Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Absolutt - på dagtid. Innslaget på nyhetene om hvordan det så ut søndag morgen tilsa at det på kveldstid og natt til søndag var helt andre tilstander.
    Politiet måtte rykke ut flere ganger, flere steder - og drøyt 40 personer ble vel også bøtelagt.
    I ytterste konsekvens kan jo slike forhold resultere i smitteoppblomstringer med påfølgende nye tiltak og forsinkelser i gjenåpningsplanene for Oslo.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nattparkfester er selvfølgelig ikke det beste, isolert sett, spesielt hvis en begynner å grafse og tafse på nesten eller stikker tungen ned i svelget på sidemann/-kvinne. men dette er en stor by med veldig mye ungdom, og de har nok ikke bare sittet på hybel i ensomhet de siste 5 mnd.

    jeg synser bare her, men det er ikke sikkert at det er veldig mye verre enn det har vært med sammenhkomster; sola på dagen har bare fått dem mer ut i lyset? uansett er jo nattparties med heftige doser alkohol neppe avstandsfremkallende, så det er ikke helt lett å se det smittebegrensende i det… men bildene fra dagtid bør ikke avstedkomme frykt.

    kjørte forbi parkeringen i hvervenbukta i går; de bilene holdt ikke avtand!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ble litt skuffet over at denne videoen ikke var ekte allikevel, men fortsatt litt moro å se reaksjonen til alle som går uten maske. Hvis vi først skal importere arbeidskraft under pandemien, så foreslår jeg at vi prioriterer russiske sikkerhetsvakter som corona-politi.

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er altså mange som ville ha passet godt inn i DDR staten her, ref tidligere innlegg;)
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    ^ Absolutt - på dagtid. Innslaget på nyhetene om hvordan det så ut søndag morgen tilsa at det på kveldstid og natt til søndag var helt andre tilstander.
    Politiet måtte rykke ut flere ganger, flere steder - og drøyt 40 personer ble vel også bøtelagt.
    I ytterste konsekvens kan jo slike forhold resultere i smitteoppblomstringer med påfølgende nye tiltak og forsinkelser i gjenåpningsplanene for Oslo.
    Dette er det nok bortimot umulig å unngå uten å ta i bruk metoder som etter min mening kun hører hjemme i autoritære stater. Vi kan jo vente og se i tilfellet regimet velger å forby alle slags fester i hele sommer også.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I dag hadde jeg kontakt med kommuneledelse, smitteversnsgruppe og kommunelege i alle kommuner jeg har korps i, der jeg altså måtte fortelle de, - med henvisning til covid-19 forskriften, at de gjennom måneder har lagt ulovlige hindringer for fritidsaktiviteter innendørs for voksne. De henviste til regelen om 10 i gangen, mens jeg viste til at man faktisk kan være flere grupper med 10 samtidig, dersom gruppene holdes adskilt med to meters avstand. Resultatet ble at samtlige måtte gi seg.

    Føre var- prinsippet er dradd så langt, at man er nødt til å gripe inn, dersom man skal forhindre ulovlige hindringer fra myndighetene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er altså mange som ville ha passet godt inn i DDR staten her, ref tidligere innlegg;)
    Da, da. Må innrømme at jeg satt og vugget fram og tilbake og skoggerlo mens jeg gned meg i hendene første gang jeg så den videoen. Man kan vel bare forestille seg skuffelsen jeg følte når jeg oppdaget at det var skjult kamera, og ikke et lenge etterlengtet utslag av handlekraft for å få bukt med pandemien. :sneaky:
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    etter gårdagens kalas har mandagen kommet med isolert kontemplasjon. selv sitter jeg med sol i pannen, bok i fanget og en schous diskret ved min side. jeg er i forskriftsmessig avstand – om ikke til allnaturen –, så til kvinnene i den.

    9E470813-FFD2-4F9A-82A8-5B9CA7EC9BC5.jpeg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Der har jeg bodd. Bare litt lenger opp i veien, hvor glasskåret ofte ligger strødd etter tilfeldige bilinbrudd og søken etter verdisaker.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da stenger vi ned i Bergen igjen - stort sett tiltak som rammer barn og unge denne gangen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det siste kan du vel si om denne versjonen av viruset også.
    Jeg vil vel anta at disse nye mutatene også er farligere for de over 70 enn for de under 20, og at primær risikodriver er alder etterfulgt av almenn helsetilstand - men du har kanskje et annet syn?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Alle disse virusene er svært lite farlige for alle unge friske mennesker. Alder, allmenn helsetilstand og overvekt er nok de største risikofaktorene. De to siste av dem er det frivillig å gjøre noe med selv (som igjen vil påvirke "biologisk" alder).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers sitter det åpenbart i ryggmargsrefleksen til enkelte at hvis noen ytrer bekymring om konsekvenser av smitteverntiltak - så må man umiddelbart poste en påminnelse om hvor farlig Corona er.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil vel anta at disse nye mutatene også er farligere for de over 70 enn for de under 20, og at primær risikodriver er alder etterfulgt av almenn helsetilstand - men du har kanskje et annet syn?
    Nei, det er jo sånn, men mutantene ser ut til å være langt mer smittsomme og muligens mer sykdomsfremkallende for unge enn hva fjorårets versjon var. Nå har de aller eldste blitt vaksinert, så gjennomsnittsalderen på sykehusinnlagte kryper også nedover av nokså naturlige grunner.

    En kollega mistet forresten sin tante på 47 år til covid i helgen. Helt ufarlig er det jo ikke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dette er det nok bortimot umulig å unngå uten å ta i bruk metoder som etter min mening kun hører hjemme i autoritære stater. Vi kan jo vente og se i tilfellet regimet velger å forby alle slags fester i hele sommer også.
    Nå er jo de faktiske forhold slik at det er et generelt forbud mot å nyte alkohol i byens parker - og det offentlige rom forøvrig. Dette har i utgangspunktet ingenting med smittevernsregler å gjøre - annet enn at brudd på det kommer på toppen.
    Politiet har jo valgt en ganske liberal tilnærming ved å se gjennom fingrene på mye av dette, såfremt det ikke utarter seg til rene partys, hvilket det tidvis gjør.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Nå er jo de faktiske forhold slik at det er et generelt forbud mot å nyte alkohol i byens parker - og det offentlige rom forøvrig. Dette har i utgangspunktet ingenting med smittevernsregler å gjøre - annet enn at brudd på det kommer på toppen.
    Politiet har jo valgt en ganske liberal tilnærming ved å se gjennom fingrene på mye av dette, såfremt det ikke utarter seg til rene partys, hvilket det tidvis gjør.
    Det stemmer. Men når man ikke har lov til å treffe noen inne, eller ute eller inne på utesteder, så tvinger man jo folk ut i parkene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det stemmer. Men når man ikke har lov til å treffe noen inne, eller ute eller inne på utesteder, så tvinger man jo folk ut i parkene.
    Nei - ingen tvinges til noe som helst. Like feil som at noen hevder at man nektes å trene, eller at det er forbud mot det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei - ingen tvinges til noe som helst. Like feil som at noen hevder at man nektes å trene, eller at det er forbud mot det.
    Nei, uspesifisert "å trene" er det ikke forbud mot.

    Men det er forbudt å spille fotball, volleyball, håndball, innebandy, basket osv.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Nei - ingen tvinges til noe som helst. Like feil som at noen hevder at man nektes å trene, eller at det er forbud mot det.
    Enig, det stemmer også teoretisk sett. Men i praksis kommer det nok til å skje.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nei, uspesifisert "å trene" er det ikke forbud mot.

    Men det er forbudt å spille fotball, volleyball, håndball, innebandy, basket osv.
    Utendørs treningsaktivitet er tillatt iflg. BT.

    Forøvrig er jeg forvirret:

    Har Bergen innført forbud mot mer enn to personer på besøk utenom egen husholdning, eller er dette en anbefaling? Noen som vet?

    mvh
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ettertiden kommer ikke til å være nådig med vår koronahåndtering. Vi kaster den unge generasjonen under bussen så det synger etter.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    etter gårdagens kalas har mandagen kommet med isolert kontemplasjon. selv sitter jeg med sol i pannen, bok i fanget og en schous diskret ved min side. jeg er i forskriftsmessig avstand – om ikke til allnaturen –, så til kvinnene i den.

    Vis vedlegget 715554
    så det var du som var den fyren på benken, i parken min!"!, jeg går forbi her hver dag..ta en titt venstre opp på balkongen så vinker jeg :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2

    Det er jo noe rart at det ikke finnes noe etterprøvbart etter denne mannen de facto styrer landet for tiden.
    det var veldig beleielig at det ble borte da, jeg har ikke noe problem med å scrolle tilbake til smser fra 2010...
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Da, da. Må innrømme at jeg satt og vugget fram og tilbake og skoggerlo mens jeg gned meg i hendene første gang jeg så den videoen. Man kan vel bare forestille seg skuffelsen jeg følte når jeg oppdaget at det var skjult kamera, og ikke et lenge etterlengtet utslag av handlekraft for å få bukt med pandemien. :sneaky:
    Nå skyldes det stort sett fedme at samfunnet holdes stengt for å unngå sykehuskollaps; skal man denge tjukke folk også som et utslag for handlekraft? Eventuelt hvorfor ikke?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Festlig skue denne tråden har blitt, et ekkokammer av gamle grinebitere som onanerer hverandre.

    Trump-dances-GettyImages-1229296456-1200x675.jpg
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Hvordan nyte sitt medbrakte utendørs i trygg avstand uten risk for kohortmiks eller at VG skriver om det.

    Vis vedlegget 715612
    Kjempefint. Da jeg sist bodde i Oslo på slutten av 70 tallet dro kona og jeg med telt og kano til Børtervann i Enebakk tror jeg. Helt alene, tente bål og satte krepseteiner også men det ble forbudt. God plass i Norge og finner hvis man vil, også nær hovedstaden tror jeg fortsatt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, uspesifisert "å trene" er det ikke forbud mot.

    Men det er forbudt å spille fotball, volleyball, håndball, innebandy, basket osv.
    Ja. Treninga mi har vært stengt siden Mars i fjor, med en kort gjenåpning i fjor høst før alt stengte igjen i Oktober eller når det var. Siden jeg ikke har hatt tilgang på lokaler, utstyr, eller treningsutstyr har det i praksis vært et slags forbud.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    Kjempefint. Da jeg sist bodde i Oslo på slutten av 70 tallet dro kona og jeg med telt og kano til Børtervann i Enebakk tror jeg. Helt alene, tente bål og satte krepseteiner også men det ble forbudt. God plass i Norge og finner hvis man vil, også nær hovedstaden tror jeg fortsatt.
    Det er ved børtervann, gikk inn fra Enebakk
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå skyldes det stort sett fedme at samfunnet holdes stengt for å unngå sykehuskollaps; skal man denge tjukke folk også som et utslag for handlekraft? Eventuelt hvorfor ikke?
    Kan ikke tjukke folk bruke munnbind, eller hva snakker du egentlig om? Skjønte du at det var en humoristisk video? Eller svarte du egentlig på noe helt annet enn det jeg skrev? Spørsmålene er mange, og må gjerne forbli ubesvart.

    Er forresten ikke akkurat undervektig selv heller, men jeg vet ikke om jeg skal tolke det du sier som en trussel av den grunn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn