Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ferie må vi ha. (advarsel! hurtigtester involvert)

    Rundt 40 hyttegjester er satt i karantene på DNT-hytta Fondsbu i Valdres etter at én av gjestene testet positivt.

    Den coronasyke personen våknet torsdag morgen opp med luftveissymptomer. En hurtigtest viste positivt for coronavirus, skriver Avisa Valdres.

    - Vedkommende som er smittet, er en del av et større reisefølge. Alle disse vil bli kjørt ut med scooter i dag, sier kommuneoverlege Marit Tuv i Vang kommune.

    Reisefølget blir testet på det lokale legekontoret, før de deretter vil bli transportert tilbake til sine respektive hjemkommuner.

    De rundt 40 andre hyttegjestene må bli værende på hytta i en form for karantene, og de er bedt om å holde seg på rommene sine. De vil alle bli testet i løpet av torsdag, opplyser kommunen.

     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nettopp. Det blir meningsløst å si at mange takler dette fint. Det er de som fra før av ikke hadde det bra, som får enda større problemer. Og det er de man i langt større grad burde tatt vare på, noe man ikke burde trengt forskning for å forstå.
    Problemet til regjeringen her er at de har prioritert ut fra en gammel familiemodell fra 50-tallet, der man går direkte fra å bo hos foreldre og typisk bli forlovet og gift i ung alder, type 20 år +. Man har tatt utgangspunkt i at unge voksne har en familie nær seg. i 2021 studerer man (gjerne i en annen by), og er ofte singel og etablererer seg langt senere. Dette passer ikke inn i prioriteringene, som Krf har satt sitt store foravtrykk på, og man glemmer en hel generasjon mennesker. Jeg har sett en rekke eksempler på hva dette gjør med denne generasjonen av mennesker, og er jeg svært skuffet over regjeringen på dette punktet.

    I oppvasken etter Corona så tror jeg, og håper jeg, at de ansvarlige politikerne må ta konsekvensene av dette. Hvis regjeringen blir stemt bort, så håper jeg at det er på dette grunnlaget, og at vi som nasjon virkelig lærer noe. Vi kan ikke ha utdaterte politikere fra Krf som har såpass mye innflytelse og som påvirker en hel generasjon så negativt.

    Fra før har de kuttet i AAP og andre støtteordninger til mennesker som er i en sårbar fase (som er tap-tap med langt flere på uføretrygd og økte kostnader til statskassa), og de har heller ikke klart på 7-8 år å rydde opp i helsesektoren, der mange ikke får den behandlingen de har krav på. At Stoltenberg gjorde en enda dårlige jobb er ikke et argument i 2021. De har ikke kommet langt nok.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Finland er ikke spesielt interessant, på samme måte som Sverige.

    Og corona- håndtering handler om uendelig mye mer enn smittevern.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Finland er ikke spesielt interessant, på samme måte som Sverige.

    Og corona- håndtering handler om uendelig mye mer enn smittevern.
    Norge er vel interessant?
    Kommer stadig tilbake til media i Norge som rapporterer at det har aldrig vært registrert så få krefttilfeller, eller psykiske lidelser. Joda.
    Mørketallene ser nok dagslyset etterhvert.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror/frykter at omfanget av negative konsekvenser blir ganske stort. Det er selvsagt vanskelig å måle slik eksakt, men det skjer alle steder. Mange små ting som som gir en stor sum til slutt.
    • Mange er blitt permittert og mange av de vil nok komme tilbake. Men mange vil det ikke og vil kanskje havne ut i ledighet. Og selv der alle blir hentet tilbake - så er det kjedelig å være de siste som blir hentet tilbake. Det er nok mange i arbeidslivet som det siste året har hatt en lignende opplevelse som de barna som bla valgt sist når man delte fotballag.
    • Jeg er rimelig trygg at mange av de over 20 år - som er nektet å drive idrett i 1 år nå - ikke kommer tilbake. For noen går det helt fint, for andre var det kanskje viktig for både fysisk og mental helse.
    • Mange parforhold har hatt det tøft med hjemmekontor, hjemmeskole og kanskje en usikker jobb/permittering. Alle er tapere når forhold ryker av eksterne årsaker.
    • Veldig mange har levd med frykt i lang tid nå - vil de greie å slappe av igjen.
    Osv osv osv....
     
    R

    rr30629

    Gjest
    ferie må vi ha. (advarsel! hurtigtester involvert)

    Rundt 40 hyttegjester er satt i karantene på DNT-hytta Fondsbu i Valdres etter at én av gjestene testet positivt.

    Den coronasyke personen våknet torsdag morgen opp med luftveissymptomer. En hurtigtest viste positivt for coronavirus, skriver Avisa Valdres.

    - Vedkommende som er smittet, er en del av et større reisefølge. Alle disse vil bli kjørt ut med scooter i dag, sier kommuneoverlege Marit Tuv i Vang kommune.

    Reisefølget blir testet på det lokale legekontoret, før de deretter vil bli transportert tilbake til sine respektive hjemkommuner.

    De rundt 40 andre hyttegjestene må bli værende på hytta i en form for karantene, og de er bedt om å holde seg på rommene sine. De vil alle bli testet i løpet av torsdag, opplyser kommunen.

    Håper inderlig at det finnes treningssenter og pub i Vang Kommune som de nå kan stenge, ellers så er de «dødsdømte» .
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Myndigheter, folk og fe (som vel egentlig er det samme) har gått fullstendig av hengslene. Det er det fullstendige vanvidd 🤯

    Omtrent som da den første negeren dukket opp i Norge på 60- tallet, regner jeg med 😷
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    ^ Myndigheter, folk og fe (som vel egentlig er det samme) har gått fullstendig av hengslene. Det er det fullstendige vanvidd 🤯

    Omtrent som da den første negeren dukket opp i Norge på 60- tallet, regner jeg med 😷
    Da fantes ikke vaksiner, mot negre altså. Alle regnes med i dag og da kan vi telle etterpå.🧐
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg undrer meg over hvorfor kritikk på corona-politikken skal stemples som syting.

    - Før jul gikk «sytingen» på at man savnet testing på grensene og forutsigbarhet til reisende. Dette ble etter mye «syting» fra opposisjonen og andre implementert etter jul. Det som var umulig ble mulig.

    Etter at dette kom på plass så gikk smitten ned, bare at man måtte innføre strenge og unødvendige tiltak for å rydde opp i importsmitte. Da med en fortsatt byrde på store og utsatte grupperinger som ikke prioriteres.

    Nå varsles det i økende grad om den mentale helsen. Dette var lett å se komme, men selv ikke i dag har man justert tiltakene til å redusere byrden til utsatte grupper. Om 1 år kan vi se det i statistikken - men det er vel for sent - og så er det vel bare syting.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Noen støtter regjeringen uansett hva de gjør. Ligner på disse Trumptilhengerne....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg undrer meg over hvorfor kritikk på corona-politikken skal stemples som syting.

    - Før jul gikk «sytingen» på at man savnet testing på grensene og forutsigbarhet til reisende. Dette ble etter mye «syting» fra opposisjonen og andre implementert etter jul. Det som var umulig ble mulig.

    Etter at dette kom på plass så gikk smitten ned, bare at man måtte innføre strenge og unødvendige tiltak for å rydde opp i importsmitte. Da med en fortsatt byrde på store og utsatte grupperinger som ikke prioriteres.

    Nå varsles det i økende grad om den mentale helsen. Dette var lett å se komme, men selv ikke i dag har man justert tiltakene til å redusere byrden til utsatte grupper. Om 1 år kan vi se det i statistikken - men det er vel for sent - og så er det vel bare syting.
    De kan si hva de vil; det er deres egen redsel for å bli smittet selv - eller noen av sine nærmeste, samt autoritetstro som ligger bak. Ren egoisme. De må altså ikke prøve å komme med at de er bekymret for eldre på institusjoner- dersom de da ikke har pårørende der. Skulle bekymring for andre vært troverdig, hadde de også brydd seg om andre svake grupper.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Alt er ikke bare sorgen...


    Bl.a.
    Vi var litt overrasket over at såpass mange så positive sider ved koronatiden. En forklaring på det kan være at de har opplevd bedre tid, sovet mer og følt mindre stress under koronaperioden.
    Det der var etter 1-2 mnd tiltak - nå passerer vi straks 1 år

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Er det virkelig for mye å be om å holde en saklig og respektfull tone? Det går an å være uenig på ett saklig plan.
    Er det ikke da bedre å heller holde seg til saken?
    Sånn som dette?

    De kan si hva de vil; det er deres egen redsel for å bli smittet selv - eller noen av sine nærmeste, samt autoritetstro som ligger bak. Ren egoisme. De må altså ikke prøve å komme med at de er bekymret for eldre på institusjoner- dersom de da ikke har pårørende der. Skulle bekymring for andre vært troverdig, hadde de også brydd seg om andre svake grupper.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Sånn som dette?
    Dette er en spissformulering. Jeg ville ha skrevet det på en annen måte, men når det kommer til stykket så er det jo et svært viktig poeng i dette.

    Hvorfor er det greit for såpass mange nordmenn at vi rett og slett driter i en stor og sårbar gruppe? Hva er motivet? Eller er det slik at vi er ignorant, eller at vi snur oss en annen vei? Hvorfor er ensomhet, depresjon og isolasjon for 20+ åringer, på studier, NAV eller i jobb, helt uinteressant for "folk flest" og våre politikere? Hvorfor snakker vi kun om eldre? Fokuset på barn er såklart viktig, for de få i antall som trenger support, men den store gruppen som betaler regningen blir jo ikke nevnt i særlig grad - og i svært liten grad prioritert.

    Kan noen svare meg på dette? Fordi jeg forstår ikke hvordan "verdens beste sosialdemokrati" kan oppføre seg slik.

    Vi så mot USA - vi hater Trump, McConnell, GOP og fandens oldemor. Men, ser vi oss selv og hva vi selv driver med?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Norsk Corona-ordbok:

    Psykiske og mentale lidelser for 18+ = Syting (Og roseblogg-klaging)
    Selvmord = Syting. (Slutt å mase om oppmerksomhet - Terningkast 1)
    Arbeidsledighet = Dugnad (Skjerp deg, vi motiverer deg ved å kutte i AAP).
    Importsmitte ano 2020 = Umulig å stoppe.
    Importsmitte ano 2021 = Mulig (vi har mer info nå, slik at det som var umulig er nå mulig).
    Plan = Tiltak som utelukkende baserer seg på historiske tall.
    Smittetall = Den eneste KPIen som styrer hele nasjonen til enhver tid.
    Dødstall = Gjelder kun eldre som har falt i fra med eller av korona.
    Ring1.2.3 = A,B.C
    A,B,C = Rød, Gul, Grønn

    Dessuten er vi best, slår Sverige i ski-VM og har lavere smittetall.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er en spissformulering. Jeg ville ha skrevet det på en annen måte, men når det kommer til stykket så er det jo et svært viktig poeng i dette.

    Hvorfor er det greit for såpass mange nordmenn at vi rett og slett driter i en stor og sårbar gruppe? Hva er motivet? Eller er det slik at vi er ignorant, eller at vi snur oss en annen vei? Hvorfor er ensomhet, depresjon og isolasjon for 20+ åringer, på studier, NAV eller i jobb, helt uinteressant for "folk flest" og våre politikere? Hvorfor snakker vi kun om eldre? Fokuset på barn er såklart viktig, for de få i antall som trenger support, men den store gruppen som betaler regningen blir jo ikke nevnt i særlig grad - og i svært liten grad prioritert.

    Kan noen svare meg på dette? Fordi jeg forstår ikke hvordan "verdens beste sosialdemokrati" kan oppføre seg slik.

    Vi så mot USA - vi hater Trump, McConnell, GOP og fandens oldemor. Men, ser vi oss selv og hva vi selv driver med?
    "Spissformuleringer" kommer av det du har beskrevet i dette innlegget, og som er tatt opp utallige ganger av meg og flere andre i tråden.

    Hva skal man si til slutt da, når folk ikke i det hele tatt bryr seg om andre enn seg selv?
    Det er jo rendyrket egoisme.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jævla egoister som følger anbefalingene, bruker munnbind, unngår folkemengder og er bekymret for at de nærmeste sårbare skal bli smittet. Det er ikke til å tro at sånne egoister går rundt i samfunnet. Og hvis de i tillegg bidrar med litt økonomisk hjelp til de som har mistet inntekt og tar noen telefonsamtaler til de som sitter alene .... Nei vet du hva de burde skamme seg burde de. Fysj.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jævla egoister som følger anbefalingene, bruker munnbind, unngår folkemengder og er bekymret for at de nærmeste sårbare skal bli smittet. Det er ikke til å tro at sånne egoister går rundt i samfunnet. Og hvis de i tillegg bidrar med litt økonomisk hjelp til de som har mistet inntekt og tar noen telefonsamtaler til de som sitter alene .... Nei vet du hva de burde skamme seg burde de. Fysj.
    Hadde det vært det jeg mente så....

    Her var det snakk om å ta vare på andre sårbare grupper også. Grupper som lider av tiltakene. Som forklart et par ganger før.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dette er en spissformulering. Jeg ville ha skrevet det på en annen måte, men når det kommer til stykket så er det jo et svært viktig poeng i dette.
    Så du forsvarer innlegg som ikke inneholder noe annet enn stigma, så lenge det kommer fra en du er enig med. Men substans ispedd syrlige kommentarer den andre veien er langt over streken. Jeg er ikke overrasket, men jeg håper jo du ser dobbeltmoralen her.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Veldig stille fra kong Raymond nå. Er han på voksenopplæring hos FHI ? eller noe annet? Eller prøver han å finne gode forklaringer på rask smitteøkning med mer smittsomme mutanter kombinert med oppmykning av tiltak og mer sosialisering i vinterferie?

    Han kan jo bare spørre meg om han lurer på noe. Så kan vi samtidig ta en prat hvorfor kommunen klarte å sette meg på feil vanksineliste, kanskje de skulle snakke med fastlegene om hvilke sykdommer pasientene har ? Og la fastlegene gi vaksine prioritet og ikke byråkrater uten gyldig informasjon. Og ikke bare se på alder og utdatert sykmeldings statistik eller hva nå de bruker
    Telefon til meg fra Oslo kommune i går
    «Jammen jo det stå her at du er kategori 5 dvs over 60 og hjertesyk så vi vil gi deg AstraZeneca neste uke.»
    Jeg;» Jeg har skriftlig fra fastlegen at jeg er kategori 4b -ekstra høy risiko- pga immumsupresjon og multimorbiditet pga X,Y,Z og flass og jeg skal ha mRNA dvs Pfizer/Moderna»
    «Oida vi skal ta kontakt med legen din ,men vi har altså ikke nok Pzifer igjen til 4b nå og vet ikke når /om vi får det»

    Hyggelig telefon å få dagen før jeg legges inn på hjerteavdelingen..Jeg mistet altså min riktige vaksine til rett tid pga byråkratisk rot.

    Mens noen koser seg på ski på fjellet går verden videre..God helg folkens
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ingen av gruppene som prioriteres til spesifikk vaksineprodusent?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg var faktisk hos min fastlege i går (Har løpt på meg en skade i kneet).

    Forstod det slik at BMI over 35 er ett prioritetskriterie - problement var at de hadde ikke BMI i sine datasystemer - så de måtte gjøre dette manuelt. Han nevnte også at overvekt var en ganske tydelige indikator på de yngre som lå på Haukeland.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    NN de
    Det er jo ingen av gruppene som prioriteres til spesifikk vaksineprodusent?
    Jo deler av høyrisikogruppen kombinert med viss alder får Pfizer/Moderna dvs mRNA. Da alternativet er dårlig dokumentert for disse. Og så er det noe med logistikk å gjøre også kanskje.Alle på sykehjem i Oslo fikk feks Pfizer. Mens nå rulles AstraZeneca ut til mer generell prioritert vaksinering i Oslo.
    Jeg er bekreftet på mRNA listen nå. Så det ordner seg , bare leveransene kommer. Litt oppgitt over at jeg gikk glipp vaksinersrunden jeg skulle hatt, og skulle blitt vaksinert før
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg undrer meg over hvorfor kritikk på corona-politikken skal stemples som syting.
    Jeg kan gi deg to grunner. For det første så syter dere hele tiden. For det andre så fortjener dere litt stigmatisering i retur, "spissformulering" som du kaller det. Dere sytekamerater har boltret dere fritt med slag under beltestedet i mer enn et halvår allerede. Noe av det har vært et stygt skue (jeg sikter ikke til det som jeg har fått rettet mot meg selv). Syting er jo en treffende beskrivelse, da. Syting og utskjelling. Dere syter og skjeller ut de ansvarlige for koronahåndteringen og de som ikke deltar i sytekoret. Innleggene man kan lære noe av er det lengre mellom. Og nå har dere begynt å syte over at dere får litt payback også,, men dere burde jo takke, ettersom dere både elsker utskjelling og syting.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Mens noen koser seg på ski på fjellet går verden videre..God helg folkens
    Og det skal vi være glad for. Fysisk aktivitet med tilhørende kos og glede har vel aldri vært viktigere enn i disse tider, som vi vet så er helse så uendelig mye mer enn det å ikke bli smittet av covid-19. Litt uheldige med været denne uka folket men registrerer at folk er ute på ski uansett, det er bra!

    Ellers så håper jeg at det ordner seg for deg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Trist läge..
    Själv är jag utestängd från norge.- jag ser min arbetsplats från gränsen...där är jag inte bland andra än några kollegor..totalt ofarligt. Ingen smittorisk!
    Ingen vill betala min lön...kan inte bli permitterad, kan inte sjukskrivas, får inget från nav, inget i sverige...
    Vad i helvete ska man göra?
    Kan inte jobba hemma...
    Måste nästan be om att bli uppsagd för att slippa detta moment 22...
    Helt fucking otroligt!
    Jag har inte råd att bara gå och vänta...
    Gissa vem som börjar hata...

    Å för säkerhets skull så gick bilen sönder mitt i allt... :(
    Håper det ordner seg nå.

     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Jeg kjenner faktisk en som jobber med Coronaproblematikken, han er lege og virolog. Har dermed pr.def. ikke gått på LHS (Livets Harde Skole) som mange av Smittevern/psykologi/demografi-ekspertene her på HFS. Meget interessant å prate med en som har reell kunnskap, han mente forøvrig at i det store å det hele hadde vi fått til dette på en ordentlig måte. Selvfølgelig vil vel LHS syte-klubben si, han er jo en av DE, som elsker å plage oss, maktsyk, kjører el-bil, har ikke peiling osv.osv.osv.

    Men det var en ting han hadde å utsette på tiltakene, og det var håndteringen av utenlandstrafikken tidligere i høst/vinter. Og han sa at smittesporingssystemet vi har er meget effektivt, og at det er en av pillarene i "bygget." .Iflg min kompis i Italia er det ikke i nærheten noe slikt der. Der er det opptil den enkelte. Nabolandene våre er heller ikke så bra stilt som vi.

    Intervju med en annen av DE dvs Frode Forland i Expressen (S), Frode Forland, fagdirektør i FHI .Gjennom karrieren har han vært almenlege, kommunelege og fylkeslege. Han var fagsjef og avdelingsdirektør i Statens helsetilsyn, samt avdelingsdirektør og divisjonsdirektør i Helsedirektoratet. Han har også hatt roller ved Det europeiske smittevernbyrået og Koninklijk Instituut voor de Tropen. Men han er jo en av DE så da......

    Koronaviruset, Sverige | Norges koronagrep vekker oppsikt i Sverige: - I ferd med å klare noe hele verden drømmer om (nettavisen.no)

    Dr.E
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn