Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Janssen er fristende fordi det one-shot only; fiks ferdig vaksinert 20 juni kontra langt mot jul med Pfizer.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Mye kraftigere heroin er nevnt som en årsak, du hopper over det? Det finnes foreløpig ingen dokumentasjon, bare antagelser, på at pandemien har resultert i flere overdoser. Men for tredje år på rad er det altså færre selvmord. Stikk motsatt av det dommedagsprofetene har vært så bekymret for i månedsvis nå. At noen flere ringer og er smådeppa har aldri vært noen fare her.

    Man ser det det samme i mange andre land også, nedgang i selvmord i 2020.
    Og du hoppet glatt over at jeg ikke nevnte at det var pandemien som er årsaken.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Aftenposten melder at FHI nå beregner R tallet til 1.7 i Oslo. utbruddet i vestlige bydeler er ikke over ennå. Vi får se hva helgen bringer…Russefeiringen flagget ut til Follo
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.669
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    22 innlagte i Oslo, ingen døde.

    Lurer på om Aftenposten skrev noe om det, som egentlig teller....

    Så hadde det selvsagt også vært interessant å få en oversikt over hvor mange av de sterkt moraliserende her som planlegger utenlandsreiser i sommer.... I fjor hadde vi jo en del skikkelig luringer her, som blant annet mente at tur med Kielfergen var genialt- "det var jo lov". Kanskje vi burde gjøre en avtale om at slike luringer i tråden i år, gir faen i å føle og tro seg moralsk opphøyet 🤘

    Det eneste som vil kunne føre til at corona ikke er over i Norge, er at mange nok luringer bringer med seg importsmitte.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    22 innlagte i Oslo, ingen døde.

    Lurer på om Aftenposten skrev noe om det, som egentlig teller....

    Så hadde det selvsagt også vært interessant å få en oversikt over hvor mange av de sterkt moraliserende her som planlegger utenlandsreiser i sommer.... I fjor hadde vi jo en del skikkelig luringer her, som blant annet mente at tur med Kielfergen var genialt- "det var jo lov". Kanskje vi burde gjøre en avtale om at slike luringer i tråden i år, gir faen i å føle og tro seg moralsk opphøyet 🤘

    Det eneste som vil kunne føre til at corona ikke er over i Norge, er at mange nok luringer bringer med seg importsmitte.
    Jeg tror faktisk du er den som har moralisert mest her. Du er garantert på pallen. Du har refset og beskyldt den andre siden for egoisme, umoralske handlinger, smålighet, egoisme(?) irrasjonell angst og what not.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.669
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror faktisk du er den som har moralisert mest her. Du er garantert på pallen. Du har refset og beskyldt den andre siden for egoisme, umoralske handlinger, smålighet, egoisme(?) irrasjonell angst og what not.
    Det håper da virkelig. Refsing av politiske valg, hjerneblødninger og manglende planer, refsing av helsemyndigheter- som kun bekymrer seg om smitte, refsing av dobbeltmoral.

    Det har vært alt for lite av det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Portforbud kl 23 lar seg vanskelig kombinere med lange tenniskamper. Men de kan i det minste være 5000 på tribunene tydeligvis.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå skal jo EM i fotball spilles «over alt» så jeg har ikke kontrollen på hvor men får håpe at de ikke skal spille i byer med portforbud bare sånn i tilfelle det skulle bli ekstraomganger og straffespark konk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Igjen polka. Når folk sliter så går de ikke og tar livet av seg som det første de gjør. Den prosessen tar jeg et år eller 10. Folk sliter og holder ut, til de ikke holder ut lenger.
    Under korona har flere 10-talls tusen mennesker fått sin første smak på psykiske lidelser, og en betydelig brøk grunnet knallharde tiltak.
    Når samfunnet åpner opp så viser det enorme forskjeller. Korona og tiltakene har tygd og spyttet ut de som står på randen av samfunnet. Mange av disse kommer ikke inn igjen.
    Samfunnet åpner opp for de som har hatt fet jobb. For de som har stått utenfor så har de ingenting annet enn dårligere helse.
    Kan du vise til noe som underbygger dette - kvantifiserbart?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hele bildet er altså; noen mister luktesansen, blir tungpustet eller får hovne ankler?
    Blir de hovne anklene mindre hovne av det?
    Nå bør du vel «tonen» litt - i forhold til å være på kanten frekk, ufin og fornærmende. Ingen - ingen kan pr i dag si noe om senskader og langtidsvirkningene, og som Terje -a er inne på - det er mye mørketall, og trolig en del som ikke har kommet for dagen ennå.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det håper da virkelig. Refsing av politiske valg, hjerneblødninger og manglende planer, refsing av helsemyndigheter- som kun bekymrer seg om smitte, refsing av dobbeltmoral.

    Det har vært alt for lite av det.
    Det har vært alt for mye fra din kant. Det har ikke tjent din sak, for å si det sånn.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå bør du vel «tonen» litt - i forhold til å være på kanten frekk, ufin og fornærmende. Ingen - ingen kan pr i dag si noe om senskader og langtidsvirkningene, og som Terje -a er inne på - det er mye mørketall, og trolig en del som ikke har kommet for dagen ennå.
    Hvis du leser alt i den rekka der så var det jeg som linket til en studie fra FHI ang. senskader hos folk som har vært smittet med covid-19 det siste året. Så kom det et innlegg fra Terje-A om hovne ankler og slikt, at jeg ikke så hele bildet (vet ikke hva det hadde med studien å gjøre..) etc, om det var et forsøk på å slå vekk bena under FHI studien vet jeg ikke men i så tilfelle så var det et usedvanlig dårlig forsøk.

    Studien viser hva vi ser/vet pr. dato og er derfor lett å forholde seg til, å komme med masse vas om hovne ankler i Moss og hva som kanskje kommer til å skje i fremtiden er helt uinteressant.

    Men har selvfølgelig full fortåelse for at slike studier er helt uinteressante for noen og derfor kanskje ikke leses/eventuelt at de ikke passer inn i verdensbildet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis du leser alt i den rekka der så var det jeg som linket til en studie fra FHI ang. senskader hos folk som har vært smittet med covid-19 det siste året. Så kom det et innlegg fra Terje-A om hovne ankler og slikt, at jeg ikke så hele bildet (vet ikke hva det hadde med studien å gjøre..) etc, om det var et forsøk på å slå vekk bena under FHI studien vet jeg ikke men i så tilfelle så var det et usedvanlig dårlig forsøk.

    Studien viser hva vi ser/vet pr. dato og er derfor lett å forholde seg til, å komme med masse vas om hovne ankler i Moss og hva som kanskje kommer til å skje i fremtiden er helt uinteressant.

    Men har selvfølgelig full fortåelse for at slike studier er helt uinteressante for noen og derfor kanskje ikke leses/eventuelt at de ikke passer inn i verdensbildet.
    Er det mulig ? Poenget er at undersøkelsen til FHI baserer seg på rapporterte senskader til de ulike fastlegene rundt om. Her er det mørketall. Alle løper ikke til legen med sine senskader, men håper og tror at det går seg til. Enten det er manglende lukt- og smaksans, hovne ankler, hårtap, eller andre merkverdige ting som kommer og går lenge etter at man har gjennomgått covid -19.
    Påstanden om vas kan du forøvrig dytte opp et sted der sola aldri skinner.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    R

    rr30629

    Gjest
    Er det mulig ? Poenget er at undersøkelsen til FHI baserer seg på rapporterte senskader til de ulike fastlegene rundt om. Her er det mørketall. Alle løper ikke til legen med sine senskader, men håper og tror at det går seg til. Enten det er manglende lukt- og smaksans, hovne ankler, hårtap, eller andre merkverdige ting som kommer og går lenge etter at man har gjennomgått covid -19.
    Påstanden om vas kan du forøvrig dytte opp et sted der sola aldri skinner.
    Det er det vi har å forholde oss til pr. dato, synsingen din er ikke verdt særlig mye.
    Får si som ptb, har du noe som kan underbygge dette? Du vet ikke. Men vi vet det som FHI vet pr. dato.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er det vi har å forholde oss til pr. dato, synsingen din er ikke verdt særlig mye.
    Får si som ptb, har du noe som kan underbygge dette? Du vet ikke. Men vi vet det som FHI vet pr. dato.
    I min omgangskrets har 4 godt voksne hatt covid-19, ingen av disse har gått til fastlegen med sine ettervirkninger av covid-19.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.669
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det har vært alt for mye fra din kant. Det har ikke tjent din sak, for å si det sånn.
    Det er vel avhengig av hva som er "min" det.
    Dersom det er å dikke og dulle med folks redsel, autoritetstro, troen på at smittevern står over alt, la dobbeltmoralen leve... Da har jeg feilet grovt. Er det det derimot å få paradokser, manglende logikk, kritikk mot myndighetene og nevnte dobbeltmoral opp på bordet....

    Coronahåndteringen er for viktig til dikking og dulling. Skaffe seg en teddybjørn.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    USA donerer 500 mill. doser til fattige land. Noe for rike Norge?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er det vi har å forholde oss til pr. dato, synsingen din er ikke verdt særlig mye.
    Får si som ptb, har du noe som kan underbygge dette? Du vet ikke. Men vi vet det som FHI vet pr. dato.
    Det er vel noe av «greia». Dvs - her er det mørketall i den grad de med det som pr i dag kan være lette senskader, eller lettere symptomer i mange tilfeller ikke «gidder» å plage fastlegen.
    Om, eller hvordan slike tilfeller kan utvikle seg og endre karakter eller ikke gi seg, slik at man kanskje må eller bør oppsøke lege på et senere tidspunkt, er det ingen som pr dato kan si noe vitenskapelig om, eller kvantifisere.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er vel noe av «greia». Dvs - her er det mørketall i den grad de med det som pr i dag kan være lette senskader, eller lettere symptomer i mange tilfeller ikke «gidder» å plage fastlegen.
    Om, eller hvordan slike tilfeller kan utvikle seg og endre karakter eller ikke gi seg, slik at man kanskje må eller bør oppsøke lege på et senere tidspunkt, er det ingen som pr dato kan si noe vitenskapelig om, eller kvantifisere.
    Litt det samme som at vi ikke vet noe om hvordan ting utvikler seg i fremtiden når det gjelder senvirkninger av tiltakene?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er vel avhengig av hva som er "min" det.
    Dersom det er å dikke og dulle med folks redsel, autoritetstro, troen på at smittevern står over alt, la dobbeltmoralen leve... Da har jeg feilet grovt. Er det det derimot å få paradokser, manglende logikk, kritikk mot myndighetene og nevnte dobbeltmoral opp på bordet....

    Coronahåndteringen er for viktig til dikking og dulling. Skaffe seg en teddybjørn.
    Det kommer jo an på hvorfor du diskuterer. Hvis du kun har ambisjoner om å få applaus fra sytekameratene så har du valgt rett strategi. Jeg trodde kanskje du hadde større ambisjoner enn det...
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    USA donerer 500 mill. doser til fattige land. Noe for rike Norge?
    lol. tror du de gjør det fordi de er god? massemordere som holder storkriger overalt i verden året rundt. arrangerer store terrorangrep mot segselv som 9/11. og folk er dum nok til å vaksine fra monstrene.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Vi må være enda dummere. Vi betaler for amerikanskproduserte vaksiner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    I følge CDC så er 86.5% av folk over 65 år i USA vaksinerte med minst en dose. 75.7% er fullvaksinerte. Og det høres jo imponerende ut, men det er faktisk mindre enn i Norge og vi ligger som kjent sist i "EU" i antall doser tilgjengelig.

    Over 85 er det i Norge satt 180.5 doser pr 100 innbyggere (90.2% fullvaksinerte)
    75-84 er det satt 192 doser pr 100 innbyggere (91% fullvaksinerte)
    65-74 er det satt 172.6 doser pr 100 innbyggere (81.3% fullvaksinerte)

    Siden hvemsomhelst som vil har kunnet fått vaksine i USA i lang tid sier det en del om skepsisen osv der
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Politikk i et nøtteskall. Det skulle være frivillig å ta J&J - vaksinen. Nå er det i praksis på grensen til umulig og jeg blir overrasket om en eneste dose vil bli satt. Kan en politiker, i dette tilfelle Høie, innrømme at man har endret oppfatning? Selvsagt ikke. De har tatt en rent politisk beslutning som kræsjer hardt med realitetene i norsk lovverk og for en gangs skyld i denne pandemien så bryr man seg faktisk om hva disse sier. Man kan ikke uten videre gi en vaksine med liten til null medisinsk nytte til brede lag med befolkningen for en omtrent ufarlig sykdom det er omtrent umulig å bli smittet av men der vaksinen har en meningsfull sannsynlighet for å dø av. Men kan man innrømme at man har endret standpunkt? Neida.

    Om man nå vil ha J&J så er det vel omtrent som å være hovedpersonen i en roman av Franz Kafka.


    På en annen side så kan man også registrere at alle som mente at dette viruset var noe nær verdens undergang glimter med sitt fravære i å agitere for at man må ta denne vaksinen i bruk fort som faen. Det sier i det minste litt om hvor farlig covid-19 egentlig anses å være skulle man tro.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Janssen er fristende fordi det one-shot only; fiks ferdig vaksinert 20 juni kontra langt mot jul med Pfizer.
    Med 1 mann rammet av blodpropp under forsøkene samt syv av en million kvinner rammet av blodpropp på verdensbasis er dette odds jeg er villig til å akseptere!

    Når man videre tar til etterretning at ingen vaksine betyr 21 dager innlåst på ett hotellrom i karantene (ikke sånn svadakarantene som vi opererer med her på berget, men fengsel), imens vaksinert gir 7 dager innlåst for den kommende jobbreisen, blir valget meget vanskelig!

    At myndighetene til nå kun legger underliggende sykdommer eller alder til grunn irriterer meg ufattelig.
    Jeg personlig ønsker ikke å vaksinerer meg fordi jeg skal på ferie eller ta noen øl med venner. Jeg er i lys av mitt arbeid risikoutsatt da jeg reiser på tvers av kontinenter for å utøve mitt yrke hvor jeg er tett på folk fra forskjellige nationaliteter.
    Enhver kontakt med helsemyndighetene har så langt resultert i still deg i kø som alle andre....

    Det største spørsmålet nå er om man finner en lege som er villig til å sette janssen vaksinen i neste uke når det åpnes for den.

    Å vente 4+ uker for å få første dose pfiser eller lignende er faktisk ikke ett alternativ.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Leger kan nå bestillie Janssen på FHIs nettbutikk. Den kommer i utgangspunktet i en pakke a 10 hetteglass som hver inneholder fem doser, altså totalt 50 doser. Om man aksepterer noe lengre leveringstid grunnet ompakning kan man bestille hetteglass enkeltvis, altså fem doser.

    Her er det i alle fall store muligheter for svinn.

    Optikk betyr i alle fall noe, i Norge skal det nesten være umulig å få denne tydeligvis, mens det i Danmark fremstår som relativt enkelt. I Danmark er det gitt et par tusen doser mens det angiveling er noen titusener som venter på å få J&J.

    Belgia kuttet nylig bruken for folk under 40 eller hva det nå var, 1 person fikk dinne kombinasjonen av blodpropp og lavt antall blodpropper, da var det totalt satt ca 40.000 doser i Belgia. I Tyskland er det satt 1.7 millioner doser så det burde etter hvert være mulig å få data som ikke er basert på hjemløse i USA men som erfaringene med AZ viser er det ikke helt trivielt å oppdage slikt, det var som kjent ingen tilfeller før de begynte å dukke opp i Norge og Danmark og fortsatt opereres det med tall rundtomkring som nesten garantert er altfor lave. Alle briter jeg snakker med mener at det er bare en liten håndfull tilfeller på milloiner av doser for de er hva de blir fortalt + at det faktisk er ganske mye nasjonal stolthet i dette av en eller annen grunn.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    – Kan ha forverret for de avhengige

    Blå Kors tror koronapandemien kan ha forverret situasjonen for de alkoholavhengige. I fjor ble det registrert 386 alkoholutløste dødsfall i Norge som er en økning på 77 dødsfall fra 2019, sier tall fra FHI.


    – Vi frykter jo det, og det kan se slik ut, at de som hadde for høyt alkoholkonsum og avhengighet fra før har fått økte problemer gjennom året, sier Divisjonsdirektør i Blå Kors, Kjetil Haga sier til P4.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    færre vaksiner ankommer, men det er gladmeldinger, til tross for at vg også i dag kan rapportere om KRISE på intensivavdelingene…


    Nylig publiserte Universitetet i Bergen en pressemelding om en ny studie som indikerer at man utviklere god og langvarig immunitet mot covid-19 etter gjennomgått infeksjon. Studien har blitt publisert i det anerkjente tidsskriftet Nature.

    Siden begynnelsen av pandemien har det vært knyttet usikkerhet til hvor god immunitet man utvikler etter gjennomgått covid-19-sykdom og hvor lenge den vil vare.

    - Dette betyr at vi kan ha antistoffer i blodet mange år etter infeksjonen, som kan forhindre at man blir smittet på nytt, sier stipendiat Lena Hansen ved influensasenteret i UiB. Hun bidro til arbeidet med studien da hun bodde i USA, opplyser universitetet.

    Universitetet forklarer at studien viser at deltakerne utviklet en type B-celler som kan leve i beinmargen i mange år, hvor de jevnt produserer antistoffer som kjenner igjen SARS-CoV-2-viruset, som forårsaker covid-19.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Dette er vel ganske vanlig og ikke akkurat overraskende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Dette er vel ganske vanlig og ikke akkurat overraskende.
    Tja, basert på en del ting tidligere i tråden er det direkte sjokkerende. Det har jo knapt vært måte på hvor lett det er å få kåråna flere ganger og hvor kort eventuell inmmunitet varer og hvor ofte man må regne med å vaksinere seg.

    Har sett nevnt at å ha vært simttet gir ca samme beskyttelse som de mest effektive vaksinene. Hvor lenge noe faktisk varer er det rimelig nok ingen som faktisk vet ennå med noen betydelig grad av sikkerhet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn