Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Rart dette med klaging på dekning. Jeg kjører noen ganger i året Skien-Ålesund og retur. Varierer litt mellom E6 til Otta og over Strynefjell og Valdresflya. FM var håpløst over fjellet og langt ned i dalene, DAB har dekning hele veien, med unntak av gamle Strynefjellsvei. Der er det ikke dekning på noe som helst medie.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Så jeg forstår det slik at Italia har lovpålagt alle nye radioapparater til å inkludere DAB+ mottager. Det blir bra for prisnivået for andre industrier hvor radio bare er en tillegsfunksjon og hvor ekstrautgifer for speisalbestilling av DAB+ ofte blir hindsides.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så mange ord om noe som forfatter aldri har brukt. LOL. Og som ikke bor i Norge.
    Ps: som aldri snakker om radio i bil.
    Bortsett fra at Finland vil ha FM i nye biler. Biler levert til det skandinaviske markedet(inkludert Finland) har vel blitt levert med FM/MW/LW siden år 2000, og mange med DAB siden 2012/2013
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Rart dette med klaging på dekning. Jeg kjører noen ganger i året Skien-Ålesund og retur. Varierer litt mellom E6 til Otta og over Strynefjell og Valdresflya. FM var håpløst over fjellet og langt ned i dalene, DAB har dekning hele veien, med unntak av gamle Strynefjellsvei. Der er det ikke dekning på noe som helst medie.
    På denne veien er du i grenseområdet mellom region Vestland og Innlandet, så da lønner det seg å stoppe, og ta en full skanning, og se hvilke kanaler som kommer inn. Sannsynligvis flere enn det du tror.
    Får ikke sjekket finnsenderen.no....den er ikke tilgjengelig for øyeblikket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    finnsenderen.no bruker fortsatt flatmark som "terrengmodell". Den er ubrukelig til å si noe som helst om dekning i dalstroka innafor.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så jeg forstår det slik at Italia har lovpålagt alle nye radioapparater til å inkludere DAB+ mottager. Det blir bra for prisnivået for andre industrier hvor radio bare er en tillegsfunksjon og hvor ekstrautgifer for speisalbestilling av DAB+ ofte blir hindsides.
    Spesialbestilling av DAB? Hvilke bilmerker er det? De fleste japanske leverer DAB som standard, og har gjort det i i minst 7-8 år.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    finnsenderen.no bruker fortsatt flatmark som "terrengmodell". Den er ubrukelig til å si noe som helst om dekning i dalstroka innafor.
    På min versjon av finnsenderen.no så ser man jo tydelig at mange sendere merkelig nok ikke står nede på bakken, men ofte på de høyeste punktene langs en vei. Men det viktigste er jo at det fungerer å ha senderne plassert slik.
    Som langs riksvei 70 fra Oppdal rett ved Gjøra bru. Med fjell/åser på ca. 1000 meter både foran og bak og på hver side, og med noen sendere på toppen av disse, som da gir utmerket dekning for både Nrk og Rikskanaler.
    Men viktig med riktig antenne.Og riktig bilmerke.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv om det ligger et kartbilde der, så beregner ikke finnsenderen.no dekning i noen terrengmodell. Den går ut fra at jorden ar flat og glatt, uten hverken terreng eller vegetasjon. Fra hjelpesidene:
    Finnsenderen viser ikke radio- og TV-dekning. For å se om det er dekning der du er, finner du dekningskart på www.radio.no eller www.ntv.no.
    Funksjonen tar ikke hensyn til virkelig terreng, bare til avstand fra valgte lokasjoner.
    finnsenderen.no er ubrukelig til det du later som den gir svar på. Den var aldri ment å gi svar på spørsmål om dekning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Selv om det ligger et kartbilde der, så beregner ikke finnsenderen.no dekning i noen terrengmodell. Den går ut fra at jorden ar flat og glatt, uten hverken terreng eller vegetasjon. Fra hjelpesidene:



    finnsenderen.no er ubrukelig til det du later som den gir svar på. Den var aldri ment å gi svar på spørsmål om dekning.
    Men den forteller meg hvor senderne er. Men nå har ikke jeg noen problemer med dekning. Men en del har.
    Og da håper jeg det hjelper noen når jeg forteller dem at det er mange DAB sendere i det området de har problemer, at de alle sender på samme frekvens, Nrk/Riks, og at det ikke er noe i veien med dekningen, og at det er utstyret deres det er problemer med. Men har jo skjønt etterhvert at det ALDRI er noe i veien med utstyret eller bilen til voksne menn.
    Det er alltid noe annet som er galt. Noen andre har skylda.
    NRK f. eks. Som leier sendetid av de som har bygget DAB nettet. Norkring. Som tydeligvis har gjort en dårlig jobb.
    Men ikke når det gjaldt det riksdekkende FM nettet med en riksdekkende kanal.
    Selv om alle vet at FM dekningen langtfra var det som «alle» husker.
    Derfor fikk vi DAB i Norge. For at alle skulle få bedre radiodekning, og litt fler enn 1 riksdekkende og 4 nokså riksdekkende kanaler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det bare ubegripelig hvorfor du fortsatt insisterer på å bruke finnsenderen.no som «bevis» i enhver diskusjon om dekning, når vi har vist deg flere ganger hvordan du kan hente ut reelle dekningskart på radio.no
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    For meg er det bare ubegripelig hvorfor du fortsatt insisterer på å bruke finnsenderen.no som «bevis» i enhver diskusjon om dekning, når vi har vist deg flere ganger hvordan du kan hente ut reelle dekningskart på radio.no
    finnsenderen forteller meg mye mere om dekningen enn dekningskartet til radio.no
    Særlig når folk sier at det overhodet ikke er dekning på en plass hvor det står en sender. Og flere rundt.
    Og at man tydelig ser at de ikke står nede på flatmark. Og at DAB fungerer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jaha. Du er formodentlig den eneste som tror at finnsenderen «forteller deg mye mer om dekningen enn dekningskartet». Hvorfor tror du veiledningen på finnsenderen sier dette i avsnittet om radio og TV?
    Finnsenderen viser ikke radio- og TV-dekning. For å se om det er dekning der du er, finner du dekningskart på www.radio.no eller www.ntv.no.
    finnsenderen viser bare hvor senderne står, men sier ikke en pøkk om de gir noe signal der du befinner deg. Siden har ingen terrengmodell. Kartet i bakgrunnen er bare dekor. Jeg vet ikke om du stadig bruker denne «flat earth» modellen fordi du ikke greier å finne ut hvordan du skal beregne et reelt dekningskart, eller om det er fordi den ser ut til å bekrefte dine påstander, men det begynner å bli nokså påfallende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå er det viktig å tenke på hvordan DAB fungerer kontra gammeldags FM. Alle DAB senderne i nærheten av der du er sender på samme frekvens. DAB elsker refleksjoner, dess flere, jo bedre. Så det er likegyldig hvor du befinner deg i forhold til senderne. Om DAB radioen samtidig tar i mot signal fra 3-4 sendere samtidig som man beveger seg, så er ikke det noe problem. Radioen sorterer dette. Og det gjør ikke noe om kartet i finnsenderen er flatt. I den virkelige verden her i Norge er terrenget langt fra flatt. Og senderne står ikke på bakken langs veien.
    Og selv med DAB i fabrikkinnstallerte biler så vil det nok være forskjell på hvor god radio og kombinasjonen antenne er.
    Da er det ekstra morsomt at japanske biler fikser dette så bra, uten at Japan har DAB.
    Men de har 8K tv via satellitt.
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag over hele Norge.
    Siste tur uten noen som helst problemer. Fredrikstad Drammen og retur via Oslofjordtunnelen og de andre tunnelene på E-134.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og det mener du gjenspeiles bedre i en «flat earth»-modell enn i en som beregner terrengskygge og signalstyrke?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    De fleste som klager på dekning, har lite tillit til dekningskartet, fordi de sier at det bare er dekning på et kart.
    Derfor synes jeg det er bedre å fortelle folk at det er X-antall sendere der hvor vedkommende har problemer.
    Og verden er ikke flat. Heller ikke kartet hos finnsenderen.
    Og som vanlig er det det som er den i virkelige verden som gjelder. Dvs: bruk. Ikke teori.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Spesialbestilling av DAB? Hvilke bilmerker er det? De fleste japanske leverer DAB som standard, og har gjort det i i minst 7-8 år.
    Vel, definert etter Norsk standard har du rett. Men prisnivå må defineres etter verdensmarkedet. Om det blir bare Norge som behøver biler med DAB+ vil ikke bilprodusenter utstyre sine biler med slik mottager som standard, selv om vi nakker om en chip til 14,- må Norske importører spesefisere sitt behøv. Og med 500 til 5000 enheter p.å. vil den 14 kroners chippen fort koste 4000,- ekstra for mange bilmerker i Norger.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vel, definert etter Norsk standard har du rett. Men prisnivå må defineres etter verdensmarkedet. Om det blir bare Norge som behøver biler med DAB+ vil ikke bilprodusenter utstyre sine biler med slik mottager som standard, selv om vi nakker om en chip til 14,- må Norske importører spesefisere sitt behøv. Og med 500 til 5000 enheter p.å. vil den 14 kroners chippen fort koste 4000,- ekstra for mange bilmerker i Norger.
    Dette er jo bare tull. De fleste bilmerker har levert biler i Norge og Sverige/Danmark de siste 7-8-9 år med FM/DAB radio.
    Inkludert UK. Finland som er litt utaskjærs aner jeg ikke.
    Og les neste innlegg.
    PS: Da jeg kjøpte min Mitsubishi for 7 år siden, og min bror i Stockholm som har vørt igjennom 2 Mitsubishi og 2 Honda.
    Hans kone en liten Toyota. Alle levert med FM/DAB og aldri noe snakk om at bilradio kostet ekstra.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Hvordan blir det tull? Bilene er spesifisert med DAB+ radio fra forhandlerleddene på samme måte som krav til ryggekamera, dekk, lys og blinklys er ulikt for regioner. Om det blir et fåtall land som behøver DAB+ i sine biler for å kunne selge dem blir det en regional ekstrakostnad.
    At du fikk kjøpe en bil med DAB radio 7 år tilbake betyr ingenting i denne sammenheng når DAB+ nå 7 år senere blir ballen som de fleste land legger død.

    Men dette gjelder ikke bare biler, radioapparater til husholdning masseprodusert i millioner. Hvorfor ta kosten med bygge hardvare om potensialet for salg er noen få tusen enheter. Foruten at man i det norske markedet mister tilgang til et rikholdig utvalg av apparater vil begrenset produksjon gi høyere kost og/eller lavere kvalitet.

    Forresten, noen som vet om produsenter av radioapparater kompatibel med DAB+ må betale lisenser slik som Dolby m.flere praktiserer?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvordan blir det tull? Bilene er spesifisert med DAB+ radio fra forhandlerleddene på samme måte som krav til ryggekamera, dekk, lys og blinklys er ulikt for regioner. Om det blir et fåtall land som behøver DAB+ i sine biler for å kunne selge dem blir det en regional ekstrakostnad.
    At du fikk kjøpe en bil med DAB radio 7 år tilbake betyr ingenting i denne sammenheng når DAB+ nå 7 år senere blir ballen som de fleste land legger død.

    Men dette gjelder ikke bare biler, radioapparater til husholdning masseprodusert i millioner. Hvorfor ta kosten med bygge hardvare om potensialet for salg er noen få tusen enheter. Foruten at man i det norske markedet mister tilgang til et rikholdig utvalg av apparater vil begrenset produksjon gi høyere kost og/eller lavere kvalitet.

    Forresten, noen som vet om produsenter av radioapparater kompatibel med DAB+ må betale lisenser slik som Dolby m.flere praktiserer?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Så når det gjelder ryggekamera så er det greit, men ikke DAB rsdio? Dummeste jeg har hørt på lenge.
    Les artikkelen over, og nør det gjelder DAB i Europa, så går det bare en vei. Mer og mer bygges ut.
    Det samme i Norge. Vi har fått et nytt riksdekkende nett
    Velkommen til den virkelige radio verden.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Så når det gjelder ryggekamera så er det greit, men ikke DAB rsdio? Dummeste jeg har hørt på lenge.
    Les artikkelen over, og nør det gjelder DAB i Europa, så går det bare en vei. Mer og mer bygges ut.
    Det samme i Norge. Vi har fått et nytt riksdekkende nett
    Velkommen til den virkelige radio verden.
    Basert på hva? At det settes opp sendere i noen få land uten planer om offesiel overgang til plattformen?
    Her fra et av de landene som er med å drive prisnivå ned på konsumervarer.
    Toyota USA produserte i sin tid like mye biler på en dag som vi norske bilkjøpere fornyet bilparken vært år.

    Tipper det på mindre enn en time omsetter like mange radioapparater rundt omkring i verden som Norge tar unna på et år. Uten Asia, Kina og USA med på DAB+ vil vi få et kunstig høyt prisnivå sammen med elendig utvalg, — slik som vi allerede sliter med.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    42 land er vel litt flere enn få...
    Når det gjelder om DAB virker i USA eller ikke, så er ikke det så interessant.
    Det er vel ikke så mange som tar med seg bilen sin til USA. Og har man en liten reiseradio, så har jo den FM også.
    Og den chipen som puttes i en bilradio for å få inn DAB i Europa eller Australia, er veldig mye forskjellig fra den chipen som brukes i USA for å få inn satellittradio aner jeg ikke. Men at den chipen fordyrer biler i Europa tviler jeg sterkt på.
    Ellers så er det vel sånn at de fleste DAB radioer blir laget utenfor Europa....
    Ellers tror jeg det ikke kan være greit å være hengt opp i hvordan radio formidles i et land med utallige, daler, fjorder og fjell pluss en masse skog. Det er frivillig å høre på radio.
    DAB er et teknologisk skifte fra analog til digital. Som alt annet i medieverden.
    Ps: Det er rart at så lenge NRK sendte på FM, så var det greit å høre på, så fort FM ble slått av, så var det ikke greit.
    Da ble enhver svensk kanal på FM, og enhver lokalradio på FM det eneste som var bra nok.
    Ikke fordi hverken musikk eller programinnhold var noe bedre, men fordi digital radio ble sendt gjennom et FM filter.
    Ja ja...kjerringa mot strømmen...men det bør man ikke si...FM nisser mot strømmen. Som lever i sin helt egen verden fra forrige årtusen.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Classic46 Jeg argumenterte at det var bra at Italaia ble med slik at vi er flere som blir med å dele kostnadene med å forbli en minioritet. Ingen snakker om å ta bilen sin ut av landet. Poenget er at salgsvolume bestemmer standarder og avvik fra standardarder koster mer og gir mindre utvalg.
    Det vil si USA, Asia og Kina vil være de største teknologi og prisdriverne. I Europa er vel FIGS med UK de nasjonene som får betydning.

    Mens resten av verden raser videre med ny teknologi, lave priser og stort utvalg av vellydene hi-end radioapparater kan vi kose oss med noe få overprisede reise-radioer og adaptere her på berget. Hvor alle modeller trolig blir bygget rundt de samme 2-3 IC kretser som alle er konstruert for å dekke flest mulig funksjoner, — hvor alt annet enn lav pris er like lite optimalisert.

    Nedenfor er trolig den type chips hvor DAB blir å finne i fremtiden. Hvor større markeder kan få dedikerte chips for f.eks. HD radio hvor alle aspekt i chippen er optimalisert for denne funksjonen alene blir det trolig denne type all-in-one å finne i alle våre apparater. Denne problemløseren koster ca 90,- i volume a 1000.

    Si4689 Single-Chip, AM/FM/HD/DAB/DAB+ Radio Receiver

    1608593500337.png
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Altså: EU vil at alle biler skal utstyres med DAB +. Så du mener at dette vil være en fordyrelse som vil koste masse penger? De fleste moderne biler levers med forskjellig utstyrsnivå. Radio er vel en del av det infotainment systemet med Android og Apple Car Play som leveres i dag.
    Hvilke chiper som brukes er vel ikke så interessant, ettersom chiper til alt annet av styring og sensorer i biler er mye mer avansert.
    Ellers lurer jeg på hvilke hi-end radioapparater du henviser til som finnes i det store utland. Og som ikke finnes her.
    Men du ser på DAB radio som et problem ?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Slik utvalget av radioapprater er blitt, lydkvalitet som gikk tapt på bekostning av flere reklamekanaler samme med de helt ufattelig få krinkastere som får sende så ja, DAB radio er et problem.

    Selvsagt vil kost være under kontroll om EU lager et direktiv som påbyr alle biler solgt i Europa å ha DAB+. Men et slikt lov må vel først ha grunnlag i at radio er påbudt i alle biler? Noe som virker mer sannsynlig kan komme med 5G for at biler skal kunne kommunisere seg imellom?
    Late som du ikke forstår at det å få produsert 10.000 enheter koster mer enn 1.000.000 blir tullet. Ellers enig at audiodelen i en bil i dag stort sett er overlatt større aktører. Som implementerer DAB bare fordi de må, men legger fokus og penger i sine properitære systemer som baserer seg på streaming og mersalg.

    La oss se på det "varierte" radioutvalget i Norge. Ikke mye som frister plassere å på stereobenken for en som er vant til å dedikert radio tuner sammen med resten av lydutstyret. Som man ser kan man få med en DAB+ tuner sammen med sin streamer, men det understreker egentlig poenget mitt med rimelige multi-chips heller enn å gjøre radio til et hi-end hi-fi apparat.


    Vi har selv en Geneva Touring L siden den pga størrelse og pris så ut til å ha potensiale til gi grei lyd. Samt Lyd & Bilde gav den jo godt skussmål. Men byggekvalitet, brukerkomfort og lyd er sørgelige greier på dette apparatet som krever å stå plassert frittstående for å ikke låte som en boomboks, — og plassert i et vindu for å få inn radiostasjoner.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vel for det første må vi være klar over at FM ikke har så mye med HiFi og gjøre.
    Selv om Marantz og Sequerra gjorde et godt forsøk.
    Men det er jo mer enn 40 år siden. Det står 2020 på min kalender, og jeg savner ikke rsdio slik det var før, selv om det var utrolig morsomt å jobbe i radio. Men det var den gang, og verden går videre, enten man liker det eller ikke.
    Men etter at digitalteknikken har overtatt så er radio med sus, dårlig stereoseparasjon, en haug med harmonisk forvrengning og innlagt Loudness på et par dB fra 1Khz og nedover ikke noe å hige etter.
    Og ettersom alle kilder er digitale og har vært det i 25 år, så har radio definitivt mistet sin naturlige plass i stua, til fordel for flatskjermen. Radio låter som radio. Og har aldri vært noe annet. Men en fin følgesvenn i bilen, på jobb eller i senga før man måtte stå opp. Prøvde radio på mobilen noen år på ferja fra Nesodden til Oslo, men det var ikke veldig vellykket.
    Beste måten å høre radio på hjemme er en Tiny adapter med optisk utgang. Det låter som radio. Gjennom mitt surround anlegg der DAC i receiver tar seg av lyden. Der hvor jeg bor nå så får jeg ikke inn en eneste FM stasjon, men alle DAB kanaler, på grunn av antennen som er kun for DAB.
    Hvis du sjekker i det store utland, så er rene tunere vanskelig å finne, fordi radio er tilgjengelig på så mange plattformer.
    Og en god del receivere har fått DAB i tillegg til FM.
    Tenk at du må sette radioen i vinduet for å få inn signaler. Det måtte vi før i verden også. Med antenner koblet til eller dratt ut.
    Begge to. For å få inn FM.
    At Norkring bygde ut FM nettet så bra at man ikke behøvde å bruke antenne for å få inn FM, er en helt annen sak.
    Da ble man nok litt bortskjemt.
    Men TV og Radio har alltid krevd antenne, bortsett fra når man hadde kabelanlegg.
    Men den tiden er også forbi. Ingenting er som det var før. Bortsett fra musikken.
    De siste tiårene har vi kunnet høre på radio via PC og surroundreceiver, og via mobiltelefon.
    Og det er jo flott, man velger selv hvordan man vil høre på radio, men disse måtene krever et mobil eller Internett abonnement.
    Men ingen klager over lyden fra PC eller mobilhøyttallere. Litt rart det.
    Og man kan klage og mislike så mye man kan, eller innfinne seg med at det er lite man kan gjøre.
    Noen må bestemme hvordan den tekniske utviklingen skal gå når det gjelder lyd og bilde, og det har fungert bra.
    Hadde det ikke vært for dem, så hadde vi nok ikke sittet her og diskutert på Internett.
    Nå har vi hatt DAB i 25 år. Digital TV minst like lenge. Og mobiltelefoni. CD plata leder med ca. 10 år.
    Fikk vel første satellittboks med harddisk i 2002, såvidt jeg husker.
    4 år siden det ble fart i Netflix, og Amazon. NRK TV har vært der i mange år.
    Da fikk vi også TV med HDR/Dolby Vision og Deep Colour.
    Det er ikke tvil om hva de asiatiske elektronikkfabrikantene satser på.
    Europa fant opp DAB, amerikanerne satset på satellitt-radio.
    Og så kom Internett gjennom lufta. Og inn i de 1000 hjem.
    Men vi kjører jo mye bil i vårt langstrakte land, så god radiodekning er jo fint å ha. Og det har vi.
    Og det blir neppe like dyrt med DAB/FM/navigasjon med mere som komplett vinter/sommer dekk på felg når man kjøper ny
    bil.
    Og de som leverer infotainment systemer til nye biler kommer nok til å tilby DAB chipen uten tillegg i prisen.
    Akkurat som alle de som lager DAB/FM radioer til elektronikkjedene i Europa og Australia.
    Og det er vel heller ikke rart at folk og regjeringer i fattige land prioriterer mobil og Tv dekning framfor radio.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Vel, definert etter Norsk standard har du rett. Men prisnivå må defineres etter verdensmarkedet. Om det blir bare Norge som behøver biler med DAB+ vil ikke bilprodusenter utstyre sine biler med slik mottager som standard, selv om vi nakker om en chip til 14,- må Norske importører spesefisere sitt behøv. Og med 500 til 5000 enheter p.å. vil den 14 kroners chippen fort koste 4000,- ekstra for mange bilmerker i Norger.
    Det er et EU direktiv som sier at alle biler som selges i EU skal kunne ta inn digital radio. Så det skal ikke være mulig å selge en bil i EU som ikke har DAB-radio.

    "With the deadline for European Union member states to adopt the European Electronic Communications Code (EECC) looming, Germany is set to launch its second national multiplex, France is planning the launch of its national DAB+ services and Switzerland has revealed plans for the phase-off of FM services. Experts from these three markets explain the status of DAB+.
    The recent progress of DAB+ in Europe and beyond has, to a certain extent, been inspired by the European Electronic Communications Code (EECC), which came into force in December 2018 and must be transposed into national legislation by Member States by 21 December this year.
    It applies to all EU member states and requires new car radios sold in the EU to be capable of receiving digital terrestrial radio. The code also grants EU member states the power to introduce rules requiring consumer radios to include digital capability.

    Patrick Hannon: WorldDAB President
    “The EU decision to mandate that all new car radios should be able to receive digital terrestrial broadcasts has transformed the prospects for DAB+ radio in Europe,” says president of World DAB Patrick Hannon. "


    Litt mer fra artikkelen:

    "New vehicles produced before January 2020, which are not factory-fitted with a DAB+ receiver can only be sold up to 21 December 2020. Italy has three national and over 20 local DAB+ multiplexes on air, covering over 83% of the population. "
    Og Sveits er i ferd med å stenge ned FM-nettet.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Rart dette med klaging på dekning. Jeg kjører noen ganger i året Skien-Ålesund og retur. Varierer litt mellom E6 til Otta og over Strynefjell og Valdresflya. FM var håpløst over fjellet og langt ned i dalene, DAB har dekning hele veien, med unntak av gamle Strynefjellsvei. Der er det ikke dekning på noe som helst medie.
    Jeg har samme erfaring. Langt bedre dekning på DAB enn FM alle steder jeg har kjørt (det er riktignok kun sør for Steinkjer). Det eneste stedet DAB falt ut var i korte strekninger over Strynefjell og noen minutter øverst i Hemsedal.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn