Creedence Clearwater på SACD

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.280
Jeg nevnte i en annen tråd at jeg hadde bestilt noen av disse, og GFE ønsket dessuten en tilbakemelding. Syns faktisk at disse utgivelser er så glimrende at de fortjener en egen tråd.

Jeg har mest sansen for sen Creedence, så jeg bestilte:
* Cosmos Factory
* Mardi Gras
* Pendulum

(Bilde: Under masteringa av Green River, fra venstre Leon, Hoffman og Grey)

Mastret av Steve Hoffman og Kevin Gray hos Grey's Acoustech Mastering med Leon Neumann fra Sony som DSD tekniker. Utgitt på Analogue Production.
Fra før har Hoffman mastret Creedence katalogen for DCC (på 24 kt. Gold CD) og 180 g Lp for AP.

For å si det enkelt: This is it! Har du interesse for Creedence, ikke en gang vurder å ikke kjøpe disse SACD'er som snart er historie. Hoffman har selv sagt at disse er hans definitive utgaver. Det låter helt klart bedre enn jeg noen gang tidligere har hørt Creedence. Det låter veldig åpent og dynamisk med god punch i mellomtonen, dessuten veldig rent og ikke antydning til noe digital harskhet i lyden. Dessuten låter det tonalt veldig riktig. Kun innspillinga og kvaliteten på mastertapene setter begrensninga. Og godlyden er tilstede både på CD og SACD sjiktet.

Bare for moro skyld sammenlignet jeg med en audiophile 24 kt. gold utgave utgitt av Creedence eget plateselskap Fantasy records, i 1995. Selv om teksthehtet sier at de har gjort det de kunne for at mastertapene skulle bli avspilt så optimalt som mulig, er denne Gold CD bare en blek skygge av Hoffmans SACD utgivelser. Det er total utklassing! Wow!

Dem som ikke nå kjenner sin besøkelsestid på nettbutikkene... ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.280
Ingen som har interesse for Creedence..? ::) Synd for dere. ;D Jeg har faktisk hatt mange trivelige stunder med CD'ene. Som ekte nordlenning har jeg da gått på noen bygdefester opp gjennom tidene, og hvilket band har blitt mere spilt av våre lokale rockemusikerne enn Creedence ? ;) Mange gode minner her.

Når jeg skrev min anmeldelse hadde jeg kun hørt CD'ene i bilen min. Men det er ikke noen hemsko, jeg har sånn "Premium Sound systems" i min Volvo. Spilt på hjemmestereoen befester dette inntrykket seg. Låter veldig transparent og mastertapeaktig. Tror denne Acoustech masteringkonsollen til Kevin Grey må være uhyre bra. Hvis noen kjøper albumet Willy and The Poorboys på SACD, så kan det være greit å vite at Hoffman har mastret dette albumet helt flatt, noe som aldri har vært gjort tidligere med noen Creedence album.
CD sjiktet låter meget bra, SACD sjiktet låter helt superb.

Fant desuten noen gode låter på Pendulum som jeg ikke har merket meg tidligere, bl.a. "It's just a thought". Kanskje jeg må kjøpe noen flere

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Jo, jeg har sansen for Creedence, har 3 stk DCC med de, men jeg nevnte Creedence for lenge siden her og noen mente der ikke var god lyd på Creedence.
Kanskje dette er de tidligere Creedence, det vet jeg ikke, men det der interesserer mig er musikken, jeg kjøper ikke masse plater med kanon god lyd som jeg aldrig gidder lytte til, så hellere masse tvivlsom lyd som jeg spiller hele tiden....
Disse Creedence er nu også på 45 rpm vinyl...., som jeg ikke kan spille, sacd kan jeg ikke rippe til pc´en, men når du siger cd laget her er bra så kanskje....

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.280
niels skrev:
Jo, jeg har sansen for Creedence, har 3 stk DCC med de, men jeg nevnte Creedence for lenge siden her og noen mente der ikke var god lyd på Creedence.
Kanskje dette er de tidligere Creedence, det vet jeg ikke, men det der interesserer mig er musikken, jeg kjøper ikke masse plater med kanon god lyd som jeg aldrig gidder lytte til, så hellere masse tvivlsom lyd som jeg spiller hele tiden....
Disse Creedence er nu også på 45 rpm vinyl...., som jeg ikke kan spille, sacd kan jeg ikke rippe til pc´en, men når du siger cd laget her er bra så kanskje....
niels, det du og jeg har felles er at vi først og fremst ikke kjøper god lyd, men god musikk! Og at Creedence ikke har verdens beste audiophile lyd på sine plater, kan nok være. Men lyden er veldig "rå", ærlig og direkte. Når du lytter så sitter du faktisk igjen med den illusjonen at det er levende musikk innspilt i et akustisk levende rom, noe som ikke er helt vanlig på dagens plateinnspillinger!

Jeg har en hemmelig "lydguru" i mitt liv. ;D Det er Jamie Tate som jevnlig frekventerer Steve Hoffman's audioforum. (ca. 11.000 innlegg) Mannen er klarsynt, skarp og har veldig gode ører. Han sa følgende om Creedence CD/SACD'ene: "Musikken til Creedence har aldri vært *min kopp te*, men jeg endte opp med å kjøpe alle SACD'ene fordi jeg simpelthen elsker lyden av dem". ;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Disse gutter var fantastiske, som du siger, musikken er rå ja, upolert og man kan ikke holde høyrefoten stille.
Når Suzie Q eller I Put A Spell On You setter igang er jeg helt solgt, selvom jeg har hørt de 100-vis av ganger. Tar jeg så en Feelin´Blue etter det har jeg fått nok musikk tilfredstillelse den dag egentlig.
Litt OT, hvordan har du det forresten med J.J. Cale ? Jeg hadde knapt hørt om han før jeg traff min kone så hun har gjort livet mitt rikere der også !

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.280
Ja, høyrefoten får lov til å bevege seg på disse SACD'er, fordi de er temmelig dynamiske i lyden. Når det gjelder J.J. Cale har jeg ikke noe spesielt forhold, hører dem av og til på radio, men eier ingen plater. Men kanskje jeg burde det?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.016
Torget vurderinger
24
Nå har jeg ikke hørt SACD-utgavene, men Acoustech har vel i samme anledning laget LP-er av samme utgivelser. Jeg har noen av disse og må si at dette er aldeles glitrende musikk med det jeg synes er god lyd, men "imponatorplater" blir det aldri.

Jeg slenger inn mine sterkeste anbefalinger. Wille and the Poor Boys er herlig!!!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.651
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
niels skrev:
Når Suzie Q eller I Put A Spell On You setter igang er jeg helt solgt, selvom jeg har hørt de 100-vis av ganger.
Men dette er jo tidlig CCR, etter hvert som de ble mer polerte - og kjente - ble de jo vesentlig kjedeligere?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Dette var den første cd jeg kjøpte noen gang tror jeg :
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1034733&BAB=Z og denne henger ved mig til jeg dør.
Her er discography : http://www.rollingstone.com/artists/creedenceclearwaterrevival/discography

Har den nevnte, samt Willy & The Poor Boys, Bayou Country og Green River.

Som erato, og motsatt Espen R, jeg liker ikke de seneste skiver fra Creedence, Mardi Gras er jo en katastrofe sammenliknet med tidligere plater f.eks.
Men igjen, med Creedence er det viktigt at musikken kommer først, at lyden nå ifølge Espen R er det ultimative i forhold til masteren, da er vi ved målet og kan ikke forlange mer.....hadde lyden plutselig blitt "moderne" tror jeg ikke Creedence hadde hatt samme "drive" over musikken, jeg elsker denne litt primitive lyden.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.577
Sted
Hus
Har Willie and the poor boys på !80gr vinyl fra Analogue Productions, og den lyder vel så bra som den kan i forhold til den gangens mastertape. Creedence hadde vel ikke de mest glitrende inspillingene når det kom til et stykke.

Mvh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.280
niels skrev:
Dette var den første cd jeg kjøpte noen gang tror jeg :
http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1034733&BAB=Z og denne henger ved mig til jeg dør.
Her er discography : http://www.rollingstone.com/artists/creedenceclearwaterrevival/discography

Har den nevnte, samt Willy & The Poor Boys, Bayou Country og Green River.

Som erato, og motsatt Espen R, jeg liker ikke de seneste skiver fra Creedence, Mardi Gras er jo en katastrofe sammenliknet med tidligere plater f.eks.
Men igjen, med Creedence er det viktigt at musikken kommer først, at lyden nå ifølge Espen R er det ultimative i forhold til masteren, da er vi ved målet og kan ikke forlange mer.....hadde lyden plutselig blitt "moderne" tror jeg ikke Creedence hadde hatt samme "drive" over musikken, jeg elsker denne litt primitive lyden.
Det er den nevnte Greatest Hits jeg har på en Gold CD fra Fantasy, samme låter i samme rekkefølge og identisk cover. Godt mulig det er 1994 mastringa som er benyttet også på min CD som utkom i 1995.

Tidlig Creedence er også bra, f.eks Suzie Q er bare herlig med et fantastisk drive i låta. Vurderer å kjøpe Willy and the Poorboys + 1 album til. Nå må man handle mens man kan, eller angre seg i ettertid.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.280
Miles skrev:
Litt usikker på hvilken utgave som er mastret av Hoffman/Grey

er denne riktig:

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=10638&sct=music
JA, alle Creedence SACD'er som er fra den lille audiophile platelabelen Analogue Production er de riktige !! :)

Angående den linken du hadde vedlagt, og en av publikums-review av Cosmos Factory på SACD. Jeg siterer den her:

"When this Title was coming out on SACD, I was so thrilled. When I was a little kid I used to listen to the LP over and over and never got tired of it. The day I received the SACD, I even planned for my wife and daughter to leave the house for a couple of hours so I could relive the joy from the past. I popped open the cd, read all material and got ready to listen, and then, what was I hearing? Not even the crapy record player and speakers from 30 years ago produced such lifeless sound! Does any body listen to the final product? Completely disapointed with the mastering and sound! The cd layer sounds better than the SACD. "

Du snakker om å være fullstendig på bærtur! Fyren eier ikke referansepunkter i det hele tatt, og det må være noe fryktelig galt med anlegget og ørene hans. Men så er han helt alene om å mene dette. Alle andre lovpriser disse utgivelsene.
"The cd layer sounds better than SACD" ::) Sannheten er det motsatte. Nok en gang får man bekreftet at jo bedre masteringa er, og jo mere transparent masteringkjeden er, og når ikke DSD konverteres til PCM, jo tydeligere og mere distinkt er forskjellene mellom CD og SACD sjiktet. Som i dette tilfellet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bartesam; det er neppe noe hold i at selve innspillingene ikke er bra, men det er milevis fra poenget med denne musikken; selv har jeg hele boksen fra AP på LP og har hatt den endel år, og kan bare applaudere musikere, ingenører i studio, masteringingenører og presseri... i samme rekkefølge.

Mvh Vidar P

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
"The cd layer sounds better than SACD" ::) Sannheten er det motsatte.
Hvordan definerer du "sannhet" mhp subjektivt god lyd? Hvis jeg foretrekker balalaikaorkester framfor creedence har jeg misforstått sannheten da? Hvem sin sannhet?

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.280
knutinh skrev:
Espen R skrev:
"The cd layer sounds better than SACD" ::) Sannheten er det motsatte.
Hvordan definerer du "sannhet" mhp subjektivt god lyd? Hvis jeg foretrekker balalaikaorkester framfor creedence har jeg misforstått sannheten da? Hvem sin sannhet?

-k
Velkommen tilbake Knut, har ikke sett deg her på lenge. :)

Greit å diskutere smak og behag, og absolutte sannheter på den andre siden. Men i dette tilfellet er det ikke noe å diskutere. Forskjellene ligger i at du simpelthen hører mer på SACD sjiktet, det er mere "there" der. :) Men CD sjiktet er glimrende.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
knutinh skrev:
Hvordan definerer du "sannhet" mhp subjektivt god lyd? Hvis jeg foretrekker balalaikaorkester framfor creedence har jeg misforstått sannheten da?
Mercury's legendariske "Balalaika Favourites", fra den famøse USSR-turen, er faktisk veldig bra! Når det så er sagt; jeg tror endel audiofile ville ha profitert personlig på å fokusere litt mer på musikalsk utbytte av plater istedet for lydmessig utbytte :)
Også i siste instans i lydmessig sammenheng; all den tid en lytter som har et tydelig fokus og konsentrasjon på musikalske egenskaper i innspillinger også vil være langt bedre i stand til å evaluere reelle musikalske egenskaper ved et hifiprodukt.

Mvh Vidar P

Topp Bunn