Critical distance

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Dette er problemstillingen som bare er glemt eller ikke nevnt, for man kan ikke gjøre noe med den, bortsett fra å behjelpe det litt da med akustiske tiltak.
    Hvis du sitter utenfor critical distance (ett akustisk begrep som definere hvorom man hører mer direkte lyd fra høytaleren eller mer fra rommet),
    Critical distance i ett vanlig stue er gjerne 1m-1,5m, ufattelig kort. Så hva du hører er rommet, under overgangsfasen og Schrøeder? Denne er gjerne minst 400-600Hz minst, her kan der arrestere meg så mye dere vil 😁😀
    Og her nytter det ikke å nekte eller argumentere for at man ikke sitter utenfor critical distance, det gjør man med mindre man sitter rett foran høytalerne i stuen din, det er fysikk.
    Fysikken sier du hører rommet mer enn høytalerne utenfor kritisk distanse....
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    1.946
    dC (critical distance) er avstanden fra lydkilden hvor direktelyden og etterklangslyden blir like.

    I rom som vi snakker om så er det ingen steder i rommet hvor det indirekte lydfeltet like stort og deretter strekker seg høyere i forsterkning enn det direkte signalet når man beveger seg bort fra kilden. Derfor finnes ikke dC i små rom. Det krever et nivå på etterklangstiden og etterklangstid finnes ikke siden det er ikke nok volum til at lydenergien blir stokastisk. Dvs. uten "strømningsretning" eller at frekvensene blir som en stor "tåke".

    Så lenge man har spekulære og diskrete refleksjoner og romnoder, så kan ikke verken etterklangstid eller dC eksistere.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hæææ, hvor står dette forklart, kan du referere til en vitenskapelig tekst hvor dette står forklart og bevist?. Selv om man i små rom ikke har etterklangstid pr definisjon så har man fremdeles decay og enda flere rog mer efleksjoner. Acoustics of small rooms" av Kleiner/Tichy, "Masters handbook of acoustics" av Alton Everest, "Acoustics and psychaoustics" av Howard/ Angus og alles favoritt "Sound reproduction'" av Toole står ikke dette nevnt med ett ord, ingen steder står dette med at critical distance har en distanse eller volum for å virke nevnt. Kan du referere til en tekst hvor dette er forklartog eller bevist?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Rasjonelt sett er det jo bare å gå frem og tilbake foran høytalerne for å høre rommets effekt, selv i mine små 65kvm. Ikkje for å være kranglete Orso, men her er det du som har bevis byrde på din side. Hvis du kan opplyse oss om noe annet enn dagens konsensus, så er det flott...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.162
    Antall liker
    34.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At du selvsagt kan høre at rommet påvirker lyden betyr jo ikke at begrepet critical distance blir veldefinert av den grunn. Det forutsetter at rommet når en «steady state» hvor lydtrykket stabiliseres med avstand fordi romklangen har samme nivå som direktelyden.

    1627077335286.png


    I små rom skjer ikke det. Lydtrykket fortsetter å falle med avstand, og et «steady state» inntreffer ikke. Refleksjoner er noe annet. Se f eks Toole, third edition, kap 10.4.
    1627077480667.png

    1627076905452.png


    En konsekvens av det er at høyttalerens frekvensgang på aksen og i retning av tidlige refleksjonspunkter sier det meste om hvordan den oppleves å låte.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Javel , det er tynneste beviset jeg har sett på lenge.?.... Noen meniger om elektsostat paneler, hallo, sier jo ingenting om saken.. Kan du bevise at dc ikke eksisterer i små rom ?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nå er jo jeg en jævla drittsekk som vanlig, men når professorene skriver opp og ned og i mente om dette, og man refererer til ett sitat, altså ett (1) er det vitenskapelig? Og etterprøvbart?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så langt er det uomtvistelig ifølge annerkjent vitenskap at (dc) critical distance er relevant i mindre rom, i alle rom antagelig, kan dere bevise noe annet?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis du har noe peiling lever noen link til relevant artikkeler, som forklarer hvorfor ikke Dc gjelder i små rom...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.162
    Antall liker
    34.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har noe peiling lever noen link til relevant artikkeler, som forklarer hvorfor ikke Dc gjelder i små rom...
    Siden du selv nevnte Toole og påsto at dette ikke var nevnt der, tenkte jeg det holdt å vise deg hvor i Toole du finner dette. Kapittel 10.4, som vist over.

    Eventuelt kan du lese kapittel 2.8 i Kleiner & Tichy, Acoustics of Small Rooms (som du også henviste til), hvor de også viser hvordan dette påvirkes av høyttalerens direktivitet og rommets egenskaper, som i sin tur ofte er frekvensavhengig.

    1627110143484.png


    1627110207361.png


    1627111752438.png


    Den grafen er nok ganske konsistent med Toole’s måleresultater. Legg merke til at det ikke er noen utflating med frekvens innenfor avstander som får plass i et normalt lytterom, og derfor ingen «kritisk distanse» hvor den utflatingen inntreffer. Man kan selvsagt legge et annet meningsinnhold i begrepet «kritisk distanse» enn det faglitteraturen bruker, men det er nå slik det er definert.

    Deretter kan du enten fundere litt mer på hva den kritiske avstanden er for dine høyttalere i ditt rom ved f eks 4 kHz, eller så kan du fortsette med å lese artiklene det refereres til i disse to bøkene.

    Det er nok likevel nyttig å forstå at en stor andel av lyden vi faktisk hører har vært innom ett eller flere refleksjonspunkter først, slik at høyttalerens frekvensgang i andre retninger enn på hovedaksen i et lyddødt rom også er ganske viktige for resultatet.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    1.946
    Eventuelt kan du lese kapittel 2.8 i Kleiner & Tichy, Acoustics of Small Rooms (som du også henviste til), hvor de også viser hvordan dette påvirkes av høyttalerens direktivitet og rommets egenskaper, som i sin tur ofte er frekvensavhengig.
    Hint, hint i rød boks.
    1627110143484.png



    Var en diskusjon på ASR hvor Amir henvendte seg til en artikkel hvor det var målt dC i et lite rom og hvor han brukte det som bevis på at det fantes også i små rom. De hadde jo tross alt målt det. Det han derimot overså var at man hadde antatt et isotropisk lydfelt ved målingene.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Tommelfingerregel: Det skader sjelden å vite litt om hva man holder på med. :)
    Sorry Asbjørn var litt oppfarende og krass i språkbruken igår, jeg må slutte å skrive innlegg sent fredags kvelder. Må lese dette igjen, fikk ikke med meg alt gitt.... Hvor lite må rom være for ar CD ikke har noe klar innvirkning?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja lest det nå og ja i små rom har man ikke diffuse field, og definisjonen av critical distance gjelder ikke, men det er allikevel det at definisjonen av begrepet gjør det ugyldig. Siden man ikke kan kalle det critical distance sier de allikevel at nivået av reflektert lyd overstiger nivået av direkte lyd, og at i små rom så er denne "fake" critical distance også frekvens avhengig. Det er fermdeles slik at nivået av reflektert lyd på ett punkt overstiger nivået av direkte lyd. Det heter noe annet og oppfører seg annerledes (draw away kurve som synker osv ikke flater ut etc .)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.162
    Antall liker
    34.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sorry Asbjørn var litt oppfarende og krass i språkbruken igår, jeg må slutte å skrive innlegg sent fredags kvelder. Må lese dette igjen, fikk ikke med meg alt gitt.... Hvor lite må rom være for ar CD ikke har noe klar innvirkning?
    Som så mye annet: Det kommer an på. I dette tilfellet på hvor reflekterende, diffrakterende og absorberende overflatene i rommet er og på hvor retningsbestemt lydkilden er. Det mest karakteristiske for lytterom av noenlunde normal størrelse er at de ligger i en overgangssone mellom nærfelt og fjernfelt. Tooles grafer viser fortsatt fall med ca 3 dB pr dobling av distanse ute ved 7-8 m. Da er du ikke i nærfelt med -6 dB/dobling, definitivt ikke i fjernfelt med tilnærmet konstant nivå med økende avstand, og vet egentlig ikke hvor langt unna vi er siden den kritiske avstanden er definert som den som gir 3 dB opp fra det utflatede nivået. Det er ikke at den ikke har betydning, men at vi bare ikke er i stand til å fastslå hva den er. Ikke en definert størrelse.

    Bjørn kan mer om dette enn meg, men som et skudd fra hoften vil jeg si at et rektangulært rom på mer enn 150-200 m3 volum og med en del diffusorer kan begynne å nærme seg for frekvenser over Schröder.

    Enig i at denne overgangen likevel er relevant også i mindre rom. Hos meg regner jeg litt grovt at lydtrykket i lytteposisjon med 2x1 W er omtrent like mange dB som høyttalerens nominelle dB @ 1W @ 1 m. Der ligger det noen antagelser om formen på denne kurven. Det mest interessante er kanskje likevel at når det aldri utvikles et fullt reverberant lydfelt kommer man ganske langt med å kontrollere frekvensgangen on og off axis i den halvkulen som vender mot lytteren. Frekvensgang i retninger som ikke belyser tidlige refleksjoner og total power response er mindre viktig, så lenge den er sånn omtrent jevn.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så vitenskapen har ikke lagd ett rammeverk for å forstå dette i små rom. Toole snakker om at i vanlige stuer vil den reflekterte lyden overstige den direkte selv om man ikke kan kalle det near eller far field...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.162
    Antall liker
    34.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så vitenskapen har ikke lagd ett rammeverk for å forstå dette i små rom. Toole snakker om at i vanlige stuer vil den reflekterte lyden overstige den direkte selv om man ikke kan kalle det near eller far field...
    Det er nok riktig. Near/far field, reverberation time, critical distance etc er begreper mest brukt for konsertsaler, auditorier etc. Det er viktig for å forstå om publikum kan forstå hva som sies fra talerstolen. Gregoriansk hymne i en katedral er også flott, men det er ikke bare latinen som gjør det vanskelig å følge teksten. Akustikken i små rom domineres i stedet av stående bølger og tidlige refleksjoner. Øret integrerer direktelyd og tidlige refleksjoner innen et visst antall millisekunder etter den opplevde lyden. Refleksjonene er kjempeviktige, men begrep som kritisk distanse er ikke veldig nyttige i små rom.

    Hvis man skal forstå en eneste ting om akustikk i små lytterom, så er det nok dette bildet fra Toole:
    1627156413710.png

    Deretter kan man forsøke å plotte inn de 7-8 første refleksjonene i sitt eget lytterom, både i tid og nivå fra direktelyden, og så ser man hva man har å jobbe med. Da kan det også være nyttig å huske at lydhastigheten er 34 cm/ms.

    Da jeg bygde mine høyttalere forsøkte jeg etter beste evne å få en jevn frekvensgang on/off axis forover, men var langt mer omtrentlig med detaljert power response. I bassen er det kardioide for å nulle ut lyd bakover, mens i diskanten er det et ekstra bakover/oppoverfyrende element for å fylle ut når høyttaleren blir for retningsbestemt ved høye frekvenser. Det bør gi jevn frekvensrespons i fremre halvkule, omtrent samme klangfarge i tidlige refleksjoner som i direktelyden, og noenlunde jevn direktivitet i et bredt frekvensområde. Nettoresultatet er et veldig stort og holografisk lydbilde, langt forbi høyttalerposisjonene, hvor reflektert lyd definitivt er en del av grunnen. Jeg foretrekker å lytte fra ca 2,5-3 m avstand, som for mine ører gir en bra balanse mellom direkte og reflektert lyd. Rommet er 11 m langt, ca 100 m3 volum, men jeg tror ikke jeg kan definere noen egentlig kritisk avstand der.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja der er du inne på noe (kjempe avsporing her men) som jeg ihvertfall aldri har forstått, holografi. Jeg må ha ett kurs idet 😁 Tror ikke forstanden min er i stand til å høre det, klarer ikke høre noe annet enn at de er til venstre eller høyre eller midten, men om lyden er klar, oppløst, detaljert, og ikke minst har attack, trøkk, dynamikk, om den er tørr eller boomy det hører jeg da gjerne. Har hørt flere anbefalte spor med god holografi, dybde og bredde og rom mellom utøverne, skjønner ingenting. 😎😎
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.162
    Antall liker
    34.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke det er en avsporing, men tvert i mot hvordan samspillet mellom høyttalere og rom (dvs direkte og reflektert lyd) faktisk arter seg i et lytterom av normal størrelse. Det er mye annet som påvirker det også, men ulik klangfarge mellom direktelyd og tidlige refleksjoner er døden i gryta for den holografiske illusjonen av tredimensjonalitet fra bare to høyttalere.

    Prøv noen av disse sporene og hør etter hva som skjer hos deg:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg tror ikke det er en avsporing, men tvert i mot hvordan samspillet mellom høyttalere og rom (dvs direkte og reflektert lyd) faktisk arter seg i et lytterom av normal størrelse. Det er mye annet som påvirker det også, men ulik klangfarge mellom direktelyd og tidlige refleksjoner er døden i gryta for den holografiske illusjonen av tredimensjonalitet fra bare to høyttalere.

    Prøv noen av disse sporene og hør etter hva som skjer hos deg:
    Utrolig interessant, det må jeg prøve. Det er bare ikke mulig hos meg å spille av noe annet enn Flac som jeg fysisk må legge inn i Roon på disk. Da kan jeg få testet det, vet du om en vei rundt det? Jeg la jo alt opp rundt Roon for å bruke Audiolense og DSP, så er litt stuck. Sønnen min går i fistel hver gang han er her å ikke kan spille fra Spotify, full verbal service på far hver gang. Og bare for å gi det inn så avslutter han gjerne med at "Jeg syns akustikken var jævla, dårlig" 🤣
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.162
    Antall liker
    34.621
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det pleide være mulig å laste ned filene, lagre dem lokalt, og spille av som flac. Jeg har egne kopier (men er ikke hjemme nå og kan nok ikke sende deg filene denne helgen)

    Mye annet interessant der også, forresten. Ser ut som du får tilgang til nedlastbare filer ved å donere et valgfritt beløp.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.201
    Antall liker
    4.279
    Torget vurderinger
    0
    Litt seint på ballen her kanskje, men skriver litt for det. Jeg har brukt Critical distance i min akustikktråd, men det var mer for å fremheve fenomenet rundt styrkeforholdet mellom direktelyd og sene refleksjoner.

    Definisjonene på CD er såpass strengt at de nesten ikke er gyldige i store rom rent praktisk, men fenomenet nærfeltslytting og fjernfeltlytting her høyst relevant i det høye registeret i vanlige rom og nokså langt ned i bassen i store rom.

    For å dra eksemplet langt så vil et par åpne hodetelefoner mildt talt veldig direkte når de sitter på ørene. Hvis du setter de fra deg ved frontveggen og går til bakveggen lyder de svakt og diffust.

    En stor direktiv hornhøyttaler vil lyde mer direkte på 3.5 meters avstand enn en stativhøyttaler på samme avstand fordi stativhøyttaleren lager flere refleksjoner. Hvis du derimot lytter på 0.5 meters avstand vil styrkeforholdet høyttaler/rom likne mer på hornhøyttaleren.

    Dette fenomenet synes jeg er relevant i både små lytterom og store konsertsaler. Eksempelvis i Valen-salen i Stavanger konserthus lyder det knusktørt og direkte på første rad og helt diffust på bakerste.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Litt seint på ballen her kanskje, men skriver litt for det. Jeg har brukt Critical distance i min akustikktråd, men det var mer for å fremheve fenomenet rundt styrkeforholdet mellom direktelyd og sene refleksjoner.

    Definisjonene på CD er såpass strengt at de nesten ikke er gyldige i store rom rent praktisk, men fenomenet nærfeltslytting og fjernfeltlytting her høyst relevant i det høye registeret i vanlige rom og nokså langt ned i bassen i store rom.

    For å dra eksemplet langt så vil et par åpne hodetelefoner mildt talt veldig direkte når de sitter på ørene. Hvis du setter de fra deg ved frontveggen og går til bakveggen lyder de svakt og diffust.

    En stor direktiv hornhøyttaler vil lyde mer direkte på 3.5 meters avstand enn en stativhøyttaler på samme avstand fordi stativhøyttaleren lager flere refleksjoner. Hvis du derimot lytter på 0.5 meters avstand vil styrkeforholdet høyttaler/rom likne mer på hornhøyttaleren.

    Dette fenomenet synes jeg er relevant i både små lytterom og store konsertsaler. Eksempelvis i Valen-salen i Stavanger konserthus lyder det knusktørt og direkte på første rad og helt diffust på bakerste.
    Vi har nesten ikke definert hvordan ballen ser ut her enda, så det går bra. Er ihvertfall slik at jeg vil sjekke med å låne noen høytalere for test som er mer direktive enn de jeg har. Så satt og lurte på dette, som endte med en post.
    Vet ikke om jeg har nevnt det før men på ProSoundWeb ett eller annet sted var det en post av 2 ulike høytalere som målte rimelig likt, i alle de henseender som de kunne finne ut, bortsett fra at den ene var mye mer direktiv. I lyttetesten var det ingen tvil, den direktive låt mye bedre. Fryktelig uvitenskapelig, men dog, hva er det i HiFi bransjen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    14.010
    Sted
    Langesund
    Litt seint på ballen her kanskje, men skriver litt for det. Jeg har brukt Critical distance i min akustikktråd, men det var mer for å fremheve fenomenet rundt styrkeforholdet mellom direktelyd og sene refleksjoner.

    Definisjonene på CD er såpass strengt at de nesten ikke er gyldige i store rom rent praktisk, men fenomenet nærfeltslytting og fjernfeltlytting her høyst relevant i det høye registeret i vanlige rom og nokså langt ned i bassen i store rom.

    For å dra eksemplet langt så vil et par åpne hodetelefoner mildt talt veldig direkte når de sitter på ørene. Hvis du setter de fra deg ved frontveggen og går til bakveggen lyder de svakt og diffust.

    En stor direktiv hornhøyttaler vil lyde mer direkte på 3.5 meters avstand enn en stativhøyttaler på samme avstand fordi stativhøyttaleren lager flere refleksjoner. Hvis du derimot lytter på 0.5 meters avstand vil styrkeforholdet høyttaler/rom likne mer på hornhøyttaleren.

    Dette fenomenet synes jeg er relevant i både små lytterom og store konsertsaler. Eksempelvis i Valen-salen i Stavanger konserthus lyder det knusktørt og direkte på første rad og helt diffust på bakerste.
    Elsker de fremste radene på Bakketeigen, ganske tørt der også.

    Ellers er det jo spennende ting dette med direktelyd kontra reflektert lyd og, den kritiske lytteavstanden. Er noe jeg har tenkt mye på under min reise. I min verden er det ikke tvil i at det kommer fram mer klangfarger i mellomtonen og opp, til mer direktelyd en hører.

    Skjønner vel med tiden at en god hornkonstruksjon er en meget bra måte å få mye direktelyd. Jeg tok den tunge veien ved å dempe meget hardt i førsterefleksjoner.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.678
    Antall liker
    7.920
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vi har nesten ikke definert hvordan ballen ser ut her enda, så det går bra. Er ihvertfall slik at jeg vil sjekke med å låne noen høytalere for test som er mer direktive enn de jeg har. Så satt og lurte på dette, som endte med en post.
    Vet ikke om jeg har nevnt det før men på ProSoundWeb ett eller annet sted var det en post av 2 ulike høytalere som målte rimelig likt, i alle de henseender som de kunne finne ut, bortsett fra at den ene var mye mer direktiv. I lyttetesten var det ingen tvil, den direktive låt mye bedre. Fryktelig uvitenskapelig, men dog, hva er det i HiFi bransjen.
    Dette med direkte og indirekte lyd er veldig interessant. Skulle likt å lese den omtalte lyttetesten, men greidde ikkje å finne han på ProSoundWeb. Sjølv har eg den motsette opplevinga, men "betre" kan vere så mangt. Eg opplever refleksjonslyd som meir realistisk enn direktelyd når ein er ute etter "det naturlege". Men direktelyden er klarare og meir rik på detaljar. Det som kallast "pinpointing". Dette er frykteleg imponerande, men er annleis i måten å vere realistisk på enn levande, akustisk musikk. Slik opplever no eg det, iallfall....
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Din opplevelse @Audiophile-Arve er vel det som kjennetegner rundstrålere. Pinpointing er det lite av, på lik linje med konsertsalen, og således oppleves en akustisk konsert på en rundstråler realistisk. Å sitte tett på dynamiske høyttalere gir IMO en pinpointing som blir lite realistisk ift konsertsalen. I min relativt store stue er det lett å høre at avstand reduserer pinpointing med mine dynamiske høyttalere. Så blir det en smakssak hvor mye direktelyd vs reflektert lyd man ønsker.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @Audiophile-Arve, ja smaken er forskjellig. Min ringe lytteerfaring med rundstrålere er at man kan sitte meget tettere på uten at pinpointing blir overdrevent. Nå er jeg vel på vei inn i Off Topic land så jeg stopper her.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.201
    Antall liker
    4.279
    Torget vurderinger
    0
    Elsker de fremste radene på Bakketeigen, ganske tørt der også.

    Ellers er det jo spennende ting dette med direktelyd kontra reflektert lyd og, den kritiske lytteavstanden. Er noe jeg har tenkt mye på under min reise. I min verden er det ikke tvil i at det kommer fram mer klangfarger i mellomtonen og opp, til mer direktelyd en hører.

    Skjønner vel med tiden at en god hornkonstruksjon er en meget bra måte å få mye direktelyd. Jeg tok den tunge veien ved å dempe meget hardt i førsterefleksjoner.
    Jeg opplever at det er noen nyanseforskjeller mellom lytting i nærfelt kontra lengre avstand som hos deg selv om du har dempet ned tidlige refleksjoner. Er det noen forskjell hos deg fra mellomtone og opp hvis du varierer lytteavstand?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    14.010
    Sted
    Langesund
    Jeg opplever at det er noen nyanseforskjeller mellom lytting i nærfelt kontra lengre avstand som hos deg selv om du har dempet ned tidlige refleksjoner. Er det noen forskjell hos deg fra mellomtone og opp hvis du varierer lytteavstand?
    Ja det er forskjeller. Litt sikkert fordi høyttalerne er bygd med brennpunkt og det summerer dårligere lengre bak, og at tak og sideabsorbentene ikke er store nok til å dekke førsterefleksjoner lengre bak i rommet. Diskanten er nå mer tilstede i hele rommet - positivt i lytteposisjonen?...njaaa..
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Man skal ikke helle barnet ut med badevannet! ! !

    Som Toole selv viser i figur 10.8 i siste utgaven, har man ved 3m avstand i de testene samme nivå på reflektert lyd som direkte lyd.
    Dette var målt i ulike vanlige stuer... Han refererer til ett kapittel i en eldre bok jeg ikke har, men det stod ihvertfall dette vanlig stuer med 5 ulike høytalere.
    Så små rom har en "Critical distance" også, er bare det at vi må kalle det noe annet! 😘

    SR (small room) critical distance f.eks. hvor man mener nivå av noder/resonnanser, reflektert lyd og muligens litt diffus lyd langt oppi diskanten attåt.

    Vi ønsker å beholde ordet critical distance, for det høres så kuuult ut...

    Critical distance med damene på disko dansegolvet på 80-tallet kjenner vi jo alle 😅
    Vedder på det var en Critical distance også i Top Gun når Cruise'ren kom nært nok andre jageren...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn