Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    At signalstyrken på FM har vært redusert før innføringen er helt klart. På hytta, der jeg før fikk inn klart stereosignal på FM, sliter jeg nå med mottaket. Samme, faste installasjon med Pioneer bilradio med egen antenne, koblet til solcelleanlegget.

    Johan-Kr
    Opplever også dette og dårligere lyd enn før.
    Opplever det samme. Kan kanskje skyldes at FM nettet ikke vedlikeholdes lenger og sendere som faller ut ikke fikses, men skrur NRK ned sendestyrken bevist for å få folk over på DAB+ frivillig er det jo svindel. Forundrer meg dog ikke....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Overskriften sier alt, så det er ikke nødvendig å ha plussmedlemskap i Dagbladet for å lese artikkelen.

    Skjermbilde 2017-07-07 kl. 09.56.23.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    At signalstyrken på FM har vært redusert før innføringen er helt klart. På hytta, der jeg før fikk inn klart stereosignal på FM, sliter jeg nå med mottaket. Samme, faste installasjon med Pioneer bilradio med egen antenne, koblet til solcelleanlegget.

    Johan-Kr
    Opplever også dette og dårligere lyd enn før.
    Opplever det samme. Kan kanskje skyldes at FM nettet ikke vedlikeholdes lenger og sendere som faller ut ikke fikses, men skrur NRK ned sendestyrken bevist for å få folk over på DAB+ frivillig er det jo svindel. Forundrer meg dog ikke....
    Det kan ikke være tvil om at NRK har redusert kvaliteten på FM-sendingene. Dramatisk. Årsaken må jo være de ønsker å få DAB til å framstå som en framskritt lydmessig.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    At signalstyrken på FM har vært redusert før innføringen er helt klart. På hytta, der jeg før fikk inn klart stereosignal på FM, sliter jeg nå med mottaket. Samme, faste installasjon med Pioneer bilradio med egen antenne, koblet til solcelleanlegget.

    Johan-Kr
    Opplever også dette og dårligere lyd enn før.
    Opplever det samme. Kan kanskje skyldes at FM nettet ikke vedlikeholdes lenger og sendere som faller ut ikke fikses, men skrur NRK ned sendestyrken bevist for å få folk over på DAB+ frivillig er det jo svindel. Forundrer meg dog ikke....
    Det kan ikke være tvil om at NRK har redusert kvaliteten på FM-sendingene. Dramatisk. Årsaken må jo være de ønsker å få DAB til å framstå som en framskritt lydmessig.
    Ring NRK og spør.
    Sikkert lett å finne en DAB motstander som er villig til å snakke.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    kjørte nettopp tur/retur Italia med NrK P3 på anlegget i bilen....og det helt uten DABBBBB.....
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.022
    Antall liker
    248
    Sted
    Tranby
    Med radio gjennom Sagem Riks TV boks, så er lyden temmelig preget av høy komprimering, artifakter og annen digitalis. Er helt ille. TV låter bedre, så det må være radio lyden som er ødelagt et sted i kjeden før det ankommer dekoder boksen.
    Radio ser ut til å være dødt som medium lydmessig.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Opplever det samme. Kan kanskje skyldes at FM nettet ikke vedlikeholdes lenger og sendere som faller ut ikke fikses, men skrur NRK ned sendestyrken bevist for å få folk over på DAB+ frivillig er det jo svindel. Forundrer meg dog ikke....
    Det kan ikke være tvil om at NRK har redusert kvaliteten på FM-sendingene. Dramatisk. Årsaken må jo være de ønsker å få DAB til å framstå som en framskritt lydmessig.
    Ring NRK og spør.
    Sikkert lett å finne en DAB motstander som er villig til å snakke.
    Det finnes folk i NRK som heller ikke liker den kommersialiseringa som kommer med DAB+ der penger går foran kvalitet, men de har fått munnkurv sies det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger må man la seg forundre over hvor fastlåste vi mennesker er i våre tankeprosesser, når vi er institusjonelt forankret i en gitt konklusjon. Da hjelper det ikke om det i årevis kommer motargumenter -- opprinnelig beslutning skal gjennomføres, samme faen.

    Per Morten Hoff i IKT-Norge har i over ti år forsøkt å få norske myndigheter og NRK til å forstå at DAB-toget er kjørt. Han ble ignorert.

    Sittende Storting tok beslutning om stenging og nå gjennomføres stengingen. Hva er resultatet? Katastrofetall for radiolytting. Fremtidsforskeren Erik Newth mener at omleggingen til DAB er kroken på døren for tradisjonell radiolytting:
    http://www.lokalradio.no/nyheter/ra...plassen-for-radio-mener-fremtidsforsker-9546/

    Og i P4 og Radio Norge er det full panikk. Så stor at de utsetter stenging av FM-stasjoner.

    Radioselvmordet fortsetter.

    KOMMENTAR: Lytterene forsvinner i hopetall fra de riksdekkende radiokanalene, etter hvert som de frivillig forlater FM-båndet i område etter område. Og nå har desperasjonen blitt så stor at de komersielle (P4 og Radio Norge), velger å bryte den Stortingsvedtatte stengeplanen som de selv, sammen med NRK, har vært pådrivere for å gjennomføre.
    16. juni skulle P4 og Radio Norge’s sendere blitt slukket på Hvalebykampen i Gran. Men neida: senderne går fremdeles for fullt! De vil nok forsøke og forsvare seg med at årsaken er at de må ha dekning inn i Akershus (hvor de ennå ikke har slukket), men dette er bare sludder i og med at retningsgraden for antennesystemet på Hvalebykampen peker nord-vest, som er stikk motsatt av retning Akershus.


    www.lokalradio.no/mening/full-panikk-i-p4-og-radio-norge-10328/
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvis noen synes P4 og Radio Norge er så fordømt gode skaffer de seg sikkert DAB.
    Jeg kjøpte DAB for å slippe disse siden de en priode var de eneste jeg kunne motta.
    Tilbake til NRK:)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg hører på FM RADIO NERO når jeg hører radio. Glem annen radio.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    NRKs kompensasjon for stengning av FM og kvalitetsreduksjonen på DAB er- for den som ikke har fått det med seg- flere mindre, men innholdsspesifikke kanaler. Dog, selv NRK opplever en så markant nedgang i lyttertall at det "tenkes til" endel nå, også der. Norge har- på enkelte områder- verdens mest konservative befolkning. Og radioomleggingen viser med all mulig tydelighet at digitalt ikke er redningen bestandig, Slik blant andre mobilselskapene synes å tro... For å omskrive OneCalls siste reklame: Det kjedeligste som fins er å legge opp hele sitt liv etter mobilen...Og DAB+ får tydeligvis Norge til å tenke seg om to ganger før fysiske formater hives ut. BRA:cool:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Det er fristende å tenke at radio for svært mange bare er bakgrunnslyd. Om det å bytte frekvens eksempelvis er en uoverkommelig oppgave så var det kanskje ikke så viktig allikevel?

    Eller for å si det på en annen måte: Lyttertallene har vært svært inflaterte siden radioen bare har stått på.

    Uansett er DAB-greia stupdum og et fint eksempel på hva som skjer med langsomme prosesser i møte med rask teknologisk utvikling.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forestiller meg at det å kaste 11 millioner FM-radioer har gjort en og annen litt forbannet, og at mange av disse syns de like gjerne kan lytte til radio på mobil, nettbrett, data, tv -- gjerne streamet til anlegg, trådløse høyttalere?

    Nesten ikke til å tro hvor dum denne DAB-omleggingen har vært. Om ikke annet har man lykkes med å gjøre folk klar over at de kan lytte til hva de vil, når de vil, uten å være avhengige av kringkasterens låste sendeplan.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    det som var det fine med radio var at den kunne stå på og så ble man eksponert for mange forskjellige inntrykk. Noe rock/pop, noe klassisk, underholdning, informasjon, diskusjon etc... Man oppdaget ting som man ikke kjente til og som man i hvert fall ikke visste man syntes var morsomt/spennende.

    Nå skal man bestemme seg for hva man synes er spennende og så skal man finne en kanal som bare fokuserer på det. Plutselig er det ikke så morsomt å lytte på radio lenger.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    ^ Nettopp.

    Og denslags selektiv lytting kan man uansett gjennomføre udi det absurde vha internett.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hadde enda kvaliteten vært bra, men det du finner på netter er gjerne bedre det og ......
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Det går ikke så bra.

    Kringkasterne, derimot, møter brukernes misnøye med samme arroganse som tidligere: «Jeg opplever denne undersøkelsen som at folk gjerne ville hatt i pose og sekk. De vil ha både FM og DAB,» sier Ole Jørgen Torvmark, leder for NRK- og P4-eide Digitalradio Norge til Dagbladet. Han må gjerne legge skylden for misnøyen på lytterne.
    Men sannheten er at mange var svært tilfreds med pose før de ble tvunget til å kjøpe det de opplever som en dyr, dårlig og strengt tatt overflødig sekk.

    https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/GVRm9/Er-det-rart-folk-er-misfornoyd-med-DAB-radio
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Må bare si att jeg ser fem til at DAB tar over.
    Da kan jeg gå til anskeffelse av en ny spiller til bilen uten DAB for så godt som ikke noe. Kommer aldrig til å kjøpe noe nytt for å å gå over til DAB.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I bilen min har jeg nettradio, den funker over 3g-nettet. Her har jeg tilgang på hva jeg måtte ønske. Nærredio i Skopje .. jaja, jazz fra Korea, Nrk P13, podcaster, Sportify ...


    Hva svarte skal man med DAB?

    FM og nettradio dekker alle behov, fra det mest primitive til det moderne.

    DAB er bare så unødvendig at det er vanskelig å komme på tilstrekkelig kraftfulle ukvemsord for å beskrive fenomenet.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Kan se ut som DAB er blitt den katastrofen som noen av oss spådde ja... For min egen del blir det ikke kjøpt inn noe DAB radio verken i huset eller i bilen. På kjøkkenet er det lokalradio på FM, og i bilen er det blitt CD, og det er helt knall! Har endatil kjøpt sånn der "CD-bok" på Ebay så nå er kvaliteten på lyd og kvaliteten på musikk på et helt nytt nivå;)
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    De fleste kanaler sender uansett bare dritt. Hvem er interessert i å høre på intetsigende pjatt ispedd intetsigende musikk, eller enda verre ispedd reklame. Eller hvem gidder å høre non-stop country, pop, rock eller hva det måtte være, selvfølgelig rikelig avbrutt av reklame. Unntak finnes men radioen klarer egentlig ta livet av seg selv uten hjelp av dab (selv om det hjelper godt)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De fleste kanaler sender uansett bare dritt. Hvem er interessert i å høre på intetsigende pjatt ispedd intetsigende musikk, eller enda verre ispedd reklame. Eller hvem gidder å høre non-stop country, pop, rock eller hva det måtte være, selvfølgelig rikelig avbrutt av reklame. Unntak finnes men radioen klarer egentlig ta livet av seg selv uten hjelp av dab (selv om det hjelper godt)
    Reklamefinansiert pludreradio er ikke noe nytt, det har eksistert i flere tiår allerede. Og er den foretrukne bakgrunnstøyen på mange arbeidsplasser. Men vi har heldigvis en hel bråte NRK-kanaler som ikke er slik. Det er ikke radioens skyld at du ikke klarer å vri kanalvelgeren bort fra P4.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    De fleste kanaler sender uansett bare dritt. Hvem er interessert i å høre på intetsigende pjatt ispedd intetsigende musikk, eller enda verre ispedd reklame. Eller hvem gidder å høre non-stop country, pop, rock eller hva det måtte være, selvfølgelig rikelig avbrutt av reklame. Unntak finnes men radioen klarer egentlig ta livet av seg selv uten hjelp av dab (selv om det hjelper godt)
    Reklamefinansiert pludreradio er ikke noe nytt, det har eksistert i flere tiår allerede. Og er den foretrukne bakgrunnstøyen på mange arbeidsplasser. Men vi har heldigvis en hel bråte NRK-kanaler som ikke er slik. Det er ikke radioens skyld at du ikke klarer å vri kanalvelgeren bort fra P4.
    En hel bråte NRK-kanaler som er verdt å høre på er vel noe overdrevent. Min nye bil ble tilfeldigvis levert med DAB-radio og noe av det første jeg gjorde var å blokkere P-4, Radio Norge samt alle kanaler som sender NON-stopp pop, rock, country, etc. Da sitter jeg igjen med en del NRK-kanaler og en del kommersielle kanaler.
    Vi har selvsagt NRK 2, NRK Jazz og et par andre. Det finnes bra stoff på NRK 1 og P 13 men jeg vil si at de to sistnevnte er stort sett pludreradio, heldigvis uten reklame.
    Scanner jeg gjennom kanal-listen er det skjelden det kommer opp noe som jeg orker å høre på over lengre tid.
    Det samme gjelder for øvrig også TV, vi får stadig flere kanaler men dessverre stort sett med enda mer dritt.
    Jeg sier som Springsteen: "57 channels and nothing on"
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Helt enig med siste taler!
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Bitraten på NRK Jazz er 64 kbps, NRK Klassisk har 80 kbps. Er det om å gjøre å skremme bort lytterne? Det er så dårlig at du lett kan høre svakhetene på en billigradio.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.315
    Torget vurderinger
    0
    Dab fungerer greit i bilen, men hjemme bruker jeg nettradio til musikklytting. NRK streamer nettradio opp i mot 320kbs.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    I ren protest har jeg nå sagt opp tv-abonnement, og TVen skal plomberes.
    Til høsten betaler jeg min siste NRK-lisens.
    Ser lite på TV, men har til nå hørt MYE på radio.
    Har frem til nå ikke hatt noe imot å betale NRK-lisensen ettersom jeg syns det er mye god underholdning i NRK-radiokanalena.
    Apple TVen dekker behovet mitt på skjermen.
    Radiolytting skjer nå på nettradio.
    DAB på hytta dessverre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    espen_s

    Medlem
    Ble medlem
    06.07.2017
    Innlegg
    13
    Antall liker
    1
    I ren protest har jeg nå sagt opp tv-abonnement, og TVen skal plomberes.
    Til høsten betaler jeg min siste NRK-lisens.
    Ser lite på TV, men har til nå hørt MYE på radio.
    Har frem til nå ikke hatt noe imot å betale NRK-lisensen ettersom jeg syns det er mye god underholdning i NRK-radiokanalena.
    Apple TVen dekker behovet mitt på skjermen.
    Radiolytting skjer nå på nettradio.
    DAB på hytta dessverre.
    Du har ikke betalt din siste lisens. Gjetter på at det går mot en husstandsavgift om ikke mange år som erstatter nåværende lisens. Antar i kommende stortingsperiode. Dette enten du har TV eller ikke. Så ikke bruk penger på å plombere eller noe slikt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har DAB i bilen, men signalet faller ut konstant, også inne i Oslo når jeg er der.
    Årsaken til dette kan være flere.
    I de fleste tilfeller er antenne og kvalitet/plassering på den synderen.
    Men DAB-enheten og kvalitet på den, jording, støykilder, frekvensbytte/oppdatering/responstid osv kan også være (medvirkende) årsak.

    Har (i jobb) hatt mange ulike utfordringer mht våre kunders produkter og DAB-mottak. Har nå heldigvis direkte kontakt til en person i NRK som også fysisk har hjulpet til og bistått i noen tilfeller.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I forrige uke monterte vi DAB+ adapter på min og en kompis sin HD. Eneste vettuge alternativet var/er Dension DAB+U (3gen) i kombinasjon med aktiv antennesplitter og bruk av den originale radioantennen.
    IMG_0164 (Small).JPG

    Testet funksjonalitet og dekning nå i helgen på strekning Oslo - Trondheim - Oslo. Østerdalen på vei opp og Gudbrandsdalen via Hadeland på vei ned.
    Varierte mellom noen ulike kanaler på turen. Eneste tegn til korte utfall og dekningsproblemer var et par steder i Drivdalen. Ellers fungerte det overraskende bra. Regionsskifter var bortimot sømløst.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dividalen og andre områder uten befolkning har nok alltid vært radio dødt. Bortsett fra AM :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Har bluetooth i den ene bilen og spiller radio fra mobiltelefonen. Funker helt greit.
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Men blir det ikke kostbart å streeme. Det er vel ingen teleopperatører som tilbyr noen god løsning i forhold til bruk av datamengde?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ihvertfall en av teleoperatørene har kjørt reklame med at datatrafikk på streaming er gratis.

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Aftenposten vil ha gransking av Norges forserte overgang til DAB+:

    Svenske myndigheter, for å ta det nærmeste eksempelet, mener at kombinasjonen av FM og andre typer digitalradio er godt nok for befolkningen inntil videre, og at en overgang til DAB+ derfor ikke kan rettferdiggjøres. De tar brukernes perspektiv. Hva brukerne ønsker seg, har imidlertid vært påfallende lite diskutert i den norske radiodebatten. Heller ikke DAB+ som varslingskanal har imponert det svenske kulturdepartementet.

    Den store teknologiske trenden er at konsumet flytter seg til mobiltelefonen. Kun én telefon på markedet, attpåtil utilgjengelig, inneholder en DAB-mottager. Til gjengjeld inneholder så å si alle smarttelefoner FM-radioer, selv om ikke alle er aktivert. Svenske myndigheter utlyste denne uken tre nasjonale og 35 regionale FM-konsesjoner med gyldighet til 2026, noe som antyder at en systemovergang ikke er nært forestående.


    https://www.aftenposten.no/meninger...en-mener-Slukkingen-av-FM-nettet-bor-granskes
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.662
    Torget vurderinger
    23
    Råtten sak hele greia, minner stygt om et bransjestyrt bakholdsangrep.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    På et annet forum uttaler de ansvarlige myndigheter at det aldri skulle være meningen at DAB skulle gi bedre lyd, kun økt fleksibilitet og valgfrihet. Det jobbes forøvrig med digitale løsninger over FM nettet som kan gi bedre dekning og lydkvalitet. Dette arbeides det med på bred front i Europa og USA, blant tunge aktører. Det skal være et forsøksprosjekt på gang i Trondheim? også?

    Linker kommer i neste omgang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn