DAB - et nødvendig fremskritt

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Antall liker
0
Jeg registrerer at de fleste her på forumet er negative til DAB pga. dårlig lyd kvalitet. At lydkvaliteten ikke klarer å måle seg med FM er dessverre en kjenngjerning, men jeg mener fremdeles at det er et skritt i riktig retning

I dag er FM-nettet fullt, slik at det ikke er plass til flere radiokanaler eller at eksisterende kanaler kan få bedre dekning. Fordelen med DAB er at alle senderene sender på samme frekvens, dermed overlapper to nabosendere hverandre og faktisk bedrer mottaksforholdene i utkanten av dekningsområdet til en sender. Dette betyr at det blir enklere å få til bedre radiodekning en vi har på FM. Man trenger heller ikke like mange sendereog man kan faktisk også gå ned på uteffekt. Dette betyr at det blir rimligere å kringkaste som igjen betyr at terskelen for flere kanaler og nye aktører blir lavere. På lengre sikt, når analog kringkasting er utfaset, vil vi teoretisk sett få nermest ubegrensede muligheter på antall radiokanaler.

En DAB-mux (eller en frekvens) har kapasitet til mange kanaler. En slik mux er helt fleksibel på hvor mange kanaler og til hvilken bitrate aktøren ønsker seg. Dette betyr at man lett kan lage midlertidige radiokanaler, for eksempel under sportsarangementer. NRK har hatt et vellykket prosjekt med et program kalt ”Livemaraton” som varte i tre dager som et prøveprosjekt som sendte konsertopptak nonstop i tre dager. Da bare dukket denne kanalen opp på radioen av seg selv. De planlegger nå å lage "NRK bare Ibsen" helgen 24 - 26 mars. Dette er helt umulig i dagens analoge FM-nett, selv om det hadde vært ledige frekvenser tiljengelig.

Foreløpig er det kvantitet som blir prioritert og det går spesielt ut over kanalene som spiller musikk. Men dette vil helt sikkert bedre seg etter hvert som man får byggd ut med flere DAB-mux’er. Men det som må bli vår oppgave som musikkelskere er å kunne presse på spesielt NRK for å få dem til å prioritere hvilke programmer som fortjener best kvalitet. For det som undrer meg er at NRK velger å tildele Altid klassisk 160kbs og P3 128 kps mens mPetre får tildelt 192 kps. Hvorfor NRK har slik prioritering forstår jeg ikke.

Er det noen NRK-folk på dette forumet som hvet hvor man kan hendvende seg ang. kapasitetsprioriteringer kunne det vært fint å komme med et innlegg ;)

Bitkvaliteten som hvert program blir tildelt har en bedre kvalitet enn standard mp3 med samme bitkvalitet. Årsaken er at det brukes profesjonelle enkodere i motsetning til rippeprogrammer som er tiljengelige for det private markedet. Men en bitrate på 128 kbit er selvfølgelig ikke ideelt når det gjelder musikk uansett hva som koder det.

Mikkel

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Fordelene ved DAB er innlysende. Det jeg reagerer på er lydkvaliteten f.eks på nyhetskanalen "alltid nyheter"(bitrate rundt 80). Det høres ut som om alle mumler mer og mindre. Når jeg setter en fm-radio (har prøvd flere) ved siden av så er det slående hvor velopplyst og tydelig tale blir gjengitt. Etter hva jeg har skjønt så vil nyhetskanaler bli sendt på denne bitraten. også i fremtiden.

Svenskene har skrinlagt dette, og flere andre europeiske land. Håper NRK gjør det samme.

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Antall liker
0
Grunnen til at svenskene har skrinlagt dette er fordi det er staten som har stått for kostnadene. Derfor har det kun blitt utgifter og ingen økonomiske fordeler for de som står for kostnaden. I norge er det kringkastningsselskapene som har stått for kostnaden og de har sett økonomien og den tekniske nyvinningen i å gå over til DAB.

L

Lydtekniker

Gjest
Bitkvaliteten som hvert program blir tildelt har en bedre kvalitet enn standard mp3 med samme bitkvalitet. Årsaken er at det brukes profesjonelle enkodere i motsetning til rippeprogrammer som er tiljengelige for det private markedet. Men en bitrate på 128 kbit er selvfølgelig ikke ideelt når det gjelder musikk uansett hva som koder det.
Jeg har etterhvert normalisert mitt syn på DAB noe etter å ha vært beinhard skeptiker tidligere.

Greia er at selv om bitratekomprimert lyd alltid vil oppfattes som lite optimalt av en litt sær del av befolkningen (les: audiofile), er man stort sett enige om at menigmann ikke hører store forskjellen under vanlige lytteforhold. Man velger da i bunn og grunn å se bort fra det forholdsvis smale segmentet som de audiofile utgjør, og konsentrere seg om hvordan majoriteten forholder seg.

En ting som mange også glemmer å tenke på, er at masse av lyden vi får servert fra FM-nettet har blitt bitratekomprimert både to og flere ganger under produksjonsprosessen før det når senderen.

De profesjonelle harwarekodekene er heller ikke nødvendigvis så forferdelig mye bedre enn kodeker man får i software-form.

Man sier ofte for enkelthets skyld at AAC/MP4 @ 128kb/s = MP3 @ 160 kb/s = MP2 @ 192 kb/s eller lignende. Man kunne derfor tillatt høyere kvalitet per kanal, eller alternativt flere kanaler innenfor en gitt båndbredde om man hadde gått for en mer moderne teknologi enn den som utgjør ryggraden i DAB i dag.

Den jevne lytter vil nok i de fleste tilfeller oppfatte dagens DAB som "godt nok".

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Fordelene ved DAB er innlysende. Det jeg reagerer på er lydkvaliteten f.eks på nyhetskanalen "alltid nyheter"(bitrate rundt 80). Det høres ut som om alle mumler mer og mindre. Når jeg setter en fm-radio (har prøvd flere) ved siden av så er det slående hvor velopplyst og tydelig tale blir gjengitt. Etter hva jeg har skjønt så vil nyhetskanaler bli sendt på denne bitraten. også i fremtiden.

Svenskene har skrinlagt dette, og flere andre europeiske land. Håper NRK gjør det samme.
Helt enig, DAB er et stort tilbakeskritt!

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Er ikke audiofile "menigmann"? Har menigmann virkelig hørt etter? Min kone er ikke interessert i lyd. Hun irriterer seg over lyden fra DAB slik som jeg. Jeg vil bare fortstå det som blir sagt i nyhetssendinger, og det er betydelig værre med DAB. Jeg har normal hørsel.

DAB = mumle, mumle

Jeg har en Sangean DPR 725, og den går for å være bra.

K

knutinh

Gjest
Jeg lytter til DVB-T (som benytter samme lydkompressjon som DAB), og har betydelig bedre lydkvalitet enn FM-radio når begge benytter dårlig innendørs-antenne (som er eneste alternativ der jeg bor).

DAB gir bedre båndbredde-effektivitet, mobilitet og dekningsområde enn analoge standarder. Det gir også den utmerkede muligheten at man ganske fritt kan prioritere lydkvaliteten (klassisk musikk trenger sannsynligvis flere bits enn tale).

Nå kan man jo si at menigmann bryr seg midt i ryggen om båndbredde-effektivitet, men det gjør de sannsynligvis om lydkvalitet også =)

Selv med en lite effektiv codec, er DAB i stand til å gi flere kanaler med bedre lydkvalitet til flere brukere enn FM. Hvordan de ansvarlige velger å utnytte mulighetene (mange kanaler kontra lydkvalitet) er vel opp til dem og ikke en svakhet ved standarden.

Personlig ser jeg på radio som en død greie. Jeg har ikke bil og bruker nettradio siden jeg har bredbånd hjemme og på jobb. Når jeg skal lytte til fin musikk bruker jeg CD...

-k

T

theStig

Gjest
Jeg hører på radio kun i bilen, og audiofil lydkvalitet på radio interesserer meg midt i ryggen egentlig. Uansett er lyden på radio så dårlig på dagens FM sendinger at det vel neppe kan bli enda værre?

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg er glad i radio, og hører mye på nyheter og aktualitetsprogrammer. Jeg er sikker på at radioen er viktig for mange, viktigere for de fleste enn for gjennomsnittsbrukeren av dette forumet. Jeg har både bredbånd og nettradio, men tar ikke med meg datamaskina rundt i huset.

La FM-båndet leve!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.312
Sted
Holmestrand
Jeg er svært glad i radio. Kjører mye bil, og da er det radio som gjelder!
En ting jeg ikke forstår er argumentet om at vi skal kunne få så fryktelig mange kanaler. Trenger/ønsker vi det da? Hva skal de fylle dem med? Enda mere intetsigende musikk/prat a la P4/P24?

K

kbwh

Gjest
Hvis NRK i fremtiden kan levere torsdagskveld på P2 i tilsvarende lydkvalitet som i dag gir jeg jamt f i teknologien.
Hvis de har tenkt å fire på lydkvaliteten pga. ny teknologi blir jeg ikke blid.

T

theStig

Gjest
Fire på kvaliteten har vi alt gjort.... Lyden på FM er mye dårligere i dag enn den var for 20 år sida.

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
For min del er hele DAB spørsmålet helt likegyldig da det overhodet ikke er dekning her jeg bor... ;D

Ikke kommer jeg til å etterlyse det heller... 8)

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Fire på kvaliteten har vi alt gjort.... Lyden på FM er mye dårligere i dag enn den var for 20 år sida.
Savner du gode, gamle Tandberg da?

K

knutinh

Gjest
Jeg er svært glad i radio. Kjører mye bil, og da er det radio som gjelder!
En ting jeg ikke forstår er argumentet om at vi skal kunne få så fryktelig mange kanaler. Trenger/ønsker vi det da? Hva skal de fylle dem med? Enda mere intetsigende musikk/prat a la P4/P24?
Hvis vi ikke trenger mange kanaler så kan man alternativt stille opp bitraten og få veldig bra lyd. Mp2 har blitt oppgitt som nært transparent for bitrater rundt 192kbps mener jeg.

Eller god dekning der man ikke får inn radio i dag.

Eller bedre handover mellom forskjellige sendere når man er i bevegelse.

Spørsmålet er (som du sier) hva trenger vi, hva vil vi ha, og hva vil de som bestemmer gi oss. Er det ikke alltid det? :)

-k

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Jeg hører på radio kun i bilen, og audiofil lydkvalitet på radio interesserer meg midt i ryggen egentlig. Uansett er lyden på radio så dårlig på dagens FM sendinger at det vel neppe kan bli enda værre?
DAB er mye værre :eek:

K

kbwh

Gjest
Noen her som har SAMMENLIKNET lydkvaliteten på NRK Alltid Klassisk på FM og DAB?

K

knutinh

Gjest
Noen her som har SAMMENLIKNET lydkvaliteten på NRK Alltid Klassisk på FM og DAB?
Jeg lytter til DVB-T (som benytter samme lydkompressjon som DAB), og har betydelig bedre lydkvalitet enn FM-radio når begge benytter dårlig innendørs-antenne (som er eneste alternativ der jeg bor).
-k

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Jeg har sammenlinet på "alltid nyheter". Påfallende forskjell. Og nyhetskanaler skal altså sendes i lav bit-rate?

K

kbwh

Gjest
Takk knutinh.
En av nettets forbannelser er at man blir skumleser.

Da slår jeg meg foreløpig til ro med at DAB (på 192kHz?) kan være audiofilt nok for direkteutsendelse av klassiske konserter. Ikke sant?

K

knutinh

Gjest
Takk knutinh.
En av nettets forbannelser er at man blir skumleser.

Da slår jeg meg foreløpig til ro med at DAB (på 192kHz?) kan være audiofilt nok for direkteutsendelse av klassiske konserter. Ikke sant?
Vel.. Det har blitt sagt at mp2@192 tilsvarer mp3@128, og Ivar Løkkens lyttetest viser at audiofile jevne over har vanskelig for å skille mp3@128 fra originalen.

Men det er vanskelig å trekke noen generell konklusjon ut fra det...

mvh
Knut

N

nb

Gjest
Løkkens test var vel mp3 @256KBit/S... men prinsipielt enig, forskjellen er i mine ører betydelig overdrevet.

K

knutinh

Gjest
Løkkens test var vel mp3 @256KBit/S... men prinsipielt enig, forskjellen er i mine ører betydelig overdrevet.
Oops. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.

mvh
Knut

K

knutinh

Gjest

Min egen, høyst subjektive vurdering av hva lydkompresjon innebærer basert på det jeg har sett av lyttetester og det jeg kjenner til om teorien bak, med eksempel på codec-er. Poenget jeg prøver å skisse opp er at:

Nye, effektive codecer skiller seg først og fremst ut ved å ha bedre kvalitet (mindre tap) ved lave bitrater.

Gamle codecer kan gi samme kvalitet som nye ved å øke bitraten

Ved ett eller annet punkt er det umulig eller praktisk usannsynlig at man kan skille komprimert lyd fra original lyd.

(jeg har bare tegnet kurver, de er ikke basert på noe som helst, og om så var så er det normalisert slik at lineær pcm skalerer lineært lydkvalitet vs bitrate, og y-aksen skalert ut fra dette).

mvh
Knut

M

Mulelid

Gjest
De sitter ikke med spolebånd og platespillere i NRK radio. Dalet 5.1 og flere andre system for pc sender ut wav-filer som er "ned-bit'et" til 256 kbps bitrate, og låter egentlig greit nok selvom man skulle ønske 1412,1 kbps som fra CD.. Har NRK P1 etc i digitalform via parabol, noe som låter veldig bra. Aner ikke lydformat og bitrate der, da..
Det høres nå bra ut på Alltid nyheter og BBC World Service.. :)

Topp Bunn