Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    "Jeg vet at han lyver, han vet at han lyver, han vet at vi vet at han lyver" saxet fra Holbrooks møte med Milosovic før bombingen....
     
    • Haha
    Reaksjoner: Bx

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Forøvrig er det jo en del med aktive "vil ikke vite", hopp over, eller også "fordrei" lesefilter på dette forumet....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tåler vi en mulig dårlig nyhet ? Vi gjør vel det, alle nordmenn er ikke persilleblader som legger seg i fosterstilling hvis det blåser litt.....

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Men hvis det er en selvfølge at befolknigen påvirker dødsfallene - hvorfor er du da uenig i å korrigere for befolkningen?

    Jeg skjønner selvsag at dersom Sverige sin befolkning hadde vært helt stabil frem til 2015 - og det da begynte å strømme inn flyktnigner i 20-30 års alderen at det ikke var så veldig relevant. Men det er jo ikke det som er tilfelle.

    Befolknigsutviklingen er dynamisk - i Norge ble det født veldig store kull i etterkrigstiden - de er jo 70-75 år nå, har man samme tendens i Sverige så er det en betydelig vekst i antall mennesker over 70 år av de som ble født i Sverige. Sverige har jo også hatt mye innvandring tidlgiere - det kom jo en del arbeidsinnvandrere på slutten av 70 tallet - dette er kanskje en gruppe som nå begynner å havne på slutten av livet. Flyktninger fra Kososovkrigen - det var vel ikke bare barn som kom da.

    Så - siden ingen av oss antaklig gidder å ta en full demografisk gjennomgang av den svenske befolkningen så må man ta noen forenklinger, og da mener jeg det er mer riktig å korrigere for befolkningen enn å ikke gjøre det.
    Jeg leser artikkelen og artikler før den. SCB har fremsatt de realistiske tallene. At du med din akrobatikk med sterk bias ikke godtar det får være som det er.

    Her er det du ikke vil ta inn over deg, kunnskap fra SCB:

    Att det genomsnittliga antalet döda sjunkit trots en växande befolkning beror till viss del på att folkmängden ökat mycket på grund av invandringsöverskottet. Det har främst påverkat den yngre delen av folkmängden och därmed endast haft en marginell påverkan på antalet döda. Men mest beror det på att sannolikheten att avlida i olika åldrar har minskat mycket över tid.

    Mulig du mener å vite mer om demografien i Sverige enn SCB. Jeg tviler på det.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg leser artikkelen og artikler før den. SCB har fremsatt de realistiske tallene. At du med din akrobatikk med sterk bias ikke godtar det får være som det er.

    Her er det du ikke vil ta inn over deg, kunnskap fra SCB:

    Att det genomsnittliga antalet döda sjunkit trots en växande befolkning beror till viss del på att folkmängden ökat mycket på grund av invandringsöverskottet. Det har främst påverkat den yngre delen av folkmängden och därmed endast haft en marginell påverkan på antalet döda. Men mest beror det på att sannolikheten att avlida i olika åldrar har minskat mycket över tid.
    Det er jo ingen uenighet om dette. Men dette er altså en beskrivelse av hva som har skjedd de siste årene - og er ikke en fasit for hvordan det kommer til å bli fremover.


    For å illustrere poenget på en veldig enkel måte. I dag bor det 10,4 millioner mennesker i Sverige og i 2015-2019 døde det ca 91 000. Om det skulle fortsette sånn i tiden fremover - altså dø 91000 hvert år fremover - så vil det om 100 år, fortsatt være 1,3 millioner av dagens svensker som lever.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det er jo ingen uenighet om dette. Men dette er altså en beskrivelse av hva som har skjedd de siste årene - og er ikke en fasit for hvordan det kommer til å bli fremover.


    For å illustrere poenget på en veldig enkel måte. I dag bor det 10,4 millioner mennesker i Sverige og i 2015-2019 døde det ca 91 000. Om det skulle fortsette sånn i tiden fremover - altså dø 91000 hvert år fremover - så vil det om 100 år, fortsatt være 1,3 millioner av dagens svensker som lever.
    Det de har funnet er at økningen har hatt lite å si de siste 5 årene. Dermed har de godt belegg for å si at overdødeligheten er riktig beregnet. Tåkepratet ditt ser bare anstrengt ut. Hvordan utviklingen har vært eller vil bli de forrige/neste 100 år er ikke temaet.

