Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    nei, dette er ikke vanlig bx.
    Det finnes da tross alt en del sykdommer der man får livslang immunitet etter å ha hatt dem. Meslinger er ett eksempel av mange.
    Når det gjelder de forskjellige varianter av coronavirus, er det vel sannsynlig at menneskeheten i det minste kommer opp på et nivå der vi oppnår et levelig toleransenivå for nye mutasjoner etter et par generasjoner eller så. Noe skal vi jo dø av, tross alt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes da tross alt en del sykdommer der man får livslang immunitet etter å ha hatt dem. Meslinger er ett eksempel av mange.
    Når det gjelder de forskjellige varianter av coronavirus, er det vel sannsynlig at menneskeheten i det minste kommer opp på et nivå der vi oppnår et levelig toleransenivå for nye mutasjoner etter et par generasjoner eller så. Noe skal vi jo dø av, tross alt.
    for den som fant min lille bemerkning litt vanskelig å ta, så henvises det til weld77 sitt etterfølgende innlegg hvor det også benyttes store bokstaver.

    #27.959
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nye tider..

    HELSE SØR-ØST GÅR UT AV BEREDSKAP
    Etter ett år og tre måneder har Helse Sør-Øst RHF besluttet å gå ut av beredskap fra 11. juni. Helse Sør-Øst RHF besluttet 9. mars i fjor å gå i grønn beredskap, og siden er beredskapen trappet opp og ned i flere omganger, både i det regionale helseforetaket og i sykehusene. Det er etablert store lagre med smittevernutstyr og det er god kapasitet for å analysere coronatester i helseforetakene, skriver de på sine nettsider.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg mener Erna sa at Norge nå har smittevernsutstyr for 200 år med normalsituasjon. Da kan vi i alle fall være helt sikre på at neste krise, når den kommer, ikke er noe som krever smittevernsutstyr.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    nei, dette er ikke vanlig bx.
    Tja, det generelle bildet er vel at det varierer fra noen måneder til flere år på virus, avhengig av virus og hvor systemisk angrepet har vært.

    Det florerer med beskrivelser som dette:

    Her, fra en eldre slektning, avtagende immunitet etter ca 2 år: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2851497/

    Vi ser allerede at enkelte mutasjoner gir redusert immunitet fra vaksine, det er rimelig å tro at det samme gjelder immunitet fra sykdom også.

    Så hva var det som var så spesielt i undersøkelsen? Årevis?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tja, det generelle bildet er vel at det varierer fra noen måneder til flere år på virus, avhengig av virus og hvor systemisk angrepet har vært.


    Så hva var det som var så spesielt i undersøkelsen? Årevis?
    prøv denne konteksten
    #27.959

    sagt på en litt annen måte: vi begynner å få lovende data på dette viruset som vi tidligere ikke hadde. det er ingen selvfølgelighet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nå er det sikkert et visst sprik mellom hva som foregår i ymse fagmiljøer og hva som skrives i avisene men det er veldig lenge siden jeg hørte noe snakk om reinfeksjoner i alle fall. Det var jo en svær sak da de første bekreftede tilfellene av det kom. Da var det som man forventet at immuniteten raskt ebber ut osv, nå det er jo ikke snakk om det i det hele tatt. Dataene så lagt indikerer at det er svært, svært uvanlig å bli smittet to ganger, i alle fall innenfor det tidsrommet man har hatt muligheten til faktisk å følge med på dette.

    Det har også gått et halvt år siden vaksineringen startet og det er vel ingen ting som tyder på at noen av de første trenger en ny dose med det første heller.

    Nå vet man jo ikke hva fremtiden vil bringe, men tingene ser i alle fall betydelig lysere ut enn dommedagsprofetiene som har florert. Så får vi se hva som skjer til høsten.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    prøv denne konteksten
    #27.959

    sagt på en litt annen måte: vi begynner å få lovende data på dette viruset som vi tidligere ikke hadde. det er ingen selvfølgelighet.
    Litt stråmannspreg over den konteksen der, men la gå.

    Ingen selvfølgelighet, men langt fra overraskende.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Mens køen vokser på Svinesund så går de fleste andre helseforetakene også ut av en 15-16 mnd. lang beredskap. Det må da bety at presset på helsevesenet ikke er spesielt stort og at de ikke forventer at det skal øke særlig heller. De har kontrollen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Mens køen vokser på Svinesund så går de fleste andre helseforetakene også ut av en 15-16 mnd. lang beredskap. Det må da bety at presset på helsevesenet ikke er spesielt stort og at de ikke forventer at det skal øke særlig heller. De har kontrollen.
    Sverige stengte en av landets største intensivavdelinger for vedlikehold i fjor sommer. Det så nok smartere ut der og da enn i ettertid.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    – Kan ha forverret for de avhengige

    Blå Kors tror koronapandemien kan ha forverret situasjonen for de alkoholavhengige. I fjor ble det registrert 386 alkoholutløste dødsfall i Norge som er en økning på 77 dødsfall fra 2019, sier tall fra FHI.


    – Vi frykter jo det, og det kan se slik ut, at de som hadde for høyt alkoholkonsum og avhengighet fra før har fått økte problemer gjennom året, sier Divisjonsdirektør i Blå Kors, Kjetil Haga sier til P4.
    Det gjelder å avskrive den frie vilje så mye som mulig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder skadevirkninger av tiltak, er det tydelig at det er fortsatt bare å gjøre slik og slik. Mens alt godtas av tiltak og anbefalinger; rent bortsett fra å reise til utlandet på fritidsreiser da. Muligheten for at det vil kunne forlenge tiltak innenlands er tydeligvis uten betydning; man er jo selv plutselig beskyttet. Mens smitte fra russ og ungdom er man samtidig selvsagt ikke beskyttet fra....

    I tillegg forventer de å bli tatt seriøst og på alvor. Jada 🤘
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi får håpe russen fortsetter å gjøre en god jobb, mens kranene er åpne i Oslo og beskyttede idioter valfarter til Sverige og syden.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    har vi medlemmer av dette utmerkede fellesskap som kan gi rapport om den emosjonelle tilstand til menneskene på svenskegrensa? hvordan føltes det å å legge fingrene rundt gräddosten?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Grei oppsummering av Janssen-saken i VG. Mener å huske at Erna og co sa noe om at de får være grenser til overformynderi og folk må få vurdere selv. Kanskje man burde tilby brevkurs i sprøyte så folk kan sette den selv også?

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Kårånatestet jentungen i dag. Prøvesvar på PCR-test på 7 timer. Skulle nesten tro de hadde gjort dette før.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så sendingen på TV og bet meg merke i navnet. Jeg har skånet personen for å nevne etternavnet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Har klart å tære på beholdningen lenge nok til at jeg fortsatt har et par sider med spareribs igjen i fryseren. Burde holde lenge nok til det har lugnet på grenseovergangen. Har ikke vært på harryhandel siden januar 2020 eller når jeg sist var der. Det har - utrolig nok - gått fint uten varige skavanker på kropp eller sjel. Men beholdningen av ukurante cuts er skral og panchetta-beholdningen nådde null i fjor en gang så da måtte jeg til med å krydre og speke selv. Nød lærer påkledd mann å speke. Nå har jeg forsåvidt speket ganske mye selv, men når man får hele stykker med panchetta til et par hundre kroner kiloen i Sverige så er det ikke så mye vits. Når alternativet er 5-600 kroner kiloen på Jacobs så sier jeg bare bring the nitrittsalt on.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.416
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hvem sa att svensker er dumme😝 vurdere selv om reise ner for vedlikehold neste helg er nødvendig reise? Så får man se disse kronidiotene som bare må handle brus:mad: ett lykke til om høyt kolesterol og tidlig alvorlig fetme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    STENGER SKOLE I TRONDHEIM ETTER FIRE SMITTETILFELLER
    Fire elever ved den kristne Tomasskolen i Trondheim har fått påvist coronasmitte. Fredag kveld fikk samtlige på skolen beskjed om å gå i karantene, skriver Adresseavisen.
    – Det er fire smittetilfeller og det er veldig mye på en liten skole. Det er kjempetrist at dette skjedde nå, like før ferien. Nå går elevene glipp av flere turer og vi får ikke sagt god sommer til dem, sier rektor Berit Marie Strand.
    144 elever går ved skolen. Ingen av de smittede er alvorlig syke, ifølge rektoren.


    Ingen syke, knapt sykdom i Trondheim og Trøndelag; stengt alt!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det gjelder å avskrive den frie vilje så mye som mulig.
    Av ren nysjerrighet - er det begrenset til folk med et rusproblem eller gjelder det generelt for folk, og de er det jævlig mange av, som har levd på seg en livsstilsykdom? Det er jo en av grunnene til at såpass mange som 1.6 millioner nordmenn var antatt å være i risikosonen for alvorlig corona. Alder får man ikke gjort så mye med, men overvekt, hjerteproblemer, diabetes og younameit er gjenre en konsekvens av dårlige valg over lang tid. Det er jo en grunn til at det faktisk kalles livsstilsykdommer og ikke noe annet. Alle vet jo hva problemet er og hva som skal til, det mangler bare litt fri vilje.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Har klart å tære på beholdningen lenge nok til at jeg fortsatt har et par sider med spareribs igjen i fryseren. Burde holde lenge nok til det har lugnet på grenseovergangen. Har ikke vært på harryhandel siden januar 2020 eller når jeg sist var der. Det har - utrolig nok - gått fint uten varige skavanker på kropp eller sjel. Men beholdningen av ukurante cuts er skral og panchetta-beholdningen nådde null i fjor en gang så da måtte jeg til med å krydre og speke selv. Nød lærer påkledd mann å speke. Nå har jeg forsåvidt speket ganske mye selv, men når man får hele stykker med panchetta til et par hundre kroner kiloen i Sverige så er det ikke så mye vits. Når alternativet er 5-600 kroner kiloen på Jacobs så sier jeg bare bring the nitrittsalt on.
    Hva svenskene selger til et par hundre kroner kiloen under navnet panchetta vil jeg helst ikke vite. Jeg betaler gjerne 5-600 kroner kiloen i Norge hvis jeg får pancetta.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hva svenskene selger til et par hundre kroner kiloen under navnet panchetta vil jeg helst ikke vite. Jeg betaler gjerne 5-600 kroner kiloen i Norge hvis jeg får pancetta.
    Den er italienskprodusert. Forksjellen er stort set tollen som er høy i Norge og null i Sverige. Kjøper du spekemat fra sør i Europa i Norge er tollen høyere enn innkjøpsprisen.

    Du liiker med andre ord smaken av toll. Det er eneste reelle forskjell. Pluss at markedet for slikt i Norge er så snevert at man vet å ta seg betalt. Da jeg bodde på Frogner solgte de franske blåmuggoster til ganske stive priser på delikatesseforretningene. Det var akkurat de samme ostene fra samme importør som Rema solgte.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ingen fastleger i moss kommer til å tilby jansenvaksinen, melder tillitsvalgt for fastlegene i moss avis. volvat gjør det heller ikke.

    det var den vaksinen, vil jeg tro…
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Av ren nysjerrighet - er det begrenset til folk med et rusproblem eller gjelder det generelt for folk, og de er det jævlig mange av, som har levd på seg en livsstilsykdom? Det er jo en av grunnene til at såpass mange som 1.6 millioner nordmenn var antatt å være i risikosonen for alvorlig corona. Alder får man ikke gjort så mye med, men overvekt, hjerteproblemer, diabetes og younameit er gjenre en konsekvens av dårlige valg over lang tid. Det er jo en grunn til at det faktisk kalles livsstilsykdommer og ikke noe annet. Alle vet jo hva problemet er og hva som skal til, det mangler bare litt fri vilje.
    Det gjelder alle, også meg selv. Vi har for lett for å skylde på alt annet enn individets frie vilje.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Kan vi si at Norge har valgt å kjempe mot naturen, ved å vaksinere ("redde") the unfittest først? I et gitt scenario med en svært aggressiv sykdom, kunne ikke det ført til at vi sitter tilbake med den eldste, sykeste og feteste delen av befolkningen, mens unge, fertile, sterke universitetsutdannede og arbeidsføre må graves ned i massegraver av pensjonerte, overvektige gravemaskinførere med kols?

    :devilish:
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke glem at yngre, overvektdige, universitetsutdanna med skavanker på hjemmekontor også blir regnet som arbeidsfør. Disse stod også langt fremnme i køen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ikke glem at yngre, overvektdige, universitetsutdanna med skavanker på hjemmekontor også blir regnet som arbeidsfør. Disse stod også langt fremnme i køen.
    De blir satt til å organisere gravemaskinistene.
    Samt forberede sammenslåingen med Sverige, Danmark og Island.

    Selv sliter jeg i dag med en vond arm og begynnende immunrespons på gårsdagens nål som svært bestemt ble banket dypt inn i musklaturen av en uredd kvinne i hvite klær.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det meldes om 17 nye smittetilfeller i Oslo siste døgn. Når nå endelig Oslo framover får en rettferdig fordeling av vaksine, vil det være nok en bekreftelse på at Norge er ferdige med dette. Samtidig viser det seg at senvirkninger hos de med mildt forløp er svært få og kortvarige.

    Hadde Oslo fått sin logiske andel av vaksiner tidligere, hadde vi kunnet vært ferdige med dette for flere måneder siden. Etikk, uten bruk av logikk, er særdeles lite hensiktsmessig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn