Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Denne bitrate'n/oppløsning, er det mulig i dagens nett at den kan økes?

    Om så er tilfelle, hva med en landsdekkende underskriftkampanje om nettopp dette?

    Å få tilbake FM - glem det - bortkastet energi å evt. kjempe for.
    Å få bedre dekning, kommer sikkert/forhåpentligvis etter hvert.

    Hadde enda dagens regjering sittet den gangen beslutningen om DAB ble fattet - oj det vr noen år siden faktisk. Husker jeg skrev en personlig mail til Trond Giske, da det lå under han eller han hadde nær tilknyting til dette, den gang.

    Jeg fikk personlig svar fra han tilbake, takket for innspill, forstod godt at med dette forsvinner musikk-kvaliteten på radio. Og han bedyret å gjøre det han kunne for å forhindre DAB. Men Erna hadde jo ingen mulighet den gang, styrt av et AP/SV Norge som vi var den gang. Dessuten, de folka der, hører sikkert kun nyheter på radio - den øvelsen klarer DAB dersom man får det inn :)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Bitraten kan økes, på internettradio, og det er bare å lage kampanje. Kan ikke økes på DAB.
    FM kan åpnes, det går flere kampanjer for det på facebook.
    Det er mange som har hatt fingrene på FM-slukkingen, sist under nåværende regjering - avstemning om FM-slukkingen i desember 2016. Radiosjefen i NRK er høyremann, og DAB-skandalen er tverrpolitisk.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.592
    Torget vurderinger
    2
    Denne bitrate'n/oppløsning, er det mulig i dagens nett at den kan økes?

    Om så er tilfelle, hva med en landsdekkende underskriftkampanje om nettopp dette?
    Nei, den kan ikke økes med dagens sendeplan, det blir bare verre. For å få det til må man redusere antallet stasjoner, men for å forsvare hvor elendig DAB egentlig er har man satset på å fylle båndet med slike, på bekostning av oppløsningen. Færre stasjoner vil kunne gi bedret bitrate, men sjansene for at man får gjennom det er 0.

    Folk kommer til å bruke internettradio. Jeg kobler opp min tlf og lytter til gnissefrie sendinger, men mindre og mindre til NRK, med unntak av prateprogram der gnissingen ikke er like tydelig. Når jeg lytter til DAB/musikk i bilen må jeg skru opp bass og ta ned mellomtone/diskant, for å ikke bli irritert.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    3.079
    Torget vurderinger
    0
    Lytter til Radio hver dag - og kanalananana strøymes via nettet og mobilen - genialt enkelt

    DAB ??? Nei, det har ingen framtid.......utenfor Norge ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bitraten kan økes, på internettradio, og det er bare å lage kampanje. Kan ikke økes på DAB.
    FM kan åpnes, det går flere kampanjer for det på facebook.
    Det er mange som har hatt fingrene på FM-slukkingen, sist under nåværende regjering - avstemning om FM-slukkingen i desember 2016. Radiosjefen i NRK er høyremann, og DAB-skandalen er tverrpolitisk.
    Er ikke noen av FM-senderne allerede solgt ut av landet, da?

    Når folket som styrer dette land, undersøker en sak hvor resten av verden er i mot, hvorfor er det da ingen som stilles til ansvar - før, under og etter dustevedtaket?

    Well, er vel verre på en måte, de mange (!) milliarder vi har kastet i armene på div. U-lands-mafia-syndikater opp gjennom, hvor det sitter noen SV folk med tårer i øyekroken som klarer å få sendt så mye penger ut av landet, med oppriktig tro på at det går til fattige folk & regnskogprosjekter.

    Well 2, hadde enda Karl I. Hagen vært boss i eget parti, så kunne mange av nok stemt FrP lenge nok til at de som skal styre oss andre fra Oslo 3, om ikke annet hdde hatt som krav å ha én praktisk jobb i livet - om det så kun var å gå med aviser - før de skal vedta milliardsjekker til mafian.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Noen skulle vert stilt til ansvar ja, men politikerne slipper unna med alt...
    Når det gjelder praktisk arbeidserfaring er det vel dårlig stilt for mange av de. Mener å ha lest en plass at eneste arbeidserfaringen Erna har er en sommerjobb på Akvariet i Bergen...;)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det sies at noen FM-sendere står igjen. Ikke vet jeg, men nye er iallefall ikke dyre i innkjøp. Verdensmarkedet for FM-sendere er stort, og prisene lave.
    Vi har Riksrevisjonen som tar tak i stortingsvedtak som ble feil.
    Carl I Hagen mistet jeg troen på i 1975. Han ville selge ut oljerettighetene til private. Pris: 10 mrd (!)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Lytter til Radio hver dag - og kanalananana strøymes via nettet og mobilen - genialt enkelt

    DAB ??? Nei, det har ingen framtid.......utenfor Norge ;)
    Well, ikke lett å finne kanaler med god nok oppløsning - altså 320/minimum 256. Er min erfaring.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Merkelig at såpass mange slåss for noe som er dødt, ferdig, slutt. DAB er godt nok i bil, det er egentlig bedre... Og hjemme hører vi på dabradio på kjøkkenet, ev.nettradio på anlegget i stua. Det må da være noe annet som det er verdt å bruke energi på. Enten det er klima og miljø eller rasisme og intoleranse. Bare en tanke som slo meg her jeg sitter og hører på radio:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Merkelig at såpass mange slåss for noe som er dødt, ferdig, slutt. DAB er godt nok i bil, det er egentlig bedre... Og hjemme hører vi på dabradio på kjøkkenet, ev.nettradio på anlegget i stua. Det må da være noe annet som det er verdt å bruke energi på. Enten det er klima og miljø eller rasisme og intoleranse. Bare en tanke som slo meg her jeg sitter og hører på radio:)
    Får jeg pørre deg, da, finner du nettradio i god nok (320) oppløsning?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Merkelig at såpass mange slåss for noe som er dødt, ferdig, slutt. DAB er godt nok i bil, det er egentlig bedre... Og hjemme hører vi på dabradio på kjøkkenet, ev.nettradio på anlegget i stua. Det må da være noe annet som det er verdt å bruke energi på. Enten det er klima og miljø eller rasisme og intoleranse. Bare en tanke som slo meg her jeg sitter og hører på radio:)
    Får jeg pørre deg, da, finner du nettradio i god nok (320) oppløsning?
    Tja, TuneIn via Noden fungerer bra og jeg synes lyden er bra nok. Hører på HD Radio - The Blues nå. Det duger til hverdags:)
    Men selvfølgelig, Tidal Hifi låter litt bedre, og ofte låter Masters derfra også bedre, men ikke alltid.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    @Terje-A

    Det finnes nok av større problemer i verden enn innføring av DAB, og at vi henger her på hifisentralen er et paradoks. Det gjelder vel for alle temaer her.

    Jeg tror ikke at vi er ferdige med DAB/slukking av FM -temaene. Norge er eneste land uten FM, og nå som FN har vedtatt at FM skal være internasjonal infokanal ved kriser, så er det et spørsmål om tid. Saken er ikke død i Stortinget heller, sist ute var en SP-representant med spørsmål til kulturministeren. Etter alt å dømme vil hun ikke gi seg med det første.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @Terje-A

    Det finnes nok av større problemer i verden enn innføring av DAB, og at vi henger her på hifisentralen er et paradoks. Det gjelder vel for alle temaer her.

    Jeg tror ikke at vi er ferdige med DAB/slukking av FM -temaene. Norge er eneste land uten FM, og nå som FN har vedtatt at FM skal være internasjonal infokanal ved kriser, så er det et spørsmål om tid. Saken er ikke død i Stortinget heller, sist ute var en SP-representant med spørsmål til kulturministeren. Etter alt å dømme vil hun ikke gi seg med det første.
    Mulig du har rett, Men for en fin signatur du har, Audioarkeolog, det kan nesten ikke bli bedre:). Mye som er gammelt som er aldeles fantastisk.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    @Terje-A

    Takk! Det var hyggelig å høre. Audioarkeolog ble jeg, sammen med noen andre, kalt i en heftig diskusjon om Dual-platespillere. Det er vel 10 år siden. Så tok jeg det som heder, inn i signaturen.

    Ja, det er mye gammelt som låter bra. Mange har oppdaget Lenco L 75, andre bruker Huldra 10, Carlssonhøyttalere og mere. Kvalitetshifi ble bygget i store serier på 70-tallet, og i dag kan du finne perler på bruktmarkedet for småpenger.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Merkelig at såpass mange slåss for noe som er dødt, ferdig, slutt. DAB er godt nok i bil, det er egentlig bedre... Og hjemme hører vi på dabradio på kjøkkenet, ev.nettradio på anlegget i stua. Det må da være noe annet som det er verdt å bruke energi på. Enten det er klima og miljø eller rasisme og intoleranse. Bare en tanke som slo meg her jeg sitter og hører på radio:)
    Det er langt fra slutt, vi er mange som ikke gir opp så lett og lar oss rævkj…. av politikerne sånn uten videre!. Det er vel 1,5 millioner biler uten DAB og sikkert noen millioner radioer i de Norske hjem enda. DAB omleggingen var regnet å koste den Norske befolkningen minst 25 milliarder, så om en bruker et par tre milliarder på å bygge ut igjen FN nettet så er dette faktisk samfunnsøkonomisk forsvarlig.
    Vi er eneste landet i verden med denne dritten.
    Vi har fått dårligere kvalitet på produktet.
    Vi har fått dårligere dekning og svekket sikkerhet.
    Norges befolkning og forbrukere har potensielt fått servert en ekstra kostnad på estimert minst 25 milliarder for noe som er et tilbakeskritt!
    Dette er faktisk vel verdt å ta en kamp for.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Sunndalsøra
    Politikerne dreper også kulturen når det gjelder FM radioer og biler. Disse Elbilene som ikke har noe med kultur å gjøre. Og så frekke de er. Dessuten vil staten tape milioner på avgifter slik det har vært til nå:(. mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ... Hadde enda dagens regjering sittet den gangen beslutningen om DAB ble fattet - oj det vr noen år siden faktisk. ... Men Erna hadde jo ingen mulighet den gang, styrt av et AP/SV Norge som vi var den gang....
    Hadde Erna & co villet, så kunne de ha stanset nedleggingen av FM. De hadde tre-fire år på seg framt til slukkingen i 2017. Dersom Erna & co vil så kan de også vedta gjenoppbygging av FM. Litt av problemet har vært at debatten på mange måter har vært "definert" av DAB-lobbyen.

    Mvh
    KJ
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er bare ett av problemene med denne regjeringen - de lytter ikke til folket, kun til diverse lobbygrupperinger med særinteresser - og gjerne noen penger på bok...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Riksdekkende FM er historie. Fordi de som sender radio ikke ville betale for å sende dobbelt. Og DAB har vært på gang i 25 år. Så hvis Ola Nordmann er trege til å bytte, så var jo dette ventet. For hver eneste dag som går , så kjøpes det DAB radioer over hele landet. Hver eneste dag får bilkjøpere en ny bil med DAB. Det går seg til.
    Det er ingenting i veien med dekning.
    Og merkelig nok får vi nyheter og meldinger på DAB radio, smartmobiler, nettbrett og PC.
    Og ingenting er som å slenge rundt at dette har kostet oss x-antall milliarder...
    Det verste med DAB er at det fungerer...hjemme og i bil.
    Men radio kan i dag høres på mange plattformer...men ikke lurt å knote med mobil i bilen....
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Begynner jammen å lure på om du er medlem i DAB-lobbyen.

    Riksdekkende FM er historie. Fordi de som sender radio ikke ville betale for å sende dobbelt. Og DAB har vært på gang i 25 år. Så hvis Ola Nordmann er trege til å bytte, så var jo dette ventet. For hver eneste dag som går , så kjøpes det DAB radioer over hele landet. Hver eneste dag får bilkjøpere en ny bil med DAB. Det går seg til.
    Det er ingenting i veien med dekning.
    Og merkelig nok får vi nyheter og meldinger på DAB radio, smartmobiler, nettbrett og PC.
    Og ingenting er som å slenge rundt at dette har kostet oss x-antall milliarder...
    Det verste med DAB er at det fungerer...hjemme og i bil.
    Men radio kan i dag høres på mange plattformer...men ikke lurt å knote med mobil i bilen....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.592
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt DAB i bil siden 2002. Og er realist, ikke FM drømmer.
    Man kan nok trygt regne med at DAB, med eller uten +, forsvinner lenge før siste FM-sender her hjemme, og at funksjonene som DAB skulle oppfylle, men ikke klarer, vil bli besørget med $G/5G, smarttelefoner og internett.

    Teknologien er gammel, upålitelig og forlengst forbikjørt av internettbaserte tjenester.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og fremdeles vil en DAB sender kunne betjene titusenvis av lyttere uten at lytteren må være koblet til en mobilmast.
    Og man kan nok regne med at de fleste lokalradioer etter hvert vil gå over til DAB....forhåpentlig ved hjelp av mediemyndighetene.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Lytter til Radio hver dag - og kanalananana strøymes via nettet og mobilen - genialt enkelt

    DAB ??? Nei, det har ingen framtid.......utenfor Norge ;)
    Well, ikke lett å finne kanaler med god nok oppløsning - altså 320/minimum 256. Er min erfaring.
    Prøv Hi On Line Lounge/Pop/Jazz mm. Sender alle 320 kbit/s MP3
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    DAB er ikke the END of the world. Men det er ganske deprimerende.

    Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva som er mest deprimerende: Å kaste bort 25 mrd på å bytte ut en OK løsning med en som er klart dårligere bare fordi styringskåte og kunnskapsløse politikere trunper gjennom beslutninger mot bedre vitende - eller «nyttige idioter» som forsvarer beslutningen i ettertid.

    Nuvel - livet går videre uansett!
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ok...nå er summen 25 mrd....ingen høyere ? :cool:
    DAB utbyggingen kostet 1 milliard....
    Og det var Norkring som stod for den....
     
    Sist redigert:

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Ok...nå er summen 25 mrd....ingen høyere ? :cool:
    DAB utbyggingen kostet 1 milliard....
    Det er et lavt estimat. For å skifte ut radioene i over 2 millioner biler med en pris varierende fra 5000 til 15000 for integrerte DAB systemer tilsvarende som står i bilene, så er vi fort oppe i estimert 20 milliarder. Det finnes sikkert 10 millioner radioer i norske hus og hytter, blir for en del milliarder det også...
    For min egen del så ville en integrert løsning koste 7000.- + montering. Å skifte kjøkkenradioen med tilsvarende den jeg har vil koste 3500.-
    Dette er kostnader som blir påført norske forbrukere p.g.a. tullballet DAB..

    Du bør lese hele tråden, men mistenker du er en av de som driver propaganda for DAB...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Da bør du kanskje kjøpe ny bil....min er fra November 2013....da begynnervdin å dra på årene....
    Og alle gamle FM radioer er verdt hvor mye? En femtilapp...nå har jo Norge en av de eldste bilparkene i Europa...
    Der hvor jeg bor ser jeg ikke fryktelig mange gamle biler...noen er det jo...og for hver dag som går så kjøper folk nye DAB radioer og de kjøper nye biler med fabrikkinnstallert DAB radioer...og ettersom dette har vært på gang i mange, mange år så kunne man sikkert ha fått skiftet eller kjøpt en adapter i god tid....men ikke Ola Nordmann...
    Men han har råd til å kjøpe flatskjermer, smarttelefon,nettbrett, laptop og gassgrill...men DAB radio. Nei...det er for dyrt...
    Og trenger man en radio i hvert eneste rom i huset ?
    DAB er et teknologiskifte...som analog til digital TV...og det riksdekkende FM nettet er historie...og jeg har hatt DAB i bil siden 2002...så ja, jeg er for DAB...
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Da bør du kanskje kjøpe ny bil....min er fra November 2013....da begynnervdin å dra på årene....
    Og alle gamle FM radioer er verdt hvor mye? En femtilapp...nå har jo Norge en av de eldste bilparkene i Europa...
    Der hvor jeg bor ser jeg ikke fryktelig mange gamle biler...noen er det jo...og for hver dag som går så kjøper folk nye DAB radioer og de kjøper nye biler med fabrikkinnstallert DAB radioer...og ettersom dette har vært på gang i mange, mange år så kunne man sikkert ha fått skiftet eller kjøpt en adapter i god tid....men ikke Ola Nordmann...
    Men han har råd til å kjøpe flatskjermer, smarttelefon,nettbrett, laptop og gassgrill...men DAB radio. Nei...det er for dyrt...
    Og trenger man en radio i hvert eneste rom i huset ?
    DAB er et teknologiskifte...som analog til digital TV...og det riksdekkende FM nettet er historie...og jeg har hatt DAB i bil siden 2002...så ja, jeg er for DAB...
    Så du mener jeg skal kjøpe ny bil dersom jeg har en 4-5 år gammel bil uten DAB?
    Og hvor lenge tror du bilprodusenter gidder å levere DAB til bilen når det kun er aktuelt for Norge?
    Og hva vil kostnaden bli pr. bil dersom produsentene skal fortsette og levere DAB ekslusift for Norge?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Hva er merkostnaden for en produsent å ha en kombinert DAB/FM radio kontra en ren FM-radio i en bil? Det er jo et problem at det kun er Norge som har slukket FM-nettet, men det er vel mange andre land som også sender på DAB? Hvis prisforskjellen mellom en ren FM-radio og en kombinert FM/DAB-radio er liten er det liten grunn for bilprodusentene å ikke montere en kombi-radio i bilen (selv om de sikkert sparer der de kan)? Min bil har dette og fungerer helt utmerket både i Norge og i utlandet. FM-delen i radioen fungerte bedre både i Sverige, Tyskland og Tsjekkia enn den rene FM-radioen i den forrige bilen min. Er det fordi DAB krever en bedre antenne, og det tjener FM-radioen på også?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.592
    Torget vurderinger
    2
    Dette er bare for biler. I tillegg skroting eller konvertering av 11 millioner fm-radioer. Samt kjøp av nye.

    (Riktignok stuper dab-kanalenes lyttertall, nå som folk bruker sine fm-mottakere til å lytte til nærradio. Men digitaltadiomafiaen ønsker å få stengt disse fm-senderne.)

    Classic: you doth protest too much. Og bør kanskje skjele litt mer til fakta.

    https://www.tv2.no/a/8846322/
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og ikke nok med det de skrotet det gamle DAB og erstattet det med DAB+. Dermed ble min relativt nye og dyre DAB radio ubrukelig…

    Mange kommersielle aktører som har ønsket å tjene penger og finansiert lobby virksomhet på stortinget i denne saken.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Hva skal en si om DAB skandalen. Politikere som driter i sine velgere. Annerledeslandet Norge for spesielt interesserte :mad:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det var da voldsomt til krisemaksimering. Det er ikke bare Norge som har DAB. Det finnes DAB sendinger i mange, mange land. Men Norge er først med å slutte å sende riksdekkende på FM nettet, lokalradioer sender fortsatt på FM.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det er flere land i verden som har skrotet DAB, enn som har skrotet FM. Det er bare Norge som har skrotet FM.

    Hvorfor det?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Det er da flere land i Europa som sender på DAB? Sverige, England, Tyskland og Tsjekkia for å nevne noen. Forskjellen er vel at de fremdeles sender på FM og FM er det nettet der det finnes flest kanaler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Og uten en eller annen gulrot for å bytte gjør man ikke det, uansett om man er fornøyd eller ikke. Business as usual er jo den enkleste strategien. I Norge har man valgt å bruke pisk. På andre områder (elbil) har man valgt gulrot.

    Og for å gjenta meg selv - jeg forsvarer ikke overgangen til DAB. Det er mange grunner til å kritisere DAB - nødnett, trafikkmeldinger, foreldet teknologi, at man er alene om det, dekning osv... For den enkelte forbruker er dette med lydkvalitet og kostnaden med å skaffe en ny radio (unntatt i bil, men det løser seg selv etter som bilparken blir fornyet) nokså uvesentlig. De færreste bryr seg om lydkvaliteten og en tusenlapp til en ny radio har de fleste råd til. Det summerer seg jo opp hvis man ser på den totale kostnaden, men for enkeltpersoner er det en liten kostnad. Og så har man jo fått muligheten til en flott julepresang til sine gamle foreldre.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn