Ønsker anbefaling Dårlig klang og skarp lydbilde, hva er feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFi: Du har nok skjønt at Hi-Fi også er et spill om- og med- tålmodighet som en viktig brikke...
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Topping DACen var nydelig! Veldig fornøyd med lyden nå :D skal levere tilbake yamahaen, den ga litt bedre lyd enn ingetin men kan ikke sammenligne med topping sin! Har koblet en PC på og styrer Spotify gjennom mobilen som fungerer bra :) takk for all hjelpen. Nå sitter jeg å prøve å lære med equalizer. Har funnet ut at resonnering en i rommet skjer på mellom 1k hz til 6,3k når jeg fikler med equilizeren. De øverste tweeter tonene blir ikke ubehagelig å skru mer opp til min overaskelse! Trodde var de jeg reagerte på men er kanskje ikke det :)
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det kan også skyldes noget helt andet. Impedans tilpasning mellem apparaterne. For høje indgangs impedanser gør sådan noget, har jeg høstet erfaring angående her på det sidste.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Det kan også skyldes noget helt andet. Impedans tilpasning mellem apparaterne. For høje indgangs impedanser gør sådan noget, har jeg høstet erfaring angående her på det sidste.
    Jeg skal flytte anlegget på kjøkkenet i kveld og se om jeg får samme resultater der. Det kan vel kanskje gi en liten pekepinne om det er rommet eller ikke. Kjøkkenet er sikkert 5 ganger så stort og annen form enn rommet mitt.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Har funnet ut at resonnering en i rommet skjer på mellom 1k hz til 6,3k når jeg fikler med equilizeren. De øverste tweeter tonene blir ikke ubehagelig å skru mer opp til min overaskelse! Trodde var de jeg reagerte på men er kanskje ikke det :)
    Øret kan reagere på frekvensen 1-2KHz som veldig skarp lyd og øret er veldig følsomt i det området, når det starter å bli høyere frekvens så er det ikke noe man legger så veldig merke til på en måte men kanskje oppfattes som en mer irriterende lyd om det blir for mye.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Topping DACen var nydelig! Veldig fornøyd med lyden nå :D skal levere tilbake yamahaen, den ga litt bedre lyd enn ingetin men kan ikke sammenligne med topping sin! Har koblet en PC på og styrer Spotify gjennom mobilen som fungerer bra :) takk for all hjelpen. Nå sitter jeg å prøve å lære med equalizer. Har funnet ut at resonnering en i rommet skjer på mellom 1k hz til 6,3k når jeg fikler med equilizeren. De øverste tweeter tonene blir ikke ubehagelig å skru mer opp til min overaskelse! Trodde var de jeg reagerte på men er kanskje ikke det :)
    Det var bra:) Egne erfaringer i dårlig dempet rom er at det er øvre mellomtone det reageres negativt på. Men jeg er en typisk hengekøye graf lytter da. Dvs.foretrekker litt tilbaketrukket mellomtone nesten uansett, ift.diskantnivå og bass.
    Du satte Toppingen i ren DAC modus? (Slik at ikke dens volumkontroll er aktiv)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Øret kan reagere på frekvensen 1-2KHz som veldig skarp lyd og øret er veldig følsomt i det området, når det starter å bli høyere frekvens så er det ikke noe man legger så veldig merke til på en måte men kanskje oppfattes som en mer irriterende lyd om det blir for mye.
    Men hva mener du er det viktigste årsaken er til at man ender opp med den type lyttetretthet.
    Høyttalere, match, rom eller andre ting?
    Min erfaring er at folk alltid peker på akustikk, men jeg opplever at det ikke nødvendigvis er der hoveproblemet er alltid.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Men hva mener du er det viktigste årsaken er til at man ender opp med den type lyttetretthet.
    Høyttalere, match, rom eller andre ting?
    Min erfaring er at folk alltid peker på akustikk, men jeg opplever at det ikke nødvendigvis er der hoveproblemet er alltid.
    For min del ligger lyttetrettheten kanskje litt lavere i frekvens, og det er nok øvre mellomtone jeg personlig reagerer på. Type B&W høyttaler frekvensrespons/signatur med en varm forsterker, er det verste jeg vet lydmessig og gir meg lyttetretthet i form av dotter i ørene med påfølgende øresus ved selv lavt volum. Kan hjelpe med DSP ved å dra ned frekvensen der den blir for høy, slik at man enkelt og greit endrer signatur-lyden man ikke takler. Det er ikke mange dB her og der på frekvensspekteret som faktisk skal til for at man endrer signaturen. Romlete bass med kasseresonans er også noe som ikke fenger direkte.
    Når lyddempingen ikke er på plass så kan mange frekvenser få en ekstra boost, som ligger i det spekteret øret er mest følsomt som bidrar ytterligere til lyttetretthet.
    Mye av dette har nok også noe med musikksmak å gjøre.
    For min del er nok høyttalere 50%, forsterker 30% , rom/akustikk 15%, DSP 5%. Kabler er så tykke og lange nok så effekten kommer frem. (2.5kvmm holder til grovt 3-4KW). Uten en god klang i anlegget så hjelper det ikke med verdens beste rom. Men har man gips eller betong på alle vegger så blir lyden slitsom pga. Alle frekvensene som går frem og tilbake og når de i tillegg blir forsterket så blir det rett og slett slitsomt det også, bare så enkelt som puter og møbler hjelper mye også for å slippe refleksjoner.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    For min del ligger lyttetrettheten kanskje litt lavere i frekvens, og det er nok øvre mellomtone jeg personlig reagerer på. Type B&W høyttaler frekvensrespons/signatur med en varm forsterker, er det verste jeg vet lydmessig og gir meg lyttetretthet i form av dotter i ørene med påfølgende øresus ved selv lavt volum. Kan hjelpe med DSP ved å dra ned frekvensen der den blir for høy, slik at man enkelt og greit endrer signatur-lyden man ikke takler. Det er ikke mange dB her og der på frekvensspekteret som faktisk skal til for at man endrer signaturen. Romlete bass med kasseresonans er også noe som ikke fenger direkte.
    Når lyddempingen ikke er på plass så kan mange frekvenser få en ekstra boost, som ligger i det spekteret øret er mest følsomt som bidrar ytterligere til lyttetretthet.
    Mye av dette har nok også noe med musikksmak å gjøre.
    For min del er nok høyttalere 50%, forsterker 30% , rom/akustikk 15%, DSP 5%. Kabler er så tykke og lange nok så effekten kommer frem. (2.5kvmm holder til grovt 3-4KW). Uten en god klang i anlegget så hjelper det ikke med verdens beste rom. Men har man gips eller betong på alle vegger så blir lyden slitsom pga. Alle frekvensene som går frem og tilbake og når de i tillegg blir forsterket så blir det rett og slett slitsomt det også, bare så enkelt som puter og møbler hjelper mye også for å slippe refleksjoner.
    Jeg gjorde et forsøk å overdempe de første refleksjonene, bare for å se hva som skjedd. Da med seriøse absorbenter.
    Og det var tydelig at det var noe annet enn refleksjonen som ga den ubehagelige lyden.
    Kombinasjon forsterker/høyttalere. Det viste seg her at også Dac hadde mye å si.

    Bare en liten advarsel i forhold til at man bør analysere litt bredere enn akustikk, og kanskje vurdere om noen komponenter må ut av ligningen.
    Syns forøvrig dette er et veldig interessant tema. Da det med dagens utstyr er lettere å bli sittende igjen med skjegget i postkassa, enn tidligere.
    Anlegget jeg hadde fra 90-tallet fungerte uten lyttetretthet uavhengig av rom.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Anlegget jeg hadde fra 90-tallet fungerte uten lyttetretthet uavhengig av rom.
    Jeg tror at man blir mer kresen med åra, og vet mer hva man vil ha også Jeg hadde en mono Phillips kasset/radio på 80-tallet jeg hadde i utrolig mange år. Den var ikke bra på den tiden heller, men man klarte jo å høre musikk på den. :) Min far hadde en noenlunde seriøs LP-spiller med Jamo høyttalere, og dette ble sett på som veldig bra utstyr på den tiden og Elvis ble lyttet ofte til på det utstyret. Dagens marked kan vel egentlig ikke sammenlignes. Man får mye for egentlig veldig lite penger idag, sammenlignet med inntekt sammenlignet med den tiden. Men konurransen er blitt større og nesten skreddersydd lyd som man ønsker å ha den, og alltid kan alt bli bedre bare man sikter seg høyere inn på pris, også starter oppgraderingsjaget. Av og til kan det være greit å ta et steg tilbake, eller bare starte på nytt like greit. :) Av og til blir også rimeligere produkter oversett, bare pga. Pris selv om det kan være perfekt lydmessig for egen del.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Han mente bl.a., at i HiFidelity ku´ man engang se (måske, det var Duelund??) skille et tolags toiletpapir ad,
    ta´ det ene lag og lade det hænge ned foran diskanten. Nem dæmpning i stedet for at "flække" et delefilter.
    Har f.eks. selv benyttet metoden på et par Eltax LR-8 engang :)
    Skal hilse og sige, at det virker ganske glimrende :)
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    Og hvad mener du med det?
    Har sett at det har vært skåret i spider(spoleoppheng) høytaleroppheng og demping av pickuper med silicon eller epoxy. Det har jeg lest og sett i Danske hifiblad. Utradisjonelle løsninger! Petter smart på dansk skal være: Gyro Gearloose. Det er en tegneseriefigur fra Disney :) Altså en oppfinner !
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har sett at det har vært skåret i spider(spoleoppheng) høytaleroppheng og demping av pickuper med silicon eller epoxy. Det har jeg lest og sett i Danske hifiblad. Utradisjonelle løsninger! Petter smart på dansk skal være: Gyro Gearloose. Det er en tegneseriefigur fra Disney :) Altså en oppfinner !
    Jeg kendte Steen Duelund grundigt og han har været i mit hjem mange gange. Og jeg har overværer hvordan han kunne gøre det i forretninger eller på udstillinger. Folk kunne blive voldsomt provokeret af den adfærd.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg kendte Steen Duelund grundigt og han har været i mit hjem mange gange. Og jeg har overværer hvordan han kunne gøre det i forretninger eller på udstillinger. Folk kunne blive voldsomt provokeret af den adfærd.
    Han har også fått stor respekt fra flere hold. Men de lærde strides!
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hans idé om lavt Q på enhederne, bør følges op af impedansjusteringer i resten af udstyret, er min seneste erfaring. Lavt Q giver tynd men hurtig bas med spark. Justerer du indgangsimpedansen i din effektforstærker ned så kommer fylden tilbage. Senest har jeg monteret 4.7 kohm tantaler over de 34 kohm på indgangen af mine Holton 1200. Wow lyden blev vildt meget bedre. Inden det havde jeg monteret Sjøstrøm Super buffer ved indgangen og lyden blev totalt syg. Se det er noget jeg vil eksperimentere meget med i fremtiden.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg tror at man blir mer kresen med åra, og vet mer hva man vil ha også Jeg hadde en mono Phillips kasset/radio på 80-tallet jeg hadde i utrolig mange år. Den var ikke bra på den tiden heller, men man klarte jo å høre musikk på den. :) Min far hadde en noenlunde seriøs LP-spiller med Jamo høyttalere, og dette ble sett på som veldig bra utstyr på den tiden og Elvis ble lyttet ofte til på det utstyret. Dagens marked kan vel egentlig ikke sammenlignes. Man får mye for egentlig veldig lite penger idag, sammenlignet med inntekt sammenlignet med den tiden. Men konurransen er blitt større og nesten skreddersydd lyd som man ønsker å ha den, og alltid kan alt bli bedre bare man sikter seg høyere inn på pris, også starter oppgraderingsjaget. Av og til kan det være greit å ta et steg tilbake, eller bare starte på nytt like greit. :) Av og til blir også rimeligere produkter oversett, bare pga. Pris selv om det kan være perfekt lydmessig for egen del.
    Hifi er vel bare en del av den materialistiske kulturen. Mye vil ha mer osv. Lykke er noe annet. Er kanskje lettere og lykkes med rimeligere anlegg også??
    Lett å la seg lure av gode tester og kanskje bra kjøp på bruktmarkedet, og så får man det opp så lever det ikke opp til forventningene,
    Det skjedde meg, og sikkert mange andre. Er det ikke sånn at mer oppløst og følsomt utstyr kan skape flere potensielle problemer?

    Jeg syns i hvert fall denne tråden er svært relevant: Dårlig klang og skarp lyd? Er det noen som ikke har opplevd det?

    Hadde forøvrig Dali Epicon 6 hjemme ett år, og det var en sånn fantastisk klarhet i de, men sånn rommet var da så ble det alt for mye slag fra bassen. Ikke mulig å få til i det rommet. Da var det en lettelse å få tilbake QLN høyttalerne jeg brukte da, og ja de var fra.....90-tallet. So much to learn.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Lyden er bra nå :D Spi
    @Petter Stiberg - Åssen går det? Låter det bra?
    Ja absolutt! DACen gjorde et hav forskjell. Spilte en kveld med noen kompiser på kjøkkenet og lydbilde åpnet seg opp og midttonene kom bedre fram. De spiller og høyt, men bassen og lyden blir litt forvrengt når jeg har skrudd opp volumet 50%. Er det forsterkeren her som ikke henger med? Ville aldri spilt så høyt på rommet alene så er ikke et problem i hverdagen så tror ikke jeg kommer til å gjøre noe med det med det første. Ellers spiller de med en dyp varm bass og en veldig fin treble. Bassen går dypt,kompisen min lurte på om det var en subwoofer i rommet. Også veldig gode på å skille mellom instrumenter og toner. Det gjør at jazz med kontrabass, helst litt rolig jazz høres magisk ut. Pop er også fint å høre på. Jeg hører en del på progressiv metall og her er ikke settupen i sitt ess. Bassen er ikke dynamisk nok for å henge helt med på raske trommer og rytmendringer. Optimalt ville bassen vært mer tight og dynamisk til min smak, men man kan jo ikke få alt ! Når jeg spilte anlegget på kjøkkenet ble bassen mer tight så litt av problemet ligger i rommet. Men alt i alt er jeg veldig fornøyd :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Så bra å høre.

    Husk at det er ikke et party-anlegg du har kjøpt deg. Skal du fylle et stort rom med høy lyd, er det helt andre krav. Så ikke press anlegget. Merker du skurring, må du for all skru ned.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Lyden er bra nå :D Spi

    Ja absolutt! DACen gjorde et hav forskjell. Spilte en kveld med noen kompiser på kjøkkenet og lydbilde åpnet seg opp og midttonene kom bedre fram. De spiller og høyt, men bassen og lyden blir litt forvrengt når jeg har skrudd opp volumet 50%. Er det forsterkeren her som ikke henger med? Ville aldri spilt så høyt på rommet alene så er ikke et problem i hverdagen så tror ikke jeg kommer til å gjøre noe med det med det første. Ellers spiller de med en dyp varm bass og en veldig fin treble. Bassen går dypt,kompisen min lurte på om det var en subwoofer i rommet. Også veldig gode på å skille mellom instrumenter og toner. Det gjør at jazz med kontrabass, helst litt rolig jazz høres magisk ut. Pop er også fint å høre på. Jeg hører en del på progressiv metall og her er ikke settupen i sitt ess. Bassen er ikke dynamisk nok for å henge helt med på raske trommer og rytmendringer. Optimalt ville bassen vært mer tight og dynamisk til min smak, men man kan jo ikke få alt ! Når jeg spilte anlegget på kjøkkenet ble bassen mer tight så litt av problemet ligger i rommet. Men alt i alt er jeg veldig fornøyd :D
    Undrer meg litt at forsterkeren kollapser såpass klart. Du har ikke kommet i skade for å skru opp basskontrollen..? Blinker det i "Soft Clipping"-lampa når dette skjer?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jo det kom raskere når bassen var skrudd opp. La ikke merke til om soft clip lampa blinka.
    2.nd undring på Håkons kommentar. Har jo selv en C350 reserve stående, kjøpt ny i Bodø dengang jeg drev og loket rundt her/HIBO som det het da:) Testet den på litt av hvert oppigjennom( Til og med benyttet som pre til Doxa i 70-talls huset med supert resultat) og har vel aldri opplevet klipping/vreng. Bekymringen nå går jo mest i «Var jeg en pinglete student»?? ;)

    PS! Nå kjører jeg alltid med bypass knappen inne jeg da. Om du ikke bruker tonekontrollene så får du faktisk en litt renere lyd.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BritFI: Tonekontroller er bannlyst her også....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn