Dårlig lyd, defekt stift? eller noe annet som kan være galt?

Jaukim

Fersking
Ble medlem
03.08.2022
Antall liker
0
Sted
Sotra
Heisann :)

Jeg har en Rega Planar 3 - 50th Anniversary Edition som jeg kjøpte for 1 år siden.
Det er noe galt med lyden, ved noen visse høye toner blir det skurrete og dårlig kvalitet. nesten som tonene aldri når toppen, kan minne litt om som en sprengt høyttaler.
Har lurt på om det kan være stiften som er litt bøyd eller om det er noe annet som kan forårsake dette.
Ved nærbilde av stiften kan det se ut som om den heller litt til høyre, men om det er nok til at det påvirker lyden er jeg ikke sikker på. Ved oppsett av platespilleren var jeg uheldig å skubbe armen med nålen bortover matten, så dette kan ha forskjøvet nålen litt, men trudde det skulle litt mer til enn dette.

Jeg har også lurt på om jeg burde hatt RIAA forsterker, men litt uklar info om dette på nettet.
Jeg har aktive høyttalere med innebygd forsterker. Unntatt om de høyeste tonene spiller de musikk fra platespilleren bra. Når jeg setter på samme sang fra Spotify via Bluetooth på høyttaleren, er tonene normale og uten skurring.

Har sjekket ledningene, anti-skate, stifttrykk, god avstand fra strømforsyningen til høyttalerne. I tillegg er alt er helt i vater og rengjort skikkelig.

Høyttalerne jeg har er Klipch RP-15PM.
pickup er rega Exact.

Er det mest sannsynlig stiften? kjipt å kjøpe ny vist det ikke hjelper.

is-my-needle-bent-v0-1a8p0ogs26cd1.jpg

Capture.JPG

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.920
Sted
Kongsberg
Høyttalerne dine har innebygd RIAA-forsterker. Pass på at inngangsvelgeren står på "Phono" snarere enn "Line".

Det er åpenbart noe feil med pickupen din. Nålen er såpass mye vridd at dette er grunnlag til å reklamere på
denne pickupen. Dette er feilmontering fra fabrikken - ikke noe du har gjort. Gitt at Regaarmene ikke gir mulighet
for justering av Azimut er det vesentlig at nålen er rett. Det er dog mulig å justere Azimuth ved å legge inn papir-
skims mellom shellet og pickupen ved den høyre (på bildet) monteringsskrue. For å se om du kommer i mål...

Så er spørsmålet om du ønsker en ny Rega Exact - eller en annen pickup. Jeg mener det er andre pickuper som
er vesentlig bedre enn Exacten - til mindre penger. Jeg ville heller gått for en Audio Technica ATVM-95SH for
bedre - og billigere - lyd. Vær nøye med montering/justeringen av denne!

Sist redigert:

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
503
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Det at armen er dratt bort-over filtmatta, er nok årsaken til at nål er blitt skjev, og at det skurrer i øvre mellomtone/ diskant. Du må nok kjøpe ny pickup.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.716
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Velkommen til forumet, @Jaukim! Exacten din har hatt det ja.

Rega har akkurat lansert tre pickuper Nd3, Nd5 og Nd7. Er det Nd5 som skal tilsvare Exact tro? Om du ikke vil montere selv tar du grammofonen med til forhandleren. Er du heldig får du en innbyttepris også.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.499
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Som det sies over er nålen vridd såpass mye at det absolutt vil påvirke lyden. Den kan godt ha kommet slik originalt (har sett verre rett fra butikk), men det kan like godt skyldes uhellet under oppsett.

Løsningen er å bruke en shim, som Håkon sier, eller aller helst en annen og feilfri pickup.

Jaukim

Fersking
Ble medlem
03.08.2022
Antall liker
0
Sted
Sotra
Høyttalerne dine har innebygd RIAA-forsterker. Pass på at inngangsvelgeren står på "Phono" snarere enn "Line".

Det er åpenbart noe feil med pickupen din. Nålen er såpass mye vridd at dette er grunnlag til å reklamere på
denne pickupen. Dette er feilmontering fra fabrikken - ikke noe du har gjort. Gitt at Regaarmene ikke gir mulighet
for justering av Azimut er det vesentlig at nålen er rett. Det er dog mulig å justere Azimuth ved å legge inn papir-
skims mellom shellet og pickupen ved den høyre (på bildet) monteringsskrue. For å se om du kommer i mål...

Så er spørsmålet om du ønsker en ny Rega Exact - eller en annen pickup. Jeg mener det er andre pickuper som
er vesentlig bedre enn Exacten - til mindre penger. Jeg ville heller gått for en Audio Technica ATVM-95SH for
bedre - og billigere - lyd. Vær nøye med montering/justeringen av denne!

Takker for svar alle sammen. Det har vert oppklarende. Skal ringe til soundgarden og høre om dette er noe jeg kan reklamere på. Er absolutt villig til å prøve ut Audio Technica ATVM-95SH for billigere penger. Men vist det kreves presis montering og justering vet jeg ikke om jeg har kunnskap nok til å montere en slik. Kanskje jeg kan få hjelp av noen i Bergensområde.
Kan også prøve å skimse opp slik som foreslått for å se om det hjelper. :)

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Antall liker
10.397
Sted
Bergen
Torget vurderinger
34
Send en meld til @Seskage så vil jeg tippe du kan stoppe innom han å få montert ny pu. Har du flaks har han nok en liggende til salgs også👍🎶

Topp Bunn