Ønsker anbefaling Dårlig klang og skarp lydbilde, hva er feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte feil, den har ikke optisk utgang, men coax har den. Har cromecast på TVen igjen så kan streame via den. Får prøve meg litt fram, men har kjøpt tipping e 30 nå :)
    Ahhh.. du har jo massevis av muligheter til streaming jo! PC Spotify Connect, ChromeCast har også Spotify Connect, og du har en PS der? Den har vel også Spotify? Mange måter å kople opp til din nye DAC som kommer ila veldig kort tid kjenner jeg Høvdingen her rett:)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg tenkte rent fysisk. Stativhøyttalere bør helst stå på gode, tunge stativer. Hvis du skal sette dem på et par stoler eller en benk, bør de stå på et mykt underlag for å dempe vibrasjoner.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ang.Topping -mens jeg husker det:

    De kommer ikke med power/strøm adapter, men med kabel til å ta ut 1A/5V fra f.eks ledig USB på PC eller TV.
    Men, du kan benytte de fleste mobiltelefon ladere da. Jeg bruker en iPhone lader på min, ingen støy eller tull med denne.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Nå har jeg fått lånt de hjem og hørt på dem. Det fulgte ikke med verken bøyler til å justere diskanten eller plugg til å ha i bak, som gjorde at jeg fikk pruta mye. Lyden var ganske bra, men skulle gjerne ha justert ned diskanten , går det Ann å få tak i slike plugger noe sted ? Google litt rundt men kom ingen vei. Inni høytallerne ser det nesten ut som hvitt putefyll som jeg ble litt skeptisk til. Er dette meningen tror dere eller hjemmemekk? Får ikke spørre selger da det dessverre er en datter som selger sin fars avdøde høytalere.
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Nå har jeg fått lånt de hjem og hørt på dem. Det fulgte ikke med verken bøyler til å justere diskanten eller plugg til å ha i bak, som gjorde at jeg fikk pruta mye. Lyden var ganske bra, men skulle gjerne ha justert ned diskanten , går det Ann å få tak i slike plugger noe sted ? Google litt rundt men kom ingen vei. Inni høytallerne ser det nesten ut som hvitt putefyll som jeg ble litt skeptisk til. Er dette meningen tror dere eller hjemmemekk? Får ikke spørre selger da det dessverre er en datter som selger sin fars avdøde høytalere.
    Slik fyll (polyesterskum) skal være der.



    Måtte bare.
    Det ble litt feil... Er vel passive høyttalere så sånn sett ikke helt feil!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nå har jeg fått lånt de hjem og hørt på dem. Det fulgte ikke med verken bøyler til å justere diskanten eller plugg til å ha i bak, som gjorde at jeg fikk pruta mye. Lyden var ganske bra, men skulle gjerne ha justert ned diskanten , går det Ann å få tak i slike plugger noe sted ? Google litt rundt men kom ingen vei. Inni høytallerne ser det nesten ut som hvitt putefyll som jeg ble litt skeptisk til. Er dette meningen tror dere eller hjemmemekk? Får ikke spørre selger da det dessverre er en datter som selger sin fars avdøde høytalere.
    Kan du ta et bilde av høyttalerne bakfra, så vi kan se hvordan du har koblet dem? Hvis metallstykket som skal forbinde rød med rød og svart med svart, mangler, så får du lyd bare fra basselementet (woofer) eller bare fra diskanten, alt etter hvor du kobler til høyttalerkabelen. Hvis høyttalerkabelen ikke har plugger, kan du bare kappe av 15 cm i den ene enden av hver kabel og lage to par «jumper»-ledninger, ett par til hver høyttaler. Så kobler du sånn:

    1610404420660.png
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det ble litt feil... Er vel passive høyttalere så sånn sett ikke helt feil!
    Du har vel ikke avdøde høyttalere håper jeg;)

    Jeg bor p.t.i Bodø selv, og så at selger også kvitter seg med gulvstående XTZ HT. De har på bildene i annonsen flere av jumperene på plass for å justere diskanten opp/ned i nivå og proppene til å dempe bassen. Om dette
    er selgers eget bilde? Ser crowded ut, kanskje står «dine» jumpere lagret på disse HT?


    Du burde få med et par av disse!
    Den type diskant lyder ofte sweet og oppløst, men er også avslørende på svakheter. Og om rommet ditt er leit, så behøver du de jumperene. Disse lager du jo også veldig lett selv.

    0A2BCE43-AFB4-46BC-87F5-BE77E57FA92A.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Petter Stiberg: Produsenten holder til i Malmö, så OM du ikke får tak i det komplette, originale jumpersettet eller skumplugg fra selger, gå via nettsia og kontakt dem. Med ei forklaring og en forespørsel om å få kjøpt fra SE. Verste som kan skje er at de sier nei...Men naboskapet pleier å være fint oss nordboere imellom...
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Koblet de opp slik. Hørte med surround og de skal sende plugger til tweeteren og kjegla til å ha i bassen, koste maks noen hundrelapper så tror jeg har gjort et kupp, betalte 2500 for høyttalerne og stativene :) gleder meg til DACen kommer. Filkvaliteten på høyttalerne her var veldig tydelig, mye mer enn på Dali høytallerne. Har troa på at den vil gjøre forskjell.
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Petter Stiberg: Topping? Vel..det høres ut til at du får komplettert alt, så får du se hvor lenge du beholder dem. Fordel er iallefall at de er monitorer. I 95% av tilfellene kommer du MYE lenger med å krympe størrelsen på oversetterne. Poenget er å prioritere kvalitet foran kvantitet..eller for å si det på en mer forståelig måte: Kvantiteten følger med dersom kvaliteten ligger i bånn...Det er bare det at den da er hundre ganger lettere å kontrollere. Og da ender du med en langt mindre kompromittert total. Hvem vet...kanskje du finner ut at du vil biampe dem med en ekstra NAD;)
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Koblet de opp slik. Hørte med surround og de skal sende plugger til tweeteren og kjegla til å ha i bassen, koste maks noen hundrelapper så tror jeg har gjort et kupp, betalte 2500 for høyttalerne og stativene :) gleder meg til DACen kommer. Filkvaliteten på høyttalerne her var veldig tydelig, mye mer enn på Dali høytallerne. Har troa på at den vil gjøre forskjell.
    Moro. Gratulerer. De kostet vel opprinnelig 8-9000 kr? Eller? Og bare stativene kan jo fort bli dyrt. Virker som bra kjøp.

    Hvordan er bassen, synes du?
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Moro. Gratulerer. De kostet vel opprinnelig 8-9000 kr? Eller? Og bare stativene kan jo fort bli dyrt. Virker som bra kjøp.

    Hvordan er bassen, synes du?
    Takk :) Ja de kosta 8000 nye uten stativer. Pleier høytalere å bli montert fast på stativet eller er det ett poeng at de skal stå løst? Er ikke noe fester for dem, redd jeg vil slumpe de ned etter ett par glass øl 😂 lydbildet er på lavt volum veldig fint og balansert, mørk fin bass som ikke gjør så mye ut av seg men støtter musikken veldig fint. Behagelig deilig treble også. På høyere volum hører man at bassen reflekteres i garderobeskapet som et ecco, høyere tonene blir også resonnert i rommet og midtregisteret forsvinner av dominerende bass og treble. Men dette er garantert rommet sin skyld da de virker veldig balanserte og fine på lavere volum. Skal ommøblere rommet og plassere høyttalerne en annen plass og vurderer om jeg skal kjøpe noen lyddemper plater, så de hadde noen på jula. De låter derimot mye bedre enn Dali høytalerne Og jeg kan absolutt nyte musikken av dem uten å gjøre noen justeringer :) men nå har jeg blitt bitt av lusen, kan jo alltids gjøre lyden enda bedre 😂
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Petter Stiberg; DE SKAL SITTE FAST!!!! 3 ord: BluTack, spikes og parkettskiver. BluTacken holder høyttalerne på plass, spikes fokuserer energien og skivene beskytter gulvet ditt mot de spisse piggene. Spikes fulgte nok med, og skivene får du fra Audio Selection..
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Petter Stiberg: Topping? Vel..det høres ut til at du får komplettert alt, så får du se hvor lenge du beholder dem. Fordel er iallefall at de er monitorer. I 95% av tilfellene kommer du MYE lenger med å krympe størrelsen på oversetterne. Poenget er å prioritere kvalitet foran kvantitet..eller for å si det på en mer forståelig måte: Kvantiteten følger med dersom kvaliteten ligger i bånn...Det er bare det at den da er hundre ganger lettere å kontrollere. Og da ender du med en langt mindre kompromittert total. Hvem vet...kanskje du finner ut at du vil biampe dem med en ekstra NAD;)
    Topping e30 ja :) Slik jeg har forstått se er det forsterkeren og DAC som nå er "svakeste ledd" i systemet nå, så det blir nok der jeg vil oppgradere først ! Tror høytallerne har mer potensiale med en ekstra nad som du sier.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Petter Stiberg: Gjør med dem som oven beskrevet først...Høyttalere SKAL sitte fast i stativet sitt. Om de har et.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Petter Stiberg: Gjør med dem som oven beskrevet først...Høyttalere SKAL sitte fast i stativet sitt. Om de har et.
    Du mener blutack mellom høyttaleren og stativet. Spikes og parkettskiver fra stativet til gulv? På stativet jeg fikk med er det 4 stk gummibein. Konstruksjonen er ellers i treverk.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Fint å høre at det ordner seg! Når du har koplet opp alt, så ta en sjekk på at du har koplet riktig
    med testfilene som tester stereo left/right, og phase check, den som sjekker om du har koplet +/- riktig.
    Spiller du disse to filene nr. 3 og 5 og det høres riktig ut ift hva stemmen sier så er alt OK:)

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Du mener blutack mellom høyttaleren og stativet. Spikes og parkettskiver fra stativet til gulv? På stativet jeg fikk med er det 4 stk gummibein. Konstruksjonen er ellers i treverk.
    Blutack mellom høyttaler og stativ, ja. Og spikes til gulv. (Trenger ikke parkettskiver fra audio-leverandører, altså. Bare noe hardt så ikke spikesene ødelegger gulvet.)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Topping e30 ja :) Slik jeg har forstått se er det forsterkeren og DAC som nå er "svakeste ledd" i systemet nå, så det blir nok der jeg vil oppgradere først ! Tror høytallerne har mer potensiale med en ekstra nad som du sier.
    Enda en liten ting å huske:

    E30 kommer default satt i pre modus. Altså at du kan bruke volumkontrollen til E30 for å justere volum, om du ønsker å bruke E30 som forforsterker. Det ønsker du som tidligere nevnt IKKE. Det du skal gjøre, er å sette den i ren DAC modus.
    Det gjør du med on/off knappen, se manual når du setter den opp:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Petter Stiberg: Du kan selvfølgelig bruke gummibeina, men da får du en mykere avkobling mot gulvet og kan miste noe av definisjonen i bass. Ellers tenker du riktig: BluTack mellom høyttalere og stativtopp. Skiver mellom evt spikes og gulv. HVIS du ønsker å kombinere spikes og parkettbeskytter i samme konstruksjon, gi dem Soundcare Superspikes i "dobbelsidig utgave"..Den festes med dobbeltsidig tape. 8 sånne, så vil du få det beste fra begge verdener.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Petter Stiberg: Du kan selvfølgelig bruke gummibeina, men da får du en mykere avkobling mot gulvet og kan miste noe av definisjonen i bass. Ellers tenker du riktig: BluTack mellom høyttalere og stativtopp. Skiver mellom evt spikes og gulv. HVIS du ønsker å kombinere spikes og parkettbeskytter i samme konstruksjon, gi dem Soundcare Superspikes i "dobbelsidig utgave"..Den festes med dobbeltsidig tape. 8 sånne, så vil du få det beste fra begge verdener.
    Kjøpte klebremasse og la 4 klumper under høyttaleren til stativet, lyden ble merkbar mer definert og renere, veldig overrasket over hvor stor endring det ble 🤗 skruene var litt dyrt så får avvente det til litt senere, burde vel også gå ann å kjøpe en skrue og file ned til en spiss og legge på en 5 kroning.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dali har tilsynelatende lagt inn en "butikk-kurve" ved tuning av delefilteret her, dvs til et lydbilde som umiddelbart kan imponere i butikken, men som blir slitsomt i lengden. (Eller er den designet for oss eldre lett dauhørte og lett-betalende målgruppe, ungdom kjøper jo bare "klokkeradioer"...;) )
    Nesten som imponator-fargene på utstilte TV-apparater.
    Din Dalis delefilter synes overmodent for modifikasjon. Går du på teknisk skole, kanskje hjelpen ikke er langt unna ?
    EQ er snarveien din til hjelp som nevnt ovenfor.
    Du kan jo i mellomtiden prøve en enkel mekanisk EQ med dette lille reversible tiltaket:
    En rund pappskive på ca ø 12mm (fra f.eks en melkekartong). En binders. En bit tape.
    Brett ut bindersen og bruk den som "stativ" for pappskiven som festes foran diskanten, ca 3 mm midt foran membranen.
    Hadde jo hvert morsomt om noen tok seg bryet med å rive ut delefilteret og laget en aktiv løsning med noen "billig" ht og sett hva man kunne trekke ut av de.
    3 stk forsterkere og Jriver.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Spikes er oppfunnet for å takle amerikanske ankelhøye vegg-til-vegg-tepper, og har ingen ting i Skandinavia å gjøre, bortsett fra å øke omsetningen hos Hifi-asylene.Og når man så må begynne med metall under spikes (dyre skiver eller femkroner; like galt begge deler) så innføres skramleelementer som ikke kan tilføre noe godt!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Spikes under stativ og lim mellom høyttalere og stativer? Dere to over her kommer jeg aldri til å kjøpe høyttalere av .... Uff og uff ....
    Du mener bruk av blu-tac/lærertyggis (ikke lim, som du sier) på undersiden av høyttalerne og bruk av spikes reduserer verdien av / forringer høyttalerne? Hvordan det?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Spikes under stativ og lim mellom høyttalere og stativer? Dere to over her kommer jeg aldri til å kjøpe høyttalere av .... Uff og uff ....
    Den må du nesten forklare! Her tror jeg du er helt ute på jordet...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Petter Stiberg: Hvorfor bruke spikes? Enkelt: For å få fokusert bevegelsesenergi NED i et så LITE punkt som overhodet mulig. Da har høyttalerne -fysisk sett- MINST MULIG kontakt med resten av rommet, og man unngår at for store områder UNDER og VED SIDEN AV høyttalerne blir satt i bevegelse - som et membran. Det betyr igjen en bedre definisjon, et råere fokus og en bedre detaljering. Skivene gir også et hardere underlag i flere tilfeller, det holder en bedre kontroll på den energi som FAKTISK kommer ned i gulvet. Og de vil da spre den videre ned på et mer kontrollert vis. Sandfylling av et stativ bidrar til tre ting: Bedre stabilitet, høyere masse og enda bedre energikontroll. Hvilket lett kan høres i en monitor- som en mer kontrollert, fokusert og detaljert lyd. Jo mindre konstruksjonens fysiske deler- sett bort fra elementene- synger med, desto bedre er det for lyden. Hi-Fi består helt grovest sett av fire ting som må være på topp:

    -Kontroll
    -Overskudd
    -Match
    -Balanse
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Forklar gjerne hva du mente, for jeg er ikke 100% sikker på hva du egentlig sa...
    Muligens noe dårlig lest/forstått fra min side, men det ble skrevet at høyttalerne skulle sitte fast på stativene og det ville jeg personlig aldri gjort eller kjøpt noe som var satt fast på stativer, det var skrevet i et innlegg tidligere at denne festingen kunne gjøres med blu-tac. Jeg har vært utsatt for/lest om skruehull i bunnen av høyttalere for å fysisk skru fast høyttalere til stativer, noe jeg ikke ville kjøpt brukt av vedkommende.
    Dette med spikes er det vel stor uenighet om, noe jeg ikke utbroderer om, men jeg ville aldri anbefalt det hvis det var fare for at noe kunne velte uten spikes. ;)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Stiberg skrev klebemasse så det er vel den blå. Benytter denne selv, både for at HT skal «sitte» litt, samt avkople mot metallet i stativet. Under stativet, spikes eller puter: ville vel med tanke på akustiske utfordringer helle benyttet dempeputer.
    Under mine Larsen som er ganske så dype og kraftige i bassen ift størrelsen, så bruker jeg vekttilpassede fra Valhalla.
    Men har også på andre HT funnet div gummiknotter av varierende størrelse på C.Ohlson, Biltema eller byggevaren for noen få tiere.
    Ala disse under, slik at dine stativer får noe mellom seg og det harde gulvet.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    @Petter Stiberg - Ja, der er du altså vitne til din første (tror jeg) diskusjon på Hifi-sentralen :) Det er forskjellige synspunkter på hva som er best av kobling til underlaget (spikes) og avkobling (med myke føtter/puter). Uansett trenger ingenting av dette å koste mye å prøve selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn