Medisin og helse Covid 19, min erfaring og advarsel

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
576
Antall liker
1.846
Sted
Noreg
Dette er ment som en advarsel i beste mening, og en beskrivelse av mitt oreløpige sykdomsforløp. Jeg ante ikke at det var noen mulighet for at jeg, uten andre sykdommer skulle kunne bli så vannvittig dårlig.

Jeg er 52 år gammel uten underliggende sykdom som er smittet av Covid 19.

Fredag 12/3: smittesporing ringer og gjør oppmerksom på smittefare. Antydning til sår hals
Lørdag 13/3: tur på testversjon, og halsen min begynner å bli litt sår, får også tørrhoste. Rekker akkurat å komme meg hjem før helvete banker løs. Jeg får en hodepine jeg ikke engang klarer å beskrive, sammen med like sterke muskelsmerter i nakke, rygg, armer og ben. Ingenting hjelper, men opplever ikke pusteproblemer.
Søndag 14/3: smertene øker på overalt,
Mandag 15/3 positivt test resultat, samtidig med ytterligere økning i smerter, høy feber, men det viser seg etterhvert at termometeret viser for lite. Det jeg trodde var ca 38,5 grader viste seg å være ca 40. På dette tidspunktet er kjærringa blitt smittet av meg, og blitt nesten like dårlig. Evnen vår til kritiske avgjørelser er på dette tidspunktet ikke eksisterende. Fastlegen blir kontaktet, men blir ikke alarmert pga. pusten tilsynelatende er ok. temperaturen er jo ikke så høy. Onsdag 17/3 smertene i armene, ben og nakke avtar noe mens hodepinen øker på nytt. Dersom jeg rører på øynene går det ubeskrivelig smertelyn gjennom hodet.
Torsdag er det igjen endringer. Hosten blir til en KRAFTIG slimhoste som ikke gir seg på hakka møkka. Smaksansen endrer seg også. Spiste feks kyllingsuppe som smakte jord, blir meget kvalm av vann. Blir også utrolig svimmel, alt dette mens feberen herjer.
Fredag 19/3: ny tlf til fastlegen uten resultat.
Lørdag 20/3: nye symptomer. Jeg får rare sterke smerter i huden på siden av overkroppen. Kjennes ut som noen klyper skikkelig hardt, uten at jeg får utslett. Jævlig vondt. Søndag21/3: kjærringa ringer ambulansen som er hos oss en times tid, for å sende meg til sykehus. Temperaturen ved ankomst var 40,5, (det var nå jeg oppdaget at jeg hadde hatt temperaturer på ca 39,5-40 grader i ca 1 uke).jeg var KRAFTIG dehydrert og fikk 5 liter intravenøst første døgnet. Jeg fikk også intravenøst paracetamol første døgnet for å holde feberen i sjakk.
mandag 22/3: I dag har feberen økt igjen til ca 42. Jeg er satt på intravenøst igjen, men de sliter med å få feberen på akseptabelt nivå. Jeg får daglige sprøyter med blodfortynnende i magen.første gang jeg er bekymret for utfallet.
tirsdag 23/3, Overført til intensiven Selv om pusten min ikke er så trøblete, er blodets oksygenopptak langt under pari. Kateter blir satt inn. Får både mat og drikke intravenøst. Får nå 4 forskjellige sprøyter i magen daglig. Feberen varierer mellom 39,8 og 41,6 i to dager.
torsdag 25/3: Overført fra intensiven til isolat på infeksjonsavdelingen. Feberen er endelig under kontroll. Jeg klarer meg med "vanlig" oksygen, og ikke oksygen masken som gir overtrykk i lungene. Jeg må beregne å bli på sykehuset til mandag/tirsdag (minimum), mulig lenger. Hosten gir seg ikke, jeg orker ingenting. En tur på toalettet 5 m unna krever ett par timer søvn.

Dette er sjukdommen fra helvete. Jeg gikk fra litt klein til dausjuk på ca 30 minutter, og de ubeskrivelige smertene bare økte på de påfølgende dager.
Vet lite om senskader, men bildene tatt av mine lunger viser covid skader.

På intensiven var jeg den minst syke.

Ta alle mulige forhåndsregler. Dette vil alle unngå

Beklager hvis det er gjentakelser i teksten, men har fremdeles feber og er sterkt medisinert.

John
 

pjdrums

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.09.2010
Innlegg
68
Antall liker
25
Kjenner selv personer som har blitt veldig syke av dette viruset. Tror generelt folk tar altfor lett på dette. Verdt å se på dødstallene rundt i verden, og sammenligne med influensa dødelighet. I USA dør gjennomsnittlig 45000-70000 i året som følge av influensa. Nå er de oppe i over 500 000. Sier litt om forskjellene i omfang.
Blir rimelig oppgitt av bedrevitere med konspirasjons teorier når fakta ligger tilgjengelig overalt for de som har øyne og ører i behold. Meget bra skrevet og all respekt til deg for deling av info i den tilstand du befinner deg i. Ønsker deg god bedring for deg og din frue.
Mvh Per Øivind
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
God bedring herfra. Jeg har også gjennomgått covid -19, jeg ble smittet på en tirsdag og ble oppringt på søndag med beskjed om å reise for å ta en test. Den formiddagen kom feber og vondt i kroppen så brått på at jeg var i tvil om jeg ville greie å kjøre bil til testsenteret. Jeg greide det og fikk konstatert covid den 6.12. Den neste uka bestod i feber opp og ned og sterke smerter i hele kroppen. Etter ca. 1 uke ga det seg. Men da forsvant smak og luktesans. De sansene kom tilbake etter ca. 1 måned. Hadde ingen problemer med pusten, men selv nå 3 måneder etter sykdommen så trenger jeg mer søvn enn før og merker at jeg ikke orker så mye som før.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.733
Torget vurderinger
4
@johnblund
Først og fremst god bedring! Og forhåpentligvis uten for senskader.

Takk for at du deler.
Det er unektelig skremmende lesning hva du beskriver, men heller ikke overraskende dersom man har lest litt av beskrivelsene bak statistikken.
Dessverre er det altfor mange, inkludert en håndfull herverende, som kun er opptatt av bildet som er gitt av lav dødlighet og stort sett eldre på randen av livet.
Så enkelt er det ikke, noe din historie er med på å bekrefte.
Enn så lenge har vi hatt intensivplasser for tilfeller som du var, men de plassene krever svært mange kvalifiserte intensivsykepleiere. Normalt er turnusen for disse avhengig av utenlandske pleiere for å gå opp, men disse er nå stort sett utestengt pga. reiserestriksjonene. Følgelig er belastningen på våre norske intensivpleiere nå så høy at det går på kapasiteten løs.

Jeg håper virkelig du slipper unna uten senskader, men det er nok en realitet at senskader for forholdsvis unge mennesker er en kostnad ingen har oversikt over ennå, men den vil nok være vesentlig.

Det er disse tingene som er virkelig skremmende ved tanken om å åpne opp "slik at de unge ikke skal ta støyten for å redde noen få gamlinger".
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
576
Antall liker
1.846
Sted
Noreg
Takk for lykkeønskninger. Jeg føler jeg blir tatt godt vare på av personalet på Bærum sykehus. Legevisitten i dag var positiv. Er visst over den værste kneika, men har fremdeles en lang vei å gå.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Skulle ønske de som bagatelliserer og er mot corona-restriksjonene leser dette og forstår alvoret. Hvis de evner det da. Virkelig skremmende...
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Dere skriver ingenting om hvordan -hvor dere ble smittet . Der jeg bor har folk gått på jobb selv om de har vært i karantene. Skremmende når ikke alle overholder karantenereglene .
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Skulle ønske de som bagatelliserer og er mot corona-restriksjonene leser dette og forstår alvoret. Hvis de evner det da. Virkelig skremmende...
Precist, men det krever kanskje en "bredere" utmelding av første innlegget enn på HFS.
@johnblund.... Du ønskes all mulig hurtig bedring herfra !!
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Håper det går bra med deg og det er fint at du deler. Sånne historier har ofte større effekt enn tørr statistikk ... og gjør at man blir enda forsiktigere.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
God bedring. Litt skremmende lesning fra en som er en del eldre enn deg men forsatt i ok form... og nå er de uvisst om vaksinering. God vet når man blir vaksinert med dette tempoet..
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
God bedring! Men, er du sikker på at du ikke bare har tatt p piller eller noe? Vi har jo lært i den andre tråden at dette ikke er noe farlig.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
God bedring.

Har tenkt for egen del at jeg absolutt ikke skal ha det for selv om jeg er under 45 og i god form så ser jeg risikoen og ulempene ved seinskader som for store til at jeg vil utsettes for det.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
God bedring! Men, er du sikker på at du ikke bare har tatt p piller eller noe? Vi har jo lært i den andre tråden at dette ikke er noe farlig.
Vi har lørt??? snakk for deg selv.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Lykke til og god bedring.:) Det er ikke helt uten grunn at jeg ikke har gått ut på over et år, men jeg ser Bærum sykehus fra terrassen.;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Et veldig viktig innlegg. Mange går i fellen og tror at smitte av Covid-19 er det samme som død eller ingenting. Sykdommen er det svært få som snakker om.


Edit; God bedring og håper du kommer ut av det uten men.
 
Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ønsker deg god bedring og fullstendig fravær av "Long Covid"!
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Ikkenoe farlig og gå ut -bruk munnbind og hold helst 4m avstand så skulle det være greit . For å si det sånn så har jeg aldri brukt munnbind -nesten aldri holdt 2m avstand og er frisk som før. Man må også spørre seg hvorfor man ble smittet .Har dette noe med at folk har veldig dårlig immunforsvar . Man må ikke bli helt hysterisk heller.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.285
Antall liker
9.368
Sted
Interiore Simplicitate
Ikkenoe farlig og gå ut -bruk munnbind og hold helst 4m avstand så skulle det være greit . For å si det sånn så har jeg aldri brukt munnbind -nesten aldri holdt 2m avstand og er frisk som før. Man må også spørre seg hvorfor man ble smittet .Har dette noe med at folk har veldig dårlig immunforsvar . Man må ikke bli helt hysterisk heller.
Neida, fra før unge, friske og raske mennesker blir plutselig svært alvorlig syke. Ingen grunn til bekymring. 🙄

Smått utrolig innlegg i en tråd som denne.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Inaktivitet og å ikke gå ut er trolig mye farligere enn denne epidemien for brorparten av oss.

All må ha mat så kontakt med omverdenen får man uansett så gå ut men hold god avstand og sky kollektivtransport. Gå, noe som er sunt for kropp og ikke minst sjel og sinn (y)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Håper virkelig at alt går bra. Men det er feighet og unnlatenhet som har hovedansvaret for pesten. Hver tiende pakistaner som kommer fra en utenlandsreise er en smittebombe som har tatt "karantenen" i storfamilien. Samme med somaliere ... og nordmenn må lide og dø som en følge. Sad but true, selv og det sikkert ikke går gjennom sensuren å påpeke virkeligheten.
 

pjdrums

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.09.2010
Innlegg
68
Antall liker
25
Ikkenoe farlig og gå ut -bruk munnbind og hold helst 4m avstand så skulle det være greit . For å si det sånn så har jeg aldri brukt munnbind -nesten aldri holdt 2m avstand og er frisk som før. Man må også spørre seg hvorfor man ble smittet .Har dette noe med at folk har veldig dårlig immunforsvar . Man må ikke bli helt hysterisk heller.
Nå er det faktisk slik at mange blir syke uten å merke noen ting. Munnbind er derfor viktig å bruke for å ikke smitte andre. Når det kommer til immunforsvar så kan man lese for de interesserte at et veldig bra immunforsvar kan gå i høygir som en reaksjon på covid-19 , og forårsake død på ellers friske personer nettopp fordi immunforsvaret angriper kroppen.
Mvh
 

pjdrums

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.09.2010
Innlegg
68
Antall liker
25
Kan samtidig opplyse om at jeg,min kone og sønn sitter i karantene pga smitte i kohorten til sønn. Venter spent på prøvesvar. Ikke moro.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Man må også spørre seg hvorfor så mange blir smittet i Oslo og Bergen . Tror de fleste har skyld i dette selv. For en uke siden så var det bestillt over 40.000 reiser til utlandet . Er dette nødv.i en tid som dette . Er det helt umulig å klare å være hjemme altså -de må til utlandet . Hvis man bruker munnbind -holder2 metern og ikke minst vasker seg ofte tror jeg det er minimalt med sjanse for å bli smittet . Har sett folk som bare går rett forbi uten å sprite hendene på butikkene -ganske mange også . Det finnes ganske mange ureinslige folk rundt omkring tror jeg. Som sagt så har ikke jeg brukt munnbind -prøver å holde 2 meter -ikke alltid dette går ,men vasker hendene med sprit både før og etter butikkbesøk -har sprit i bilen også . Jeg lever akkurat som før og blir ikke redd og hysterisk .
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
God bedring til deg JohnBlund som har blitt syk.

Det er hovedsaklig 2 årsaker til at jeg ikke har blitt smittet og det er flaks og manglende smitte i min nære krets. Jeg har klart å pådra meg influensa og 2x forkjølelse i løpet av året og det er virus som imunforsvaret mitt kjenner igjen.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Det er også mange som ikke overholder karantenereglene -men går ut både på butikker og treningsentre .
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Man må også spørre seg hvorfor så mange blir smittet i Oslo og Bergen . Tror de fleste har skyld i dette selv. For en uke siden så var det bestillt over 40.000 reiser til utlandet . Er dette nødv.i en tid som dette . Er det helt umulig å klare å være hjemme altså -de må til utlandet . Hvis man bruker munnbind -holder2 metern og ikke minst vasker seg ofte tror jeg det er minimalt med sjanse for å bli smittet . Har sett folk som bare går rett forbi uten å sprite hendene på butikkene -ganske mange også . Det finnes ganske mange ureinslige folk rundt omkring tror jeg. Som sagt så har ikke jeg brukt munnbind -prøver å holde 2 meter -ikke alltid dette går ,men vasker hendene med sprit både før og etter butikkbesøk -har sprit i bilen også . Jeg lever akkurat som før og blir ikke redd og hysterisk .
Er det moro å kaste skam over på andre ? Du kan lett bli smittet, og om du blir alvorlig syk eller ikke er som å kaste terning,
Prater av erfaring skjønner du.....
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Man må også spørre seg hvorfor så mange blir smittet i Oslo og Bergen . Tror de fleste har skyld i dette selv. For en uke siden så var det bestillt over 40.000 reiser til utlandet . Er dette nødv.i en tid som dette . Er det helt umulig å klare å være hjemme altså -de må til utlandet . Hvis man bruker munnbind -holder2 metern og ikke minst vasker seg ofte tror jeg det er minimalt med sjanse for å bli smittet . Har sett folk som bare går rett forbi uten å sprite hendene på butikkene -ganske mange også . Det finnes ganske mange ureinslige folk rundt omkring tror jeg. Som sagt så har ikke jeg brukt munnbind -prøver å holde 2 meter -ikke alltid dette går ,men vasker hendene med sprit både før og etter butikkbesøk -har sprit i bilen også . Jeg lever akkurat som før og blir ikke redd og hysterisk .
Om du akkurat skal skrive, som om du vet alt, så gjør det for fxxn i Covid-tråden i stedet.
Veldig irrelevante innlegg fra deg i en tråd, hvor et medlem har blitt alvorligt sjuk. Skam på deg.:mad:
Du kunne faktisk også ha´ ønsket @johnblund god bedring i stedet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
Ikkenoe farlig og gå ut -bruk munnbind og hold helst 4m avstand så skulle det være greit . For å si det sånn så har jeg aldri brukt munnbind -nesten aldri holdt 2m avstand og er frisk som før. Man må også spørre seg hvorfor man ble smittet .Har dette noe med at folk har veldig dårlig immunforsvar . Man må ikke bli helt hysterisk heller.
Munnbind og avstand er mest for at du ikke skal smitte andre. Selv om du er frisk så kan du være smittebærer og la vær å bruke munnbind er ganske egoistisk.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Om du akkurat skal skrive, som om du vet alt, så gjør det for fxxn i Covid-tråden i stedet.
Veldig irrelevante innlegg fra deg i en tråd, hvor et medlem har blitt alvorligt sjuk. Skam på deg.:mad:
Du kunne faktisk også ha´ ønsket @johnblund god bedring i stedet.

Noen er født uten empati og har aldri lært hverken folkeskikk eller fintfølelse gjennom oppveksten. De er vel helst for handicappede å regne, selv om det er vanskelig å føle noen videre sympati.
 
Topp Bunn