som er vann under brua. Det er ikke ukontrollert smitte i Norge om dagen og de har jo antatt at denne varianten har vært i omløp hele tiden uten at det ser ut til å ha vært en umiddelbar kilde til bekymring. Men de måtte altså bare først få en nesten tre uker gammel prøve som bekreftet det først før angsten skulle skrues opp til maks. De snakker jo normalt hele tiden om at tallene i dag viser situasjonen for et par uker siden og ikke et sanntidsbilde. Smitte i Norge har vært fallende siden, også på det sentrale Østlandet.

    Det kan hende at dette i ettertid viser seg å være korrekt gitt målet om minst mulig smitte, det er ikke det. Men om man var så enormt redd for denne britiske mutanten eller en annen mutant og hadde tenkt å stenge ned store områder så snart denne materialiserte seg utenfor kjent smittevei så burde man forvente at det faktisk eksisterte et fungerende apparat for å avdekke denne på et tidlig tidspunkt og ikke etter nesten tre uker. Hvorfor HFI ikke har bedt om assistanse er for meg umulig å skjønne. De sier selv at de hadde startet arbeidet med å få større kapasitet, men å kontakte andre offentlige miljøer som sykehus og universiteter ser ikke ut til å ha vært på blokken siden ingen av disse miljøene har blitt spurt og de sier i alle fall at dette er svært lite rocket science, relativt sett.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg syns også det virker ganske merkelig når vi finner ut at sykehuslabene bare kan gjøre dette arbeidet selv på eget initiativ istedenfor å sende alle prøvene til fhi. Nå mottok vel fhi denne prøven 8 januar og brukte 13 dager på jobbe. Sikkert i overkant av hva som er nødvendig basert på det sykehusene nå har sagt. Men det er vel den ukjente smitteveien som er grunnlaget for nivåøkningen ikke at det tok 4-5 dager mer enn optimalt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Og med løpsk brite for 23 dager siden fortsetter trenden nedover i Norge. 233 nye i dag som er 114 under snittet de forrige syv dagene og 150 færre enn samme ukedag for en uke siden.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ja, mest sannsynlig så har det nok ikke fått fotfeste, det ble jo strammet godt til etter nyttår. Ofte ligger det jo å ulmer under overflaten en stund før det eksplodere. Vi får håpe det ikke skjer og at den gode trenden fortsetter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Ja, mest sannsynlig så har det nok ikke fått fotfeste, det ble jo strammet godt til etter nyttår. Vi får håpe det fortsetter.
    Ergo er ikke tiltaksplanen det ble linket til fulgt. Den sier omtrent det stikk motsatte av hva som nå er gjort. Greit nok at selve tiltakene til en viss grad er tatt fra planen, men ikke når de skal iverksettes.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Man bruker vel her definisjonen ukontrollert smitte og høyner til nivå 5. Det må vel være basert på at det er en mutasjon og ukjent smitteveien, altså villsmitte. Var vel også noe i avisen igår at Oslo tar for gitt at flere av deres tester ved gamlehjem også vil være av den muterte typen basert hvordan det har smittet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Og med løpsk brite for 23 dager siden fortsetter trenden nedover i Norge. 233 nye i dag som er 114 under snittet de forrige syv dagene og 150 færre enn samme ukedag for en uke siden.

    Ja, mest sannsynlig så har det nok ikke fått fotfeste, det ble jo strammet godt til etter nyttår. Ofte ligger det jo å ulmer under overflaten en stund før det eksplodere. Vi får håpe det ikke skjer og at den gode trenden fortsetter.
    Man kan jo være optimist og håpe at toppen som kom i jula var relatert til UK mutanten. Nedgangen snudde brått til oppgang i desember, rett etter en innstramning som virket godt en liten periode...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Fortsatt mulig å kjøpe sofa for dere på Østlandet Screenshot_20210126-015944.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Ja, mest sannsynlig så har det nok ikke fått fotfeste, det ble jo strammet godt til etter nyttår. Ofte ligger det jo å ulmer under overflaten en stund før det eksplodere. Vi får håpe det ikke skjer og at den gode trenden fortsetter.
    Tipper denne briten kan ha smittet mye. Legger man til inkubasjonstid kom denne mutanten hit før jul og har spredt jeg godt siden. D er overhodet ingen kontroll eller grunn il optimismen her. Den fallende trenden flater ut til tross for nedstengning , ikke et bra tegn. Dårlig importkontroll og laaang analysetid er ille, det vist segsom regel i i ettertid at man klarer mer og det umulige blir normal praksis. Myndigheten er alltid på etterskudd og « lever fra hånd til minn « her. Ingen ligger foran hendelsene og agerer
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2

    Kanskje man slipper unna etikkkomiteens ønske om å vaksinere de eldste først?
    Liksomvsksine som så vidt kom seg over minimumskravet på 50% effekt. Denne typen vaksinen håper jeg ikke blir tilbudt meg. Falsk trygghet...,
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Horten

    Alice (17) fra Horten fikk det muterte viruset: – Jeg har ikke smittet noen

    • FRISK: Alice Elvira Stewart er glad hun nå er tilbake i vanlig skolehverdag igjen.

      FRISK: Alice Elvira Stewart er glad hun nå er tilbake i vanlig skolehverdag igjen. Foto: Privat

    Av Ellen Johannessen
    Publisert:25. januar 2021, kl. 20:00
    Mandag morgen eksploderte nyheten om at det muterte koronaviruset hadde kommet til Horten i alle de store kanalene. Den som bragte smitten mener det ikke er grunn til panikk.


    For en gangs skyld sto Horten i sentrum over hele landet, men ikke på den måten vi skulle ønske det.
    Den som fulgte nyhetsbildet fra sidelinja var 17 år gamle Alice Elvira Stewart, vel vitende om at det var henne det handlet om. Det var hun som testet positivt da hun fløy fra England og landet på Gardermoen 11. januar i år.
    Satt alene ute i hagen
    Alice Elvira Stewart tok studiespesialisering og dans i den engelske kystbyen Bournemouth. Avslutningen på studieoppholdet ble ganske dramatisk da vertsfamilien hun bodde hos ble syke.
    Det var et helt vanlig, engelsk par i 40-50-årsalderen med tre barn. Symptomene meldte seg 1. nyttårsdag. Alle ble testet, unntatt den norske studenten, som ikke hadde noen symptomer.
    Den 6. januar gikk alle i lockdown. De bodde i et lite hus med tre soverom og en liten hageflekk.
    – Det var vanskelig. Jeg forsøkte å gjøre alt jeg kunne for ikke å bli smittet selv. Gikk med munnbind inne, tok ikke i dørhåndtak og satt alene ute i hagen, lengst mulig unna de andre, forklarer Alice.
    Fikk ikke testet seg
    Hun synes det var skremmende å høre de andre ligge og hoste om nettene, samtidig som hun ventet på at det skulle bli hennes tur. Det engelske ekteparet ble veldig syke, så syke at de fortsatt ligger på sykehus. Likevel ble ikke Alice testet.
    – Jeg ringte til den lokale helsetjenesten, men de sa nei. I motsetning til her i Norge, er det bare de som har symptomer på koronasmitte, som blir testet. Dersom jeg hadde vært engelsk statsborger, kunne jeg testet meg ved en såkalt drive-true-stasjon. At de jeg bodde sammen med var smittet, ble ikke tatt hensyn til. De ville ikke teste meg.
    Den norske studenten fikk aldri noen symptomer, men synes det likevel ble så skummelt å være der at hun valgte å reise hjem, etter at den obligatoriske isolasjonsperioden på ti dager var overstått.
    https://www.gjengangeren.no/de-strengeste-restriksjonene-i-horten-i-fredstid/f/5-60-648202
    Er nå friskmeldt
    11. januar landet hun på Gardermoen, der hun testet positivt.
    – På det tidspunktet var det et krav om at alle fra England måtte teste seg, men jeg hadde gjort det uansett, sier Alice.
    Etter hun var testet dro hun rett hjem til foreldrene i Strandparken, hvor hun isolerte seg. Dagen etter fikk hun vite at hun var smittet. Det betød enda ni dager i isolasjon, med daglig tilsyn av lege. I løpet av disse dagene følte hun seg aldri syk på noen måte.


    – Begge mine to nærkontakter testet negativt og har vært i karantene. Også de jeg satt sammen med på flyet hjem har blitt testet.
    Siden hun ble friskmeldt for en uke siden har hun vært på skolen, og levd et ganske normalt liv i Horten. Resten av skoleåret vil hun ta i Norge.
    (Artikkelen fortsetter under bildet)
    AVREISEN: Pappa Are Fritzon og mamma Madelene Stewart fulgte datteren på flyplassen, før reisen til England.

    AVREISEN: Pappa Are Fritzon og mamma Madelene Stewart fulgte datteren på flyplassen, før reisen til England. Foto: Privat
    Vil berolige folk
    Først i dag, mandag, fikk hun beskjed om at det var den muterte varianten hun hadde testet positivt på.
    Alice Elvira Stewart forstår at folk blir engstelige, men mener mange overreagerer kommentarfeltene.
    – Jeg har ikke smittet noen. Jeg har forsøkt å si fra til de jeg kjenner at det ikke er noe å være redd for nå. Akkurat det synes jeg må være betryggende å vite for folk, sier hun, og gjentar at hun ikke har smittet noen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tre punkter fra raymond:

    1. Analysekapasiteten
    Det kan virke som et stort paradoks: Samtidig som Oslo er helt nedstengt, så vet ingen om mange av byens innbyggere er smittet av det ekstra smittsomme, muterte viruset.

    – Derfor er jeg veldig tydelig på at analysekapasiteten må styrkes.

    2. Vaksinasjonsstrategien
    Det andre punktet Ap-politikeren mener er avgjørende, er vaksinasjonsstrategien.
    Akkurat nå fordeles vaksinene til kommuner i hele landet, selv de som ikke har hatt et eneste smittetilfelle det siste året.
    Johansen vil at Oslo-regionen, episenteret gjennom hele pandemien, skal prioriteres i mye større grad.

    3. Kampen mot importsmitte
    Raymond Johansen har lenge ment at Regjeringen må gjøre mer for å hindre at noen tar med seg smitte fra utlandet til Norge.
    Hovedstaden er spesielt sårbar, det er dit mange skal. Han er glad for at Regjeringen nå har innført strengere krav til testing på grensen.

    – Det er bedre enn det var, men vi er ikke helt trygge på dette. Jeg setter alltid mange spørsmålstegn ved om unntakene er tydelige nok. Dette er veldig viktig, sier Johansen.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ser omsider ut til at smitten faller ganske raskt i USA også.
    Har de innført ekstra tiltak - eller der det immuniteten som omsider kommer der også..?
    Screenshot_2021-01-26 corona usa - Google-søk.png
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det jeg ikke helt forstår mht. det muterte viruset er følgende:

    - Vi har en bremsstrategi i dag. Det er tilsynelatende vanskelig eller for kostbart å ha en slå-ned strategi.
    - Hvis dette er riktig - er det da slik at vi nå har en slå-ned strategi på et virus som er enda mer vanskelig å stoppe? Hvordan henger dette sammen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    - Vi har en bremsstrategi i dag. Det er tilsynelatende vanskelig eller for kostbart å ha en slå-ned strategi.
    - Hvis dette er riktig - er det da slik at vi nå har en slå-ned strategi på et virus som er enda mer vanskelig å stoppe? Hvordan henger dette sammen?
    Ja, noe slikt. Det gir ikke veldig mye mening, egentlig. Om man er smittet av den ene eller andre så er jo alt likt mhp isolasjon osv. Dvs at man skulle tro at det var de faktiske smittetallene som var styrende for hva man gjorde og ikke gjorde her i landet, men slik er det tydeligvis ikke lengre. Nå har de i praksis stengt ned Østlandet til tross for fallende smittetall for noe som skjedde nå for en måned siden. De aktuelle prøvene er fra 3. januar, de antar at vedkommende ble smittet i romjulen. I mellomtiden har alt gått ganske greit. Om vi tar Oslo så var årets smittetopp 8. januar og siden har det gått jevnt nedover. Derfor må byen stenges ned på ubestemt tid.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Foreløpige resultater fra en stor forskningsstudie fra Clalit Research Institute viser at den første vaksinedosen har ført til en reduksjon på bare 33 prosent i nye tilfeller av coronavirusinfeksjon.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel ikke slik at det begynner å demre for noen at myndighetenes logikk muligens ikke har vært eller er heeelt der den burde være?

    Det er ikke akkurat noen stor ny- oppdagelse, i så fall...

    Det interessante er hvorfor man trengte 10 måneder på å komme til en slik erkjennelse.

    Teori (og ganske sikkert sant); man ser det først, når det rammer en selv.
     
    Sist redigert:

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Vil sammenslåing av pol og vaksinestasjon føre til en vinn-vinn situasjon? Det må jo få fart på vaksinasjonsituasjonen, slik som folk valfarter til den «hellige 3-literen» nå for tiden...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vil sammenslåing av pol og vaksinestasjon føre til en vinn-vinn situasjon? Det må jo få fart på vaksinasjonsituasjonen, slik som folk valfarter til den «hellige 3-literen» nå for tiden...
    Det viktigste med vaksine, er ikke å få folk vaksinert; derimot at det skal foregå etter én nøye gjennomtenkt plan 😉
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    It could have been worse..

     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ja, noe slikt. Det gir ikke veldig mye mening, egentlig. Om man er smittet av den ene eller andre så er jo alt likt mhp isolasjon osv. Dvs at man skulle tro at det var de faktiske smittetallene som var styrende for hva man gjorde og ikke gjorde her i landet, men slik er det tydeligvis ikke lengre. Nå har de i praksis stengt ned Østlandet til tross for fallende smittetall for noe som skjedde nå for en måned siden. De aktuelle prøvene er fra 3. januar, de antar at vedkommende ble smittet i romjulen. I mellomtiden har alt gått ganske greit. Om vi tar Oslo så var årets smittetopp 8. januar og siden har det gått jevnt nedover. Derfor må byen stenges ned på ubestemt tid.
    Hensikten er å slå ned den engelske varianten. Dette mener de er mulig å få til. Det opprinnelige viruset er nå i media nedgradert til et normalt virus vi må leve med enn så lenge med bremse-tiltak. Men, om vi kan slå ned UK-versjonen - kan vi ikke da enkelt slå ned den «snille» versjonen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Hensikten er å slå ned den engelske varianten. Dette mener de er mulig å få til. Det opprinnelige viruset er nå i media nedgradert til et normalt virus vi må leve med enn så lenge med bremse-tiltak. Men, om vi kan slå ned UK-versjonen - kan vi ikke da enkelt slå ned den «snille» versjonen?
    Logikken er ikke påfallende lett å få øye på, nei.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.586
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen ligger i at man forsøkte å forstå noe "helt nytt" utfra gamle paradigmer: lungesykdom, influensa, betennelse.

    Dette viruset trives i menneskekroppen, veldig mange steder og på overraskende mange måter.

    Er jo rene oppdagelsesreisen å finne ut av hva det handler om, mot bakteppet av "keep the economy going" og "jeg vil til Thailand".

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Logikken er til å ta og føle få.


    Kanskje Høie bør skifte batteri i kalkulatoren 🤔
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helt klart at barn og unge betaler prisen for å berge de eldste noen ekstra måneder. Måneder de likevel kunne fått på andre, mye mindre inngripende måter. Man trenger ikke nasjonale tiltak for unngå smitte på sykehjem; man ganske enkelt tester de ansatte jevnlig.

    Så er det også viktig å huske at regjeringens feilhåndtering ikke begynte i januar 2021, som enkelte i tråden virker til å tro. Den startet i tiden før 12.mars i fjor, og eskalerte fra nevnte dato. I tråden virker det som om lyset først er i ferd med å gå opp nå, fordi østlendingene nå merker det ekstra på kroppen. For de svake, unge, eldre og isolerte, permiterte, for de som driver med fritidsaktiviteter osv merket dette allerede i mars i fjor.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Selv om det delvis er i etterpåklokskapens navn, så tror jeg feilene til myndighetene er såpass åpenbare nå at det nesten ikke er noe poeng å diskutere dem. Fortsatt ser vi krampetrekninger på tiligere avgjørelser, men som om kort tid vil det bli endret på:

    - Prioritering av vaksiner. Om kort tid vil Oslo og andre kommuner med høyt smittetrykk få førsteprioritet. Helsepersonell må åpenbart prioriteres først ettersom vi blant annet ikke har nok kapasitet mht kritiske funksjoner i helsevesenet ift. resten av Europa. (Når man sa dette før jul så var man besserwisser og ikke i kontakt med fagmyndigheter og ansvarlige mennesker).

    - Det engelske viruset må av media og myndighetene aksepteres som Corona. Vi kommer ikke til å slå ned dette, når vi ikke engang med strenge tiltak har evnet å slå ned det "snille" og nå temmelig "aksepterte" viruset. Kostnadene ved å lukke hele Norge fordi vi frykter mutanten som et helt nytt monster vil ikke la seg forsvare.

    - Det er åpenbart for alle nå at grensene burde ha vært stengt siden tidlig høst 2020 eller før. Det er åpenbart at man burde ha skalert opp testkapasiteten til FHI, blant annet ved å bruke andre leverandører som de sa nei til. Argumentet om at det ikke er realistisk med testing på grensene har fullstendig kollapset og er "glemt".På samme måte som at Erna har sluttet å bruke ordet "dugnad" så er dette argumentet forsvunnet helt også her på debatten.

    Det er til ettertanke at det er sytekoppene som har hatt mest rett hele veien.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bestrider på det sterkeste at det er "etterpåklokskap". Man kan ikke bruke det uttrykket, når flere umiddelbart poengterte feilene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Nakstad og Guldvåg synes åpenbart det er bedre at folk er dritings hjemme enn at de drar på hytta. Hvilken planet er disse menneskene fra egentlig? ;)
    Hun refererer en satireartikkel fra NRK. Som - uansett hva hun mener er genuint morosm, for øvrig.

    Regjeringen bekrefter: Eldre og helsearbeidere blir prioritert i polkø (NRK SATIRIKS) – Satiriks – NRK


    I Follo har beboere stått i vinduene og applaudert de ansatte på Vinmonopolet i hele dag. Barna på hjemmeskole har tegnet tegninger av drinker i regnbuefarger for å hedre heltene på polet.

    – Det er viktig med åpne vinmonopol i en sånn fase som Oslo-regionen befinner seg i. Vi vet for eksempel at det er liten sjanse for at Oslo-borgere drar på hytta når de er dritings i egen bolig, sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn