Parelius skrev:
Gjestemedlem skrev:
Opprørende sak. Men den er jo bare et eksempel på bruk av dødsstraff.
Ja, bare et eksempel!
Ja et eksempel, et riktig grelt et sådan, men det handler om litt av det jeg sa til sist. Det er vel overhodet ingen som synest denne saken er akseptabel, så det tok jeg for gitt, såpass tiltro har jeg da til folk her på HFS.
Det er med andre ord ingen interessant problemstillig om man synest denne saken er grusom. Alle er motstandere av dødsstraff i dette tilfellet. Mer interessant er det å se på når dødsstraff ikke er akseptabelt lenger, for som sagt går ikke grensen ved steining av barn for de fleste.
Men interssant er det derfor å se på om det er akseptabelt med dødsstraff for den som har begått et grusomt drap mot et barn. For her er nok meningene mer delte. Noen har et prinsipp om at man ikke skal kunne dømme noen fra livet, og da gjelder det også i saker der gjerningsmannen er spesielt grusom.
Komponenten skrev:
Sharia kalles dette. De følger bare lovene sine, hvem kan kritisere dem for det?
Om ikke en kvinne har flere vitner til en voldtekt bør hun ikke prøve å melde den, for da er det hun som har begått en forbrytelse ved å ha sex utenfor ekteskap, elementært dette.
Da greide Gjest:
Gjest skrev:
Dødsstraff praktiseres uavhengig av religion. Ikke spesielt muslimsk det.
Gjest får svare for seg selv. Men noen mistenker kanskje Komponenten for å ha en videre agenda der denne saken passer godt inn? Er det bare saken i seg selv som er grusom eller er det nok et eksempel på hvor fæle og grusomme muslimene er og hvor viktig det er jage dem bort?
Slubbert skrev:
Gjests eller Kompos?
Variasjoner over et tema da?
Kurtzen skrev:
Hvor er vi nå? Brunt grums! Er vi blitt fargeblinde også nå?
Å være opprørt over denne saken er hverken brunt eller grumsete. Jeg formoder at vi alle er like opprørte over den grenseløse uretten som er begått mot dette barnet.
Men det er mulig å lese Imperials innlegg som nok et forsøk på å demonisere muslimer. For her handler det ikke lenger om den urett som ble begått mot jenten, men hvorvidt "Islamske lover er fra helvete selv... som vi ser." Er det ikke nettopp demoner som befolker dette stedet?
hva med:
"Det vi ser og hører av Islam her i vesten, eller det muslimer gjør her da, det er bare en brøkdel av deres natur."
Det er altså "muslimers natur" og demoniske opphav som er årsaken til dette rovmord i Somalia? Et "natur" også alle de nordmenn som er muslimer deler, og som bare venter på å bli sluppet løs på oss?
Jag skal ikke sette farge på slike holdninger, men jeg forstår at folk kan reagere på dem. :-\