Cray X-MP som musikkavspiller

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.306
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Neida, ikke helt, men jeg mimret litt for poden om den antikke NORD-10 jeg engang lærte å programmere på i forrige årtusen (Sintran III og FORTRAN-IV - say no more), og den Cray X-MP som kom til Gløshaugen tidlig på 80-tallet. Supercomputer, kostet formodentlig et sted mellom 10 og 15 millioner USD. En Cray X-MP kunne gjøre 400 MFLOPS, altså 400 millioner flyttallsoperasjoner pr sekund, fordelt med 200 MFLOPS pr prosessor. Hver diskpakke var på 1,2 GB og åtte slike, totalt 10 GB, kostet ca 1 million USD i tillegg. Hovedminnet i maskinen var 32 MB og den kunne skyfle 5,9 MB/s gjennom databussen sin.

Dette var stilige maskiner som også kunne tjenestegjøre som sofa:

http://archive.computerhistory.org/resources/text/Cray/Cray.X-MP.1985.102646183.pdf

Min Netgear ReadyNAS NVX som står på skrivebordet har fire terabyte-disker, altså 4 096 GB, det trådløse nettverket overfører fint tokanals 24/96 (4,5 MB/s - trådløst!), og den DEQX HDP3 som står i racket har to 32-bits SHARC-prosessorer som kan gjøre 240 MFLOPS pr stk, tilsammen 480 MFLOPS.

Det er dundre meg 20 % mer regnekraft i DEQX'en enn det var i en Cray X-MP...

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
En praktisk konsekvens av Moore's lov.

De kommer til å flire rått av oss mange ganger i fremtiden.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Det påståes at da det fallerte musikksystemet DCC (digital compact cassette) ble spesifisert, måtte det en Cray til for å spille av formatet i sanntid, men at de gamblet på at det ville komme dedikert hardware i lommeformat til å gjøre jobben før maskinen skulle ut på markedet.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Jeg har en Intel Q9550 som kan klokkes godt over 4Ghz. Selv har jeg aldri klokket min høyere enn 3.4Ghz, så de skulle uansett holde. (Har en C - kjernet, E kjernene kan gå høyere)
Ved 4Ghz + Flyter det over 50 Gflops igjennom vidunderet. 50 Gflops!!!!
Over 100 ganger raskere altså enn en Cray 15. (Intel LGA775 - Q9550 C/E ) Er en "Xeon" (desktop hybrid) cpu forresten. Kostet under 3 lapper tror jeg ny.

Begrensningen av nyttbare tallkraft er databussen, som nevnt... Men uansett, snakker vi om 10 - 15 Gflops minimum selv på laveste klokking...

Egentlig burde vi hatt SACD over hele linja, minst, allerede. Om Moore's law skulle gjeld alle aspekt av "bransjen" ...
Enda bra Iallefall Young driver å misjonerer for å få bort mp3 marerittet!

Trådløst, har jeg vært oppi 35MB/s "konstant" og nesten 72MB/s i bursts.
Dvs................................4.4 - 9 MB/s (på 2.4Ghz båndet - 5Ghz båndet har jeg ikke prøvd enda... men det er visstnok raskere - Men jeg må bytte nettverkskort i laptoppen som "mottar" strømmen... (Kjører for det meste kablet... min wifi er for treg... vet.. )

Laptop Cpu'en min, en intel I7 2670QM, er hele 25% sprekere enn Q9550'n... Den er bare 4 år nyere, og utvikler bare 10 -20% så mye varme. I7 2670qm'en yter ifølge intels offisielle tall 70.4Gflops, rett før den smelter...
En liten laptop cpu altså, iskaldt lite flak, som metallbiten som er over åpningen på en tannkremtube...
Så liten. 70000/400 = 175 ganger raskere enn en Cray X-MP til rett under 100 mill.

Give us Moore...

mvh

Sist redigert:
N

nb

Gjest
Et slikt et fra NVidia eller tilsvarende toppmodell fra AMD

geforce680.jpg

koster rundt 4000 kroner og klarer over 3 TFlops (single precision)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Show off... :p

mvh

Sist redigert:
Topp Bunn