Cyberkul`s hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    I mitt oppsett som pr i dag er likt Arne sitt i prinsipp og Johoo og noen fler sitt også bruker vi kun kanal routing i AL.
    Det er ikke noen routing i totalmix eller kanalvalg i J river. All signalføring skal igjennom WDM driveren som da er huket av i J river og all signal går i prinsipp digitalt fra PC til RME via USB. Det man må passe på er å bruke test signalene i AL før man tar måling til å forsikre seg at allting er koblet riktig.
    Slikt oppsett fungerer i prinsipp helt uten fikling, har man egen musikk på harddisk feks kan man bruke en remote app på telefon og spille direkte så lenge anlegget er slått på. Tror konvolveren fra Bernt gjør det mulig å ikke bruke J river men det har jeg ikke prøvd ennå, en del om det i det siste i AL tråden.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    For det meste syting fra denne kanten ;)
    Men nå funker konvolveren glimrende hos meg, og når det er det ryddet opp i noen barnesykdommer er det bare å skru på pc og spille i vei. Funker nå hos meg med vinyl og Roon uten jriver
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Syting? Jeg synes det ble en del selvskryt også:cool:
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    I mitt oppsett som pr i dag er likt Arne sitt i prinsipp og Johoo og noen fler sitt også bruker vi kun kanal routing i AL.
    Det er ikke noen routing i totalmix eller kanalvalg i J river. All signalføring skal igjennom WDM driveren som da er huket av i J river og all signal går i prinsipp digitalt fra PC til RME via USB. Det man må passe på er å bruke test signalene i AL før man tar måling til å forsikre seg at allting er koblet riktig.
    Slikt oppsett fungerer i prinsipp helt uten fikling, har man egen musikk på harddisk feks kan man bruke en remote app på telefon og spille direkte så lenge anlegget er slått på. Tror konvolveren fra Bernt gjør det mulig å ikke bruke J river men det har jeg ikke prøvd ennå, en del om det i det siste i AL tråden.
    Jeg gjør det på samme måten, og er nøye på å sjekke kanalrekkefølgen i AL. Jeg skal prøve å finne ut om det skjer noe annet enn ruting i Windows. Jeg har prøvd en tidlig utgave av Bernts konvolver, men fikk det ikke til å funke.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    @cyberkul jeg har nok surret til det meste med konvolveren, men kom ut av det med flagget til topps
    Ta kontakt hvis du trenger noen tips.
    Forøvrig postet gut_man en veldig god instruks i audiolense tråden
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    For det meste syting fra denne kanten ;)
    Men nå funker konvolveren glimrende hos meg, og når det er det ryddet opp i noen barnesykdommer er det bare å skru på pc og spille i vei. Funker nå hos meg med vinyl og Roon uten jriver
    Jeg blir glad om du kan si litt mere om dette, bruker du Roon som «kanalvelger» for forskjellige filtere? Bruker du noe i tillegg til RME-driveren for lyd inn og ut av UFXen? Jeg fikk ikke et knyst ut av en tidlig utgave av konvolveren + Jriver
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    @cyberkul jeg har nok surret til det meste med konvolveren, men kom ut av det med flagget til topps
    Ta kontakt hvis du trenger noen tips.
    Forøvrig postet gut_man en veldig god instruks i audiolense tråden
    Ah.. da skal jeg lese i AL- tråden👍
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg blir glad om du kan si litt mere om dette, bruker du Roon som «kanalvelger» for forskjellige filtere? Bruker du noe i tillegg til RME-driveren for lyd inn og ut av UFXen? Jeg fikk ikke et knyst ut av en tidlig utgave av konvolveren + Jriver
    Jeg har emigrert fra jriver til roon, og riktig satt opp er det bare å starte pc, åpne roon og spille musikk. Konvolveren åpnes automatisk på kommando fra Roon

    Med vinyl må konvolveren startes før en kan dropper nåla, (konvolver som "standalone"), men en kan jo sette konvolveren i som et oppstartsprogram i Windows. Da er det jo bare pc på og snurre plater. Ingen konflikt med "standalone" åpen og roon avspilling, så en kan veksle mellom kilder etter hjertens lyst.
    AL Konvolveren brukes som filtervelger. Blander ikke roon sin dsp inn i dette.
    Trenger ingen tilleggsfiduser til rme driver og AL konvolver

    Blir jo knapt mer familievennlig
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har emigrert fra jriver til roon, og riktig satt opp er det bare å starte pc, åpne roon og spille musikk. Konvolveren åpnes automatisk på kommando fra Roon

    Med vinyl må konvolveren startes før en kan dropper nåla, (konvolver som "standalone"), men en kan jo sette konvolveren i som et oppstartsprogram i Windows. Da er det jo bare pc på og snurre plater. Ingen konflikt med "standalone" åpen og roon avspilling, så en kan veksle mellom kilder etter hjertens lyst.
    AL Konvolveren brukes som filtervelger. Blander ikke roon sin dsp inn i dette.
    Trenger ingen tilleggsfiduser til rme driver og AL konvolver

    Blir jo knapt mer familievennlig
    Du trenger kanskje ikke Roon hvis du bare skal spille vinyl? Har ikke brukt Roon foreløpig. Har du satt opp noe ruting i RME TotalMix? Jeg fant ut om jeg huker av for "Listen to this device" i Windows lydinnspilling får jeg lyden inn i Windows, og vha Jriver WDM-driveren videre gjennom Jriver. Men jeg ble bekymret for om Windows resampler i dette tilfellet? Skal laste ned konvolveren til Bernt og prøve pånytt. Hadde ingen suksess med en tidlig utgave. Dessuten henger den fo&¤%3banna Jriver når jeg veksler mellom interne kilder, og Open Live. Må restarte Jriver for at det skal virke.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Neida roon trengs ikke for vinyl
    Bare koble til inngang 1+2 og lytt til disse i Windows
    Hvis konvolver er åpen så spiller dette uavhengig av andre program
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Neida roon trengs ikke for vinyl
    Bare koble til inngang 1+2 og lytt til disse i Windows
    Hvis konvolver er åpen så spiller dette uavhengig av andre program
    Lastet ned, og fikk til en del med konvolveren, postet bla noen bilder i AL-tråden
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ja så det. Interessant i forhold til samplingsraten. Det hadde jeg ikke tenkt på

    Godt nyttår og hold oss oppdatert. Gøy å følge med her!
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Ja så det. Interessant i forhold til samplingsraten. Det hadde jeg ikke tenkt på

    Godt nyttår og hold oss oppdatert. Gøy å følge med her!
    Godt nyttår til deg også, kalkunen er fortært, multekrem neste😀
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg har emigrert fra jriver til roon, og riktig satt opp er det bare å starte pc, åpne roon og spille musikk. Konvolveren åpnes automatisk på kommando fra Roon

    Med vinyl må konvolveren startes før en kan dropper nåla, (konvolver som "standalone"), men en kan jo sette konvolveren i som et oppstartsprogram i Windows. Da er det jo bare pc på og snurre plater. Ingen konflikt med "standalone" åpen og roon avspilling, så en kan veksle mellom kilder etter hjertens lyst.
    AL Konvolveren brukes som filtervelger. Blander ikke roon sin dsp inn i dette.
    Trenger ingen tilleggsfiduser til rme driver og AL konvolver

    Blir jo knapt mer familievennlig
    Du er sikkert mer selvhjulpen enn de fleste, men dette var uansett hyggelig å høre. Det er akkurat det du beskriver som jeg har prøvd å få til. One down...
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Litt til og fra med hifi i det siste. Har skaffet meg Jasmine LP2.5 RIAA siden sist. Fungerer mye bedre enn å bruke mic-inngangene på RME-UFX + RIAA-korreksjon i Audiolense. Bedre bass, og mere fylde og varme i lyden. Kan kanskje være et tilpasningsproblem, men jeg har ikke eksperimentert mere med det, bortsett fra litt eksperimentering med kablingen mellom Jasmine og pickup/SP-10 chassis for å bli kvitt brum. Bruker Audiolense convolver standalone versjon ved avspilling av vinyl. Fungerer stabilt og uten problem.

    IMG_4195.JPEG


    I helga har jeg kommet igang med produksjon av QRD-diffusorer. Gikk for N13,4 for å spare mest mulig dybde, men samtidig beholde bra frekvensområde.
    Bruker 12mm veggspon som bakplate, 11mm MDF veggplater som sider, og 3mm huntonitt som skillevegger. Dybde innvendig ca 13cm, bredde x høyde ca 47x117cm innvendig. Dybden på brønnene tenker jeg å regulere med 30mm EPS-plater. Tenkte først på å bare sette ned biter, og deretter legge ned et lokk av 3mm huntonitt, men jeg får prøve meg litt fram. Begynner med å sage et spor på ca 4mm dybde i bakplate og de to endestykkene. Gjør det i èn operasjon for å få sporene over-ett. Setter deretter sammen "kassen" med 30mm dykkert og polyuretanlim. Tenker å sette diffusorene inn i et hyllesystem, så den utvendige finishen spiller ingen rolle. Innvendig blir de nok malt i samme farge som veggene i rommet. Har brukt timevis på å gjøre to stk halvferdige, så dette er mye jobb, med det verktøyet jeg har til rådighet. Tenkte å ha 3 stk på hver sidevegg i bakre del av rommet, og muligens to stk litt fra hjørnene på bakveggen.

    IMG_4242.JPEG
    IMG_4248.JPEG
    IMG_4251.JPEG
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva ønsker du å oppnå ved bruk av disse diffusorene? Jeg har drevet og fundert på diffusorer nede i kjellerstua selv, men spørs om jeg får plass ettersom det skal fylles opp med bass-system i stedet .... Får komme å høre når du er ferdig med de der, så kan du få høre på 18"erne mine ;)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hva ønsker du å oppnå ved bruk av disse diffusorene? Jeg har drevet og fundert på diffusorer nede i kjellerstua selv, men spørs om jeg får plass ettersom det skal fylles opp med bass-system i stedet .... Får komme å høre når du er ferdig med de der, så kan du få høre på 18"erne mine ;)
    Det jeg håper på er å få god klang i rommet, til tross for harde betongvegger. Jeg vil unngå å dempe for mye, og prøver derfor diffusorer. Gjør ingenting om rommet blir å virke litt større heller.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Byggestøvet har så smått senket seg over diffusor-prosjektet mitt. Vanskelig å få særlig finish på dem, så plan-B er frontstoff. Får se når jeg får dem på veggene. Det ble 8 stk etterhvert.

    IMG_4287.JPEG
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    De blei jo fine de der 😉 kjenner det klør i fingra etter å starte med noe mer bygging selv når man kikker litt i denne tråden din. Funnet et bruksområde for det Altec-elementet eller? 😊
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    De blei jo fine de der 😉 kjenner det klør i fingra etter å starte med noe mer bygging selv når man kikker litt i denne tråden din. Funnet et bruksområde for det Altec-elementet eller? 😊
    På passe avstand ser det ikke så ille ut. "Brønnene" er fylt med isopor, og selv om jeg har sparklet litt blir ikke overflaten særlig pen. Med ei god bordsag, og noen jigger kunne det blitt bedre. Da kunne jeg fått bedre presisjon på bredden på brønnene, og kunne ha laget "lokk" på dem av tynn plate. Kunne fremdeles ha brukt isopor som avstandsstykker i brønnene. Huntonitt med "vaffel" mønster på baksiden er billig, men tynn kryssfinèr hadde nok vært bedre, bortsett fra kanskje at 4mm finèr lett slår seg litt. Får nå uansett se hvordan effekt det får i rommet.

    Har ikke gjort annet med Altec-elementet enn å ha en søkeagent på Finn for å få tak i ett til. Vet ikke hvordan det vil egne seg for bass, men det hadde vært gøy å bygd et toveis system med horn fra ca 1,2kHz, ala Ø audio. Har lest litt på en interessant tråd på DIY audio om en DIY programvare horn, for design og simulering av horn: https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/338806-acoustic-horn-design-easy-ath4.html

    Ambisiøse saker, og på et høyt teknisk nivå. Mye der jeg ikke har oversikt over, men tror det er mulig å sette seg inn i nok til å kunne bruke programvaren til å designe gode og avanserte horn, f eks alà JBL M2.

    Får ta meg en tur bortom deg en dag og se på progresjonen siden sist.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det er så mye snadder man kan bygge seg at jeg nesten blir tårevåt. Man finner slike Altec-elementer på ebay, veit jeg, men å få det hit til lands er en annen sak. Husker jeg dreiv og undersøkte litt selv, tror det sitter i en 2-veis (ala Ø Audio) opprinnelig også, om det ikke var et DIY-bygg jeg fant, husker ikke helt i farta. Vil uansett tro at det vil passe best i en mellombass-løsning med horn. GPA 414 er vel ikke helt ulikt, men ikke helt likt heller om jeg husker rett, jeg kunne fått kloa i et sånt til en fin pris, men jeg har ikke noe bruksområde for noe sånt.
    Ja, det har skjedd litt her siden du var her, men skulle ønske det hadde skjedd mer. :p Basstårna er egentlig et sommer-prosjekt, men har da regnet og tegnet litt de siste dagene, så planene ligger i alle fall klare, det er jo en viktig del av prosessen det. :)
    Bare å sende på ei melding å stikke innom. (y)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Fått på plass diffusorene. Mangler et deksel øverst, men ellers er det ferdig. Hyllene under er for BluRay. En tilsvarende rekke med diffusorer på andre siden av rommet. Midlertidig absorbent på bakveggen. Tenkte å lage en for veggmontasje, ca 120x120cm, 10cm tykk. Skal se om jeg finner passende stoff med samme gråfarge som veggen, evt noe mørkere som høyttalerne.

    Synes jeg har fått mere "klang", og mener at en del av dette er takket være diffusorene. Hukommelsen for hvordan det låt før er dessverre ikke særlig lang, og jeg har også tatt nye målinger i rommet, og laget nye AL-filtere.
    IMG_4380.JPEG


    Pakke fra Kina i går. Motor/holder for 3 stk LP-plater. En del av min nye LP-vasker. Skal settes på kanten av en ultralydvasker, som er på tur fra UK.

    IMG_4415.JPEG
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Slik tar LP-vaskeren seg ut. Bare prøvd ca 10 minutter med rent vann. Det løsnet mye støv og graps, så jeg har tro på at det fungerer. Men det som blir liggende i vannet kan feste seg på LPene igjen. Mulig en må kjøre to-tre ganger noen minutter hver, med nytt vann.
    IMG_4426.JPEG


    Har stablet litt om på horna for å få det litt ryddigere i rommet😜

    IMG_4506.JPEG

    Spiller ikke så verst, men det "sitter" ikke helt enda. Har plagdes med å få til gode målinger, kommer ofte støy og ulyder under målesweepet i Audiolense. Har også brukt litt tid på å prøve å bli kvitt den støyen jeg hører når jeg spiller Tidal/Qobuz gjennom Audirvana/AL-Convolver. Ingen løsning foreløpig, men prøver nå VB-hifi cable/ASIO-bridge, som skal kunne gi asio-støtte til windows-apper som ikke har dette i utgangspunktet (om jeg har forstått det rett..). Jeg burde vel ikke trenge det i mitt tilfelle, siden Audirvana støtter ASIO. i det minste starter nå Audirvana på første forsøk ved bruk av VB-hifi cable/ASIO-bridge, men jeg trenger en lisensnøkkel for AL-convolver for å få lyd.. Jeg ser også på RME UFX displayet at sampleraten fra kilden (Tidal/Qobuz) stemmer.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Fikk lisensnøkkel, og lyd etterhvert. Trodde først at støyen ble borte, men den kom tilbake etterhvert, grmff.. I kveld har jeg koblet opp en JLH, 10W klasse A på mellomtonehorna, og kjørt en ny måling. Dessverre en del nettbrum fra JLH. Prøvde først å koble sammen ring og sleeve i TRS-pluggen som kobles til den balanserte utgangen på RME. Moderat brum. Deretter lot jeg sleeve være utilkoblet. Brum ble verre. Lydmessig fikk jeg uansett prøvd litt. Spiller fint, men kanskje ikke så stor forskjell fra Anaview. Får se om jeg prøver å bli kvitt brummen og gjøre et nytt forsøk senere. Prøve å kjøre to målinger med JLH og Anaview uten å røre mikrofonen.

    Ellers oppdaget jeg (omsider) at den støyen jeg har vært plaget med kommer fra det venstre midtbasshornet, og ingen av de andre elementene. Byttet om på høyre og venstre utgang bak på RME, og støy nå i høyre midtbasshorn. Mao kommer støyen fra den ene utgangen på RME. Jeg har lest en del om problemer med uttørkede kondensatorer i strømforsyningen på RME Fireface 800, og tenkte at jeg skulle ta en service og bytte alle elektrolyttene. Det er samme strømforsyning i UFX. Nå er det vel lite trolig at bare den ene utgangen i såfall skulle bli påvirket av dette, men om jeg uansett må demontere kan jeg ta litt preventivt vedlikehold. Bestilte meg en brukt PC på Finn med tanke på feilsøking. Ikke siste skrik, men kraftigere enn den jeg har. Dessuten større kabinett, noe som kanskje gir plass til en PCI-E X1 -> riser -> adapter PCI-E X1 til PCI. Da kan jeg få brukt RME Multiface lydkortet jeg har liggende. I det minste til jeg får UFX på beina igjen.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Brukt Desktop-PC fra Finn satt i drift. Tok av lokket på RME UFX for en rask inspeksjon, fant ikke ut noe spesielt. Med den "nye" PCen starter Audirvana / AL-convolver normalt, uten VB-hifi cable. Det er noen forskjell på HW, blant annet desktop CPU, I7-6700 i denne, mere minne etc. Rart uansett. Trodde nok en gang at støyen var borte, men etter en stund hørte jeg et og annet "pop" igjen. Denne gangen fra en annen utgang enn med lokk på. Kanskje tilfeldig. Men da er det kanskje større mulighet for at det er strømforsyningen som feiler likevel. Bytte kondensatorer ser kurant ut, og et mye mindre problem enn hvis det er feil på analog-kortet.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Cyber
    Det finnes på net info om condis utbedring på PSU til RME UFX. Når det er sagt koster ny psu fra Prolyd ca 1300 og de har de normalt på lager.
    Både jeg og Arne M har gått den veien og da vet man at alt er på stell. Min røyk rett og slett med dunder og brak.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hei Cyber
    Det finnes på net info om condis utbedring på PSU til RME UFX. Når det er sagt koster ny psu fra Prolyd ca 1300 og de har de normalt på lager.
    Både jeg og Arne M har gått den veien og da vet man at alt er på stell. Min røyk rett og slett med dunder og brak.
    Var ikke klar over at psu var å få i Norge. Kanskje jeg bare kjøper en ny. Hadde du noen problemer før den gikk i lufta? Jeg har funnet en del info på nettet, og også liste med komponentverdier, også ferdige handlelister fra Digikey. Mener jeg har funnet minst like gode kondensatorer fra Elfa. Panasonic med lav ESR. Ca kr 220,- pluss frakt og mva.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den tok kvelden brått og brutalt
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-sesongen er såvidt i gang. "Beitobenken" måtte bite i gresset i sommer. Kom over en litt macho sak i glass og krom. I dag har jeg rigget opp JBL 2360 mellomtone pluss JBL 2404, diskant, etter sterk fraråding fra @Hornlyd om å selge. Det er en del endringer i rommet siden sist jeg prøvde 2360, og jeg har også litt mere erfaring med Audiolense. Dessuten tenker jeg at det er interessant å teste Fostex T925 diskanter med 2360. Rakk ikke å gjøre målinger i dag, brukte tida til å lage feste for 2404. Passer også for T925.
    F57A5BDF-198A-4939-8047-8F1D888E36C4.jpeg
    AC3934E2-B62C-47DC-943A-839D02A6D694.jpeg
    2E0B951A-1719-45D5-9E7E-964FAEB149E2.jpeg
    491F0292-C71E-43ED-810F-15A2AE025BF8.jpeg

    Har også tatt en liten sjau på SP10. Jeg var nok litt tidlig ute med lakk og sparkel, med resultat at det oppsto svinnsprekker i betongen. Jeg demonterte, sparklet og lakka pånytt. Svart matt for å matche macho-benken😎
    AEE726C2-ED1A-4DCD-AEA9-CA620B54978B.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg følte umiddelbart at å selge deg et par mindre horn for at du skulle kvitte deg med 2360 var upassende, dårlig gjort og slemt. Nesten korrupt. Så derfor frarådet jeg deg å kjøpe horna jeg selger :)

    Med det oppsettet der så mangler du bare Truextent membraner.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Jeg følte umiddelbart at å selge deg et par mindre horn for at du skulle kvitte deg med 2360 var upassende, dårlig gjort og slemt. Nesten korrupt. Så derfor frarådet jeg deg å kjøpe horna jeg selger :)

    Med det oppsettet der så mangler du bare Truextent membraner.
    Får prøvekjøre litt, så får vi se. Tanken med horna dine var mest ment for litt eksperimentering, pluss evt senere på hytta. Men beholder jeg 2360 har jeg også noen JMLC-horn + drivere. Men jeg er enig med deg, om 2360 funker bedre enn sist blir vel neste steg True Extent for 2446 driverne. Det visuelle inntrykket er jo også noe annet med 2360 :cool:
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Cyber

    Ser bra ut dette.

    Har planer om å beskrive mine nyeste opplevelser med 2360 hos JoHoo i sommer, en fortelling som kommer før eller senere i hans tråd.
    Ikke noen enkel oppgve å skrive et slikt reise epos :)
    Fryktelig travel tid i august og nesten ikke slått på eget anlegg, men nokk om det.
    Jo har nå en god stund spilt på sine 2360 med truextent i 2450 sl med adapter og på toppen bruker han jbl 045 be diskant.
    Dette har han sydd veldig godt sammen med AL
    La oss si det slik, at alle fordommer mot at 2360 kun er for rølping er herved tilbakevist. Systemet hos Jo spiller, homogent, raffinert tøft etc etc.
    Jeg tror at det er 3 viktige faktorer bak Jo sin suksess med sitt system som er av relevans her, lignede spredingsmønster mellom diskanten og 2360, beryllium beryllium beryllium og ikke minst AL. Jeg har nå flere ganger hørt hva beryllium gjør i området ca 600 - 8000 og personlig er jeg ikke i tvil. Lykke til.

    ps:
    Din sp 10 blir bare finere og finere
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Må bare joine hylekoret på Trueextent.... Dette er den største oppgraderingen du kan gjøre... Rett og slett magisk iforhold til titan eller SL.
    Nå det gjelder AL bruker jeg KUN 3 sek. målinger og det har gjort at det er mer sammenheng i målinger òg veldig skjeldent ulyder.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    habicht forklarte det meget godt :)

    … også er det bare å kjøpe 045 diskanter av ArneM så slipper du å famle sånn som de fleste HiFi interesserte gjør i årevis!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hadde 2360 hatt opplagt store feil hadde jeg lempa de ut for lenge siden.
    Men de står nå her og spiller :)
    Digger de horna.
    Om en foretrekker JMLC er det selvsagt ikke noe feil med det!
    Alt har både fordeler og bakdeler, en må finne sin egen greie!

    Min mening om membraner...
    Jeg mener en kan ha det veldig morro med vanlige 2446 og titanmembraner.
    I forhold til hva driverne koster på brukten er dette veldig mye god lyd for pengene.
    Angående Beryllium membraner så må nesten hver enkelt bestemme om det er verdt de ekstra investerte kronene.
    Begge deler kan etter min mening ha fordel med å få montert diskanter.
    Jeg er ikke noen stor fan av Aquaplas membraner, det legger på ekstra vekt som gjør de litt grovere om en skal dele lavere ned mot 5-600hz.
    Andre kan selvsagt oppleve dette annerledes :)
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Takk for kommentarer :) Har kjørt en kjapp måling nå (5 sek sweep) og fått prøvekjørt litt. Det jeg merker umiddelbart er bredere sweetspot enn med JMLC. Ellers låter det ganske sammenhengende og bra. Mindre påtrengende i diskanten enn sist, men selvsagt nye målinger, target etc. Siden forrige forsøk med 2360 har jeg også satt opp diffusorer på sideveggene bak. Jeg merker litt til noe jeg har kommentert før, en "metallisk" betoning i stemmer. Vet ikke hvor det kommer fra, men CD går vel på bekostning av noe. Da jeg monterte driverene la jeg merke til at metallstøpen på bakre del av 2360 er ganske grov, med tydelige skjøter/grader langs innover i hornet. På det ene hornet ser en lett at hullet i flensen bak ikke er sirkulært, mens det ser sirkulært ut på det andre. Så overgang til driver er nok ikke spesielt presis. Kanskje dette er bedre på nyere utgaver av 2360? Tror jeg har den første versjonen. @habicht, er det noen fordel med 2450 over 2446, begge med med True Extent? adapter til 2450 betyr vel en ekstra overgang?

    @oks81 har ikke prøvd standard TI-membraner i 2446, men har et sett liggende.

    @ArneM du har kanskje 045BE diskanter til salgs?

    Sjekket pris på BeX4008 Truextent hos Speaker Exchange. $899 pr stk, og 20 ukers leveringstid :-( Har ikke sjekket hos Mala Audio enda.

    Noen som har noen formening om Fostex T925 med 2360? Jeg antar at T925 er bedre enn 2404, men kanskje en dårligere match mht spredning? Jeg blir vel nødt til å prøve. Kanskje også prøve B&C DCM50 i 2360 pånytt. Synes de låt bedre enn 2446 forrige gang jeg prøvde, men som sagt en del endringer i rommet etc.
     

    cyberkul

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    561
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    1
    Noe jeg også har tenkt litt på er om størrelsen på riggen er et problem i forhold til rom og lytteavstand? Jeg synes lydbildet er stabilt og henger godt sammen, men jeg kunne evt prøvd å fjerne midtbasshornet for å ta en sjekk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn