Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg? Næh - ikkeno' jeg vil kaste bort tiden på. Bare dritt uansett.
    Men Hertz, Avis etc. burde jo få til dette - og det gjør de nok. Men uansett så fungerer ikke sølet.

    Så:
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge. For meg veldig bra i 18 år.
    Helt supert i snart 7 år. 😎📻📱
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er som et visst virus - dritten sprer seg...

    Så..:
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt er de ikke det, men det blir håpløst å argumentere for at det ikke spiller noen rolle på hififorum
    Ja, på et hifi-forum der folk mener at en 16A sikring låter vesentlig bedre enn en 10A sikring, og atte strømledningen er heeeelt avgjørende for god lyd, og at alt annet låter myyYYYyye bedre enn det en ikke liker.
    Har forresten solgt 'bilen' med dab-adapter i seg, den som fungerte så bra. Fått meg en e-up som bil nr2, og jaggu funker ikke dab i den også helt uten issues gitt.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Trives man med DAB lyd - mao "tåler" mølet, så er jo det helt ok det... :)

    Men for andre med god hørsel og visse krav..:
    Minner meg om 70 tallet...stå på krava.
    Og uten nummerleken hadde ikke mange klagd...
    Noen ønsker seg tilbake ti 70 tallet skjønner jeg 😆😛
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    ^ Noen av oss ønsker at framskrittet skal gå framover, også når det gjelder lydkvalitet. Ikke hit, dit, rundtomkring og litt baklengs bakover. Noen av oss hadde også satt pris på at lille Norge ikke ensom gikk «all inn» i ei teknologisk blindgate som var utdatert for 20 år siden.

    mvh
    KJ
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ^ Noen av oss ønsker at framskrittet skal gå framover, også når det gjelder lydkvalitet. Ikke hit, dit, rundtomkring og litt baklengs bakover. Noen av oss hadde også satt pris på at lille Norge ikke ensom gikk «all inn» i ei teknologisk blindgate som var utdatert for 20 år siden.

    mvh
    KJ
    Norge er ikke ensomme om DAB. Ca. 40 land har DAB. Norge er det eneste landet som har skrudd av det riksdekkende FM nettet som i virkeligheten besto av 1 riksdekkende kanal: NRK P1. For oss som har kjørt over div fjelloverganger på 80 og 90 tallet, så forsvant både P2 og P3 samt P4 ganske raskt. Radio Norge er jo bare 10 år gammelt, og tok over sendenettet til P4, som fikk enda dårligere dekning på det framtidsrettede systemet som het FM, og som bare kunne sende en frekvens pr. sender.
    Det er så enkelt å si at DAB har vært utdatert i 20 år...hva er det som er utdatert med et radiosystem som har bedre dekning, flere kanaler over hele Norge, og som har bedre lyd enn skurrete og susete FM. Selv når bilen står stille skurrer FM.
    Hvis du står på et dårlig sted. Mens DAB bare er der. Fjellstøtt. Ut og inn av tunneler, opp gjennom Gudbrandsdalen, over Dovre, opp og ned Trollstigen.
    Norge har en utfordrende topografi. Noe som vi som har kjørt ut av Oslo vet.

    Og alternativet til DAB? Som et radiosystem ?
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Norge har en utfordrende topografi. Noe som vi som har kjørt ut av Oslo vet.
    ...men likevel avfeier du erfaringer fra f eks Arve her inne som forteller om mye terrengskygge på bestemte steder, og henviser stadig til finnsenderen som forutsetter en paddeflat terrengmodell. Det er jo ikke helt sånn terrenget i Norge ser ut, nei.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Norge er ikke ensomme om DAB. Ca. 40 land har DAB. Norge er det eneste landet som har skrudd av det riksdekkende FM nettet som i virkeligheten besto av 1 riksdekkende kanal: NRK P1. For oss som har kjørt over div fjelloverganger på 80 og 90 tallet, så forsvant både P2 og P3 samt P4 ganske raskt. Radio Norge er jo bare 10 år gammelt, og tok over sendenettet til P4, som fikk enda dårligere dekning på det framtidsrettede systemet som het FM, og som bare kunne sende en frekvens pr. sender.
    Det er så enkelt å si at DAB har vært utdatert i 20 år...hva er det som er utdatert med et radiosystem som har bedre dekning, flere kanaler over hele Norge, og som har bedre lyd enn skurrete og susete FM. Selv når bilen står stille skurrer FM.
    Hvis du står på et dårlig sted. Mens DAB bare er der. Fjellstøtt. Ut og inn av tunneler, opp gjennom Gudbrandsdalen, over Dovre, opp og ned Trollstigen.
    Norge har en utfordrende topografi. Noe som vi som har kjørt ut av Oslo vet.

    Og alternativet til DAB? Som et radiosystem ?
    Det er ikke så mange som har påstått at FM er fremtidsrettet.

    Poenget du ikke har fått med deg er at konseptet kringkasting taper tereng, og FM er kanskje like fremtidsrettet som kringkasting.

    Resten av verden satser ikke på DAB. Dersom det bare blir en håndfull miniputtland med noen få titalls millioner innbyggere som går "all inn" for DAB, og folk flest i resten av verden ikke blir DAB-frelst, så stopper den utviklingen av seg selv og DAB er uten fremtid.

    Alternativet til DAB er mobiltelefonnettet, som antydet "et par ganger" tidligere i tråden. Mobiltelefon er som kjent en toveis radio som folk flest har i lommen hele tiden, som er i stadig utvikling, og som ikke har så mange begrensninger mht lydkvalitet, antall kanaler eller sendeskjema.

    Mvh
    KJ
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus
    Sveits slukker FM tidligere enn planlagt på grunn av suksess med DAB+:

    Kondolerer Sveits :oops::eek:
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus
    Har fått meg bil med Tiny DAB i en Audi A4 Allroad, og dette lyder ikke godt nei. Ikke det at det faller ut, men lyden er trang, mangler bass og mellomtonen er også der etter 😭
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ...men likevel avfeier du erfaringer fra f eks Arve her inne som forteller om mye terrengskygge på bestemte steder, og henviser stadig til finnsenderen som forutsetter en paddeflat terrengmodell. Det er jo ikke helt sånn terrenget i Norge ser ut, nei.
    Ja, og terrengskygge har jeg nevnt her før, senest på min tur til Kristiansund, hvor jeg la inn noen bilder den 10 August.
    Rett før Gjøra bru, hvor man er omringet av høye fjell, og ingen problemer med dekning.
    Opp Gudbrandsdalen, over Dovre til Oppdal, til Kristiansund, med en tur ut på Atlanterhavsveien.
    Helt ytterst på BUD var det litt dropout på de kommersielle. Tilbake via Molde og Åndalsnes, opp og ned Trollstigen, og Romsdalen ut til Dombås og tilbake til Fredrikstad, via Gausdal.
    NRK 100% dekning, de kommersielle 98 %, litt bedre enn forventet.
    Akkurat som mobilmaster, FM master og nå DAB master så skjønner vel alle at de ikke er plassert på bakkenivå, men så høyt som mulig. Eller ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har fått meg bil med Tiny DAB i en Audi A4 Allroad, og dette lyder ikke godt nei. Ikke det at det faller ut, men lyden er trang, mangler bass og mellomtonen er også der etter 😭
    Du får jo det du betaler for, pluss at lyden blir sendt som FM til din bilradio.
    Hadde noe sånt ca. et halvt år i 2012, og det var ikke noe særlig etter min Blaupunkt DAB/FM radio.
    Selv om anlegget i min Mitsubishi var mye bedre enn i min gamle Mitsubishi.
    Så det halve året ble det mange minnepinner. Og litt CD. Ikke noe særlig lokal FM å høre på, gikk ikke mange sekunder før FM skurret slo inn.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus
    Du får jo det du betaler for, pluss at lyden blir sendt som FM til din bilradio.
    Hadde noe sånt ca. et halvt år i 2012, og det var ikke noe særlig etter min Blaupunkt DAB/FM radio.
    Selv om anlegget i min Mitsubishi var mye bedre enn i min gamle Mitsubishi.
    Så det halve året ble det mange minnepinner. Og litt CD. Ikke noe særlig lokal FM å høre på, gikk ikke mange sekunder før FM skurret slo inn.
    Ikke FM, men går rett inn i en AUX inngang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ikke FM, men går rett inn i en AUX inngang.
    Riktig. Et DAB adapter kobles opp mot bilradioen, og oppfører seg omtrent akkurat som en MP3 spiller, eller annen tilkoblet ekstern enhet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er ikke så mange som har påstått at FM er fremtidsrettet.

    Poenget du ikke har fått med deg er at konseptet kringkasting taper tereng, og FM er kanskje like fremtidsrettet som kringkasting.

    Resten av verden satser ikke på DAB. Dersom det bare blir en håndfull miniputtland med noen få titalls millioner innbyggere som går "all inn" for DAB, og folk flest i resten av verden ikke blir DAB-frelst, så stopper den utviklingen av seg selv og DAB er uten fremtid.

    Alternativet til DAB er mobiltelefonnettet, som antydet "et par ganger" tidligere i tråden. Mobiltelefon er som kjent en toveis radio som folk flest har i lommen hele tiden, som er i stadig utvikling, og som ikke har så mange begrensninger mht lydkvalitet, antall kanaler eller sendeskjema.

    Mvh
    KJ
    Resten av verden ? Hvem er resten av verden ?
    Ettersom DAB er en europeisk «oppfinnelse», og som passer bra i land med riksdekkende, nasjonal kringkasting som det er mye av i Europa, så utvides DAB i f. eks Frankrike, og Sveits er jo fullt utbygd, og skal slukke FM.
    I USA hvor det har vært dårlig med nasjonale radionett som vi kjenner fra Europa, begynte man med satellitt radio i 2002, som dekker hele landet, ca. 100 kanaler. Og bitrate er så vidt jeg har lest meg til, den samme som fleste plasser. 80 kbps.
    Howard Stern var en avdelingen første som hadde radioprogram over hele USA.
    Tyskland kommer med et DAB nett til, og Danmark er jo ferdig utbygget. Så kommer det et lokal nett i Finnmark, og før jul blir det auksjon på et lokalt nett i Oslo. I dag fikk jeg inn digital tag på 17 danske DR DAB kanaler. Ikke noe lyd i dag, men for 5 uker siden fikk jeg lyd på en del av de nye Nent kanalene i Gøteborg og Malmø.
    DAB er enveis rsdio, som FM, lang og mellombølge. Ikke toveis, som kreves av en mobil.
    I forrige ukkevfikk en haug med sjåfører bot for å bruke mobilen mens de kjører. Rimelig smart å knote med mobil i bilen, når man har en bilradio med DAB.
    Min bilradio hadde ikke AUX inngang i 2012, men USB inngang for minnepinne.
    Jeg har sett videoen til Sunde, har kjørt mange ganger forbi Skarnes på vei til Charlottenberg, uten noen problemer.
    Ekstra morsomt er det jo at det står en DAB sender midt i Skarnes.
    Og nok en gang, myndighetene ville ha et eget nett for radio. Det har vi fått. At noen ikke liker det, er jo veldig norsk.
    Og at mange ikke får det til er litt mer overraskende...men tydeligvis mange måter å lage en DAB/Fm radio på, både for hjemmebruk og i bil.
    Ellers er konkurransen i mediebransjen steinhard, og den forandrer seg hele tiden.
    Mange år siden jeg hørte radio hjemme, ute i trafikken har den alltid vært en følgesvenn.
    Men jeg har vokst opp med radio, jobbet i radio, så kringkasting er helt naturlig for meg.
    Men liker selvsagt at Disney+ er på plass.
    Men allikevel henger det tusenvis av satellitter over oss som sender radio, tv og alt mulig annet over hele verden ned til oss.
    Og selvsagt radio og tv til hele Norge.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Å hjelp..... klippe, klippe, klippe..... Får du betalt av noen for å holde på med dette svaderiet? Og det av alle steder, på et HiFI-forum, hvor folk er opptatt av lyd kvalitet, og ikke mengden kanaler....
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Jamen så fik du vist dit tekniske niveau..... Nu er der nok mange som forstår alting meget bedre 😴😴
    Det er jo helt vanlig Tiny sammenkobles ved at den sender ut fm-signal på en valgt frekvens som tas inn av bilradioen. Å devaluere classic46 fordi det viste seg at Bartesam valgte kabel- og classic46 ikke visste det sier mer om deg.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du ta´r lidt fejl. Classic46 gi´r FM-transmissionen skylden for dårlig dekning/opfattelse af DAB. Transmitter/receiver indenfor mindre end 50 cm burde ikke være et dækningsproblem, så det er ikke årsagen til, at Bartesam synes, at DAB er dårligt ;)
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Å hjelp..... klippe, klippe, klippe..... Får du betalt av noen for å holde på med dette svaderiet? Og det av alle steder, på et HiFI-forum, hvor folk er opptatt av lyd kvalitet, og ikke mengden kanaler....
    Nå fikk jeg gleden av å skrive innlegg nr. 3515 i denne tråden😊 DAB har aldri definert seg som hi-fi. Heller ikke FM er eller har vært hi-fi. For noen tusen poster siden spurte jeg om hvorfor DAB diskuteres på Hifisentralen. Svaret var noen tusen meningsløse innlegg til😂 Aurora har bidratt rikelig. Ikke minst til min signatur (y) Jeg setter pris på at Aurora plutselig er enig i mitt innlegg indeksert #1030 eller deromkring ±1000.
    I kveld har jeg lyttet til Radio Caroline. Dritartig kanal! Men lyden er ikke akkurat imponerende. Nettet. Ikke DAB+. Så etter litt tid måtte jeg fyre opp litt vinyl. B&O 1202 spiller fletta av Radio Caroline på nett.
    Torsdag kjører jeg sørover fra Lofoten. Og får da testet E6-dekningen av DAB+ og RC på 4G. Og lydkvaliteten. I Auroraland!? Blir spennende!
    Mazda MX-5 ND :cool: -
    • BOSE lydanlegg med 9 høyttalere. DAB, USB, Bluetooth. 7" infotainmentskjerm og HMI Commander
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Når det gjelder hva resten av verden utenfor Europa gjør med radio, så vil de fleste av oss ikke kjøre vår egen bil utenfor Europa. Og ettersom de fleste biler er utstyrt med både DAB og FM radio her i Norge, så er det bare å velge hva man vil høre på når man kjører ut av Norge. Vi har fått DAB i Norge fordi FM med en riksdekkende kanal trengte en oppgradering.
    Da ble det en digital oppdatering. Ikke alke her inne er vilt begeistret for lydkvaliteten, men sånn er det jo bare. Det finnes jo til og med folk som hører på LP plater i 2020, og mange som bruker en strømmetjeneste både hjemme og i bilen.
    Radio er radio. Underholdning i bilen med innlagt støy, som det alltid har vært.
    På fredag skal jeg en tur til Arendal igjen. Og høre på en eller flere kanaler, som også min kone liker. Sånn er det bare.
    Og kanskje det dukker opp noen danske kanaler, som det gjorde på tur for mange tiår siden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Det er vel nå etter hvert etablert at DAB faktisk virker fordi debatten nå har dreid fra å kritisere dekningsgraden (den er faktisk bedre enn FM, sikkert med enkelte unntak - de stedene jeg har kjørt har den vært bedre enn FM), til å diskutere lydkvaliteten og innholdet i radiokanalene.

    Det virker også som at det eneste folk bruker radio til er å høre på musikk, og det virker også som om det er det radiokanalene har innrettet seg etter. Man spør seg da om de har de pludreprogam med masse musikk fordi det er det folk vil ha, eller er det slik at folk tror det er det de vil ha fordi det er det kanalene sender ? "Høna eller egget" problemstilling. Eller det kan rett og slett være at det å lage pludreprogram med musikk er enklere og billigere enn å lage god radio - god journalistikk koster. Pludring med spill av musikk fra en A-liste kan hvem som helst få til, program der man krever spesialkompetanse hos de som lager dem er dyrt.
    Musikk har man så mange andre kilder til, der lydkvaliteten er bedre enn den man får gjennom DAB, at det burde være unødvendig å bruke radiokanalene til det.

    Radio, for meg, er i hovedsak informasjon, nyheter, debatt, kultur, kommentarer til nylige hendelser etc... Her inngår selvfølgelig musikk, men det er ikke det som er hovedsaken. I den sammenhengen er dekningsgrad langt viktigere enn lydkvalitet (så lenge den er OK), og har man et program som i hovedsak er intervjuer og prating spiller ikke bitraten så stor rolle. En stemme som snakker lyder ikke mye dårligere med 80 kbps enn med 196 kbps.

    Skal man ha program der fokuset er musikken bør det, etter min mening være program omkring musikk, der man diskuterer og informerer omkring musikken, spiller nye ting som er gitt ut, trekker sammenligninger med annen musikk, trekker fram gamle perler og setter dem i en sammenheng etc... . I den grad slike program finnes, finner man dem på NRK. Men så har man problemet - hvordan skal man klare å fylle "ørten" kanaler med slike program? Det går ikke, så dermed fyller man dem med pludreradio og uinteressant musikk. Radio har gått fra å være et opplysende medium til å være et rent underholdningsmedium. Da slår jeg av.
    Et av de programmene jeg forøvrig prøver å høre på er Eureka som sendes kl 11:00 på NRK Klassisk. Programlederen der gjør en glimrende jobb i å velge et tema og så spille musikk som omhandler det temaet. Flott program.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.274
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Jeg har sett videoen til Sunde, har kjørt mange ganger forbi Skarnes på vei til Charlottenberg, uten noen problemer.
    Ekstra morsomt er det jo at det står en DAB sender midt i Skarnes.
    Jeg kjører gjennom Skarnes hver dag... Og jo. DAB faller ut der. På E16 rett sør for Circle K Skarnes er det en liten bakketopp hvor signalet blir borte i 50-100m i nordgående felt(legger jeg bilen på midtstreken så beholder jeg signalet, men motgående trafikk er ikke begeistret for den manøveren). I sørgående er det full dekning. I Skarnes "sentrum" faller både DAB og mobil ut i ca 200m.

    Utover det, så kjører jeg 160km hver dag uten problemer med dekningen. Mobildekning derimot faller ut 250-300m før jeg kommer hjem, DAB har jeg hele veien.


    Originalmontert DAB i BMW i3, Samsung Note 10 mobil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Akkurat det siste har jeg også lagt merke til. Det er flere steder jeg har kjørt der mobildekningen er dårlig, men DAB-dekningen er god.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn