Dårligste lyd

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.273
Antall liker
24.851
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
SAL skrev:
HCS skrev:
Jon Eberson Group - Jive talking....UFF! :-[
Låter meget bra hos meg! 1990 CBS 467369 2
Husker bare LPen fra riktig gammelt av, og at jeg syntes den var riktig godt skrudd. Kanskje Dog husker det samme som meg?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.825
Antall liker
428
Torget vurderinger
3
SAL skrev:
Valentino skrev:
SAL skrev:
HCS skrev:
Jon Eberson Group - Jive talking....UFF! :-[
Låter meget bra hos meg! 1990 CBS 467369 2
Husker bare LPen fra riktig gammelt av, og at jeg syntes den var riktig godt skrudd. Kanskje Dog husker det samme som meg?
Ikke umulig! ;)
Har den på vinyl (CBS 85280). Hvis den låter dårlig er det ikke platas feil.......
Jan Erik Kongshaug har ikke for vane å produsere lyd under pari.
 
D

dtddiver

Gjest
SAL skrev:
bambadoo skrev:
Mener jeg leste i Stereophile om at Dark Side var mye dårligere på SACD enn vanlig.
Kan bekrefte at det stemmer, gjør litt vondt i hodet.... ;)

PS. På veldig høyt volum..... ;)
Dark Side på SACD høres jo helt forferdelig ut i mine ører. Magien som finnes på alle de andre utgavene jeg har er helt borte. Dessuten er volumet alt for høyt, faktisk enda høyere enn Guthries red book remaster fra 1994. Black Triangle ftw sier jeg bare.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.856
Antall liker
10.336
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
SAL skrev:
HCS skrev:
Jon Eberson Group - Jive talking....UFF! :-[
Låter meget bra hos meg! 1990 CBS 467369 2
Husker bare LPen fra riktig gammelt av, og at jeg syntes den var riktig godt skrudd. Kanskje Dog husker det samme som meg?

Enig:

erato skrev:
Jive Talking var i sine hårde dager en av mine lydmessige referanser på LP
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.498
Antall liker
11.454
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tok fram noe gammelt ræl
Nova Mob - The Last days of pompeii (1991)



Herre jemini for en dårlig lyd. Plata i seg selv er ok.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
spørsmål til lydkaj.

kan du nevne 3-5 innspelinger helst av kjente artiser som du synst låter bra,blir da lettere for oss andre og tolke synspunkter.


lyden av nypressa vinyl av pf dark side of the moon var heller dårleg,men flott cover da.


mvh.
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
...Metallica - Death Magnetic er jo blitt ett erke eksempel på en god musikalsk plate, ødelagt av ELENDIG lyd :(
 

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Innlegg
419
Antall liker
9
Enig der Smibakkjen,hadde gledet meg som unge til det albumet og så klarer de å ødelegge det til de grader...

Aldri har jeg blitt så skuffa over lydkvalitet,måtte de skamme seg :mad:
 
L

Lydkaj

Gjest
samlanes skrev:
spørsmål til lydkaj.

kan du nevne 3-5 innspelinger helst av kjente artiser som du synst låter bra,blir da lettere for oss andre og tolke synspunkter.


lyden av nypressa vinyl av pf dark side of the moon var heller dårleg,men flott cover da.


mvh.
Undskyld jeg har overset dette spørgsmål, men her kommer et svar
Jazz:
Chet Baker Trio - Live In Montmartre Vol.1 - Daybreak (1979)
Chet Baker, trumpet, vocals,
Doug Raney, guitar,
Niels-Henning Ørsted Pedersen, bass

Svend Asmussen at slukafter
Vi kan såmænd også tage jazz at the pawnshop med

Rock/blues:
Roger Waters: Amused to Death
Deep purple Made in japan
Muddy “Mississippi” Waters live
Lou Reed perfekt night in London

lidt populært:
Gilbert & Sullivan: Highlights på Telarc også Ein Straussfest er ok
og i fredags i Storkøbenhavns hi-fi klub Hvidovre hørte jeg
Lise och Gertrud live på Nalen
Meget dejligt at hører lidt "forsamlingshus lyd" i mellem det over producerede elendige oppustede Diane Krell og Patricia Barber, den skal jeg have fat i og det virkede også som de to damer har humor

Og lidt “hifi lyd”:
A collection of Cyndee Peters Black is thed color og Eric Bibb Rainbow people på Opus 3

Der er maser klassisk musik der indspillet med respekt for instrumenter oprindelige lyd, men skulle jeg lige fremhæve en jeg lige har hørt fornyelig:
Aaron Rosand
Live performance Chicago 1970

Men ellers de rigtig gode og naturtro CD'er er tit noget man finder ved et tilfælde og de er mange gange fra et lille selskab, og det kan være et mareridt at får fat i CD’en.

Men jeg kan da nævne en af den type som jeg synes er god og som man måske kan får fat i: Julehilsen fra Polen på Pro-records PRO-CD-013 NCB kor og orgel musik
Intet af det nævte må være remastreret der gå som regel "ged" i den.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Smibakkjen skrev:
...Metallica - Death Magnetic er jo blitt ett erke eksempel på en god musikalsk plate, ødelagt av ELENDIG lyd :(
Kjøpte den nå ganske nylig på salg men selv om det rent musikalsk ikke er deres værste album er lyden så dårlig at det er omtrent umulig å høre på albumet.

Tror det er det albumet med dårligst lyd i samlingen min og jeg har en del rart.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Smibakkjen skrev:
...Metallica - Death Magnetic er jo blitt ett erke eksempel på en god musikalsk plate, ødelagt av ELENDIG lyd :(
Kjøpte den nå ganske nylig på salg men selv om det rent musikalsk ikke er deres værste album er lyden så dårlig at det er omtrent umulig å høre på albumet.

Tror det er det albumet med dårligst lyd i samlingen min og jeg har en del rart.
Tar du den med over en dag? Har ikke hørt den...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Anonym skrev:
Smibakkjen skrev:
...Metallica - Death Magnetic er jo blitt ett erke eksempel på en god musikalsk plate, ødelagt av ELENDIG lyd :(
Kjøpte den nå ganske nylig på salg men selv om det rent musikalsk ikke er deres værste album er lyden så dårlig at det er omtrent umulig å høre på albumet.

Tror det er det albumet med dårligst lyd i samlingen min og jeg har en del rart.
Tar du den med over en dag? Har ikke hørt den...
Det kan jeg gjøre :)
 

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Innlegg
63
Antall liker
0
Dårligste lyd i min platesamling:
Bryan Adams live. Den slår de andre platene, med klar margin!
 
S

Supertramp

Gjest
Alle Rainbow utgivelsene produsert av Roger Glover.
Down to earth
Difficult to cure
Straight between the eyes
Bent out of shape
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Anonym skrev:
Smibakkjen skrev:
...Metallica - Death Magnetic er jo blitt ett erke eksempel på en god musikalsk plate, ødelagt av ELENDIG lyd :(
Kjøpte den nå ganske nylig på salg men selv om det rent musikalsk ikke er deres værste album er lyden så dårlig at det er omtrent umulig å høre på albumet.

Tror det er det albumet med dårligst lyd i samlingen min og jeg har en del rart.
Ja lyden på den nye Metallica cd'en er ræva. Om ein samanlignar denne med Slayer sitt siste bidrag - World Painted Blood, kjenner ein igjen produksjonen, trur det er same mann bak spakane. Eg vil sei Slayer har vert meir heldig med lyden men det er heilt klart noko som skurrar her. Faen ta lyden på produksjonar no til dags.
Virkar som om dei prøver å få eit litt meir skittent lydbilde (meir old school) men det er fåfengt når det heile høyres ut som overkomprimert digitalisert oppgulp.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.524
Antall liker
2.980
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Metallica - "Death Magnetic" låter ikke så aller værst i denne utgaven;
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke om det relevant, men en gang kjøpte jeg en uoffisiell Beatles-live, gitt ut på et dansk selskap. Der var publikumshylene så dominerende at det var så godt som umulig å høre at det var Beatles. Det var mulig å gjette seg fram til det, for det var noen ganger mulig å høre et omriss av melodien gjennom kakofonien.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
SAL skrev:
HCS skrev:
Jon Eberson Group - Jive talking....UFF! :-[
Låter meget bra hos meg! 1990 CBS 467369 2
Husker bare LPen fra riktig gammelt av, og at jeg syntes den var riktig godt skrudd. Kanskje Dog husker det samme som meg?
Samme her, dette var jo en av de skivene som var virkelig morsom å demonstrere hifi med for 20 år siden. Den låt jo så bra. Og jammen låter den supert på LP den dag i dag også.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Alle CD,er utgitt før 1985 låter helt :'( :'( :'(

Det kan være meget få utgivelser av klassisk musikk, som låter tilfredstillende, men det er neimen ikke mange!!!
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.161
Antall liker
12.382
Sted
Hus
Jive Talking er meget bra lydmessig på LP og låtmaterialet er også i en særklasse :D Har en del cd fra cd`ns barndom, og synes pine meg de lyder bedre enn mye av det som er remastret i dag :(
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig på begge punkter Bartesam. En skuffende andel av det som er remasteret idag er for komprimert, flatt og kjipt for våre hififormål. I cd'ens barndom var det noe helt annet, rett-fra-analog-master-transfer var vanlig; og det er følgelig også hos meg en lang rekke tidlige cd'er som låter mye spenstigere enn moderne remastere.

Ingen regel uten unntak forsåvidt, og det er en hel masse utrolig gode remastere av eldre klassiske innspillinger idag. I den genren synes det å være en omvendt trend ift pop/rock-genren. Det er en sann fryd å høre en gammel tape som er remasteret med høyest mulig lydkvalitet (ie dynamikk, tonalitet etc) som mål, og de store klassiske plateselskapene har heldigvis kataloger som bugner over av slikt idag, til min store fryd.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Hei, mulig dette er litt OT, men jeg tar sjansen likevel :) Jeg spurte Joe Satriani når jeg møtte han London i oktober om hvilket forhold han har til hifi, og da sa han at det viktigste for han er at musikken hans kan nytes av alle ikke bare audiofile, dvs også på radio bla.a. etc.

Men utifra MIN opplevelse av de fleste cdene hans vil jeg absolutt påstå at produksjonene absolutt holder mål lydmessig, unntatt en live DVD fra Montreux, diskanten / mellomtonen er altfor lys / skarp... urk, men er man blodfan så er man blodfan,ikke sant ? ? :)

Mvh :)
 
Topp Bunn