Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Idag er flere skoler her i byen stengt og ingen hjemmeskole som følge av streiken, jeg er blant dem som har barn hjemme. Regner med streikefordømmelsen fra Larson og Lars Erik ikke er langt unna, dette går jo ut over de sårbare barna som ikke lenger har en trygg havn.
    Det er ikke slik at jeg ikke støtter kravene fra lærerne om bedre betingseler, men timing på denne streiken er jo mildt sagt elendig. Er det 0,2 % mer de krever?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Største problemet med streiken er jo at det ikke er noen "out" utover tvungen lønnsnemnd, de 3 andre forbundene har jo blitt enige om de samme betingelsene.
    Kona er for øvrig lærer i trondheimskolen og jeg har heller ingen problemer med kravene i utgangspunktet. Men det blir veldig snodig når forbundene ikke står samlet.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Idag er flere skoler her i byen stengt og ingen hjemmeskole som følge av streiken, jeg er blant dem som har barn hjemme. Regner med streikefordømmelsen fra Larson og Lars Erik ikke er langt unna, dette går jo ut over de sårbare barna som ikke lenger har en trygg havn.
    hundre kroner på at du ser forskjellen hvis du vil.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Forskjellene for de sårbare barna er vel eksakt null, eller egentlig ikke ettersom man ikke har hjemmeskole
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å gi lærerne lønnsøkning burde gå greit; bare å ta lønna fra Høie, Nakstad og Solberg det. De har vist seg såpass inkompetente at lønn neppe kan forsvares.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hundre kroner på at du ser forskjellen hvis du vil.
    Argumentet om at sårbare barn sendes hjem til barnemishandlende foreldre er jo eksakt det samme. Man kan selvsagt diskutere om det er en mer aktverdig grunn å sende hjem barna fordi en selv vil ha 0,2% ekstra pr time enn å sende hjem barna for å redusere sjansen for alvorlig sykdom hos barn, lærere og foreldre. Som morbid påpeker kommer bortfall av faglig tilbud i tillegg, siden hjemmeskole ville vært streikebryteri, og det skal man jo ikke ha.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ta fra dem forhandlingsretten og gi dem streikeforbud! Dette passer meg ikke akkurat nå.
    Dessuten så starter forhandlingene om min lønn i disse dager og da må jeg ha fred hjemme.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Det er ikke slik at jeg ikke støtter kravene fra lærerne om bedre betingseler, men timing på denne streiken er jo mildt sagt elendig. Er det 0,2 % mer de krever?
    Er 0.2% for lite å streike for, eller er 0.2% for mye å tilby?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ta fra dem forhandlingsretten og gi dem streikeforbud! Dette passer meg ikke akkurat nå.
    Dessuten så starter forhandlingene om min lønn i disse dager og da må jeg ha fred hjemme.
    Det er det vel ingen som mener, men det er mulig jeg må ta Larson av ignore et øyeblikk for å få med meg svaret på hvorfor lærerstreik ikke påvirker sårbare barn når smitteverntiltak gjør det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hehe; der fikk sannelig Høyre- velgere en mulighet til å få fokuset bort fra årsaken til problemet igjen. Det er regjeringens elendige håndtering som har skapt enda større problemer for sårbare barn og unge, ved at skadevirkninger av tiltak ikke har blitt vektlagt.

    Streikretten er en rettighet atbeidstakere i vårt land faktisk har. Rett til elendig styring er ingen menneskerett, noe som heldigvis nå omsider vises på meningsmålingene.

    Høyrefolk burde ta sin egen regjering fatt, og gi faen i å angripe grupper som helt legitimt streiker. Samtidig kan de slutte med å prøve seg på å skyve ansvaret over på andre for sin egen hjelpeløshet. Det er så lett gjennomskuelig når Høyre prøver seg på den øvelsen, at det blir både latterlig og tåpelig.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    ^^Så egentlig så dreier det seg om å «ta» Larsson?

    En annen ting er at hvis du tar Larsson av ignore så får du med deg mange gode innlegg som utvider forståelsen om saken(e), du trenger ikke nødvendigvis være enig men det er greit se ting fra flere sider. Egne refleksjoner blir bedre da.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er 0.2% for lite å streike for, eller er 0.2% for mye å tilby?
    Det har vært et spesielt år. De fleste skolebarna har fått betydelig redusert undervsiningsutbytte, mange har mistet jobben, mange har vært permittert osv.
    Ja, for de som har trygg jobb og jobber med barn som har vært hardt rammet av coronarestriksjoner så vekker det veldig lite sympati å streike nå. 2,7% er heller ikke spesielt dårlig - oppgjøret 2020 + 2021 er heller ikke spesielt dårlig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn er altså også en tøff gutt; der han stolt forteller om hvem han ignorerer.

    Møte motstand blir nok for tøft for hans overopphøydhet.

    Idioti!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Det har vært et spesielt år. De fleste skolebarna har fått betydelig redusert undervsiningsutbytte, mange har mistet jobben, mange har vært permittert osv.
    Ja, for de som har trygg jobb og jobber med barn som har vært hardt rammet av coronarestriksjoner så vekker det veldig lite sympati å streike nå. 2,7% er heller ikke spesielt dårlig - oppgjøret 2020 + 2021 er heller ikke spesielt dårlig.
    Hva med de 0.2%?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.825
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^^Så egentlig så dreier det seg om å «ta» Larsson?
    Ikke egentlig. Andre som har vært veldig bekymret for skadevirkningene av at barn holdes hjemme fra skole som følge av corona-restriksjoner står også helt fritt til å forklare hvorfor dette ikke er en bekymring ved lærerstreik.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er ikke slik at jeg ikke støtter kravene fra lærerne om bedre betingseler, men timing på denne streiken er jo mildt sagt elendig. Er det 0,2 % mer de krever?
    Jeg synes timingen er perfekt. Hva er vitsen med en streik om ikke streiken rammer noen? Nå rammer den knallhardt.

    Hvis lønnsnemnden én eneste gang gikk i favør fagforeningene, kanskje arbeidsgiverne ikke spekulerer i tvungen lønnsnemnd.

    Er det noen som virkelig har stått på det siste året så er det lærere. De har kastet seg rundt for å tilby digital undervisning på kortest mulig varsel. De har ignorert sine egen helsefrykt og stått i frontlinjen. En lærer kan ikke sette opp et pleksiglass til sine medarbeidere (elevene) slik som en Stortingsrepresentant kan gjøre.

    Men som vi vet så vil jo kapitalen at vi skal klappe til dem fra balkongene. Klapping betaler ikke ned studielån og huslån. Klapping gir ikke mat på bordet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Veldig greit å vite at Asbjørn trenger man neppe å anse som en seriøs debattant. En hver som benytter seg av ignore, er kun en som ser sine egne meninger som verdifulle. Og arroganse ut av en annen verden. Kjent Høyre- taktikk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.025
    Det er også mildt interessant hvordan det reageres på et utbrudd i Oslo kontra Trondheim i disse tider. Nå er uken fortsatt ung i Oslo og russen er mange, men det virker ikke som øvrigheita er spesielt bekymret i alle fall.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I Trondheim er bortimot alt nedstengt. Virksomheter, aktiviteter, visstnok forbud mot mer enn to besøkende i private hjem (noe jeg sterkt betviler lovligheten av), karantene og ventekarantene i hytt og gevær. Skulle tro døde lå strødd i gatene....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Kommunalråden minner på at folk som bur i Trondheim til dagleg, skal følgje smittevernreglane som gjeld her, sjølv om dei reiser frå byen.

    – Dei fleste som studerer i Trondheim bur her store delar av året, då er det tiltaksnivået her ein skal følgje, seier ho.
    Jeg håper virkelig at kommunalråden er feilsitert her. Hvis ikke så bør noen ta noen alvorsord med henne.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kan garantere deg at hun ikke er feilsitert. Smitte er den nye massedød.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er også mildt interessant hvordan det reageres på et utbrudd i Oslo kontra Trondheim i disse tider. Nå er uken fortsatt ung i Oslo og russen er mange, men det virker ikke som øvrigheita er spesielt bekymret i alle fall.
    Oslo har vel såpass erfaring etter hvert at de klarer å sile ut det viktige fra det som ikke er så viktig. Dessuten så går sykehus innleggelsene stadig nedover.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes timingen er perfekt. Hva er vitsen med en streik om ikke streiken rammer noen? Nå rammer den knallhardt.
    Ja, det er jo en artig ting med offentlige ansatte. Streiken rammer knallhardt, men ikke motparten i lønnsoppgjøret.

    Her skyter lærerne seg i foten og ødelegger mye for sitt eget image og taper goodwilll. Og de kommer ikke til å få noe - de andre partene har jo akseptert oppgjøret..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, det er jo en artig ting med offentlige ansatte. Streiken rammer knallhardt, men ikke motparten i lønnsoppgjøret.

    Her skyter lærerne seg i foten og ødelegger mye for sitt eget image og taper goodwilll. Og de kommer ikke til å få noe - de andre partene har jo akseptert oppgjøret..
    De andre fagforeningene har akseptert med et forbehold. Hvis unio får så skal de reforhandle.

    Goodwill? Hos meg får de bedre goodwill nå. De finner seg ikke i å få smuler. De finner seg ikke i at yrket deres skal bli dårligere, dårligere og dårligere. Ufaglærte over en lav sko må trø til grunnet manglende lærerdekning. Løftet man skulle få av masterutdannelse kommer selvsagt ikke. Det handler om lønn.

    Ulempene er som du sies at motparten ikke direkte rammes, men motparten har forpliktelser overfor befolkningen. Tilbyr de ikke undervisning så kan folk til slutt saksøke dem herfra til månen. Men veldig akutt er det ikke, utover at det kan gå utover vitnemålene til en rekke elever. Dette er det selvsagt ikke lærerne som har ansvaret for, men arbeidsgiver.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Panikknappen er dessverre aktivert i Trondheim.

    Sånn blir det når nasjonal ledelse og media i lang tid har fyrt opp om koronafrykt.
    Det er 3 innlagte i hele Trøndelag. Det som altså tidligere ble brukt som argument for sterkt inngripende tiltak, er (og har hele tiden vært) tilnærmet ikke- eksisterende. Fare for liv og helse er minimal hva gjelder smitte. Derimot er faren for skadevirkninger av tiltak overhengende høy.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er 3 innlagte i hele Trøndelag. Det som altså tidligere ble brukt som argument for sterkt inngripende tiltak, er (og har hele tiden vært) tilnærmet ikke- eksisterende. Fare for liv og helse er minimal hva gjelder smitte. Derimot er faren for skadevirkninger av tiltak overhengende høy.

    Skulle ønske media våknet opp og stilte noen kritiske spørsmål, men dette er jo vinn-vinn for media. Et nedstengt samfunn vil kjøpe flere aviser.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Det er ikke uten grunn at Erna gjør det så vanskelig som mulig for Stortinget å se henne i kortene. For hva de ikke vet, kan de ikke gjøre noe med.

    Nok en gang må Stortinget tvinge Erna til å ta til fornuften.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Og her gis det inntrykk av at det er Bengt Høie og Høyre som gjør dette. Det er Stortinget som holder hånda til Høie langt opp på ryggen og tvinger han.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så er jo spørsmålet; hvorfor må fullvaksinerte likevel utføre karantene hjemme? Jada; jeg vet hva Høie sier, men det henger som vanlig ikke på greip.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.025

    Og her gis det inntrykk av at det er Bengt Høie og Høyre som gjør dette. Det er Stortinget som holder hånda til Høie langt opp på ryggen og tvinger han.
    Det er jo fordi alt skal personifiseres. På DN.no er det kort og greit og korrekt:

    " overkjoring.JPG
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.392
    Antall liker
    20.815
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De er beskyttet, men ikke om de kommer fra utlandet?
    Faller igjennom en fin sil.

    Tillegg: Noen ganger går sunn fornuft og politisk mynt hånd i hånd. Applaus til stortinget.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De andre fagforeningene har akseptert med et forbehold. Hvis unio får så skal de reforhandle.
    Og hva fanden er det slags piss? Tre av fagforeningene vil ikke ta belastningen med å streike, men de som faktisk tar drittjoben - får de gjennomslag, så,skal de andre også ha...

    Det er ei sabotering av streikvåpenet og fagforeningsmakta, IMO. Er du ikke med, så får du klare deg sjøl.

    Johan-Kr
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Sånn har vel streikevåpenet aldri blitt praktisert, at det er kun de som er med som skal få?

    Ellers, etter en tur igjennom Nidaros idag så kan jeg melde om at plenen på festningen var stappa med folk, var en tur nedi ravnkloa å handlet, der var det et yrende folkeliv. Masse folk, fulle båter fra munkholmem og kø hos Simen for å kjøpe is. Utover at noen av oss kontorrotter sitter på hjemmekontor var det lite som tydet på en nedstengt by.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn