Død motor (eller?) på en Rega Planar 3. Noen tips?

JohanK

Medlem
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
0
Heisann

Har en litt eldre Rega Planar 3, som plutselig her en dag stoppet opp. Selv mistenker jeg at det er motoren som er gåen. Men et annet alternativ er jo at kanskje på-knappen er ødelagt. Noen som har noen ideer eller tips til hva det kan være?

Hvis det nå er motoren det er noe galt med, går det jo alltids å kjøpe den nye oppgraderingspakken til Rega. Men finner ikke noen norsk side som selger dem, eventuelt hva dem koster.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Motoren koster 1400 kr. Du trenger loddebolt for å bytte den selv, men utover det, er det lett som en plett. Den selges der de selger Rega selvsagt.

K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Sjekk loddingene på motorstyringen. Jeg kjøpte en gang en Planar hvor motor gikk feil vei. Etter å ha sett at loddingene hadde krympet var det bare å lodde over - problem løst.

Verdt å sjekke, kanskje har du flaks.

Mvh
Bård

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
En glimrende anledning til å skru av armen, og siden det er vinter:
varme seg på restene i peisen!
;D
Arne K

S

Stereo_Mono

Gjest
Cobra2 skrev:
;D
Arne K
Brenner dårlig og ikke lenge.
For dere uvitende har Rega sine platespillere i alle år vært en form for skjellet oppbygning trukket med en laminat type matriell. Prøv og bank på forskjellige steder så hører du.

Rega sin filosofi er enkel:

Regas formula calls for a low-mass player of the closed-loop sort, in which the key working parts—platter bearing, platter, tonearm, cartridge—are all connected together to avoid relative movement, thus preventing the loss or smearing of musical information. Materials in Rega turntables are also chosen so that, where resonances inevitably occur, they're spread thin, over a wide range of frequencies, and affect each component part in more or less the same way. If two parts in a closed loop resonate in drastically different ways, another sort of relative movement is created—and the results are much worse than if all the parts are allowed to resonate more or less unimpeded. An example would be when an undamped platter beneath a record is doing one thing while the damped tonearm holding the cartridge does another.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.448
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Cobra2 skrev:
;D
Arne K
Tennved kanskje?

mvh

S

Stereo_Mono

Gjest
JohanK skrev:
Heisann

Har en litt eldre Rega Planar 3, som plutselig her en dag stoppet opp. Selv mistenker jeg at det er motoren som er gåen. Men et annet alternativ er jo at kanskje på-knappen er ødelagt. Noen som har noen ideer eller tips til hva det kan være?

Hvis det nå er motoren det er noe galt med, går det jo alltids å kjøpe den nye oppgraderingspakken til Rega. Men finner ikke noen norsk side som selger dem, eventuelt hva dem koster.
24v oppgradering motoren er virkelig verdt pengene. Går langt mere stille og ikke for fort som de eldre gjorde. Beste oppgraderingen du kan gjøre for 1400,- imo :)

JohanK

Medlem
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
0
Tja... Vet nå ikke helt om jeg skal sette fyr på den. Har nok med ved i grunn :)

Men, skrudde løs motoren og bare dillet litt med den. Alt så i grunn OK ut. Satt sammen igjen og koblet i strømmen, og da startet den. Wohoo tenkte jeg. Slo den av og satte den på plass. Men da jeg skulle starte den igjen var den nok en gang død. Så... tja. Kan vel bare konkludere med at motoren er gammel og skrall kanskje.

Må nok vurdere den nye motoren. Eventuelt være på utkikk etter en brukt p3 uten arm. Har planar 2 (eller planar 1 og for den saks skyld) samme motoren?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Bollis skrev:
Hei

Sjekk loddingene på motorstyringen. Jeg kjøpte en gang en Planar hvor motor gikk feil vei. Etter å ha sett at loddingene hadde krympet var det bare å lodde over - problem løst.

Mvh
Bård
Stemmer det. Dette har jeg sett tre ganger. Rega kan ikke lodde.....

JohanK

Medlem
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
0
RJEL skrev:
Bollis skrev:
Hei

Mvh
Bård
Stemmer det. Dette har jeg sett tre ganger. Rega kan ikke lodde.....
Kan ta en dobbelsjekk på det. Kan jo ha flaks :)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
JohanK skrev:
Tja... Vet nå ikke helt om jeg skal sette fyr på den. Har nok med ved i grunn :)

Men, skrudde løs motoren og bare dillet litt med den. Alt så i grunn OK ut. Satt sammen igjen og koblet i strømmen, og da startet den. Wohoo tenkte jeg. Slo den av og satte den på plass. Men da jeg skulle starte den igjen var den nok en gang død. Så... tja. Kan vel bare konkludere med at motoren er gammel og skrall kanskje.

Må nok vurdere den nye motoren. Eventuelt være på utkikk etter en brukt p3 uten arm. Har planar 2 (eller planar 1 og for den saks skyld) samme motoren?
Da ville jeg IHVERTFALL sjekket motorstyringen.
Av og til kontakt, av og til ikke, vakkel kalles det.
2-3 motstandere og 2-3 kondensatorer. En skru for å få av lokket.
Tar 2 minutt å sjekke.

S

Stereo_Mono

Gjest
Steen skrev:
Hei
Legger ved link til motoren Rega og Linn har brukt i alle år. Ikke stol blindt på alle som sier de hører stor forskjell på denne og de nye ;)
Steen

http://no.rs-online.com/web/p/ac-motors/4410423/
Er vel strengtatt over 12 år siden Rega leverte en ny platespiller med denne type motor.
Den nyere 24v er mye bedre på Rega sine snurrere. Ikke minst holder den langt mere korrekt hastighet.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
Sjekk at reimskiva sitter fast,løsnet på min P25,limte det med 1 dråpe lynlim,alt ok nu,greit med billig rep :D Fant det ut ved å dra det forsiktig oppover..

mvh Filip

JohanK

Medlem
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
0
RJEL skrev:
JohanK skrev:

Da ville jeg IHVERTFALL sjekket motorstyringen.
Av og til kontakt, av og til ikke, vakkel kalles det.
2-3 motstandere og 2-3 kondensatorer. En skru for å få av lokket.
Tar 2 minutt å sjekke.
Takk for tips. Skrudde løst igjen, og koblet til strømmen og startet opp. Har ikke så mye greie på elektronikk, men motoren startet, og det gnistet litt fra (det jeg tror må vær det som kalles) kondensatoren. Kan nesten se ut til at det er en sprekk i den

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
F.E. skrev:
Sjekk at reimskiva sitter fast,løsnet på min P25,limte det med 1 dråpe lynlim,alt ok nu,greit med billig rep :D Fant det ut ved å dra det forsiktig oppover..

mvh Filip
Den skjønte jeg ikke helt. Var det pully'en som løsnet? Det lille hjulet som sitter oppå motoren?

JohanK

Medlem
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
0
Griffenfeldt skrev:
F.E. skrev:

mvh Filip
Den skjønte jeg ikke helt. Var det pully'en som løsnet? Det lille hjulet som sitter oppå motoren?
Pulleyen min sitter i alle fall bom fast

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
F.E. skrev:

mvh Filip
Jepp,den var løsnet.Sitter nå :)

mvh Filip

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Vinylengine står det at den har synkronmotor. Er det en kondensator i serie med en motorvikling? I så fall kan det være den som er defekt.
Ellers virker dette å være gode råd:

Bollis skrev:
Sjekk loddingene …
digiman skrev:
24v oppgradering motoren er virkelig verdt pengene. Går langt mere stille og ikke for fort som de eldre gjorde.
F.E. skrev:
Sjekk at reimskiva sitter fast …

Topp Bunn