Ønsker anbefaling Dårlig klang og skarp lydbilde, hva er feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Muligens noe dårlig lest/forstått fra min side, men det ble skrevet at høyttalerne skulle sitte fast på stativene og det ville jeg personlig aldri gjort eller kjøpt noe som var satt fast på stativer, det var skrevet i et innlegg tidligere at denne festingen kunne gjøres med blu-tac. Jeg har vært utsatt for/lest om skruehull i bunnen av høyttalere for å fysisk skru fast høyttalere til stativer, noe jeg ikke ville kjøpt brukt av vedkommende.
    Dette med spikes er det vel stor uenighet om, noe jeg ikke utbroderer om, men jeg ville aldri anbefalt det hvis det var fare for at noe kunne velte uten spikes. ;)
    Jeg tror, uten å ha lest alle innlegg, ikke at noen har sagt noe om å skru noe fast. Blu-tac er kanonbra og forbedrer lyden betrtaktlig. Et av de bedre tweakene man kan gjøre. Når det gjelder spikes, Bambadoo sa det rimelig greit. Alt til sitt bruk. Verden er ikke svart hvit....
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    En tommelfingerregel der er:
    Fast underlag (betong o.l) spikes
    Flytende underlag (parkett etc) myk avkobling
    Men gjør ikke spikes på betong at vibrasjoner fra høyttaleren forplanter seg veldig i gulvet og rommet? Vi som bor i blokk, vet jo hvordan det er når en nabo i en helt annen etasje borrer i mur for eksempel. Det er kanskje mer aktuelt for gulvhøyttalere. Med blu-tac mellom stativhøyttaler og stativ får du jo vibrasjonsdemping der.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spikes gjør at vibrasjoner forplanter seg lettere til konstruksjon - og tilbake igjen andre vei. Man kan måle effekten av dette både i konstruksjon og på høyttaler-siden, men om man foretrekker det ene eller det andre er vel relativt tilfeldig.
    Jeg foretrekker minst mulig konstruksjonsbråk og mest mulig luftbråk, så jeg bruker myk avkobling tilpasset vekt til høyttalere.
    Noen få hundrelapper med sånne gummiknotter hos feks Mala fikser den biffen.

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Men gjør ikke spikes på betong at vibrasjoner fra høyttaleren forplanter seg veldig i gulvet og rommet? Vi som bor i blokk, vet jo hvordan det er når en nabo i en helt annen etasje borrer i mur for eksempel. Det er kanskje mer aktuelt for gulvhøyttalere. Med blu-tac mellom stativhøyttaler og stativ får du jo vibrasjonsdemping der.
    Desto mindre flate, desto mindre vibrasjoner. Er ikke det rimelig logisk og ren fysikk?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Desto mindre flate, desto mindre vibrasjoner. Er ikke det rimelig logisk og ren fysikk?
    Ja, nå har jeg bare en svak G i o-fag å skilte med. (Tuller - har faktisk 3FY og litt ingeniørfysikk, men det begynner å bli leeeeeenge siden. Ikke at jeg gjorde det så veldig skarpt i fysikk, heller.)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Ja, nå har jeg bare en svak G i o-fag å skilte med. (Tuller - har faktisk 3FY og litt ingeniørfysikk, men det begynner å bli leeeeeenge siden. Ikke at jeg gjorde det så veldig skarpt i fysikk, heller.)
    Det var ikke et angrep på norsk utdanningspolitikk eller dine karakterer altså, bare et spørsmål hengende der i luften :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Desto mindre flate, desto mindre vibrasjoner. Er ikke det rimelig logisk og ren fysikk?
    Nei dessverre så er det ikke slik fysikk virker ang vibrasjoner.
    Men noen velger å tro det, tro gjør man i kirken:=)
    Se filmen som Coolio la ut. Det er slik det virker. Egentlig ganske enkelt.
    Fjerne vibrasjoner gjøres med myk avkobling, både til gulv og ht så fjerner du det med mykt.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nå stjeler vi vel tråden til PS her, men vi får unnskylde oss med at vi bidrar med gode tips;)

    Fikk med vekttilpassede puter til Larsen, av denne typen. Jeg har parkett. Ser ut som om PS har vinyl.

