Re: DAB-Debatten er meningsfull for alle musikkels
Jeg tror nok ikke dette er en kamp som er til for å vinnes, men trolig er det heller ikke en kamp man taper eller vinner, man bare havner ett eller annet sted innimellom. Det irriterer meg litt at man skal gå ut som fagperson og skrive slike artikler for å lede folket.
Jeg tror det er så mange vurderinger av økonomi, teknikk, lydkvalitet at det er vanskelig for noen av oss å overprøve utbyggere. Hvordan setter man utbyggers kostnad opp mot brukernes kostnad? Hvordan setter man brukernes meninger opp mot det man tror de har behov for (dette er ikke samme sak). Hvordan vurderer man lydkvalitet opp mot dekning?
Imidlertid er det ikke verst at AAC kommer såpass nært med såpass lav bitrate, men så må man minst opp i Lame 256 kbps for å matche FM Stereo-standardens potensial.
Har du en link på dette? Testen utført på hifisentralen konkluderte bare med at man ikke greide å bevise hørbar forskjell mellom CD og apples mp3 koder ved 256kbps. Den besviste ikke at man må ha mp3 ved 256 for å gi like bra lyd som CD, og det er heller ikke bevist at CD og FM er ekvivalent (noe de med høy sannsynlighet ikke er).
I AAC betyr nok det i området 192kbps, noe jeg tviler på at DAB-standarden vil kunne kjøre i overskuelig fremtid.
Kilde? Når AAC gjør det relativt bra ved 48kbps sammenlignet med mp3@128 så finner jeg det rart at du må opp i 192kbps på AAC for å matche mp3@256, selv om båndbreddeeffektivitetsspranget er størst ved lave rater.
Teoretisk kan man overføre 384kbps via EVOKE-1XT Tri-Band, men i og med at målsetningen er å få best mulig plass til ulike kanaler på en sender vil nok mediebransjen ikke ha høyere bitrate enn hva de kan slippe unna med uten alt for mye kritikk.
Dette er et spørsmål om holdninger og politikk, ikke teknikk.
Slik det ser ut i dag ligger det et maksimalt tak på i praksis 192kbps, hvorav ca halvparten går med til error correction. I praksis vil P3 og MP3 kjøre på 128kbps mens P2 og alltid klassisk vil kjøre 160kbps. P1 distrikt vil kjøre 128 kbps på dagtid og 160 på kveldstid, mens i Osloregionen vil man få 192kbps på vanlig P1.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio_broadcasting
"An ensemble has a maximum bitrate that can be carried, but this depends on which error protection level is used. However, all DAB multiplexes can carry a total of 864 "capacity units". The number of capacity units, or CU, that a certain bit rate level requires depend on the amount of error correction added to the transmission the stronger the error protection is (which requires higher levels of redundant information to be added) the more robust the transmission will be, but this reduces the overall bit rate that can be transmitted. In the UK, most services transmit using 'protection level three', being an FEC of 0.5 which equates to a maximum bit rate per multiplex of 1152 kbit/s.
...
The new AAC+ audio format is around 3 - 4 times as efficient as the old MP2 audio format, so this will allow 3 - 4 times as many stations to transmit as is currently possible, or the audio quality can be increased, or a combination of both these things can occur.
...
However a DMB video subchannel can easily be added to any DAB transmission -- as DMB was designed from the outset to be carried on a DAB subchannel. DMB broadcasts in Korea carry conventional MPEG 1 Layer II DAB audio services alongside their DMB video services."
Husk at vi her snakker om halve båndbreddene og ikke en spesielt god koding. Med dårlig koding og praktisk bitrate fra 64-96kbps har vi ikke spesielt mye å glede oss til, og en degradering i forhold til en god FM-tuner er det i hvertfall ingen tvil om at det er.
Jeg har gått ut ifra at quotede bitrater er etter feilkorreksjon, men vil gjerne se linker som viser noe annet.
I følge wikipedia så benytter DAB en single-frekvens "pool" på ca 1100kbps v/0.5 ggr FEC.
http://www.lrr.in.tum.de/Par/arch/dab/whatis.html
"The signal is then encoded at a bit rate of 8-384 kbit/s, depending on the desired sound quality and the available bandwidth
...
Multiplexing fits the labelled packages from each signal into a standard 'outer container' to ensure efficient use of the radio spectrum. Broadcasters can dynamically adjust the composition of the multiplex to carry any desired combination of services, from six high-quality stereo programmes to as many as 20 mono programmes. Information about the current configuration of the multiplex, together with additional error protection data, is also included.
"
Om FM radio:
http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting#FM_stereo
It is important that stereo broadcasts should be compatible with mono receivers. For this reason, the left (L) and right (R) channels are matrixed into sum (M) and difference (S) signals, i.e. M = (L+R)/2 and S = (L−R)/2. A mono receiver will use just the M signal. A stereo receiver will matrix the M and S signals to recover L and R: L = M+S and R = M−S.
The M signal is transmitted as baseband audio in the range 30 Hz to 15 kHz. The S signal is amplitude-modulated onto a 38 kHz suppressed carrier to produce a double-sideband suppressed carrier (DSBSC) signal in the range 23 to 53 kHz.
A 19 kHz pilot tone, at exactly half the 38 kHz subcarrier frequency and with a precisely defined phase relationship to it, is also generated. This is transmitted at 8-10% of overall modulation level and used by the receiver to regenerate the 38 kHz subcarrier with the correct phase.
...
Stereo FM signals are far more susceptible to noise and multipath distortion than mono FM signals. This is due to several factors, including the following:
the addition of the two sidebands of the difference subcarrier to the baseband signal increases the noise bandwidth of the signal by a factor of three (9.5 dB) as compared to a mono signal.
as mentioned above, the pre-emphasis is applied to the audio signals before encoding. This results in the pre-emphasis acting in the wrong direction on the lower sideband of the difference subcarrier, i.e. decreasing the level as the frequency rises, which will have a further deleterious effect on the S/N of the difference signal.
For this reason many FM stereo receivers include a stereo/mono switch to allow listening in mono when reception conditions are less than ideal, and most car radios are arranged to reduce the separation as the S/N ratio worsens, eventually going to mono.
Om meg
Jeg har ikke investert i DAB... Jeg ser ikke den helt store framtiden for broadcast i dagens form i det hele tatt.
Men hvis folket mener at vi skal ha en landsdekkende radio/tv broadcastnett så mener jeg at diskusjonen skal være basert i størst mulig grad på fakta. På forum som dette ser man ganske ofte postere som klager på at lossless FLAC-filer låter dårligere enn CD. Eller at strømkabler til 2000,- gir betydelig bedre lyd. Jeg mener at det tyder på at vi er subjektive innretninger og at "sannhetsvitner" slett ikke er den beste indikatoren på en ny teknologis kvaliteter. Blindtester er en mye bedre indikator. Og forståelse av virkemåten.
Jeg er helt enig i det Espen sier om at faren er stor for at radio-leverandører vil benytte seg av sjansen for å skvise flest mulig kanaler inn med dårligere kvalitet som et resultat. Hvis situasjonen på parabol er en indikator så kan vi kanskje håpe at NRK vil stå imot dette presset, i det minste på "viktige" kanaler.
Men er det noe forskjell på det og at dagens FM-kanaler komprimerer vettet ut av signalet for at det skal høre sklart og tydelig på størst mulig avstand? Hvorfor er de audiofile så ensidig positiv til et format med 15kHz båndbredde, elendig stereo-separasjon, problemer med multipath og signal-støy-forhold?
-k