    Jeg er ikke like flink eller like interessert i tall som deg eller Bx, men jeg velger å stole på scb når de sier at beregningen av overdødelighet er minimalt påvirket av befolkningsøkning de siste 5 årene.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Tåler vi en mulig dårlig nyhet ? Vi gjør vel det, alle nordmenn er ikke persilleblader som legger seg i fosterstilling hvis det blåser litt.....

    Blir jo litt nysgjerrig når jeg leser dette. Hvordan sporer du opp slike artikler? Googler du "worst case scenarios covid-19" eller er du fast leser av The Seattle Times?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    og svenskene strammer ytterligere til. men ingen oslo!


    Samtlige serveringssteder i Sverige må stenge senest klokken 20.30, og det innføres begrensninger på besøkende i butikker og på treningssentre.

    Den svenske regjeringen har gitt Folkhälsomyndigheten mulighet til å legge begrensninger på serveringsstedene, opplyste statsminister Stefan Löfven på en pressekonferanse.

    – Dette favner bredere enn bare de stedene som serverer alkohol, sa Löfven.

    I tillegg skal det innføres maksgrense på hvor mange personer som kan gå i butikker, gallerier og treningssentre.

    De nye restriksjonene skal gjelde fra og med 1. mars. Det er foreløpig ikke bestemt hvor mange skal få være på butikken samtidig, ifølge Aftonbladet. Det skal bli gitt beskjed innen kort tid.

    Sverige registrerte det siste døgnet 80 nye dødsfall, noe som bringer det samlede dødstallet opp til 12.793. Til sammen har 647.470 personer vært smittet i landet, med ytterligere 5371 nye registrerte det siste døgnet.

    – Det er en stor risiko for en såkalt tredje bølge. Dette er ikke skjebnebestemt, det er din og min oppførsel som avgjør om det blir slik, sa Löfven.

    – Regjeringen har forberedt å stenge deler av Sverige, forhåpentligvis trengs ikke det, tilføyde statsministeren.

    Situasjonen tilsier ifølge ham ikke at folk kan slappe av, og det skal ikke forekomme trengsel noe sted i Sverige.

    – Trengsel skal overhodet ikke forekomme
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Så nå har vi altså gått fra at jeg korrigerer for befolkningsveksten 2 ganger (Som du ikke greier å vise eller har skjønt at var en feil påstand) til hevde at jeg "gjør det motsatt av å korrigere for befolkning" - noe jeg faktisk ikke skjønner hva er en gang.

    Melder pass
    Du har gått fra 2000 til 3500 overdødelighet i Sverige i fjor. Og så har jeg et lite håp om at noen av de som har fulgt dette ikke lengre tror på de spinnville tallene dine. Jeg har faktisk store problemer med å forstå hvordan du kan tro på dem selv.

    Når man sammenlikner svensk og norsk koronahåndtering, så er det viktig å ha en viss kontroll på overdødeligheten. Her har du bidratt med desinformasjon gjentatte ganger.

    Nå som du melder pass så håper jeg det betyr at du kaster regnestykket ditt i søppelbøtta hvor det hører hjemme og at vi slipper å se det mer. Du har villedet nok.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå som du melder pass så håper jeg det betyr at du kaster regnestykket ditt i søppelbøtta hvor det hører hjemme og at vi slipper å se det mer. Du har villedet nok.
    Du vet - jeg legger frem de tallene jeg ønsker. Og stort sett når jeg gjør det - så legger jeg ved linker på hvor jeg har funnet tallene og hvordan ting er beregnet.

    Du går konsekvent etter mannen og ikke ballen, og når du ikke greier å diskutere sak, så er det ikke så interessant å diskutere med deg.

    Uansett så er ikke du kompetent til å overprøve fagfolk på dette.
    Hvis du virkelig vil diskutere dette, så er det mye lett tilgjengelig faktabaserte info og analyser som slår beina under dine forsøk på å sminke det som har foregått i Sverige. Og det kan jeg godt dra inn her. Bring it on, pal.
    Jeg er ikke overrasket over kveruleringen og hersketeknikkene din, OMF. Det har blitt en gjenganger.
    Til hersketeknikkene: Det er smålig av deg, og også skivebom, å så tvil om de to som har skrevet artikkelen på faktisk.no. De forholder seg til statistikk og faglige vurderinger på en mye mer vitenskapelig og transparent måte enn det du gjør.
    sutringen over å bli motsagt gjør lite fra eller til.
    Dette ble skrevet før jeg hadde sett på makkverket ditt
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg ser det kommer det stadig vekk ufinheter og usakligheter fra herr Bx på disse sidene. Det hadde kanskje ikke vært nødvendig dersom han hadde hatt gode nok saklige argumenter, det pleier ofte å være sånn;)

    Er det virkelig for mye å be om å holde en saklig og respektfull tone? Det går an å være uenig på ett saklig plan.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.766
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så blir det unektelig også noe spesielt at målet er å være bedre enn Sverige, og at den norske strategien forsvares kun ut fra antall døde.

    Jeg skulle tro at regjeringen i Norge har som oppgave å ta vare på alle sine innbyggere, ikke kun de i risikogruppene. Har den, ut fra forutsetningene Norge har, gjort riktige valg? Det er det de må måles, kritiseres, dømmes og eventuelt forsvares ut fra. Ikke om de er bedre enn Sverige, som er helt uinteressant.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Likevel anser den danske regjeringen at omkostningene med nedstengningen er så høye at det er presserende å åpne opp.

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Slik jeg ser det kommer det stadig vekk ufinheter og usakligheter fra herr Bx på disse sidene. Det hadde kanskje ikke vært nødvendig dersom han hadde hatt gode nok saklige argumenter, det pleier ofte å være sånn;)

    Er det virkelig for mye å be om å holde en saklig og respektfull tone? Det går an å være uenig på ett saklig plan.
    Jeg har bare returnert noe av dritten som har kommer fra sytegjengen over hundrevis av sider 😎

    Og ja- det er for mye å be om. Jeg prøvde gjentatte ganger for noen hundre sider siden. Fullstendig bortkastet båndbredde.

    PS bra finesse med det sleivsparket.👌 Da blir det enda flere likes fra sytegjengen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg har bare returnert noe av dritten som har kommer fra sytegjengen over hundrevis av sider 😎

    Og ja- det er for mye å be om. Jeg prøvde gjentatte ganger for noen hundre sider siden. Fullstendig bortkastet båndbredde.

    PS bra finesse med det sleivsparket.👌 Da blir det enda flere likes fra sytegjengen.
    Hvordan kan du forsvare å hive dritt basert på at andre hiver dritt? Kan det tenkes at du skyter litt fra hofta og blir en løs kanon på dekk? Er det ikke da bedre å heller holde seg til saken?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.766
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden det regner i Oslo og Kristiansand, pålegges alle landets innbyggere å gå med støvler.

    Men vi har heldigvis finere støvler enn svenskene. Det er da enda noe.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    og er det slik at de fremdeles ikke er nok på hugget; sulten nok på å sette etter viruset?

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hvordan kan du forsvare å hive dritt basert på at andre hiver dritt? Kan det tenkes at du skyter litt fra hofta og blir en løs kanon på dekk? Er det ikke da bedre å heller holde seg til saken?
    Jeg vil ikke si jeg forsvarer det. Jeg kunne forlatt denne gjørma på linje med noen av de beste bidragsyterne på hfs. De fleste gidder jo ikke poste her lengre, har du ikke lagt merke til det?

    Og hva me’ræsjæl a? Du har vært raus med likes til sleivsparkene fra sytegjengen. Du er heiagjeng til usakligheten og drittslenging som har vært sytegjengen varemerke svært lenge. Kanskje har du fyrt av noen salver selv også. Hvordan forsvarer du å fyre opp den dårlige stemningen og usskligheten?

    Jeg hadde ikke gjort det jeg har gjort de siste sidene hvis det ikke var for at OMF farer med villedende regnestykker som han insisterer er korrekte og som han får stor oppslutning om i sytegjengen. Resten av verden opererer med andre regnemåter og konklusjoner, men i sytegjengen er OMF autoriteten på dette.

    Jeg tar dette med villedende informasjon på alvor og tåler litt skitt på fingrene hvis jeg kan rydde opp litt. Med OMF så går det ikke an å ta en debatt uten at det blir litt gjørmebryting på si. I hvert fal ikke i denne tråden. Det gjorde han klinkende klart tidlig i tråden: Han var tidlig ute med å stigmatisere alle som var uenig med han.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.766
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Merkelig at Sverige bekymrer seg for bølge nummer 3 all den tid de har immunitet.
    Helt uforståelig, egentlig. Spesielt når man vet at de har vært gjennom to store bølger tidligere uten vesentlige tap av liv. Hva har de å frykte egentlig? De er jo dobbeltforsikret her!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    og er det slik at de fremdeles ikke er nok på hugget; sulten nok på å sette etter viruset?

    En ting som er skuffende er at de ikke har gjort mer for å øke presisjonen i tiltakene. Sånt krever mer innsats på forskning, prøvetaking, diagnostikk. Tror de har gjort en god innsats på sporing, men har de hatt gode nok verktøy? De vet at brede tiltak fungerer, men det har vært common knowledge en stund. Man skullevtro det gikk an å øke treffsikkerheten vesentlig innenfor en tidsperiode der noen klarer å lage vaksiner...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg vil ikke si jeg forsvarer det. Jeg kunne forlatt denne gjørma på linje med noen av de beste bidragsyterne på hfs. De fleste gidder jo ikke poste her lengre, har du ikke lagt merke til det?

    Og hva me’ræsjæl a? Du har vært raus med likes til sleivsparkene fra sytegjengen. Du er heiagjeng til usakligheten og drittslenging som har vært sytegjengen varemerke svært lenge. Kanskje har du fyrt av noen salver selv også. Hvordan forsvarer du å fyre opp den dårlige stemningen og usskligheten?

    Jeg hadde ikke gjort det jeg har gjort de siste sidene hvis det ikke var for at OMF farer med villedende regnestykker som han insisterer er korrekte og som han får stor oppslutning om i sytegjengen. Resten av verden opererer med andre regnemåter og konklusjoner, men i sytegjengen er OMF autoriteten på dette.

    Jeg tar dette med villedende informasjon på alvor og tåler litt skitt på fingrene hvis jeg kan rydde opp litt. Med OMF så går det ikke an å ta en debatt uten at det blir litt gjørmebryting på si. I hvert fal ikke i denne tråden. Det gjorde han klinkende klart tidlig i tråden: Han var tidlig ute med å stigmatisere alle som var uenig med han.
    Jeg er usikker på hvem du sikter mht. å forlate HFS. Jeg har vært her i flere år, og bidragene går litt opp og ned etter tid og interesse. Et forum vil alltid være et sted for frisk debatt.

    Jeg ville ikke ha hengt meg opp i hvem som får likes eller ikke. De føles ikke alltid rettferdig.

    Vedrørende uenigheter med OMF, der du er uenig, så tenker jeg at det er mer hensiktsmessig å fokusere på det du evt. er uenig i :)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vi har enda noen lange måneder foran oss med tiltak med ref. til planen. Kan også bli interessant å se hvor mye forsinket vaksineringen blir hvis det blir som i andre land at folk ikke vil ha en spesiell vaksine.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.766
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Samtidig påstås det at smitten er stigende i Norge. Det er den jo slett ikke. Den er stigende i Oslo og deler av Sørlandet. I resten av landet finnes det knapt smitte. Det er galskap satt i system med sterkt inngripende tiltak og anbefalinger i hele landet, når smitten er sentrert til de østlige og sørlige deler av landet. Det er som å gå å vente på at Vesuv skal bli aktiv igjen- 300 år før den blir det. Man begrenser folks liv, skaper arbeidsledighet og psykisk syke- totalt uten grunn. Regjeringens håndtering av dette er på et fullstendig lavmål!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alt er ikke bare sorgen...


    Bl.a.
    Vi var litt overrasket over at såpass mange så positive sider ved koronatiden. En forklaring på det kan være at de har opplevd bedre tid, sovet mer og følt mindre stress under koronaperioden.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvis det er det du ønsker så er det vel det. Hvis ikke så kan de jo bare sove litt ekstra lenge.

    "-Hovedtendensen i studien viser allikevel at måtene ungdommene møter denne situasjonen på, dreier seg om langt mer enn individuelle karaktertrekk. Hvordan de hadde det under korona, mestringen og nederlagene ungdommene opplevde, er overveiende betinget av sosiale forhold og prosesser. Ulikhetene mellom ungdom fra ressurssterke og ressurssvake familier ble forsterket, noe som handlet om både materielle vilkår i hjemmet og tilgang på hjelp og støtte hjemmefra."

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.766
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det er det du ønsker så er det vel det. Hvis ikke så kan de jo bare sove litt ekstra lenge.

    "-Hovedtendensen i studien viser allikevel at måtene ungdommene møter denne situasjonen på, dreier seg om langt mer enn individuelle karaktertrekk. Hvordan de hadde det under korona, mestringen og nederlagene ungdommene opplevde, er overveiende betinget av sosiale forhold og prosesser. Ulikhetene mellom ungdom fra ressurssterke og ressurssvake familier ble forsterket, noe som handlet om både materielle vilkår i hjemmet og tilgang på hjelp og støtte hjemmefra."

    Nettopp. Det blir meningsløst å si at mange takler dette fint. Det er de som fra før av ikke hadde det bra, som får enda større problemer. Og det er de man i langt større grad burde tatt vare på, noe man ikke burde trengt forskning for å forstå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn