Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Dette gjenstår tross alt å se; jeg håper dine spekulasjoner her ikke slår til.
    Enn så lenge har vi jo sett en del overraskende resultater, men det er selvsagt fullt mulig at vi bare venter på "ketchup-effekten".
    Jeg håper også at du har rett;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Uansett, hvor er data? Hvor mye har dette økt? Tallene så langt viser nedgang i antall selvmord. Hvordan har pågangen til BUP endret seg i løpet av pandemien? Har den gått opp eller ned?
    Pågangen til BUP har vel økt med ca 30% som er mye - dette kom ganske tydelige frem i debatten som var for ikke så lenge siden.

    Linken din har ikke opdaterte data.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei er ikk ening. Vi glemmer fort vi mennesker, så når vi åpner opp igjen ordner det seg
    Det er vel å ta litt lett på det.
    Regjeringen har vel selv sagt at de må trappe opp pskyiatrien i mange år fremover for å ta unna den bølge som kommer nå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er dette virkelig noe vi må diskutere...?


    Kjapt google søk - prøv det selv:



    Jeg klipper ut noen sitater:

    Det har vært en tydelig økning i behovet for psykiske helsehjelp til barn og unge i det første året i pandemien. Det er konklusjonen etter at Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenester (Ukom) nå har samlet tall fra spesialisthelsetjenesten, utvalgte kommuner, pasient-, bruker- og pårørendeorganisasjoner om barn og unges psykiske helse.

    På et webseminar 25. mars presenterte direktør Pål Iden tallene som viser at antallet nye henvisninger til tjenestene har eksplodert, ø-hjelp har økt mer enn et normalår og lavterskeltilbudene har sprengt kapasitet.

    Kurven viser en særlig stor økning etter sommeren 2020.

    Tydeligst er økningen i spiseforstyrrelser og depresjoner blant de unge.


    Mistanke om spiseforstyrrelser som årsak til henvisningene har i samme periode økt med hele 59 prosent for 13–15-åringene og 32 prosent for 16–17-åringene.

    Dette er et nytt mønster, den økningen man ser slår i stor grad til blant de yngste, særlig når det gjelder spiseforstyrrelse. Sykeligheten slår altså inn på et tidligere tidspunkt i ungdommens liv, og hvis man ikke klarer å snu dette i tide, er det en stor risiko for langvarig sykdom, sa Iden.

    Mental helses hjelpetelefon melder om svært stor økning i henvendelser fra personer og pårørende om selvmord og selvmordshandlinger fra normalåret 2019 til begynnelsen av 2021, over dobling, ifølge tallene fra februar 2021.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det vi glemmer så fort? At vi ikke har det bra? Det hadde i så tilfelle vært helt fantastisk.
    Hadde jo vært fint det. Da kan feks også hele faget psykologi egentlig avvikles;)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så ille ifølge denne
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, det er det ikke, jeg prøvde å google men googlet nok for dårlig, så jeg ville bare få det verifisert.
    Og det var bare en gjennomgang av barn og unge.
    De har man jo prøve å beskytte - de som relativt sett er verst rammet av tiltakene er nok de i aldersgruppen 20-30 år.
    Så kommer jo alle som har falt ut av arbeidslivet.
    Og alle de som hadde det vanskelig før Corona - psykisk syke, rusmisbrukere, de som sliter med angst/depresjon.
    Alle de som har blitt mer ensomme

    Ja, jeg vet det er et par introverte her på sentralen som har fått det bedre med coronarestriksjoner, men for de flest av landets 5,4 millioner innbyggere - så har lviet blitt vanskeligere. Og som det meste annet i livet - de som greier seg bra i livet - de greier dette fint også, men for de som ikke har det så bra - så får man det gjerne verre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ikke så ille ifølge denne
    Men hva er egentlig det du linker til. Er ikke det bare en artikkel?

    Jeg linket til data fra Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenester (Ukom)

    Ellers ligger det noen referanser i bunnen av artikkelen din:


    Her er resten av referansene som Løken har sendt Dagens Medisin:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så langt ser det merkelig nok ut til at antallet selvmord har gått ned i løpet av det drøye året vi har holdt på med denne stengepolitikken. Og årets første drap i Norge ble rapportert først for et par dager siden(!).
    Det hevdes at psykiske plager blant ungdom stiger bratt, men foreløpig er vel også dette usikre tall, så vidt jeg forstår.
    Så det gjenstår en del før vi har fasiten på hvilke negative virkninger dette har på samfunnet som helhet. Det forskningen har vist oss utenfor en hver rimelig tvil, er at uhåndterbar gjeld, virker drivende på selvmordsstatistikken. Så på den måten kan korona bidra i årevis fremover.
    Er så møkk lei av at folk sier at selvmordene har gått marginalt ned, så det er et bevis på at det går bra med folk under pandemien.

    Når skal folk forstå at selvmord er noe man tyr til når man ikke holder ut lenger? Det er IKKE DET FØRSTE SYMPTOM.


    Forrige fyr som kom drassende med det argumentet la inn en link. Og der ga fagmannen et kort forslag til forklaring. Mange av de som nå tar selvmord har ikke den nasjonale pålagte isolasjonen utgjort noe nytt. Smak på den. Tiltakene, den drakoniske nedstengningen av samfunnet har ikke gjort noe fra eller til i livene dems. Dette var deres normale liv.

    Det burde være litt å reflektere over, burde det ikke?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Så du tror det ikke går bedre for folk flest når restriksjonene slutter ?
    Det var vel ikke det jeg skrev;) For de fleste vil det selvfølgelig det, men ikke for alle.

    Forøvrig er det også slik at de aller aller fleste er det helt ufarlig å få kåråna.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Slik jeg leser dere pessimister her så går det hverken bra med folk flest eller noen andre under corona epedemien. Det går strak til helvete for oss alle sammen virker det som :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Er så møkk lei av at folk sier at selvmordene har gått marginalt ned, så det er et bevis på at det går bra med folk under pandemien.

    Når skal folk forstå at selvmord er noe man tyr til når man ikke holder ut lenger? Det er IKKE DET FØRSTE SYMPTOM.


    Forrige fyr som kom drassende med det argumentet la inn en link. Og der ga fagmannen inn et kort forslag til forklaring. Mange av de som nå tar selvmord har ikke den nasjonale pålagte isolasjonen utgjort noe nytt. Smak på den. Tiltakene, den drakoniske nedstengningen av samfunnet har ikke gjort noe fra eller til i livene dems. Dette var deres normale liv.

    Det burde være litt å reflektere over, burde det ikke?
    Jo.
    Og jeg har ikke sagt noe av det du påstår, da, så dett er vel i prinsippet et klokkeklart eksempel på stråmannsargumentasjon. Det eneste jeg sier, er at bildet er også noe nyansert, det skjer en del ingen hadde forutsett, og fasit har vi antakelig ikke før om noen år.
    Men jeg antar sterkt at resultatene av samfunnets store og brå regelendringer i all hovedsak blir negative. Samtidig som jeg tror at resultatene ville blitt like negative med andre løsninger. Ingen ønsket seg en pandemi, og uansett hvordan vi velger å forholde oss til den på samfunnsnivå, så krever den sine ofre på flere plan.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tøys disqutabel!

    Du bagatelliserte de stigende psykiske problemene fra pandemien ved å vise til at selvmordstall har gått ned.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så langt ser det merkelig nok ut til at antallet selvmord har gått ned i løpet av det drøye året vi har holdt på med denne stengepolitikken. Og årets første drap i Norge ble rapportert først for et par dager siden(!).
    Det hevdes at psykiske plager blant ungdom stiger bratt, men foreløpig er vel også dette usikre tall, så vidt jeg forstår.
    Så det gjenstår en del før vi har fasiten på hvilke negative virkninger dette har på samfunnet som helhet. Det forskningen har vist oss utenfor en hver rimelig tvil, er at uhåndterbar gjeld, virker drivende på selvmordsstatistikken. Så på den måten kan korona bidra i årevis fremover.
    Jeg var i begravelse for en måned siden, der årsaken var selvmord. En ung mann på 22 år. Så de tallene bør man nok ikke stole på. Ikke de heller.

    Ellers så må jeg si at det er smått utrolig at man i det hele tatt skal være nødt til å diskutere om tiltak medfører dårligere psykisk helse.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    siden selvmord hele tiden dras inn.
    Mulige underliggende faktorer?
    1. Mobbeoffer
    2. Spiseforstyrrelse
    3. Mangler sosialt nettverk
    4. Lav selvfølelse
    5. Store økonomiske problemer
    6. Nylig mistet nær venn, ektefelle, barn
    7. Alvorlig kroppslig sykdom
    8. Rusmisbruk
    9. Kjærlighetssorg
    antall personer med utfordringer på punkt 2, 3, 4, 5, 8 har gått opp under pandemien.

    Hvorfor har ikke så selvmordstatistikken gått opp? fordi, folk går ikke og tar selvmord på første selvmordstanke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg vet det er et par introverte her på sentralen som har fått det bedre med coronarestriksjoner, men for de flest av landets 5,4 millioner innbyggere - så har lviet blitt vanskeligere. Og som det meste annet i livet - de som greier seg bra i livet - de greier dette fint også, men for de som ikke har det så bra - så får man det gjerne verre.
    Det er nok helt riktig. Det er ingen ting med en pandemi som slår ut "rettferdig" på noen måte. Som med naturkatastrofer flest er det de fattige og svake som rammes hardest, og mange bedre stilte greier seg helt utmerket. Store deler av gig- og latte-økonomien ble utryddet. Men er ikke det kjernen i din argumentasjon om at det ikke er så farlig med de 13660 dødsfallene i Sverige også? Det er stort sett de gamle og syke som dør, og sånn er det bare.

    Hvordan er tallene for barne- og ungdomspsykiatri i Sverige, forresten?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Man skal høre på fagfolk hører vi jo stadig vekk her inne. Hør gjerne på overlegen fra OUS her, avsnitt 3 tiltak barn og unge.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pressekonferansen i går, der man proklamerte trinn 1 i gjenåpning av landet, var som vanlig et fullstendig meningsløst makkverk. Nok en gang skal hele landet behandles likt. Hva pokker er det for hjerner disse menneskene var så uheldig å få utdelt ved fødselen? Samtidig blir det mer og mer tydelig at "regionale tiltak" kun benyttes ved å ha strengere tiltak i en del områder. Hva med mildere tiltak, der smitte knapt finnes?

    Og slike knehøner skal styre landet? Det er til å gråte av.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Slik jeg leser dere pessimister her så går det hverken bra med folk flest eller noen andre under corona epedemien. Det går strak til helvete for oss alle sammen virker det som :)
    Ikke til helvete her, nå skal jeg ut på en lang skitur, har vært noen flotte turer nå etter påske. Klarer til og med å holde 2 kilometeren til andre folk. Men det betyr ikke at jeg ikke er klar over at det er noen som sliter og som trenger hjelp til å komme seg igjennom hverdagen. Man er ikke referansen på andre sine liv.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Heldigvis fikk de nei på hemmelighold.

    AP er på ballen her.

    – Hvis regjeringen har fått målbåret veldig konkrete ønsker fra Norsk Industri om lettelser med tanke på å få inn utenlandsk arbeidskraft, og det er sånn at FHI har fått veldig korte frister til å vurdere det, så er det noe jeg vurderer som kritikkverdig, sier Kjerkol.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er nok helt riktig. Det er ingen ting med en pandemi som slår ut "rettferdig" på noen måte. Som med naturkatastrofer flest er det de fattige og svake som rammes hardest, og mange bedre stilte greier seg helt utmerket. Store deler av gig- og latte-økonomien ble utryddet. Men er ikke det kjernen i din argumentasjon om at det ikke er så farlig med de 13660 dødsfallene i Sverige også? Det er stort sett de gamle og syke som dør, og sånn er det bare.

    Hvordan er tallene for barne- og ungdomspsykiatri i Sverige, forresten?
    Pandemi er ikke en naturkatastrofe.

    Jeg ser du bruker 13 660 døde i Sverige - mener du at det hadde dødd 13 660 færre i Sverige siden pandemistart - hvis vi ikke hadde hatt Corona?

    Folk dør av noe. Det dør ca 250 mennesker hver dag i Sverige, og nå for tiden har 10 av de testet positive for Corona i forkant. Ja, de dør trolig av Corona, men når overdødeligheten er såpass mye lavere enn dødstallene du opererer med så er det tydelig at de som havner i dødsstatistikken er på slutten av livet. Det er stort sett gamle og syke som dør - er du uenig i det? Snittalderen er over 80 år og over halvparten bor på sykehjem.

    Ellers i helsevesenet regner man tapte kvalitetsjusterte leveår. Det er slik samfunnet ellers tenker - det er ikke like synd at en 80 åring på sykehjem dør av Corona - som at en 50 åring dør av kreft. Dette ser man jo også ganske tydelige i de pågående vaksinesakene. Man kan ikke regne coronadøde mot vaksinedøde - fordi de som har dødd av AZ har vært unge og hatt mange gode leveår igjen.

    Men uansett så er pandemier en del av livets gang, på samme måte som kreft, hjerte/karsykdom og årlige influensarunder. Og det er god del mennesker i Norge som til enhver tid nærmer seg slutten på livet - og de ryker til ved første store påkjenning - om det er den årlige influensaen, lungebetennelse, bivirkning av vaksine (er vel over 150 som strøk med etter vaksinering på sykehjem uten at det har skapt noe dramatikk - og det er det jo heller ikke) eller coronasmitte.
    Jeg synes altså ikke det er så veldig "trist" at gamle og skrøpelig folk dør. Det er en del av livet.

    Og jeg synes vel ikke det er så veldig relevant å telle døde slik du gjør - hvor mange flere influensadødsfall hadde vi fått om vi telte det på samme måte? Å beregne overdødelighet er jo et bevegelig mål, hvor det ikke finnes fasit.Men la oss si at vi snakker om en total overdødelighet til nå på 5000 frem til nå - trolig er tallet litt lavere. De aller fleste av disse er på slutten av livet, med en snittalder på over 80 år. Dette er altså ikke en katastrofe - sammenlinget med over 20 000 som hvert år dør av kreft og 20 000 som hvert år dør hjerte og karsykdommer.

    Så rammer jo Corona også yngre og friskere, og det er mange som har havnet på sykehus/intensiven. Og dette er i mine øyne den delene av sykdomsbyrden som bør vektlegges og er relevant - ikke hvor mange sykehjemsbeboere som har dødd med/av Covid. Og det er fortsatt greit å sette ting i perspektiv. I coronaperioden er fortsatt flere under 70 år som har tatt livet av seg enn som har dødd av Corona i Sverige.

    Du påberoper deg jo vanligvis godk kjennskap til Sverige - så du kan sikkert finne ut hvordan det står til med barne/ungdomspsykiatrien der. Men til diskusjonene omkring svensk økonomi og ordning/reda ellers i samfunnet så er det veldig godt dokumentert i Sverigetråden at de har kjørt hele landet ettertrykkelig i grøfta lenge før pandemien. Så en sammenligning må jo være på relative data og ikke absolutte størrelser.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Tøys disqutabel!

    Du bagatelliserte de stigende psykiske problemene fra pandemien ved å vise til at selvmordstall har gått ned.
    Nei, det gjorde jeg ikke, mulig det var alt du fikk ut av det, men noe sånt har jeg aldri påstått, langt i fra. Jeg bare viste litt undring omkring den generelle samfunnsutviklingen. Forsøk å ikke lese absolutt alt og alle som om de er ute etter å rakke ned på noen, det hender at enkelte av oss ikke er like forbanna som deg hele tiden. :D
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg var i begravelse for en måned siden, der årsaken var selvmord. En ung mann på 22 år. Så de tallene bør man nok ikke stole på. Ikke de heller.

    Ellers så må jeg si at det er smått utrolig at man i det hele tatt skal være nødt til å diskutere om tiltak medfører dårligere psykisk helse.
    Så derfor gjør vi altså ikke det. Jeg bare luftet litt undring, les også OMF's innlegg og mitt svar om temaet.
    Igjen: Ingen bad om en epidemi. Det ville gått ut over den generelle psykiske helse i befolkningen, uansett hvilken respons fagfolk og politikere hadde valgt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054

    siden selvmord hele tiden dras inn.


    antall personer med utfordringer på punkt 2, 3, 4, 5, 8 har gått opp under pandemien.

    Hvorfor har ikke så selvmordstatistikken gått opp? fordi, folk går ikke og tar selvmord på første selvmordstanke.
    Det høres plausibelt ut. Det eneste som gjenstår er å håpe at dette ikke får en voldsom effekt i de kommende måneder.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så derfor gjør vi altså ikke det. Jeg bare luftet litt undring, les også OMF's innlegg og mitt svar om temaet.
    Igjen: Ingen bad om en epidemi. Det ville gått ut over den generelle psykiske helse i befolkningen, uansett hvilken respons fagfolk og politikere hadde valgt.
    Og nettopp derfor er det så utrolig viktig at man tenker "hvordan begrense skadevirkninger av tiltak" i størst mulig grad. Hvilket ikke blir gjort. Da hadde man for det første ikke sendt folk hjem fra psykiatrisk behandling eller rusbehandling 12.mars, man hadde ikke hatt like tiltak over hele landet- totalt uavhengig av lokalt smittetrykk, man hadde ikke latt tiltak gått ut over barn og unge i den grad det har gjort, man hadde ikke tenkt at folkehelse kun er å unngå smitte, man hadde evnet å tenke klart- slik at tiltak hadde vært differensierte, man hadde ikke brukt "føre var" på en slik måte at man opptrer som om hele landet er en smittepøl når smitte stort sett er begrenset til østlandet.

    I stedet har myndighetene kun uttrykt sin "bekymring". Samtidig har de vist sin totale handlingslammelse.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Heldigvis fikk de nei på hemmelighold.

    AP er på ballen her.

    – Hvis regjeringen har fått målbåret veldig konkrete ønsker fra Norsk Industri om lettelser med tanke på å få inn utenlandsk arbeidskraft, og det er sånn at FHI har fått veldig korte frister til å vurdere det, så er det noe jeg vurderer som kritikkverdig, sier Kjerkol.
    Dette visste vi godt, så det er på ingen måte noen overraskelse. Hverken hva gjelder ønsker fra industrien angående utenlandsk arbeidskraft eller at måten FHI har blitt brukt på er sterkt kritikkverdig; de har hele tiden fått presentert politiske føringer, som de har blitt bedt om å vurdere- med svært korte frister.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei, det gjorde jeg ikke, mulig det var alt du fikk ut av det, men noe sånt har jeg aldri påstått, langt i fra. Jeg bare viste litt undring omkring den generelle samfunnsutviklingen. Forsøk å ikke lese absolutt alt og alle som om de er ute etter å rakke ned på noen, det hender at enkelte av oss ikke er like forbanna som deg hele tiden. :D
    Du må gjerne undre deg. Jeg kan foreslår at du undrer deg over hvorfor det ikke har vært flere selvmord i 2020 enn normalt. Eksperten ga et godt forslag. Livet de hadde fra før avvek ikke særlig fra livet under nasjonal koronanedstengning.

    Det betyr gjerne at de allerede sitter isolert, de har begrenset nettverk, de sliter med arbeidsledighet, de sliter med dårlig økonomi. Alt som var nytt for hvermannsen under koronatiltakene er noe mange av disse har slitt med i lang-lang tid.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Det er etter min mening ikke særlig overraskende eller kritikkverdig at industrien er veldig avhengig av utenlandsk arbeidskraft. Det som helt sikkert kan kritiseres er at det iallfall i begynnelsen var for dårlige systemer for å hindre smitteimport.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er etter min mening ikke særlig overraskende eller kritikkverdig at industrien er veldig avhengig av utenlandsk arbeidskraft. Det som helt sikkert kan kritiseres er at det iallfall i begynnelsen var for dårlige systemer for å hindre smitteimport.
    Det er nettopp det vi har kritisert også. Hele tiden. Mangel på kontroll 😉

    Som alltid var jo det en umulighet. Fordi man ikke evner å legge mer enn én genial plan....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Svaret vet vi jo. Det er; " Hæ? Plan B? Vi har hele tiden hatt én genial plan på dette, så da har vi selvsagt ikke laget alternative planer. Først må vi jo se tallene og resultater av den geniale. Merkelig spørsmål, skulle vi liksom tatt høyde for uventede situasjoner også nå? Dette hadde da virkelig tatt seg ut!"
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    reform 94 raserte yrkesopplæringen i Norge og førte mye ungdom ut av en videregående skole de ikke mestret og ikke hadde bruk for, og har sin del av ansvaret for den store arbeidsinnvandringen. Snodig at ingen har innsett det, selv om dette ikke er eneste forklaring. Norsk ungdom vil heller ikke "bo på bøgda", i hvert fall vil ikke guttene være der når jentene med utdanning finner seg kjæreste i byen under utdanningsløpet.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    Overdødelighet må jo ses i forhold til normadødelighet. I runde slenger dør det 90 000 mennesker i Sverige hvert år, ergo ble overdødeligheten i fjor på over 5%.
    Du bør jo også se på variasjonen fra år til år, altså standardavviket og beregne et Z-score, hvis du skal si noe om overdødeligheten i 2020 ligger utenfor det som kan forventes i et "normalår".
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ingen i styre og stell (og knappest i befolkningen ellers, heller) har vært i nærheten av situasjonen vi står midt oppe i. Det må nødvendigvis bety en helvetes bratt lærekurve, og en nærmest endeløs rekke overraskelser.
    Alt i alt har A/S Norge så langt kommet seg rimelig greit fram hit, det er selvsagt lov å være kritisk til ett og annet, men jeg opplever i grunn at noen her er i overkant raljerende og cocky med hensyn til hvor lett det er å tenke på alt, absolutt alt, med en gang. Sånn uten videre ser jeg ingen nasjoner som har kommet seg hit uten større problemer av noe slag.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Du bør jo også se på variasjonen fra år til år, altså standardavviket og beregne et Z-score, hvis du skal si noe om overdødeligheten i 2020 ligger utenfor det som kan forventes i et "normalår".
    Helt klart. I så henseende viser tallene sånn omtrentlig samme antall overdødelighet i 2020. Jeg kan alt for lite om statistikk til å komme med noe mer meningsfylt enn det. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn