Dødstraff?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2746665.ece

Jeg er ikke prinsippielt mot dødstraff, disse "prestene" er bl. a. årsaken til dette....

Dette emnet er sinnsykt kontroversielt, men det får ikke hjelpe hjelpe, det hjalp iallefall ikke henne.

Man skal være ganske iskald og distansert for ikke å la seg opprøre av dette!! Og i sin ytterste konsekvens har jeg ingen problemer med å gi min tilsluttning mht. dødstraff for de som står bak.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Helt jævlig! Og måtte vi aldri synke til dette nivået.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Dødsstraff har jeg sterke reservasjoner mot. Mye fordi jeg synes forbryteren slipper for billig.

En kjekk og grei lynsjemobb er jo noe annet. For ikke å snakke om den gamle afganske metoden med å flå folk levende. Det burde dekke selv de mest primitive hevnønsker. Er det riktig jævlige greier slik som denne jenta kan man jo flå de skyldige for så å piske dem med skinnet!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Spiralis skrev:
Dødsstraff har jeg sterke reservasjoner mot. Mye fordi jeg synes forbryteren slipper for billig.

En kjekk og grei lynsjemobb er jo noe annet. For ikke å snakke om den gamle afganske metoden med å flå folk levende. Det burde dekke selv de mest primitive hevnønsker. Er det riktig jævlige greier slik som denne jenta kan man jo flå de skyldige for så å piske dem med skinnet!
Et greit kinesisk nakkeskudd rekker for meg i selv de mest ekstreme tilfellene. Hitler inkludert.

G

Gjestemedlem

Gjest
Opprørende sak. Men den er jo bare et eksempel på bruk av dødsstraff. Religion, stat og dødsstraff er 3 elementer som aldri bør blandes i noen som helst kombinasjon.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.550
realist skrev:

Jeg er ikke prinsippielt mot dødstraff, disse "prestene" er bl. a. årsaken til dette....

Dette emnet er sinnsykt kontroversielt, men det får ikke hjelpe hjelpe, det hjalp iallefall ikke henne.

Man skal være ganske iskald og distansert for ikke å la seg opprøre av dette!! Og i sin ytterste konsekvens har jeg ingen problemer med å gi min tilsluttning mht. dødstraff for de som står bak.
Dødsstraff hjelper ingen i denne saken. Ingen. Da burde de hundrevis av tilskuerne også steines, fordi de støtter opp om dette. Den unge gutten blant tilskuermengden hadde ennå et snev av medmenneskelighet i seg, og instinktet hans reagerte før vettet satte en stopper for handlinga ved å prøve å redde jenta, derfor ble han skutt.

Opplysning er det som skal til. Uansett hvor lang og vanskelig veien syns å være.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Espen R skrev:
realist skrev:

Dødsstraff hjelper ingen i denne saken. Ingen. Da burde de hundrevis av tilskuerne også steines, fordi de støtter opp om dette. Den unge gutten blant tilskuermengden hadde ennå et snev av medmenneskelighet i seg, og instinktet hans reagerte før vettet satte en stopper for handlinga ved å prøve å redde jenta, derfor ble han skutt.

Opplysning er det som skal til. Uansett hvor lang og vanskelig veien syns å være.
Egentlig enig, men klapperslanger bør kappes hodet av uansett.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Opprørende sak. Men den er jo bare et eksempel på bruk av dødsstraff. Religion, stat og dødsstraff er 3 elementer som aldri bør blandes i noen som helst kombinasjon.
Som Darwin P Erlandsen brukte å si i Dagbla' : " Tiltredes!"

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Offisielt er "alle" imot dodstraff. Okay, vis meg den regjering som ikke eksekuterer dette uoffisielt uten dommer og rettergang!? Kanksje med unntak fra Island...Small country ,no power........

Dette er nok den ubehagelige sannhet som ingen vil vedkjenne seg offisielt. Another Unconvinient Truth?

S

Slubbert

Gjest
Dødsstraff hører ingen steds hjemme. Ingen stat eller autoritet bør ha rett til å ta noens liv, punktum.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sharia kalles dette. De følger bare lovene sine, hvem kan kritisere dem for det?

Om ikke en kvinne har flere vitner til en voldtekt bør hun ikke prøve å melde den, for da er det hun som har begått en forbrytelse ved å ha sex utenfor ekteskap, elementært dette.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Dødsstraff praktiseres uavhengig av religion. Ikke spesielt muslimsk det.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.161
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Dødsstraff hører ingen steds hjemme. Ingen stat eller autoritet bør ha rett til å ta noens liv, punktum.
Det er så hyggelig og ENDELIG kunne være 100% enig med Slubbert! ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Slubbert skrev:
Hakk i plata.
Her er det vel strengt tatt hakk i hele platesamlingen. Den ene meningen gjentas ikke oftere enn den andre.

Hadde det stått like ille til i hyllene mine hjemme, ville jeg gått over til radio for lenge siden.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Horribelt.

Enda en grunn til å stå steilt på vestlige kristne-humanistiske verdier og ikke være så selvutslettende tolerante overfor "fremmede kulturer" som vi er i vår eget land.

Sleiven

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.208
Torget vurderinger
2
Debatten om dødsstraff kommer til å pågå i all tid, men bør ikke minstekravet for evnt. dødsstraff faktisk være at du har drept noen eller medvirket til det?

Det som skremmer meg mest er at norsk lov til stadighet blir presset, og snart har vi steining på Karl Johan. Det blir tider det...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Islam er ikke en fredens... smørje.
Den er meeeeget langt fra norske verdier og vestlige normer.
Det vi ser og hører av Islam her i vesten, eller det muslimer gjør her da, det er bare en brøkdel
av deres natur.
For jeg tror vi må være klar over at Islam i sin natur, ikke ser på menneskets verdi på linje med... oss.
I denne debatten her får vi via artikkelen innblikk i den dystre og sataniske siden, som vi kaller det, av denne... grufulle religion.

Det som hendte med 13 åringen har som grunn at det må 2 kvinner til for å levere ett vintemål... mot en mann.
Så mot 3 menn... da er det jo umulig for henne å anmelde.
Straffen å lyve om slikt, er døden ved da eventuelt steining. Og når den 13 år gamle jenta ikke hadde minst en til å vitne om dette, blir
det sett på slik, at hun lyver...

Islamske lover er fra helvete selv... som vi ser.

Det er ikke riktig å være sinte på muslimer, de er bare mennesker, som oss. Livredde presteskapet og herkerne.
Muslimer i slike land lever med dyp angst i hjertet hele sitt liv. De har aldri fred.
Islam er en religion basert på den dypeste og mest brutale angst man (egentlig ikke) kan forestille seg.
Så ... det å ønske dødstraff for mennesker som må leve under dette, er feil.

Tenk å være så ødelagt i sin forstand at dette "makes sense" ... det ser vi jo er fullstendig meningsløst!!!
13 år, vi skjønner jo at dette er helt forkastelig.
Men det gjør ikke de!!!

mvh

K

Kurtzen

Gjest
Mye brunt grums som vanlig på HFS OT..

Hva med vår alles kjære US of A som henretter folk med IQ på 50,
muslimer som har skylda da også?

Lett kvalm nå kjenner jeg :-[

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Jeg skal ikke forsvare dødstraff på noen måte, men i vesten virker det jo som metodene som er brukt er noe mer humane (om det kan kalles det) i forhold til f.eks steining. Så et klipp på Tv av steining en gang, og det må være det mest motbydeligste jeg har sett! I enkelt lang har de jo offentlig henging på torget på "lørdag formiddag". For oss her oppe virker det nesten som de har det som ren underholdning.... Eller, det er vel egentlig ikke henging heller, det er kvæling!
På en annen side satt jeg å leste om metodene som ble brukt nå (og tidligere i USA) og ble kvalm av det også :p

Enig i det at ingen stat har rett til å ta noens liv. Her tror jeg mange feil har blitt gjort opp i gjennom tidene!

P

Parelius

Gjest
Gledelig å se hvordan hæseligheten i straffen opprører oss. Men poenget var kanskje den manglende forbrytelse? Var det vanskelig å se? Har Deph, Slubbert, Gjest osv. helt mistet gangsynet?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.208
Torget vurderinger
2
Kurtzen skrev:
Det kan selvfølgelig diskuteres om det er riktig å ta livet av en drapsmann med 50 i intelligens, men det burde vel være en nokså enkel sak når det er snakk om en 13 år gammel jente som ikke har drept noen.

Når det finnes lover og regler som er såpass forskjellig fra det vi kjenner til så må det være rom for å diskutere det uten at det skal ses på som rasisme.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Høvdingen skrev:
Kurtzen skrev:
Det kan selvfølgelig diskuteres om det er riktig å ta livet av en drapsmann med 50 i intelligens, men det burde vel være en nokså enkel sak når det er snakk om en 13 år gammel jente som ikke har drept noen.

Når det finnes lover og regler som er såpass forskjellig fra det vi kjenner til så må det være rom for å diskutere det uten at det skal ses på som rasisme.
Det virker nesten som systemet deres er bygd opp på en måte der 'det svake kjønn' nesten umulig kan vinne fram..

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Gledelig å se hvordan hæseligheten i straffen opprører oss. Men poenget var kanskje den manglende forbrytelse? Var det vanskelig å se? Har Deph, Slubbert, Gjest osv. helt mistet gangsynet?
Som en mann som til stadighet etterlyser prisipper finner jeg det underlig at prinsippet om at dødsstraff er galt skal virke så gangsynsløst.

Joda, vi er nok alle enige i at saken det ble referert til i begynnelsen er horribel, men å lage en konkurranse om hvem som klarer å "ta sterkest avstand" fra dette blir jo ikke særlig interessant.

Prinisppene rundt dødsstraff er da mer interessante enn at de stopper ved om det er riktig å steine et 13 år gamlet barn til døde eller ikke?

Trådstarter virker å ønske en debatt om f.eks. det er riktig å idømme dødsstraff for dem som dømte denne stakkjars jenten til døden:

Dette emnet er sinnsykt kontroversielt, men det får ikke hjelpe hjelpe, det hjalp iallefall ikke henne. Og i sin ytterste konsekvens har jeg ingen problemer med å gi min tilsluttning mht. dødstraff for de som står bak.
Jeg kan vanskelig se hvordan det skal gjøres uten å se på prinsippene rundt dødssraff som en akseptabel straffereaksjon på ytterst alvorlig kriminalitet eller ikke. For at det disse mennene har gjort er ytterst alvorlig og grusomt er det vel ingen som er uenig i.

Jeg finner derfor ikke din kritikk av 'manglende gangsyn' berettiget Parelius.

P

Parelius

Gjest
Joda, den er mer enn berettiget. Du er blitt så unnvikende i det siste, nesten litt tåkeaktig i dine svar, og blander alt med alt i en eneste saus.

Trenger vi en prinsippdiskusjon om dødsstraff? Jeg er imot! Der har du prinsippet mitt. Du trodde vel ikke noe annet? Ja, jeg går så langt som å si at måten en avretter et menneske på har sitt å si, når en nå først bedriver slikt. Men det aller mest opprørende er den totale mangel på «forbrytelse» som her foreligger. Og jeg finner det faktisk ennå mer forstemmende, tro det eller ei.

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Joda, den er mer enn berettiget. Du er blitt så unnvikende i det siste, nesten litt tåkeaktig i dine svar, og blander alt med alt i en eneste saus.

Trenger vi en prinsippdiskusjon om dødsstraff? Jeg er imot! Der har du prinsippet mitt. Du trodde vel ikke noe annet? Ja, jeg går så langt som å si at måten en avretter et menneske på har sitt å si, når en nå først bedriver slikt. Men det aller mest opprørende er den totale mangel på «forbrytelse» som her foreligger. Og jeg finner det faktisk ennå mer forstemmende, tro det eller ei.
Jeg finner saken veldig opprørende og at vi snakker om et barn som ikke engang har begått noen som helst forbrytelse gjør det jo helt ubeskrivelig ille.

Men vis meg en eneste person på HSF som ikke synest dette er forferdelig. Trenger du virkelig en håndsopprekning og et fakkeltog for å få med deg det? Har du også blitt revet med av denne "ta avstand fra" kulturen som er så i skuddet nå?

P

Parelius

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Opprørende sak. Men den er jo bare et eksempel på bruk av dødsstraff.
Ja, bare et eksempel!

Komponenten skrev:
Sharia kalles dette. De følger bare lovene sine, hvem kan kritisere dem for det?

Om ikke en kvinne har flere vitner til en voldtekt bør hun ikke prøve å melde den, for da er det hun som har begått en forbrytelse ved å ha sex utenfor ekteskap, elementært dette.
Da greide Gjest:
Gjest skrev:
Nei da, bare nok et eksempel.

Nei, feil, det var:

Slubbert skrev:
Hakk i plata.
Gjests eller Kompos?

Men det blir jo verre:

Kurtzen skrev:
Mye brunt grums som vanlig på HFS OT..

Lett kvalm nå kjenner jeg :-[
Hvor er vi nå? Brunt grums! Er vi blitt fargeblinde også nå?

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Gjestemedlem skrev:
Opprørende sak. Men den er jo bare et eksempel på bruk av dødsstraff.
Ja, bare et eksempel!
Ja et eksempel, et riktig grelt et sådan, men det handler om litt av det jeg sa til sist. Det er vel overhodet ingen som synest denne saken er akseptabel, så det tok jeg for gitt, såpass tiltro har jeg da til folk her på HFS.

Det er med andre ord ingen interessant problemstillig om man synest denne saken er grusom. Alle er motstandere av dødsstraff i dette tilfellet. Mer interessant er det å se på når dødsstraff ikke er akseptabelt lenger, for som sagt går ikke grensen ved steining av barn for de fleste.

Men interssant er det derfor å se på om det er akseptabelt med dødsstraff for den som har begått et grusomt drap mot et barn. For her er nok meningene mer delte. Noen har et prinsipp om at man ikke skal kunne dømme noen fra livet, og da gjelder det også i saker der gjerningsmannen er spesielt grusom.

Komponenten skrev:

Da greide Gjest:
Gjest skrev:
Gjest får svare for seg selv. Men noen mistenker kanskje Komponenten for å ha en videre agenda der denne saken passer godt inn? Er det bare saken i seg selv som er grusom eller er det nok et eksempel på hvor fæle og grusomme muslimene er og hvor viktig det er jage dem bort?

Slubbert skrev:
Hakk i plata.
Gjests eller Kompos?
Variasjoner over et tema da?

Kurtzen skrev:
Hvor er vi nå? Brunt grums! Er vi blitt fargeblinde også nå?
Å være opprørt over denne saken er hverken brunt eller grumsete. Jeg formoder at vi alle er like opprørte over den grenseløse uretten som er begått mot dette barnet.

Men det er mulig å lese Imperials innlegg som nok et forsøk på å demonisere muslimer. For her handler det ikke lenger om den urett som ble begått mot jenten, men hvorvidt "Islamske lover er fra helvete selv... som vi ser." Er det ikke nettopp demoner som befolker dette stedet?

hva med:

"Det vi ser og hører av Islam her i vesten, eller det muslimer gjør her da, det er bare en brøkdel av deres natur."

Det er altså "muslimers natur" og demoniske opphav som er årsaken til dette rovmord i Somalia? Et "natur" også alle de nordmenn som er muslimer deler, og som bare venter på å bli sluppet løs på oss?

Jag skal ikke sette farge på slike holdninger, men jeg forstår at folk kan reagere på dem. :-\

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.761
realist skrev:
Da skulle vel den saken være avgjort, når den amerikanske guden numero uno får problemer må man jo tenke nytt...må innrømme at jeg ikke har tenkt over saken med denne vinklingen før...

http://www.dagbladet.no/2009/02/20/nyheter/utenriks/dodsstraff/usa/4957576/
Dette er noe av det mest groteske jeg har sett. Reduksjon av henrettelser fordi det er for dyrt?!!! Hva i hule helvete er det de folkene tenker med og hvilket menneskesyn er det de har ?
For orden skyld, jeg er helt imot dødsstraff, enkelt og greit.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
Sikkert mye på siden i forhold til debatten, men jeg er overbevist om at selv Norge praktiserer dødstraff i det skjulte gjennom de hemmelige tjenestene, selv om Støre og kompani nekter til de blir helt blå, det er endog ikke sikkert at de engang er informert! Dette er saker som det er umulig å bekrefte offisielt, men ingen skal komme å fortelle meg at det ikke forekommer en sjelden gang overfor de som "fortjener" det, men igjen, det er en annen debatt.

Med fare for å bli beskyldt for å ha sett for mye på Hamilton og 24, så tror jeg at det er slik verden er, uansett hvor mye vi er imot dødstraff offisielt.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Ikke vanskelig å se det groteske her. Jeg ser at min reaksjon har ført til noen kommentarer. Slike overgrep som vist her er ikke knyttet til religion (Kompo brukte begrepet Sharia), men til ekstremisme.

Forøvrig praktiserer USA dødstraff for mindreårige.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hadde det ikke vært beleilig, ja rent ut deilig, om det var kristne som kastet stenen? Hva tror du Gjest? Deff?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Selvsagt hadde det vært deilig med en kristen bøddel, Oddgeir. Eller hadde det det?

Ville vi fått en diskusjon om dødsstraff (og bare det) da?

Eller, ville vi fått avsporing til 'oss/dem' enda en gang. Ville USA-vennene dreid diskusjonen bort fra kjernetemaet ved å referere til hvor mye 'enda verre' det er i sharia-land?

For the record:

-Jeg er mot dødsstraff.
-Jeg er mot nedverdigelse som straff (som for eksempel kinesernes paradering av dødsdømte).
-Jeg er mot vilkårlig justis (som f.eks. prestejustisen i sharia).
-Jeg er mot straff av handlinger som ikke skader andre mennesker (f.eks. sex utenfor ekteskapet eller homofili, kjent fra både sharia og nyere egen historie).

Jeg er også mot diskusjoner som sporer av.

G

Gjestemedlem

Gjest
Litt utfyllende informasjon om denne barbariske hendelsen:

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/DEAF092CD9B799C7C12574F6005109DC

Litt om Al-Shabaab, den islamistiske terroristgruppen som er ansvarlig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Shabaab_(Somalia)

En oppfordring fra Politiets Sikkerhetstjenste til det Somaliske miljøet i Norge:

http://www.nrk.no/nyheter/1.5046460

Skjønt ikke alle regner Al-Shabaab som en terrorgruppe:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/krigen-mot-terror/artikkel.php?artid=518499

Men det skjer forandringer:

http://www.pd.no/Utenriks/article3420824.ece?service=print

Norske myndigheter har tidligere tiltalt personer for å støtte Al-Shabaab som i Norge regnes som en terrorgruppe:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/krigen-mot-terror/artikkel.php?artid=502594

S

Slubbert

Gjest
Parelius skrev:
Slubbert skrev:
Hakk i plata.
Gjests eller Kompos?
Det er vel ingen hemmelighet hva jeg synes om gjests plate, men jeg refererte til sistnevnte her ja. Saken er grotesk og man skal være rimelig skrudd for ikke å ta avstand fra denne type "rettsvesen", men å bruke den til å fremme en xenofobisk agenda og legge grunnlaget for økt tilslutning til underminering av minoriteters individuelle rettigheter og friheter er jeg ikke med på.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjest skrev:
Ikke vanskelig å se det groteske her. Jeg ser at min reaksjon har ført til noen kommentarer. Slike overgrep som vist her er ikke knyttet til religion (Kompo brukte begrepet Sharia), men til ekstremisme.

Forøvrig praktiserer USA dødstraff for mindreårige.

Jo Gjest dette er Sharia, det er nettopp det det er, det er religiøst og etter islams påbud. Hvordan i alle dager kan du hevde noe annet? Er du så lite informert?

En kvinne skal straffes for utenomekteskapelig sex. Voldtekt er i utgangspunktet straffbart, men man må stille opp med flere vitner, og hvor ofte har man det til en slik forbrytelse? Så i praksis vil en voldtatt kvinne ikke få dømt forbryteren, men selv bli straffet, som her.
Vi ser på en 13-åring som et barn, men det gjør man ikke alle steder, Muhammed giftet seg med en 9-åring, en 13-åring i Somalia anses av mange som en voksen kvinne, selv her til lands blir en del Somaliske jenter giftet bort på den alderen.

Jeg klarer ikke å bli overrasket over dette, jeg har lest flust av lignende historier. Men du slutter aldri å overraske..

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Så dødsstraff er ok dersom det skjer i privat, sekulær regi? ;)

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Hvis en person gjør flere grovt kriminelle handlinger så burde det vært dødsstraff...
Kan jo være at det er preventivt?

G

Gjestemedlem

Gjest
ansepe74 skrev:
Hvis en person gjør flere grovt kriminelle handlinger så burde det vært dødsstraff...
Kan jo være at det er preventivt?
Ja det er sjelden at en forbryter utfører flere kriminelle handlinger etter en fullbyrdet henrettelse.

Topp Bunn