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Nei dessverre så er det ikke slik fysikk virker ang vibrasjoner.
    Men noen velger å tro det, tro gjør man i kirken:=)
    Se filmen som Coolio la ut. Det er slik det virker. Egentlig ganske enkelt.
    Fjerne vibrasjoner gjøres med myk avkobling, både til gulv og ht så fjerner du det med mykt.
    Og her må jeg jo bare beklage mytene jeg var med på å spre. Informativ video!
    Tro gjør man i kirken og der går jeg ikke, så jeg er omvendt! Hallelujah!
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Selv om det var litt off-topic med spikes/føtter, så er det likevel opplysende (ref. video) slik at ikke penger brukes på kvasi-vitenskapelige hifi-myter (spikes)
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Masse innteresangt lesing og oppklaring i videoen. Det virker da som at de som foretrekker spikes pga mer bass får det grunnet resonnering i gulv men at lyden blir "klarere" eller "renere" av å bli isolert fra bakken. Der er på ganske store gummibein på stativet så tror de er greit nok isolert. Tror og at mer resonnering i hybelen er en ulempe, allerede fått banking på vegger av irriterte naboer 😂Vurderer å kjøpe noen billige dyner eller liggeunderlag og henge på noen vegger for å dempe litt akustikken i rommet da dette er største utfordring nå. Mellomtonene forsvinner. Mulig DACen også vil bedre lydbilde litt, blir spennende å se. Hvis ikke mangler jeg muligens litt kraft og trenger en annen reciver eller power amp.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Masse innteresangt lesing og oppklaring i videoen. Det virker da som at de som foretrekker spikes pga mer bass får det grunnet resonnering i gulv men at lyden blir "klarere" eller "renere" av å bli isolert fra bakken. Der er på ganske store gummibein på stativet så tror de er greit nok isolert. Tror og at mer resonnering i hybelen er en ulempe, allerede fått banking på vegger av irriterte naboer 😂Vurderer å kjøpe noen billige dyner eller liggeunderlag og henge på noen vegger for å dempe litt akustikken i rommet da dette er største utfordring nå. Mellomtonene forsvinner. Mulig DACen også vil bedre lydbilde litt, blir spennende å se. Hvis ikke mangler jeg muligens litt kraft og trenger en annen reciver eller power amp.
    Huff, du er allerede på hifi-kjøret. Dette blir dyrt i årene fremover. Vær flink på skolen! :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Masse innteresangt lesing og oppklaring i videoen. Det virker da som at de som foretrekker spikes pga mer bass får det grunnet resonnering i gulv men at lyden blir "klarere" eller "renere" av å bli isolert fra bakken. Der er på ganske store gummibein på stativet så tror de er greit nok isolert. Tror og at mer resonnering i hybelen er en ulempe, allerede fått banking på vegger av irriterte naboer 😂Vurderer å kjøpe noen billige dyner eller liggeunderlag og henge på noen vegger for å dempe litt akustikken i rommet da dette er største utfordring nå. Mellomtonene forsvinner. Mulig DACen også vil bedre lydbilde litt, blir spennende å se. Hvis ikke mangler jeg muligens litt kraft og trenger en annen reciver eller power amp.
    Det at mellomtonene forsvinner, kan vel kanskje skyldes plassering av høyttalere og/eller lytteposisjon og at du opplever kansellering/dipper i visse frekvenser. Prøv å plassere høyttalerne med denne kalkulatoren som utgangspunkt: http://noaudiophile.com/speakercalc/
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Masse innteresangt lesing og oppklaring i videoen. Det virker da som at de som foretrekker spikes pga mer bass får det grunnet resonnering i gulv men at lyden blir "klarere" eller "renere" av å bli isolert fra bakken. Der er på ganske store gummibein på stativet så tror de er greit nok isolert. Tror og at mer resonnering i hybelen er en ulempe, allerede fått banking på vegger av irriterte naboer 😂Vurderer å kjøpe noen billige dyner eller liggeunderlag og henge på noen vegger for å dempe litt akustikken i rommet da dette er største utfordring nå. Mellomtonene forsvinner. Mulig DACen også vil bedre lydbilde litt, blir spennende å se. Hvis ikke mangler jeg muligens litt kraft og trenger en annen reciver eller power amp.
    Her er det dusinvis av veier til målet, men en vei kan være aktive studio monitorer. Sett disse på stativer og sett det nærme, så kan mye være løst. Selv har jeg et par Fluid FX8 stående på kontorpulten min og jeg får god lyd med bra stereoperspektiv rett i øra! Jeg kunne lagt til en liten sub, men er usikker på hvor mange problemer som oppstår da. Bare et lite tips til noe å vurdere. Det trenger ikke være dyrt å kjøpe brukt!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Petter Stiberg: Glem dynene, finn heller noen gode bassfeller/førsterefleksjonspaneler. Spesielt for formålet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jo, det er mulig, men lite praktisk og/eller kostnadseffektivt. Trykkfeller (rpg modex) er store, tunge og dyre og egner seg ikke i slike settinger.

    Man kan ha 2 til 4 små subber plassert strategisk og få til et godt resultat, men det er i mine øyne småpsykotisk å dille med det i et soverom.

    Plassering av høyttalere der det er best respons - og muligens EQ via gratis software på pc for de verste peakene - er det som er fornuftig her.

    Personlig ville jeg kanskje ha laget til et par akustikkplater på bakvegg av 10 cm steinull eller tilsvarende, kledd i høyttalerstoff eller trykkbilde og latt det være med det.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jo, det er mulig, men lite praktisk og/eller kostnadseffektivt. Trykkfeller (rpg modex) er store, tunge og dyre og egner seg ikke i slike settinger.

    Man kan ha 2 til 4 små subber plassert strategisk og få til et godt resultat, men det er i mine øyne småpsykotisk å dille med det i et soverom.

    Plassering av høyttalere der det er best respons - og muligens EQ via gratis software på pc for de verste peakene - er det som er fornuftig her.

    Personlig ville jeg kanskje ha laget til et par akustikkplater på bakvegg av 10 cm steinull eller tilsvarende, kledd i høyttalerstoff eller trykkbilde og latt det være med det.
    Uttrykte meg bare litt feil der. Jeg ser at det er gjennomførbart, men når det altså skal være oppholdsrom og soverom på den lille plassen, så er i alle fall store bassfeller utelukket. Hvis det var det @Auditor mente, synes jeg det var et merkelig råd. Akustikkplater eller annet som kan dempe førsterefleksjoner, blir mye mindre og selvfølgelig noe helt annet.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Uttrykte meg bare litt feil der. Jeg ser at det er gjennomførbart, men når det altså skal være oppholdsrom og soverom på den lille plassen, så er i alle fall store bassfeller utelukket. Hvis det var det @Auditor mente, synes jeg det var et merkelig råd. Akustikkplater eller annet som kan dempe førsterefleksjoner, blir mye mindre og selvfølgelig noe helt annet.
    Han har det med å gi merkelige råd som bare er tull :(

    mvh
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Fikk Yamaha multicast 10 idag I posten som jeg skal returneres i favør til topping e30. Satt den opp bare for moro skyld og lyden ble mye bedre bare med den boksen som har en liten/dårlig DAC i forhånd til topping. Mellomregisteret Kom mye bedre fram og alt hørtes mer høyoppløst ut. Nå er det endelig gøy å høre på anlegget :D tror det blir bra som det er nå etter jeg får redusert tweeteren bittelitt når den delen kommer, koblet den på topping og leika litt mer med plassering og eq. Henge opp steinull var ikke dumt heller, koster ikke all verden heller så jeg så får se om det trengs etter resten. Prøvde den kalkulatoren for plassering av høytalere, rommet er så smalt i forhånd til bredden at lytteposisjonen ble kalkulert til å være hos naboen og at venstre høytalere må stå på badet 😂
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fikk Yamaha multicast 10 idag I posten som jeg skal returneres i favør til topping e30. Satt den opp bare for moro skyld og lyden ble mye bedre bare med den boksen som har en liten/dårlig DAC i forhånd til topping. Mellomregisteret Kom mye bedre fram og alt hørtes mer høyoppløst ut. Nå er det endelig gøy å høre på anlegget :D tror det blir bra som det er nå etter jeg får redusert tweeteren bittelitt når den delen kommer, koblet den på topping og leika litt mer med plassering og eq. Henge opp steinull var ikke dumt heller, koster ikke all verden heller så jeg så får se om det trengs etter resten. Prøvde den kalkulatoren for plassering av høytalere, rommet er så smalt i forhånd til bredden at lytteposisjonen ble kalkulert til å være hos naboen og at venstre høytalere må stå på badet 😂
    Ja, det blir galt hvis du skal bruke den faktisk formen på hybelen. I stedet kan du heller beregne det som [vindusveggen] x [veggen bak TV-en]. Det blir ikke helt riktig, men gir en tilnærming og et utgangspunkt i alle fall.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Ja, det blir galt hvis du skal bruke den faktisk formen på hybelen. I stedet kan du heller beregne det som [vindusveggen] x [veggen bak TV-en]. Det blir ikke helt riktig, men gir en tilnærming og et utgangspunkt i alle fall.
    Du er ikke så dum du! Høyttalerne står må klint litt over senga og står i aggressiv vinkel, gjorde det litt bedre. Dama kommer til å tro jeg har omøblert i fylla når hun kommer hit.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Merk deg den plasseringen (teipbit på gulvet eller noe). Så kan du heller ha to plasseringer: en til skikkelig lytting under optimale forhold og en til bakgrunnsmusikk (når dama kommer f.eks.). Jeg har mine gulvhøyttalere på hjul, nettopp av den grunn. Er ikke så praktisk å ha dem stående en meter fra veggen med unger fykende rundt her. Og kona er ikke så begeistret for det heller, merkelig nok :rolleyes:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Merk deg den plasseringen (teipbit på gulvet eller noe). Så kan du heller ha to plasseringer: en til skikkelig lytting under optimale forhold og en til bakgrunnsmusikk (når dama kommer f.eks.). Jeg har mine gulvhøyttalere på hjul, nettopp av den grunn. Er ikke så praktisk å ha dem stående en meter fra veggen med unger fykende rundt her. Og kona er ikke så begeistret for det heller, merkelig nok :rolleyes:
    Nei og nei. Slå i bordet å forlang eget rom:=)
    Nå er nok nok.
    Dermed sto det noen pappesker på trappa når du kommer hjem😃
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nei og nei. Slå i bordet å forlang eget rom:=)
    Nå er nok nok.
    Dermed sto det noen pappesker på trappa når du kommer hjem😃
    Leide et kontor før og hadde lytterom der. Koseligere å ha det hjemme. Så får jeg heller leve med å trille inn og trille ut :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Fikk Yamaha multicast 10 idag I posten som jeg skal returneres i favør til topping e30. Satt den opp bare for moro skyld og lyden ble mye bedre bare med den boksen som har en liten/dårlig DAC i forhånd til topping. Mellomregisteret Kom mye bedre fram og alt hørtes mer høyoppløst ut. Nå er det endelig gøy å høre på anlegget :D tror det blir bra som det er nå etter jeg får redusert tweeteren bittelitt når den delen kommer, koblet den på topping og leika litt mer med plassering og eq. Henge opp steinull var ikke dumt heller, koster ikke all verden heller så jeg så får se om det trengs etter resten. Prøvde den kalkulatoren for plassering av høytalere, rommet er så smalt i forhånd til bredden at lytteposisjonen ble kalkulert til å være hos naboen og at venstre høytalere må stå på badet 😂
    Du får vente litt med å returnere WXAD 10 om du kan? Topping E30 er knallbra og veldig sweet og raffinert i lyden, men hva du får ut av lyd kommer jo også an på hva du bruker som kilde. Og den WXAD 10 er en vellydende streamer tross lav pris, og kanskje du til og med foretrekker dens lydbilde. Når det er sagt og siden jeg har begge deler selv, så bruker jeg kun nå Toppingen, men det er også fordi jeg har tilkoplet bedre streamer, TV og PC til den.
    Ang.dette med naboer som banker i veggen: Jeg bor i helt nytt bygg i Bodø sentrum, og tross betong og bra støydemping: Bass HØRES fra naboer her også. Og de hører sikkert min musikk til tider. Det er bedre IMO å satse på «lettere» bass med smekk/skyv, istedenfor den dypere «sub-bass». Det er som regel sistnevnte som skaper ehhh... irritasjon;)
    Finnes mye gode mindre høyttalere som kan gi lyd som er litt lettere/kvikkere og mer drivende, som er lettere å få til i lite rom, og ikke dominerer for mye i visse frekvensområder.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Fikk Yamaha multicast 10 idag I posten som jeg skal returneres i favør til topping e30. Satt den opp bare for moro skyld og lyden ble mye bedre bare med den boksen som har en liten/dårlig DAC i forhånd til topping. Mellomregisteret Kom mye bedre fram og alt hørtes mer høyoppløst ut. Nå er det endelig gøy å høre på anlegget :D tror det blir bra som det er nå etter jeg får redusert tweeteren bittelitt når den delen kommer, koblet den på topping og leika litt mer med plassering og eq. Henge opp steinull var ikke dumt heller, koster ikke all verden heller så jeg så får se om det trengs etter resten. Prøvde den kalkulatoren for plassering av høytalere, rommet er så smalt i forhånd til bredden at lytteposisjonen ble kalkulert til å være hos naboen og at venstre høytalere må stå på badet 😂
    Forstår jeg deg rett, når jeg leser at du liker lyden fra Yamaha mye bedre enn lyden fra Topping? Men at du skal returnere den du liker best?
    Hvis jeg forsto innlegget ditt rett, hvorfor vil du ikke ha den lyden du liker best?
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Forstår jeg deg rett, når jeg leser at du liker lyden fra Yamaha mye bedre enn lyden fra Topping? Men at du skal returnere den du liker best?
    Hvis jeg forsto innlegget ditt rett, hvorfor vil du ikke ha den lyden du liker best?
    Nei har ikke prøvd topping enda, den ligger i postkassa hjemme så får prøvd den etter jobb. Likte Yamaha multicast bedre enn å koble dirkete til stereo, det jeg sammenlignet med :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Petter Stiberg: Koble opp, gi den 200 timer før du begynner å lytte kritisk,
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Du har vel 14 dagers returrett på Toppingen, så skal du virkelig finne ut hvordan den låter, må du spille i ca. 14 timer om dagen før du kan begynne å lytte kritisk.

    Anbefaler deg å sette på noe tung eurotrash-tekno-pop på repeat, volum 70%, når du går på jobb, slik at systemet virkelig får jobbet, det oppnås harmoni, symbiose og syntese.

    Kan kanskje være greit å sette opp nabovarsel: «Om forladels. Innspilling/innbrenning av pop-anlegg pågår i en 14 dagers periode. Takk for forståelsesfullheten.»

    Edit: Dette var ikke seriøst ment. Spill musikk og hygg deg. End of story.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Nei har ikke prøvd topping enda, den ligger i postkassa hjemme så får prøvd den etter jobb. Likte Yamaha multicast bedre enn å koble dirkete til stereo, det jeg sammenlignet med :)
    Aha, skjønner! :)
    Da vil det overraske meg om du ikke liker Toppingen, også. Det er en fornuftig DAC, og sånn er det med den saken! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn