Croft Riaa R:
Først vil jeg takke Vidar på Audio Art for velvillig å låne meg en av de riaa-trinnene jeg har vært mest spent på; nemlig Croft Riaa R. Glenn Croft er vel som en levende legende å regne innen rør-konstruksjoner av både pre, effekt og Riaa-trinn. Her er det kun point-to-point som gjelder og ingen PCB-print overhodet. Dere ser av bildet av Riaa-trinnet at her er det kvalitet og ingen tilfeldigheter.
Fra før har jeg den ikke helt ukjente Jasmine LP2.5DU Riaa, som er populær pga lav pris og høy lydkvalitet. Men hvor bra en Riaa er vet en liksom ikke før en har sammenlignet med andre. Nå har jeg A/B/A testet så mange ganger mellom Croft Riaa R og Jasmine at jeg tror jeg har et riktig inntrykk av hvordan Riaa-trinnet påvirker lyden. Dette er vel og merke i mitt oppsett og med mine lydpreferanser.
Croft låter utrolig deilig rett og slett. Den er oppløst, støysvak, dyp bass og en herlig mellomtone som får kvinnestemmer til å høres ut som fløyel. Stereoperspektivet er sentrert men med fin bredde. Og sammen med London Decca-pickuper er det en match in heaven. Jeg tror Croft har en gain på 43-44 db, som er nokså høyt til å være en rør-Riaa.
Jasmine låter bare enda litt bedre i mitt oppsett. Det velkjente sløret rives vekk; ikke mye men et lite lag gjør at alt kommer frem tydeligere. Strengeinstrumenter kommer tydeligere frem og stemmer er mer dynamiske og med mer luft. Stereobildet er bredere og bassen strammere. Små detaljer, egentlig, men som til sammen gjør at jeg ganske enkelt foretrekker min Jasmine. Dynamikken er litt bedre over hele linja, og kan skyldes de 55 db gain på MM (70 db på MC). London Decca er moving iron med følsomhet på 5,0mV, og skal brukes med MM-Riaa.
Jeg testet ut ett par 12AX7 rør som originalt satt på min LM218iA, og bassen på Croft ble strammere. Jeg har bare to 12AX7 til overs, og jeg byttet ut de to rørene i strømforsyningen. Det sies at det er mye å forbedre på lyden på Croft Riaa R ved også å bytte til 4 andre 12AX7/ ECC83 i Riaa-delen. F.eks Siemens 3 mica eller Telefunken ville nok gitt den det nødvendige sparket i rompa for at den skulle hamle opp med Jasmine.
Jasmine er betalt og har MM/MC. Croft Riaa R koster ca. 11.000 kr, og i mitt oppsett er det ikke bedre med en Croft Riaa R. MEN, nå har jeg fra før en LM218iA som er en ekte single ended triode med 845-rør, som er stram i bassen og med den velkjente single ended nerva i mellomtonen. Line Magnetic lager også ekte rør-forsterkere med point-to-point uten pcb-print i signalveien overhodet. Det gir den velkjente rør-lyden, men nå med stram bass. Det kan være at med Croft Riaa R så blir det for mye rør-lyd, og at det gjør at Jasmine med zero feedback klasse A gir en riktigere balanse. For det er jo det det hele handler om; å finne komponenter som gjør hverandre gode og at synergien i komponentvalget gir deg den lydsignaturen du vil ha.
Jeg kommer heller til å bruke 6-700 kr på å oppgradere utgangskapasitorene i Jasmine til 2 stk Jantzen Superior Z-Cap, som jeg hører skal gi STORE forbedringer. Mottok for øvrig en mail fra en i USA med et high end anlegg jeg aldri vil få råd til, og som hadde byttet til Jantzen caps, og til bedre capser i PSU-delen (til en billig penge). Han hørte umiddelbart at hans Balanced Audio Technology til omtrent 10x prisen ble slått av Jasmine. BAT-riaa var nå solgt. Så denne Jasmine skal man ikke kjimse av, har jeg nå erfart flere ganger. Jeg sammenlignet side-om-side Jasmine med Graham Slee Reflex M+PSU1 og endte opp med Jasmine
Men, der hvor Croft Riaa R virkelig blomstrer er sammen med London Decca Super Gold. Ikke så rart da Glen Croft selv bruker London Decca, og tuner lyden etter Decca.
Så skal du ha en høykvalitets MM-Riaa så må du ikke gjøre tabben å utelate Croft Riaa R eller den rimeligere Croft Riaa. Ikke la deg lure av at det er lite innmat. Dersom du har en transistor-forsterker, så tror jeg Glen Croft sine Riaa vil gi deg den organiske lyden vinyl fortjener. Vinyl skal ikke låte CD, som vi vet
Glen Croft er en genial designer og kan virkelig det han driver med