Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg er egentlig litt usikker på hva de mener, når det hevdes at vi ikke overholder smittevernråd. aldri har det vært mer maskebruk i hovedstaden, og det vaskes og stelles i alle butikker. privatfesteri har vel ikke hatt noen synlig oppgang. drikkingen er asosial.

    at viruset er mer virilt er å anta.

     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Jeg gir faen.
    Ikkeno problem det. Karmøy ? Overfylte T-baner og ellers trengsel i rushtiden. Hold avstand til naboen 600m unna og geiteflokken hans. Slapp av, har flydd over landsbyen.

    Seint på natta og nesten tom for øl !

    Dr.E
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    jeg er egentlig litt usikker på hva de mener, når det hevdes at vi ikke overholder smittevernråd. aldri har det vært mer maskebruk i hovedstaden, og det vaskes og stelles i alle butikker. privatfesteri har vel ikke hatt noen synlig oppgang. drikkingen er asosial.

    at viruset er mer virilt er å anta.

    Velkommenetter dette kunne jeg fortalt dem om der hadde hørt på meg
    Dette jo så åpenbart.
    Dessuten har aldri 1m vært nok til å hindre smitte 1m reduserer smitte med 40-60%. Og med UK varianten enda værre .Who og USA sine myndigheter sier 1.8 m som visstnok gir 80% reduksjon . Helt idiotisk å slipe opp i Oslo. Spesielt når vaksinering ligger langt etter skjema. Selv på Ullevål sykehus hvor jeg er nå klarer de ikke å ha samme smittevernprsksis fra sted til sted. Ett sted deles det ut nye munnbind til alle og sprites til alle som kommer for å ta blodprøve , mens ved innleggelse på hjerteavdelig er det tomt for sprit og ingen krav til munnbind, kun « bruk gjerne munnbind» men Ingen til utdeling!!!og jaggu var det ikke et utbrudd på avdelingen her i natt.

    Ratmond sier Oslofolket er på bristepunktet . Men jeg kan fortelle at bristepunktet ikke er for strenge tiltak, men for slappe holdinger og dårlig overholdelse, at vi ligger kronisk på etterskudd. Bristepunktet kommer når barnehager G småskolen er stengt i 2 uker. Om ikke folk sørger for mindre sosial kontakt og avstandsrådet økes til 2m vil det bli resultatet
    Beklager mobilfeiltasting
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en offentlig ansatt syters bekjennelse:

    «Nakstad peker også på ting som kunne ha blitt gjort bedre.

    - Det jeg kan peke på helt generelt, er hvordan man i Europa vurderte risikoen for importsmitte og hvilke reiseråd man hadde. Det tror jeg mange land angrer på. Jeg tror mange var for naive og fokuserte på Hubei-provinsen (der viruset først ble oppdaget i Kina, red. anm.), og skjønte ikke tidlig nok at viruset spredte seg i Europa, sier han.

    - Der kunne man åpenbart kommet bedre ut om man hadde fulgt råd tilnærmet de som ble innført i de landene i Asia som var mest strenge.

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    en offentlig ansatt syters bekjennelse:

    «Nakstad peker også på ting som kunne ha blitt gjort bedre.

    - Det jeg kan peke på helt generelt, er hvordan man i Europa vurderte risikoen for importsmitte og hvilke reiseråd man hadde. Det tror jeg mange land angrer på. Jeg tror mange var for naive og fokuserte på Hubei-provinsen (der viruset først ble oppdaget i Kina, red. anm.), og skjønte ikke tidlig nok at viruset spredte seg i Europa, sier han.

    - Der kunne man åpenbart kommet bedre ut om man hadde fulgt råd tilnærmet de som ble innført i de landene i Asia som var mest strenge.

    De kunne ha økt sykehuskapasiteten for eksempel;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Zerocovid politikk er ren galskap;) De kan nok komme til å holde på sånn i årevis.
    Nå som vaksinen har kommet så langt - så støtter jeg i grunn at de fortsetter denne strategien frem til de har fått vaksinert alle over 50 år feks.

    Men - strategien er ikke så enkel og har så få bivirkninger som man tidvis kan få inntrykk av her. Men NZ er jo på samme måte som Norge reddet av at vaksinene kommer 1 år tidligere enn man hadde sett for seg. Jeg følger ikke med på NZ, men det er interessant å se fremover hvordan ulike land sine "exit" strategier blir. Danskene har jo så smått begynt, og det har vel britene også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det ikke nødvendigvis slik at alt ved et lands strategi er rett. NZ har i det minste stoppet importsmitte. Det var mer enn vi klarte. Så er det jo selvsagt grader av det også.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Nå som vaksinen har kommet så langt - så støtter jeg i grunn at de fortsetter denne strategien frem til de har fått vaksinert alle over 50 år feks.

    Men - strategien er ikke så enkel og har så få bivirkninger som man tidvis kan få inntrykk av her. Men NZ er jo på samme måte som Norge reddet av at vaksinene kommer 1 år tidligere enn man hadde sett for seg. Jeg følger ikke med på NZ, men det er interessant å se fremover hvordan ulike land sine "exit" strategier blir. Danskene har jo så smått begynt, og det har vel britene også.
    Nå må du slutte å feilinformere om vaksinetidspunkt. Jeg har linket til mange artikler, både om vaksineutviklere og vaksineforskere, som var langt mer positive veldig tidlig. Det var mange antagelser, og estimatene fra offentlig hold var nøkterne, men det forelå masse informasjon som tilsa at vaksinen kom raskt. Du vet ingenting om når andre land eller Norge ved helsemyndigheter forventet vaksine. Antagelser er ingen fasit.
    Jeg aner ikke hva andre synes, men for meg har du absolutt minst troverdighet av alle i denne tråden. Du har bommet ved hver eneste viktige korsvei under pandemien og overdriver og kommer med direkte usannheter i hytt og pine. Jeg skjønner at det må være tungt å ta så mye feil i en tråd du har brukt så mye tid på, men usannheter gjør det bare verre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Basert på egne og bekjentes erfaringer: Etter en mild runde vil det være noen uker med etterdønninger. Noen dager føler man seg helt frisk, og så er det en ny runde. Kommer og går periodisk i flere uker, men med avtagende intensitet. Så går det over. Lukte- og smakssans kommer også tilbake etter noen uker eller måneder.

    Mest sannsynlig er etterdønningene resultat av et immunsystem i ulage, for det er de merkeligste symptomer. Plutselig inflammasjon i ankelen, rød, hoven og vond - hvor kom det fra? Og uken etter er det et håndledd. Viruset er nok ute av kroppen forlengst, men et eller annet post-viralt er det. Hvor lenge det varer ser også ut til å variere en hel del. Men det gir seg jo etterhvert.

    Den bekjente som lå 12 dager i respirator for ett år siden er fortsatt ikke helt restituert, men hvor mye som er ettervirkning av viruset og hvor mye av behandlingen er ikke godt å si.
    Det du skriver her er også den erfaringen jeg, kona og naboen har. Det tok 5-6 uker å få tilbake lukt- og smaksansen for oss. Nå har det snart godt 3 måneder etter smitte og nå føler jeg og kona oss 100%, men naboen som smittet meg sliter fortsatt med tungpusthet og er litt redusert. Men det humper og går.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har linket til mange artikler, både om vaksineutviklere og vaksineforskere, som var langt mer positive veldig tidlig.
    Det er helt riktig det du skriver der. Jeg linket til FHI og helsedirektoratet og du linket til VG og en nyhetssak om et talkshow i USA om "operation Warp speed"

    Jeg ønsker at myndighetene tar beslutninger på et solid faglig grunnlag.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Det er helt riktig det du skriver der. Jeg linket til FHI og helsedirektoratet og du linket til VG og en nyhetssak om et talkshow i USA om "operation Warp speed"

    Jeg ønsker at myndighetene tar beslutninger på et solid faglig grunnlag.
    Jeg har før linket til norsk vaksineforsker som anslo tidlig vaksine og også enkelte vaksineprodusenter hadde meget optimistiske estimat. Jeg krangler ikke på at den kom tidligere enn noen forventet. FHI tok jo feil, men det er ikke det samme som at strategien til regjeringen ikke kan ha blitt påvirket av andre estimater. Jeg simpelthen forteller at det var flere meninger om dette. Alle kan google seg fram til dette. Jeg har aldri med overlegg linket til noe talkshow om warp speed, i tilfelle var det feil.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har før linket til norsk vaksineforsker som anslo tidlig vaksine og også enkelte vaksineprodusenter hadde meget optimistiske estimat. Jeg krangler ikke på at den kom tidligere enn noen forventet. FHI tok jo feil, men det er ikke det samme som at strategien til regjeringen ikke kan ha blitt påvirket av andre estimater. Jeg simpelthen forteller at det var flere meninger om dette. Nå er du usedvanlig tøvete da alle og enhver kan google seg fram til dette. Jeg har aldri med overlegg linket til noe talkshow om warp speed, i tilfelle var det feil.
    Det å få frem en vaksine er en ting, det å vaksinere en såpass stor del av befolkningen at man kan slippe opp smitteverntiltakene er noe helt annet - og det er det som er relevant.

    Det er heller ikke så relevant hva en norsk vaksineforsker uttaler seg om helt generelt i en VG artikkel. Jeg linket til hva FHI mente om saken, og det var beslutningsgrunnlaget til HDIR/Regjeringen - og synes vel ikke linkene du har fremskaffet rokker ved det synet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig hvor forskjellig man kan huske ting. Det er jo åpenbart at denne vaksineutviklingen gikk svært mye fortere enn selv den største optimist kunne sett for seg. Og selvfølgelig er det fantastisk! Men det var det altså ikke mange som trodde, godt dokumentert av OMFs linker til FHI. Jeg kan vel selv huske dystre spådommer fra bla Asbjørn og Hardingfele der de spådde at dette viruset var så forferdelig at det uansett ikke så ut til at en vaksine ville hjelpe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan vel selv huske dystre spådommer fra bla Asbjørn og Hardingfele der de spådde at dette viruset var så forferdelig at det uansett ikke så ut til at en vaksine ville hjelpe.
    Kan du vise hvor jeg har skrevet det?

    Det jeg har skrevet er at det er usikkert hvor langvarig immuniteten blir, både etter gjennomgått infeksjon og vaksine, på grunn av både immunsystemets «minne» for coronavirus (ref forkjølelse) og på grunn av mutasjoner. Jeg har vært spesielt kritisk til den svenske forestillingen om å «bremse» litt slik at belastningen på sykehusene ikke blir for høy, men ellers la viruset brenne gjennom befolkningen og etterlate en «flokkimmunitet». Og hva om immuniteten bare varer et år eller to? Da ender man opp med et endemisk virus som bare går rundt og rundt.

    I den grad jeg har spådd noe om dette har jeg vel skrevet flere ganger at jeg tror dette ender opp med en periodisk vaksine, omtrent som den årlige influensavaksinen.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Et par raske søk.

    April 2020
    Det vet vi jo ikke ennå. Vi har influensavaksiner (som må endres hvert år), men ikke forkjølelsesvaksiner. Vaksine mot HIV har man vel forsøkt å lage siden 1990, ca. Om smitte av viruset ikke gir varig immunitet, enten det skyldes at immunforsvaret "glemmer" eller at viruset muterer, tyder vel også på at det kan være vrient å lage en effektiv vaksine.
    Du er nok et par-tre år forut for din tid mht corona-vaksine, RRR.
    Som sagt tror jeg flokkimmuniteten er en illusjon, så det haster virkelig ikke med de 50k. Det kan gjerne ta hundre år for min del. Det hele vil handle om å finne måter å komme tilbake til tilnærmet normalt samfunnsliv på uten å fyre opp så mye under smittespredningen at alt går i metning. The Hammer and the Dance, som en blogger kalte det. Jeg tror det vil være den nye normalen i ganske mange år fremover, med mindre utviklingen av en vaksine går langt fortere enn vanlig (og at en effektiv vaksine i det hele tatt kan skapes)
    Juli 2020

    Det vet vi rett og slett ikke. En vaksine kan være klar til neste år, men kanskje ikke i mengder egnet for massevaksinasjon, eller det kan ta årevis. Det kan tenkes å bli en vaksine som må etterfylles årlig som for influensa, eller i verste fall muterer viruset for fort til å kunne bli et effektivt mål for en vaksine som HIV. Det blir ren tipping å mene noe særlig om det nå.
    September
    Ja, det ser ut til å være konsensus. En vaksine kommer nok, så mange som arbeider med det nå, men det er uklart om det blir mer langvarig effekt av den enn av gjennomgått infeksjon. Mitt inntrykk er at de forskjellige vaksinekandidatene sannsynligvis også vil være ulike på det punktet, så vi får bare vente og se. Som sagt tror jeg vi bør være forberedt på en årlig kombinasjonsvaksine. F...nskapet muterer også, men kanskje ikke like fort som influensa.
    Edit: dette gir jo også et greit bilde av hvor sannsynlig man anså det å skaffe en god vaksine til massevaksinering såpass fort som vi har greid.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilket av de sitatene spår at «dette viruset var så forferdelig at det uansett ikke så ut til at en vaksine ville hjelpe»? Det jeg ser at jeg har skrevet er at det var usikkert hvor lang tid det vil ta å utvikle en vaksine, og usikkert hvor effektiv den ville bli. Det var jo korrekt da dette ble skrevet. Heldigvis har det gått på rekordtid, og flere av vaksinene ser ut til å være riktig effektive på kort sikt. Hvor lenge de beskytter vet vi fortsatt ikke. Å «spå» at en vaksine «uansett ikke vil hjelpe» er noe helt annet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvilket av de sitatene spår at «dette viruset var så forferdelig at det uansett ikke så ut til at en vaksine ville hjelpe»? Det jeg ser at jeg har skrevet er at det var usikkert hvor lang tid det vil ta å utvikle en vaksine, og usikkert hvor effektiv den ville bli. Det var jo korrekt da dette ble skrevet. Heldigvis har det gått på rekordtid, og flere av vaksinene ser ut til å være riktig effektive på kort sikt. Hvor lenge de beskytter vet vi fortsatt ikke. Å «spå» at en vaksine «uansett ikke vil hjelpe» er noe helt annet.
    Det er kanskje en påstand satt litt på spissen, men du har vært skeptisk til at en vaksine skal løse coronakrisen. Og siden det ble hevdet her at det var god tro på at vi skulle være vaksinert om 12 mnd, så klippet jeg inn noen av dine innlegg. Du mente forøvrig på den tiden at immuniteten bare varte noen få måneder (2-4), og i et slikt bilde, så er ikke vaksine løsning heller.

    Men det jeg begynte med og som Polka mente jeg tok feil med, og som jeg synes er relevant i dag - er at NZ eller Norge for den saks skyld ikke visste at vaksineløsningen kom så raskt når de valgte strategi. Og jeg hadde ihvertfall synes at vi i Norge hadde vært i en veldig vanskelig situasjon i dag om vaksinen fortsatt var 12 mnd unna - og at den kanskje om 12 mnd ikke var mer enn 50% effektiv.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Min spissformulering basert på hukommelsen. Hadde ikke nok tiltak for å finne frem konkrete eksempler og innser at slike formuleringer er lite egnet for konstruktiv debatt. Uansett viste sitatene at min mening bak kommentaren var korrekt. Baklager spissformulering!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Jaja. Selv er jeg ikke overrasket over rask vaksine løsning. Jeg postet linker gjennom 2020. OMF var som regel på plass med formaninger om hvor lang tid det ville ta. Hva de enkelte land tenkte når de valgte sine strategier kan vi umulig vite alt om. At det er flaks at vi har en effektiv vaksine såpass tidlig er for meg en helt tullete påstand, all den tid det forelå optimistiske prognoser fra flere hold tidlig i pandemien.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.592
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig hvor forskjellig man kan huske ting. Det er jo åpenbart at denne vaksineutviklingen gikk svært mye fortere enn selv den største optimist kunne sett for seg. Og selvfølgelig er det fantastisk! Men det var det altså ikke mange som trodde, godt dokumentert av OMFs linker til FHI. Jeg kan vel selv huske dystre spådommer fra bla Asbjørn og Hardingfele der de spådde at dette viruset var så forferdelig at det uansett ikke så ut til at en vaksine ville hjelpe.
    Det har ihvertfall ikke jeg skrevet. Var til og med tidlig ute og påviste hvilke vaksineprogram som var på gang og hva de forventet å få til.

    Fagpersoner viste til hvor lang tid det ellers tok å utvikle vaksiner. Det skapte usikkerhet. I Tyskland var man tidlig ute og mente at vaksinesertifikater kunne utstedes, men de planene la man vekk etter studier, fordi man er usikker på hvor lenge vaksinene vil virke. Slike ting har jeg vist til.

    Det jeg har vært ekstremt skeptisk til, er alt våset om at man skulle "vaksinere" befolkningen ved å la viruset spre seg, samtidig som man gjorde antakelser om viruset som var i strid med hva legene fant, selv på et tidlig stadium.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er kanskje en påstand satt litt på spissen, men du har vært skeptisk til at en vaksine skal løse coronakrisen. Og siden det ble hevdet her at det var god tro på at vi skulle være vaksinert om 12 mnd, så klippet jeg inn noen av dine innlegg. Du mente forøvrig på den tiden at immuniteten bare varte noen få måneder (2-4), og i et slikt bilde, så er ikke vaksine løsning heller.

    Men det jeg begynte med og som Polka mente jeg tok feil med, og som jeg synes er relevant i dag - er at NZ eller Norge for den saks skyld ikke viste at vaksineløsningen kom så raskt når de valgte strategi. Og jeg hadde ihvertfall synes at vi i Norge hadde vært i en veldig vanskelig situasjon i dag om vaksinen fortsatt var 12 mnd unna - og at den kanskje om 12 mnd ikke var mer enn 50% effektiv.
    Asbjørn har vært innom alle disse tingene, men jeg har alltid oppfattet det mer som research og problematisering enn at han har bestemt seg. Han er ikke typen som trekker konklusjoner for tidlig, og sp tviholdervpå dem etterpå.

    Poenget du har prøvd å få frem en god stund nå, er at Sveriges strategi var best utfra hva vi hadde grunn til å anta for et snaut år siden.

    Men det gjenstår å se om naturlig flokkimmunitet løser noe som helst. Og gjør den ikke det, ligger Sverige dårligere an enn Norge uansett.

    Det kan hende at arbeidshypotesen din er rett, men det kan godt hende den er feil også.

    Jeg er nok uansett av den oppfatningen at Sverige tok en for stor risiko ved å være liberale i forhold til en trussel som ingen kjente rekkevidden av. Og foreløpig ser det ut som det ikke gikk bra.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Asbjørn har vært innom alle disse tingene, men jeg har alltid oppfattet det mer som research og problematisering enn at han har bestemt seg. Han er ikke typen som trekker konklusjoner for tidlig, og sp tviholdervpå dem etterpå.

    Poenget du har prøvd å få frem en god stund nå, er at Sveriges strategi var best utfra hva vi hadde grunn til å anta for et snaut år siden.

    Men det gjenstår å se om naturlig flokkimmunitet løser noe som helst. Og gjør den ikke det, ligger Sverige dårligere an enn Norge uansett.

    Det kan hende at arbeidshypotesen din er rett, men det kan godt hende den er feil også.

    Jeg er nok uansett av den oppfatningen at Sverige tok en for stor risiko ved å være liberale i forhold til en trussel som ingen kjente rekkevidden av. Og foreløpig ser det ut som det ikke gikk bra.
    Det var du ja.

    Vi kan gjerne diskutere, men da er det fint om vi kan holde oss til saken - og akkurat nå så var det jeg uttalte meg om hvorvidt det for 10-12 mnd siden var konsensus/faglig enighet om at vi ville ha en god vaksinen for massevaksinering våren 2021. Jeg mener det ikke var det, og at utvikling, produksjon og ikke minst effektiviteten til vaksinene vi har nå langt overstiger det man så for seg i fjor vår.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nok uansett av den oppfatningen at Sverige tok en for stor risiko ved å være liberale i forhold til en trussel som ingen kjente rekkevidden av. Og foreløpig ser det ut som det ikke gikk bra.
    Det er jo en enkel hypotesetest.- Fra Elmers link litt lengre oppe:
    «Vi venter ett år med å diskutere dødstallene i ulike land. Jeg tror de vil være like da,» responderte Giesecke etter at en litt opphetet debatt hadde roet seg ned.
    Fasit etter ett år:
    1614454806899.png

    Klin likt, bare en faktor på ti i forskjell. :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min spissformulering basert på hukommelsen. Hadde ikke nok tiltak for å finne frem konkrete eksempler og innser at slike formuleringer er lite egnet for konstruktiv debatt. Uansett viste sitatene at min mening bak kommentaren var korrekt. Baklager spissformulering!
    Ikke godt å si hva "din mening bak kommentaren" var, siden vi leser det du skriver, ikke det du tenker.

    Hvis noen uttalte seg bombesikkert for ett år siden om når en vaksine ville være tilgjengelig og hvor effektiv den ville være, så drev vedkommende med gjetting og ønsketenkning. Vi visste rett og slett ikke noen av delene før de første testresultatene begynte å komme utover høsten. Som OMF's sitatrekke viser uttrykte jeg at dette var usikkert. Vi vet fortsatt ikke hvor langvarig immunitet disse vaksinene vil gi, av den helt opplagte grunnen at det ikke har gått lang nok tid ennå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo en enkel hypotesetest.- Fra Elmers link litt lengre oppe:
    Det er vel ikke fullt så enkelt. Livet handler om mer enn Corona - og da kan man ikke finne svar på hvem som har håndterte dette riktig i en oversikt som viser ulike coronatall.

    Mitt hovedpoeng i hele debatten - er at risikoen for sykdom/død ved Corona er blåst fullstendig ut av proporsjoner.

    Det ble linket til tall som viste 7% overdødelighet i Sverige i 2020.

    Hva betyr det egentlig - hvis man ser på hele befolkningen så økte alle sin risiko for å dø med 7%. Det har sikkert ikke folk noe særlig forhold til - for folk flest er jo ikke så redd for å dø. Dette har jeg ikke regnet på, men jeg vil anta at risikoen for å dø øker med mer enn 7% når du blir et år eldre. Hvis det stemmer - så innebærer det at for folk fleste - så har de høyere sannsynlighet for å dø av alt annet enn Corona i 2021 enn de hadde for å dø i 2020 inkludert Corona..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke fullt så enkelt. Livet handler om mer enn Corona - og da kan man ikke finne svar på hvem som har håndterte dette riktig i en oversikt som viser ulike coronatall.
    Sant, men for ett år siden sa Giesecke at vi kan sammenligne dødstallene om et år, og at de kom til å være like mellom de skandinaviske landene. Nå er vi ett år senere, sammenligner dødstallene, og ser at de for Sverige er 10x høyere enn nabolandene Norge og Finland - og da regner jeg pr capita. Fasiten foreligger, og Giesecke tok veldig feil. Akkurat det er veldig enkelt.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sant, men for ett år siden sa Giesecke at vi kan sammenligne dødstallene om et år, og at de kom til å være like mellom de skandinaviske landene. Nå er vi ett år senere, sammenligner dødstallene, og ser at de for Sverige er 10x høyere enn nabolandene Norge og Finland - og da regner jeg pr capita.
    Giesecke har vel vært en klovn hele veien, og jeg jeg synes vel ikke Elgh i den artikkelen gjør noen særlig solid profil med å si at det er Giesecke/Tegnell som har styrt alt - han fremstår i mine øyne som litt aktivist - ikke ulik hun på debatten i Norge.

    Det er jo litt glemt nå, men tanken om å "slå ned" en slik pandemi er det ingen som har tenkt før. Og det var overhodet ikke planen til norske, danske eller svenske FHI når pandemien kom. Det har jo vært skrevet mye om at dette var så ukjent, dødeligheten var høy og immuniteten usikker - nå vet vi vel egentlig at det er ingen forhold ved Corona som går utover det som ligger inne i vår pandemiplan.

    Og da er det jo en interessant diskusjon - hvorfor fulgte vi ikke pandemiplanen? Skal vi endre den? Var de helt idiot de som skrev pandemiplanen og "aksepterte" at så mange ville dø?

    Jeg tror ikke pandemiplanen blir skrevet om - jeg tror nok at vi kommer til å finne ut at dette kostet for mye (for mye skader på barn , ungdom, arbeidere, frykt, isolasjon osv) i forhold til å redde en del mennesker som var på slutten av livet. (det er jo forsåvidt den vurderingen man tok når man skrev pandemiplanen)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hvilken pandemi plan er det egentlig snakk om, den for pandemisk influensa?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    5600 importerte smittetilfeller, mest fra høsten og utover. Flest fra Polen. Norge var så og si uten innenlands smitte i fjor vår og tidlig sommer, noe som endret seg drastisk fra 12. juni. Da ble grensene åpnet- så og si uten kontroll i forhold til importsmitte.

    Minnes svært vagt at noen av oss advarte sterkt mot dette sist sommer, og videre utover høsten og vinteren.... I stedet så lever vi under sterkt inngripende tiltak grunnet dette.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det var du ja.

    Vi kan gjerne diskutere, men da er det fint om vi kan holde oss til saken - og akkurat nå så var det jeg uttalte meg om hvorvidt det for 10-12 mnd siden var konsensus/faglig enighet om at vi ville ha en god vaksinen for massevaksinering våren 2021. Jeg mener det ikke var det, og at utvikling, produksjon og ikke minst effektiviteten til vaksinene vi har nå langt overstiger det man så for seg i fjor vår.
    Saken din ... det er lett å se at du prøver å bevise at du hadde rett i din ubetingede støtte til Sverige strategi i våres. Og det er i det perspektivet du er opptatt av vaksineprognosene for ett år siden. Du får tåle at jeg trekker inn konteksten for in nyvunnet interesse for vaksineprognosehistorikk.

    Jeg er enig i at det ikke var konsensus om 10-12 måneder, jeg kan ikke se at det var konsensus om noen prognose her.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    viktig med råd og vink

    Hvordan er det med sex og korona?
    Man kan fortsatt ha sex med fast partner dersom begge er friske. Dersom man er syk med luftveissymptomer skal man holde avstand også til de nærmeste og da bør man ikke ha sex.

    Det er ikke kjent per nå om koronaviruset smitter seksuelt. Koronaviruset smitter gjennom dråpesmitte og kan smitte ved kyssing dersom man har viruset. Ellers kan det smitte ved virus på hendene som så kommer i kontakt med slimhinner i nese og munn. Å vaske hendene er derfor et godt råd enten man har sex med seg selv eller andre.

    • Nyt deg selv og egen kropp. Du er selv din tryggeste seksualpartner – onani vil ikke spre koronavirus. Vask sexleketøy godt både før og etter.
    • Nyt sex med fast partner.
    • Hold deg helst til en partner og unngå tilfeldige partnere. Har du sex med flere, ha så få partnere som mulig. Unngå kyssing og oralsex. Dersom du allikevel har oralsex, bruk kondom/slikkelapp for å unngå spytt. Ikke del sexleketøy.
    • Hvis du vanligvis treffer sexpartnere online, via sjekkeapper og lignende, kan du vurdere å ta en pause fra å møte personer fysisk. Videodating, sexting og chatrom kan være spennende alternativer. Husk nettvett!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn