Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Hvem bryr seg? Det tidligere umulige har gradvis blitt mer og mer mulig og blir innført. Det betyr i det minste at det aldri var umulig siden det nå vitterlig er innført. Om man er enig eller uenig er en annen diskusjon men mulig var det visst uansett.

    har det konsekvenser? Selvsagt. Men mulig var det til slutt til tross for endeløse påstander om det motsatte.

    hensiktsmessig? Målrettet? Kanskje, kanskje ikke. Men mulig var det i det minste.
    Det var hvertfall ikke mulig uten å stenge noen hundre grenseoverganger og uten store konsekvenser for en stor del av næringslivet. Spørsmålet er vel mer om når det var hensiktsmessig, jeg er heller ikke sikker på om det var nå. Uansett så blir det lite rederlig i debatten å finne på anbefalinger som ikker er fulgt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Det var på regjeringens bestilling, etter at FHI først gikk ut og advarte mot importsmitte. Da kom makkverket med grønn, gul og rød. Mens filippinere og polakker hadde fritt leide, uansett.
    Selvfølgelig advarte man mot importsmitte, derfor gjorde man disse vurderingene vedr røde og gule land, men det er vel 14 dager siden senest at Aavitsland satt i debatten å sa at karantene var meningsløst fra land med like eller mindre smitte enn oss. Ellers så er det ingen tvil om FHI fortløpende har gått ut i media når de har vært uenig med regjeringen. Antydningen om at man kan bestille det resultatet man vil fra fagfolkene er også litt skammelig
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det var hvertfall ikke mulig uten å stenge noen hundre grenseoverganger og uten store konsekvenser for en stor del av næringslivet. Spørsmålet er vel mer om når det var hensiktsmessig, jeg er heller ikke sikker på om det var nå. Uansett så blir det lite rederlig i debatten å finne på anbefalinger som ikker er fulgt.
    Det var umulig å stenge grenseovergangene. Det var umulig å teste alle. Det var umulig for næringslivet å ha karantene. Ta en titt ut vinduet. Grenseovergangene er stengt allikevel. Testing gjøres. Karantene er innført.

    Det umulige har skjedd. Det ene umulige etter det andre umulige.

    Regjeringen kunne ha gjort dette for et halvår siden, men _valgte_ anerledes. Regningen er det nå alle som betaler, heldigvis også middelklassen og ikke kun de vanskeligstilte.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.745
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    FHI var uenige i grenseåpningen 12.juni, og advarte sterkt mot importsmitte.

    Vil du fortsatt kverulere om det, får du bare fortsette. Noen tilfeller er tydeligvis helt håpløse.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.745
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var umulig å stenge grenseovergangene. Det var umulig å teste alle. Det var umulig for næringslivet å ha karantene. Ta en titt ut vinduet. Grenseovergangene er stengt allikevel. Testing gjøres. Karantene er innført.

    Det umulige har skjedd. Det ene umulige etter det andre umulige.

    Regjeringen kunne ha gjort dette for et halvår siden, men _valgte_ anerledes. Regningen er det nå alle som betaler, heldigvis også middelklassen og ikke kun de vanskeligstilte.
    Og morbid og Asbjørn var de som kom med disse idiot-argumentene om at det ikke var mulig. Samme har vært tilfelle med stort sett alt

    Lærdom trenger ikke gjennom arroganse.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Her er hva FHI skrev i sin anbefaling i begynnelsen av juni
    Generelt er det liten fare for import med personer som kommer fra områder med samme
    gunstige situasjon som Norge, eller som oppholder seg i karantene de første ti dagene i
    Norge.
    Det var altså bakgrunnen for grønne gule og røde land..
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Hogen har jo blitt fullstendig raddis, du er på vei. Gjenstår Asbjørn da, så er Mission Impossible fullendt 😉
    Jeg kommer nok aldri til å falle for rødfis-argumentene dine (i dobbel betydning), men jeg hadde forventet at politisk ledelse og byråkrati evnet å lære litt raskere enn de har gjort denne høsten.

    Jeg sa «dårlig rolleforståelse i byråkratiet» lengre opp. Men det kan også dreie seg om en dårlig dynamikk mellom politisk ledelse og byråkrati, som gjør at de underpresterer på monitorering og forebygging - og investering i å forhindre nor som kan skje - selv om de gjør det bra på brannslukning. Det hadde neppe vært forskjellig om Jonas hadde vært statsminister.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Her er hva FHI skrev i sin anbefaling i begynnelsen av juni


    Det var altså bakgrunnen for grønne gule og røde land..

    Det var da ikke snakk om gule i sommer. Det var enten grønn eller rød. Grønn adgang til å reise til syden, og det var grønn adgang for tyskerne å reise hit med bobilene sine. Jeg traff på mange tyskere da jeg kjørte bil på vestlandet i sommer.

    Gult ble det først når regjeringenbegynte å innse at de hadde bæsjet på leggen med reisesmitte. Samtidig som regjeringen opererte med gule nivåer så var det fri innpass fra røde land.


    Samme gunstige situasjon, skriver de. Jeg har vanskeligheter med å se hvordan land på 20 / 100.000 er det samme som 2 / 100.000.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Var fortsatt karantenefri fra gule land når det ble en greie, basert på råd fra FHI
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Basert på at Norge ikke skulle ha andre regler enn EU slik at EU skulle ordne vaksine til oss, mener du?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Litt rart med de fargekodene. Egentlig ingen grunn til å nekte innfart fra land som har like lite smitte som oss .... med mindre vi har stålkontroll på alle smittebærere i landet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sålenge vi innfører restriksjoner innenlands så gir det all mening å stanse all form for importsmitte. Vi satt ikke på baken i hele sommer angående breddeidrett for at Oppdrettfisker Larsen skulle tjene gode penger på sine polakker.

    Vi holdt ikke svømmebasseng stengt for at Bobil Schmidt skulle få kjøre atlanterhavskysten opp og ned.

    Studentene ble ikke nektet sin fadderuke for at Grønnsak Olsen skulle få sine jordbærplukkere.


    Nordmenn har måtte tåle drakoniske tltak for at utlendinger skulle ha mer eller mindre fri tilgang til landet. Forkastelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var hvertfall ikke mulig uten å stenge noen hundre grenseoverganger og uten store konsekvenser for en stor del av næringslivet. Spørsmålet er vel mer om når det var hensiktsmessig, jeg er heller ikke sikker på om det var nå. Uansett så blir det lite rederlig i debatten å finne på anbefalinger som ikker er fulgt.
    Nå er det vel lofotfisket som blir den første store prøven. Det vil nok bli en del medieoppslag hvis båtlaster med fisk råtner på kaia fordi mottakene ikke har kapasitet. Det er ingen grunn til å håpe på at særlig mange permitterte fra utelivsbransjen i Oslo vil ta turen nordover for å sløye skrei heller. Man kan like eller mislike det, men det er en ganske stor del av norsk næringsliv og eksportinntekt som er avhengig av å få inn arbeidskraft, og det er ikke gjort i en håndvending å omstille seg med automatisering og omskolering. Vi får se om noen uker, men dette blir dyrt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Hovedproblemet for meg er at man har valgt feil overordnet strategi. Jeg mener denne "slå ned"/nullvisjonsstrategien er fundamentalt feil, og det har jeg ment siden mars ifjor;) Alt som skjer nå bare underbygger dette. Leste for eksempel at New Zealand nå vurderte å stenge ned landet igjen pga ett registrert smittetilfelle. Slik kan man holde på til evig tid antakeligvis.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Jeg er veldig bekymret for dette, utrolig mye mer bekymret faktisk enn det jeg er for at noen veldig syke veldig gamle mennesker kan dø litt for tidlig.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Om en skal forsøke å dra ein førebels sutofor basert på krisemaksimererenes anlegg her består Norges fremtid kun av pingler som i beste fall lærer seg å gå med skuldrene over skranker,..kanskje gåstoler .. med ledsager...

    Det bærer vel rett i omsorgsbolig med tilhørende voksenutdanning i faget: «Hvordan Overleve Et Liv Uten Utfordringer»......
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Om en skal forsøke å dra ein førebels sutofor basert på krisemaksimererenes anlegg her består Norges fremtid kun av pingler som i beste fall lærer seg å gå med skuldrene over skranker,..kanskje gåstoler .. med ledsager...

    Det bærer vel rett i omsorgsbolig med tilhørende voksenutdanning i faget: «Hvordan Overleve Et Liv Uten Utfordringer»......
    Spørsmålet er bare hvem som er pinglene? Kanskje det kan være dem som er så utrolig redde for et relativt ufarlig virus;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    I UK har 0,5% av befolkningen vært innlagt på sykehus ifm Covid-19. Det er mye. De har forsåvidt relativt bedriten almenn helsetilstand der i landet, men uansett.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Franskmennene er de som bruker minst såpe pro vita. i Europa. [REAL]

    HOWW-EV-ER... ditt synsst som om engelskmenn har aversjon mot servietter et al når de spiser. Slikke fingre og fortsette å forsyne seg av matfatet synes å funke greit der. Implisitt tema i Lewis faktisk b
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Dt blir tøft når brorparten av ca 70 mill mennesker plutselig må begynne å vaske hendene sine.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er det vel lofotfisket som blir den første store prøven. Det vil nok bli en del medieoppslag hvis båtlaster med fisk råtner på kaia fordi mottakene ikke har kapasitet. Det er ingen grunn til å håpe på at særlig mange permitterte fra utelivsbransjen i Oslo vil ta turen nordover for å sløye skrei heller. Man kan like eller mislike det, men det er en ganske stor del av norsk næringsliv og eksportinntekt som er avhengig av å få inn arbeidskraft, og det er ikke gjort i en håndvending å omstille seg med automatisering og omskolering. Vi får se om noen uker, men dette blir dyrt.
    Det blir nok litt trøbbel hos Kværner, Aibel Haugesund, Rosenberg osv også.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om en skal forsøke å dra ein førebels sutofor basert på krisemaksimererenes anlegg her består Norges fremtid kun av pingler som i beste fall lærer seg å gå med skuldrene over skranker,..kanskje gåstoler .. med ledsager...
    Det virker nå mer som om det er den voksne generasjonen som består av pingler. Det er åpenbart ingen grenser for hva resten av befolkningen må finne seg i for at gjengen 50+ ikke skal risikere å bli smittet av Corona.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.166
    Antall liker
    804
    Nå er det vel lofotfisket som blir den første store prøven. Det vil nok bli en del medieoppslag hvis båtlaster med fisk råtner på kaia fordi mottakene ikke har kapasitet. Det er ingen grunn til å håpe på at særlig mange permitterte fra utelivsbransjen i Oslo vil ta turen nordover for å sløye skrei heller. Man kan like eller mislike det, men det er en ganske stor del av norsk næringsliv og eksportinntekt som er avhengig av å få inn arbeidskraft, og det er ikke gjort i en håndvending å omstille seg med automatisering og omskolering. Vi får se om noen uker, men dette blir dyrt.
    Det er jo rimelig dyrt med 1 million i karantene også... og raset med konkurser forøvrig på østlandet.

    Og det er jo ikke slik man er NØDT til å fiske iår, så verdien av fisken forblir i sjøen. Det kan jo sågar tenkes at lavere tilbud medfører høyere priser for alt jeg vet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo rimelig dyrt med 1 million i karantene også... og raset med konkurser forøvrig på østlandet.

    Og det er jo ikke slik man er NØDT til å fiske iår, så verdien av fisken forblir i sjøen. Det kan jo sågar tenkes at lavere tilbud medfører høyere priser for alt jeg vet.
    Det er derfor jeg nevnte over at det er den overordnede strategien som er feil, nullvisjonsstrategien er ren galskap i mine øyne.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er derfor jeg nevnte over at det er den overordnede strategien som er feil, nullvisjonsstrategien er ren galskap i mine øyne.
    Er null godt nok da lenger? Det kan jo blusse opp igjen eller vi kan jo få besøk av noen mutanter. Vi kommer til å ha tiltak/restriksjoner lenge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Det er derfor jeg nevnte over at det er den overordnede strategien som er feil, nullvisjonsstrategien er ren galskap i mine øyne.
    Norge har aldri hatt noen nullvisjon. Men noe av den offentlige kommunikasjone kan gi inntrykk av at man har hatt det,
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Gode nyheter til Fela

    Pfizer: Effektiv mot mutasjoner

    Pfizer og Biontech sier deres koronavaksine også er effektiv mot virusvariantene som har dukket opp i Storbritannia og Sør-Afrika, melder AFP.


    – De små forskjellene som er oppdaget i tester som sammenligner det opprinnelige viruset og de nyere variantene, vil neppe føre til betydelig reduksjon i vaksinens effektivitet, opplyser selskapene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel lofotfisket som blir den første store prøven. Det vil nok bli en del medieoppslag hvis båtlaster med fisk råtner på kaia fordi mottakene ikke har kapasitet. Det er ingen grunn til å håpe på at særlig mange permitterte fra utelivsbransjen i Oslo vil ta turen nordover for å sløye skrei heller. Man kan like eller mislike det, men det er en ganske stor del av norsk næringsliv og eksportinntekt som er avhengig av å få inn arbeidskraft, og det er ikke gjort i en håndvending å omstille seg med automatisering og omskolering. Vi får se om noen uker, men dette blir dyrt.
    4.000 importarbeidere trengs til Lofotfisket. Kanskje risikoen forbundet med det også bør få ligge på vektskålen?

    Selv har jeg merket coronaeffekt på torsk i over én måned. Veldig vanskelig å få tak i torsketunger!

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo rimelig dyrt med 1 million i karantene også... og raset med konkurser forøvrig på østlandet.
    Nja, nå er jeg gammel produksjonsmann og mener at vi har kanalisert altfor mye av landets arbeidskraft til selvrealiserende greier i byene, så i utgangspunktet tenker jeg det er sunt å få noen av dem tilbake til produktiv virksomhet, enten det er gårdsarbeid, bygg & anlegg, eller fiskeindustri. I fjor sommer oppdaget vi jo at norske ungdommer også gjorde en utmerket jobb som fruktplukkere.

    Nå er det lagt opp langvarige og gunstige permitteringsordninger som setter omstilling på pause i ganske lang tid. Det låser fast denne arbeidskraften der den er i påvente av at ting åpner opp igjen. Forsåvidt OK, hvis det er det man vil. Så blir det bråstopp i tilreisende arbeidskraft også. Da havner store deler av produserende næringsliv i en kraftig skvis. Det er nok et politisk flertall på Stortinget for en slik kombinasjon av gunstige permitteringsordninger og stengte grenser, men det kommer til å bli dyrt.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    -Erna har stengt grensene. I siste liten. Hensynet til næringslivet har veid tyngre enn ansvaret for folkehelsen.

    Rene ord for penga. Folkehelsen har ikke vært prioritert!

    Burde ikke overraske noen at Høyre også kjører høyrepolitikk ved tiltak.
    fin avslutning på den artikkelen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    ^ Lyttet til en vietnameser som forklarte hvorfor landet har håndtert corona slik at økonomien vokser og ting fungerer:

    Stengte ned i slutten av januar 2020. Hard grense med full sjekk og tracing. Kanskje viktigst: One party state.

    Det er vel der diskusjonen ligger her? Mellom dem som ønsker tiltak som i enpartistat med vertikal ordrekjede nedad og dem som innser at samfunnet består av mange interessenter i et horisontalt maktarrangement?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Fikk for øvrig forklart fra noen "in the know" hvorfor FHI ikke har brukt annen kapasitet tidligere. Det er en feature (eller bug) med hvordan staten i Norge fungerer. OUS kan gjøre analsyer for FHI, men OUS skal ha betalt av FHI for å gjøre det. Det er midler FHI ikke har. Ingen har tenkt på å kaste en stor sekk penger på FHI slik at de har noe å betale andre statlige organer med om det skulle være behov for det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^ Lyttet til en vietnameser som forklarte hvorfor landet har håndtert corona slik at økonomien vokser og ting fungerer:

    Stengte ned i slutten av januar 2020. Hard grense med full sjekk og tracing. Kanskje viktigst: One party state.

    Det er vel der diskusjonen ligger her? Mellom dem som ønsker tiltak som i enpartistat med vertikal ordrekjede nedad og dem som innser at samfunnet består av mange interessenter i et horisontalt maktarrangement?
    erna spiller portforbudballen og du spiller ettpartistaten.
    det må da gå an å komme opp med noe mer rasjonelt enn disse falske alternativene.

    en trenger ikke diktatoriske beslutningstagere for hverken å gjøre grensene koronastengt eller drive sporing i landet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    erna spiller portforbudballen og du spiller ettpartistaten.
    det må da gå an å komme opp med noe mer rasjonelt enn disse falske alternativene.

    en trenger ikke diktatoriske beslutningstagere for hverken å gjøre grensene koronastengt eller drive sporing i landet.
    Det er jo enkelt. New Zealand har hatt jernhånd på innvandring og har håndtert smitten. Noen idioter har forsøkt å omgå restriksjonene, men straffene er så solide at de avskrekker. NZ forblir demokrati, om enn i en unntakstilstand.

    Lettere når man er på en øy. Storbritannia forsøker seg på "ja takk, begge deler", fordi Boris Johnson er en endimensjonalt tenkende klasseidiot som er konstant på bakhæla. Resultatet blir som følger.

    Erna har latt seg påvirke av næringslivet, som har gjort seg avhengig av billig utenlandsk arbeidskraft og bedre bemidlede turister. I tillegg virker det som om en del nordmenn har et avhengighetsforhold til svenskehandel som er umulig å stogge. Resultatet blir som det blir.

    Du klarer sikkert å løfte blikket fra å formulere kryptiske one-liners til å se noen sammenhenger.

    Ytterpunkter er helt klart hva en del asiatiske land har gjort (var forberedte, tok det alvorlig, har kustus) og hva de fleste "vestlige" land har gjort (drite på draget). New Zealand er et unntakstilfelle, men kanskje verdt å ta med i bildet.

    Vanskelig å ikke drite på draget når veldig sterke krefter insisterer på å koble det opp rett i kloakken, for å si det slik.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Fikk for øvrig forklart fra noen "in the know" hvorfor FHI ikke har brukt annen kapasitet tidligere. Det er en feature (eller bug) med hvordan staten i Norge fungerer. OUS kan gjøre analsyer for FHI, men OUS skal ha betalt av FHI for å gjøre det. Det er midler FHI ikke har. Ingen har tenkt på å kaste en stor sekk penger på FHI slik at de har noe å betale andre statlige organer med om det skulle være behov for det.
    Da er det bedre å bare stenge ned hele Oslo-området, det høres jo helt sinnsvakt ut;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Da er det bedre å bare stenge ned hele Oslo-området, det høres jo helt sinnsvakt ut;)
    Ja, det kan man si. Det er åpenbart stor vilje til å ta enorme kostnader ett sted men ikke til å ta småpenger et annet sted. Det er i alle fall slik det ser ut sett utenfra og det er et lett merkelig skue.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn