Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Noen kan streame fra mobil til anlegget i bilen, som meg, men det er jo ikke særlig brukervennlig og egentlig forbudt i bil hvis man ønsker å skifte kanal mm.
    Joda
    det er absolutt brukervennlig og tillatt på helt vanlig måte.....

    Du må gjerne utdype med fakta som kan bekrefte dine påstander.... ???
    Bruk av mobil uten handfri i bil er forbudt. Mao om du ikke kan hekte den opp til bilens styring/handfri system for skifte av kanal mm er det ikke tillatt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Det burde, host, host, være mulig å lese den setningen i sin kontekst som en billedgjøring og i overført betydning
    Hva er det som går ad undas da...? Radio? Stakkars bakstrevere, dere har det ikke alltid greit.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Bruk av mobil uten handfri i bil er forbudt. Mao om du ikke kan hekte den opp til bilens styring/handfri system for skifte av kanal mm er det ikke tillatt.
    Du må ikke blande kortene....telefonsamtale i bil uten bruk av handsfree er 1 ting.....
    Strømming av Radio i bil er ikke annerledes enn tidligere bruk av radio i bil....
     

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Skjønner motstanden da dette in effect tvinger folke til å bruke penger på noe de allerede hadde fra før. Blir som å måtte kjøpe samme vare to ganger bare fordi ambalasjen ble fornyet.
    Når det kommer til kvalitet kunne jeg ikke brydd meg mindre. Å høre nyhetene og værmeldinga i vinyl kvalitet eller mp3 er knekkende likegyldig for min del.
    Den 40 år gamle FM radioen på hytta var jo ikke akkurat "audiofil" heller :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bruk av mobil uten handfri i bil er forbudt. Mao om du ikke kan hekte den opp til bilens styring/handfri system for skifte av kanal mm er det ikke tillatt.
    Du må ikke blande kortene....telefonsamtale i bil uten bruk av handsfree er 1 ting.....
    Strømming av Radio i bil er ikke annerledes enn tidligere bruk av radio i bil....
    Enig. Kobler du den bare til med kabel etc og lar den ligge i fred er det helt ok, men med en gang du plukker den opp for å bytte kanale er det som å taste eller lese meldinger mm.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Lovteksten er som følger:
    § 1.DefinisjonerI denne forskrift forstås med:
    a)Mobiltelefon: radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
    b)Bruk av mobiltelefon: enhver betjening av mobiltelefonens funksjoner.
    0Endret ved forskrift 11 mars 2013 nr. 265 (i kraft 2 mai 2013).

    § 2.Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvognFører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.
    Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder.
    Holderen skal være forsvarlig fastmontert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets orginalinnredning.
    Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler.
    0Endret ved forskrifter 11 mars 2013 nr. 265 (i kraft 2 mai 2013), 25 juni 2013 nr. 763.
    ??????

    § 3.Ikrafttredelse
    Forskriften trer i kraft 15. mars 2000.
    Enhver betjening, annet enn å starte, gjenomføre og avslutte en samtale, samt å styre og avspile lydfiler er ikke tillatt.

    Nå skulle man tro at betjening av nettradio skulle kunne gå innafor - det kommer vel helt an på hvor mye flisespikking som en blir utsatt for.

    Johan-Kr
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Lovteksten er som følger:
    § 1.DefinisjonerI denne forskrift forstås med:
    a)Mobiltelefon: radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
    b)Bruk av mobiltelefon: enhver betjening av mobiltelefonens funksjoner.
    0Endret ved forskrift 11 mars 2013 nr. 265 (i kraft 2 mai 2013).

    § 2.Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvognFører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.
    Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder.
    Holderen skal være forsvarlig fastmontert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets orginalinnredning.
    Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler.
    0Endret ved forskrifter 11 mars 2013 nr. 265 (i kraft 2 mai 2013), 25 juni 2013 nr. 763.
    ������

    § 3.Ikrafttredelse
    Forskriften trer i kraft 15. mars 2000.
    Enhver betjening, annet enn å starte, gjenomføre og avslutte en samtale, samt å styre og avspile lydfiler er ikke tillatt.

    Nå skulle man tro at betjening av nettradio skulle kunne gå innafor - det kommer vel helt an på hvor mye flisespikking som en blir utsatt for.

    Johan-Kr
    "Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler."

    Enklere blir det ikke....



    Huawei TalkBand B2 aktivitetsmåler (gull)
    1795
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nettradio =/= lydfiler, hvis en virkelig vil spikke fliser. Det kan være en kommer ut for noen som vil være vanskelig, men det juridisk sett burde det holde, selv om jeg ikke er advokat, som det heter...


    Johan-Kr
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Nettradio =/= lydfiler, hvis en virkelig vil spikke fliser. Det kan være en kommer ut for noen som vil være vanskelig, men det juridisk sett burde det holde, selv om jeg ikke er advokat, som det heter...
    Det holder også i praksis.....basert på fakta ref. Statens Vegvesen og Politiet.
    (for spesielt interesserte kan jeg servere den lange versjonen til en 7-retters middag....)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Lovteksten er som følger:
    § 1.DefinisjonerI denne forskrift forstås med:
    a)
    Mobiltelefon: radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.
    b)
    Bruk av mobiltelefon: enhver betjening av mobiltelefonens funksjoner.
    Endret ved forskrift 11 mars 2013 nr. 265 (i kraft 2 mai 2013).

    § 2.Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvognFører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring.
    Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder.
    Holderen skal være forsvarlig fastmontert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets orginalinnredning.
    Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler.
    Endret ved forskrifter 11 mars 2013 nr. 265 (i kraft 2 mai 2013), 25 juni 2013 nr. 763.
    ������

    § 3.Ikrafttredelse
    Forskriften trer i kraft 15. mars 2000.
    Enhver betjening, annet enn å starte, gjenomføre og avslutte en samtale, samt å styre og avspile lydfiler er ikke tillatt.

    Nå skulle man tro at betjening av nettradio skulle kunne gå innafor - det kommer vel helt an på hvor mye flisespikking som en blir utsatt for.

    Johan-Kr
    "Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler."

    Enklere blir det ikke....



    Huawei TalkBand B2 aktivitetsmåler (gull)
    1795
    Blikke mye sikrere med den der :). Uansett kommer det vel på DAB når den har tatt sitt første offer pga alle mulige dubbeditter som må til for å erstatte en FM bil radio....
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Idag fikk jeg montert DAB+ i bilen.
    Takk og lov for at det blir flere kanaler enn P4 og Radio Norge.
    Lydmessig er det det samme som FM.
    Hjemme er FMforholdene dårlige, så her var DABmottaking et stort løft.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hmm bør man kansje starte en liten aksjon med å levere "utrangerte" FM radioer på Løvebakken eller på døra til kulturministeren, ev med en vennlig krav om en rimelig kompensasjon = ok brukt pris + porto og "ekspedisjonsgebyr" ?

    Mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Hmm bør man kansje starte en liten aksjon med å levere "utrangerte" FM radioer på Løvebakken eller på døra til kulturministeren, ev med en vennlig krav om en rimelig kompensasjon = ok brukt pris + porto og "ekspedisjonsgebyr" ?

    Mvh
    KJ
    He,He. Det hadde vert artig hadde de mottatt 5 millioner FM radioer.....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Idag fikk jeg montert DAB+ i bilen.
    Takk og lov for at det blir flere kanaler enn P4 og Radio Norge.
    Lydmessig er det det samme som FM.
    Hjemme er FMforholdene dårlige, så her var DABmottaking et stort løft.
    Hører du dårlig :confused:
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.305
    Antall liker
    795
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Idag fikk jeg montert DAB+ i bilen.
    Takk og lov for at det blir flere kanaler enn P4 og Radio Norge.
    Lydmessig er det det samme som FM.
    Hjemme er FMforholdene dårlige, så her var DABmottaking et stort løft.
    Hører du dårlig :confused:
    Litt tinnitus har jeg.
    Lyd i bil kan vel heller ikke bli som hjemme hos Knut Vadseth.

    mvh
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mange bra tunere billig til salgs på Finn i alle fall. Så sikkert fine dager for samlere, eller utlendinger på besøk som kan fylle bilene med slikt og selge dem hjemme.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vel, nå har jeg bitt i det sure, og installert DAB-modul i radioen.

    Jeg har en lett tilårskommet (4-5 år) Alpine multimediareceiver i bilen, og den er akkurat litt for gammel til at den har direkte touch-grensesnitt mot menyene i DAB-modulen. Istedenfor konfigurerer man receiveren til å tro at modulen er en TV-mottaker, og så lager receiveren meny på skjermen som så fjernstyrer DABen. Litt uelegant, men fungerer greit, med unntak av at scan-knappen er litt for lett å komme borti.

    For å slippe å tulle med å rute kabel til en løs antenne i frontruta, har jeg prøvd meg på en antennesplitter som bruker bilens originalantenne. Inne i byen funker det greit, med unntak av parkeringshuset til et av kjøpesentrene, men der var det dårlig med FM også. Jeg har ikke fått prøvd det på lengre tur enda. Mens jeg var i farta, knalla jeg en Gladen 8" sub under passasjersetet også.

    Kabelsalat gesund ist...


    Det virker...


    Ramme og alt på plass


    Johan-Kr
     

    Vedlegg

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har nå hatt meg en prøvetur nordover langs E6.

    Det det er relativt tyst om, er at DAB-nettet er oppdelt i flere bolker. De 20 hovedkanalene, og så 16 mere sekundære kanaler. Oppafor Gratangen datt 16 kanaler ut og var stille leeenge. På returen, så var det litt bedre flaks med NRK enn med Radio Rock i det området.

    Det var alikevel en del dropouts. Mellom Narvik og Bjerkvik var det flere stille stunder, før det ble lyd igjen. Dette er temmelig mye dårligere enn FM.

    Jeg har ikke får hørt med andre om de opplever det samme, eller om dette er spesielt dersom du har dårlig antenne.

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    NRKs fantastiske og langtrukne radioselvmord fortsetter.

    Bøndene har ikke radio i traktorene lenger.
    Slik er det med håndverkerne og. De pleier å bruke øreklokker med radio på jobb. Nå må de forsøke å mekke løsninger selv. Eller vente til slutten av 2017. Da sier den ene seriøse produsenten at det skal komme skikkelige øreklokker med Dab. Men de skal koste 4000 kroner stykket og kommer til å suge strøm.


    ...

    I Stortingsmelding om Dab fra 1996 står det at Dab var supert fordi man skulle kunne motta epost med Dab-radioen. Det var den fabelaktige bilderuten i radiopanelet som var den store nyvinningen. Dab kunne brukes til undervisningsradio av samme grunn. Og blinde skulle snakke til radioen og be den spille ting på nytt. Dab var særlig bra for norsk topografi, med fjell og fjord.
    Ingenting av dette slo til. Heller ikke at teknologien var så god at vi ville skifte ut radioen frivillig. Nei, det måtte tvang til. Og i 2017 skjer det.
    Men selv ikke slukking knekker alle. For «Spanish steps» er jo en grei låt det, og. FM fungerer tross alt utmerket. Hvem trenger Ekko og andakten når vi har «variert musikk fra fire tiår»?

    Jeg holder faktisk med bestefar som venter på billigere teknologi. Kanskje ikke på Dab, men på 5G-nettet som skal bygges ut frem til 2020. Det vil bli 1000 ganger raskere enn 4G og stå klart før FM slukkes helt. Deretter kan vi høre på radio via nett.
    Hvor skal Dab gjøre av seg da?
    Det må settes av plass på Museum for udatert teknologi og feilslåtte milliardsatsninger (MUTFM). Der kan Dab skinne, sammen med Betamax og MiniDisc, ja høyt der oppe rett til venstre for LaserDiscen.


    7ce8029c057db8c11fc488b4b9178d98.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har nå hatt meg en prøvetur nordover langs E6.

    Det det er relativt tyst om, er at DAB-nettet er oppdelt i flere bolker. De 20 hovedkanalene, og så 16 mere sekundære kanaler. Oppafor Gratangen datt 16 kanaler ut og var stille leeenge. På returen, så var det litt bedre flaks med NRK enn med Radio Rock i det området.

    Det var alikevel en del dropouts. Mellom Narvik og Bjerkvik var det flere stille stunder, før det ble lyd igjen. Dette er temmelig mye dårligere enn FM.

    Jeg har ikke får hørt med andre om de opplever det samme, eller om dette er spesielt dersom du har dårlig antenne.

    Johan-Kr
    God antenne og service following er en forutsetning i bil hvis man skal på tur med DAB radio:)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    NRKs fantastiske og langtrukne radioselvmord fortsetter.

    Bøndene har ikke radio i traktorene lenger.
    Slik er det med håndverkerne og. De pleier å bruke øreklokker med radio på jobb. Nå må de forsøke å mekke løsninger selv. Eller vente til slutten av 2017. Da sier den ene seriøse produsenten at det skal komme skikkelige øreklokker med Dab. Men de skal koste 4000 kroner stykket og kommer til å suge strøm.


    ...

    I Stortingsmelding om Dab fra 1996 står det at Dab var supert fordi man skulle kunne motta epost med Dab-radioen. Det var den fabelaktige bilderuten i radiopanelet som var den store nyvinningen. Dab kunne brukes til undervisningsradio av samme grunn. Og blinde skulle snakke til radioen og be den spille ting på nytt. Dab var særlig bra for norsk topografi, med fjell og fjord.
    Ingenting av dette slo til. Heller ikke at teknologien var så god at vi ville skifte ut radioen frivillig. Nei, det måtte tvang til. Og i 2017 skjer det.
    Men selv ikke slukking knekker alle. For «Spanish steps» er jo en grei låt det, og. FM fungerer tross alt utmerket. Hvem trenger Ekko og andakten når vi har «variert musikk fra fire tiår»?

    Jeg holder faktisk med bestefar som venter på billigere teknologi. Kanskje ikke på Dab, men på 5G-nettet som skal bygges ut frem til 2020. Det vil bli 1000 ganger raskere enn 4G og stå klart før FM slukkes helt. Deretter kan vi høre på radio via nett.
    Hvor skal Dab gjøre av seg da?
    Det må settes av plass på Museum for udatert teknologi og feilslåtte milliardsatsninger (MUTFM). Der kan Dab skinne, sammen med Betamax og MiniDisc, ja høyt der oppe rett til venstre for LaserDiscen.
    Artig at du nevner Betamax og Minidisc, begge var overlegne systemer i forhold til VHS og MP3. :)
    Betamax slo aldri til i konsumentmarkedet, Minidisc holdt jo ut i 21 år. Men la oss nå se hva som skjer.
    Lokalradio på FM, riksradio på DAB+ og alt på nett. Dette går bra.:)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noe av poenget er vel at det er gratis å høre på radio via både FM og DAB. Det vil det ikke være over 4G eller andre former for internet-aksess....
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    580
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bor i M&R, og etter å ha hørt på P4, Radio Norge og liknende dritt i snart en måned nå, ble savnet etter P2 i bilen for stort. Beit i det sure eple og ny DAB+ radio er på vei. Blei 484.000 kr med ekstrautstyr.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    2.003
    Jeg bor i M&R, og etter å ha hørt på P4, Radio Norge og liknende dritt i snart en måned nå, ble savnet etter P2 i bilen for stort. Beit i det sure eple og ny DAB+ radio er på vei. Blei 484.000 kr med ekstrautstyr.
    Da fikk du vel ny bil med på kjøpet? :cool:
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    580
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bor i M&R, og etter å ha hørt på P4, Radio Norge og liknende dritt i snart en måned nå, ble savnet etter P2 i bilen for stort. Beit i det sure eple og ny DAB+ radio er på vei. Blei 484.000 kr med ekstrautstyr.
    Da fikk du vel ny bil med på kjøpet? :cool:
    Blei noe rullende blikk rundt radioen, ja.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.570
    Torget vurderinger
    2
    NRKs fantastiske og langtrukne radioselvmord fortsetter.

    Bøndene har ikke radio i traktorene lenger.
    Slik er det med håndverkerne og. De pleier å bruke øreklokker med radio på jobb. Nå må de forsøke å mekke løsninger selv. Eller vente til slutten av 2017. Da sier den ene seriøse produsenten at det skal komme skikkelige øreklokker med Dab. Men de skal koste 4000 kroner stykket og kommer til å suge strøm.


    ...

    I Stortingsmelding om Dab fra 1996 står det at Dab var supert fordi man skulle kunne motta epost med Dab-radioen. Det var den fabelaktige bilderuten i radiopanelet som var den store nyvinningen. Dab kunne brukes til undervisningsradio av samme grunn. Og blinde skulle snakke til radioen og be den spille ting på nytt. Dab var særlig bra for norsk topografi, med fjell og fjord.
    Ingenting av dette slo til. Heller ikke at teknologien var så god at vi ville skifte ut radioen frivillig. Nei, det måtte tvang til. Og i 2017 skjer det.
    Men selv ikke slukking knekker alle. For «Spanish steps» er jo en grei låt det, og. FM fungerer tross alt utmerket. Hvem trenger Ekko og andakten når vi har «variert musikk fra fire tiår»?

    Jeg holder faktisk med bestefar som venter på billigere teknologi. Kanskje ikke på Dab, men på 5G-nettet som skal bygges ut frem til 2020. Det vil bli 1000 ganger raskere enn 4G og stå klart før FM slukkes helt. Deretter kan vi høre på radio via nett.
    Hvor skal Dab gjøre av seg da?
    Det må settes av plass på Museum for udatert teknologi og feilslåtte milliardsatsninger (MUTFM). Der kan Dab skinne, sammen med Betamax og MiniDisc, ja høyt der oppe rett til venstre for LaserDiscen.
    Artig at du nevner Betamax og Minidisc, begge var overlegne systemer i forhold til VHS og MP3. :)
    Betamax slo aldri til i konsumentmarkedet, Minidisc holdt jo ut i 21 år. Men la oss nå se hva som skjer.
    Lokalradio på FM, riksradio på DAB+ og alt på nett. Dette går bra.:)
    Artig nok, det. Sitatet er fra VG, DAB er dødt.

    Hallo? Hallo!? Har dere radio i sør? - DAB - VG
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Surpompkommentarer i VG og Dagbladet skal man ikke ta så høytidelig, det klages på alt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mulig at DAB kan funke i tett befolkede områder, men ute i mer grisgrendte strøk er det dårlige greier. noen kilometer ut av sentrum hvor jeg bor, slutter DAB å funke. Da blir det radio i noen hundre meter, og så faller det ut igjen og sånn fortsetter det bortover veien. Inne på kontoret mitt på jobb - no signal. Og da snakker vi NRK-kanalene. Piss-pludre radio fra P4-5-6-7 driter jeg en lang marsj i uansett. Dette gjelder også de nye tjenestebilene våre med ny DAB-radio.
    Men- "eksprettene" forliter seg på syntetiserte dekningsdiagrammer og sier at " Joda - her er det dekning"....... man kunne fort forledes til å tro at forsvarsdepartemetet hadde vært medvirkende i utformingen......
    Med god gammel FM er det faktisk ikke mange hvite flekker på dekningsdiagrammet for hele landet. Med DAB blir det store hull som heller ikke blir dekket - det blir som med mobildekninga - det bor ikke nok folk der....
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Der jeg har bolig, har jeg ikke FM og ikke Dab heller, og det 20 minutter fra Molde by. Kjøpte en Dab radio og søkte og ingen tjeneste var mulig stod det i displayet, men jeg bruker internet-radio og Tv på parabol, men altså folkelig alminnelig radio virker ikke der, men naboen 300m unna har Dab mottak, kanskje jeg også kan få inn dab med stor antenne, men jeg klarer meg sikkert uten. Men det var vel en målsetting at nesten alle eller alle skulle få enkel adgang til riksnettet NRK radio, men slik er det ikke nå men blir sikkert ordnet etterhvert.....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå heter det også så enkelt - at klart; - vi må jo ha skikkelig uteantenne.... men hvordan blir det med kjøkkenradioen, nattbordradioen, hobbyrummet - osb-osb... disse har ikke engang antenneinngang, så selv om vi går til store investeringer og legger antennefordeling i hele huset, så hjelper ikke det heller....
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Nei la oss ikke begeistre av dette idiotiske påfunn DAB.Hvorfor er det blitt så populært å skryte på seg en masse kanaler som inneholder stort sett bare skit?
    Mvh Kenneth
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Var innom DAB i bilen her om dagen, etter ikke å ha hørt på den på 1 år.

    Noen sa at NRK P13 var så bra, måtte jo prøves, og den finnes bare på DAB+. Holdt ut en låt før jeg var tilbake på FM... Det låter jo som noen har saget av frekvensskalaen under 200 Hz og over 5000 Hz - forferdelig. F--- F... for dritt lyd. Har hørt på P1 om morgenen i bilen i et års tid nå og den låter jo mer og mer som P4 som jeg kuttet ut, så når FM stenget her sørpå kan jeg jo bare skifte til Radio Metro eller liknende - låter jo akkurat som NRK P1....

    Sier vel sitt at ingen, eller svært få har valgt å gå over frivillig. Jeg var dum nok til å kjøpe en god DAB radio på kjøkkenet for lenge siden. Den kostet adskillige tusen låt egentlig bra. Nå må den kastes snart da den bare har DAB. Har satt den i skapet allerede og installert en Squeezebox Duet basert internettradio....

    Kommer ikke noen DAB+ radio i bruk i mitt hus !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn