Forsterkere Crown CDi1000 popper når den slås av

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Antall liker
169
Hei!
Jeg bruker en Crown CDi1000 som forsterker til subwoofer. Når jeg slår av forsterkeren med bryteren i front kommer det en poppelyd fra subwoofer. Det er ikke en spesielt høy lyd, men synes likevel den er irriterende. Jeg har ikke erfart dette med PA-forsterkere.
Det er helt uavhengig av om øvrig elektronikk er slått på eller ikke. Lyden kommer også uavhengig av nivåkontrollen på forsterkeren.
Noen tips til hva som kan være årsaken?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.447
Torget vurderinger
1
Relestyrt strøm til utgang eller noe, var mer vanlig for 10 år+ siden på forsterkere med noe effekt. Idag så brukes det gjerne soft on/off så strømmen lades ut andre steder enn over høyttalerne.

Har vært borte i noe nyere hifi amper der jeg trodde høyttalerne skulle ryke hver gang man skrudde på/av med en veldig høy popp!

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.884
Sted
Horten
Om det popper så vil jeg tippe det er problem med rele eller styring av rele.
Kanskje et rele er stuck?
Man hører jo ofte de to rele klikke igang når man slår de på.

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Antall liker
169
Når jeg slår på kommer det bare ett klikk, så det er kanskje som dere sier. Hvor i forsterkeren finner jeg dette releet?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.143
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Er det også når kilde lyden,,, og amplifier volumen er helt ned skrudd ?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.143
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Fenomenet er harm løst så lenge du ikke ser elementet bevege seg "
De er vel all digital nye crowns "Vi bruker jo 1,5 v batteri for å sjekke polaiteten , det blopper bra

Ofte grunnet 1 litt forsjellig utladings tid av railene når de tømmes .,,, eller og timingen mellom dem
2 bass elementets høye virkning grad trigger det lille ekstra . Denne lyden opptrer da ,,, etter avslag.

En spike eller direkte smell i avslåing øyeblikket er noe annet og ofte dårlig bryter eller filter

Ett smps relet passer på perfekt oppstart med railene som er viktigst .Mer på kostede D amps mutet digitalt med kommunikasjon mellom smps . Eller og med std bye stilling som ICE engine og noen andre .

Analog ampliers / supplyer ofte bruker ett mute rele for ON ca 2-5 sek ved OFF øyeblikkelig eller helst før ; )
mer avanserte finnes med mute innputt i tillegg

Topp Bunn